IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Untuvikko :hug:

Retikka Tampereelta kehottivat kysymään hammaslääkäriltä että mikä infektioriski mulla on, että jos sellainen on niin sitten hoitoa pitää siirtää. Soitin tänään hammaslääkärille ja lupasivat selvittää ja palata asiaan. Sitten kun palasivat, niin en tietenkään päässyt puhelimeen. Jurppii!! Kun nyt en tiedä, että soittavatko uudelleen vai eivät ja äsken eivät edes vastanneet kun yritin sinnepäin soittaa. Mies pääsee leikkaukseen jo ensi viikon perjantaina. Nauroi eilen, että sitten homma pitää vain hoitaa vasemmalla kädellä. Voi kun tämän sais selväksi jo. Viime yö meni jo pyöries ja murehties.
 
  • Tykkää
Reactions: Retikka
Pahoittelut Untuvikko ja Timjami! Sekä halaukset myös Luisille, toivottavasti limakalvo ei nyt vuoda pois!

Untuvikolla on siis sama tilanne kuin itselläni, että pakkasessa odottaa 3-soluinen alkio, itselläni niitä on vieläpä 2 ja sisälleni laitettiin samanlainen 3-soluinen. Joten meillä ei jakautumisilla juhlittu. Sen vuoksi usko olikin jo heti alkuunsa mennyt. Mitään piinailtavaa tässä nyt ei varsinaisesti ole, kun tiedän, etten millään voi onnistua jollain 3-soluisella, kun muutenkin ongelmaa on kiinnittymisessä. Vielä pitäis viikko käyttää lutinuksia ennenkuin vois testata, mutta itse olen kyllä niin kyllästynyt tähän lutinuksien kanssa leikkimiseen, etten todellakaan aio niitä yhtään ylimääräistä käyttää. Testaan jo 14.10, koska silloin pitäis jo jotain näkyä, jos on näkyäkseen. Onhan silloin jo kuitenkin mennyt 14vrk hedelmöittymisestä.
Eipä sillä, ei kyllä koko testiäkään tekisi mieli tehdä, kun ei mitään oloja ole. Olen yhden varhaisen km:n ja (ainakin) yhden kemiallisen kokenut, joten tiedän kyllä miten erotan normi kuukautiskierron ja raskausoireet itsessäni. Eikä nyt ole niin minkäänlaista oiretta, muuta kuin ärsytys (mikä on aina ennen menkkoja).

Minäkin olen odotellut täällä Sarahin uutisia, toivottavasti ne olisi parempia kuin meillä muilla tämän hetken piinailijoilla on ollut.

Onnea kaikille hoitojen aloituksiin! Tuossa vaiheessa sitä on vielä niin intoa ja toivoa täynnä, mutta jotenkin se todellisuus vaan iskee sitten päin kasvoja, kun loppua kohti hoidossa mennään.
 
Eiiii Untuvikko ja Timjami :hug:

Ja Luis pidättele ja pinnistele ja hätätilassa liimaa se laastari suoraan alapäähän tukkimaan limakalvon pakotiet! Pidetään joukko-tahdonvoimalla se mokoma paikallaan, että pääsette siirtoon!! Pidän peukkuja pystyssä ja tuu jo äkkiä kertomaan mikä tilanne!

Astrea hyvä meininki sun miehelläs! Toivottavasti pääsisitte jatkamaan alkuperäsen suunnitelman mukaan.

Mä painin täälä omien aivojeni kanssa. Kuukautisten pitäisi alkaa näinä päivinä ja aivo pyrkii kokoajan ehdottamaan kuukautisten viivästymistä luomuraskauden takia :rolleyes:. Kai sitä ihmeitäkin tapahtuu, mutta jos lääkäri sanoo, ettei tällä kamalla inssejä, ivf:iä vaan suoraan ICSIin, niin pääsisin helpommalla tämmösiä miettimättä. ICSI-plussakin olisi ihan tarpeeksi suuri ihme. Tulis nyt ne kuukautiset, pääsis itteensä kiusaamasta.
 
Viimeksi muokattu:
Untuvikko voi harmin paikka :( uskon että toivo on mennyt täysin ja turhaa tässä minun sanoa, että kyllä kolmisoluinenkin voi varmasti onnen tuoda, kun se tapahtuu jos on tapahtuakseen eikä sille itse mitään voi. :hug:

jennicalle tsempit myös!
 
