irtisanominen meni pieleen(kö)?

äityli
Löytyy kyllä laistakin. Irtisanomisaika alkaa kulumaan irtisanomista seuraavana päivänä.

Oikea tulkinta on tuo työsuhteen päättyminen 01.07.2009.

Mutta typerä pomo, joka yhdestä päivästä "kiukuttelee"
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja viersas:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Eihän sillä käytännössä ole väliä -vai onko? Jätä menemättä 1.7. töihin, jos siltä tuntuu. Vai pelkäätkö potkuja? ;)
Jos työnantaja haluaa olla ilkeä, tuosta voi joutua korvausvelvollisuutten työsopimuslain rikkomisesta. Jos menee vielä toiseen työpaikkaan sinä päivänä, niin juttu on selvä. Rahaa palaa.
Heh! Käytännössä joutuu korvaamaan sen päivän palkan, jolloin oli poissa eli tässä tapauksessa ainoastaan yhden päivän palkan. Samaista lakia tulkittaessa löytyy kyllä porsaanreikä myös millä kiertää ko. korvausvelvollisuus.
 
Kova faktaa. http://www.lakiwiki.fi/Irtisanomisaika

Irtisanomisaika, jos asiasta ei ole sovittu

Jos työntekijä ja työnantaja eivät ole sopineet irtisanomisajasta, työnantajan noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

1. 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään yhden vuoden;
2. yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli vuoden mutta enintään neljä vuotta;
3. kaksi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli neljä mutta enintään kahdeksan vuotta;
4. neljä kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli kahdeksan mutta enintään 12 vuotta;
5. kuusi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli 12 vuotta.

Jollei muusta ole sovittu, työntekijän noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

1. 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta;
2. yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli viisi vuotta.


Jollei muusta ole sovittu, työntekijän noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

1. 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta

Eli minähän olen ollut hirviö pomoani kohtaan lähes tulkoon myötämielinen kun olen laittanut viimeiseksi työpäiväkseni 30.6.2009.


Minulla on siis 14 päivänirtisanomisaika
 
Alkuperäinen kirjoittaja menkkaränkkä:
Kova faktaa. http://www.lakiwiki.fi/Irtisanomisaika

Irtisanomisaika, jos asiasta ei ole sovittu

Jos työntekijä ja työnantaja eivät ole sopineet irtisanomisajasta, työnantajan noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

1. 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään yhden vuoden;
2. yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli vuoden mutta enintään neljä vuotta;
3. kaksi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli neljä mutta enintään kahdeksan vuotta;
4. neljä kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli kahdeksan mutta enintään 12 vuotta;
5. kuusi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli 12 vuotta.

Jollei muusta ole sovittu, työntekijän noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

1. 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta;
2. yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli viisi vuotta.


Jollei muusta ole sovittu, työntekijän noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

1. 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta

Eli minähän olen ollut hirviö pomoani kohtaan lähes tulkoon myötämielinen kun olen laittanut viimeiseksi työpäiväkseni 30.6.2009.


Minulla on siis 14 päivänirtisanomisaika
Mitäs teidän tessi sanoo? Voi olla pitempikin.
 
http://www.espoo.fi/binary.asp?path=1;28;11884;37771;37775;37828;41778;60352;60353&field=FileAttachment

Anteeksi: henkilökohtaisen avustajan ja vammaisen henkilön väliseen työsuhteeseen, työsuhdetta ei koske mikään työehtosopimus.
 
Tessiähän avustajilla ei ole, mutta jotkut kunnat noudattavat osittain esim kuntaväen sopimusta, mikä lie nimeltään se onkaan. Meillä sieltä on poimittu vain peruspalkka ja lisät, mutta muut edut menevät työlainsäädännön mukaan. Monissa kunnissa on palkkakin jokin hatusta vedetty summa.

Eli, varsinaista työehtosopimusta ei ole, sitä on turha etsiä. Työlainsäädäntöä kuuluu kuitenkin noudattaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja viersas:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Eihän sillä käytännössä ole väliä -vai onko? Jätä menemättä 1.7. töihin, jos siltä tuntuu. Vai pelkäätkö potkuja? ;)
Jos työnantaja haluaa olla ilkeä, tuosta voi joutua korvausvelvollisuutten työsopimuslain rikkomisesta. Jos menee vielä toiseen työpaikkaan sinä päivänä, niin juttu on selvä. Rahaa palaa.
Heh! Käytännössä joutuu korvaamaan sen päivän palkan, jolloin oli poissa eli tässä tapauksessa ainoastaan yhden päivän palkan. Samaista lakia tulkittaessa löytyy kyllä porsaanreikä myös millä kiertää ko. korvausvelvollisuus.
Mutta pulassa ja heitteillä työnantaja on, jos hänellä ei 1.7 ole vanhaa eikä uutta avustajaa.

 
No tuota se lienee hänen murheensa. Viikonloppu avustaja ilmoitti jo 2 kk sitten että lähtee, eikä pomoni ole vaivautunut etsimään hänen tilalleen ketään. Omapahan on häpeensä jos ei hoida asioitaan. Hän palkkaa itselleen työntekijän ,kaupunki on sijaismaksaja ,avustaja ei ole vastuussa hänen toimistaan tai toimimattomuudestaan.
 
Pomoni on sitä sorttia että pimittää tietoa mikä kuuluisi työntekijöille. Hyvä pomo olisi kertonut minulle 14 vuorokauden irtisanomisajasta .Hän on sentään toiminut työnantajana melkein 20 vuotta. Ihminen se avustajakin on ,ei meidän tarvitse kaikkea sietää.
 
1.7. vielä työpäivä
Kyllä se on niin, että sinun olisi pitänyt irtosanotua 31.5, jotta 30.6 olisi viimeinen työpäiväsi. Olen näitä toimeni takia joskus selvitellyt ja näin se vain menee. Maalaislogiikalla olisi toisin, mutta ei. Tietenkin jos saat työantajasi sopimaan, niin viimeinen työpäiväsi voi olla myös 30.6 (kannattaa vaikka lisätä irtisanomisilmoitukseen ja ottaa siihen työantajan allekirjotus tai puumerkki).
 

Yhteistyössä