IVF-hoitoja syksyllä/talvella aloittelevat

Tillu,
mullakaan ei ollut ihmeempiä kipuja ennen punktiota. Välillä vähän menkkamaisia tuntemuksia ja seksi ei enää 3pv ennen punktiota tuntunut kivalta, mutta ei mulla mitään sellaista ollut mikä olisi muuten rajoittanut elämää. Punktion jälkeen vasta oli liikkuminen vähän epämukavaa.

Mangu :hug:
Ilmeisesti todella on erilaisia käytäntöjä noiden PASsien suhteen. Meillä lääkäri painotti jo heti siirron jälkeen, että jos niin huonosti käy ettei onnistu, niin ei näe mitään estettä etteikö PAS voitaisi tehdä heti seuraavaan kiertoon. En sitten tiedä pitääkö tän PAS-kierron jälkeen pitää taukoa. Ei varmaan ole kropalle hyväksi, jos sinne koko ajan tuupataan lisää hormoneja eikä sille anneta aikaa palautua?

Niin ja tietty jos on punktioitu hirveä määrä soluja, niin voi olla ettei munasarjat toimi kovin hyvin heti IVF-kierron jälkeen. Lääkkeellistä PASsia sen ei tosin pitäisi estää kun ovulaation ei anneta tulla, mutta luonnolliseen kiertoon tehtynä saattaa ehkä tuottaa ongelmia?
 
Nyt on kyytiläinen :heart:

8 munasolusta 4 oli epäkypsää, sanoivat että puntio olisi ehkä kannattanut tehdä vasta päivää myöhemmin. 1 alkio ei ollut kunnollinen, joten se meni roskiin. Meille oli kirjoitettu jo 2 siirtoon ja 1 pakkaseen, mutta juteltiin siinä hetki ja tehtiin toisinpäin eli 1 kyytiin ja 2 pakkaseen. Tähän päädyttiin siitä syystä, että kaksoisraskaudessa on omat riskinsä. Jotenkin kaikkien näiden vuosien jälkeen tuntuu että mennään pienimmällä mahdollisella riskillä ja siksi halusimme yhden. Se yksinkin kun joskus saataisiin, vaikka isosta perheestä ollaan haaveiltu.

Olen niin helpottunut kun päästiin siirtoon asti :)
 
Mangulle :wave:, kiva että mieli on jo parempi ja PASia jaksat miettiä :)
Mä meinaan käydä myös tuossa verikokeessa, alkaa menkat viikonloppuna tai ei, koska haluan tuon hcg:n tietää. On tosi kurja että oli nollilla, mutta sehän ei tarkoita että olisi sitä jatkossakin! Kannattanee tosiaan kysellä sitten viisaammilta, muakin kiinnostaa kovasti! Mulla on sama juttu että paikan päällä en muista sitten mitään joten pakko tehdä etukäteen kysymyslista ;)

Jag onnea kyytiläisestä:)

Hyvä Nonna että sait hoitoa, ei tuo ihan normaalilta kuulostanut! Paranemisia sinne kovasti :)

Mites Katjuska, mitkä fiilikset? ;) Pari piinapäivää olisi vielä, eilen meinasin ratketa testaamaan mutta onneksi en, sillä on liian aikaista vielä... Viikonloppuna on onneksi paljon tekemistä niin eipähän tarvitse omaa napaa miettiä!
 
Mangu:hug: Uskon, että tällä kerralla oli vain huono tuuri ja kiinnittyminen ei vastaisuudessa ole välttämättä ongelma.

Jag onnea kyytiläisestä!!! Hyvä, että siirto sujui onnistuneesti! Pitkää pinnaa piinailuun!

Malttia ja oikein paljon plussatuulia myös muille testipäivää odottaville!!!

Soitin tänään polille ja meillä on nyt sitten suunnitteluaika 27.10!!! Pitkä aikahan tuohon vielä on, mutta olin varautunut paaaaaljon pidempään odotteluun.
Miten teillä muilla on homma edennyt suunnittelukäynnin jälkeen? Kuinka pitkän ajan päästä siitä olette päässeet ns. tositoimiiin?

Jaksamista kaikille!!!
 
Juu. Eilen oli toka ultra ja eipä hääville näyttäny. Vasemmalla puolella 4 follia koot 13-17mm ja oikeeta puolta ei löytäny kunnolla ollenkaan. Ehkä pari 13mm follia siellä. Icsi:llä kuulemma mennään. Tänään vielä piikit gonalia ja orgalutrania. Pregnyl sunnuntaina 21.45 ja Tiistaina 9.45 punktio Jyväskylän In-Tiimissä.
Jotenki vaan tuntuuu jo nyt ,et ihan turha hoitokierros. Saa taas maksaa yksityiselle ihtensä kipeeksi. HUOH!!!!
 
Viimeksi muokattu:
Kp2 täällä meneillään... Kp 18 alkaa sumuttelu ja viikolla 44 olis punktio sitten joskus... Outoa että nyt vihdoin päästään hommiin... ja kuitenkin vielä on noin pirun monta viikkoa edessä ennen maaliviivaa... joka saattaa olla myös strarttiviiva seuraavaan odotteluun.

Onnea kaikille siirtoon päässeille. Tsemppiä (kuka aalla alkava se nyt olikaan jolla oli vain yksi munasolu tulossa... pidän todella peukkuja että se on priimaa kamaa) hiukka heikompiakin uutisia saaneille. Ja pitkiä hermoja meille hoitoja vielä odotteleville.

Itselläni on kauhea flunssaräkätauti meneillään. Toivottavasti tästä nyt tervehdytään ja pääsen nauttimaan vielä hetken hormoonihirviöttömästä olostani.
 
Kiitos kaikille tsemppaajille :heart:

Johkunen ja Katjuska taitaa testailla lähipäivinä, plussatuulia molemmille, eikös olisi jo vuorossa iloisia uutisia ;)

Mua kiinnostaisi kysyä teiltä kaikilta että kumpi on toiveissa siirrossa, 1 vai 2 alkiota ja mielellään perustelut ? :)

Olenkin omia ajatuksia kirjoittanut, kun meille tarjottiin 2 yllättäen, mutta otettiin kuitenkin vain 1 kyytiläinen.
 
Tsemppiä piinailuun jag78!
Nyt saisi plussa-aalto iskeä meidän ketjuun oikein kunnolla.

^^Haluamme ehdottomasti, että vain yksi alkio siirretään (ainakin ekalla kerralla:p) ja todennäköisesti sama juttu myös jatkossa, jos ei ekasta tärppää.
Ja perustelut yksinkertaisesti sen takia, ettei haluta mahdollisia kaksosia. Sitten jääköön esikoinen ainokaiseksi, mutta olen niin vanha ja väsynyt, etten jaksa.:saint: ja tietenkin mahdolliset riskit painaa vaakakupissa kans.
 
Jag kuten joskus jo aiemminkin mainistin niin jos on mahdollista niin minulle saa siirtää kaksi alkiota. Jos siis mahdollista, vielähän ei tiedä tuleeko sitten joskus edes yhtä siirtokelpoista.
Minun tapauksessani PAS ei todennäköisesti ole mahdollinen, joten jos elinkelposia alkioita on kaksi voi molemmat siirtää.
 
Hei vaan kaikille, 37 v on ikää ja lapsettomuutta takana muutama vuosi, viime viikolla oli eka ICSI ja nyt sitten odotellaan, uskoa ei ole itsellä, että ekasta onnistuisi. Pakkaseen jäi onneksi 7 alkiota, mutta tiedä sitten miten pakkasesta selviävät. Meillä tod näk kuitenkin kummassakin syytä, miehen siittiöitä vähän ja huonolaatuisia, mutta vikaa luultavasti myös minussa, koska en kaukaisessa nuoruudessani tullut 2 vuoden aikana raskaaksi exän kanssa.

Teille aloittelijoille sanoisin, että pyytäkää ihmeessä Pregnylistä yksi ylimääräinen ampulla jääkaappiin, koska sen pistäminen oli kyllä yhtä draamaa. Inseminaatiossa pari olen avannut, joista toinen naksahti oikein kauniisti auki ja toinen pitkällisen yrittämisen jälkeen myös, mutta viime viikolla Pregnyl-ampulla ei meinannut avautua ei sitten millään, lopulta kun sain auki, niin kansi hajosi sataan sirpaleeseen ja vähällä oli ettei olisi koko ampulli hajonnut ja siinähän olisi sitten mennyt koko hoito sitten pieleen jo ennen siirtoa. Pakko siinä ampullissa on ollut joku vika, käsitöitä kun teen ja jopa nyplään, että en nyt varmaan ihan suurin rähkäkäpälä ole.

Itse punktio on kestettävissä ja sen jälkeen olevat alavatsakivut myös, mutta helppo kokemus se ei minusta kyllä ole. 3 rakkulaa oli mulla jotenkin toisella puolella munasarjaa ja kun neula jouduttiin pistämään läpi koko munasarjan niin ottihan se kipeätä, ei sitä voi kieltää. Mutta lääkäri ja hoitaja oli mulla kyllä superhyviä, tsemppasivat just oikealla tavalla, että siitä selvisin. Väestöliitossa Hesassa ollaan käyty ja olen kyllä kaikin puolin ollut tyytyväinen, joten ei voi kun suositella.

Mutta siis onnea meille kaikille. Että jos ainakin jossain vaiheessa onnistuisi :) Ikäväähän tässä touhussa on myös se, että huomaan, että mitä enemmän hoitoja tehdään sen katkerammaksi tulen niitä kavereitani kohtaan, joilla on lapsia. Hormoneja pistellessä ajattelin, etten kestä tätä enää koskaan uudestaan ja katkeruus vaan kasvoi, mutta nyt kyllä tuntuu jo siltä, että kyllä tuon toistekin kestää. Kaikki on niin kyse motivaatiosta loppujen lopuksi.

Mutta täytyy myöntää, että kun kaverini alkoi puhua kolmannesta lapsesta juuri kun olin itse keskellä tuota hormonirumbaa niin myrkyn vihreitä kateuden ja katkeruuden tuntuita kyllä tuli. Noh, kaipa se menee ohitse. Minäkin kun olen jo reilu kymmenen vuotta sitten ensimmäisen kerran kohdannut sen, että lasta ei tule, vaikka sitä toivoo. Onhan nämä hoidot kuitenkin kuin uusi mahdollisuus. Pahinta tässä on se, kun täytyy taas jotenkin koota itsensä siihen, että pystyy kasvereiden lapsia näkemään.

Niin ja siis 1 siirrettiin, jatkossa nuo pakkaset siirretään sitten kaksi kerrallaan. Olisin mieluusti ottanut nyt heti alkuun jo kaksi, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että kun ei ole oikeastaan kunnollista tietoa, että miten kohdun limakalvoni toimii ja kaksosraskaus on aina riski, niin ensin yksi. Sitten nuo loput on pakastettu 2 aina samaan olkeen, joten ne laitetaan sitten molemmat, jos nyt sattuisivat kumpikin pakkasesta selviämään. Kuulemma 70 %:n todennäköisyydellä pakkasesta alkiot selviävät ja joillain ei tietenkään selviä pakkasesta ollenkaan.

Nuoruudesta saakka itse olen toivonut aina 3 lasta, mutta tässä melkein 20 vuoden aikana on huomannut, ettei nämä asiat mene niin kuin toivoo, joten suunnattoman kiitollisia ollaan, jos saataisiin edes yksi, toivottavasti terve, lapsi.
 
Viimeksi muokattu:
Krisuli Tervetuloa joukkoomme!! :flower:


Jag78 Onnea kyytiläisestä ja paljon pieniä tarrasukkia :heart:

Kyselit tuosta että haluisko 1 vai 2 alkiota siirrettäväksi, aika paha :whistle:
Itte oon kans miettiny tuota viime aikoina, ja melko kakspiippunen juttu..
Toisaalta ehkä jos siirtäs 2 nii ois todennäkösempää se onnistuminen. Myös sit sais kerralla sen haaveilemansa 2lasta.
Mut sit taas toisaalta 1ois siitä hyvä, et ei ois niin riskialtista toi raskausaika.

Toki jos nyt tulis sillee että ois 2 siirtokelposta alkioo niin voisin ottaa molemmat, samahan se on jos sieltä 2 tulla tupsahtais :)

Noniin, eilen illalla pitkän tsemppauksen jälkeen sain pistettyä Pregnylin. En tajuu miten tällä kierroksella oli tuo pistäminen joka ilta niin vaikeeta, just kun piti tökätä niin käsi vaan pysähty! Mut onneks isäntä kannusti vieressä ja kerran jopa pistikin.
Kuitenki tatskoja on sen verran ettei mitään neulakammoo oo ikinä ollu ja ammatinkin puolesta on noi pistely hommat tuttuja, niin ei sitten itteensä meinaa saada pikku piikkiä tuikattuu... :stick:

Huomenna punktio. Apua! Voin mellkein kuvitella että ensi yönä ei paljon nukuta, kun pelkää jo valmiiks huomista. viime hoidossa oli siitä hyvä että ei pelottanu koska ei tienny mitä odottaa, mutta nyt... Todella toivon että siellä on oikeesti varattu kunnon ruiskut kipulääkettä, toisin ku viimeks ei ainakaa ollu riittävät.
Alkaa muuten olo olla jo aika hassu, maha pömpöttää ja ihania viiltoja aina munasarjoissa. Vielä kun tänään iltavuoron jaksaa niin sit pääsis pariks päiväks huilimaan.. Ja huomenna punktion jälkeen en aio tehdä mitään, laiskotella vaan :p

Kaikille piinailijoille tsemppiä odotukseen
 
Viikonloppu vetelee viimeisiään....tervehdys uusille ketjulaisille:wave:

johkunen & Katjuska: plussatuulia teille molemmille =) pidän täällä peukkuja pystyssä....

jag:: tsemppiä näihin piinallisiin päiviin! mitä tulee tohon sun kysymykseen : 1 vai 2 alkiota? Mä kyllä mielelläni ottaisin 2 kyytiläistä kerralla, mut se ei valitettavasti ole mahdollista, koska kohtuni on osittain 2-osainen, ja siellä ei olis tilaa kahdelle kyytiläiselle pidemmän päälle:(
Kun tätä ikää alkaa olemaan jo kiitettävästi, niin 2 alkiota lisäis mukavasti onnistumisen mahdollisuuksia ja siinähän olis lapsiluku sitten valmiina, jos niillä kyytiläisillä olis mahiksia pysyä matkassa=) Itse olen ainoa lapsi ja pitkään ajattelin, että kun (heh-heh) saan lapsia, niitä pitää olla vähintään kaksi. No, pitkään aikaan ei oo enää moisia tavoitteita ollu.
 
Hellou!

Olen tässä pidelly tarkotuksella vähän taukoa jotta sais ajatukset pysymään pois näistä IVF kuvioista. Mutta nyt on sitten piinaviikko tosiaan edessä ja torstaina olis testipäivä...IIK!

Johkunen: Mikä tilanne sulla? Milloin sulla se verikoe? Onko mitään oireita että olisi tärpänny? Mulla ei mitään oireita. Pelkään jo valmiiks et tää oli tässä:ashamed:...no aikaa on vielä torstaihin asti jännäillä.

Jag: Onnittelut kyytiläisestä..Plussatuulia ja tsemiä piinailuun=)
Kyselit tuosta 1 vai 2 alkion siirrosta: Mulle ei kyllä edes tarjottu 2 alkion siirtoa, mutta jos olis sitä kysytty niin olisin varmaan tähän ekaan ottanut vaan 1 ja sitten seuraavaan 2. Olis ainakin paremmat noi onnitumis mahollisuudet. Mä olisin valmis ottamaan vaikka 2 vaavaakin jos niin tulis käymään että molemmat lähtis kasvuun!

Ööpo: Oikein paljon tsemiä punktioon...ei se niin kaamea kokemus ole, joten nuku rauhassa kunnon yöunet ja mene rennolla avoimella mielellä sinne!
 
Voi että... Piinailijoille kovasti tsemppiä!!! Tuntuu kuin olis itsellä testipäivä tulossa, hih hih. On se niin jännää.

Alkioiden lukumäärästä sen verran, että me aiotaan tehdä just niinkuin lääkäri suosittelee. Luotan että hän tietää mitä tekee ja osaa nämä hommat. Alustavasti on puhuttu 2 alkion siirrosta, tuplataan onnistumismahdollisuudet. Mullakin ikä kuvioissa; kuukauden päästä 37 pamahtaa lasiin.

Kuinka usein käytte naiset muuten ultrassa ja verikokeissa ennen punktiota? Täällä jenkkilässä ehkä jonkin verran eri systeemi...? Tän viikonlopun aikana on käyty joka aamu nimittäin verikokeessa ja ultrassa ja lääkäri muuttaa tulosten perusteella hormoniannostuksia. Kolmas aamu putkeen huomenna, jarrupiikit tulleet mukaan kuvioihin. Kuulemma lähellä ollaan tavoitetta, punktio ehkä jo keskiviikkona torstain sijaan. Eilen mieheni laski kokonaista 23 follia yhteensä, osa tosin pienempiä. Onko tuo jo liikaa? Juon vettä kuin hevonen, ettei vaan sitä hyperiä tulisi... Mutta siks kai tässä seurataankin päivittäin. Alkaa kyllä jo jännittään toi punktio.
 
iltaa...

Ekkuna suuret onnittelu Jag kyytiläisestä :heart:

Klo. 22.00 pistin Pregnylin, nyt pistosvälineet jemmaan ja odottamaan tiistai aamua :popcorn: toivotaan hyviä punktioita ja biopsioita :whistle:

Kaikille kovasti tsemppiä ja tervetuloa Krisuli!
 
ööpölle onnea punktioon ja toivotaan, et monta hyvää munista sieltä löytyy ja ei kipuja.

Minä pistin pregnylin illalla 21.45 ja huomen aamulla olis se punktio itellä edessä. Ei oikein osaa pelätäkkään ,kun ei ole aiempaa kokemusta. Aion kyllä vaatia sellaiset kipulääkkeet, et on äly mäellä... Huolettaa vähän ,kun kun on noita folleja sen verran vähän tulossa, et löytyykö niistä mitään ja päästäänkö edes siirtoon saakka.
 
dreamer74 :

meille ei tuosta samasta iästä huolimatta ekaan yritykseen lääkäri halunnut kahta laittaa, vissiin on jenkkilässä sitten vähän eri ajatukset. Itse olisin ottanut kaksikin mieluusti jo ekaan, olisi saanut sitten kaksi lasta kerralla, jos olisi tuuri käynyt.

Taitaa olla riippuvainen nuo koemäärät tuosta ohjelmasta millä mennään. Mulla tehtiin kevyemmällä hoito-ohjelmalla, eikä ainuttakaan verikoetta tms eli siis vain 2 ultraa ennen punktiota ja suunnittelukäynti tietty, ei muuta. Meille lääkäri sanoi, että pyrkivät yhteensä noin 10 follikkeliin, mutta että sahän on kovin yksilöllistä, jollakin saattaa pienestäkin hormonimäärästä tulla hyperi ja toisella taas ei follikkeleita ollenkaan vaikka normiannokset pistetään, niin kuin täällä on ketjuissa tullut luettuakin. Mutta hieno määrä tuo 23 :) Toivottavasti kaikki kasvavat. Mulla oli 13, joista 3 oli sitten epäkypsää, 1 hajosi ICSI:ssä ja yksi ei sitten jakaantunut. Loput laadullisesti vaihtelevia, saa nähdä miten pakkasesta selviävät. Oon vähän ajatellut, että kaikki kuitenkin jollain tapaa käytetään, jos ei mene meidän yrityksiin (toinenkin lapsi olisi tervetullut) niin lahjoitetaan sitten pois. Tuntuu niin hassulta, että ne hävitettäisiin ilman mahdollisuutta kehittyä.

Mä jotenkin ajattelin, ettei tämä aika punktoin ja alkionsiirron jälkeen nyt niin hankalaa olisikaan, mutta kyllä sitä tulee kummasti mietittyä, että miten tuossa nyt sitten kävi, tuleeko sitä plussaa vai ei. Toisaalta näen koko ajan mielessäni itseni testaamassa negan, mutta ehkä se johtuu siitä, että kun ei ole ollut plussaa koskaan ja yritysvuosia on kuitenkin lukuisia takana, niin se on niin epätodellinen ajatus, että plussa tulisi, että se tuntuu siksi niin mahdottomalta.

Toisaalta minua vaivaa sitkeästi ajatus, että sitä plussaa ei tule koskaan ja että kyse on jostain miun kromosomiviasta tai kohdun limakalvon rakenneongelmasta tai ties mistä harvinaisemmasta. Mutta pakkohan tässä on silti hoidot läpikäydä, vaikka noin olisikin, kun muutenhan sitä saa sitten koko loppuelämänsä harmitella, jos ei edes yrittänyt kaikkea mahdollista. Jotenkin yritän psyykata itseni, että tämä IVF/ICSI-tie on myös pitkä ja pitää muistaa ettei heitä pyyhettä kehään ennen kuin on monta kertaa yritetty, aina kun kutenkin lukee niistäkin, jotka on vasta useamman kerran jälkeen onnistuneet.
 
On tää hienoa, et meillä on tällainen keskustelupaikka, jossa voidaan jakaa fiiliksiä! Mä olin tänään kontrolliultrassa ja löytyi 16 follia. Oon pistänyt 150IU Puregonia nyt 5 pvä. Tänään sit Orgalutra mukaan ja taas torstaina tarkastukseen. Epäilty punktio olis maanantaina...iiks. Oli hassua, kun osa niistä follikkeleista oli jo 12mm ja iso osa 10. Lääkäri kyl vakuutti, et on ihan normaalia.

Äsken oli muuten pieniä vaikeuksia tunkea tota Orgalutran piikkiä nahkaan,mut sit tajusin vähän laittaa sitä lappeelleen eli 45asteen kulmaan ja pidin silmiä kiinni, ni sinne se sit lopulta uppos! Mitä sitä ei tekisi lapsen saamiseksi. On muuten muutenkin vähän turpea olo jo, saa nähdä mitä se on vkonloppuna...miten teillä muilla, onko olo pahentunut suuresti "loppua" kohti?
 
Minä täällä taas. Huomasin yhden oudon oireen: mun ei tee ollenkaan mieli kahvia! Yleensä kun tulen töistä, keitän kupposet ja "Oi, se maistuu hyvälle!". Mut nyt yritin palkita itseni reippaasta pistosurakasta keittämällä kahvit ja ei mee alas. :confused:
 
Lumileopardi Mullakin oli tänään kontrolliultra. Oon pistänyt kans 5 päivää Puregonia eikä mulla näkynyt ku 8 follia..suurinkin niistä vain 9 mm..sit useita pienempiä..mitenköhän tässä lopulta käy?? Huomenna aloitan minäkin rinnalle Orgalutranin. Mulla on vielä kontrolliultra perjantaina ja joko ma tai ti ens viikolla ois sit punktio..hui!!!! Muuten mulla on jomotuksia ja vihlontoja lähinnä oikeassa muniksessa, jossa niitä rakkuloita oli enemmän.
Millasia follitilanteita teillä muilla on ollu tässä vaiheessa?
 
Mä en ala mitään...huomasin iltalugeja laittaessa että valkosen mömmön sijasta jäi sormeen ruskeeta mömmöä, voipi siis olla et en pääse ees testaamaan torstaina jos samalla tavalla jatkuu. Luulis et noi luget pitäis kaiken tollasen tuhrun pois kun määräkin on tuplasti se mitä oon aikasemmin saanu..no päivä kerrallaa.
 
lumileopardi, amor ja muut punktioon valmistautuvat; mie taalla jenkkilassa karvistelen, punktion pitaisi olla torstaina nailla nakymin. Huomenna tiistai illalla olis Pregnylin pistopaiva ja sit torstaina punktioon.... pelottaaaaaaaa.
Mun hormoniannokset on vaihdelleet tosi paljon. eka viikolla kaytiin joka toinen paiva ultrassa/verikokeessa ja nyt loppua lahestyessa ollaan kayty joka aamu. taalla ne seuraa vahan eri tahtiin tilannetta kuin siella suomessa. toisaalta oon kylla tyytyvainen tilanteeseen, koska mehan maksetaan tasta ittemme kipeeksi... paras oliskin nyt onnistua :kieh: Mutta... tiedanhan mina etta se on ylemman kadessa miten tassa lopulta kay.
Mun hormoniannokset on ollu paivittain Follistim 75 - 150, 1-2 menopuria ja nyt vikat paivat viela yks jarrupiikki per paiva. Riippuen siis aina labra arvoista ja follien mittauksesta. Mulla onkin noita folleja kasvanut reilusti, 23 laskettiin eilen. Osa on jo tosi isoja 15-20 mm.
Nyt sitten pelkaamaan sita punktiota...:popcorn: Meidan toimenpiteeseen tulee anestesia mukaan, et pitas kylla saada kipu- ja rauhottavaa suoneen riittavasti...
 

Yhteistyössä