Itävantaalaiset

  • Viestiketjun aloittaja Itävantaalainen
  • Ensimmäinen viesti
Itävantaalainen
Hei
Terkkarini on hiihtolomalla ja jäin pähkäilemään, että kun sain ekan neuvolakäynnin jälkeen maaliskuun puolivälin jälkeen lääkäriajan, niin onko silloin ultra? Vai vain sisätutkimus?
Rakenneultra lie sitten vasta joskus vk 18-19?
 
Joanna1973
moi,

tähän osais varmaan vastata paremmin joku muu kuin minä, vaikka itä-vantaalainen olenkin :) Ekan neuvolakäynnin jälkeen on lääkärin vastaanotto neuvolassa ja siellä ainakin kuunnellaan sydänääniä, mutta ei tehdä ultraa eikä varmaan sisätutkimustakaan!? Multa jäi kyseinen käynti väliin, sillä olin käynyt omalla rahalla varhaisultrassa, niin heti oli kaupunki säästämässä eikä mun "tarvinnut" mennä tähän lääkärintarkastukseen, vaikka olisin kyllä halunnut kuulla sydänääniä ennen np-ultraa.

Eka ultra on np-ultra (niskapoimu-ultra) joka tehdään valitsemassasi synnytyssairaalassa n. vkolla 12. Kutsu ja aika tulevat postitse kotiin. Rakenneultra on sitten myös synnytyssairaalassa, n. viikolla 18-20.

Joanna 16+2
 
Tyytyväinen vantaalainen
Vantaalla on eka lääkärikäynnillä sisätutkimus, keskustelua ja sydänäänten kuuntelu. Nähtävästäi näillä ei ole edes ultralaitteita, en ainakaan ole huoneissa nähnyt. Ultrat ovat tosiaan sitten synnärillä.

Itse olin käynyt myös varhaisultrassa Mehiläisessä, mutta kerroin haluavani silti lääkärin tarkastukseen ja pääsin ilman mitään onglmia. Pitää varmaan vaan pysyä tiukkana, muutoin joutuu tosiaan säästöjen kohteeksi.

Itse olen tähän mennessä ollut oikein tyytyväinen palveluun.
 
Suvi79
Minäkin täältä Vantaan itäosasta vahvistan edellisen kirjoittajan kirjoituksen todeksi. Ekalla lääkärikäynnillä tehtiin sisätutkimus ja kuunneltiin sydänäänet. Lisäksi lääkäri tunnusteli vatsan päältä kohdun kokoa.

Ultria ei tehdä neuvolassa, vaan kunnalliset ultrat ovat synnytyssairaalassa, josta sinut sitten kutsutaan kotiin lähetettävällä kirjeellä np-ultraan. Tästä syystä synnytyssairaalaa kysytään jo heti ekassa neuvolassa, vaikkei synnyttämään vielä olekaan kiire! Tavallaan kiva käytäntö kun ultrien takia tutustuu hieman jo siihen sairaalaankin etukäteen.

Onnea odotukseen!
 
Kiitos teille
Tosiaan terkkari kysyi synnytyssairaalaa muttei maininnut mitään tästä:
"Eka ultra on np-ultra (niskapoimu-ultra) joka tehdään valitsemassasi synnytyssairaalassa n. vkolla 12. Kutsu ja aika tulevat postitse kotiin." Oli muutenkin aika sählä verikokeissa tms.;-)
 

Yhteistyössä