Untuvikko :hug:

..Nyt tulee pelkkää omanapaa. Mieli on paha ja ehkä täällä joku ymmärtää. Ensinnäkin, kävin veritulppapelkoni vuoksi terveysasemalla, jossa ultrattiin jalka tukosvapaaksi. Tämä oli eilen eli ei hätää. Kaikille kuitenkin tiedoksi, että FSH-pistokset IVF-hoidon myötä harvoin aiheuttavat veritulppaa, mutta joskus kuitenkin joten kannattaa käydä tarkistamassa jos vain toiseen jalkaan iskee kipu.

Tänään oli ultra. Yksi follikkeli siellä vain on jaksanut kasvaa :'( Muut kaikki edelleen samankokoisia kuin lähtötilanteessa. Olen piikittänyt nyt 12 päivää Puregonia. Lääkärikin ihmetteli huonoa vastetta, mutta jotenkin en yllättänyt. Hoidon keskeytys on nyt todella lähellä, oikeastaan jo hyvin todennäköinen. Koska se yksi follikkeli oli nyt 14 mm niin se sieltä varmaan kasvaa yksinään ja voi tehdä inseminaation jos haluaa ja toinen vaihtoehto lopettaa hoito Pregnyliin ja aloittaa tauon jälkeen uudestaan. Olen oikeasti maassa. : / Ja vihainen keholleni. Ensin odotettiin 50 pitkää päivää kuukautisia, sitten piikitettiin 12 päivää vain saadaksemme sen yhden follikkelin kasvamaan.....

Kuitenkin on vielä pienen pieni mahdollisuus, että nyt nostettu Puregon-annos (300 iu) saa minirakkulat kasvamaan ja maanantaina on joku muukin kuin tämä yksi kasvanut. Ja Orgalutran tuli nyt rinnalle, kaiken varalta. Mä en jotenkin jaksa uskoa....
Onko muilla ollut näitä hoidonkeskeytyksiä sen vuoksi ettei keho vastaa hormoneihin?
 
Viiva84 minulla oli alkukesästä vähän vastaava tilanne. Pistelin Puregonia 300iu ja ainoastaan yksi follikkeli kasvoi joten hoito päätettiin keskeyttää Pregnyliin. Tämä ainokainen hedelmöittyi kuitenkin luonnollisesti, mutta raskaus päättyi sitten vkolla 6+1.

Seuraavaan hoitoon lähdettiin siis aika heikoin toivein, mutta yllätykseksi samalla annostuksella kasvoikin huomattavasti enemmän folleja, 12 kerättiin, kymmenessä oli munasolu ja 9 hedelmöittyi. Blastovaiheeseen saatiin neljä eli pakkaseenkin jäi. Plussa tuli testiin nyt 1.10. mutta ihan vielä en ole uskaltanut huokaista helpotuksesta. Kävin maanantaina varhaisultrassa julkisella, mutta siellä ei näkynyt mitään :( Ensi viikolla sitten klinikalle ultraan.

Mutta pointtina siis, että huonostakin vasteesta huolimatta sillä yhdellä ainoallakin voi olla mahdollisuuksia. Ja toisaalta, kierroissa voi olla eroja eli toisella kertaa voi hyvinkin kasvaa ihan eri määrä follikkeleja. Pidetään peukkuja, että tärppää tavalla tai toisella jo tällä kertaa.
 
-jennica, minä en voi sietää niitä lutinuksia/lugesteroneja. Ja tympeä lääke senkin takia, että joillakin paikkakunnilla ohje on käyttää vain raskaustestiin asti, toisilla taas alkuraskauden ultraan... Et eh ihan aina ymmärrä.

Retikka, tuo ajatus luomuraskaudesta on niin tuttu! Voi kun vois tuon raskaana olon ulkoistaa miehelle ni ei tartteis koko ajan omaa kroppaa "kuunnella" ja miettiä kaikkea ihan turhaa.

ON: mulla alkoi menkat, pari päivää myöhässä mut ei onneks sen enempää. PAS nyt sit kahden viikon päästä jolloin ensin kp 12 ultrassa katsotaan sopiva päivä. Näin hoitaja sanoi, joten ehkä minun ei tarvitse tehdä ollenkaan ovulaatiotestejä? Hoitaja sanoi myös, että lääkäri on kirjannut 1-2 alkion siirto :eek: tähän asti on puhuttu vain yhdestä...

Tsemppiä ja jaksamista kaikille tasapuolisesti!
 
Tänään oli taas ultra, follit kasvaa kivasti ja nyt lääkäri tuumasi että niitä on oikealla 10 ja vasemmalla 12 :confused: Isoin oli 19mm ja pienin tuskin kerkeää mukaan, vaan oli kaikki hienosti kasvanut lääkärin mukaan.. Mulla vaste hormooneihin on yllättävän hyvä tai jopa loistava niinkuin lääkäri sanoi.. ja taas pienennettiin Puregon annostusta 100iU:sta 50iU:hun!

Lääkäri väläytteli että pitää muistaa mahdollisuus hyperistä, että jos OYSista ollaan sitämieltä että hyperin riski on liikaa niin ei päästä tuoresiirtoon :| Mutta en ole vielä ollut edes kipeänä tai muuten, niin luulempa että päästään tuoresiirtoon.. - siis JOS jotain siirrettävää edes tulee!! :O Eiköhän..

Varmistui punktiopäiväkin, eli maanantaina punktioon..

Sori pelkkä omanapailu, mulla ei oikeasti tahdo tarttua liki mitään päähän mitä luen ja muutenkin ollut tosi hajamielinen :p
 
Viimeksi muokattu:
Voi VIIVA :( ompa kurjaa! Varmaan Fibbiksen kokemus on sulle tähän hätään paras lohtu. Hullua miten sama keho voi toimia noin eri tavoin?!

Ja FIBBIS voi ei! Saisitpa vielä hyvät uutiset.

Mun hanat aukesi yöllä. Ensimmäinen zumenon otettu. HAVINA mennään samaa tahtia kohti PASia :)
 
Retikka: kuulostaapa niin tutulta! Mulla alkoi menkat eilen päivän myöhässä odotetusta ja aloin jo tosissani kuvitella luomuplussaa. Kuvittelin ihan oireitakin itselleni, hajut kävi voimakkaasti nenään jne. Olipa taas yllättävän kova kolaus pudota maan pinnalle. Meillähän kans icsi-tason siittiöt ja lisäksi vielä mun 39 v munasolut... Mut jotenkin silti kuvittelee, että miksei joku pieni mahdollisuus olis, kun ovis on bongattu ja puuhailtu oikeaan aikaan.

Havina: samassa aikataulussa kierto näköjään meillä tuon edellisen hoidon jälkeen. Onnea pas-kiertoon, kiva jos saatte kahden alkion siirron! =) Meillähän vielä yks välikierto tulossa, kp 21 aloitan Progynovat hoitokierron pohjustamiseen.

Eukko: jee, hyvältä näyttää tilanne, onnea punktioon!

Viiva :hug: toivotaan että tilanne kääntyy parempaan päin vielä. Mitä mietitte siitä inssistä?

Fibbis: voimia, pidetään peukkuja paremmille uutisille seuraavassa ultrassa! Kiitos rohkaisevan hoitokokemuksen jakamisesta. Meillä ei kyllä ollut ongelmana follikkelien määrä, vaan kypsien solujen määrä ja laatu. Mut jospa sekin vois vaihdella parempaan päin. Toivotaan parasta.
 
  • Tykkää
Reactions: EukkoI
Untuvikko: :hug:

Kiitti Mandala tsempistä =)

Voi ei viiva84 :hug: Toivottavasti onnistuu seuraavalla kerralla paremmin. Normi kk -kierrossakin voi olla paljon vaihtelua.

EukkoI: Vaikuttaa erittäin hyvältä. Onnea matkaan! =)

Hajamielisyyttä täälläkin ilmassa. Vaikee keskittyä mihinkään kunnolla ja töissäkin tein eilen tosi nolon mokan hajamielisyyttäni :ashamed: Muitten tekstit täällä kyllä luen, mutta en oo enää viime aikoina jaksanu vastata jokaiselle erikseen, niin kuin oon joskus aikanaan tehny, anteeksi :ashamed:

Ärtyneisyys on tullut myös tutummaksi taas :stick: Ruukaan mennä arkiaamuina salille jo ennen seiskaa ja yleensä siellä on saanut olla silloin suht. rauhassa. Mutta tänään sinne alkoi valumaan tosi paljon porukkaa ja miuta ärsytti aivan hulluna! :mad: Mikä on ihan naurettavaa sillä saahan sitä salia muutkin käyttää, myös minun vakioaikaan. Vanne kiristää vissiin taas päätä ja pahasti... Välillä naurattaa itteekin :LOL: Vaikka toisaalta tästä ivf -hommasta on vitsi kaukana..

Kohtahan nuo koko salihommat jää taas vähäksi aikaa pois muutenkin. Josta tulikin mieleen, miten ootte harrastanu liikuntaa hoitokierron aikana? Punktioon saakka ja sitten siirron jälkeen?
 
Entä miten ootte pystyny olemaan töissä? Mulla on sekä fyysisesti että henkisesti raskas työ ja tosi pitkä työmatka, yli 100km yhteen suuntaan. Vähän jo hirvittää kun oon jo valmiiksi taiteillut tilanteeni kanssa jaksamisen äärirajoilla.. Ja lääkäri sanoi, että kaikkea ylimääräistä stressiä tulee välttää, yeah right..
 
StellaI: Mulla alkoi muistaakseni jo hyvissä ajoin ennen punktiota tuntua maha pinkeältä, eikä tehnyt mieli harrastaa rajua liikuntaa (josta normaalisti tykkään). Pelkäsin sitä munasarjan kiertymistä itsensä ympäri tms. Uimassa kävin ja tein kevyitä lenkkejä, mutta en muuta. Punktion jälkeen tissit oli Pregnylistä niin kipeät että mun piti lenkillä pidellä niitä paikallaan, urheiluliivit ei auttaneet :D Vasta sitten negan myötä alkoi maha ja kroppa tuntua normaalilta.

Muoks. Töissä olemisessa ei ollut ongelmaa, oon toimistotyössä ja mulla meni punktio helposti. Pahinta oli ne päivät, kun odotti klinikalta kohtalokkaita puheluita. Välillä tosi vaikea keskittyä työhön ja asiakastapaamisiin, kun samaan aikaan odottaa puhelua siitä onko alkiot vielä hengissä.
 
Viimeksi muokattu:
Hajamielisyydestä: mä olen aina huono muistinen, joten en muista täälläkään kaikille kommentoida vaikka haluaiskin.

Toivon, että teillä kaikilla olis mukava viikonloppu tulossa. Meillä työntäyteinen mutta mieli on korkealla: hampilekuri näytti vihreää valoa eli hoitoon mennään suunnitellusti!! <3 Nyt pari viikkoa omaa puuhastelua ja sitten NE menkat(koska luomuplussaan en enää luota mutta hauskaa saa silti pitää)

Tuota liikuntajuttua olen miettinyt myös. Joitakin vuosia sitten kävin kilpailu-uran takia säännöllisesti salilla mutta se on jäänyt kilpailujen lopettamisen myötä ja nyt pähkäilen välillä, että onko mun selkä ja korsetti ja eritoten polvet siinä kunnossa että sen toivottavan painonnousun kestäisi. Kyllähän salillakin saa käydä vaikka loppuun asti jos se tuntuu hyvältä mutta missä vaiheessa sen voi aloittaa taas raskauden aikana jos on ollut monta vuotta hiljaiseloa sen suhteen?

Onnea ja tsemiä kaikille ja ihanaa viikonloppua!!
 
Astrea hyvä juttu tuo vihreä valo!

Mullakaan ei hoidoissa ollut ongelmaa kun toimistotöissä ja saan helposti järkättyä lääkärillä käynnit yms. Liikuntaa ei tullut muutenkaan pahemmin harrastettua tuohon aikoihin, olin jotenkin ihan väsähtänyt koko synarela+gonal yhteisvaiheen aikana, mutta ennen punktiota se olisi varmasti muuten onnistunut.

Kävinpä nyt sitten itse lääkärissä. Lekuri harmitteli, että näin aikaisin piti kutsua paikalle mutta kun viikonloppu huonosti edessä ja maanantaina olisi voinut olla jo vähän myöhäistä. Vaikka johtofolli näkyi niin kohdun limakalvo oli onnettoman ohut (ultrakuvalappusessa näin lukevan 0,39CM) joten maanantaina kp13 uudestaan sama setti; lääkäri+ultra+verikoe.
Kyllä ärsyttää jos jos limakalvo ei itsekseen kasva tarpeeksi ja koko hoito menee tässä kierrossa perseelleen -:|

Kaikesta huolimatta kaikille teille typyille mahtavaa vloppua, lämmin sellainen taitaa olla tulossa :)
 
Fibbis: Kiitos kannustavasta kertomuksestasi. Aloititteko toisessa IVF:ssä sitten alkuun isommalla määrällä? Tosi kiva kun saitte blastojakin pakkaseen, jotain sellaista itsekin toivoisin. Tsemppiä varhaisultraan, toivottavasti löytyy mieluisaa ensi kerralla.

Eukko': Ihanaa kun jollakin kasvaa rakkulat toivotusti. Tsemppiä maanantain punktioon, toivottavasti saalis on hyvä eikä tule hyperiä.

Ullariikka: Ei haluta tosissaan inssiä kustannusten vuoksi. Ollaan yksityisellä ja meillä on luovutetut siittiöt käytössä kun miehellä ei ole omia.
Niiden hinta on noin 600 euroa per yritys joten sen vuoksi emme halua inssiä tähän kiertoon, jos olisi omat niin sitten ilman muuta. Kokeiltiin jo neljä inssiä enkä oikein usko niihin.

Mandala: Toivottavasti limakalvo on kasvanut maanantaihin mennessä. Se voi kyllä ihan nopsastikin kasvaa.

Kaikille tsempit ja hyvää viikonloppua :)
 
Eukko tsemppiä punktioon, hieno määrä rakkuloita kasvamassa :)

Pahoittelut Untuvikko ja Timjami :hug:

Toivotaan Jennica parasta vaikkei oloja olekkaan!

Luis raastava tilanne teillä, toivotaan että limakalvo pysyis paikallaan!!

Fibbis toi on kamalaa että eka annetaan plussa ja sitten vedetään matto alta. Jaksamista teille!

Täällä hyvin niukat menkat menneet, taitaa olla limakalvo aikas huonossaa kunnossa. Mulle voi päivittää 2.pas. Ens viikon perjantaina ultra ja sit varmaan alkuviikosta siirto. On vaan jotenkin sellanen olo ettei näistä paseista mitään tule, mietin jo uutta icsi-kierrosta.. Mutta ei saa toivoa menettää!!
 
Viimeksi muokattu:
Astrea: Onpa hieno juttu, ettei hoidot lykkäännykkään =)

Mandala: Toivottavasti limakalvot kasvaa riittävästi.

ON: Psyykkiset oireet ovat taas erittäin vahvoina, vaikka vasta kolmena iltana oon pistäny Puregonia. Raivohullu itkuiita kuvastaa mua tällä hetkellä parhaiten. Munasarjoja jomottaa vähän vessareissujen yhteydessä, toivottavasti siellä on hyviä folleja kasvamassa eikä mitään endometrioomia.
 
viiva84: Meillä oli annostus molemmilla viime kerroilla sama. Tammikuussa oli itse asiassa ensimmäinen ivf, jossa mentiin vähän pienemmällä puregon määrällä ja silloin folleja saatiin 5, joista 3 hedelmöittyi ja 2 selvisi siirtoon 3 päiväisinä. Silloinkin tuli plussa, mutta meni myös kesken. Tai oikeastaan jäi epäselväksi, oliko kohdunulkoinen vai mikä. No seuraavalla kerralla tosiaan puregon-annosta nostettiin ja kypsyi vain yksi folli. Nyt vikalla kerralla sitten täsmälleen sama annostus kuin toisella kertaa ja aivan eri tulos. On tämä ihmeellistä.

Varhaisultran lääkäri oli sitä mieltä, että välttämättä tässä vaiheessa ei näy vielä mitään neuvolan peruslaitteilla. Itselläni on tosin se käsitys, että 5+ viikolla pitäisi jotain kyllä erottua, joten siksi pieni huoli. Mutta neljän päivän päästä saadaan varmistus suuntaan tai toiseen, joten ei auta kuin odottaa.

Ja EukkoI:lle onnea punktioon. Tosi hyvältä vaikuttaa!

Kiitos Henrietta! Toivotaan tosiaan, että ensi viikolla saataisiin parempia uutisia. Ja tsemppiä sinullekin tulevaan. Toivoa on ja pitää olla! Täällä olevassa jengissä on hienoa se, että ketään ei voi ainakaan yrittämisen puutteesta moittia kun on tällaiseen fyysiseen ja henkiseen vuoristorataan lähdetty. Toivotaan, että lopputulos vielä palkitsee jokaisen.
 
Viimeksi muokattu:
EukkoI Tsemppiä punktioon :)

Fibbis Lääkäri varmaankin tarkoitti sitä että neuvolassa yleensä ultrataan vatsan päältä ja silloin ei välttämättä näy mitään ennen rv. 7. Jos ultrattaisiin alakautta niin jotain voi jo näkyäkin noilla viikoilla.

Pe ultrassa näkyi oikealla 4 follikkelia (10-20mm) ja vasemmalla 5 (11 - 17mm). Vain tuo 1 20mm ois ollu maanantaille valmis joten punktio on sitten tiistaina. Kohdun limakalvo oli kuulemma todella hyvännäköinen (14.8mm). Vielä ois yks sumute ottamatta klo 12 ja alkuyöstä irrotuspiikki. Sitten ei auta enää kuin odotella.

Mulla on ollut tuosta Puregonin aloituksesta lähtien pientä pahoinvointia ja ajoittaista päänsärkyä. Eilen heräsn aivan järkyttävään päänsärkyyn ja yökkäilyyn. Joka kerran ku yökkäytti, tuntui että pää räjähtää. Piti käydä päivystyksessä hakemassa kunnon lääkekoktail jotta tilanne laukesi. Sain vielä kotiin Panacod reseptin, jos särky uusii. Lääkäri oli sitä mieltä että parempi olla saikulla punktioon asti.
 
Nenna81 Ultraus oli alakautta, koska tarkoitus oli varmistaa, että alkio on oikeassa paikassa kun taustalla on epäily aikaisemmasta kohdunulkoisesta raskaudesta. Edelliskerralla varhaisultra oli pari päivää myöhemmin ja silloin alkio näkyi samoilla laitteilla ihan selvästi ja nyt ei tosiaan näkynyt mitään. Käsittääkseni ruskuaispussi olisi ainakin pitänyt erottua :/ Mutta koitan nyt olla huolehtimatta enempää ennen klinikkakäyntiä. Mutta hui, sinulla onkin ollut aikamoinen reaktio Puregoniin. Toivottavasti jo helpottaa.
 
Ketkä käyneet varhaisultrassa, tehdäänkö siis ihan neuvolassa vai naistenpolilla vaiko yksityisellä..?

Joku tuos aikasemmin kyseli miten on voinut olla töissä, mä tuskin olisin jaksanut henkisesti olla töissä, mutta onnekseni olen siinä onnellisessa asemassa ettei minun tarvitse töistä murehtia - saan siis rauhassa keskittyä kotirouvana oleiluun :)
 
Onnea onnistuneille, ainakin AUkko sai hyviä uutisia ja oliko vielä jotain muitakin?

Ja :hug: pettyneille!

Lääkäri soitti perjantaina kohdun limakalvonäytteen tuloksesta, ja tosiaan, olihan siellä sitten vieläkin vaan ollu jotain jopa hiukan tulehduksellista 'degeneroitunutta kudosta' ja 'löydös sopi abortin (eli kkm tyhjennyksen) jälkeiseen materiaaliin'.. onneks oli kuitenkin niin vähän ettei näillä näkymin tarvi tehdä mitään, varsinkin kun sieltä se hirvee hyytymäkin tuli heti sen näytteen oton jälkeen. Hirvittää jo valmiiks missä kunnossa limakalvo enskierrossa on ja kehittääkö vieläkin jotain omituisia ylimääräsiä möykkyjä sinne, ettei siirtoo kannata ajatellakaan :( Onko muilla kellä ollu km, limakalvon kans ollu mitään epätasasuusongelmia tms.?

EukkoI Mulla tehtiin eka uä rv6+0 klinikalla kun lääkäri välttämättä halus tutkia ennen kesäsulkua (muuten en ois niin aikasin menny), sain sen ilmaseks.. Toiseen sain lähetteen julkiselle puolen ja tehtiin rv7+5. Täällä neuvolassa ei edes oo ultrauslaitteita.
 

Yhteistyössä