Inseminaatio 2015

Kiitos vastauksesta Susanna38! :)
Aamupäivällä oli nyt ensimmäinen inssi, hassu fiilis kun kauan jo odottanut ensimmäistä hoitokertaa ja yhtäkkiä se on jo ohi, nyt vaan piinaillaan pari viikkoa. Onneksi olen lomalla tällä hetkellä niin saa ottaa ihan rauhallisesti. Pelkäsin että inseminaatio sattuu niin kuin olen jostain jonkun kokemuksista lukenut, mutta ei tuntunut onneksi missään, täysin kivuton ja nopea toimenpide oli. :) Folli oli juuri puhkeamassa, nestettä jo näkyi hieman ja 20mm oli kokoa. Siittiöitäkin oli kuulemma riittävä määrä ja eteenpäin liikkuvia pesun jälkeen oli 79% (aiemmin oli 49%).
 
Huh huh, nyt on sekavat tuntemukset... Tein aamulla testin eikä tullut edes kontrolliviivaa, jotain siis meni pieleen. Iltavuoroon töihin ja pidättelin pissaa koko vuoron ajan että voin tehdä nyt illalla uuden testin ja siihen tuli haamu! Eikä tietenkään toista testiä että sais huomenna tehdä uuden (lähin apteekki 40km päässä niin ei ihan piipahda hakemaan). Kauhean epäuskoinen olo kun haluaisi hyppiä tasajalkaa mutta miettii vaan että teinköhän mä vaan jotain taas väärin tai onko testi jotenkin viallinen. Eihän se kuitenkaan voi olla totta... Voi apua, miten tässä nyt saa unen päästä kiinni ja miten sitä kestää odottaa että saa uuden testin käsiinsä!
Tuntuisi vaan niin epätodennäköiseltä että se olisi oikeasti plussa kun inssi jouduttiin tekemään päivän-pari liian aikaisin ja lääkärikin oli hieman sillä asenteella että kun tästä tulee se nega niin sitten sinne ivf jonoon...
Noh, nyt pää kylmänä vaan ennen kun saa varmistuksen suuntaan tai toiseen...
 
  • Tykkää
Reactions: vane83
Jensku80 voi ei, miten piinaava tilanne, ei varmaan uni kyllä taida tulla!! o_O
Eikös ihan yleisesti oo tiedossa, haamukin on plussa. (y)
Pidetään varpaat ja sormet ristissä, että seuraavassa tikussa on 2 superviivaa! Tuu sit kertoon, miltä näyttää uusintatesti!

Edit. Ja jos inssin jälkeen vielä heiluttelitte peittoja seuraavina päivinä varmistukseksi, niin hyvinhän se on voinut tärpätä, vaikka varsinainen inssi olisikin ollut vähän liian aikaisin.. :D
 
Viimeksi muokattu:
No kyllähän niitä peittoja heiluteltiin, varmuuden vuoksi aika montakin päivää inssin jälkeen.
Nyt (huonosti) nukutun yön jälkeen alkaa epäilemään itseään että kuvittelikohan sitä kaiken. Onneksi otin kuvan testistä niin tiedän että en vielä ole ihan kypsä suljetulle osastolle.
Mies käy tänään tänään ostamassa uuden testin ja pyysin tuomaan digidigi-testin niin ei tarvitse arvuutella.

p.s. ei muuten ole hyvä idea epävarmassa olotilassa googletella "kemiallista raskautta" ja "kohdun ulkopuolista raskautta"... :rolleyes:
 
Jensku80!:love: Toivottavasti haamu senkun vahvistuu ihan oikeaksi vauvaksi vielä! Samalla tsempit kaikille uusille piinailijoille!

).( Täällä piinaillaan vielä, sunnuntaihin asti olisi luget käytössä ja sitten varmaan pitäisi alkaa odottelemaan kp1:stä saapuvaksi. Tietysti parempi jos ei saapuisikaan. Ens viikolla voisi testailla, jos jotain on testattavaa. Läheisille kertomisesta vielä, kerroin siis asiasta veljen vaimolle. Nauroi vain, että tarten kolmois-rattaat, jos kaikki 3 follia hedelmöittyny. Mutta, ymmärsi kuitenkin tilanteen ja lupasi lopettaa vihjailut.
 
