IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@Katti75 mulla tässä siirrossa vähän ex tempore sattui ovitrellen laitto sellaiselle ajalle, että oltiin autolla matkalla toiseen kaupunkiin niin kysyin lääkäriltä, että haittaako jos se ehtii ainakin muutaman tunnin olla laukussa ilman että saan kylmään. Kuulemma ei haitannut. Esikoisen siirrosta taas olin unohtanut laukkun yön yli niin silloin klinikalla sanottiin, että parempi ostaa uusi ettei vaan sen takia menisi pieleen.
 
Nimi# yritys aloitettu # mones lapsi # syy # mones hoito meneillään

adelmiina_ #2012 #2 #tuhoutuneet johtimet #3. IVF/1. PAS
Anemonee #9/16# 1.# siittiöt nyt ainakin #1.ICSI/tulossa 1.PAS
Annimiina89 #4/16 #2. #munanjohtimet tukossa # 1.IVF
Aurora #2015 #2 #selittämätön #1.IVF
Carinem #10/16 #1. #endo # 2.IVF
CherryPie85 # 8/2018 # 2. #selittämätön/matala AMH # 3.ICSI / 1.PAS
daim1 #7/16 #1. #selittämätön # 4. ICSI
Domi #4/12 #1. #selittämätön # 5.IVF/1.PAS
gemmy #08/2017 #2. #PCOS/korkea AMH #4.IVF
hillan_kukka #2013 #2 # siittiöiden laatu ja määrä #4. IVF/1.PAS
Ihanapa #3/15, #1. #siittiöt #2.ICS/3.PAS
JannaJ #-10 #2. #selit./1.tuuba/hiipuvat munas. #2.IVF(ekasta tyttö)
Jantzu #-15 #1. # siittiöt # 3.ICSI/4.PAS
julie_ #1/11 #1 #pco, siittiön laatu #1. IVF/ICSI
Katti75 #4/2018 #2. #ikä #3. IVF (ekasta tyttö)
KuuBe #2013 #1.#selittämätön #2.IVF/1.PAS
lapsettomuutta10v #1. #munatorvet/alkioiden laatu#2.IVF
Maravilla #2/15 #1. #selit # 3.IVF
Mariah33 # 05/13 #1. # selittämätön/ikä # 2.ICSI
Millionnea # 2012 # 2 # siittiöt? munasolut? # 2. ICSI
Nennalii #2012 #1. #selittämätön/siittiöiden laadun vaihtelu # 2.ICSI
Ninnupinnu #6/16 #1. #selittämätön # 4.IVF/1.PAS
Nipsu_78 #9/17 #1. #ikä/muu tuntematon syy
#3. IVF
Noran # 1/18 # 2. # munanjohtimet poistettu # 2.IVF 3.PAS
Orapihlaja89 #-16 #2. #siittiöt # 1.IVF 1.PAS
Piikkinen #12/16 #2. #matala amh+ikä+endo+perussairaus # 4.IVF
Rusakkonen #1/2017 #1. #ikä # 5.IVF/ICSI 2.PAS
Summerblues #2/16 #1. #selittämätön # 1.IVF/ICSI
Taival #8/15 #1. #siittiöt # 2.IVF/ICSI 1.PAS
Toivo2016 #3/13 #1. #ikä, johdin poist. ym # 6.IVF
Tuimatar #10/2016 #1. #selittämätön/ siittiövasta-aineet#1. IVF
Uneksija17 #4/15 #1. #pcos/selit. # 1.IVF/2.PAS
vipe1986 #9/18 #3. #endo ja siittiöt # 2.ICSI 2.PAS
Wintersun #12/10 #siittiöt # 1.IVF/ICSI tulossa

Piinailijat:
Anemonee
29.10. (6pv)
hillan_kukka 28.10. (5pv)
adelmiina 2.11. (5pv)
justhope 2.11. (5pv)
vipe1986 8.11. (4pv)


:love: Plussat 2017 :love:
Loka:
Siida 2.ICSI/1.PAS (2x3pv)
Mishala 2.IVF (5pv)
~SeaWind~ 1.IVF(5pv)
kiuski 2.ICSI/1.PAS (5pv)
maljakko 3.ICSI 2.PAS (5pv)
Marras:
marrasmai 5.ICSI (5pv)
Joulu:
Zoona 2.IVF/3.PAS (3pv)
gemmy 3.IVF/1.PAS (tm)
Domi 4.IVF/1.PAS (tm)
lullaby 7.IVF (5pv)
Daim1 1.ICSI/1.PAS (tm)

