IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Hei, hirveän vähäinen määrä täällä näitä ketjuja, tai sitten en osaa etsiä, teillä tuntuu olevan kokemusta paljon ja sitä kaipaankin tuekseni tähän prosessiin. Elikkä itse olen 21 vuotias nainen ja IVF/ICSI hoitoihin matkalla mieheni (30v) kanssa. Minulla PCO ja miehelläni erittäin vähäinen siittiö määrä. Kaipailen tässä vähän kokemuksia ja muuta tietoa kyseisistä hoidoista, olen siis vasta 4-5kk päästä hoitoihin menossa ja välillä iskee hirveä paniikki ja pelko että jos ne ei vaan onnistu, että mitäs sitten.
 
Hei Mimmi!
Prosessina tämä IVF/ICSI hoito on naiselle, ainakin minun mielestä, hyvin simppeli: Munasoluja kasvatellaan lääkkeellä mahdollisimman monta, sitten ne punktioidaan talteen ja hedelmöitetään siittiöiden kanssa, jonka jälkeen yksi tai kaksi alkiota siirretään kohtuun.

Kaikki mitä kropassa tapahtuu (tie raskautumiseen on kuitenkin varsinaista rakettitiedettä!) tai pääkopassa voi tapahtua ei välttämättä olekaan niin simppeliä, koska kaikki me ollaan yksilöitä kuitenkin :)
Miehillehän tämä on erittäin simppeliä: samana päivänä kun sinulta kerätään munasolut punktiossa, pitää miehen toimittaa sperma hoitavaan sairaalaan. Siinäpä se, muuten hän voikin sitten vain olla sinun tukenasi.

Oletteko käyneet suunnitelukäynnillä jo vai oletko vielä aivan pimennossa koko prosessista?

Veikkaan, että sinulle PCO-taustaisena tehdään lyhyt lääkekaavainen hoito eli aloitat hoidon menkkojen alussa varmasti pistoslääkkeellä joka kasvattelee munasoluja. Tavoitteena munasolujen kasvatteluun olisi mahdollisimman monta, jotta saadaan mahdollisimman monta alkiota. Kaikki alkiot mitä jää siirron jälkeen yli pakastetaan tulevia siirtoja varten (PAS- hoito).
Pitkä lääkekaava alkaa jo puolessa välissä edellistä kiertoa nenäsumutteilla, jatkuen sen jälkeen pistoksilla. Mutta kaiketi tämä pitkä kaava voi PCO naisilla kasvattaa liikaa munasoluja, jolloin on Hyperstimulaatioon isompi riski.

PAS hoidot on sitten hyvinkin riisuttu versio tuosta tuoresiirrosta. Ne tehdään joko sinun omaan luonnolliseen kiertoon (jos on säännöllinen kierto missä todennäköisesti ovuloit aina) tai lääkkeelliseen kiertoon. Nämä yleensä vaatii vain 1-2 ultrausta ennen siirtoa ja jos se tehdään luonnolliseen kiertoon niin testailet ovulaatiota kotona, joka merkkaa sitten siirtopäivän.

Mulla laparoskopiassa poistettiin munajohtimet, joten meillä ei ole mitään mahdollisuutta luomuraskauteen. Minulla onkin nyt takana yksi IVF hoito eli yksi tuoresiirto, ja koska meille tuli alkioita niin hyvin niin sen jälkeen on tehty neljä PAS siirtoa, joista viides tulossa varmasti ensi viikolla.

Kyllähän tässä on viiden siirron jälkeen jo alkanut tulemaan mietteitä, että entä jos ei ikinä onnistukaan. Mutta kukaan ei voi ennalta sitä kertoa onnistuuko vai ei, joten on vain kärvisteltävä epätietoisuuden kanssa ja jaksettava eteenpäin.

Tsemppiä tulevaan :)
 
Heippa.

Tuo on totta, että ketju on vähän hiljentynyt. Taitaa olla aika vaihtelevaa, että kuinka monella milloinkin hoidot aktiivisia. Itsekin olin silloin piikittelyvaiheessa huomattavasti aktiivisempi. Nyt kun on ollut välikiertoa ja ekaa PASsia suunnitteilla, niin ei oikein mitään tapahdu ja silloin ei viitsi näillä asioilla päätä vaivata. Tai siis lukemassa kävin, mutta kirjautuminen oli liian haastavaa...

Mandala Tuota limakalvoasiaa itsekin olen pohtinut, että kun on jo tiedossa että on ohut ja lääkkeellisessä kierrossa ei oikein vahvistu, niin minkä takia lääkkeellistä yritetään. Mutta toisaalta kun mun oviksen bongauskaan ei onnistu, niin ehkä tämä on ns. pienempi paha. Ja hienosti vastasit mimmille, onhan tämä tosiaan fyysisesti aika simppeli juttu, mutta henkisesti jotain avain muuta.

risukasa mulla oli muistaakseni reilusti yli 50 follia, joissa 24(?) munasolu. Näistä 10 hedelmöittyi ja nyt on 8 pakkasessa. Eli yli puolet folleista oli tyhjiä.

Riimini sä pääsetkin jo ens viikolla testailemaan, jännää. Toivottavasti onnistaa.

mimmi93 Tervetuloa porukkaan, kysele ihmeessä mieltä painavia asioita. Vastaillaan jos osataan. IVF-hoidon suunnittelukäynti oli mun mielestä tosi informatiivinen eli siinä aukeaa kokonaisprosessi hyvin.

ON: täällä ei mitään. Kaksi laastaria vatsamakkaroissa, greippimehua jääkaapissa ja e-vitamiinia tupla-annos suosituksesta. Näillä ajattelin saada limakalvon suotuisaksi ens tiistain ultraan. Ehkä viikonloppuna vielä muutama lasi punaviiniä ;). Näillä mennään, toivottavasti limakalvo nyt kasvaa riittävästi ja siirtoon päästään.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: RiiMini
Onkohan se sit peräti tavallisempaa että tyhjiäkin voi olla jopa puolet, ja mulla on aiemmin ollu vaan parempaa tuuria sen suhteen...? Kai niitä kaikilla yleensä ainakin muutama on.
Vilijonkka_ Kannattaa varmistaa (ellet jo ookin varmistanu) että toi greippimehu sopii lääkkeiden kans, siinähän on sitä ainesta mikä voi vahvistaa tai heikentää niiden vaikutusta. Mä oon jättäny mehut kokonaan pois hoitokierroissa, enkä itseasias oo alkuaikojen kotiyritysten jälkeen enää juonukaan.
E-vitamiinia on mullakin ollu endon takia siirroista lähtien moninkertasiakin annoksia. Hoitokierron alusta sellasta 50-100mg. Harmi ettei equiday 200:aa löydy enää oikein mistään.

Uusille tervetuloa! Oon kokenu kans niin ettei nää fyysisesti oo niin pahoja miltä ehkä voi kuulostaa, henkinen puoli ja jatkuvat epäonnistumiset onkin sitten toinen juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Mimmi
Mandala tuossa jo hienosti tiivisti asian ja tosiaan, se fyysinen puoli hommassa on tavallaan aika helppo homma - riippuen tietysti jos tulee kovasti sivuvaikutuksia tms. Mutta siis sitä fyysistä puolta ei kannata pelätä sen enempää.
Mut tosiaan sitten se henkinen puoli onkin jo ihan toinen asia ja raskaampi kyllä kantaa.
Tässä tulee lause, jota varmaan saat kuulla, mutta sinulla on onneksi vielä hoitojen saralla aikaa noin 20 vuotta ennen kuin iän puolesta mahdollisuudet loppuu. Eli ainakin minusta tuntuu, että kyllä te vielä vauvan saatte <3 Ennemmin tai myöhemmin :)
Tsemppiä taipaleeseen!

Vilijonkka joo.. :D Pääsen ensiviikolla testaamaan :p .. mut sitä ensviikkoo odotellessa voitaisiin yhdessä tiirata tämänviikkoisia testejä - koska olen himotestaaja :D
Tiedän olevani ihan mahdoton, mutta... Jotenkin en pysty pysymään niistä erossa. :D

risukasa teillä tosiaan on paljon tullut soluja! Minulla folleja on kerätty joka kerralla 20-35 kpl, joten siinä laskussa minulla on suurin osa tyhjiä. Mut ehkä se johtuu pco:sta. En tiedä, mut tuntuu olevan "yleistä".
Toivottavasti teidän muruset sieltä selviäisivät jatkoon ja saisitten kuitenkin sitten hyviä alkioita <3

Omassa navassa
on ollut oireettomuutta, paitsi tässä joku päivä oli illalla sellasta tuikkasutyyppistä oloa kohdussa ja oikeassa rinnassa vähän kovempia vihlaisuja. Siitä tuli sitten sellanen maidonnousuajatus mieleen tavallaan ja ajattelin, että jos jotain tapahtuu, niin silloin tapahtui jotain. No, mut oli miten oli, niin tein aamulla testin (Apteekin oman) ja olin näkevinäni siinä jotain, mutta tosi hailakkaa.
Kävin kaupasta sitten Pregcheckin ja tein 2-3h pidätyksen jälkeen ja tässä nyt sitten kuvat siitä testistä. Toinen on ilman muokkausta ja toinen vähän kontrastia säädetty.
Näkyykö mitään? Kuvat on otettu 5min sisään testin tekemisestä.

 
Naistenpolilla hoidoista päällisin puolin pikana kerrottiin. Suunnittelykäynti siis edessäpäin jos oikein tiedän? Eli siis esitietolomakkeet on täytelty ja laiteltu IVF/ICSI hoitoon , mutta vielä ei ole kuulunut mitään, 5kk hoitojono eli loppu kesästä sitten vasta luultavasti päästään itse asiaan. Ihana kuulla, että täältä tukea löytyy! olen ollut aika "yksin" asian kanssa. Minullahan siis on aikaa kyllä, mutta pelkään pahoin että miehelläni ei. Hänellä siis spermasta löytynyt vain 1-3 siittiötä niistäkin osa pesussa kuollut, joten siinä suurin pelon aihe, että onko mahd. saada yhteistä lasta. Lääkäritkin on olleet vähän silleen, että "kyllähän tässä pieni mahdollisuus on". Kuitenkin yhteinen ja oma lapsi haluttaisiin. Onko muilla ollut yhtään samanlaisia ongelmia?? Lähinnä tämä on sellainen askarruttavin asia, jota koitan olla miettimättä, välillä se vaan tulee mieleen ja iskee epätoivo.
 
Mimmi juu suunnittelukäynti varmasti teille ensin. Mä kun olin saanut lähetteen perille naistenklinikalle niin sieltä soitettiin ja kerrottiin suunnitelukäynnin päivämäärä (noin 6kk päähän) sekä mitä verikokeita yms pitää tehdä ennen sitä. Tuli tästä vielä kirjekin kotiin. Tämä voi varmasti vaihdella sairaaloittain.
Suunnittelukäynti meillä oli viime vuoden toukokuussa ja mun kierron mukaan seuraavasta kierrosta olisi voitu aloittaa, mutta säännöllinen kierto kun on niin sen arveltiin osuvan klinikan kesäloman aikaan, niin kuin osuikin. Eli suunnittelukäynnistä voidaan saada hommat jo hyvinkin nopeasti eteenpäin.

Oletteko harkinneet, että luovutettuja siittiöitä käyttäisitte jos miehen simpat ei pesusta selviä? Toivon todellakin sydämestäni, että näin ei kävisi mutta ehkä ihan hyvä silti miettiä kaikkia mahdollisia ratkaisuja valmiiksi.
Tätä ei kai julkisella sitten tehdäkään. Entä oletteko tutkineet asiaa, mitä voisi tehdä siittiömäärän kasvattamiseksi? Kaiketi miehellekin voidaan määrätä hormonilääkitystä joihinkin ongelmiin, ja sitten tietty joillain vitamiineilla voidaan kaiketi boostata myös. Kannattaa ainakin kysyä viimeistään suunnittelukäynnillä.

Riiminiiiii kyl mä ainakin haamulaista näen sun testeissä!!! nyt kun se vaan vahvistuisi :heart: toivon ainakin!

Mukavaa, joskin räntäistä, viikonloppua leidit :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: RiiMini
En nyt jaksa muuten kommentoida mut siirtoon tänään, eka meinas että laittaa yhden mut 2 laitetaan, kun kehtasin kärttää sitä. Toinen 2 pisteinen, toinen vielä heikompi. Eilinen tilanne oli vielä 8 alkioo mutta tänään selvis ettei mee mitään pakkasee, loput niin fragmentoituneita. Ilmeisesti jo niin toivoton tilanne että se kahden siirtoon nihkeimminkin suhtautunu lääkäri jo heltyi, että "jos oot valmis ite ottaan riskin kaksosista tai jopa kolmosista, niin laitetaan sitten"...joo vitut, ihan vamasti onkin hirvee riski joo.

Kyllä se vaan rupee tuntuun että tää tie alkaa olla pian loppuun katottu. Ei vaan jaksa miettiä nyt pidemmälle.
 
Ollaanhan me asiasta keskusteltu, että jos ei hänen siittiöillä onnaa. Hormooneja mieheni käytti 3kk ja ne ei lisännyt siittiöitä yhtään. Paljonhan on asioita mitä siittiömäärän kasvattamiseksi voi tehdä, lääkäritkin on kehotelleet kaikki mahd. Toinen osapuoli ei vaan ole niin motivoitunut tekemään asian eteen mitään :/ Me ollaan tosiaan jo kaikki tarvittavat verikokeet käyty viime vuoden puolella, mutta tämä hoitoihin meno viivästy sen 6kk minun ylipainon takia, nyt koittanut sitä puotella poisa. Kiitos paljon Mandala tiedoista.
 
Siirretty 2 x 2-pisteistä, 9 ja 7 soluset. Gonapeptyl maanantaina ja virallinen testi sit vappu aattona. Munasarjat oli todella "tuuheat" ja käskettiin edelleen juomaan ja varoon reuhtomista. Limakalvo 11mm jonka optimaalisuutta ihasteli pitkän aikaa.
Hiukan paremmalla mielellä sieltä lähteissä, joku hoitaja olikin tosiaan antanu väärää tietoo aiemmin ja ne 6 meneekin vielä jatkoviljelyyn! Tilanne ei kai ollu vielä päivittyny sinne ja luuli ettei oo enää mitään alkioita.. ihmettelen kyllä mistä jotkut fragmentoitumis-jututkin tuli jos mitään tietoo ei näkyny!? No jos laatuluokka on samaa kun noissa siirretyissä niin huippublastoja on tietty turha odottaa mutta parempi tää pienikin toivo vielä niiden suhteen kun ei mitään.
Kyselin niistä tyhjistä follimääristäkin vielä ja kuulema on normaalia että 20-vuotiaillakin jos on 20 follia niin ollaan ilosia jos tulee 8-12 solua. Eli jos toi nyt ei oo niin tavatonta niin ehkä mulla on sit aiemmin ollu vaan epätavallista tuuria tossa kohtaa. Pienimmätkin rakkulat tyhjennetään kun niissäkin joskus on soluja.
 
  • Tykkää
Reactions: RiiMini ja Mandala
Riimini sähän otit varaslähdön, mutta hyvän sellaisen :) kyllä mä ainakin näen haamulaisia tikussa, voi kun pysyisi ja vahvistuisi!!

Mimmi ajattelinkin vinkata teille noista miesten hormonaalisista hoidoista, jotka jossain tapauksissa auttavat. Mutta tehän olitte jo kokeilleet... Mutta toisaalta eihän niitä siittiöitä tarvita kuin muutama ICSI-hoidossa, joten toivotaan että niillä saatte toivotun lopputuloksen.

risukasa Jee, tulpasti alkioita mukana. Toivottavsti tämä kerta olisi sinun kertasi. Ja hyvä, kun ehkä pakkaseenkin saadaan jotain vaikka olitkin eri uskossa.

Mandala ihanaa viikonloppua myös sinulle :)

ON: Ihan järkyttävä hulabalooviikko töissä ja vihdoin kunnialla viikonlopun vietossa. Onneksi siirtoa ei ole tehty, sillä tämän viikon stressitasolla ei olis alkiolla ollut edes mahdollisuuksia kiinnittyä.. Toivottavsti ens viikko olis mukavampi ja siinä sivussa limakalvo otollisempi siirrolle. Eli ei mitään uutta tässä limiksen kasvatusvaiheessa...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: RiiMini
Tervetuloa uusille :wave:

Täällä on hoidon odottelua, ei oo tullut kirjoiteltua, kun mitään ei tapahdu. Asunnon vaihtoakin on tiedossa, tästä kohta ruvetaan remonttiakin puuhaamaan. Oikeastaan oon tyytyväinen muusta ajatuksesta tähän kohtaan. Välillä käyn kurkkimassa täällä.

Ovis takanapäin ja tätiä oottelen kovasti, että pääsisi laastarin kimppuun. Ja hakemaan kyytiläisen. Eilen yriteltii peittoa heilutella, mutta tuli aivan kamala kipu vatsaan, ihan kuin menkat ois alkanu, muttei kuitenkaan/ tai olotila punktion jälkeen..
toivottavasti ei mikään tulehdus nosta päätään, joka viel lykkäis hoitoa. :|

Kannustukset kaikille!
 
Tervetuloa Mimmi minunkin puolestani ja jos muitakin uusia täällä on nyt.
Ittellä alkaa nyt jännitys ihan todella tiivistyä, kun vappuna on luvassa nolla-ultra. Nyt loppukiertoa ohjataan Primolutilla. Edellinen kierto venyi yli 30 päiväiseksi, mikä on tosi poikkeuksellista minulle. Apteekin raskaustestit (2kpl) muuttui silloin testiajan jälkeen plussiksi, muttei kai sitä lasketa oikeaksi plussaksi. Jotain epätoivosta kiinnitysyritystä? Muttei enää ole odotusta luomuplussasta. Eli vapun jälkeen käynnistyy eka IVF, yllättävän rauhallisin ja positiivisin mielin odotan tässä nyt vaan että aika kuluisi jo joutuin, pitkä on tosiaan odottavan aika...
 
risukasa noniin, olipas mukava erehdys sitten klinikalla, kun pakasteeseen menikin läjä alkioita!

Itse kävin juuri kp 12 ultrassa, jotta katottiin miten Progynova on toiminut kohdun limakalvoon. No voi paska, eihän se ollu taaskaan kun hipaa vaille 6mm vaikka tässä normaalistikin elettäis jo oviksen aikoja.... Nyt sitten kolmen pillerin sijasta otetaan neljä ja uusi ultra torstaina. Ärsyttää kyllä ihan huolella :kieh:

Luin jostain muulta forumilta, että jotain E-vitamiinia yms jengi syö kohdun limakalvoa varten. Tuskin enää tähän hätään mikään vitamiini auttaa, enkä tiedä onko hyvä hoitojen yhteydessä itsekseen vielä säätää päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Mandala Siis ei ne vielä pakastimessa oo, vaan jatkoviljelyssä.. aattelin soittaa loppupäivästä että onko ainookaan enää hengissä.
Mä oon tota e-vitamiinia syöny endon takia, kun jostain luin että estäis/neutralisois niitä sen erittämiä myrkkyjä tai jotain...vaikutuksesta limiksen paksuuteen en tiedä, mut tuskin haittaakaan on! Ja paksuutta tärkeempäähän on se hyvä kolmikerros rakenne.
Kerkesin jo testaileen o-liskalla pregnylin häviämistä, ja eilen oli jo lähes tavallisen hailu viiva vaikka vasta viikko pistämisestä. 5000 yksikössä varoaika taitaa olla 10 päivää.
 
Viimeksi muokattu:
Mandala Voi ei : / Samassa veneessä siis ollaan. Sulla on aika nopeasti heti toinen ultra, mulla vasta huomenna eli viikon päästä ekasta. Toisaalta ehkä nuo laastarit vaikuttaa hitaammin eli sen vuoksi pidempi aika. Aloitin e-vitamiinit silloin ultran jälkeen eli viikon olen ehtinyt niitä popsia, mutta en kyllä usko niiden tehoon.
En jaksanut selailla ketjua taaksepäin, mutta onko sulla siis ollut joka PASsissa ongelmaa limiksen kanssa? (jotenkin mulla sellainen käsitys/muistikuva, että sulle jo siirtoja tehty..)

risukasa. Mitäs uutisia sait klinikalta, saitko jotain pakkaseen?

ON: täällä odotellaan huomista ultraa kauhunsekaisin tuntein... voiko käydä niin, että limakalvo ei vaan kasva?? nooh, huomenna sen saa tietää.
 
Mun piti tänään saada tietää labra vastaukset, kun lääkärin piti soittaa, mut ilmeisesti unohti, täytyy huomenna kysellä perään jos ei mitään iltapäivää menessä kuulu kun itekki oon ke iltapäivän niin ettei tavoita ku oon koulutuksessa. viimeksi ku tyksissä kävin niinse mieslääkäri sanos et hä en täytyy laittaa ne labravastaukset muistilistalle et muistaa soittaa..
 
Riimini: Onnea haamulaisesta!
risukasa: Hienoa, alkioita kaksin kappalein kyydissä!

).( Päivitän omaa tilannetta. Puregonia menossa 11. päivä, tänään oli ultra. 20 kpl munarakkuloita näkyi, ei ole koskaan ollut noin paljon! Punktio olisi torstaina. Lääkärin suosituksesta ICSI ja kaikille alkioille tehtäis pitkä viljely.

Tsemppiä kaikille!
 
Viljonkka joo viime suunniteltu PAS meni penkin alle kun limis jäi hipan vaille 6mm luonnollisessa kierrossa, joten nyt päädyttiin tähän lääkkeelliseen ekaa kertaa, eikä näytä kovin ruusuisesti tälläkään menevän. Kaikki aiemmat siirrot onnistunut luonollisessa kierrossa kun oltu just siinä 6-7mm paikkeilla.
Mulle lääkäri sanoi, että perjantai olisi optimaalinen aika uudelle ultralle, mutta siellä on vain yksi joku osasto auki eli ilmeisesti vajaalla lääkärimiehityksellä tms.

Kyllä sitä itsekin miettii, että voiko olla ettei se vaan enää paksuunnut tästä, tai ainakaan jos ei paksuunnut torstaihin mennessä niin meneekö tämäkin kierto sitten persiilleen.
Aloin siis vähän netistä tutkimaan tätä asiaa ja löysin tämän keskustelun:

Ohut kohdun limakalvo ja sen hoito - Lapsettomuus - Vauva.infon foorumi

Mietin suhteellisen tosissani tuota E-vitamiinia. Selvitin, että Yliopiston Apteekissa on eräs valmiste joka sisältää näitä kaikki tokoferoleja kuten tuo eräs nainen mainitsi tarvittavan. Ainoa on nyt sitten, että pitäisikö lääkärin kanssa puhua asiasta. Olen kyllä aika varma, että vastaus on "no ei niillä ole todettua vaikutusta blah blah".

risukasa tuliko uutisia lisää alkioiden tilanteesta?

Riiminiä minäkin huutelen täältä, että miltä testit nyt näyttää!
 
Haave79, hieno follimäärä, toivotaan yhtä runsasta solusaalista!
Toivottavasti RiiMinin tulos ois vahvistunu?! Ihan selkee toinenkin viiva siellä niissä kuvissa näkyy.

Onko Mandala ja muut, ohueen limikseen ehdotettu ns. puolilääkkeellistä, eli pientä määrää fsh:ta (vähän niinkun insseissä), vai miten hyvin teillä on kasvanu punktiokierroissa?

Eilen ei ollu vielä tullu tulosta, tänään selvis että ainakin yks on menny AB laatusena 6pv blastona pakkaseen \0/ myöhemmin soittaa kun loppujen tilanne selviää. Miten sitä voi olla näin helpottunu riemu jo yhdestäkin blastosta, kun se väärä ilmotus jotenkin jätti niin surkeet odotukset tälle hoidolle. Hyvä ettei melkein poruun pillahtanu kiitollisuudesta näissä lugehuuruissa...hoitotausta, ikä ym. huomioiden tämäkin on jo hyvä tulos.
 
Viimeksi muokattu:
Omaa napaa (ja pelkkää valitusta): Ei sitten ollut tupla-annoksella mitään vaikutusta eli siirtoon ei päästä. Harmittaa tosi kovin!! Nyt primoluteja 10 vrk ja sitten toivottavasti vuoto. Seuraavaksi kokeillaan zumenon 2 mg * 3 ja katsotaan josko estrogeeni kuitenkin vaikuttaa, mutta ei vaikuttais ihon läpi. Lääkäri pohti että ivf kierto oli ainut jossa päästy yli 10mm limikseen muuten aina viittä, kuutta. Kuulemma 4 millin limikselläkin on kaksosia saatu ettei nyt vielä tuominnut meitä kokonaan lapsettomiksi, mutta ajatukset väkisin menee siihen suuntaan. Kaipa tästä vielä noustaan, mutta näin heti 'tuomion' jälkeen ei paljon positiivisia ajatuksia synny.
Vastailen illalla paremmin kun olen koneen ääressä...
 
Viljonkka voi kökkö!! :hug: näinköhän tulisin sun perässä vielä samalla meiningillä....

risukasa mulle on vasta yksi punktio tehty ja sen jälkeen tahkottu näitä PASseja urakalla. En itse asiassa edes tiedä minkä paksuinen limis oli punktion aikaan, mutta sen jälkeen ollaan päästy kyllä siihen minimiin edes, paitsi nyt viime aikoina.

En muuten nyt tiedä mitä insseissä käytetään (meille ei ole koskaan tehty), tuo puolilääkkeellinen, onko sulla esimerkkejä lääkkeiden nimestä?
 
Viimeksi muokattu:
Vilijonkka_ Höh :( no mut nyt ainakin tiedetään tilanteesta taas hiukan enemmän, ja voidaan enskerran varautua paremmin! Vähän semmosta kokeilua ja arvailuahan nää hoidot on, mikä kelläkin tehoo parhaiten.

Ei mullekaan oo koskaan inssejä tehty, mut eikös niissäkin käytetä pienempiä määriä (esim. 50-75iu) näitä menopur, puregon jne.? Samallahan fsh kasvattaa limistäkin, ja ainakin mulla se tehoo paremmin kun estrogeeni.
Clomeja ei kannata käyttää, kun niillä käsittääkseni pikemminkin taipumus ohentaa entisestään.
 

Yhteistyössä