Kerro Jensku80 sitten kuinka kävi! :)
Onko hei muilta otettu labroja viikko inssin jälkeen?
Minulle määrättiin progesteron lab koe joka pitää ottaa 8.9.
Silloin alkukartoituksessa se otettiin jo ja oli normaali.
 
Hedelmöityshoidoissa käytettävien lääkkeiden hintoja

Ainakin Miicu tiedusteli hintoja. Minulla on edellisestä hoidosta jo reilut 1,5 vuotta, mutta tuolloin yksi inseminaatiohoito maksoi lääkkeiden osalta seuraavasti:

- Clomifen 50 mg (ei Kela-korvausta) 20 tabl. purkki: 66 euroa (käytin 5 tabl per hoitokerta --> vieläkin jäljellä eivätkä vanhentuneet eli pääsen hyödyntämään samaa purnukkaa alkavan syksyn hoidoissa)

- Puregon 0,36 ml (Kelan peruskorvaus 35 %): omavastuu 96 euroa (riitti yhteen hoitokertaan; pistoksia 2–4 päivänä)

- Pregnyl 5000 IU (Kelan peruskorvaus 35 %): omavastuu huimat 3 euroa

Kaksi ensiksi mainittua oli siis munasolujen kypsyttämiseksi (näille vaihtoehtoisia lääkkeitä on useita), viimeinen irrottamiseksi. Lääkkeet määrättiin, vaikka ovulaatio-ongelmaa ei varsinaisesti olekaan (ikää kun on yli 30 v., ei ole mitenkään tavatonta, ettei joka kierrossa ovuloi - veronmaksajien rahoilla halutaan ottaa varman päälle ;)).

Ajantasaista tietoa eri lääkkeiden hinnoista ja korvattavuudesta Kelan lääkehakupalvelusta.

Huom. Kelan lääkekatto.
 
  • Tykkää
Reactions: miicu
Jookos79, paljon kiitoksia vastauksestasi koskien Pregnylin käyttöä. Luuletko, että luomuovulaation hyödyntäminen on klinikallanne yleinen käytäntö, vai oliko asiasta keskustelua? Maalaisjärjellä ajateltuna luomu olisi aina parempi, mutta ei kai Pregnyliä käytettäisi ilman pakottavaa tarvetta, jos se voisi heikentää luonnollisesti ovuloivien mahdollisuuksia…? Minulla on nyt vain meneillään eräänlainen kyselykausi – yritän kaikin tavoin varmistella, että viimeisissä inseminaatioissa (tehtäneen 1-2 loppuvuoden aikana) kaikki keinot tulisivat kokeilluiksi. Ihanaa odotusaikaa sinulle – pahoinvoinnista huolimatta! :)

spring, pahoittelut negatiivisesta testituloksesta. :( Toivottavasti ajatuksesi ovat jo/kohta luottavaisina suuntautuneet kohti uutta yritystä – todennäköisyyslaskennan mukaanhan mahdollisuudet paranee ainakin kahdeksanteen inseminaation asti (julkisella puolella alkavat vain suotta nihkeillä jo 3-4 hoidon jälkeen). Minulla käytettiin aiemmissa insseissä munasolujen kypsyttämiseksi clomifeniä ja puregonia, mutta seuraavaan ollaan vaihtamassa puregonin tilalle menopur. Tämä oli oma toiveeni eikä lääkärillä ollut mitään sitä vastaan. Toiveeni perustui erään toisen lääkärin suositukseen, mutta tästä suosituksen saamisesta on jo yli vuosi enkä nyt muista, miten hän asian perusteli. (Ei hänkään kuitenkaan muita lääkkeitä vastustanut.) Oliko sinulla jotain erityistä perustelua menopurin käyttöönotolle?
 
Letrozol on tosi halpaa, 100 tablettia maksaa 9 euroa, ja yhdessä kierrossa tabletteja kuluu 5 kpl. Ei kannata ostaa 30 tabletin pakettia, koska se yllättäin maksaa 30 euroa.
Jos lääkäri ehdottelee Femar-nimistä lääkettä, on se samaa tavaraa kuin Letrozol, paitsi että Femar on 30 kertaa kalliimpaa, eli 100 tablettia maksaa 280 euroa. Eli lääkäri puhutteluun, jos noin hölmöjä ehdottaa. Tosin tuskin ehdottaa, minunkin lääkärini totesi, että hän määrää noista toisiaan vastavista nimistä aina sitä halvinta.

