IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@Rusakkonen Onpa sulla melkoinen arsenaali tukilääkkeenä! Toivottavasti nappaa kiinni ja kunnolla. Mullakin on käytössä melkoinen määrä viramiini- ja hivenainevalmisteita. Miksi sulla muuten on sekä terolut että lutinus? Mitä tuo Januvia on?

@hillan_kukka Hienoa, että siirto meni hyvin. Nyt rentoa mieltä ja tsemppiä piinaan!

@Lallastiina Toivottavasti menkat sieltä tulisivat. Minusta tuntuu, että tuon alkion viljelyn pituuden suhteen on kaksi ajattelutapaa. Toiset suosivat pitkää viljelyä ja toiset ajattelevat, että alkiolle parempi paikka on kohdussa, ei viljelymaljalla. Mitenkään ei voida todentaa sitä, että se alkio joka ei selvinnyt maljalla, ei olisi tai olisi selvinnyt kohdussa.

Aion tuosta kortisonista vielä keskustella toisen lääkärin kanssa, jos ens viikon käynneillä on eri lääkäri. Vaikka itsekin suhtaudun siihen tutkimusnäytön vähyyden vuoksi ristiriitaisesti, niin jotenkin ajattelen, että siitä saattaisi olla minulle hyötyä. Mulla on vuosia sitten epäilty endoa, mutta ainakaan nyt toukokuun kohdunulkoisen laparoskopissa ei näkynyt muuta kuin vähän kiinnikkeitä suolessa vasemmalla. Ei siis selvää endoa. Ensimmäisestä keskenmenosta alkaen on myös ollut vahva adenomyoosiepäily, mutta siitä varmuutta ei saa ennen kuin kohtu leikataan pois ja viedään patologille tutkittavaksi(n) Oli mitä oli, niin jotakin siellä kuitenkin on epätavallista, kun kierrot ovat kivuliaita ja vasen munasarjakin on hankalasti kohdun takana sekä aina lähes kiinni kohdussa. Usein sen ultraaminenkin on kivuliasta. Onneksi se on aina saatu punktoitua. Viimeksi piti tosin mennä aivan kohtua neulalla viistäen.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Lallastiina - Toivottavasti kuukautiset alkavat pian!

@Jantzu - no varmaan laakari ajatteli, ettei menisi kesken ainakaan progesteronin puutteeseen! :) Mullahan on siis hirvean vahan vitskuja nyt, vahensin ne minimiin. Ennen alkionsiirtoa otin jotain 25 eri lajia paivassa ja sitten vahitellen vahensin. Januvia on kohdun kantasoluja lisaamassa/boostaamassa. Jos plussa tulee, niin plussauksen jalkeen olisi tarkoitus siirtya takaisin metformiiniin, eli samantapainen laake muuten. Minullahan oli myos se Nivestim-ruiske viikkoa ennen alkionsiirtoa boostaamassa kohdun valkosoluja. Toivottavasti tosiaan pikkuinen on nyt lujasti kiinnittynyt! :) Ja tsemppia Sinulle noiden kinkkisten kortisonivalintojen tekemiseen!!!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: daim1
@Rusakkonen mulle sanottiin, ettei ensimmäisellä kolmanneksella saa syödä rautaa. Tsekkaa nyt se jos plussa (toivottavasti) pärähtää. Neuvola siis oli tästä ehdoton.
@kettuperhe - olipa hyva, etta sanoit; kiitos! Olenkin sitten tuon asian suhteen varovainen ja puhun uudestaan laakarin kanssa, jos tosiaan plussa tulee. Laakari ei olisi alun perin tassa vaiheessa edes tutkinut rauta- ja ferritiinitasojani, vaan olisi halunnut minun viela syovan rautaa kuukauden. Olin kuitenkin huolissani siita, etta jos vaikka hemoglobiini nousee liian korkeaksi. (Rautaa syon, koska ferritiini minulta aina saannollisesti putoaa alas; olen tankannut rautaa suonensisaisesti jo kolme kertaa vuoden sisaan.) En ole viela saanut edellisen testin ferritiinituloksia, mutta hemoglobiinin sain ja se oli 137, eli ihan hyva mutta ei liian korkea - mutta sen perusteella en tietenkaan tassa vaiheessa tarvitsisi rautalisaa. Ferritiinitulos saapuu ensi viikolla. Vaikuttaa, etta asiasta ollaan tosiaan monta mielta: https://kaksplus.fi/threads/rautalisae-alkuraskaudessa.1839184/

Ehdottomasti aion puhua nyt asiasta uudestaan laakarin kanssa - Kiitos ihanasta huolenpidosta! :love:
 
No nyt näyttää viimein vähän tiputtelevan, mutta aika myöhään on alkamassa... Mitä meinaatte, menenkö ultraan sovitusti vai soitanko aamulla ja siirrän aikaa päivällä-parilla, kun huomenna on luultavasti se pahin vuotopäivä ja varsinaisesti kp1?
 
@nyuu kiinnostavia juttuja kirjoittelit! Ajattelisin, että joskus pitää tehdä päätöksiä vaikka vaan intuition perusteella (y)
@Rusakkonen jännää, hyvältä kuulostaa merkit(y) toivottavasti siis teidän aika olisi nyt! Ainakin mahikset hyvät.
@AuroraK miten olet jaksellut?
@Ninnupinnu pahoitteluni!
@justhope pahoillani myös! uskallanko udella oletko tehnyt jo päätöstä jatkosta? Liityn myös eran suosittelijoihin jo tässä vaiheessa..
@Lallastiina ja @Taigariina tsemppiä hoitoihin! @Jantzu kiva kuulla suunnitelmista myös!
@Mariah33 milloin pääset uuteen hoitokierrokseen?
Ja muutkin hoitoja käyvät ja odottelevat tsemppiä tilanteisiin!

@hillan_kukka mulla oli pas (3.ivf 1.pas, 5pvblasto) samana päivänä kun sulla eli 11.1.:) Yritän olla normaalisti, mutta oireitahan tässä kyttäilee. Mulle tuli gonapeptylistä kipeä mustelma tällä kertaa, joten masu on siitä vähän arka. Muuten en harmi vaan tunne vielä mitään..viimeksi kun kiinnittyi, niin oli jo mahassa tietty tunne parin päivän päästä..sellanen paino. Palailen viimeistään 22.1. kun menen verikokeeseen. Vaikka aloitan kyllä testit jo ensi viikolla..
 
Ultrassa käyty. Kohdun limakalvo oli 6,5 mm, rakenne kuulemma kaunis kolmekerroksinen. Johtofollia ei näkynyt (vissiin hyvä juttu, kun lääkkeellinen PAS??). Kävin lähisairaalassa, josta välittävät tiedot Naikkarille. Jään siis odottamaan taas kerran heidän kommentteja. Ei tuo limakalvo vissiin järin paksu ole. Mitä mieltä olette?
 
@Nipsu_78 (y) ei mullakaan ole mitään oireilua, ei ollut kyllä viimeksikään. Uni levotonta ja paleltaa, joten olo tokkurainen joka tapauksessa.

@Haaveilija91 limakalvo lienee ohuehko, mutta eikös näissäkin vaihteluväli ole melkoinen. Sitähän ehtii kasvatella vielä lääkkeellisessä PASsissa. Mulla oli kp 13 lääkkeellisessä PASissa 8,5 mm ja siirto oli siitä viiden päivän päästä.

Paljon tapahtumia kyllä tällä hetkellä! Tsempit kaikille:love:
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Nipsu_78 (y) ei mullakaan ole mitään oireilua, ei ollut kyllä viimeksikään. Uni levotonta ja paleltaa, joten olo tokkurainen joka tapauksessa.

@Haaveilija91 limakalvo lienee ohuehko, mutta eikös näissäkin vaihteluväli ole melkoinen. Sitähän ehtii kasvatella vielä lääkkeellisessä PASsissa. Mulla oli kp 13 lääkkeellisessä PASissa 8,5 mm ja siirto oli siitä viiden päivän päästä.

Paljon tapahtumia kyllä tällä hetkellä! Tsempit kaikille:love:
Kiitos vastauksestasi mulla tänään kp 12. Kasvattaako Lugesteron vielä limakalvoa? Se tulossa Progynovan rinnalle.
 
Oon ymmärtäny että luget lähinnä pitää yllä limakalvoo, muttei enää kasvata sitä..? Kun siirtovaiheessahan (ainakin siis luonnon kierroissa) se on jo muutenkin tiivistyny ohuemmaks, eikä sitä sillon yleensä enää mittaillakaan.
Varmasti riittävä se 6,5mm ja eikös hyvä kolmikerrosrakenne oo tärkeempikin kun paksuus :)
 
Viimeksi muokattu:
Oletteko te kuinka avoimesti puhuneet hoidoistanne muille ihmisille? Mä itse olen ottanut melko avoimen linjan. Tai lähimmille ystäville ja muutamalle lähimmälle työkaverille. Mulla hoitojen taustalla ei ole lapsettomuus vaan mun perinnöllinen sairaus. Luulen, että sen vuoksi mun on helpompi puhua asiasta, kuin että kyseessä olisi vuosia kestänyt lapsettomuus. Vanhempieni piti käydä ennen hoitojen alkua dna-testeissä, joten he tietävät tästä luonnollisesti myös.
 
@Haaveilija91, onko sulla muuten pakastetun alkion siirto? Ja omalla munasolulla? Mä höpötän kaikille mun hoidoista, mutta voi olla että omat biologiset luomusti kolme lasta helpottaa tilannetta, ettei ole mitään traumaa :) Nyt olen vaan niin vanha, ettei solut enää pelitä (45-vuotias). Ja muutenki oli kerran keskenmeno töissä ja jouduin lähteen kesken kokouksen kotiin, kun aloin itkeen. Olen niin herkkä ja avoin, etten osaa peitellä tällaista asiaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Haaveilija91, onko sulla muuten pakastetun alkion siirto? Ja omalla munasolulla? Mä höpötän kaikille mun hoidoista, mutta voi olla että omat biologiset luomusti kolme lasta helpottaa tilannetta, ettei ole mitään traumaa :) Nyt olen vaan niin vanha, ettei solut enää pelitä (45-vuotias). Ja muutenki oli kerran keskenmeno töissä ja jouduin lähteen kesken kokouksen kotiin, kun aloin itkeen. Olen niin herkkä ja avoin, etten osaa peitellä tällaista asiaa.
Joo mulla on pakastetun alkion siirto ja omalla munasolulla pakkasessa yksi blasto.
Sama, mä taidan kans olla vähän liiankin avoin persoona tän asian kanssa
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Kyllä mä olen ollut silloin alusta asti avoin hoidoista. Molempien vanhemmat tiesi hoitojen alkamisesta, kavereillekin puhunut sekä hoitojen alettua esimiehelleni töissä koska oli kuitenkin tulossa poissaoloja kesken päivää. Olen tosi avoin ihminen muutenkin niin koin tämän vain olevan yksi jutuista mitä voin höpötellä muille. Ja mielelläni, oman avoimuuteni kautta, hälventäisin mahdollisia stigmoja lapsettomuuteen/hoitoihin liittyen, jos niitä vielä on. Kaikki eivät voi lapsia saada luomusti ja se on ihan ok sekin!
Ymmärrän kyllä hyvin jos jotkut eivät halua asiasta puhua, aihe voi olla niin kipeä. Eihän siitä kertomisesta ollut mitään hyötyä kun epäonnistuneita siirtoja alkoi kertymään eikä loppua näkynyt, kun ei sitä tuskaa ja turhautumista voi kukaan muu kuin saman läpi käynyt ymmärtää. Mutta ei siitä myös haittaakaan ollut, itselle ainakaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen

Yhteistyössä