Itku tuli kun käytin meidän 1v3kk ikäistä poitsua hammaslääkärissä..

  • Viestiketjun aloittaja kolmen äiti82
  • Ensimmäinen viesti
mii
Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Mielestäni imetyksen lopettaminen olisi paikallaan
samaa mieltä, etenkin kun lapsesi hammaslaatu on selvästi hyvin vaurioherkkää =)
Miksi sitten vain kaksi hammasta on huonoja ja muut terveitä ja kauniita????

Jos imetys huonontaisi hampaita, ne olisivat kaikki ruskeita.
Kyllä noissa kahdessa hampaassa täytyy olla joku syntymävika. Eiköhän hammaslaatu ole normaalisti kaikissa hampaissa samanlainen. Eli jos johtuisi imetyksestä tai jostakin muusta ruuasta, niin kaikki hampaat olisivat samanlaisia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
juu, mut kyse on nyt enemmänkin siitä,mikä tuon hampaiden tuhon on aiheuttanut. jos lapsi imee tissiä vielä hampaidenpesun jälkeen niin totta kai hammaskalusto siinä kärsii aivan kuten pullo ruokituillakin.
tarkoitin siis sitä, että kyllä voi imettää, mutta kannattaa huolehtia hampaiden harjauksesta ja että ei imetä enää hammaspesun jälkeen esim. illalla.
Tämä entinen taaperoimettäjä on täysin samaa mieltä :wave:.
Tätä mä mietin kovasti, että pilaanko nyt vauvani hampaat. Imetän öisin, yöimetyksiä suositellaan maidontulon turvaamiseksi. Ensimmäinen hammas puhkesi just kun vauva oli 4 kk ja pian perään toinenkin. Vauva ei öisin rauhoitu muulle kuin rinnalle ja nukahtaakin rinnalle...
[/quote]

Mulle sanoi hammashoitaja, että noin pienillä on syljeneritys vielä niin runsasta (vuodenkin vanhalla vielä) että edes hampaiden pesu ei ole välttämätöntä! Se sylki huuhtoo hampaat puhtaaksi.

 
PahaSilmä
Hammaslääkärillä' on loppunut ammattitaito ja tieto, siksi se on laittanut syyn sinulle. Eihän se nyt ole kenenkään syy, jos lapsen hampaat on selvästi ihan epänormaalit.
 
naksu
Alkuperäinen kirjoittaja khalawah:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mikä siinä vieroittamisessa on sitten niin vaikeaa,jos neuvolassakin on sanottu,että alle vuoden ikäisenä pitäisi vieroittaa...?Onko äiti enemmän riippuvainen imettämisestä,kuin lapsi...?
Neuvolassa ei tuo imetystietous ole aina ajan tasalla, imetystä suositellaan jatkettavaksi vähintään kaksivuotiaaksi! Miksi ihmeessä pitäis vieroittaa alle vuoden ikäinen?

Ymmätäisin sen niin että jos on lasta hoitoon viemässä n.1vuotiaana olis hyvä vierottaa ajoissa.
Muutenkin noi neuvolan ohjeet on välillä aika ihmellisiä, ainakin meillä. Hammashoitaja katsoo aisoita vaan yhdeltä kantilta ei katso kokonaisuutta eli jokaisella instanssilla omat ohjeet ja välillä ne menee pahasti ristiin. Yritä sitten sinä toimia "oikein" kun sitä yhtä ja ainoaa oikeaa ei ole edes olemassa.
 
maatuska
mun mielestä asiatonta toimintaa hammaslääkärissä! Antaisin kyllä palautetta oikeen isänkädestä. Juttelepa asiasta neuvolassa(jos sinne on asiaa lähiaikoina, tai soita oikeen vartavasten).
 
maatuska
Alkuperäinen kirjoittaja maatuska:
mun mielestä asiatonta toimintaa hammaslääkärissä! Antaisin kyllä palautetta oikeen isänkädestä. Juttelepa asiasta neuvolassa(jos sinne on asiaa lähiaikoina, tai soita oikeen vartavasten).
lisään vielä, että mä olen kyllä ilmoittanu selvän oman kantani molempien lasten kohdalla jo ekalla kerralla hammaslääkärissä. Piut paut toimitan heidän: ei tuttuia/pulloa enää 6kk eteenpäin, kaikki vaan mukista.
 
Ihan huttua noi hammaslääkärin puheet!!!!! Kunhan katot ettei imetä hammaspesun jälkeen niin muuten siitä ei ole muuta kun hyötyä hampaille (=kalsiumia).
Ja teille jotka moralisoitte tuota lapsen ikää: Kanadassa on suositus että lapsia imetetään 3 vuotiaaksi asti joten repikää siitä!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja maatuska:
mun mielestä asiatonta toimintaa hammaslääkärissä! Antaisin kyllä palautetta oikeen isänkädestä. Juttelepa asiasta neuvolassa(jos sinne on asiaa lähiaikoina, tai soita oikeen vartavasten).
Kuin niin asiatonta? Totuushan on se,että toisilla hammaskalusto on herkempi vioittumaan kuin toisilla. ja ap:n lapsella näköjään herkempi, joten eikö ole ihan luonnollista että hammashoitolassa ohjataan hampaiden huollossa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Ihan huttua noi hammaslääkärin puheet!!!!! Kunhan katot ettei imetä hammaspesun jälkeen niin muuten siitä ei ole muuta kun hyötyä hampaille (=kalsiumia).
Ja teille jotka moralisoitte tuota lapsen ikää: Kanadassa on suositus että lapsia imetetään 3 vuotiaaksi asti joten repikää siitä!!
Kanada on kanada ja suomi on suomi!
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja maatuska:
mun mielestä asiatonta toimintaa hammaslääkärissä! Antaisin kyllä palautetta oikeen isänkädestä. Juttelepa asiasta neuvolassa(jos sinne on asiaa lähiaikoina, tai soita oikeen vartavasten).
Kuin niin asiatonta? Totuushan on se,että toisilla hammaskalusto on herkempi vioittumaan kuin toisilla. ja ap:n lapsella näköjään herkempi, joten eikö ole ihan luonnollista että hammashoitolassa ohjataan hampaiden huollossa?
tuskinpa vaan ihan sokerilitkua on
 
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja maatuska:
mun mielestä asiatonta toimintaa hammaslääkärissä! Antaisin kyllä palautetta oikeen isänkädestä. Juttelepa asiasta neuvolassa(jos sinne on asiaa lähiaikoina, tai soita oikeen vartavasten).
Kuin niin asiatonta? Totuushan on se,että toisilla hammaskalusto on herkempi vioittumaan kuin toisilla. ja ap:n lapsella näköjään herkempi, joten eikö ole ihan luonnollista että hammashoitolassa ohjataan hampaiden huollossa?
tuskinpa vaan ihan sokerilitkua on
olenko niin väittänyt. ja en ole mikään sokerihysteerikko omienkaan lasten kanssa, mutta kyllä hampaista kannattaa pitää huoli!
 
PahaSilmä
Kannattaako niitä reikäsiä hampaita pitää suussa, vai pitäisikö ne poistaa? ettei ne rautahampaat sit vaurioidu niistä reikäisistä tai leukaluu? tai mistä mä tien, mietin vaan...
 
Tuota minäkin mietin että kannattaakohan niitä 2 reikäistä hammasta pitää suussa vai omko ne syytä poistaa..Mutta kun ne kaksi huonoa hammasta eivät ole vielä edes ihan kokonaan puhjenneet.Ja taidan tosiaan mennä sit puolen vuoden päästä näyttämään uudestaan noita hampaita yksityiselle hammaslääkärille..Mutta mistähän sit tiedän senkin mikä olisi hyvä yksityinen,heitäkin kun on moneen lähtöön..On tähän asti harjattu pojan hampaita vähän/sen minkä antanut mutta nyt harjataan vielä paremmin.Niin ja fluoritabletteja hammashoitaja antoi meille mukaan.
 
Helsingin Äiti
Nyt on tietämättömiä ollut siellä hammaslääkärissä. Justhan Hammaslääkärilehdessä oli artikkeli että ei se äidinmaidon sokeri itsessään tuota aiheuta. (Olen itse hammashoitoalalla.)

Nyt on unohtunut siellä kertoa monta seikkaa mitkä aiheuttaa reikiä.

Minä imetin kuopusta 3 vuotiaaksi!!! eikä reiän reikää...

Älä lopeta imetystä ennen kuin olet itse valmis! Mitä se OIKEASTI kenellekään kuuluu kuinka kauan imetät!

Ja ole huoleti, eivät ne kehityshäiriöiset hampaat mene miksikään imetyksestäsi! Eihän ne jo suussa olevatkaan hampaat miksikään ole menneet!

TSEMPPIÄ!
 
Helsingin Äiti
Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja maatuska:
mun mielestä asiatonta toimintaa hammaslääkärissä! Antaisin kyllä palautetta oikeen isänkädestä. Juttelepa asiasta neuvolassa(jos sinne on asiaa lähiaikoina, tai soita oikeen vartavasten).
Kuin niin asiatonta? Totuushan on se,että toisilla hammaskalusto on herkempi vioittumaan kuin toisilla. ja ap:n lapsella näköjään herkempi, joten eikö ole ihan luonnollista että hammashoitolassa ohjataan hampaiden huollossa?
Höpö höpö!

 
Salama McQueen
Siis faktahan on se, että kaikki paitsi vesi aiheuttaa happohyökkäyksen. Ja jos se happohyökkäys on tiheään imevällä suussa jatkuvasti, hampaat reikiintyy. Imetykset muitten ruokailujen yhteyteen, ksylitolipastillit käyttöön ja yösyömiset täysin pois, silloin saa hampaatkin levätä.
 
Mutta eikös tässä juuri ap sanonut että hän imettää päivin öin???
Laskeppa piruuttas kaikki imetyskerrat + muut kerrat kun lapsi laittaa ruokaa suuhunsa...
Jos hammas kestää 5-6 happohyökkäystä niin siitä voi päätellä miten käy hampaille, siis ihan terveille hampaille.
Onko muuten olemassa mitään "suositusta" kuinka monta vuotta pitää öisin syöttää? Vai voiko sen lopettaa vaikka siinä 6kk iässä?
 
Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mutta eikös tässä juuri ap sanonut että hän imettää päivin öin???
Laskeppa piruuttas kaikki imetyskerrat + muut kerrat kun lapsi laittaa ruokaa suuhunsa...
Jos hammas kestää 5-6 happohyökkäystä niin siitä voi päätellä miten käy hampaille, siis ihan terveille hampaille.
Onko muuten olemassa mitään "suositusta" kuinka monta vuotta pitää öisin syöttää? Vai voiko sen lopettaa vaikka siinä 6kk iässä?
Siis just tää. Eli ne happohyökkäykset tulisi vähentää siihen 5-6 päivässä, eli tissittelyt siihen ruokailujen yhteyteen. Ei huikkaa silloin, toista tällöin, siitä on vain haittaa.

Eipä sitä yösyömistä kyllä ainakaan yli vuosikkaille suositella, käy hampaiden päälle tosissaan.

Se on jännä kuinka niitten karkkien ja herkkujen kanssa ollaa niin neuroottisia, mutta tissiä syötetään yötä päivää... :whistle:
 
Niin et teet niintäin näin niin se on aina väärinpäin!
Mennään meidän tissinluttuttajan kans hamppiin joulukuussa ja poika on reilu 1v. Mitähän sanovat ku muilla on hyvät hampaat ja en ole imettäny ku n.puolivuotta niitä.
 
EN imetä enää yöllä,tosin vasta 4 yötä ollut poitsu ilman yösyöntejä.Olisi pitänyt vieroittaa yösyönneistä jo aiemmin..Anteeksi tyhmyyteni mutta minkälaisia kxylitoli pastille voisi antaa näin pienelle?Tavallisesta kaupasta vai apteekista?ja tämä hammashoitaja sanoi myös että näin pienelle ei saa laittaa hammastahnaa ja minä olen jo sitä pari kk laittanut(erittäin vähän)..
 

Yhteistyössä