IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Jaahas, jokos tän ketjun ekat plussaajat on jo synnyttäneet... Niin se pirullinen aika juoksee.

Mä olen tässä hoitotauolla ruvennut miettimään, lähdenkö enää ollenkaan kolmanteen hoitoon. En jaksa uskoa yhtään onnistumiseen ja tiedossa olisi järkyttävä lasku, kun lääkekattoon ei ole ostettu mitään. ICSI olisi sen 4500€ ja lääkkeet 600€. Tän listan karuja km-prosentteja laskiessa usko pysyvään plussaan on pahasti hukassa. Luovuttaminen houkuttelee... :/
 
Viimeksi muokattu:
hannuliini Tämä V..kirjaimella alkava täti, josta en pidä ollenkaan..varmaan molemmin puolinen tunne..mäkättää aina mulle, kui sattuukin huono tuuli hänellä, aina meikeläisen kohdalle.. :whistle:

Todettakoon, että olen ollut pitkään asiakas työssä, eli nähnyt monenmoista luonnetta. Saa kyllä puhua aika ilkeästi ja tylysti ennen kuin ärsyynnyn.
 
Viimeksi muokattu:
Mä oisin luullu et et se r alkava lääkäri olis tollasta sanonut kun ei muutenkaan oo mikään kauheen hyvä puheissaan. r alkavasta en pidä se runnoo mun sisuskaluja aina kuin viimeistä päivää ja joka kerta tuntuu inhottavalta, v alkava on ihan semi ok, mut parhain lekuro on se a alkava lekuri joka osaa tehdä homlat niin ettei satu. Jotenkin töivon et se sais olla maanantaina paikalla ku on se suunnittelukäynti, ku se selittää kaikki aina niin tarkkaa.. se että vastaanotolla on opiskelijoita on ok, mut kunhan ei ala tutkii ja kun siel on vaan se yks opiskelija paikalla..
 
Nyt tuli ihan tyhmä kysymys mieleen, mut voiko kuvat limakalvot tehä sen et esim. seksin jälkeen tulee vähän verta ja sit kun tänään olin lenkillä niin sen jälkeen myös jäi paperiin vähän punaista. Ei edes oo sellaista oloa et vois menkat alkaa..
 
^HANNULIINI kyllä varmasti voi. Mulla on ollut muuten vaan taipumus että juoksulenkin aikana on tullut verinen läntti pikkareihin. Olen ajatellut että tärähtely hankaa jotain limakalvoja yhteen. Muutaman kerran minulla on ollut myös pitkän juoksulenkin jälkeen verta virtsassa. Rakko tähystettiin ja urologi antoi vain ohjeeksi ettei kannata käydä pissalla just ennen lenkkiä tai tyhjän rakon seinät hankaa toisiinsa juoksun tärähtelyn takia ->vuotoa rakkoon. Sama pätee varmaan kuiviin limakalvoihin muuallakin?
 
Täytyy ottaa huomenna puheeksi tää ongelma, koska ennen ei oo tälläistä ollut, ihan uus asia mulle. Onks tähän vaivaa jotain vippaskonstia vai onks tää vaa sitä et tästä on kärsittävä? Oikeastaan loppusyksyllä huomasin et luget kuivattaa limakalvoja ja ratsastaessa tuntus inhottavalta ku oli sellainen olo et joku iskee puukolla tonne alapäähän ja samalla raapii limakalvoja. Tässä menty nyt kuukauden päivät ilman mitään extra hormoneja..
 
Hannuliini mulla on melkein poikkeuksetta niin että tulee verta jos ollaan asennoissa missä penis pääsee syvälle, esim. Takaapäin. Mulla on jotenkin sitä kohdun limakalvoa siinä ulkopuolella ja se vuotaa herkästi. Kutsuttiinkohan tätä ektopiaksi jos oikein muistan.

Neiti hankala kysymys. Millon sitä pitää osata lopettaa nää hoidot jos tulosta ei tuu?! Voimia, mihin päädyttekään!
 
liljeby Onko mitään tuntemuksia, missä mennään? Tuo katetrin vienti kohtuun ei ole täällä tuntunut kyllä koskaan. Miten sinulla kävi?
Vilijonkka Joko ultrassa on käyty, pääsetkö pian piinailemaan?

).( eipä juuri ihmeellistä, välillä menkkamainen olo, mutta enimmäkseen neutraalia pp3 meneillään ja lämpöä mittaillut aamulla. Tänään 36,1 kun hetken olen ollut pystyssä ja ihan heti kun nousin sängystä, oli jotain 35,8.
Tyhmä kysymys: Mitenkä tuo aamu lämpö oikea oppisesti kuuluu mittailla? Pitääkö olla hetki jalkeilla tai heti kun nousee ylös?
 
Viimeksi muokattu:
JÄNNÄÄ, ei tuntunu katetri yhtään missään siirrossa, olin ihan yllättynyt :)

Mut koko ajan mietin et ei kai se alkio valu ulos sieltä... Eihän sen kuulemma pitäs mut niin vaikealta tuntuu uskominen. Ja kiinnittyykö sinne vai ei.. Sen sanon etten tiedä miten tässä jaksaa vielä 1,5 vk odottaa??

Mulla on kaikki sivuoireet lugeista. Lämmöt koholla jne. Mut mulla luget nostaa lämmön aina. Välillä nipistää vatsaa ja yöllä äkilliset käännöt aiheuttaa repäisykipuja. Mut nämä on ne ihan samat oireet, joita mulla on aina loppukierrossa. Koskaan en oo raskaana ollu ja silti aina näitä oireita enemmän tai vähemmän.

Miten tätä jännitystä kestää?

JÄNNÄÄ, minkä ikäinen alkio sulle siirrettin? Mulla oli 2 pv ikäinen. Mietin, että jos on kinnittyäkseen niin koskako se ylipäätään tapahtuu?
 
Jännää ilmeisesti täysin oikeaoppisesti pitää just aina aamulämpö mitata ja juuri sillai ettet oo noussut sängystä. Pitää kai sitten jossaan tyynyn alla pitää :D ja tietty jotta saa oikean käsityksen lämmöistään niin pitäisi kierto tai pari niitä kirjata ylös.
Tsemppiä ihan kauhean paljon sulle piinailuun :heart: :heart:

liljeby mäkin aina jotenkin mietin että se alkio tippuu sieltä pois, mutta kyllä ne lääkärit vakuutti ettei näin käy, ett ihan hyvin voi mennä vessaan heti sen jälkeen :D
Ja tuota mäkin oon miettinyt näiden hoitojen kanssa, että kun sanotaan alkion kiinnittyvän noin viikon ikäisenä, mutta ei kai se sama pidä paikkansa hoidoissa? Nimittäin jos 5päiväinen siirretään niin ei kai se ehdi parissa päivässä siirron jälkeen kiinnittyä??
Lähetän sullekin paaaaljon kylmiä hermoja ja onnea matkaan :heart:

Meinaatteko likat kotona aiemmin testailla vai venaatteko testipäivää?

Täällä on suurimmista päästy yli jo vloppuna, ja ajatukset tulevassa. Pitää aloittaa progynovat kp3, mutta mutta. Lauantaina alkoi menkkakivut ja tiputtelemaan reilusti, nyt loppu menkkakivat mutta vielä tiputtelee. En tiedä onko tämä tiputtelu ollutkin menkat sitten vai ei ja että mikä on kp3 sitten.
Ällövaroitus!! muutama viime siirtoa on tullut aina ihan pientä tiputusta lutinusten läpi päivä tai pari ja sitten menkat alkanut sellaisella hurjan kokoisella kalvoklöntillä. Ihmetellyt, että miten limis olisi voinut noin yhdessä osassa tulla ulos :O
Nyt vaan toivon että hanat aukeais kunnolla jos nää nyt on ne menkat, koska muuten joudun kai ottamaan ekat lääkkeet huomenna.
 
Moikka!

Kirjoittelin joskus täällä ryhmässä ja olen käynyt välillä vieläkin lueskelemassa teidän juttuja. Kovasti tsemppiä kaikille :heart: :hug:

Meillä onnisti ekan kerran 2. IVF:n 1. PAS ja tässä hyvin epävarmana mennää nyt eteenpäin. Tosiaan nuo tämän ryhmän keskenmenotilastot vähän kauhistuttaa. Mulle siirrettiin aina hyviä alkioita, jotka ei vaan kiinnittyneet. Lopulta nitrolaastari auttoi, se laajentaa verisuonia. Siirretty alkio oli 5-päiväinen blasto ja se kiinnittyi selkäkipujen perusteella heti siirtoiltana. Siitä kuuden päivän päästä testasin plussan.