Kuten kaikissa lääkkeissä, näissäkin eri valmistajilla on eri nimiset valmisteet, mutta ne sisältävät samaa tavaraa.

Pregnyl on lääke, jolla munasolu irrotetaan. Sillekin on vaihtoehtoja, tosin lääkärini sanoin tuon olevan se halvin. Yksi piikki maksaa noin 7 euroa, ja yhdessä kierrossa yleensä tarvitaan yksi. Letrozol pitää itse annostella ampullista piikkiin ja pistää. Tälle on vaihtoehtona myös toisella merkillä kynäpistos, jolla on helpompi pistää, mutta on taas vastaavasti kalliimpi. (Ovitrelle noin 50 euroa)

Koska minulla nuo Letrozolit eivät antaneet toivottua vastetta, piti siirtyä käyttämään tehokkaampia lääkkeitä. Minä sain Bemfolaa, joka on samaa tavaraa kuin Gonal-F. Bemfola-piikkejä tarvitsin yhteen kiertoon 10 kpl, ja yksi piikki maksoi kesäkuussa 18 euroa, nyt näkyy olevan 27 euroa. (Onpa isot muutokset hinnoissa.) Gonal-F näkyy nyt maksavan 38 euroa per piikki, vaikka on samaa tavaraa, vain valmistaja on eri.

Eli näissä lääkkeissä voi olla isojakin hintaeroja, kannattaa varmistaa lääkäriltä, että hän määrää varmasti sitä halvinta rinnakkaistuotetta.
Meillä eka käynti aavan lapsettomuus klinikalla hesassa tänään, kiikutin väestöliiton paperit sinne.Lääkäri antoi matkaan ym liuskan, huomisesta viisi päivää aamuin illoin niitä.ke ultra ja pe JO mahdollisesti toka inssi,( jos kierto täsmälleen sama, kun viime kuussa, olisi ovis su..) mutta lääkärin mukaan riittää/ehtii että inssin tekee pe..jos ke ultra näyttää viitteitä..tai sitten vasta ma, kuhan ei menisi ohi tämä kierto..naisten klinikalla tehdään kuulemma myös viikonloppuisin, onkohan hinnat samaa luokkaa?..mahottoman jänniä aikoja ☺ tsemppiä kaikille
 
Vane83, meille naistenklinikalla sanottiin että viikonloppuisin ei tehdä inssiä. Arkisin jos testit näyttää plussaa niin silloin tehdään inssi samana päivänä, ainoastaan sunnuntaina jos on näyttää positiivista niin silloin on maanantaina inssi. Lauantaille jos osuu ovulaatio niin menee sitten seuraavaan kiertoon.
 
Vane, nyt kun mainitsit, totta, niitä Letrozoleja kuluu yhdessä kierrossa 10 eikä 5, kuten aiemmin kirjoitin. Muistin vain, että niitä syötiin viitenä päivänä, mutta en muistanut niitä syötävän kaksi kertaa päivässä. Minullakin on vielä 50 pilleriä jäljellä, yhden liuskan olen näköjään hukannut.

Minulle klinikalla sanottiin, että jos ovulaation arvioidaan osuvan viikonloppuun, ovulaatiota voi aikaistaa Pregnylillä ja inseminaatio tehdään perjantaina. Niin siinä minun tärppikierrossanikin tehtiin, eli Pregnyl torstaina ja inseminaatio perjantaina. Ei jääty odottelemaan, tulisiko ovulaatiotestiin plussa viikonloppuna, kun Bemfolaa oli tuossa kierrossa piikitetty jo lähes parin sadan euron arvosta.
 
Ihana mursu83 tuo autto kyl suuresti. Olin unohtanu jo kaikki todennäkösyydet :) jookos79 onneks tää alkukierto menee aina nopeesti ni pääsee taas piinailemaa :) miten teillä menee? :)
Lääkkeiden hinnoista vielä sen verran et googlettelin tota menopurin hintaa ja kallein oli 419,06€ / YKSI PIIKKI? :eek: mut eikai insseihin sitä käytetä?! Halvin oli jotain 150€/ 5 piikkiä joka ei vielä todellakaa oo paha tohon reiluun neljää sataa verrattuna.
Mitäs muut? Jensku80? :p
 
Selkeä plussa sieltä tänä aamuna pärähti heti testiin! Jos nyt viikonlopun yli yrittäis ottaa rauhallisin mielin kemiallisen varalta, niin ehkä sitten uskaltaa jo olla iloinen. Vaikka eipä tätä minun hymyä saa naamalta rautakangellakaan :)

Letroista sen verran, että riippuu varmaan hoito-ohjelmasta se määrä koska minulla oli 1 pilleri päivässä 5 päivän ajan.
 