:love: Plussat 2018 :love:
Tammikuu:
Ravishing (luomu)
An1z81 1.IVF 1.PAS (tm)
Choco coco 1.IVF 1.PAS (5pv)
joskusvielä 3.IVF PAS (6pv)
Helmikuu:
Piinailija 2.IVF/ICSI (kem)
Iiris80 1.IVF (5pv)
kop kop 1.ICSI 3.PAS (5pv)
Maaliskuu:
Amagara82 2.IVF 2.PAS (6pv)
Jantzu 3.ICSI (kem)
Huhtikuu:
Ckk 1.ICSI (5pv)
Toivo2016 6.IVF (kem)
mmmoi 1.ICSI 3.PAS (5pv)
Jantzu 3.ICSI/1.PAS (ku)
kettuperhe 1.IVF (2x3pv)
An1z81 1.IVF/2.PAS (5pv)
Toukokuu:
Voyage 2.ICSI (ku)
Miitta37 1.IVF/1.PAS (5pv)
Kesäkuu:
Toiveikas81 3.ICSI (5pv)
Fainatus 1.IVF/1.PAS (4pv)
Heinäkuu:
Ismundo 1.IVF/2.PAS (5pv)
BabyMaybe (luomu)
Elokuu:
-dino- 2.IVF/2.PAS (6pv)
Syyskuu:
Ihanapa 2.ICSI/1.PAS (3pv) (km)
rouvaNiisku 1.IVF/2.PAS(4pv)
Sunflower33 1.IVF/1.PAS (3pv)
Mandala 2.IVF/2.PAS (5pv)
Nipsu_78 2.IVF/1.PAS (3pv) (km)
atvk87 1.ICSI/2.PAS (5pv)
Lokakuu:
love- 3.IVF/ICSI/1.PAS (5pv)
 
Sain eilen postia sairaalasta, missä oli hoidon seurantalonmake ja lapussa luki testauspäiväksi jo sunnuntai 28.10! En kyllä varmasti aio testata vielä tuolloin, kun olin asennoitunut vasta perjantaihin :LOL: Toki balston plussa tuolloin voisi jo näkyä..

Muille piinailijoille: Minulla ei siis edelleenkään mitään oireilua, joka voisi viitata raskauteen. Aiemmin ollut näillä tienoilla nippailua munasarjoissa, toki nämä eivät ole edes olleet plussia. Aikaisemmissa raskauksissa olen ollut oireeton, mutta tissikipu tullut jossain vaiheessa. Vuotoa ei ole ollut. Voi hermoriekaleet tämän homman kanssa :eek: @Anemonee oliko sulla jokin tukipiikitys, mikä voisi selittää tissien kivun?

Mulle tämä oli ensimmäinen lääkkeellinen PAS, kun kierto aiemmin toiminut. Nyt siis oli pakko ottaa lääkitys, kun muuten siirtyi koko ajan hoidot ja epätoivo ja epätietoisuus aiheutti melkoista stressiä. Siksi uskalsin suositella sitä sinullekin @Noran. yritän kestää elämää näiden lääkkeiden kanssa :)

Mukavaa alkavaa viikonloppua! Ja kovasti tsemppiä kaikille, jotka tällä hetkellä piinailee tavalla jos toisella (y)
 
Kiitos vastauksista vuotoon liittyen! En saanut mitään tukilääkitystä ja varmaan just siitä johtuen vuodan. Vaikka tuumasivat edelleen että johtuu punktiopistoksesta. Onneksi määrä on vähentymässä.
@Katti75 En usko että ovitrelle on mennyt pilalle, olen itse lääkealalla ja monissa valmisteissa hyväksytään pitempiä aikoja huoneenlämmössä.
 
@Anemonee , ymmärrän hyvin fiilikset. :( Vuodot ja menkkatuntemukset piinailun aikana on kyllä niin syvältä. Pidetään peukkuja että kaikki olisi silti hyvin. Pienet vuodot ei välttämättä tarkoita mitään. Aiotko testata jo ennen virallista päivää?

Kiitos kaikille Ovitrelle-kysymykseeni vastanneille! Soitin Dextraan ja sain vastaukseksi, että tuo pari tuntia ei haittaa mitään. (y) Tuli muuten mieleen, että joskus olin jättänyt Orgalutran-paketit (säilytetään huoneenlämmössä) keittiön työtasolle ja mies oli hetken päästä alkanut kokkaamaan. Kun kerkesin hätiin, kattilasta oli jo hohkannut lämpöä lähimpänä olevaan pahvipakettiin niin että sen kädellä tunsi. Sisällähän se ruisku on vielä siinä muovikotelossa, ja se muovi ei onneksi ollut yhtään lämmennyt joten arvioin, että vahinkoa ei sattunut. Oma oli syyni, mitäs jätin siihen, jatkossa olen ollut tarkempi.:rolleyes:

@Lallastiina hienoa että folleja löytyi nyt pari enemmän! Toivottavasti mahdollisimman moni hedelmöittyy ja jatkaa eteenpäin!

@hillan_kukka onpas aikaista testipäivää ehdotettu. Siirtohan tehtiin 19.10.? Mulle on blaston siirroissa annettu aina testipäiväksi pp11.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Nyt sitten on alkio kohdun kodissa ja saa alkaa porautumaan seinamaan! Oli talla kertaa vahan pidempi prosessi ja katetria vaihdettiin muutamaan kertaan ennen kuin saatiin nakyvyys ja kulkevuus varmistettua, mutta itse siirto sitten sujui hyvin. Limakalvoa ei mitattu, mutta kuulemma naytti hyvalta. Huomenna Gonapeptyl ja Lutinuskin alkaa jo tanaan. Ehka myos vaihdan 75mg aspiriiniin, jos loydan sellaista. Ajattelen myos, etta jos talla kertaa kokeilisin puolikkaan pienta lasia punaviinia niiden flavonoidien takia, kun en ole ennen sita koettanut. Te, jotka kokeilitte punaviinia, milloin otitte? Siirtoa seuraavan paivan iltana? Aina pitaa kokeilla jotain uutta... talla kertaa kokeiltiin miehen kanssa myos sen tanskalaistutkimuksen neuvot. :)

Mietin tassa myos tuota Gonapeptyl-aikaa. Olen aina ottanut seuraavana paivana noin klo 6. Mutta eikos jotakuta kehotettu ottamaan jo aikaisemmin paivalla? Kokemuksia?

Kiitos muuten minunkin puolestani kaikille, jotka jaksavat tanne kirjoittaa ja jakaa kokemuksistaan. Olen ollut viime aikoina aika huono kommentoimaan ja vastailemaan, mita pahoittelen. Tassa vaan on nyt alkanut olla niin monta asiaa kasilla, kun on koko ajan myos se tyopaikan haku ja talon myynti (ja myos sitten se, etta seka nykyisessa tyossa ja opiskeluissa ollut vahan intensiivisempaa). Elan kylla kaikkien kokemuksissa mukana ja toivotan sydamestani kaikille onnistumista. Tsemppia kaikille piinailijoille ja piinailun pian aloittaville! Ja negan saaneille lahetan ison halin. Jos ei IVF:ssa, niin sitten luomuna... mikaan tarkoitettu ei jaa kesken tai tapahtumatta! Courage! :)
 
Hei muuten, silloin kun oli esikoisen tuoresiirto pari vuotta sitten, just samana iltana join pari lasia skumppaa kun oltiin tutuilla kylässä (en halunnut antaa muille mitään vihjettä ja ajattelin silloin, että näin pian siirron jälkeen ei ole mitään haittaa kun tuskin on vielä mun verenkierrossa kiinni) - ja silloinhan se raskaus just alkoi! :p Pitäisköhän oikeasti ottaa se yksi viinilasi seuraavassa siirrossa siirtopäivän iltana? Ja nimenomaan punkkua?
 
Nyt en muuten mene 100% vakuuteen että sanoiko lääkäri viiniä vai punaviiniä hmm. Taisi ehkä mainita vain 'kiinnittymisviiniä'. Itse join punkkua, mutta eiköhän mikä tahansa tuollainen aja saman asian tässä tilanteessa.
Mä olen tehnyt näin molemmissa alkaneissa raskauksissa, joten todellakin suosittelen (y)
 
@hillan_kukka kuulostaa kyllä aikaiselta viralliselta testipäivältä. Milloin olet ajatellut testata? Ja eikös myös oireettomuus ole hyvä merkki (y) mulla oli siis viikko ennen siirtoa Ovitrellea 18 naksausta ja siitä eteenpäin kolmen päivän välein yksi naksaus, tänään menee viimeinen. Sitä vaan ihmettelin kun tissit kipeyty vasta pari päivää siirron jälkeen.. mut nyt ne on ihan normaalit taas :confused:

@Katti75 kyllä tekis mieli jo testata niin vois siirtää kunnolla ajatukset jo seuraavaan hoitorundiin. Mut menin lupaamaan miehelle että vasta oikeena päivänä testataan.. ellei ne menkat nyt sit sieltä ala viikonlopun aikana.

@Rusakkonen hurjasti tsemppiä matkaan teidän alkiolle!
Mullehan siirrettiin 6pv blasto, nautiskelin punkkua siirron jälkeen samana päivänä ja ehkä myös muutamana seuraavana päivänäkin :whistle: ja gonapeptylistä, mulle se pistettiin klinikalla heti siirron jälkeen..
 
Hei - KIITOKSIA kovasti!!! En olisi tajunnut, etta se on jo tanaan. Juu se on nimenomaan punaviinia, jota pitaa juoda. Syyna sen sisaltamat flavonoidit. Samaahan on myos tummassa suklaassa, jota olenkin aina siirtojen jalkeen syonyt joka paiva. Mutta nyt ajattelin uskaltaa viinin kanssa. Hienoa, etta onnistuneita raskauksia tullut tuon yhteydessa! Tietenkin kyseessa on korrelaatio eika valttamatta kausaliteetti, eli etta emme tieda, oliko se se SYY - mutta sehan kuitenkin TAPAHTUI - that’s good enough for me now. :) Taidan menna hakemaan vahan tummaa suklaata jaakaapista. :) Ja pari parapahkinaa. :) Isani oli ihana, kun minun pitaa nyt levata, niin han sitten lahti Alkoon, vaikka on vahan kaukana... kaskin kysya myyjalta, missa punaviinissa on paljon flavonoideja! :)
 
Luin lisaa - siis flavonoideja on kylla muissakin viineissa, mutta punaviineissa parhaiten ja erityisesti siis kuivissa punaviineissa, parhaimmilta vaikuttavat cabernet sauvignon ja malbec.

Oletteko muuten huomanneet, kuinka monessa suklaassa on soijalesitiinia? Ja kasittaakseni tassa vaiheessa pitaisi valttaa soijaa. Lidlin Arriba Superieurissa on sen sijaan auringonkukkalesitiinia; sita nyt otin tassa heti hiukan! :)
 
Ihana @Rusakkonen :love:
Mäki otin punkkua siirtoa seuraavan päivän iltana, mutta tais sitten mennä ajotus pieleen, kun gonapeptylin pistin saman päivän aamuna. Mulle neuvottiin se aamuksi, vaikka edellisessä nuoremman alkion siirrossa ei ollut väliä ajalla.
Ihana isä sinulla tosiaan. :)
Oon ymmärtänyt, että flavonoidien lisäksi punkku viineistä parhaiten myös parantaa verenkiertoa, eli myös kohdun verenkiertoa. Itse saan aina päänsäryn vahvoista/kuivista punkuista, veri varmaan oikein virtaa niskassakin silloin. :LOL:
Nyt peukut pystyssä! (y)(y)(y)
 
  • Tykkää
Reactions: Nipsu_78
Punkku kiinnittymisen aikaan parantaa ainakin mielialaa, jos ei mitään muuta, ja vahinkoa siitä ei varmasti ole (y) Ite nautiskelin kanssa lasin alkion ollessa 5.-7. päiväinen, mutta valitettavasti flavonoidit ei meidän alkiota pelastaneet.

Niin kuin siis jo viime viikolla arvasin, ei ekasta IVF:stä nyt sitten jäänyt käteen mitään muuta kuin h*****in paha mieli ja syvä suru. Kaikki meni hyvin, kunnes ei enää mennytkään: ei mitään pakkaseen, tuoresiirto nega. Kaiken huipuksi istuin maanantai aamuna labran aulassa vain kuullakseni odotuksen jälkeen, että ovat ryssineet lähetteet, eikä verikoetta (joka täällä siis piti olla pakollinen) voi tehdä kun ei ole pyyntöä tietokannassa :mad::poop: En todellakaan alkanut jonottaa uudelleen seuraavana päivänä, kotitestin nega ja vuodon alkaminen maanantaina riitti mulle varsin hyvin, joten sai riittää klinikallekin.

Nyt etenkin mä uin tosi syvissä vesissä läheisten tuesta huolimatta, ja varmaan meneekin jonkin aikaa, ennen kuin tän kaiken pystyy käsittämään ja käsittelemään. Arki pyörii just ja just, mutta valitettavan hyvin huomaa tälleen perjantai iltana, kuinka paljon viikolla tsemppasi itseään kestämään ja jaksamaan.

Lääkäriä päästään tapaamaan vasta ens kuun lopulla, ja seuraavat (?) hoidot venyy väkisinkin ensi vuodelle. Neuvoja siihen, miten olette selvinneet pettymyksistä eteenpäin?
 
Ilmottaudun mukaan. Yritys aloitettu 1/2016 ja hoitoihin lähdetty syksyllä 2017. Ensimmäisessä IVF-hoidossa tuli tuoresiirrossa plussa. Erilaisten komplikaatioiden ja sairaalareissujen jälkeen sain keskenmenon rv 18 lopussa :( Syytä keskenmenoon ei koskaan selvinnyt. Nyt sitten aika koville ottaneen kevään jälkeen ollaan taas uudelleen hoidoissa. Eilen tehtiin pakastealkion siirto ja nyt jännitellään pari viikkoa..
 
@hillan_kukka Mulla ei ollut esikoista odottaessa alussa mitään oireita, rinnatkaan eivät tuntuneet aroilta! Pikemminkin tämän raskautumishaaveiden aikana olen kyllä tuntenut jos jonkinmoista oiretta, vaikka raskaus ei ole alkanut. Joten ei kannata stressata :)

@Tuimatar Voimahaleja!! Niin harmi miten teille kävi ekassa IVF:ssä. :( Ehkä ihan hyvä kerätä voimia ja lepuuttaa hetki ennen uutta. Jaksaa sitten paremmin ja varmasti huono kokemus ehtii jo siinä ajassa ainakin jonkunverran hälvetä!

Tumma suklaa ja punaviini eivät kyllä kuulosta pahalta yhdistelmältä. Toivotaan että niistä olisi kaikille apua;)
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Katti75 kiitos kun jaoit kokemuksesi ❤ Saako kysyä oliko minkälaiset hoidot takana ennen kuin esikoinen tärppäsi? Tämä syyllisyys on kyllä ollut järkyttävää, mutta koitan oll luottavaisin mielin. Nyt onkin sitten kaikki muut keinot otettu käyttöön ja olen ottanut greippimehua aamuin illoin, vehnänalkioöljy, vitamiineja jne. Onko muuten tietoa että minkä kokoinen lasi pitäisi sitä greippimehua juoda? ja @Rusakkonen kiitis viini ja suklaa vinkeistä, pitää varmaan nekin testata. En kyllä juurikaan juo alkoholia niin onkohan sen ottaminen hyvä vai huono juttu? Ja viinit kiinnostaa tosiaan että mikä viini olisi hyvä HQ samoin suklaa? Kelpaako mikä tahansa tumma vai pitääkö olla esim vähintään 70% suklaata jne?

@Tuimatar lämpimiä ajatuksia sinne isojen tunteiden keskelle❤ Sure rauhassa ja josko sen jälkeen löytyy voimaa lähteä uuteen yritykseen.

ON: täällä odotellaan kierron alkamista ihan lähipäivinä. Itse asiassa olisi pitänyt jo alkaa mutta nyt on jotain viivästymistä(voisihan se olla tämä stressi kun epäilen että kannattaako edes yrittää...). Mutta tosiaan sitten olisi eka PAS edessä jos kaikki menee hyvin...
 
Punkku kiinnittymisen aikaan parantaa ainakin mielialaa, jos ei mitään muuta, ja vahinkoa siitä ei varmasti ole (y) Ite nautiskelin kanssa lasin alkion ollessa 5.-7. päiväinen, mutta valitettavasti flavonoidit ei meidän alkiota pelastaneet.

Niin kuin siis jo viime viikolla arvasin, ei ekasta IVF:stä nyt sitten jäänyt käteen mitään muuta kuin h*****in paha mieli ja syvä suru. Kaikki meni hyvin, kunnes ei enää mennytkään: ei mitään pakkaseen, tuoresiirto nega. Kaiken huipuksi istuin maanantai aamuna labran aulassa vain kuullakseni odotuksen jälkeen, että ovat ryssineet lähetteet, eikä verikoetta (joka täällä siis piti olla pakollinen) voi tehdä kun ei ole pyyntöä tietokannassa :mad::poop: En todellakaan alkanut jonottaa uudelleen seuraavana päivänä, kotitestin nega ja vuodon alkaminen maanantaina riitti mulle varsin hyvin, joten sai riittää klinikallekin.

Nyt etenkin mä uin tosi syvissä vesissä läheisten tuesta huolimatta, ja varmaan meneekin jonkin aikaa, ennen kuin tän kaiken pystyy käsittämään ja käsittelemään. Arki pyörii just ja just, mutta valitettavan hyvin huomaa tälleen perjantai iltana, kuinka paljon viikolla tsemppasi itseään kestämään ja jaksamaan.

Lääkäriä päästään tapaamaan vasta ens kuun lopulla, ja seuraavat (?) hoidot venyy väkisinkin ensi vuodelle. Neuvoja siihen, miten olette selvinneet pettymyksistä eteenpäin?
Meillä on myös menneet hoidot enemmän tai vähemmän pieleen, syystä jos toisesta. Kolmas ivf oli pahin, sillä munasolujen määrä romahti yhtäkkiä ja kaikki vielä rupesi kolmantena päivänä monitumaisiksi. Koko hoito oli siis turha. Tuntui, ettei siitä enää voi nousta ylös, mutta minun mies vaikuttaa tuntevan minut niin hyvin, että otti ohjat käsiin ja laittoi huomion sellaisiin asioihin, jotka oli minulle tärkeitä. Aloitti jopa remontin.. Ja päätin myös, niin kuin sairaalastakin suositeltiin, että vielä me jatketaan heti perään yksi yritys. Avautuminen asiasta auttoi myös. Aluksi en kertonut kellekkään mitään, kunnes vaan oli pakko, kun tuntui epäreilulta esittää jotain, mitä ei ollut. Näillä on päästy eteenpäin, kunnes taas romahdetaan o_O
kovasti voimia ja jaksamista!
 
  • Tykkää
Reactions: Nipsu_78 ja julie_
@Tuimatar - pahoittelut. Tama on raskasta hommaa joskus. Minulle olivat raskaimmat 1. tuoresiirron ja 4.IVF:n tuoresiirron jalkeiset negat, jalkimmainen myos kun piti kasitella paakopassa siirtyminen luovutettuihin munasoluihin. Eihan se ole toki raskas vaan ihana asia, siis luovutetut munasolut. Jotenkin vain olin vaan taas satsannut niin taysilla siihen hoitokiertoon ja henkinen tyo piti tehda.

Ehka noin viikon tunsin, etta varmasti kuolisin pian. Ei tietysti auttanut se, etta minulla on monta muutakin epavarmuustekijaa meneillaan, tuohon aikaan sain mm. kieltavan vastauksen koskien yhta tarkealta tuntunutta tyohakemusta, johon liittyva haastattelu oli mennyt ihan hyvin. Mutta noin viikossa sitten tokenin. Asiaa auttoi sellaisen lauseen lukeminen, etta kun usko ja toivo tuntuvat olevan vahissa, niin kannattaa tehda ihan sellaisia kaytannon askeleita tavoitteen saavuttamiseksi. Eli sellaisia aloitin - varasin uusia akupunktiosessioita jne. Siita sitten taas noustiin. Se toinen vaihtoehtohan eli luovuttaminen ei kuitenkaan johda mihinkaan rakentavaan.

@Nomini - naistahan ei oikein tieda, etta mita parasta tehda. Minulle sopii uusien asioiden kokeilu. Nyt siis koetin sita viinia, ja kyllahan minullekin tuli lasillisesta heti hiki jne. kun en muuten nykyisin hoitojen ja laihdutuksen vuoksi en juo alkoholia lainkaan, mutta ei kai se nyt sitten alkiota tassa vaiheessa vahingoita. Suklaata yritan ostaa mahdollisimman tummaa ja sellaista, missa ei ole soijalesitiinia; useimmissa on, niin aika hakemista on, tuossa ylla mainitsemassani on siis auringonkukkalesitiina. Sen greippimehun kanssa olisin siina mielessa varovainen etta se voi vaikuttaa tiettyjen laakkeiden tehoon, eli ethan ota laakkeita samalla. En ole itse juonut sita 1.IVF:n jalkeen, mutta ei varmaankaan haittaa, jos ei ota laakkeita samaan aikaan. Same juttu muuten kahvin kanssa - ei pida juoda kahvia samaan aikaan kuin ottaa esim. Vitamiineja, koska kahvi voi estaa imeytymista.

Vitamiineista ja lisa-aineista olen kirjoittanut paljon tassa ketjussa aikaisemmin, ne varmasti loytaa selaamalla taikka sitten googlaamalla “Rusakkonen vitamiini” tai muuta vastaavaa hakusanastoa kayttaen. Yksi janna uusi juttu tosin minulla on tassa juteltavaksi. Minultahan loytyi kesalla niissa verikokeissa MTHR-geeni heterotsygoottisena eli toiselta vanhemmalta tulleena. Tama geeni voi aiheuttaa mm. sydantauteja, verisuonten kovettumista yms. Ei kauhean yllattavaa - minulla on tosiaan toisen vanhemman puolella suvussa isosti noita sydantauteja. No mutta miten se tahan IVF:aan vaikuttaa on se, etta tallaisilla henkiloilla (erityisesti homotsygoottisesti = molemmilta puolilta geenin omaavana) foolihappo ei imeydy hyvin ja pitaa kayttaa sita folaattimuodossa. Myoskin kasittaakseni valtavat annokset foolihappoa (siis todellakin erittain isot sellaiset, sellaisia kaytetaan tiettyjen sairausten hoidossa) voisivat minun kohdallani olla alkiolleni haitallisia, kun aine ei minuun imeydy kunnolla. Olin tietyssa vaiheessa ottanut B-vitamiineja tosi paljon ja B6:tta loytyi elimistosta hirvean paljon, mutta foolihappoa vain keskitasoa, vaikka olin ottanut paljon - Tama mielestani ylla olevan geenitaustani vuoksi. Eli nyt alkion ollessa sisalla otan raskausajan monivitamiinin lisaksi D-vitamiinia (20mg - muutoin otan 100mg paivassa) ja Folirenia taikka muuta “elavaa” foolihappoa = folaattia. Niin ei tule massiivisesti sita väärän muotoista foolihappoa liikaa, kun en joka tapauksessa ota sita mitaan grammoja paivassa, mutta toisaalta sita tulee myos sitten minulle itselleni oikeassa muodossa.

Tulospaperini mukaan MTHR-geenivirheen omaa olikos se nyt 40% pohjoiseurooppalaisista ihmisista (en muista prosenttia tarkkaan, mutta se oli iso), joten on todennakoista, etta koti-Suomessa (jossa sydantauteja on todella paljon) on paljon taman geenivirheen kantajia. Minusta on mielenkiintoista oppia naista asioista lisaa - ja lahjasolujen myota entista enemman myos niista epigeneettisista jutuista, joissa on todettu raskausaikaisen ravinnon ja aidin elamantapojen suuresta vaikutuksesta sikioon. Nama viimeksi lukemani epigeneettiset tutkimukset tehtiin hiirilla, joten ei varmaan ihan kaikkea tiedeta ihmisen tapauksesta, mutta vaikutukset hiirilapsen terveyteen olivat huomattavat ihan hiiren kokoa ja ulkonakoa saati sairausprofiilia myoten.

Pahoittelut, jos elainkokeiden mainitseminen loukkasi jotakuta. Mutta juttu pistaa kylla ajattelemaan raskausajan ravintoa ja toisaalta myos aidin elamantapojen merkitysta ihan lahjasolujenkin yhteydessa - siis tuossahan ei ollut kyseessa aidin geenivirhe, vaan aiheena oli epigenetiikka ja erityisesti ravinnon/elamantapojen vaikutus syntyvan lapsen geenien aktivoitumiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Rusakkonen tulin nopsaa huikkaamaan, en tiedä oliko oikeasti vaikutusta, mutta tähän siirtoon koskaan ikinä pistin gonapeptylin klo 18 jälkeen pistopäivänä. Jostain joskus luin/kuulin että illalla pistoksen oli joku lääkäri suositeltu laittaa ;) tsemppiä sulle piinailuun! Kuin myös kaikille muillekkin!
 
@love- - Kiitos - pakko kysya tarkea tarkentava, etta tarkoititko siirtopaivan iltana klo 18?

Ottaen huomioon, etta minulla on aina pistetty blastoja, ohje on tosiaan ollut aina tata ennen aika myohaan eli klo 18 seuraavana paivana. Anyway sain illalla laakarin kiinni emaililla ja sovittiin, etta pistan tana aamuna, siina klo 10 aikoihin. Kokeillaan!
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
@Wintersun toivotaan nyt parasta sulle, et saisitte just ton jätettyä taakse ja pääsisitte alottamaan hoidot. On ehkä mennyt ohi, mut siis oliks teillä jo se suunnittelukäynti? Vai sekin vielä edessä, ku sillon miettisit et peruutko sen vai mitä..

Me saatiin yhteensä 17 alkiota pakkaseen ja tosiaan 12.11 suunnitteluaika miten jatketaan. Lääkäri ei ole kertonut mitään muuta alkioista kuin että hyviä oli ja 3päiväsiä ja 5-6 päiväsiä, kaikki pakastettu yksittäin. Mistä jäinkin miettimään, ottaako ne yhden sulaamaan päivää ennen siirtoa ja siitä on sitten kaikki kiinni, vai voiko ottaa vielä yhden samana päivänä sulaamaan?
Puolet oli hedelmöittynyt ivf ja puolet icsi, minkä takia jäätiin ihmettelemään miehen kanssa, että mikä ihme siinä on, ettei saada lasta luomusti. Miehen siittiötkin oli kuulemma hyviä tällä kertaa (n) tietty meille on varmaan sitten osunut just ne kuukaudet millon mä en ole ovuloinut, kun sitä tapahtuu aina sillon tällöin :D

Päätin punktion jälkeen, että kun menkat alkaa niin alan elämään normaalisti taas, kun saa liikkua ja tehdä ja kun olen aina treenannut, niin sitä ainakin odottanut. Kävin vähän juhlimassa, kun en muuten juo kun ehkä sen 2krt vuoteen. Takaraivossa kolkuttaa, että tee vielä kaikkea mitä et ehkä raskauden aikana voi tehdä. Miehellekkin ilmotin, että haluan medium pihvin vielä ennen enskuuta :LOL: ihanku ajattelisin vaan että enskuussa tärppää sitte. Niin kauheeta kun tässä myös valmistelee kroppaansa kaikkeen mahdolliseen raskauteen liittyvään, yrittää vältellä haitalliset jutut yms, vaikka he ketkä luomuna saa lapsen, ei muuta mitään tai syö mitään vitamiineja ehkä ennen kun testi näyttää plussaa :rolleyes::LOL:
 
@julie_ - toivottavasti noissa pakastetuissa on nyt teidän tuleva vauva. Se, ettei luomuna tai IVF:ana onnistu voi johtua niin monesta syystä, mahdoton analysoida.

Terveisia taas akupunktiosta! Ja Gonapeptylin otin 10:30.
Uutisena myos, etta ihana mieheni nyt sitten oli eilen alkanut ostaa kaikkia gluteenittomia ruokia supermarketista! Han nyt sitten yrittaa hedelmoityshoitolaakarin kehotuksesta siirtya gluteenittomaan ruokavalioon, kun se tutkimus Briteissa kestaisi niin kauan. Hanella on todennakoisesti keliakia. Oli miehelta hiukan ajatusprosessia vaativa juttu hyvaksya asia- ihanaa, etta suostui. :)
 
Rusakkonen totta, tärkeä kysymys. Mullehhan siirrettiin 4päivänen alkio (listaan eksynyt jostain syystä 5pv), joten gonapeptylin piso oli 2päivää siirron jälkeen. Toivottavasti sulla tuo lääkkeet oton siirto auttaa! (y) ja anteeksi, jotenkin mielsin aiemmasta että lääkäri sanonut että aamu klo6 jälkeen pistos :ROFLMAO: ei siis ollut kommentistani paljoa apua..

En tiedä oliko tärpin kanssa jotain tekemitstä myös sillä, että kesän ajan taukoillessa söin pellavansiemenöljyä (omega-3 takia, kalaa en voi käyttää) 1-2rkl/vrk.. En sit tiedä ajaako kalaöljy esim saman, mutta myyjä sai puhuttua minut siihen kun kertoi kuinka se parantaa naisen hedelmällisyyttä :)
 

Yhteistyössä