IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@justhope en mä sitä ampullia putsannu, enkä mahaa. Pistelin vaan menemään. Niitä paksumpia neuloja varten putsasin mahaa, kun niitten mukana tuli niitä lappuja. Ei mullakaan kynän kanssa tullu. Ja aina kun vaihtaa uuden täyden ampullin, niin väänsin pienimmän annostuksen ja painoin ilmat siten pois. Sen jälkeen ei tartte.
 
@justhope Gonalia pistäessä en putsannu kynää enkä mahaa. Ekalla kierroksella jarrupiikkejä ku laitoin nii sillon taisin pistokohdan pyyhkästä mukana olleilla lapuilla. Nuita kyniähän voi verrata insuliinikyniin eikä niissä ainakaan tänäpäivänä ole ohjeistusta putsata kynän päätä eikä pistokohtaa. :)
 
Voi kiitos vastauksista, tuli on varmempi olo :) Ärsyttävää kun ohjeet on niin sekavia. Ei tosiaan hoitajakaan tainnut mainita putsailuista muuten kuin että tarvittaessa voi pistokohtaa puhtaalla lapulla painaa hetkken mutta muuten en muista että olisi pitänyt putsausjuttuja miettiä. vaan kun ohjevihkonen sanoi niin jäi vaivaamaan mieltä.

TOinenkin pistäminen meni mukavasti, nyt ekan kerran tuntuikin vähän, eilen ja hoitajan kanssa en tuntenut mitään. Olisiko osunut hankalampaan kohtaan sitten. Nyt annoin olla ainakin sen 10 sekuntia paikallaan niin en ainakaan nähnyt sellaista tippaa neulan päässä kuin eilen, jotain ihan minimaalista vain iholla.

Nyt kun kyselyikä iski :LOL: niin tulipa mieleen googlailuni ihmemaailmassa, onko tosiaan tavanomaista että punktion jälkeen määrättäisiin automaattisesti saikkua? En muista että saikusta olisi mitään puhuttu lääkärin kanssa, toki on varotellut useaan otteeseen että mulla on iso riski hyperstimulaatioon ja tulehtumisjuttuihin mutta mutta? Onko saikkutarve siis automaattinen silloinkin jos kaikki menee hyvin, vai onko se vain jos on oireita vaikka siitä hyperstimulaatiosta?
Itse olen elänyt siinä luulossa että vain punktiopäivä on töistä oltava pois ja sitten saisi elää normaalielämää jos kaikki menee hyvin - vaan olenk luulot väärin?

Toivottavasti kukaan ei nyt pahastu kun kyselen, teillä tällä tuntuu vain monella olevan jo hyvin tietoa ja kokemusta jota jakaa :)
 
@justhope Eiköhän kaikki ole oltu joskus ensikertalaisia joten kysymyksiä riittänyt :D Mä vastailen mitä osaan, muut saa kyllä täydentää jos tulee mieleen :D Kyllä saikkua tulee automaattisesti punktiopäivä+2 seuraavaa päivää, vaikka kaikki menis hyvin. Alavatsa ja muutenki alapää voi olla kipeä vielä punktion jälkeenkin. Hyperstimulaatiossa saikkua tulee pidemmästi. Saikku voi olla myös palkatonta, tämä riippuu siitä minkä koodin lääkäri lappuun laittaa tai sitten työpaikan käytännöistä. Riippuu toki työstä ja voinnista, muistelisin että joku on kyllä mennyt punktiosta seuraavana päivänä töihin. Itsellä kipuja vain oikeastaan punktiopäivänä, mutta fyysinen työ niin olen ollut sen kolmepäivää pois. Olen myös ottanut rauhallisemmin (ei raskaita jumppia yms.) ennen punktiota vaikka follimäärät ei huimat. Kuulostele vointiasi ja tee sen mukaan :)
 
Heippa, uusi palstalainen ilmoittautuu. Täällä lapsettomuutta takana jo vuosia, mutta väliin mahtui pitkän parisuhteen ero ja uuden kumppanin kanssa lapsihaaveet 9/2016 alkaen :) Julkisella hoidoissa ja viime syksynä tehtiin eka IVF/ICSI (lyhyt kaava, gonal-f), josta 1 top-alkio tuoresiirtona ja 2 kuusipäiväistä blastoa pakkaseen ja niistä ensimmäisestä elämäni eka plussa joulukuussa, joka sitten varhaisultrassa todettiin tuulimunaksi - lääkkeellinen tyhjennys. Toinen blasto ei tärpännyt ja nyt sitten pitkällä kaavalla uusi ICSI/IVF, josta synarelan suihkutukset käynnissä ja nollaultra ensi viikolla. Onko täällä kokemuksia kellä ois tehty kummallakin kaavalla? Onko alkioiden määrässä/laadussa ollut eroja?

Paljon onnea plussanneet! Ja tsemppiä piinailijoille (y) toivottavasti perästä tullaan.

@justhope punktiosta olen päässyt itse heti seuraavana päivänä töihin (istumatyö), mutta kovaa rasitusta tulisi kyllä välttää ja on tosiaan yksilöllistä just noiden hyperien, ym. takia. Saikkua kirjoittavat sen 3pv, mutta meidän työpaikalla sillä koodilla ei sairaslomasta makseta. Riippuu siis työnantajasta ja kuten @-dino- kehoitti, niin tee niinkuin oma kroppasi sanoo (y)
 
justhope punktiopäivä on ollut saikkua mulla. On kyllä kysytty tarvinko seuraavallekin päivälle. Mulla on kevyt työ ja kivuttomat punktiot, vaikka kauheasti rakkuloita.

Täällä pp6, olispa jo maanantai niin voisi lopettaa luget ja alkaa suunnitella säästötoimia seuraavaan hoitoon. Mitään ei tunnu, aiemmat plussat ovat krampanneet kovin koko ajan ja nyt on ollut siirrosta asti kivutonta :/
 
Daim1 tervetuloa ja onnea hoitoon.. Mulle tehtiin 1. pitkällä kaavalla, ja sit on tehty 3 lyhyellä (2 julkisella, viimisin yksityisellä). Ei mitään suurta eroa.. toisella kertaa, eli ekalla lyhyellä taittiin punktioida jopa lähes 20 mutta puolet oli tyhjiä ja pari raakaa jotain lopputulema oli sama kun ekassa. Kolmannessa ja neljännessä taas on ollut vähemmän folleja, mutta ei sit oo ollut tyhtiä..
Justhope taitaa ne tosiaan sen kolmepäivää kirjoittaa. Itse olen yrittäjä ja ollut punktioviikot lomalla kun mahdoton saada vp lyhyellä varoajalla ja koskaan kun et voi olla varma mikä päivä punktio on. Mulla ekan jälkeen ei ollut kans mitään ja urheilinkin ihan satasella jo muutoman päivän jälkeen (hieman tyhmää). Toisella kerralla oli vähän tukalampaa ja kolmannellahan olikin sit osastolla :LOL: kun tuli repeämä munasarjaan. Mutta joo siis kannattaa ottaa muutoma päivä rauhassa, koska munasarjan on hyvin turvoksissa ilman hyperiäkin ja riskinä on munasarjankierymä, mikä sit on vissiin aikas kivulias.. ja tosiaan osa taitaa maksaa ja osalla olla palkattonta, riippuu työnantajasta..

muoks: Niin ja lovelle vielä onnittelut hienosta saaliista, ootko ennen päässyt tuoresiirtoon vai onko ollut sillonkin hyperin riski? Toivottavasti kerkeet vielä ennen kesää saada kyytiläisen. Joko tietoa hedelmöittymisestä?

Ite kävin verikokeessa aamulla, mutta se siis tulee kotiin joskus postissa se tulos, kun on yksityisen lähete (n).. tiesinkin siis sen kun sillon viimeks kävin asiasta tappelemassa ja jätin ottamatta sit koko kokeen. Nyt aattelin ihan vaan siks käydä että jos käy niinkun viimeksi niin tietääpä mikä se arvo on ollut.. Mutta tikulla lie saan sen oikean tiion ennen sitä.. jos tulis tänään vaikka postissa tikkuja :) Tähän asti oonkin ollut aika varma jotenkin plussasta, outoa sinällään, mutta toki samalla 230% varma että samallainen kun viimeksi, et ei sit kuitenkaan jatku.. Jotenkin aattelen et se alkioliima saa sen tarraamaan, mutta ei muuta. Mut eilen illala tänä aamuna ollut enemmänkin sellanen olo et ei sittenkään ehkä kahta viivaa ja nyt en tiiä miten siihen suhtautua :LOL: Epäily tuli ehkä siitä että huomasin illalla et on naamassa vähän ruusifinniä, mikä iskee yleensä ennen menkkoja.. enkä nyt muista oliko sitä sillon viimeks..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: An1z81
Tänä aamuna täällä haamuplussattu, pp8!! Jännittää :whistle: Samoin viime kerralla, että haamu tuli pp8, mutta nyt on ollut vähemmän oireita kuin viimeksi! Olin jotenki ihan varma aamulla, et nega tulee. Nyt vaan toivotaan vahvennusta viivoissa vkl mennessä.

@gemmy Ei kannata vielä liikaa huolestua! Mullakin oli viime siirron jälkeen paljon enemmän oireita tässä vaiheessa, mutta tuulimuna oli. Nyt ei juurikaan mitään oireita, ja haalea plussa silti tuli. Ehkä se on vaan hyvä merkki, että oireet tulee hitaammin. Kaikilla toki yksilöllistä, mutta esim. mun yhden ystävän oireet alkoivat vasta kolme viikkoa plussaamisen jälkeen. Hänellä kylläkin ihan luomuraskaus, mutta silti. Tsemppiä sinne (y)

@justhope Täällä tullutkin jo paljon vastauksia sulle, mutta siis kyllä mullekkin ois saikkua kirjottanut lääkäri punktion jälkeen pari kolme päivää, koska olen fyysisessä työssä, mutta en tarvinnut saikkua, koska en töitä niin paljon tee nyt. Toisaalta en olis kyllä edes tarvinnut. En tarvinnut punktion jälkeen yhtään särkylääkkeitä jne. että oisin ollut työkunnossa jo heti seuraavana päivänä. Yksilöllistä toki tämäkin kaikilla. Pitäähän sitä kysellä kun asioita mieleen tulee! Täältä saa varmasti vastauksia parhaiten (y) Tsemppiä sinulle myös vaiheisiin! :)
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87 ja Domi
@Domi Noniin tikuttamaan vaan heti huomen aamusta! Pidän sulle niin peukkuja (y) Itse aattelin taas ensin, että testaan vasta oikeesti viikonloppuna, mutta perhanan malttamaton olen. On tää kyl semmosta...mieli ihan sekasin, kun välillä ihan varma, että taas menee mönkään, ja sitten taas pieni toivo herää, ja taas epäusko iskee. Se on jännää, ettei pysty vaa elää normaalia elämää ajattelematta liikaa näitä asioita, vaikka mukamas ottanut sen asenteen taas hoidon alussa, että tulee mitä tulee, ei kannata liikaa stressaa. Mut helvetti, hirvee stressi! :ROFLMAO::ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: Voyage
@daim1 Meillä eka hoito lyhyellä kaavalla-> neljä solua, kolme hedelmöittyi, kaks monitumasina roskiin ja ainokainen siirrettiin mutta ei tärpänny. Toinen hoito pitkällä kaavalla isommalla lääke-annoksella-> seittämän solua, kaikki hedelmöittyi, neljä pakkaseen ja yks siirrettiin mutta ei tärpänny. Gonal-f lääkkeenä täälläkin. Alkioiden laadusta en sen tarkemmin tiiä. Toivottavasti teilläki menis paremmin tämä hoito :)

@Domi kylläpä jännittää taas sun tulos. :)

@An1z81 varovaiset onnittelut! ❤

@Jantzu n vointi kans kiinnostaa.
 
  • Tykkää
Reactions: An1z81
Onnea @An1z81!

Onko kellään kokemusta siitä, jos stimulaation jälkeinen kierto venyy, missä vaiheessa saa lääkkeistä apua? Ihan ku muistelisin, ettei siitä oo edes kauaa kun täällä jollain oli tosi pitkä välikierto.
Voinko soittaa vaikka pe polille ja pyytää kierron käynnistämiseen jotain? En kestä, ettei päästä ikinä sinne siirtoon :cry: Luulin, että ehdittäisiin just kaks yritystä ennen kesätaukoa, mutta alkaa näyttää aika huonolta. Tiedätte varmasti, miten jokainen päivä on tuskaa.
Mulla veny hormoniehkäisyn jälkeen eka kierto nelkytpäiväseks, nii uskon että tää johtuu just noista hormoneista mitkä oli viime kierrossa.
 
  • Tykkää
Reactions: An1z81
Lykkäs lievän hyperin sitten. Kävin sitä polilla puimassa. Vielä mennään kotihoidolla ja labroja seurataan. Tampereella saa saikkua punktiosta siirtopäivään (ja sen siirtopäivän) eli sain neljä päivää. Maha oli kyllä turpea ja jomotteli, niin oli ihan hyvä olla kotona. Yritin myös rentouttaa itseäni, ettei ole stressissä siirtopäivänä ja ilmeisesti se onnistui.

Onnea haamusta @An1z81
Itse testasin digillä vielä aamulla, vaikka eilen oli se veritesti. Perjantaina taas labrat, niin saan raskaushormonin uudestaan. Se maksoi 30€ labrassa itse maksaen (muodostui itse näytteestä+näytteenotosta+käsittelymaksusta). Lasku tulee perässä ja parissa tunnissa tuli kännykkään arvo.
 
  • Tykkää
Reactions: An1z81
Onnea @An1z81 !! Toivottavasti viiva vahvistuu, uskon niin. :)

Meille lääkäri soitti, että tänään menee neljä viiden päivän ikäistä alkiota pakkaseen ja loppua viittä viljellään vielä huomiseen asti! Meille on tehty siis kaikkiin soluihin pitkä viljely. Hiukan jännitti, jos mikään niistä ei olisikaan selvinnyt tänne asti, mutta nämä neljä on jo ihan kelpo saalis.

Lääkäri sanoi, että siirto voitaisiin tehdä jo seuraavaan kiertoon, mutta sitä varten minun tulee ottaa estrogeeniä, koska todennäköisesti en ovuloi luonnostaan tästä hoidosta johtuen. Onko muilla kokemusta tällaisesta? Missä muodossa sitä estrogeeniä otetaan ja minä kp:nä alkion siirto yleensä tehdään?
 
  • Tykkää
Reactions: An1z81
Perääni oli kyselty... Anteeksi, en jaksanut lukea teidän viestejä.
Huonosti voin...kesken meni jälleen kerran. Eilen aamulla vuoto rauhoittui ja ainoastaan tuhrutti, mutta myöhään illalla alkoi uudestaan todella rajuna. Sen perässä tuli hurjat kivut. Kovaa vuotoa kesti koko yön. Aamulla kipu oli asettunut ja vuoto on ollut siitä asti maltillista.
 
Kiitos kaikille <3 katsotaan kuin käy!

@Jantzu oon niin pahoillani :( paljon voimia ja haleja <3

@Ismundo Hieno saalis pakkaseen teillä mennyt (y) Eiköhän sieltä vielä muutama lisää selviydy! Tsemppiä sinnekkin kaikkiin vaiheisiin :) Mä oon ottanut estrogeeniä ihan pillereinä suun kautta. Ne on aina pitänyt aloittaa viikko menkkojen alkamisen jälkeen. Ultrattu on kp10-11, tsekattu kohdun limakalvon paksuus, ja siirto on sitten ollut mulla ainakin kp18. Noin muistaakseni :D Kalenterissa lukee kaikki, mutta nyt makaan peiton alla sängyssä, niin en jaksa hakee olkkarista kalenterii. Mulla ei tietty nyt oo muita hormoneja ollutkaan käytössä tässä ja edellisessä hoitokierrossa, muutakun lugesteronit sitten alotettu aina muutama päivä ennen siirtoa, ja molemmat hormonit jatkuu jopa koko ensimmäisen kolmanneksen, jos päästään niin pitkälle.
 
kiitosta taas vastauksista!
Nyt alkoikin sitten kovasti jännästressamaan, jotenkin olin niin ajatellut että vain itse punktiopäivä on poissaolo ja siitä lisää vain jos iskee hyperi...
Miten te olette töissä ilmoittaneet punktiopoissaolostanne? Siis ajoissa etukäteen vaikka ette tiiä tarkkaa päivää vai viimetipassa...? Onko kyselty tarkkaa syytä tai muuta?
Mulla on sinänsä melko kevyt sisätyö, mutta seisomatyötä pitkälti ja pitää pystyä käsittelemään muutaman kilon purnukoita, siis nostella ja heilutella yms. Siinä mielessä kai olisi ihan hyvä rauhassa ottaa jos saikku kuitenkin määrätään ettei ainakaan väkisin töihin änkeä.

Jotenkin stressaan nyt missä kohtaa olisi hyvä töihin ilmotella näin epämääräsen ajakohdan poissaolo... :unsure:
 
Ismundo, mulla ollu aina zumenon-pillerit lääkesiirroissa ja alotettu kp2. Siirto sitten joskus kp18-20 paikkeilla, ovulaatiotahan näissä kierroissa ei tulekaan. Eli siirtää voidaan heti kun limakalvo näyttää hyvältä. Joskus kun normaali annos oli liian pieni mulle, siirto tais mennä jonnekin kp25 saakka..
atvk87, mulla kierrot venähtäny puhktiokiertojen jälkeen kans muutamalla päivällä, kun yleensä ne on 27-29 niin sillon jotakin 32-34. Kerran oli tullu joku hormonaalinen kysta ja kun kp:t oli jotakin yli 50 niin kierto katkastiin Primoluteilla, eli 10pv niitä ja sitten pari päivää ja vuoto tulee. Kokonaisuudessaan se kierto kesti siis 64 päivää.
Voi kurjuus Janzu :( jos nyt noin on.. joillainhan tulee alkuvaiheessa runsastakin vuotoa, ja silti kaikki menny hyvin. En muista nyt ootko käyny verikokeessa, tai miltä testiviivat näyttää?
An1z81, toivotaan että nyt onnistuu ja vahvistuu (y)
 
  • Tykkää
Reactions: An1z81
Voi paska Jantzu.. se sitten kuitenkin ilonen yllätys kääntyin noin päin. Hitto on tää yhtä masokismia!!!
Itekkin koittanut huijata et nyt ei tunnu missään joopa.. nyt on kyllä sellasta kiirettä,töitä yötäpäivää tässä su asti et ei kerkii kauheesti murehtia (katotaan kerkiikö jossain välin testaa..) mutta sittenhän se iskeekin yliväsyneenä oikein kunnolla varmasti taas maailmanloppu.. No se on sit ja nyt koitan olla asiaa ajattelematta...
 

Yhteistyössä