IVF-hoitoja syksyllä/talvella aloittelevat

Give kiitoksia noista endo-tiedoista, vaikkei ne kovin hyviä olleet :|
Veikkaan että mulla kanssa endo alkaa pikku hiljaa heräilee, sellaset tuntemukset näin loppukierrossa...

Samoin mulla löydettiin tän IVF:n ekassa ultrassa uusi kysta joka oli ilmaantunut kesäkuun ultran jälkeen, joten sekin saattaa oireille. Ja taas samoin, mullekin tulee suklaakystiä, mutta toivotaan näistä kaikista ylimääräisistä löydöksistä riippumatta että joskus meillekin tulee ihan oikeanlainen löydös :)

Katjuska ei mullekaan kovasti noista lugeista oireita tule, mutta pientä huimausta, kuvotusta ja turpoamista juuri! miten muuten pärjäilet omien ajatusten kanssa? Mä koitan olla miettimättä ja tutkimatta koska sekä luget että endo sotkee mun kroppaa kovasti, eli koko ajan tekemistä ja tekemistä niin vielä menee suht hyvin ;)
 
Mullekin luget tekee huonon olon, ylipäätänsä monet lääkkeet saavat mut huonovointiseksi ja oksennan helposti esim. kipulääkkeistä ja noist lugeista myös. Nyt mulla onkin esilääkkeinä myös pahoinvointilääke.

Tää lähtee puntioon, kääks! :wave:
 
:headwall::headwall: Tuhru tuli kylään eilisiltana, eikä testi suostu vieläkään näyttämään sitä toista viivaa....ne on varmaan viallisia noi mun ostamat testit...
No joo, ottaa vaan päähän ja kunnioituksen sekaisella tunteella ajattelen niitä pitkänmatkalaisia, jotka jaksaa hoidosta toiseen:flower:
Tietty mä aion PASiin siirtyä heti kun mahdollista, mut mä toivon, et kun tää hoitoneitsyys on nyt menny, ni jaksaisin elää paremmin normaalielämää PASin aikana.. enkä testailis etukäteen...

Mitähän sitä vois tehdä toisin? jadekivi: paljon sä aiot ottaa sitä aspiriinia?

Ja kun nyt näin positiivisissa merkeissä tuli kirjoiteltua, ni mun täytyy tehdä vielä yks tunnustus: mä en sit tykkää tästä hiipivästä syksystä yhtään! En sitten yhtään; märät ja tuuliset sekä pimeät illat saapuu taas, blaah! Pitää vissiin uskaltaa taas ruveta liikkumaan enemmän, niin tulis paremmalle mielelle. Tän ekan hoidon aikana uskalsin suurin piirtein vaan kävellä:)
 
^ Mä otan 50mg/vrk. Lukemani perusteella 50-100mg vuorokausiannoksia käytetään lapsettomuushoidoissa, joten näin ominpäin menen tuon pienimmän suosituksen mukaan etten vaan tekisi hallaa omalle terveydelleni.

Aloitin noiden napsimisen jo piinaviikkojen puolessa välissä, ja täytyy sanoa että on kyllä ollut elämäni ensimmäiset menkat ilman järkyttäviä hyytymiä! Tuntuu hurjalta, että vuodan kerrankin verta enkä klimppejä :eek: Luulen tän olevan ihan hyvä merkki, joten jatkan kokeilua mielenkiinnolla. Toki viime kierron hormonitkin varmaan vaikuttavat jonkin verran.

---

Mä katsoin eilen miehen kanssa Yle Areenasta mielenkiintoisen dokumentin, ja sen pohjalta päätin ottaa pitkästä aikaa itseäni niskasta kiinni ja harjoittaa positiivista ajattelua parhaani mukaan. Lisäksi hommasin ohjattuja meditaatioita koneelle, niin voidaan miehen kanssa iltaisin yrittää niitä kuunnellen tyhjentää mielemme stressaavista ajatuksista.

Suosittelen tätä dokkaria muillekin, oli tosi mielenkiintoinen:
Mielen salattu voima
 
Kävin maanantaina varhaisultrassa ja siellä näkyi pienen pieni sykkivä alkio. Ihan oikealla paikalla näkyi ja mitat vastasi raskausviikkoja (7+0, 7,6mm). LA tarkennettiin myös eli se on 30.4. (vappuaatto). Laskettiin siis niin, että punktiopäivä on hedelmöittymispäivä eli 2+0, kuten kuvittelinkin. Jostain syystä hoitaja vain laski väärin ja siirtopäivästä, mitä aikoinaan ihmettelinkin. Siirryn nyt tuonne plussanneiden keskusteluihin, mutta toivotan teille muille oikein hyvää syksyä ja toivottavasti mahdollisimman monia näkyy tuolla toisessa ketjussa pian! :)
 
Hei taas :wave:

Halaus negaa testanneille :hug: kyytiläisiä hakeville ja piinisteleville puhaltelen ++++:whistle:


Aika kuluu niin hitaasti, oma vointi alkaa olemaa aika tukala... ma oli ultra, jossa näkyi 9 follia, niiden koko meni aivan täysin ohi mun korvien, mutta lääkäri oli aivan tyytyväinen, vasemmalla 4 ja oikealla 5, Puregon annos pysyi samassa 150IU:ssa ja perjantaina seuraava ultrassa, jossa punktio ajankohta selviää :O välillä on repiviä kipuja munasarjoissa ja alavatta on turvoksissa, rauhallisemmin oon nyt ottanut kaikin puolin, liikunnat on jääny aika minimiin (yksinkertaisesti ei edes tee mieli!), töitä teen kotona, joten sen puolen saa hyvin hoidettua hieman hitaammallakin vauhdilla.

Mun ajatukset tulevasta on kumman tyynet, jotenkin en käsitä, että tämä tapahtuu nyt meille. Oon niin kauan käyny lukemassa muiden hoidoista, punktioista ym. etsinyt tietoa tulevasta ja yrittänyt ymmärtää mitä on edessä. Ei vaan oikein mene jakeluun, että ollaan edetty tähän pisteeseen. Kummallinen olo :|
 
Kerällä sulla on juuri samanlaiset ajatukset kuin mulla juuri ennen punktiota ja nytkin :)

Jag onnea punktioon niin keräyksen kuin pahoinvoinnin ouolesta että pysyisi poissa :) Minä olin se joka kotona punklasi pussin täyteen johtuen noista lääkkeistä eli samaa oiretta täälläkin!

Mangulle jaksamista sinne kovasti vaikka vielä mikään ei varmaa olekaan : / Mulla sama suunnitelma, PASiin sitten mahdollisimman pian, mutta vielä pitäisi vähän ensin piinailla... tai olla piinailematta!
 
en jaksa kivuilta lukea koko ketjua uudestaan läpi, mutta kertokaas, et onko synarelan aloittamisen jälkeen tulleet menkat olleet ihan helvetilliset?? Anteeksi kiroilu, en nyt vaan keksi parempaakaan kuvausta.. :(

koko ajan kramppaava kipu, kuumetta, vuotoa kuitenkin tosi vähän verrattuna normaaleihin menkoihin..

Mietiskelen tässä vaan sitä, kun maanantaina lääkäri teki sen UÄ-punktion, josko olenkin siitä saanut jonkun jälkitaudin, tulehduksen tjn.. Kuinkahan kauan tätä kipua pitää katsella, ennen päivystykseen lähtöä..?? Jos ei olis mitään hoitoja menossa, niin olisin mennyt jo aikaa sitten, vaikka kipukynnys onkin aika korkea, nyt en kuitenkaan ole varma, mahtaako nää kivut vaan kuulua asiaan..
 
Mangu76 Voi ei :( :hug:

Ninnulle onnittelut :heart: Me kaikki yritetään tulla perässä :)

Puntiota pelkäsin ihan kauheasti mutta kanyyli saivat kerralla ja itse toimenpidekin oli siedettävä, ei täysin kivuton muttei mitenkään paha. Saaliina 8 munasolua, jospa sieltä edes se yksi hedelmöittyisi. Punktion jälkeen nukahdinkin hetkeksi lepotilaan. Kotona jatkoin nukkumista ja heräsin kamalaan oloon. Muutama tunti meni oksentaessa, mies haki sipsejä mulle, kun teki mieli jotain tosi suolasta, sipseistä en normaalisti välitä yhtään. Niitä olen nyt imeskellyt ja sain syötyäkin vähän. Olo jo ihan ok. Toki mahaa aristaa mutta se kuulunee asiaan :)

Tsemppiä ensi viikon puntioon menijöille ja onkos Katjuska seuraava testaaja, jospa se seuraava plussa sieltä tulisi ;)
 
Täällä on tänään pistetty urhoollisesti eka Puregon nahkaan. Luin jostain, että pitäisi myös juoda paljon...muistankohan oikein? Olihan se jännää tuikata se piikki tosta ihosta sisään, mutta mitä sitä ei tekisi tän tavoitteen eteen. :)

Kiitos kaikille juoksu/pomppimisliikuntakysymykseen vastanneille. Itselleni liikkuminen on aina ollut tapa pysyä kasassa ja aionkin jatkaa sitä niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Tällaisen ohjeen sain myös klinikalta.

Tasapuoliset tsempitykset kaikille! :) :flower:
 
Lumileopardi mäkin pistin äsken ekan Puregonin. Millaset oli tuntemukset? Mulla kirveli aika lailla, mutta yllättävän helposti kävi. Miten aiot kynää säilyttää? Mä jätin huoneenlämpöön..mites ootte muut tehneet? Vai onko sillä merkitystäkään?

Nonna76 mullakin oli "synarelamenkat" kaameet, vaikka niin ne on yleensäkin. Kipulääkettä piti vetää ja ilkeitä kramppeja tuli :( pitää yrittää kestää, kun aattelee minkä vuoksi tätä kaikkea tekee ;)
 
Mulla tanaan neljas pistopaiva. Follistimia ja Menopuria menossa... Viime yona toissa tuli yllattain joku sydamen tykytys kohtaus. Pulssi oli 120 yli tunnin vaikka vaan istuin ja napytin tietokonetta... Onko kellaan muulla ollut vastaavaa kokemusta? Luin etta menopurissa on sivuvaikutuksena rythmihairiot. Aika epamiellyttavaa.
Alkaa meinaan tuntua, et mul varmaan on sit raskausaikanakin kauheet verenpaineet jne. jos nyt ikina sinne asti paastaan... kiva...

mangu76 ja jadekivi. Meidan hoidossa on laakarin suosituksesta alusta saakka mukana ns. baby aspirin, joka on 81mg paivassa. Se ehkasee myos veritulpilta, jotka on riskitekijana hormonihoidoissa.
 
Nonna sinuna ottaisin pikaisesti yhteyttä paikkaan jossa "toimenpide" tehtiin! Mulla siis yleensä kovat kk-kivut endon takia, mutta synarelan aikana ei mitään, eli täysin kivuttomat!!
Jos sulle on tullut tuosta toimenpiteestä jokin tulehdus niin sehän olisi hyvä saada hoidettua mahdollisimman pian, mutta tosiaan fiksumpia ovat siellä polilla ja osaavat varmasti jo puhelimessa sanoa jotain. Tsemiä kovasti sinne!!
 
Terveiset keskussairaalasta!

Toinen punktioitu kysta oli jäänyt vuotamaan, ja valutti verta vatsaonteloon. Lisäksi tulehdusarvot oli pompannut pilviin..

nyt toista päivää kipulääkkeet ja antibiootit suoraan suoneen, mutta alkaa kuitenkin tuntua, et elämä voittaa sittenkin.. selviääköhän näistä IVF:n hoidoista hengissä..? jos pää ei petä odottamisesta ja jännittämisestä, niin kroppa pettää syystä taikka toisesta.. :( pitää vaan yrittää kaikesta huolimatta pitää se palkinto mielessä, ei kai tätä muuten jaksaisi..

Jag tsempit huomiseen!! =) toivotaan et tarraa niin pirskatin tiukkaan matkaan!!
 
Nonna Oi...harmillista! Mutta hyvä, että oot nyt jo hoidossa. Voimia kaikenlaisiin lisähaasteisiin!

Amor Mulla toi koko salkku(sisältäen Puregonin) möllöttää tossa keittiön pöydällä. Pistin äsken toisen piikin ja kylllä se mullakin kihelmöi siellä ihon alla. Mulla oireena outoa väsymystä, välillä tuntuu, etten yksinkertaisesti jaksa tehdä mitään ja outoa kokovartalosärkyä (niinku flunssassa). Ja sit tietty tää henkinen oireilu: oi ei, mihin olen ryhtynyt, onko tää ihan turhaa, miks mun pitää kestää viel tällasta, tuleekohan mulle hyperi....jne. jne. Dreamer kaikenlaisia sivuoireita sitä noista hormoneista voi siis tulla....rytmihäiriötuntemukset on kyllä tosi ikäviä, sellaisia "pysäyttäviä"
 
Hei! Mulla huomenna toinen ultra ja selviää onko punktio maanantaina vai tiistaina. Lääkäri peloitteli, et vatsa on varmasti loppuviikosta kipeänä kovasti. Ihmetyttää vaan, kun minkäänlaisia kipuja ei kyllä tunnu. Pientä juilimista silloin tällöin, mut ei muuta normaalista poikkeavaa. Kohta piikitän 225 yksikköä tuota gonal f ja orgalutranin. Onko kellää kokemusta tällaisesta, et ei oo kipuja ennen punktiota???
Pelottaa jo, et ne follit onki surkastuneet pois.
 
Kävin tänään sitten varmuuden vuoksi vielä verikokeessa, kun klinikalla sitä suositeltiin. Negahan se oli tietty, mutta se ei ollu mikään yllätys, koska itsekin testasin vielä tänään, pp14, negan. Se mikä oli epämiellyttävämpi yllätys, oli hcg, joka oli huimasti tasan 0. :headwall::headwall: Toi ottaa päähän ihan uskomattoman paljon.
Olin jo osannut asennoitua tohon negaan, mutta se, ettei alkiolla ollut edes mitään yritystä kiinnittyä turhauttaa ja pistää vihaksi ja surettaakin! Yritin kysyä klinikalta, miten ja missä vaiheessa yleensä ruvetaan tutkimaan tarkemmin, mistä kiinnittymisongelmat johtuu (jos ylipäänsä tutkitaan), mut ivf-hoitaja ei osannu mitään sanoa! Mulla on ens viikoks aika PAS-suunnitteluun....pitää ruveta jo laatimaan kysymyslistaa lääkäriä varten, kun ne kaikki hienot kysymykset haihtuu päästä kuitenkin samalla hetkellä, kun astuu klinikan ovesta sisään. Sekin ottaa päähän, että mun klinikalla pitää pitää yx välikierto tuoresiirron jälkeen, ennenkuin voi siirtyä PASsiin:(
Onkohan tästä olemassa eri käytäntöjä...?

Onks teillä kanssasisaret mitään käsitystä, kuinka yleistä on ivf:n jälkeen, et hcg 0?

Pitääpä nyt kasailla tässä itteään tää ilta ja sitten leuka pystyssä eteenpäin!
Tsemppiä kaikille, missä vaiheessa ikinä meettekin:)
 
kerällä, paljon voimia viimeisiin pistelypäiviin!

lumileopardille tsempit, siitä se lähtee!

nonna, hui ku rankka kokemus sulla! Parantavia ajatuksia sinne!

Mangu, :hug:.

Tillulle peukkuja huomiseen ultraan!

Nyt kun lukee juttuja lyhytkaavalaisilta, niin kyllähän siinä pääsee vähemmällä kuin tällä pitkällä kaavalla. Siis en todellakaan sano, etteikö olisi yhtä rankkaa odottaa ja henkisesti yhtä raastavaa, mutta on tää lamautusvaihe aika piinaa oikeesti. Mulla alkoi menkat 5 päivää myöhässä ja tämä päivä on ollut ihan hirvee. Mahakivut on tosi kovat ja vuoto toooodella runsasta. Ei oo varmaan koskaan näin paljon vuotanut. Huoh. Lisäksi sitten pahoinvointi, päänsärky, väsymys, kiukku, masentunut fiilis, jo viikon ajan ja 1,5 viikkoa vielä edessä. Varmaan pidätte minua hulluna, kun jo oikein odotan Puregonin alkamista. Ainakin tämä piina loppuu siihen, kun hormonitaso alkaa taas nousta. Tosin sitten saatetaan mennä ojasta allikkoon, mutta jos oilis edes pari päivää normiolo.
 
Nonna76; hui kauhistus. Toivottavasti voit jo paremmin... :hug:

ja Rowan79; tatahan tama on... mielialat heittelee laidasta laitaan. Miten ihmeessa joku pystyy pitaan tota positiivista mielialaa ja positiivista ajattelua? Kertokaa??

Me kaytiin tanaan ekassa ultrassa, pistospaiva 5 menossa. Nakyi molemmissa munasarjoissa folleja kasvavan. Oikeella tais olla 6 isompaa ja pienempia, vasemmalla 4 isompaa ja pienempia. Laakari oli ihan tyytyvainen. Itse punktioon viela kuiteskin viikko, joten kerkii tassa viela pistella tuhdisti hormoneja lisaa kyytiin...
Taalla jenkkilassa noi kontrollikaynnit on tosi tiuhaan, joka toinen paiva ultrassa ja verikokeessa. Onneks asutaan vaan 15 min paassa klinikasta ja ollaan toissa yovuoroissa, niin kaikki paivat pystyy lepposaan viettaa klinikalla :kieh:
 
Kiitos Nonna76 :)

Tillu79 Mulla meni menopuria 225 yksikköä ja ei kyllä maha kipeä ollut. Punktio oli kp15 ja pari edellistä iltaa jätin lenkit koiran kanssa tekemättä, kun reipas kävely ei tuntunut hyvältä. Mitään muita oireita ei ollut ja pelkäsin samaa, että munasolutkin ois surkastuneet. Vähillä oireilla siis mentiin mutta munasoluja saatiin 8. Tsemppiä!
 
Huomenta kaikille. Nonih,eilen sitte oli toinen ultra ja sekä huonoja,että hyviä uutisia.toinen rakkaula oli.kuivunut pois.nyt kaikki yhde varassa. Kokoa oli 14mm. Maanantaina sepuktioidaan ja keskiviikona siirto jos kaikki menee hienosti. Tämä on liiiiiiian jännittävää. Jag,onnea matkaan. Halauksia kaikille.
 
Okei, uusi aamu ja uusi pää =)

johkunen: voimia piinailuun, kyllä se joskus loppuu, vaikka aika tuntuu pysähtyvän...toivottavasti sä et edes tarvitse PASia:)

Dreamer: kiitos vinkistä! kysyn kilttinä tyttönä ens viikolla lääkäriltä mitä mieltä se on asiasta, mutta eihän tollasesta määrästä voi olla mitään haittaakaan....? Niin, ja hyvältä kuulostaa sun follitilanne!

Nonna::hug: toipumista sinne! On niin epäreilua, että toisia koetellaan noin kovalla kädellä näissä hoidoissa, ihan kuin ei olis tarpeeks rankkaa muutenkin! Toisaalta, eihän tässä koko hommassa voi mistään reiluudesta puhua...

jag: lykkyä tykö ja myötätuulta kyytiläisen hakuun!

Mukavaa viikonloppua itse kullekin, ei anneta periksi:wave:
 

Yhteistyössä