IVF-hoitoja syksyllä/talvella aloittelevat

Ootteko muuten koskaan kuullut, että nämä hoidot saattavat estää raskaaksi tulemisen :D ?

Tänään kävin yhdessä naisryhmässä ja sitten kerroin, että tässä on punnerrettu jo neljä alkiota tyhjällä saaliilla. Noh, siinähän sitten eräs vanhempi naisimmeinen sitten päätti ohjata minua "olemaan yrittämättä", kuulemma "se on niin noissa hoidoissa, että kun lakataan yrittämästä, niin tullaan heti raskaaksi, hän kuulemma tietää. Hoidot stressaa niin paljon."

Kysäisin sitten hältä, että mitenkäs en ole sitten raskautunut ennen kun hoidot aloitettiin? :D

Yleensä ympäristöni on suhtautunut todella hyvin, kun olen varsin avoimesti kertoillut, tää oli ensimmäinen, jolta tuli hullutuksia suusta. Tietysti aika monet tarjoaa tuota , että stressi aiheuttaa, mutta kun sanoo, että on jo yritetty jo aika kauan ilman hoitoja, niin sentään sitten uskovat. Mutta tämä immeinen oli niin vakuuttunut tuosta. Nauratti oikeastaan, kun tuolla periaatteella ei tule ihmisiä lapsettomuushoitoihin, kun ovat kaikki saaneet ne lapset jo siinä vaiheessa kun eivät asiasta ollenkaan stressaa :D

Ylipäänsä minusta tuo stressiin korostaminen on ihan puppua, se on vähän sellaista vastuun siirtämistä meille hoidettaville ja syyllistämistä, että "jos vain osaisit olla stressaamatta, niiin raskautuisit".

P.S. meidän kolmas PAS oli siis negatiivinen, jos joku osaa laittaa pinoon.
 
Olen krisuli niin samaa mieltä tuossa stressiasiassa ja olen myös kuullut niitä "olkaa yrittämättä" -neuvoja. Minä olen ainakin stressannut itseni viimeisen puolen vuoden aikana lähes hengiltä (5 hoitokiertoa putkeen) ja niin vaan raskauduin.
Ronja R. kävin eilen (pp14) verikokeessa ja hcg oli 475, vasta illalla testasin kotona ja Apteekin omaan piirtyi testiajalla hyvin hailakka, mutta kohtalaisen selkeästi nähtävissä oleva viiva. Varmaan olisi jotain näkynyt aiemminkin, mutta pp8 oli vielä ihan puhdasta negaa. Tsemppiä sinulle ja toivotaan niitä kahta viivaa!! Meinaatko malttaa huomiseen? Jännää!!
Dreamer74 pidetään kaikki täällä peukkuja, että saisit tänään hyviä uutisia!

Kiitos kaikille ihanille onnitteluista :heart:
 
Hox: Mulle annettiin arvio tiistain ultrassa että maanantaina ois punktio. Mutta huomenna mulla ultraus, että siinä sitten selviää onko maanantaina punktio. Toivon mukaan olisi.
Hiukan vaan jännittää ja odotukset on aika sekavat tulevasta punktiosta, oli sen verta kova pettymys joulukuun alussa tuo ekan ivf punktio, kun ei yhtään löytynyt munasoluja. :(

Krisuli: Samaa potaskaa olen saanut myös kuulla, että kun lopetatte ressaamisen ni johan alkaa tapahtumaan. Ja pah, yli vuosi yriteltiin, että tulee jos tullakseen, ei tullut, sitten oli inssejä välissä.. ja Sit jatkettiin ilman hoitoja yli puol vuotta ilman mitään yritystä, ja ei tulosta. Meillä vaan lähipiirissäkään ihmiset ei tunnu tajuan ettei tule vaikka ressattais tai ei ressattais.. Yritetään tai ei yritetä.. Olenkin monelle jo sanonut että aivan turha jauhaa mulle tuollaista "paskaa". Kyl on vaan niin kaikenlaisia ohjeita saatu että huh huh. :LOL: Tosin nyt kun lähipiirissä suurin osa tullut helposti raskaaksi ja osa saaneet jo vauvansa.. niin on tullut hiljaista, ja kukaan ei ole enää pahemmin maininnut tai puhunut meidän hoidoista/lapsettomuudesta. Enemmänkin kuulee juttuja että toinen/tai kolmas lapsi teon alla, ja kamalaa kun ei heti ekana kiertona tärpännyt... että niin mielenkiintoista kuunneltavaa... :eek:
 
Täältähän kuuluu paljon oikein hienoja uutisia... Onnea kaikille!

ON: Mulla taas ei ihan niin mukavasti mene. Täällä on nyt sitten piinailut piinailtu ja eilen kävin sitten verinäytteessä. Arvo oli jotain 64,5 eli siis siellä jotain on yrittänyt olla mutta ei sitten enää olekaan :( . Joudun vielä ensi viikolla uuteen näytteeseen jossa katsotaan että arvo on laskenut kokonaan negatiiviseksi. Ärsyttävää kun edelleen on niitä tyypillisiä raskausoireita mutta mitään ei kuitenkaan ole... No itkut on itketty ja ei auta muu kun jatkaa eteenpäin. Meillä on siellä pakkasessa yksi alkio. Tosin hieman negatiivisin ajatuksin olen PAS:iin lähdössä. Meillä yritettiin PAS:ia noin vuosi sitten ja pakkasessa oli silloin kolme alkiota joista yksikään ei selvinnyt sulatuksesta.Miten ihmeessä sitten yksi voisi selvitä kolmea paremmin??? No kai sitä täytyy toivoa että kyseessä olisi jonkinlainen superyksilö ;)

Nyt tässä tosiaan vaan mietityttää että kuinkahan kauan voi mennä siihen kun raskaushormonit ovat kadonneet kehosta? Käyköhän se ihan tuossa viikossa vai voiko siihen mennä kauemmin? Onko kellään kokemuksia?
 
joku_raja: Joo sorry, unohtu laittaa se tila, eli PAS suunnitteilla nyt helmikuulle. (Lisäksi katselin koko listaakin ihan hassusti.) Jos siis se ihme kysta ei ole kasvanut ja jos viimeisessä oljessa on siirrettävää. Eli jossia löytyy... Huomenna ensimmäinen PAS-käynti, että siinä selviää tuo ensimmäinen jos.

sannamary: voi harmi :( Toivotaan parasta alkioiden suhteen. Muistelen, että joku kertoi yhdestä IVF:stä kaikkien kuolleen pakkasessa ja seuraavassa selvinneen (vai oliko se nyt toisinpäin), että voi tuossa vielä hyvin käydä. Jos ei, niin ei kun tahkoamaan lisää niitä alkioita.
 
:hug: sannamary. Minun piti ihan ruveta tarkistamaan, että koska sulla oli siirto. Oliko se 20.1? Eli tänään on pp13? En nyt yhtään mitään turhia toiveita halua alkaa herättelemään, mutta minulle sanottiin ainakin että hcg viitearvo 14 päivää siirrosta olisi noin 50-400. Ainakin Haaveilija 82 raskautui myös pienehköillä hcg-arvoilla ja se arvon nouseminenhan on tosi yksilöllistä..

muoks:
mitäs kuuluu Dreamer74, Pieni askel ja -karpalo-?
Ja tsemppiä Ronja R. huomiselle!!! puuh puuh puhaltaa plussatuulet :)
 
Viimeksi muokattu:
sannamary, mökkelö, tosissaan nyt mäkin vasta kiinnitin huomion tuohon arvoon. Mitkä on viitearvot tuolle HCG-testille mistä te puhutte? Kun eikö raskaustesti ole plussa jos on yli 10. Niin miten ihmeessä 64,5 on sitten negatiivinen? Vai onko tuo joku toinen testi? Mitenkä se nyt voi olla niin, että raskaustestin raja on tuo 10 tai 20, jos kerran normaalissa raskaudessa pitää olla 50? En vaan nyt hokaa yhtään.
 
sannamary, mökkelö, tosissaan nyt mäkin vasta kiinnitin huomion tuohon arvoon. Mitkä on viitearvot tuolle HCG-testille mistä te puhutte? Kun eikö raskaustesti ole plussa jos on yli 10. Niin miten ihmeessä 64,5 on sitten negatiivinen? Vai onko tuo joku toinen testi? Mitenkä se nyt voi olla niin, että raskaustestin raja on tuo 10 tai 20, jos kerran normaalissa raskaudessa pitää olla 50? En vaan nyt hokaa yhtään.
Virtsatestien ja veritestien arvoja ei voi suoraan vertailla (eri yksiköt). Eli nuo raskaustestien herkkyydet koskee tietenkin virtsan hcg-arvoja (yksikkönä mIU/ml).

Tosin, en itsekään ymmärrä, miksi tuo 64,5 on huono arvo. Minä olen myös ymmärtänyt, että yli 50 on noilla päivillä hyvä. Jos siis kyseessä pp13.

Lis. Tjaah, laboratoriokäsikirja kyllä sanoo, että kuukautisten jäädessä pois arvon pitäisi olla keskimäärin 100 - 200 IU/l.
 
Viimeksi muokattu:
Mökkelö: Onnea!! Vautsi vau, tosi ihana uutinen! =)

Sannamarylle ja Tammuskalle halit, tosi kurja juttu :hug:

ON: Punktio oli tänään, 10 follia joista saatiin 8 munasolua. Punktiossa eniten sattui se kohdunkaulan puuduttaminen, siinä kyllä kyyneleet valui. Sen jälkeen ei sit enää tuntunutkaan mitään. Olin kyllä ihan paniikissa ennen sitä punktioo, hoitajakin ihmetteli että onpas sulla verenpaine korkealla ja pulssi hakkaa... Sain sit rauhoittavaa joka auttoi vähän. Mutta jee jee, nyt se on tehty! :D Maha on kipee ja turvoksissa mutte ei mitenkään mahdottomasti.

Maanantaina iltapäivällä olis sit siirto, eli se on 5 päivän viljely ja tarkoituksena vissiin saada blasto aikaan. Jännittää kyllä mahtaako yksikään selvitä blastoksi asti kun ei oo sanottu että kovin moni edes hedelmöittyy...
 
Hei täältä taustalta ja hurjan paljon onnea plussanneille :heart:

Oma jaksamus on aikalailla vähissä. Jouduin siirtään Naikkarille menoa. Jos tuota ens kuun alusta sinne sitte..

(.)
Hirvee nitinativalitusvirsi. Liittyen nähin hemmetin kk-kiertoihin, menkkoihin, jotka tulee 2 vkon välein ja siitä, että tässä 3-4 pvää oon ollu nii jäätävän kipiä, että alkuviikosta meinasin kiputuskassa tilata piipaa-autoa. Hemoglobiini romahtaa tätä menoa hyvin äkkiä... Side läpi puolessa tunnissa =/ Päivät menee sängynpohjalla ja mieli maass.

Kaipa tuota pitää huomenaamulla soittaa terv.keskukseen ja valittaa siellä ja siellä on lääkäri, joka ei piruvie tajua, vaikka rautalangasta vääntäis. Vara ei ole lähteä mihinkään muualle. Kivut (endometrioosi ja menkat) on ollu sitä luokkaa, että invalidisoi ja itkua pitää vääntää. Kipulääkitys on Tramal 100mg+Burana 600mg+Panadol 1G. Ei auta, ehkä sen äkäsimmän kivun taittaa. Palkaksi saan hemmetin huonon olon Tramalin takia.

Epätoivoselta alkaa jo tuntumaan.
 
Give, kurjalta kuulostaa :hug: Käy nyt kuitenkin siellä terkkarissa, ja pyydä lähetettä gynen polille jos tk-lääkäri ei osaa auttaa. Mutta runsaaseen vuotoon auttaa traneksaamihappo eli lääke nimeltä Caprilon, se vähentää vuotoa selvästi. Mitä menkkakipuihin tulee, tiedän mitä tarkoitat. Itselläni on kans endosta johtuen niin karmeat kivut että joudun olemaan aina menkkojen aikaan sairaslomalla. Itse käytän Panadol 1g x 4 /vrk + Miranax 550 mg x2 /vrk ja tarvittaessa vielä Temgesicia. Se on myös opiaatti mutta vahvempi kuin Tramal. Itsellenikin vaan valitettavasti tulee aivan superhuono olo opiaateista, oksennan pari tuntia sen oton jälkeen. Siksi yleensä en pystykään sitä ottamaan, ainoastaan jos on pakko. Ja kivut ovat niin kovat kuitenkin ettei töihin pysty menemään. Lämpimät kaurapussit vatsalla ja jalkovälissä auttavat kans, ootko kokeillut? Ja ehdottaisin että nostat Buranat ja Panadolin maksimiannokseen eli Burana 600 mg x4 ja Panadol 1g x4 /vrk. Niiden vaikutusmekanismit ovat keskenään erilaiset, ja niitä voi hyvin käyttää molempia max annoksen yhtä aikaa. Ja jos on pakko käyttää Tramalia, pyydä tk:sta/gyneltä pahoinvointilääkettä esim. Primperan, jonka otat n. puoli tuntia-tunti ennen Tramalia, sekin auttaa vähentämään huonoa oloa. Tsemppiä!
 
Viimeksi muokattu:
Ultrassa käyty... Täällä vasta sitten tiistaina punktio. Munarakkuloita kaiken kaikkiaan 10-12. Ja kokoa niiltä löyty 18- 13. gonalia saa pistellä vielä tänään ja huomenna. argh... joudun vielä hakemaan yhen 300 pakkauksen apteekista... Mä niin toivoin että sillä määrällä pärjättäisiin mitä joulukuun lopussa hain gonalia lääkekaton täyttymisen hinnalla. huoh... Ja ja sunnuntaihin saakka sumuja. sunnuntaina pregnylin pisto. Kohdun limakalvo loistava. Nyt tosin kaikki vähän paremmin/ paremman näkyisesti tuolla sisuksissa kuin mitä marras/joulukuun lyhyen kaavan ivf:sä oli. Ehkä tämä pitempi kaava passaa minun kropalleni paremmin. Tietty nyt vaan toivotaan ja pelätään että niitä munasoluja saataisiin tällä kertaa.
 
Tsemppiä Give, kuulostaa tosi kurjalta!

Mä kävin kanssa ultrassa tänään ja maanantaina olisi punktio! Lekuri sanoi, että määrä ei ole mikään älyttömän suuri, mutta laatu/koko sitäkin parempi. 6 tosi hyvänkokoista ja 4 vähän pienempää, jotka voidaan saada vielä mukaan. Tänään pistän vielä 150 gonal-f:ää.

Mun ei onneks tarvii ostaa lisää lääkkeitä, sillä lääketehdas on vahvistanut, että jokaisessa on 100IU ainetta extraa, joten mun kahdesta kynästä saan vielä toisesta 100 ja toisesta sitten 50. Eli käytän niitä "extramehuja" :) Säästyy taas joku satanen :)

Onkos muita punktiokavereita maanantaille? Jepelis mites siellä?
 
  • Tykkää
Reactions: Jepelis
Oon tässä viime päivät seuraillu teidän kuulumisia. Ihana ku on noita plussanneita alkanu olla mukavasti!

Meillä menny tunteet vähän vuoristorataa. Testasin pp8, et onko pregnyl jo poistunut ja negaa näytti. Pp10 testasin uudestaan ja siihen ilmestyikin viiva, haalea, mutta selkeä viiva kuitenkin. Pp13 testasin vielä uudestaan, mutta siihen ei enää tullutkaan mitään. Eka haamun jälkeen olo oli niin toiveikas ja onnellinen, vaikka yritin pitääkin vähä malttia asiassa ja sit tulikin perään nega. Noh, mutta tänään oli virallinen testipäivä ja taasen siihen pamahti kaks viivaa. Ei vieläkään täysin selkeä, mutta viiva kuitenkin :) Mä oon ihan ihmeissäni, et mitä tämä on. Voiko siihen edelliseen negaan vaikuttaa, et jos virtsa oli liian laimeaa? Tein sen myös eri testillä ku kaks ekaa. Tänään soitin polille ja kysyin, et millon pitää testata hcg verestä. Sieltä sanottiin, et ei sitä tarvi testata. Jos vielä sunnuntaina näyttää plussaa, niin sitten varataan suoraan varhaisultraan aika. Onko tämä normaali käytäntö OYS:ssa?
 
Onnea valoa!!! Mahtava juttu! :flower: Ei jumankekka mikä plussapuhuri täällä puhaltaa, toivottavasti se vie meidät loputkin mukanaan :D

ON: Tänään saikulla punktion jälkeen. Vatsa on arka ja turvonnut mutta ei mitenkään mahdottomasti. TAYSista sanottiin punktion yhteydessä että heillä ei ole resursseja ilmoitella mitään väliaikatietoja, että jos ei mitään kuulu niin maanantaina siirtoon. Nyt punktiosta on 30 tuntia, eikä sieltä oo soitettu, joten oletan sen tarkoittavan että ainakin osa munasoluista on hedelmöittynyt :saint: Koska kai ne olis sieltä ilmoittanu tähän mennessä jos ei yksikään olisi selvinnyt jatkoon. Nyt vaan toivon sormet ja varpaat ristissä että joku sitkeä sissi selviää blastoksi saakka että päästäis siirtoon.
 
Taustalta hei!

Niin siis Sannamary, mun hcg verestä oli pp 13 30! En minäkään halua turhia toiveita herättää, mutta ihmettelen kun mulle sanottiin, että kaikki on mahdollista ja ratkaisevaa oli se, mitä hcg oli siitä 2 vrk:n päästä, eli pp 15, jolloin arvo oli kolminkertaistunut. Tosin itse olin asennoitunut just noin, että siellä on joku ollut ja jo mennyt. Mene nyt mahd. pian uuteen labraan, niin näet pääset piinasta! :hug:

Haaveilija ja pallero 10+2
 
Moikka!
Tänään käyty ultrassa ja hyvältä näytti. Kp 13 tänään, limakalvo kaunis 6,1mm ja vasemmalla johtofolli 14mm. Nyt siis odotellaan sormet ja varpaat ristissä ensin sitä ovistestin plussaa ja sitten sitä, että alkiot selviävät sulatuksesta =) Ensi viikolla toivottavasti siirto...
Onnea plussanneille, toivottavasti täällä tultaisiin myös pian perässä :heart:
 
valoa sain myös 2. hoitokierrossa eri testeissä eri tuloksia: perusliuskatesti antoi negatiivisen (testasin vähän ennakkoon viikonloppuna, kun ajattelin, että ehtii vähän toipua maanantaiksi töihin, joopa joo). Virallisena testipäivänä maanantaina testasin elämäni 1. kertaa digitestillä (Clearblue) ja sain tuloksen "raskaana 1-2 viikkoa". Soitin tuolloin klinikalle ja kerroin tilanteesta, he kehottivat odottamaan 1-2 päivää ja testaamaan uudestaan. Näin sain sitten pp 16 digitestillä tuloksen "ei raskaana". Eli meilläkään ei ohjattu veritestiin, vaan kehotettiin malttamaan pari päivää ja testaamaan uudestaan.

Haaveissa toinen täällä menen aika samoissa tunnelissa: keskiviikkona oli ultra, jossa limakalvo oli 13 mm ja johtofolli 20 mm. Eilen sitten tuli ovisplussa (kp 11, edellisessä kierrossa oli kp15) ja tiistaina mennään siirtoon, jos selviää sulatuksesta.

Onko kellään tietoa, miten paksu/ohut limakalvontulisi olla optimitilanteessa? Itse en ole tajunnut asiaa koskaan kysyä, vaikka se aina mitataan.
 
Viimeksi muokattu:
Plussatuulillla tuntuu olevan vaikutusta, sillä minäkin sain ensimmäistä kertaa elämässäni plussan ja ihan selkeän sellaisen =) Tämä siis ainoastaan apteekin testillä ja kun soitin klinikalle meinasivat vaan, että seuraavaksi olisi varhaisultra kolmen viikon kuluttua (ja sinne asti pitäisi käyttää Lutinusta!). Ajattelin kyllä soittaa vielä ma-aamuna ja pyytää verikoetta, koska en täysin luota tuohon kotitestiin ja tuntuu ihan mahdottomalta ajatukselta odottaa kolme viikkoa epävarmuudessa. Tähänkin vaiheeseen pääsy tuntuu kuitenkin ihanalta saavutukselta, koska tähän saakka ei ole ollut mitään merkkiä siitä, että voisin tulla raskaaksi. Toiveikkain mielin siis viikonloppuun :heart: '

Puhallan plussatuulia edelleen eteenpäin =)
 
  • Tykkää
Reactions: mökkelö
Moi vaan!

Nuppuska, kiitos vaan kysymästä, mullakin oli tosiaan tänään ultra. :) Mulla noita folleja oli aika ruhtinaallisesti, 24. :O Punktio sovittiin tiistaille ja siirron ajankohta ainakin näin alustavasti on sitten torstaina. Edelleen pientä hyperin riskiä, mut onneksi ei kuitenkaan nestettä munasarjoissa jne. Lääkäri kyseli kovasti että hengästyttääkö mua normaalia enemmän tai turvottaako. No en ainakaan itse tällaisia oireita ole havainnut. Mut kaikenkaikkiaan lääkäri oli hyvin luottavainen punktion suhteen. Toivottavasti nämä nyt olisivat sitten käyttökelpoisia. Alkaahan tuo olemaan aika täyteläinen olo tuolla navan alla, ja onko tuo kumma jos siellä yli kaksikymmentä munista on muhimassa. :) Voi kun noiden joukossa olisi se yksi joka haluaisi yksiön perustaa tuonne minun sydämen alle. Mun mies oli ilmoittanut tänään esimiehelleen olevansa tiistain pois töistä. Esimies oli tietysti kysynyt syytä ja mun mies oli suoraan kertonut mistä poissaolo johtuu. Esimies oli alkunikotuksen jälkeen ollut oikein ymmärtäväinen ja kysellyt näistä meidän hoidoista. Mut siis pointti miksi tämä tuli nyt mieleen on se, et miesten on varmaan vaikeempi puhua näistä jutuista.. Naisten vertaistuentarve ymmärretään varmasti paremmin. Voisi olla miehillekin aika hyvä saada vertaistukea koska jos tämä ei ole helppoa meille naisille, niin ei se sitä ole miehillekkään. Pitää koittaa tukea vaimoa, kestää itkut, hormoonimyrskyt, epätoivot, pelot ja siinä sivussa omakin lapsen kaipuu nostaa päätään. Toki kellä enemmän ja kellä vähemmän, mut silti. Kaikkeen sitä ihminen joutuu ennen kuin vanhaksi elää..

Valoa, no jopas sulla vuoristorataa menee noiden testaamisten kanssa. Mut pääasia että uusin testi näyttää noin hyvää tulosta. Me ollaan myös tosiaan Oysissa hoidoissa, mut ei olla vielä testailuvaiheessa, joten en osaa noista testailukäytänteistä sanoa. Käsittääkseni kotitesti on ihan yhtä luotettava kuin tuo veritestikin, mut veritestin avulla vaan saadaan selville sen HCG:n määrä.
 
Viimeksi muokattu:
Oyssissa ja aika monessa muussakin paikassa on luovuttu automaattisista hcg-mittauksista. Kotitestit ovat erittäin luotettavia ja tietenkin se on myös kustannuskysymys. Eikä arvo kuitenkaan lupaa raskauden kannalta yhtään mitään. Toisaalta matala arvo tuo ihmisille lisää stressiä, vaikka raskaus on edetä ihan normaalisti kuitenkin. Yksityisellä niitä käytetään enemmän, koska asiakas maksaa kustannukset.
 
Onnea plussanneille :)

Tänään kävin gynellä ja se ihme kysta, joka olikin siis polyyppi, ei ollut kasvanut. Jihuu! Eli sen ei pitäisi vaikuttaa mihinkään kun on niin pieni, eikä ole kasvanut. Että oon niin onnellinen, ettei siltä puolelta näytä tulevan nyt mitään ylläriä.

Eli siis neljäs PAS suunnitellaan tähän kiertoon, ensi viikolla siirto, kunhan ovutesti nyt plussaisi. Ja sitten piinaillaan. Jos siis on jotain siirrettävää...

Katsottiin myös jatkoa ja näyttäisi siltä, että seuraava ICSI päästään tekemään maaliskuun lopussa. Rahatkin saadaan just kokoon siihen mennessä. Jos nyt ei sitten huhtikuun alussa oleva pääsiäinen pistä viivytystä kehiin.

Miten teillä, mutta mulla on niin, että kunhan vain hoidot menee jatkuvasti ja on suunnitelma tulevaisuuden hoitoihin, niin pääkoppa kestää suht. hyvin. Mutta jos näyttää tulevan viivytyksiä, niin siiten oon ihan "liisa ihmemaassa" olo ja vähän hukassa. Tänäänkin sain oman tarmoni takaisin, kun selvisi, ettei se polyyppi ainakaan tätä hommaa estä. Tosin tietysti tässä vaiheessa alkaa tuntua jo ihan epärealistiselta, että se plussa joskus tulisi, mutta niin kai se on suurimmalla osalla, että sitä ekaakin plussaa pitää odotella ja odotella. Ja odotella vielä vähän lisää.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä