IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Apua, niinkö se menee että siittiöt päättää 3 päivän jälkeen mitä tapahtuu :eek:
Miehen siittiöitä ei pystytty rakenteeltaan tutkimaan, eilen tuli paperit sperma-analyysistä ja miehellä on oligozoospermia (muistaakseni noi kirjoitettiin)...

Apua.. nyt pelottaa maanantai :cry:
 
Pahottelut marrasmai, Domi ja muut vime päivien pettyneet :(

Mulla on aina se 4. päivä käyny suurin kato vaikka siihen saakka kaikki ois näyttäny hyvältä. Kolmilla eri siittiöillä tehty hoitoja ja uskoisin kuitenkin että mun rupusista soluista se kato pääasiassa on kiinni.. kai luovuttajilla pitää olla aina priimaa tavaraa. Vaikka eihän se ulkonäkökään tietty kromosomeista kerro.

Soittelin klinikan labraan uudesta embryoskooppi-menetelmästä missä alkioiden kehitys nähdään koko ajalla. Niitä ei tarvi ottaa välillä pois tarkasteltavaks ihanneolosuhteista, ja tän pitäs kuulema parantaa myös niiden laatua, määrää ja raskauslukujakin, kun voidaan heti valita parhaiten kehittyneet. Tän avulla on saatu selville ettei esim. fragmentaatiolla tai edes monitumasuudellakaan oo niin merkitystä, vaan niistäkin on tullu terveitä vauvoja (joskin heikommilla raskausluvuilla mutta kuitenkin), vaan enemmän merkitystä on juuri jakautumisella mitä ei normaalissa viljelyssä useinkaan nähdä. Eli jos jakautuu esim. yhdestä solusta suoraa kolmeksi, eikä kahteen kuten normaalisti, tälläsestä ei oo koskaan tullu vauvaa. Yleensä vaan nähdään seuraavana päivänä hienon näkönen 4-solunen, vaikka jakautuminen ois menny väärin. Kai näissä joku perä on, eikä oo pelkkiä "myyntipuheita" ? Laitteen käyttö + biologin konsultaatio + filmi alkion jakautumisesta (jos raskaus alkaa) tekee normaaliin ivf-maksuun yli 400e lisän.. pitää myös varata etukäteen kun on niin paljon kysyntää.

Niin, ja määhän kuulun sitten siihen 1/4 osaa joukkoon jotka on onnistunu (loppuun saakka) vasta 4. hoidossa...ja toivottavasti oisin täällä kannustava esimerkki jatkaa sinnikkäästi vielä 3. hoidon jälkeenkin :)
 
Voitteko tarkentaa mulle mitä yksi/kolme hoitoa tarkoittaa?
Onko punktio+ tuoresiirto + 2 pas siirtoa yksi hoito vai onko yhdestä punktiosta tehdyt hoidot yksi kerta?
Anteeksi kun kyselen..en tosiaan ole kovin kartalla...:unsure:
 
Blob siis varmaan tarkoitat listalla kun lukee vaikka 2ivf/3.pas... niin kyseessä on "toinen hoitokierros" ja 3.pas. "yksi kierros" tarkoittaa sitä monta alkiota sitten kukakin saa ivf/icsi:stä. Eli uusi munasolupunktio on aina uusi kierros.. Toisilla voi olla vaikka vaan se yksi tuore siirto per kierros ja toisilla vaikka 10 pas:sia siihen päälle.. Äh.. saiko tosta mitään selvää..
 
Blob siis varmaan tarkoitat listalla kun lukee vaikka 2ivf/3.pas... niin kyseessä on "toinen hoitokierros" ja 3.pas. "yksi kierros" tarkoittaa sitä monta alkiota sitten kukakin saa ivf/icsi:stä. Eli uusi munasolupunktio on aina uusi kierros.. Toisilla voi olla vaikka vaan se yksi tuore siirto per kierros ja toisilla vaikka 10 pas:sia siihen päälle.. Äh.. saiko tosta mitään selvää..
Kiitos,sain selvää näin mä sen oletinkin olevan... onko se joku "sääntö" että kolmas on viimeinen kerta paitsi jos omakustanteisesti menee hoitoihin?

Me mentiin suoraan yksityiselle omalla kustannuksella, niin onko siinä jotain suosituksia/rajoitteita?
 
marrasmai :(:(:(:(:(
En oo vielä päässyt tuohon suruvaiheeseen, mutta se odottaa jo nurkan takana.
Onko sulle kuitenkin tulossa verikoetta? onko vuoto alkanut? Mistä sen tietää että peli menetetty? En halua!
Mielenkiintoinen tuo kromosomijuttu. Voiko sitä tutkia tarkemmin parin kohdalla, eli onko se siitä kiinni? Ja jos voi, voiko sille tehdä mitään vai onko silloin se luovuttaja ainoa vaihtoehto?
Toivon että jaksat vielä nousta. :love: pakko se on meidän vaan yrittää olla vahvoja. Mustakin kyllä tuntuu et miten sitä vielä jaksaa. Viimeinen vuosi on mulla mennyt pääosin sellasessa taustalla vellovan apatian vallassa vaikka toki on ollut kaikkea kivaakin aina. Mutta mitään ei voi tehdä ja suunnitella, koska.. HOIDOT.
Anteeksi, ei ollut tarkoitus masentaa :(
Tuli ihan tippa linssiin sun tekstiä lukiessa, niin samanlaiset on viimeisen vuoden hoitoputken aikana olleet fiilikset. Meni koko kesäkin jotenkin ihan sumussa, en muista mitään muuta kuin pari päivää mökillä ja viikon mittaisen ulkomaanmatkan. Ei mitään käryä oliko hyvät vai huonot ilmat.

Ei ole vuoto alkanut kun mulla on niin vahva lääkitys, Crinone 3 kertaa päivässä ja Progynon 4 tabl päivässä. Epäonnistumisen päättelen pitkälti omasta olosta nyt verrattuna plussakiertoon. Ja tosiaan kun ei siinä tikussa näy yhtikäs mitään.
Onhan niitä tarinoita vaikka kuinka, että testissä on näkynyt kaksi viivaa vasta joskus pp15 tai jopa myöhemminkin. Yhden tarinan kuulin jopa, ettei koko raskauden aikana näkynyt tikussa plussaa kertaakaan vaikka verikokeessa näkyi ihan normaalit hcg-arvot. Itsestä vaan näin pitkän taipaleen jälkeen tuntuu että ne ihmeet tapahtuu aina muille.
 
Siida, musta ainakin tuntuu että jos elää noin suunnilleen terveellisesti, niin sillä ekstrapanostuksella ei ole niin merkitystä. Tai ainakaan mulle ei ollut. Jos tekee pääsääntöisesti itse ruoat ja vielä luomua, niin ollaan jo pitkällä. Ja paasaan muille sitä mitä itse en osaa noudattaa (heh), eli yrittää olla itselle armollinen <3

lullaby, mielenkiintoista (ja kurjaa) että sullakin on toi kato käynyt neljäntenä päivänä vaikka eri lahjoittajia kokeiltu. Eli eipä se sitten aina ehkä olekaan siittiöistä johtuvaa se neljännen päivän kato? Täytyykin ottaa puheeksi seuraavaa punktiota suunnitellessa.

Meillähän on vielä yksi kunnan rahoittama hoitokierros käyttämättä täällä, ja varmaan käytetään se näiden parin PASin jälkeen sitten. Asiat pyörähtivät sen verran eteenpäin tänään, että saatiin päätös hoitopaikan suhteen koskien tätä viimeistä hoitoa, saadaan vaihtaa klinikkaa. Meidät todettiin ns. erityishoitoa vaativaksi tapaukseksi, ja päästään tekemään hoito Karolinskaan Huddingeen, jossa tehdään siis mm. alkiodiagnostiikkaa ja kromosomitutkimuksia. Ja jos oikein ymmärsin niin se olisi suunnitteilla sitten meillekin. Siellä on tietysti jono, eli varmasti ainakin syksyyn menee tuo hoito. Mutta vähän helpotti tietää ettei sen suhteen ainakaan enää tarvitse hakata päätä seinään.
 
Lullaby, Domi, Blob.. jos oikein ymmärsin yksityisen ja julkisen puolen puheista on, että Kela korvaa YHTEENSÄ kolme hoitokertaa per alkanut raskaus. Eli periaatteessa ei ole väliä missä käyt, mutta julkisella se korvaus=hoito loppuu sitten suoraan eli sinne ei enää sitten 3. kerran jälkeen pääse ennen kuin on välissä tullut raskaaksi (raskaudella siellä tarkoittavat vähintään tosi pitkälle edennyttä, alkuajan kkm ei siis riitä). Yksityisellä voi tehdä käsittääkseni kuinka monta vaan, mutta sielläkin saa sitten Kela-korvauksia yhteensä kolmesta hoidosta, sisältäen mahd julkisen käynnit sitä ennen - korjatkaa joku jos olen väärässä?

Onhan se Kela-korvauksellakin tosi kallista se yksityinen, noin 4500-5000 eur + PASsit ja lääkkeet päälle. En käynyt vielä laskemaan paljon se olisi ilman niitä, kuitenkin puhutaan jostain 1000-2000 eur lisää kait.

Meillä se tilanne että mentiin eka yksityiselle kun oli jäänyt jotain säästöjä ja kesälomarahoja ja haluttiin nopeesti hoitoon. Nyt kun ollaan jonossa julkiselle (kun eipä sitten hoito onnistunutkaan) niin tää Kela-korvattu yksityisen hoito vähentää niitä tehtäviä hoitokertoja julkisella. Olisi siis kannattanut aloittaa sieltäpäin eka. :(
 
Anteeksi, ei ollut tarkoitus masentaa :(
Tuli ihan tippa linssiin sun tekstiä lukiessa, niin samanlaiset on viimeisen vuoden hoitoputken aikana olleet fiilikset. Meni koko kesäkin jotenkin ihan sumussa, en muista mitään muuta kuin pari päivää mökillä ja viikon mittaisen ulkomaanmatkan. Ei mitään käryä oliko hyvät vai huonot ilmat.

Ei ole vuoto alkanut kun mulla on niin vahva lääkitys, Crinone 3 kertaa päivässä ja Progynon 4 tabl päivässä. Epäonnistumisen päättelen pitkälti omasta olosta nyt verrattuna plussakiertoon. Ja tosiaan kun ei siinä tikussa näy yhtikäs mitään.
Onhan niitä tarinoita vaikka kuinka, että testissä on näkynyt kaksi viivaa vasta joskus pp15 tai jopa myöhemminkin. Yhden tarinan kuulin jopa, ettei koko raskauden aikana näkynyt tikussa plussaa kertaakaan vaikka verikokeessa näkyi ihan normaalit hcg-arvot. Itsestä vaan näin pitkän taipaleen jälkeen tuntuu että ne ihmeet tapahtuu aina muille.
Nou hätä marrasmai :):love: sun teksti ehkä tuo mulle vaan sitä tarvittavaa realismia kehiin. Tiedostan kyllä että tässä vaiheessa kaiketi testissä pitäis näkyä jotain, mut pieni osa haluaa vielä yrittää uskoa (pettyäkseen karvaasti:poop:). Kaverille tehtiin alkion siirto 2v sitten jossa oli viljelty myöskin 5 pv ja hänellä ei ollut verikoetta, oli tehnyt 2vk siirrosta kotikokeen joka oli nega. Vasta viikon päästä testasi uudestaan ja raskaus olikin alkanut. Nooh, just nää jutut ehkä liikaa valaa sitä uskoa. Mahdollista on mutta epätodennäköistä. Mulla ei tosiaan yhtikäs mitään oireita (n)

Se negaan uskominen myös auttaa siinä vaiheessa kun pitää soittaa verikokeiden tulosta klinikalta..jos on jo nega testattu niin ei oo niin paha se sydäntätykyttävä, ainakin tsiljoona vuotta kestävä "... ja annatko henkilötunnuksen..joo...ootas... katsotaan.. (kestää ja kestää)...joo, kuule, no tässä on nyt sitten semmonen tilanne (kestää edelleen, ehkä sana minuutissa), että se Hcg...joo...no se on valitettavasti ollut tässä testissä 0." Ekalla kerralla romahdin puhelun jälkeen ihan totaalisesti mut seuraavat kerrat on olleet vähän "helpompia". Valmistautuneena.

Haluaisin kyllä kans nyt jotain iloa ja valoa elämään. Ei se hoitojen lopettaminenkaan kyllä sitä tois :unsure:

Kiva kuulla että pääsette sinne Karolinskaan, jos siellä saatte parempaa hoitoa!
 
Onpa täällä ollut taas paljon huonoja uutisia :( Pahoittelut kaikille pettyneille.

Itse sain tänään ultrakäynnillä tietää mahdollisesta syystä tämän lapsettomuuden taustalla. Molemmissa siirroissa on aina tasan viikon jälkeen siirrosta alkanu suht kovat kivut, mutta vuotoa ei ole tullut kuin vasta muutaman päivän päästä. Kysyin nyt sitten suoraan, että hylkiikö minun kohtu alkioita ja kerrankin lääkäri alkoi oikeasti miettiä asiaa. Aikaisemminkin on ollut puhetta kovista menkkakivuista, mutta endoa ei ole löytynyt ja toisaalta nuo kivut on olleet ihan ensimmäisistä menkoista asti. Tänään lääkäri sitten tutki tarkemmin ultrakuvia ja sanoi, että on mahdollista, että mulla on adenomyoosi eli limakalvo kasvaa kohtulihaksen sisään tjsp. Näyttikin paria kohtaa kuvassa, mitkä sen mielestä oli jotenkin tavanomaisesta poikkeavia. Spekulaatiotahan tuo vielä on ja diagnoosin saaminenkin epävarmaa, mutta siinä voisi olla se syy, miksi alkiot ei pääse kiinnittymään kunnolla. Mitään muuta vikaa ei ole koskaan löytynyt ja nytkin oli muuten hyvä limakalvo ja follikkelikin 14mm (kp 10). Että silleen. Toisaalta hyvä saada jotain selitystä, toisaalta tuli taas uusi huolenaihe. Jokatapauksessa nyt mennään vielä yksi siirto pelkän Lutinuksen voimin, koska vasta kaksi siirtoa takana. Jos ei tärppää, niin sitten mietitään lisää.
 
Eiks se ainakin joskus ennen ollu niin että 3 hoitoo julkisella ja sen lisäks vielä 3 kelakorvattua yksityisellä, mutta niin päin että ne yksityisen "söi" julkisen hoitoja (jos niistä kertoi). Eli jos vaikka ensin 2 yksityisen hoitoo niin ei saanu enää kun yhden julkisella. Ja muistankohan väärin että julkisella raskaudet ei nollannu hoitoja? Vai oisko sairaalakohtasta.. Jos on jo 2 yhteistä lasta niin niitä mahdollisia jäljelle jääviä ei saa. Pas:it toki jos jotain jäi pakkaseen. Jos jossain hoidossa ei pääse siirtoon ollenkaan niin sitä ei lasketa, eli sit saa vielä neljännenkin.

Viimesimmän hoidon lasku oli n.3000e, sisältäen 2 munasarja-ultraa, luovutetut siittiöt 600e ja tuoresiirron. Pas maksoi yhdellä folliultralla 935e. Lääkkeisiin menny useita satoja euroja per punktiokierros (paitsi yks hoito missä pääsi hyödyntään kelan lääkekattoo), helpostihan siinä kerrasta kelakatto ylittyy.
 
Jee, hienoa kalabaliikki :love:

---
Mullakin vatsakivut hellitti, särkylääkkeiden jälkeen ei tunnu enää sitä vähääkään. Ja se eilinen lämpö liittyi tähän hiivatin flunssaan jonka sain :devil: nenä vuotaa ku hana, voi että ku ärsyttää :LOL:

Nostin häntäni ja kaivoin jotain positiivista siitä että siirto on vasta joskus 3-4vk päästä, eipä se auta jäädä märehtimään :)
 
  • Tykkää
Reactions: kalabaliikki
Jee, Kalis, hienoa!!! Omasta hiljaiselostani herään sen verran, että kerron, että luomuna nyt mennään, ei ole ollut varaa viimeiseen siirtoon (velaksi ei oteta). Mutta josko se olis ensi kuussa sitten. Meille on tullut tyttökoiravauva ja siinä on kyllä hoivaamista enemmän kuin tarpeeksi :) Voimia ja toivoa kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: kalabaliikki
Kiitos Blob tsempeistä <3 Otan lääkkeet kiltisti keskiviikkoon asti ja testaan vielä silloin, mutta kyllä nämä olemattomat oireet saavat ajatukset kääntymään negaan..

Bridge, joo oon tosi tyytyväinen että päästään niihin tutkimuksiin. Siellä on tosin jono 6-8kk, eli syksyyn menee, mutta mieluummin niin että käytetään se viimeinen hoitokerta jossain muualla. Jos meinaan kromosomeissa on se ongelma niin menis ihan hukkaan.

Kuutio, voi kurjuuksien kurjuus :cry: Mutta eikö sullakin ollut vielä pari päivää viralliseen testipäivään? Älä ainakaan lääkkeitä lopeta ennen sitä! Mulla tuhrutti plussakierrossa lähes koko ajan (tosin olikin viallinen raskaus), mutta se on joka tapauksessa tosi tavallista.

Mä en testannut tänään, aattelin testata huomenna ja sitten silloin virallisena testipäivänä. Alustavat itkut on itketty jo eilen...
Oireita edelleen jokseenkin nolla, ilmaa vain mahassa (joskus ennen menkkoja muutenkin) ja jotain minimaalista möyrintää välillä, menee ihan suoliston piikkiin varmaan se. Ainoa mikä on vähän erikoista, on että Crinonea ei ole valunut ulos noin viikkoon. Ei siis käytännössä yhtään, ihan paria pienen pientä murusta lukuunottamatta. Se tökötti tuntuu katoavan kuin pieru saharaan. :D
Sain myös lääkäriltä käskyn lisätä yksi Progynon päivässä annostukseen, eli kolme tabua otan suun kautta päivässä ja iltaisin tungen vielä yhden tonne mestoille. Todella miellyttävää. Not. :cautious:
Mutta siis eilen ainakin tuntui että kohdunnipukka olisi ollut tosi korkealla, en edes yltänyt siihen. Tosin joskus näin on ollut juuri ennen menkkojakin, joten en siitä ainakaan vedä sen enempiä johtopäätöksiä. Huoh. Ei jaksais alkaa taas toivoa kun on alkanut jo prosessoimaan pettymystä. Pudotus on sit taas niin suuri. Sekavat fiilikset.
 
Anteeksi tuppautuminen, mutta kysymys Tamperelaisille:

Onko siinä Taysin lähellä joku apteekki, josta saa Gonapeptyliä ostaa yksittäin? Oman paikkakunnan pikkuapteekksi ei myynyt yksittäisiä ja koska viimeinen viimeinen pas, niin en ala koko seittemän pakettia ostamaan..

Sitten toinen kysymys, mulla jäi 4 ylimääräistä clearbluen ovistestiä, sitä tavallista hymyilevää mallia.. Tarviiko joku, voisin muutamasta eurosta postittaa?
 
Jahas, nyt sitten lähti tulemaan vähän sitä pinkkiä verensekaista crinone-mössöä ja muutenkin on eilen illalla ja tänään tuntunut sitä mulla aina menkkoja ennen tuntuvaa paineen tunnetta alavatsassa :(
En testannut aamulla, koska jänistin. :unsure:

Mikä Kuutiolla tilanne?
 

Yhteistyössä