Endometrioosia sairastaville voin lämpimästi suositella kortisonia ja nitrolaastaria! Me oltiin julkisella hoidossa ja sieltä nuo sain vinguttua mukaan hoitoon.

Liljeby: Mulla on samoja oireita ja pinnallinen endometrioosi taustalla. Veri virtsassa on ainakin yksi endometrioosin oireista.

Tarkoitus ei ole pahoittaa kenenkään mieltä, hädin tuskin itse uskallan edes vielä sanoa hoidon onnistuneen. Halusin vaan tulla kertomaan, mikä meillä auttoi. Mulla oli siis taustalla vuotohäiriöt, joiden vuoksi hoidot oli välillä tosi haastavia. Mm. kesken IVF-piikitysten limakalvo vuosi pois, eikä päästy silloin tuoresiirtoon. Ja usein kun näitä keskusteluja lukee, niin arvoitukseksi jää, miten jollekin lopulta kävi. Halusin, ettei minun tarina jää kesken, jos joku hakee joskus tietoa vuotohäiriöistä ja törmää minun juttuihini.

Luis rv 9+1. Endometrioosi, PCO ja hypotyreoosi.
 
LUIS onnea plussasta ja varmaan vaan päivä kerrallaan mentävä eteenpäin? Toivon että saat seesteisen loppuraskauden <3

Minulla oli lievä endo, joka kaikki saatiin siivottua ja olen sen jälkeen ollut täysin oireeton ja kivuton, ei vuoto-ongelmia ja muutenkin hyvä limis aina. Leikkauksesta nyt puoli vuotta. Rakon tähystyksessä aikoinaan löytyi verisuonitihentymä, joka aiheutti hematurian, ei endoa rakon sisällä. Päällä tosin oli ja ne pesäkkeet poistettiin leikkauksessa ja menkkoihin liittynyt pissaamisen aikana tuntunut kireys katosi leikkauksen myötä myös kokonaan.

Pahinta tässä on se, että mietin nyt koko ajan onnistuuko tämä, kiinnittyykö alkio. En saa ajatuksia millään mihinkään muuhun...

Luulen että odotan veritestiä enkä testaa ennen sitä.
 
Luis muistan kyllä sinut ja sun ongelmaisen limakalvon toiminnan! Aivan mahtavaa, että tulit kertomaan onnistumisestanne ja älyttömän isosti toivottelen onnea loppuraskauteen :heart:

liljeby tiedän tunteesi varsin hyvin, vaikea pitää ajatuksia poissa asiasta. Valitettavasti kun ei aivoissa ole OFF kytkintä niin mitään muutakaan en osaa neuvoksi antaa :D koetahan pärjäillä siellä piinailun lomassa :)
 
  • Tykkää
Reactions: liljeby
liljeby Mulla ei oo lugeista oikein ees lämmöt koholla, menee melkein ali lämpöilyksi, ei ole repäisykipuja yms. mut vatsa vähän turvonnut, joka on tyypillinen oire ennen menkkojen alkua.. Sanoppa se kuinka tätä kestää..

En tiedä alkiosta mitää kun eivät koskaa kerro tarkemmin.. mut huonosti jakautunut ja hidas ja lääkärin mielestä aika epätodennäköistä onnistua..

Luis Onnea raskaustaipaleelle !

Mandala Testaan varmaankin ennen veritestiä, tai kenties pp11 jos menkkoja ei kuulu viikonloppuun mennessä.. Joo o eli mun mittailut ei siis tässä taida kertoa kovin paljon..:D no pitäähän sitä hermostuneisuutta purkaa, vaikka siihen mittarii.
 
Viimeksi muokattu:
Oi, onnea Luis! Muistan sinut ja sinun ongelmallisen vuotavan limakalvon, mutta aivan mahtavaa, että teillä kuitenkin onnisti. Tuollaiset onnistumistarinat antavat kyllä toivoa varmasti monelle! Antoisaa ja onnekasta raskauden jatkoa! :)

Lämpöjen mittailuista: Itse olen tämän koko lapsettomuuden ajan (3 vuotta) mittaillut lämpöjä useimmissakin kierroissa. Jotkut sanovat ettei lämpöjen mittaamiseen kannata luottaa, mutta itsellä lämpöjen nousu on ollut aina varma merkki siitä, että ovis on tapahtunut ja kun kuukautiset lähenee, lämpö alkaa hitaasti laskemaan.
Mittaan lämmön aina heti herättyä ja emättimestä! Mulla on siihen ihan oma mittari, jonka tilasin joskus netistä. Kainalolämmöt eivät ole luotettavia, kun iho hikoaa yön aikana. Lämmöt ovat aina ennen ovista tarkalleen 36,6 ja oviksen jälkeen 36,9-37,1. Lutinuksien aikaan ovat usein 37,1 lukemissa, mutta itselläni lämpö pysyy hyvin tasaisena kun ne kerran nousevat oviksen jälkeen. Niissä muutamassa plussakierrossa jotka olen kokenut, lämmöt ensin laskivat kiinnittymisen aikoihin ja nousivat sitten korkeammalle kuin mitä yleensä loppukierrosta, joten siitä tiesin, että jotain oli tapahtumassa..

Omaa napailua: Tänään kävin uä:ssä. 2.ivf:n 1.pas pitäis tehdä tähän kiertoon. Ovisplussaa nyt odottelen ja toivon sen tulevan huomisen aikana. 3-päiväinen 8-soluinen alkio odottelee pakkasessa sekä sitten vielä 2 2-päiväistä alkiota. Hirveästi ei vain uskoa ole noihin alkioihin vaikka tässä hoidossa hyviä alkioita olivatkin.
Jännäälle siis lohdutuksen sanana noista alkioista, meilläkin oli ekassa IVF:ssä kaikki 3 alkiota hitaita 3-soluisia, mutta tässä toisessa IVF:ssä kaikki alkiot olivat nopeita tai normaaleja jakautujia, joten alkioiden laatu voi vaihdella hoidosta toiseen. Mutta eipä tuo näillä nopeillakaan näytä meillä onnistuvan...

Endosta: Itselläni laparoskopiassa todettiin myös vain lievää, pinnallista endoa, mutta kaikkea ei saatu pois. Kivut helpottuivat jnk verran, mutta eivät hävinneet kokonaan ja ovat hiljalleen palanneet takaisin elämääni, hoitojen myötä pahentuneet. Nyt leikkauksesta aikaa jo 1,5 vuotta, joten mahdollisuudet näissä hoidoissakin käyvät koko ajan huonommiksi.

Mandala: Halaukset sinulle! :hug: Olisin jo niin toivonut sinun onnistuvan.
 
Tänään käyty siel ivf:n suunnittelukäynnillä, eipä siellä kauan nokka tuhissut paikalla oli se lääkäri josta en pidä, hoidot alkaa niin et syyskuun loppupuolella soittelen sitten sille ivf-hoitajalle. Syyskuuhun asti syödään e-pillereitä, jotta mun munasarjat saadaan vähän rauhoittumaan täksi ajaksi. Vinoja pino tuli lappuja mukaan labroissa pitää käydä ennen kun hoitokierros alkaa, suostumukset allekirjoitettiin seuraavaksi pariksi vuodeksi mikä oli se maksi aika kun ne voi olla voimassa. Lyheellä kaavalla mennään tavoite olisi saada kymmenkunta rakkulaa, mut voi kuulemma myös käydä niin et rakkuloita voi tulla parikymmentäkin. Lääkkeiksi määräytyi menopur, orgalutran. Pregnyl irrotukseen ja lugesteron, aika jännää kun ennen mulla on ollut 200mg lugesteron, mut nyt sain vaan 100mg lugesteronia. Ja mun progesteroni arvo oli jotain vajaa 800 uus labra vielä edessä ja jos edelleen koholla niin sit aloitetaan joku lääkitys siihen pitäis vaa varata labra-aika. Mut mulla kun ei tällä hetkellä ole kiertoa ja kun noi pillerit aloitettiin niin mulla on vasta joskus kuukauden päästä seuraavaksi vuoto. Kaipa se tulos on silti luotettava vaikka kierto on pitkä.
 
Viimeksi muokattu:
jennica sinäkin pääset kohta piinailemaan, kiva juttu kun sullakin kai jo jonkin verran taukoa ollut? toivotaan sullekin kyllä jo sitä pysyvää plussaa :)

hannuliini hyvä ett nyt on asiat sovittu ja voi vaan odottaa että alkaa tapahtumaan.
 
ON: ultrassa käyty ja limakalvo 6,8. Jee!!! 26.5 siirto, sunnuntaina aloitan luget. Vitsit kun oli helpottunut olo, pelkäsin niin kovin ettei limakalvoa saada kasvamaan. Kyselin lääkäriltä että voiko siirron jälkeen lentää ja sanoi, että en voi mitenkään vaikuttaa siirron jälkeen siihen kiinnittyykö vai ei.. Eli lento ei vaikuta ja turvallisin mielin voin lähteä reissuun. Lentomatkaksi suositteli tulisukkia, vaikka kyseessä lyhyehkö lento. Tai no ei ehkä suositellut mutta sanoin maalanneeni jo kauhukuvat zumenonista ja trombista, niin yritti varmaan raauhoitella mieltä.
No joo, nyt nauttimaan auringosta (kylläkin toimiston ikkunan läpi) ja ihanasta vastaleikatun nurmikon tuoksusta. Kesä tulee ja meille tulee vauva ;)
Vastailen taas paremmin iltasella, kun kännykällä tämä on niin vaikeaa...

ps. Hannuliinille.. Hienoa, taas olette askeleen lähempänä vaikka tiedän ettei se kauheasti lohduta kun joutuu odottelemaan. Mun mies aina sanoo kun oma epätoivo iskee, että me ei voida tähän nyt vaikuttaa ja ollaan hyvässä hoidossa. Ja toinen juttu, mä olen jotenkin alkanut pitää siitä lääkäristä, joka vähän 'tylyhkö'. Tänään jopa yhdessä naureskeltiin..
 
Mulle ei vaan sovi tää odottelu, kaipa nää kuukaudet tästä äkkiä menee.. mä sekosin eilen niistä arvoista jotka mulla on koholla niin mulla on prolaktiini koholla ja uuden arvon käyn antamassa loppuviikosta, jos ei oo tullut muutosta tai noussut niin sit siihen aloitetaan jokin lääkitys. Mä luulen et täs on se et meillä ei oikeen noi kemiat kohtaa tän yhden lääkärin kanssa. oli muuten tänään työ ja tuskan takana et sain yhden asian selvitettyä tuolta tyksistä kun puhelinajat on niin varattuja. Jäi vaa eilen epäselväksi se et koska käyn uudelleen labrassa niin saan käydä jo tällä viikolla.
 
Hannuliini hyvä että asiat etenee, mut tiedän tuon odottamisen tuskan, jonkun asian odottelu on minullekin ylivoimaista lähes.
Vilijonkka hieno juttu !

).( täällä nyt menossa siis PP4 ja tuntuu kuin joku lanka tai kuminyöri kiristäisi alavatsassa. Kiristys on melkosta esim ku nousee ylös, kurkottaa tai jos käy pissalla. Ei ole kyllä samanlaista ollenkaan kuin endoon liittynyt pissaamisen kireys, se oli toisenlaista, tää on jotenkin "syvempää kireyttä". Onko kellään piinaajalla ollut tällaista, johtuukohan tukilääkityksistä?
 
Viimeksi muokattu:
Suunnittelukäynti takan... Niinhän se olikin ku pelkäsin, juhannus ottaa ja pilaa meidän kesäkuun suunnitelmat :/
Semmosta nyt kuitenki päätettiin lääkärin kanssa että alotan tänää jo (kp13) primolutit ja toivotaan että niiden avulla kuukautiset ottais ja alkais etuajassa. Mutta jos ei niin heinäkuulle siirtyy.
Kp1 pitäis olla viimeistään 1.6 että kesäkuussa onnistuis ivf. Että nyt ei voi kun syödä nappeja ja toivoa että vuoto alkaisi pian!
Sitten kun hoitoon päästään niin aluksi lääkkeinä gonal ja orgalutran.

Ja täytyy sanoa että mä olen myös sitä laatua että odottelu ei ole mun juttu. Mut loppujen lopuks aika sitte meneeki aina ihan nopsasti. Toivon myös että osataan kaikki nauttia keväästä ja kesästä! Itsellä meinaa kaikki ajatukset olla niin näissä hoidoissa ym.että alan nyt tehdä työtä että sais mielen viritettyä vähän toiseen asentoon!
 
Iljeby nii tiedänhän sen, että solu oli kaksi päiväinen joka siirrettii. hyvä minä :)

Vilijonkka Mahtavaa, että saat ja pian kyytiläisen!
Silloin tiedän varmaan omasta kohtalostani enempi, jos ne menkat tulee lugeitten läpi..


).( pp5 elellään, korvasta oon tuota aamulämpöä mitannut, mutta en tiedä onko se hyvä. Nyt muuttolaatikko elämää, nii en ole tuntemuksia oikein ehtinyt kuulostella, ehkä vähän turvonnut ja pinkeä ,mutta näin oli viimeksikin. Ei nippailuja, eikä muutakaan holahtelua housuun, kuin luget.
Unta näin kuolemasta, että kaveri piti kiinni, tangosta jossa kangas alla, oltiin korkealla ja minä jossain tangon yllä, ja äkkiä kangas liukui ja kaverin ote ei pitänyt ja tippui kuolemaan. hrrr, mikä uni siihen heräsin.

hannuliini Kiva, että hoidot voi ruveta alkamaan. Odottaa tässä hoidossa kyllä joutuu, tsemppiä ja kärsivällisyyttä sinulle!

Neeeuska Toivottavasti menkat alkaisi ajallaan, että ehdit hoitoon. Jaksamista odotteluun!
 
Viimeksi muokattu:
Jännää tarkimman tuloksen saa mittailussa esim suusta. Laittaa kuume mittarin kielen alle, näin mä oon tehnyt kipeänäkin. Tai sitten pepusta tai emättimestä myös. Itse olen tuon suun kannalla kyllä :D Mutta tsemppiä muuttoon, se on aina kyllä semmoinen show että hermot menee mutta kuitenkin niiiiin ihanaa sitten uudessa kodissa laitella paikkoja :)

Neeeuska eiköhän se aika tosiaan mene nopeasti kun kesä on :) mutta toivotaan silti vielä että lääkkeillä saisit menkat alkamaan ajoissa!

liljeby mulla ei ole tollasta tunnetta ainakaan ollut. Jospa.... ;) :heart:

Näin se vaan oli että ne mitä laskin tiputteluksi olikin sitten menkat...... koska tänäänkään ei tullut enää mitään. Oli kyllä nyt niin pirun kummalliset menkat, ei tullut mitään kalvoa niinkuin aiemmissa siirroissa eikä hyytymiäkään :O Se myös nyt tarkoittaa sitä että välikierto tuli koska en soittanut klinikalle menkkojen alkamisesta enkä aloittanut progynovaa kun en tietysti ajatellut niiden vielä alkaneen :kieh: ärsyttää kyllä, koska muutenkin koko ajan sellainen olo että aikaa turhautuu näihin epäonnistuneisiin kiertoihin ja haluan sen viimeisen alkion julkiselta äkkiä, että pääsee yksityiselle. Prkl.

Edit: ainiin, pakko ihan ihmetellä ja jopa kauhistella yhtä asiaa. Olen siis 2010 jälkeen kirjoitellut tuolla kolmekymppisissä ensikertalaisissa, ennen kuin laparoskopiassa paljastui ongelmat ja johtimet poistettiin 2012 jonka jälkeen pidettiin koko hommasta taukoa parisen vuotta koska en pystynyt ajattelemaan koko asiaa edes.
Siellä ryhmässä oli aina tosi hyvä meininki ja aika monella venyi onnistumiset yli vuoteenkin. Nyt kun olen käynyt silloin tällöin kurkkimassa miten siellä menee niin siis mitä ihmettä, oikeasti, siellä kaikki plussaa ekasta tai tokasta kierrosta nykyään :O :O miten voi olla mahdollista edes. Tulee vaan paskempi olo itselle kun nyt hoidoilla onnistumisprosentti on vielä korkeampi kuin luomuna ja itse ei vaan onnistu :(
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä