IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Taigariina tervetuloa!
Kettuperhe tsemppiä leikkaukseen!

Osaako joku selittää, mikä merkitys teroluteilla ja zumenonilla on? Kun mulle ne määrättiin pariksi päiväksi tuohon edellisen kierron loppun siksi, kun se oli ilmeisesti ovuloimaton kierto. Että jotenkin lähtis paremmin käyntii tää uus kierto. Mitään ei siis yritetty ajoittaa minkään päivän suhteen, muuten vaan laitto noi tabletit. No eilen illalla tajusin, että terolutit oli jäänyt joku päivä ottamatta (on se kumma, vaikka pari päivää vaan oli, ja yleensä olen tosi tarkka kaikkien lääkkeiden kanssa). No otin sit niitä vielä tänä aamuna(korvauksi unohdetuista) vaikka piti siis tänään jo lopettaa. Sössinkö nyt jo kaikki heti alkuunsa? Onko jollain kokemusta?
 
@justhope Ootko yksityisellä hoidossa? Onko sielläkin kesätauko?
Kiva pakastesaldo kyllä :)
Meille sanottiin heti suunnittelukäynnillä, että ennen soitettiin aamulla et onko selvinnyt sulatuksesta vai ei, et tullaanko siirtoon vai ei, mut nykyään on siirrytty siihen, että soitetaan vaan jos ei selviydy, koska se on niin harvinaista! Eli aika pieni osa varmaan kuukahtaa siinä vaiheessa. Mutt tota jännitän huomiselle kans, että tuleeko soitto aamulla.
 
@atvk87 juu oon yksityisellä. Nyt kun sanoit niin en mä oikeastaan tiiä tosta kesätauosta :ROFLMAO: Mä vaan oletusarvosesti oon ajatellut että kaikki paikat tuppaa yleensä oleen heinäkuussa kiinni niin kaipa nuokin - vaan mahtaako ollakaan. Sitä on vaan olettanut näin, en minä ole asiasta kysellyt, köhköh... ei kai pitäisi olettaa :p Ehkä tämä oletus on vaan tullut tästä kun on puoltoista vuotta ravannut yksityisen ja julkisen välillä eri tutkimuksissa ja kaks viime kesää mennyt jukiselle leikkaukseen jonottaessa, sitä sitten ajattelee että kaikki on kesällä tauolla kun sitä julkisella on niin selitetty ettei jonot liiku... menee sekaisin että missä on ja missä ei?

@Ckk hyvä kuulla. :) Sulattaako ne yleensä yhen vai kaksi kerrallaan vai onko nuo ihan sopimusluonteisia juttuja? Jos tietää ettei voi siirtää kuin yhen kerrallaan niin eivät varmaan turhaan sulata kerralla kahta vaikka se yksinäinen ei sitten selviäisikään?

Ja @kettuperhe oho okei, en tiennyt että hyperi voi tulla noinkin myöhään! Olin ymmärtänyt että se iskee päälle aika nopeasti jos on iskeäkseen. Sen kyllä luin jostain että raskaus pahentaa hyperiä, eli sinänsä varmaan ihan hyväkin tämä taukokierto pitää. Onneksi tässä on jo melkolailla varautunut tähän että kaikki tapahtuu aina vaikeimman ja hitaimman kautta, on jo tottunut oottamaan... lisää vaan oltava kärsivällinen että josksu siirtoon pääsee :) Ja hui tuo murtuma, toivottavasti kaikki menee hyvin sen suhteen ettei tulisi ylimääräistä murhetta...
 
Viimeksi muokattu:
@Ckk @Fainatus Mulle tuoresiirto tehtiin 4-päiväisellä. Olen kyllä aika pihalla pas-siirroista, kun sellaiseen ei olla vielä päästy. Näitä viestejä kun lukee, voi kerrankin olla tyytyväinen, ettei oma kierto ole säännöllinen, koska sen perusteella suunniteltiin lääkkeelliseen kiertoon pas, ja ymmärsin, että siinä siirtopäivää voidaan hyvinkin suunnitella etukäteen.
 
@justhope Meillä on kolme alkiota sulatettu ja kaikki on hyvin selvinneet :) Ja meillä on aina sulatettu yksi kerrallaan. Mulla on kokemusta kahdesta yksityisestä Helsingissä, niin molemmissa tosiaan on ollut kesällä muutaman viikon tauko.

@atvk87 Hienoa kun pääsette siirtoon! Meilläkin on käynyt huono tuuri ajoitusten suhteen ja jouduttiin yhden PAS:n onnistumista odottaa neljä kuukautta. Se on niin raastavaa kuukaudesta toiseen odottaa josko tässä kuussa pääsee edes yrittää.

@-dino- Toivottavasti kaikki menee hienosti ja pääsette siirtoon!

@Fainatus Pahoittelut, että siirto ei onnistu :(


Pistän tänään Ovitrellen ja keskiviikkona punktio. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Fainatus
Heippa moi!
Ihan eka suuresti syvältä sydämestä Jantzulle voimia ja pahoittelut. Kuulosti aivan samalta kun minun alkuvuoden hässäkkäni, niin väärin. Viivat oli vahvoja ja vahvistui vaikka vuoto oli alkanut ja eka arvo oli suorastaan loistava, mutta toinen sit vähän (hyvin vähän) huonompi.. ja vielä viikko siitä ei ollut kauheasto puonnut. Mulla ultralla löytyi kohdusta "lityistynyt" ruskuaispussi tai joku, mutta sit toisessa ei enää mitään, näillä "tuomio" tuulimunasta.. mulla ainakin sit ihan itsestään vuoteli tyhjäksi, eikä ollut ihmeemmin kipuja eikä runsasta vuotoa kun oli jo niin pitkään vuodellut ennen ku lopulta lääkkeet lopetin.
Onnea plussista, niitäkin oli tullut "yllättävän" paljon (y) En muista nyt mitä kukakin oli kysellyt/kirjoitellut vaikka kaiken läpi luin. Vastailen mihin muistan.. vaikka ei ehkä enää ole kysyjälle ajankohtaisia asiat, mutta jos jollekkin uudelle apua on. Eli niistä ilmakuplista, ei se tosiaan kun ihon alle laitetaan eikä suoneen, niin just ole. Gonapeptylistä en ainakaan oo poistanut. Joku kynä on missä ekalla kerralla pitää vähän "ruiskauttaa" ennen käyttöä.. mutta ei varmaan ainakaan mene väärin jos ohjeen mukaan tekee..
Öööhh.. mitähän sit piti.. aivojumi.. Aah, ainakin kesätauko asia.. joissain yksityisillä on, mutta ei kai kaikissa, joten kannattaa kysäistä. Missä me ollaan niin on labra nimenomaan heinäkuussa, vai oliko nyt jotenkin 7.7-12.8 tai jotain sellaista kiinni.. ei siis punktioita tai siirtoja sinä aikana.
Niin ja alkioiden sulatus, meillä on tasan 1 kuukahtanut sulatukseen (jonka lisäksi 2 joita kunnallisella koitettiin jatkoviljellä, mutta nekin sit vasta myöhemmin, selvisivät sulatuksesta) eli 19 alkioista 1.. eli sen mukaan ei se kauheen yleistä olisi. Mutta toisaalta kun oli niistä onnistumis prosenteista, niin ei kyllä ihan nekään meihin päde.. :(
No omaa napaa sit.. meillä siis jälleen pakkanen tyhjä. Itse jo vähän sillä linjalla meinasin olla et turha enää rahaa tuhlata "ilmaan".. mutta mies nyt oli sitä mieltä et eihän se ilmaan mene kun ei voi luovuttaakkaan (vähän outoa, koska minä ole se joka on aina lapsen halunnut ja hän ei niinkään edes pidä lapsista.. ja oon josku pelännytkin et mitähän sit jos oikeesti tulis lapsi, oisko se sille liian suuri muutos/shokki, tajuuko se miten elämä muuttus, saa kuitenkin nyt hyvin vapaasti mennä jne) No kuitenkin, siis IVF nmr. 5 here we come! (se siitä etelän lomasta, ellei mies haluu kustantaa sitä silti :) ) Tänään lääkäri soitti ja suunnitelma olisi että jopa jo vkl 23 olisi punktio.. jos saan työ jutut onnistuu, punktion varmaankin, mutta jos pitäs käydä folli ultrakin 250km päässä niin voi olla hankala (niin paljon jo asiakkaita niinä päivinä), viimeksi halus vikan ultran ite kattoo, nyt en tietenkään tajunnut sitä puhelimessa kysyy, kun jotenkin olin niin hämmentynyt et onnistuu jo kesäkk, kun luulin et menis vähän pidemmälle, jolloin ei ois oikeen onnannut.. Nyt kysymys onko kellään kokemusta lääkkeestä nimeltä PERGOVERIS? Se tulee mulle nyt menopurin tilalle (en oo ees vielä kerennyt googlata :LOL:).. jotain sanoi et "puhtaampi" tuote.. jotenkin erilainen vaan pistää, niin meinas et ei laita, kun en käy siellä ennen kun alkaa, mut sanoin et enköhän selviä.. nostelen nyt ees millin toiveita et tää ois nyt the lääke ja toisaalta aina ollut punktiot syksyllä, niin jos kesä, aurinko jne nyt sais aikaan ees sen yhen super alkion meille joka tarttus ja pysys.. nyt la jo aloitan primolutit.
Sori maratooni kirjotelma..
 
Domi, mulla ollu kyseinen lääke parissa hoidossa, ensin gonalin ja sitten puregonin ohessa.Solujen laatu oli kyllä parempaa kun esim. menopurilla, vaikkei pysyvää plussaa tuonukaan. Sitä oisin ite taas seuraavaks koittanu jollei tää elonva+puregon yhdistelmä ois toiminu. Ja sitten ne huonot puolet,.. taitaa olla kaikkien kallein piikeistä (tosin ei väliä jos katto täys) ja mulla ainakin sen ruiskutus kirveli ja poltteli ihan pergeleesti, ettei mikään muu koskaan niin paljoo :eek: hampaat irvessä ja kiroillen ne vaan jotenkin väkisin sai ruutattua. Mut oon myös lukenu et joillain ei oo tuntunu missään... Toivoisin niin että tää nyt vihdoin ois sulla/teillä se vihon viimeinen hoito mitä koskaan enää tarvii (y)
 
Kiitos lullaby. Nythän ei vielä oo katto täysi, vaan äkkiähän se täyttyy!!! :LOL: Ja ei se sit taas enää oo muutomasta satasasta or so kiinni ku rahaa joka tapauksessa tonnitolkulla palaa ku uuteen kiekkaanlähtee.. Kirvely toki on inhaa, vaan onhan tässä kaikkea kestetty niin menenee sekin.. toivotaan tosiaan että se o nyt sit laadun tae..
 
Meille lääkäri sanoi, että yli 90% alkioista selviää pakastuksesta.

Mä kävin tänään ultrassa, jossa olisi pitänyt määrittää siirtopäivä, mutta limis olikin niin ohut, 5,4mm muistaakseni (tänään kp 11), että tarvitaan vielä toinen ultra, joka on sitten perjantaina. Lisäksi nostettiin zumenonin määrää 8mg/vrk. Jos limis on perjantaina kasvanut, niin sitten siirto olisi ensi viikon lopussa.
Onko muilla ollut vastaavaa? Lääkäri oli kyllä sitä mieltä, että ei tässä ole mitään hätää ja todennäköisesti limakalvot lähtee kasvamaan, mutta tietysti on epävarma olo. Mutta tuleehan noita uusia kiertoja tietysti.
 
Onko muilla ollut vastaavaa? Lääkäri oli kyllä sitä mieltä, että ei tässä ole mitään hätää ja todennäköisesti limakalvot lähtee kasvamaan, mutta tietysti on epävarma olo. Mutta tuleehan noita uusia kiertoja tietysti.
Mulla myös aina lääkkeellisissä jouduttu käyttään tota isompaa annosta, ja sillä sit kasvanu tarpeeks. Sillon ekalla kertaa ku todettiin ettei 3 tabl. riitä, siirto tais mennä jonnekin kp26 paikkeille, mut eihän noi lääkkeelliset kierrot sinällään ihan tavallisia ookaan kun ei oo ovulaatiookaan. Mulla tullu zumenonista inhottavaa unettomuutta tolla isolla annoksella, toivottavasti sä säästyt vastaavalta ja limis kasvaa nopeesti!
 
Domille tulin huutelemaan, et mulla kans kokemusta Pergoveriksestä. Kolmessa viimeisimmässä hoidossa oli se, parissa Elonva+Pergoveris ja yhdessä pelkkä Pergoveris. Mun lääkärini piti sitä parhaana lääkkeenä, ainakin mun kaltaisilleni vanhoille ja vaikeille tapauksille. ;) Ja tosiaan, saatiin me sillä lopulta pysyvä plussa aikaiseksi, kun tarpeeksi pitkään tahkottiin. Mä niiiiin toivon, et teillä kävisi samoin! (y)(y):love:

Kuten lullaby sanoi, se on ihan hullun kallis lääke, mut eihän sillä väliä sitten enää ole jos/kun maksukatto on täynnä. Ja siinä pitää erikseen sekoitella neste ja jauhe joka kerta, eli siinä mielessä hankalampi käyttää kuin esim. valmiit kynät, mut kyllä siitä ihan varmasti selviää. :D Mitä kirvelyyn tulee, mulla kirveli toisinaan muttei aina, joten yksilöllisiä juttuja nämäkin. Joka tapauksessa tsemppiä ja onnea ihan hirmuisesti uuteen hoitorundiin!! (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Domi
Taigariina; huomasin kirjoituksesi kun tätä palstaa seurailen.. yksi ivf takana, mutta ei plussaa.. tässä kohta puoli vuotta odoteltu leikkausaikaa joka on kesäkuussa.. täällä kans leikataan molemmat johtimet pois :(
Millainen operaatio oli? Kauanko toipuminen kesti?
Minä joudun taaaaas odottamaan leikkauksen jälkeen uutta ivf hoitoa kun kesätauko, vasta elokuussa toiv pääsen jatkamaan (y)
 
Heips. Ei ollu paha toimenpide se munajohtimien poisto. Samalla multa tosiaa poltettiin sitä endometrioosiakin. 3pv oli aika hankala liikkua ja olisinko n 5pv vetänyt särkylääkettä. Sairaslomaa sain 10pv. Tosin kuitenki heti leikkausta seur päivänä luutusin lattioita ja semmosta kun en jaksanu vaan maata. Ja sen endon vuoksi mie oon aika tottunut vatsakipuihin ni senkin vuoksi varmaa ei paha minusta. En tiä kauanko sinne ensimmäiseen keräykseen ynnämuihin pitää odotella ku meän sairaalassa niitä ei tehä mutta nehän selviää tässä sittenku tohon suunnitteluun nyt tulee tän leikkauksen jälkeen se aika. Toivottavasti heti kesän jälkeen tai loppukesästä pääsis.
 
Täällä on näemmä uus ulkoasu! Hieno. :)

Kyydissä huippuluokan 2-päivänen ja vasta 22.5. ois testipäivä. Olivat ihmeissään, kun mulle ei oltu neuvottu lugejen alotusta omassa sairaalassa. Lääkäri sanoi, että tuskin jää siitä kiinni, mutta aloita nyt heti kuitenkin. Apteekista kävin hakemassa 60 kpl niitä palleroita ja kauppakeskuksen vessassa laitoin kaks ekaa ja pelkäsin että ne tippuu sormista sinne pönttöön! :D Joku asetin ois kiva. Gonapeptyl perjantaina.

Kauheessa pissahädässä ja paniikissa odottelin, kun olivat vielä myöhässä aikataulusta ja vaikka olin ajottanu juomiset niin, että ois rakko täydehkö, muttei piinaava, niin ei ihan onnistunu. Sain kyllä kehuja hyvästä näkyvyydestä!
Oon kyllä varma, että alkio tippui jo pissallakäydessä pönttöön.

Pitääkö nyt ottaa jotain huomioon? Olis taas ollu pari kysymystä sinne, mutta en muistanu kysyä.
 
@Domi lle tulin nopeasti huutelemaan, että meillä Pergoveris on toiminut kaikkein parhaiten! Takana 6 IVF:ää, joista 2 ekaa Menopurilla, 3. ja 6. Pergoveriksellä ja 4. ja 5. Elonva + Pergoveris -yhdistelmällä. Pergoveris-hoidoista tuli parhaat solu- ja alkiosaaliit, kuten myös pysyvä plussa.
 
Roxannelle ja kesäheinälle kans kiitokset positiivisista käyttökokemuksista.. miten mie ymmärsin et se on valmis kynä.. no ihan sama, eiköhän siitä selvinne..
muoks. Pikainen googlaus ja näyttää siltä et sitä on sekä valmis kynä, että selasia sekotettavia. Mutta tosiaan minusta puhui kynästä, kun meinas välissä ettei kirjoitakkaan sitä kun se kynä on jotenkin vähän erilainen käyttää kun aijemmat mitä ollut..
ps. yli 500€ vissii sen yks kynä (900iu) tosiaan, jotain taus pähkäillä että riittääköhän 1..
 
Viimeksi muokattu:
@atvk87 onnea kyytiläisestä!
ja @kettuperhe hienosti nousee!

Sain tänään rautatiputuksen. Ja pistin nyt sit Elonvan ja aloitin siis sillä kolmannen kierroksen. Vaikka vähän jo meinasin soittaa ja peruuttaa yrityksen taas tästä kierrosta, kun on niin älyttömän niukat menkat. En tiedä, vaikuttaa tuo sekoiltu ja väärin otettu Zumenon ja Terolut kuuri asiaan. Meniköhän tää nyt heti penkin alle... No yritetään nyt kuitenkin...
 
Viimeksi muokattu:
Ckk
@justhope Minäkin pohdin tuota, että miks ovat ottaneet meille kaks sulamaan, mut niin ne vaan teki. Meillä ei siis siirretä kahta joka tapauksessa, niin en tiiä ottavatko sit varalta toisenkin, jos on yhtään "tuhlattavana" (n)
@Domi Ootte kyllä kunnioitettavan sinnikkäitä! Toivottavasti uudet lääkkeet tois sen pysyvän plussan!
 
@atvk87 hienoa, et siirtopäivä onnistui! Nyt vaan tsemppiä piinapäiviin ja älä pelkää, ei se alkio tipu, vaikka siltä tuntuu. Mäkin tunsin sen oman putoamisen selvästi 2 viikkoa sitten :LOL:. Ja tosi harmi, et teillä on noin epäselvää noi teidän hoito-ohjeet.

@Fainatus harmi, ettet pääsekään siirtoon. Toivottavasti onnistuu vielä ennen kesätaukoa.

@kettuperhe olipa huono tuuri. Kyl muakin jännittäis toi leikkaus ja siinä käytettävät mömmöt.

@justhope onnea myöhempää siirtoa varten. Hyvän saaliin sait.

Ja mun pitäis kai alkaa siirtymään eteenpäin tästä ketjusta. Vähän haikeaa, kun on tullut pyörittyä tässä hoitoketjussa ja kaikki tulleet niin tutuiksi hoitotaustoineen ja täältä on saanut hyvää vertaistukea tähän touhuun. Tänään oli soittoaika ja nyt mulla on varattu ultra viikolle 7+1. Osasinkohan mä ilmaists nyt oikein :D. No silti pelkään, että ei tää onnistu, vaikka eilen sain tassvahvat viivat testiin (pessimisti ei pety).
 
@Domi toivotaan että tuo uus lääke olis sulle se ratkaiseva onnistumisen avain. Jos se on kirveleväistä sorttia, niin mulla on joskus ollut ihan erijuttuihin ollut kirvelevää pistoslääkettä ja siinä neuvottiin, että voi kylmäpakkauksella "puuduttaa" pistoskohtaa ennen pistämistä. Voiskohan tuosysteemi toimia tuohonkin lääkkeeseen?

@Miitta37 saa täällä vielä hengata ja tsempata meitä täällä jumittavia ;). Mut onnea varhaisultraan, se tulee tosi pian!
 
@atvk87 aika jännä jos ei tosiaan niitä lugeja(?) määrätty lähettävästä sairaalasta.. muistelin, että olitte myös SATKS? Me ollaan väestöliitolla ja sieltä edellisessä siirrossa puhuin gonapeptylin hoitoon (aiemmassa plussassa se kyllä määrättiin muistaakseni jo kotisairaalasta), mutta oma sairaala on kyllä noista tukilääkkeiden resepteistä pitänyt huolen. No pääasia, että tuli kuntoon ja tsemppiä piinailuun ja toivotaan tärppiä! :)

Hienoa, että @Domi ette vielä luovuttaneet, toivottavasti uudet lääkkeet tehoaa aiempaa paremmin.

Ja peukkuja kaikille muillekin siirtoihin, punktioihin ja piinailuihin tasapuolisesti :)
 
@atvk87 onnea kyytiläisestä, kyllä se kyydissä pysyy! :)

Kiitos kaikille muillekin tsempeistä :)

Mieliala kovasti koheni, kun aamulla soittelin omalle polille ja kysyin varovasti, et voitaisiko seuraava siirto tehdä lääkkelliseen kiertoon. Ajattelin, että varmasti kieltäytyy, kun ei oo mitään varsinaista syytä kun mulla on ihan säännöllinen kierto. No mutta, ihana hoitaja puhelimessa tuumas, että kyllähän se nyt onnistuu, että keritään ennen kesätaukoa, kun sit tulee kuitenkin pakollinen tauko. Jeejee :)
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87

Yhteistyössä