IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Hienoa @-dino- , lähetän kaikki tarrasukat sinulle:love:

@justhope paljon onnea valtavan hienosta saaliista ja mukava kuulla, että punktiokokemus oli tällä kertaa paljon siedettävämpi(y)

Pahoittelut @Mannari ettei lääke antanut sinulle toivottua vastetta, ei näistä kyllä näköjään koskaan tiedä, että miten kroppa reagoi:unsure:

Täällä kp 10 kontrolliultrassa käyty ja limis oli 10mm(y).. ensi viikon pe ilmeisesti siirto jos vain sulatuksesta joku 6 selviäisi:)
 
Heippa kaikille! Tulen uutena mukaan vaikka olen täällä jo käynyt kurkkimassa jonkin aikaa.

Mulla ikää 37 ja miehellä 43. Tilanne se että kohta 3 v. yritystä takana ja viimeisten 2 vuoden aikana kolme keskenmenoa, eka tuulimuna joka kaavittiin 9. vkolla ja toiset spontaaneja vkoilla 5+ ja 7+0. Tutkimuksia tehty aika liuta ja ainoa löytynyt poikkeavuus on hieman kohonneet munasarja-vasta-aineet. Ne voivat kuulemma välillisesti heikentää munasolujen laatua ja siten vaikuttaa keskenmenoihin. Toisaalta luin myös, että hoitojen onnistumistodennäköisyys voi niiden takia laskea... :(

Nyt pitäis sitten ruveta hoitoa järjestelemään ja hommansa siinä onkin, asutaan nimittäin Etelä-Euroopassa, mutta haluan tehdä hoidot Suomessa... Pitää miettiä ensinnäkin nuo asumisjutut (äitin nurkkiin vai vuokrakämppä - ja kuinka pitkään aikaan varautua), kun miehen pitää työn takia pysyä pääasiassa täällä etelässä.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Nipsu_78 Onko sun tilanteeseen tullu vahvistusta (sorry jos olen missannut jonkin viestin, niitä on tullu tosi paljon viimepäivinä)?

Tervetuloa uudet kirjoittelijat. Paljon voimia ja jaksamista kaikille. Ilmoitelkaa uudet jos laitetaan nimiä/tietoja listalle ja ilmeisesti jonku piinailijakin tiedot puuttuu?
 
@justhope kiva että punktio meni nyt helpommin. Ja mikä saalis :eek: nyt oikeesti vaan lepoo ja juotavaa, pas:iin sitte uusin voimin (y) joko oot saanu tietää hedelmöittyneiden määrän?

@Mandala Tsempit siirtoon, varmasti vähän erilaista nyt toisella kierroksella mutta tuskin ne piinapäivät on yhtään helpompia :whistle:

@Sunflower33 Sielläki kohta päästään piinailemaan (y)

@haaveissavauva-81 Sitä puhelua kyllä pelkää ihan tosissaan, onneksi tekin kuitenki pääsitte siirtoon. Tsemppiä piinapäiville :barefoot:

@Lallastiina Tervetuloa mukaan. Teillä onki edessä aikamoiset järjestelyt, toivottavasti saatte aikataulut kohilleen (y)

@Nipsu_78 Muaki kiinnostaa mikä tilanne?

@Ihanapa Jee sielläki piinaillaan :geek:

@Ninnupinnu Testipäiväähän en saanut mutta 1.9 oviksesta kaks viikkoo niin laitetaan vaikka se. Eli 1.9 (6pvä/23.8)
 
Moi. täälläkin ilmottautuu uusi jäsen.
Meillä ikää kohta 40v ja yks lapsi löytyy. Ilman ehkäsyä oltu koht 12vuotta. Nyt oli pakko hoitoihin lähteä jos vielä toisen lapsen haluaa. eka tuli luomuna aikoinaan.

tällä viikolla aloitin pistämään puregonia 175. mulla munasarjat toi ii hyvin, miehellä siittiöissä vikaa. orgalutran aloitetaan lauantaina ja maanantaina eka ultra. jos hyvätä näyttä niin punktioon vois päästä jo ens viikolla

millasia tuntemuksia teillä on ollut tässä kasvatteluvaiheesa. itse jotenkin odottanut kovempia tuntemuksia - toisaalta vasta 3piikkiä mennyt.
 
@-dino- onnea siirtoon pääsystä! Vaikka alkio on kuusipäiväinen on se blasto ja blastoja aina käsitellään kuten viisipäiväisiä. Kylmiä hermoja piinailuun! (y)

Tervetuloa uusille!

@millionnea mulla ksvatteluissa on tuntunut vasta lähempänä punktiota sellanen vähän tukalan täysi olo mahassa. Kaikille ei tule mitään sivuoireita itse lääkkeistä, joten ei välttämättä tarvitse odottaa vielä vähään aikaan mitään erityistä.
 
@millionnea stimulaatiosta ja pistoksista ei välttämättä tule mitään ihmeempiä oireita. Mulla myöskin ollu alavatsassa turpea olo loppuvaiheessa, tosin mulla jostain syystä tuppaa maha vetämään jumiin kun Orgalutrania on ruvettu pistelemään, että sekin on varmaan edesauttanu "pönäkkää" oloa. Mulla myös on ollu semmosta yliaktiivisuutta (hepulia), energiaa touhuta olis mutta keskittyminen on vaikeaa.

Kivaa, meillähän on mukavasti piinailijoita. Listaa muokattu.

Kellään kokemusta Estradot laastareista PAS yhteydessä? Meillä kokeillaan nyt sellaisia (2 x 100µg joka 3. päivä). Lugesteron otetaan mukaan myös sitten vähän lähempänä siirtoa.
Uusi asia mulle oli, että sanottiin että Estradot-kuuria jatketaan raskausviikolle 11 saakka (mikäli siirto onnistuu)?
 
@Ninnupinnu estrogeeniä ihon läpi imeytyen siitä laastarista. Joutuu jatkamaan pitkään, koska omaa kiertoa ei ole, joten kroppa ei toimi niin kuin luomuraskaudessa. Progesteroni tulee mukaan sitten feikkaamaan ovulaation jälkeistä aikaa, siksi aloitetaan ennen siirtoa.

Itelle ainakin tää on varmaan ainoa lääkkeellinen pas, jos valita saan. Ens kerralla luomuna tai kysyn jos sais OI-hoitoa mukaan.

@-dino- aika jännittävä tilanne muuten! Kyllä kai tota pitäis 5-päiväsenä ajatella, eiks alkio mahda kiinnittyä 6-8 päivän ikäisenä. En mäkään enää muista. Mut mulla oli kuudentena päivänä Gonapeptyl.

Tervetuloa uusille! Ja @Lallastiina tuttu toisesta ketjusta, harmi kun jouduit tänne.

@millionnea ei stimulaation alussa ollut mitään suurempia tuntemuksia, mutta viimeistään jarrun kanssa alkoi kauhea fyysinen ahdistus ja epätoivo. Tsemppiä!
 
Itelle ainakin tää on varmaan ainoa lääkkeellinen pas, jos valita saan. Ens kerralla luomuna tai kysyn jos sais OI-hoitoa mukaan.
Meillä ei periaatteessa pitäisi olla estettä siirtää luomukiertoon, mutta lääkkeelliseen päädyttiin. Voiko kysyä miksi et jatkossa halua PAS lääkkeelliseen kiertoon? Lista sivuvaikutuksista oli toki vaikuttava, mutta eihän se tarkoita, että ne kaikki pamahtaa päälle...?
 
Meillä ei periaatteessa pitäisi olla estettä siirtää luomukiertoon, mutta lääkkeelliseen päädyttiin. Voiko kysyä miksi et jatkossa halua PAS lääkkeelliseen kiertoon? Lista sivuvaikutuksista oli toki vaikuttava, mutta eihän se tarkoita, että ne kaikki pamahtaa päälle...?
Koska tää estradiolin vaikutuksen alaisena oleminen on kamalaa, eikä toimivuudesta/hyödystä ole takuita. Lisäksi toi monen kuukauden käyttö useita kertoja päivässä saa mut stressaantuneeksi, että muistanko ottaa ajallaan ja jos en, niin pilaanko kaiken.
 
Heippa kaikille! Tulen uutena mukaan vaikka olen täällä jo käynyt kurkkimassa jonkin aikaa.

Mulla ikää 37 ja miehellä 43. Tilanne se että kohta 3 v. yritystä takana ja viimeisten 2 vuoden aikana kolme keskenmenoa, eka tuulimuna joka kaavittiin 9. vkolla ja toiset spontaaneja vkoilla 5+ ja 7+0. Tutkimuksia tehty aika liuta ja ainoa löytynyt poikkeavuus on hieman kohonneet munasarja-vasta-aineet. Ne voivat kuulemma välillisesti heikentää munasolujen laatua ja siten vaikuttaa keskenmenoihin. Toisaalta luin myös, että hoitojen onnistumistodennäköisyys voi niiden takia laskea... :(

Nyt pitäis sitten ruveta hoitoa järjestelemään ja hommansa siinä onkin, asutaan nimittäin Etelä-Euroopassa, mutta haluan tehdä hoidot Suomessa... Pitää miettiä ensinnäkin nuo asumisjutut (äitin nurkkiin vai vuokrakämppä - ja kuinka pitkään aikaan varautua), kun miehen pitää työn takia pysyä pääasiassa täällä etelässä.
@Lallastiina, kokenut laakari kylla pystyy tekemaan teille sellaiset suunnitelmat, joiden avulla pystyt ihan pyrahtamaan vain Suomessa, jos on tarvis menna heti takaisin. Alkionsiirtoa seuraavana paivana ja myos punktiota seuraavana paivana kasittaakseni voi lentaa; itse olen kylla pitanyt ainakin yhden valipaivan tai hiukan enemman. Miehenhan ei valttamatta tarvitse tulla joka kerta, jos han jattaa klinikalle naytteen pakkaseen. Minunkin mieheni tuli vain 1. ja 4. tuoresiirtoon. Pakastetut munasolut taitavat kylla aina vaatia miehelta tuorenaytetta (jos joskus sellaisia kaytat, omia tai Donated Eggs). Pakastetun *alkion* voit kylla hakea ihan yksinkin. (Ja PAS:it tehdaan laakkeellisina, jotta aikataulut eivat romuttuisi.) Ihaninta toki on, jos voi ottaa alkionsiirron jalkeen muutaman paivan tai jopa viikon lomaa, niin voi ottaa rauhallisemmin, lentomatkustelu ei kun valttamatta ole sita kaikkein rentouttavinta puuhaa. :)

Ota muuten apteekista mukaan sitten tarvittava (= runsas!) maara laakkeita ja laita ne kasimatkatavaroihin. Pyyda mukaan kansainvalinen kuitti. Ruiskuista ei tarvitse huolestua turvatarkastuksessa eika niita edes tarvitse nayttaa. Kylmasailytettavat laakkeet kannattaa laittaa lentokoneen hattuhyllyn lokeroon, se on mielestani kylmin. En ole koskaan itse kayttanyt mitaan kylmakallea, se varmaan taytyisi nayttaa turvatarkastuksessa. Kerran pakkasin yhden laakkeen ihan paallimmaiseksi mustaan kasimatkatavaraan ja en huomannut, etta laukku kuumeni kesa-auringossa, meni yksi ruisku roskikseen hatavarjelun vuoksi (minulla oli toinen saatavilla). Hatatilanteessa suomalainen laakari pystyy EU-maahan kirjoittamaan eurooppalaisen reseptin, mutta en ole sita itse koskaan kokeillut. Onnea matkaan!
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille pitkästä aikaa! Tervetuloa uusille!

Minäkin olen palaillut hoitojen pariin. Käynnissä on siis 3ICSI:n 2.PAS. Huomaan, että viime keväinen on todellakin jättänyt jälkensä, enkä ole halunnut aktiivisesti keskittyä koko hommaan. Olen täyttänyt pääni työjutuilla ja se on käynyt varsin helposti, sillä töissä on ollut hektistä. Viikko sitten kävin kp10 ultrassa, tiistaina sain ovisplussan ja tänä aamuna sulatettiin ainoa olki, jossa oli kaksi 3-päiväistä alkiota. Molemmat selvisivät hienosti sulatuksesta. Toinen laitettiin takasin pakkaseen ja toinen siirrettiin iltapäivällä. Minut voisi siis lisätä piinailijoiden listalle 7.9. (3pvä/24.8.).
 
@-dino- Juu sain tietää eilen. Peräti 18 hedelmöittynyt! :D
Toki en uskalla sitä oikeasti vielä juhlia lainkaan, kun mulla viime kerralla sulatusvaiheessa kävi niin raju alkiohävikki... ja kun nyt en vielä toki ees tiiä vielä tuleeko noista montako alkiota.
Olin ymmärtänyt väärin että jo tänään soittaisivat taas lisää väliaikatietoja, ja ehin jo niin kovin ahistumaan kun soittoa ei tullut, hölmönä tuijotin puhelinta vaan töissä vähän väliä... Soitin lopulta itse klinikalle ja sieltä ystävällisesti selitettiin että vasta maanantaina sitten tulee lisää infoa että mitä menee pakkaseen... Eilen kun väliaikatietoja hedelmöittyneistä sain, niin puheli sentään että jos hyvältä näyttää niin osaa voisi viljellä tällä kertaa pitempäänkin kuin sen kolme päivää.

Jännittää niin kauheasti. Jotenkin pelottaa jos ne maholliset alkiot on jotenkin sitten huonoja... etteivät taaskaan kestäisi sulatusta. Mutta jos tulee hyvä määrä niin oisihan siinä varaa pieneen hävikkiinkin.

Toisaalta yritän ajatella että saa kai sitä kerrankin iloita kun ees joku pieni osavaihe mennyt näinkin hyvin. Ehkä tässä vielä taas putoo korkeelta mutta turha kai taikauskoiseksi alkaa että iloitseminen vähentäisi mahiksia... :rolleyes:

Mutta on tämä tosiaan niin hämmästyttävää, kun luulin että saalis olisi ollut viime kertasta heikompi kun follikkelit kasvoivat viime kertaa hitaammin. Ehkä se pitempi aika ja loppuvaiheen isommat pistosannokset vaikutti sitten ihan positiivisesti.
 
@millionnea - meniko pistaminen hyvin? Joku on Orgalutranin pistamisesta talla palstalla vahan aikaisemmin ohjeita antanut. Muistaakseni oli, etta laita piikin “tasainen osa” ihonmyotaisestu, niin menee sisaan paremmin. Pakkauksen ohjeiden lisaksi YouTube-videot ovat usein hyvia. Orgalutran menee hyvin sisaan 45 asteen kulmassa.

Jos muilla lukijoilla on parempia ohjeita - please laittakaa! :)
 
@Rusakkonen Kiitos paljon vinkeistä!
Tarkoitus olis selvitä mahdollisimman vähillä lennoilla ja muutenkin pitää ylimääräiset kustannukset minimissä. Mä kyllä pystyn onneksi tekemään työni missä vaan läppärin ja netin kanssa, eli periaatteessa voin koko hoitokierron pysyä yhdessä paikassa. Ei sitten tarttis lääkkeidenkään kanssa lennoilla säheltää.
Omilla soluilla mennään ja ilmeisesti aloitettaisiin lyhyellä kaavalla omaa kiertoa mukaillen. Yritän nyt ottaa jo etukäteen tolkkua mitä kaikkea missäkin kaavassa pitää käyttää...
 
Selva juttu @Lallastiina - siina tapauksessa varmastikin tuoresiirrossa tulet olemaan Suomessa vahintaan parisen viikkoa. Joudut todennakoisesti onnistuneessa raskaudessa syomaan laakkeita myos plussauksen jalkeen, missa tapauksessa joudut viemaan ainakin tabletteja ulkomaille, ellet ajatellut pysyvammin Suomessa olla. Onnea matkaan! :)
 
Hei kaikille! Täällähän on paljon piinailijoita. Plussatuulia itse kullekin. Tilastollisesti pitäisi jo aika monta plussaa pärähtää pinoon.

Kirjoittelin palstalle enemmän viime vuoden keväällä, kun meillä alkoi ensimmäinen IVF-kierros. Tuoresiirrosta saatiin silloin plussa, mutta se oli kohdunulkoinen, vaikkei alkiota koskaan löydettykään useista ultrauksista huolimatta. HCG nousi, sitten laski, sitten nousi taas ja lopulta metotreksaattipiikin jälkeen nousu saatiin pysäytettyä. (Ja joku saattaa muistaakin, että plussan jälkeen kohdusta tipahteli melkoisen kookkaita limakalvon palasia, jotka edelleen saavat aikaan kylmät väreet ja joihin ei koskaan oikein tullut selvyyttä. Monenlaiseen olin henkisesti varautunut, mutten sellaisiin.) Kaikkineen siirrosta siihen, että HCG laski nollaan meni kaksi ja puoli kuukautta. Koin itse tuon ajan erittäin stressaavana ja muuhun elämään keskittymisen vaikeana. Lapsettomuutta oli tuolloin takana kolme vuotta ja ensimmäisen plussan päättyminen 10 viikon labroissa juoksemiseen oli henkisesti hyvin raskasta.

Pidettiinkin sitten taukoa hoidoista. Ensin ajatuksena oli taukoilla kesän yli ja jatkaa syksyllä, mutta ajatus siitä että päädyttäisiin jälleen kohdunulkoiseen ja samanlaiseen rumbaan oli liikaa. Lopulta viime keväänä lähdettiin ensimmäiseen PASiin, josta nega. Nyt ensi viikolla olisi tarkoitus tehdä toinen PAS. Viimeksi siirrettiin kolmipäiväinen alkio ja tällä kertaa tarkoitus olisi siirtää viisipäiväinen, mikäli sulatuksesta selviää ja jatkaa jakautumista.

Listalle voisin tulla myös. rouvaNiisku #-14 # 1. #selittämätön #1. IVF

@Ninnupinnu mulla on käytössä Estradot-laastarit (kaksi laastaria ja vaihto kahdesti viikossa). Meillä siirrot tehdään lääkkeelliseen kiertoon, koska oma kierto on välillä epäsäännöllinen. Olen kokenut laastarit todella helpoiksi enkä ole huomannut kummemmin sivuoireita. Limakalvo on näillä kasvanut ihan hyvin. Mun mielestä luget on paljon ällömmät ja haastavammat muistaa.

@millionnea Miten onnistui pistäminen? Tosiaan 45 asteen kulmassa kannattaa laittaa. Orgalutran oli mielestäni piikeistä ikävin. Pistäminen itsessään ei ollut erityisen kivuliasta, mutta se isompi neula tosiaan vaati enemmän rohkeutta kuin kynät, kun pistämiseen tarvitsi käyttää hieman voimaa. Mulla Orgalutran pisteli pistämisen jälkeen ikävästi hetken aikaa joinakin päivinä, toisina sitten ei taas tuntunut missään.

Sellaista olen miettinyt, että kun meillä pakkasessa oli kaksipäiväinen ja kaksi nelipäiväistä, niin miksiköhän ensimmäisessä PASissa siirrettiin tuo nuorin alkio. Kuitenkin vanhemmilla lienee ymmärtääkseni paremmat mahdollisuudet onnistua ja luulisi olevan kaikkien etu, että plussa tulisi mahdollisimman pian. Onko kellään tietoa (tai hyvää arvausta) tästä?
 
@rouvaNiisku Tsemppiä tulevaan! Rankka on ollut teidänkin tie! Multa leikattiin toukokuussa kohdunulkoinen, joka henkisesti ole todellakin helpompi kuin piikki, vaikka onhan leikkauksessakin omat juttunsa. Toipuminen vie aikaa siinäkin. Meni oikeastaan pari kuukautta, että oli normaali olo. Edelleenkin haavat välillä muistuttavat kivulla.
Varmuudella en osaa sanoa, miksi juuri se alkio siirrettiin, mutta heräsi ajatus, että oliko se ajallisesti sopivin?! Miten ovulaatiosi oli suhteessa viikonloppuun? Yleensä siirtoja ei tehdä viikonloppuisin ja jos paras siirtohetki olisi viikonloppuna, otetaan tietysti toinen alkio. Valitettavasti myös klinikan muut ajanvaraukset saattavat vaikuttaa, jos aikoja ei ole sopivalle päivälle. Itsestä tuntuu, että alkio iän suhteen ajateltuna kaikki on suhteellista. Valikoitumiseen vaikuttavat myös solujen määrä ja alkion luokitus. Ennakolta ei voida tietää, miten käy. Kaikki on vain valistuneita arvauksia ja todennäköisyyksiä.
 
@rouvaNiisku Kyselin tuota samaa keväällä, kun hoitaja lipsautti puhelimessa että "siirretään kakspäiväinen, kun niillä yleensä aloitetaan". Ei siis saatu silloin blastoa, vaikka niitäkin ois. Joten siirtävätköhän niin kauan 2-päiväisiä, kun niitä on, ennen kuin siirtyvät vanhempiin alkioihin. Mielenkiintoista kyllä. Ja tervetuloa!
 
Mun (yksityisen) lääkäri just viime käynnillä puhui siitä, että jopa Naikkarillakin on alettu viljelemään blastoiksi nykyään, mutta kuulemma silti aina tuoresiirto tehdään 2 päiväisillä. Hän oli tuttuansa, erästä Naikkarin lääkäriä, tästä haastanut, että mikä järki siinä on. Eipä sekään lääkäri ollut osannut muuta kuin tuhaista, että "no näin meillä nyt tehdään".
 

Yhteistyössä