  • Tykkää
Reactions: Mursu83 ja miicu
Jensku80 mielettömän ihanaa, onnea plussasta! :love::love::love:

Mulla on käytössä Gonal-f ja yhden kierron aikana tarttee ostaa 1x450IU + 1x300IU kynät. Ne maksoi yhteensä noin 230€. Eli laskennallisesti noin 2,5 inssin jälkeen tulee Kelan maksukatto vastaan lääkkeissä. Harmi, kun ei aloitettu jo alkuvuodesta hoitoja, niin olisi ehtinyt tehdä saman maksukaton aikana enemmän hoitokertoja. :LOL: Oon kovin optimistinen tärppäämisen suhteen, kun laskeskelen vaan monta kertaa ehtii käydä insseissä tän vuoden puolella. :sneaky:

Voi että jotenkin tympäisee niin tää odottelu... viikko vielä ennenkuin voi testata/alkaa odotteleen tätiä kylään.
Mulla on vielä nyt edessä ihanien ystävien kanssa tyttöjen viikonloppu ja olisi siellä ollut kiva vähän nauttia viintä pitkän kaavan mukaan. Mut jos nyt oliskin joku tyyppi tuolla kiinnittymässä, niin en sit kuitenkaan viitsisi... Vaikka eihän sen pitäisi mitään vaikuttaa tässä vaiheessa, mutta eipä sitten tartteisi ainakaan jossitella, jos tulisi vaikka km. Plääh. Anteeksi narina.:oops:
 
Jensku80, hirmuisesti onnea raskautumisesta! Lohdullista kuulla, että hoito onnistui, vaikkei ajoitus ihan täydellinen ollutkaan. Toisaalta onnistunut hedelmöitys on kaiken kaikkiaan niin monen tekijän summa, että eihän se ole mitenkään varmaa, että voittajasiittiö löysi perille juuri katetrin avustuksella. Oli miten oli, nyt on aika iloita! :D Varmasti alkuraskauden aikana tulee läpikäytyä tunteita laidasta laitaan, eikä vähiten epäuskoa ja pelkoa, mutta itse ajattelen vanhemmuuden ja siihen kasvamisen alkavan ihan ensihetkistä lähtien: olipa se oma pienokainen kohdussa tai jo sylissä, menettämisen pelko on tullut jäädäkseen. Sen ei kuitenkaan kannata antaa estää iloitsemasta jokaisesta uudesta päivästä alkaneen elämän vanhempana. Kirjoitan ehkä hieman paatoksella, koska reilut kolme vuotta sitten koin alkuraskauden keskenmenon ja jälkeenpäin olen katunut sitä, että suhtauduin raskauden etenemiseen uskomattoman pessimistisesti, suorastaan kieltäen itseltäni iloitsemisen - sittemmin on käynyt ilmi, että ne viikot olivat ehkä elämäni ainoita, jolloin sain olla raskaana.

Spring, mulle määrättiin menopuria 75 IU kaksi piikkiä eli tarkoittais kaiketi juurikin sitä halvinta ja siitä vielä -35 %.

Oon tosiaan pysytellyt pois tältä palstalta useita kuukausia. Nyt kun lueskelin hieman taaksepäin, on pakko todeta kaikille yhteisesti: arvon naiset, olette todella vahvoja!!! (y):love:
 
  • Tykkää
Reactions: Jensku80
Kiitos Mursu83 herättelystä, olen todella pahoillani kokemuksestasi. Iso halaus sinulle :love:
Vähän samansuuntaista ystävänikin kanssa keskusteltiin. Hän sai kolme vuotta sitten ivf hoidoilla lapsensa ja sanoi oivaltaneensa jossain vaiheessa raskautta että jos sitä menettämistä sttressaa ja panikoi, niin sitä ei voi koskaan lopettaa. On parempi vain olla onnellinen joka hetkestä ja antaa elämän viedä. Ja niinhän se on.
Ajatus raskaudesta on vain jotenkin niin käsittämätön, kun on vuosia yrittänyt ilman mitään tulosta, ja sitten niinkin "helpolla" kun toisella inssillä olisi lykästänyt.
Mutta kyllähän minä iloitsen, vaikka se pieni pelko takaraivossa onkin :)
 
Aamuin illoin siis viisi päivää letrozol tabuja ja ke ultra ja pe mahdollinen toka inssi..tosiaan harmittaa älyttömästä, jos ovulaatio sattuu la tai su..mutta lääkäri sanoi että letrozolella pystyy vähän pelaamaan aikaa? Ja toki kun simpatkin sen pari pv elelee? (luovutetut meillä) onko teillä heitellyt se ovis vai aina sama? Meillä eka ovis pv 11 ja väestöliitolla tehtiin seuraavana päivänä..(ekassa insissä:rakkula 20mll ja se toinen mitä en muista oli 7mm, letrozol saattaisi onneks kuulemma paksuntaa sitä , jos alle 6mll ni ei kannata edes tehdä?)anteeksi että kertaan tätä omaa asiaa, toki mielenkiinnolla luen muiden saa vähän ajatuksia pois ☺ onko kellään onnistuneita inssi kokemuksia nii että pelkkä letrozol tukena?
 
Aamuin illoin siis viisi päivää letrozol tabuja ja ke ultra ja pe mahdollinen toka inssi..tosiaan harmittaa älyttömästä, jos ovulaatio sattuu la tai su..mutta lääkäri sanoi että letrozolella pystyy vähän pelaamaan aikaa? Ja toki kun simpatkin sen pari pv elelee? (luovutetut meillä) onko teillä heitellyt se ovis vai aina sama? Meillä eka ovis pv 11 ja väestöliitolla tehtiin seuraavana päivänä..(ekassa insissä:rakkula 20mll ja se toinen mitä en muista oli 7mm, letrozol saattaisi onneks kuulemma paksuntaa sitä , jos alle 6mll ni ei kannata edes tehdä?)anteeksi että kertaan tätä omaa asiaa, toki mielenkiinnolla luen muiden saa vähän ajatuksia pois ☺ onko kellään onnistuneita inssi kokemuksia nii että pelkkä letrozol tukena?
Mulla vaihteli ovis 11-16 päivien välillä. Viime toukokuussa tehtiin eka inssi ja siitä heti sitten tärppäsikin. Pelkät Letrozolit oli silloin käytössä annostuksella kaksi tablettia samalla kertaa otettuna kp 3-7. Kävin kp 13 folliultrassa ja koska ovis näytti jo olevan tosi lähellä niin lääkäri suositteli tekemään testin myös illalla, ettei vaan pääse menemään vahingossa ohi. Samana aamuna ei testissä siis näkynyt vielä mitään, mutta illalla tuli selkeä plussa, joten pääsin heti seuraavana aamupäivänä inssiin. Normaalisti ilman lääkärin neuvoa olisin testannut vain aamulla ja siinä tapauksessa inssi olis siirtynyt vuorokaudella eteen päin... Olenkin miettinyt, että huonolla tuurilla silloin olisi ollut jo myöhäistä, kun näissä hommissa taitaa kuitenkin liian aikaisin olla parempi kuin liian myöhään. Mutta uskon nyt tosiaan Letrozolin positiiviseen vaikutukseen, koska täysin tuloksetonta luomuyritystä oli kuitenkin takana jo melkein kaksi vuotta ja ovistestejä tuli tehtyä sen verran paljon, että ajoituksenkin piti olla kohdillaan.
 
  • Tykkää
Reactions: vane83
Mulla vaihteli ovis 11-16 päivien välillä. Viime toukokuussa tehtiin eka inssi ja siitä heti sitten tärppäsikin. Pelkät Letrozolit oli silloin käytössä annostuksella kaksi tablettia samalla kertaa otettuna kp 3-7. Kävin kp 13 folliultrassa ja koska ovis näytti jo olevan tosi lähellä niin lääkäri suositteli tekemään testin myös illalla, ettei vaan pääse menemään vahingossa ohi. Samana aamuna ei testissä siis näkynyt vielä mitään, mutta illalla tuli selkeä plussa, joten pääsin heti seuraavana aamupäivänä inssiin. Normaalisti ilman lääkärin neuvoa olisin testannut vain aamulla ja siinä tapauksessa inssi olis siirtynyt vuorokaudella eteen päin... Olenkin miettinyt, että huonolla tuurilla silloin olisi ollut jo myöhäistä, kun näissä hommissa taitaa kuitenkin liian aikaisin olla parempi kuin liian myöhään. Mutta uskon nyt tosiaan Letrozolin positiiviseen vaikutukseen, koska täysin tuloksetonta luomuyritystä oli kuitenkin takana jo melkein kaksi vuotta ja ovistestejä tuli tehtyä sen verran paljon, että ajoituksenkin piti olla kohdillaan.
Kiitos vastauksesta ❤tosi hyvä tietää niin teen itsekkin aamuin illoin ☺ teitkö positiivisen raskaustestin heti 14vrk inssistä?
 
Kiitos vastauksesta ❤tosi hyvä tietää niin teen itsekkin aamuin illoin ☺ teitkö positiivisen raskaustestin heti 14vrk inssistä?
14 vuorokauden päästä oli vielä selkee nega. Lääkärin neuvomana testipäivänä eli 16 vrk inssistä näytti niin epäselvää haamua, et aattelin sen olevan nega, koska tikkua sai ihan tosissaan tuijottaa ja käännellä sopivassa valossa, että siinä mukamas näkyi edes jotain. 17 päivää inssistä näytti sellasen haamun, et uskalsin jo miehelle sanoa, et ei nyt vielä innostuta, mut saattaa olla positiivinen... Seuraavana aamuna tein toisen merkkisen liuskatestin ja sit uskallettiin jo iloita. Mulla ei alussa ollu minkäänlaisia raskausoireita... Testipäivinä tuntui ihan samalta kuin aikasemminkin, kun odottelee seuraavan kierron alkua, joten olin ihan varma, että kohta se pettymys sieltä taas tulee ja uusi kierto alkaa, mutta ei sitte alkanukaan...
 
14 vuorokauden päästä oli vielä selkee nega. Lääkärin neuvomana testipäivänä eli 16 vrk inssistä näytti niin epäselvää haamua, et aattelin sen olevan nega, koska tikkua sai ihan tosissaan tuijottaa ja käännellä sopivassa valossa, että siinä mukamas näkyi edes jotain. 17 päivää inssistä näytti sellasen haamun, et uskalsin jo miehelle sanoa, et ei nyt vielä innostuta, mut saattaa olla positiivinen... Seuraavana aamuna tein toisen merkkisen liuskatestin ja sit uskallettiin jo iloita. Mulla ei alussa ollu minkäänlaisia raskausoireita... Testipäivinä tuntui ihan samalta kuin aikasemminkin, kun odottelee seuraavan kierron alkua, joten olin ihan varma, että kohta se pettymys sieltä taas tulee ja uusi kierto alkaa, mutta ei sitte alkanukaan...
Tääkin oli tarpeellinen tieto! Meille sanottiin väestöliitolta että jo 12vrk päästä saattaa näkyä, mutta viim. 14Vrk! Vahvistuu tunne että onneksi siirryimme aavan lapsettomuus puolelle.
 
  • Tykkää
Reactions: Murmeliotus
14 vuorokauden päästä oli vielä selkee nega. Lääkärin neuvomana testipäivänä eli 16 vrk inssistä näytti niin epäselvää haamua, et aattelin sen olevan nega, koska tikkua sai ihan tosissaan tuijottaa ja käännellä sopivassa valossa, että siinä mukamas näkyi edes jotain. 17 päivää inssistä näytti sellasen haamun, et uskalsin jo miehelle sanoa, et ei nyt vielä innostuta, mut saattaa olla positiivinen...
Murmeliotus, testasit siis 14vrk inssistä negan ja se kuitenkin vahvistui positiiviseksi? Ehkä en sitten vielä heitä kirvestä kaivoon, tässä kuitenkin vielä mennään luteilla huomiseen iltaan asti ja sen jälkeenhän tätin pitäisi tulla kylään, jos tulee. Kierto kuitenkin pysynyt samana inssikierroissa, joten ehkä tämä vatsan juiliminen voisi olla jotain muuta?
 
  • Tykkää
Reactions: Murmeliotus

Yhteistyössä