Jaahas, taitaa meidän vauva syntyä tänään. (Terkut synnäriltä)

Tai viimeistään huomenna.

Jäin aamusta sisälle käynnistykseen ja päätyivät laittamaan ballongin, joka pysyi paikoillaan vain 2,5 tuntia. Nyt odottelen lopullista päätöstä saliin siirtymisestä...mutta eipä tässä hirmuisesti muita vaihtoehtoja taida olla, kuin se saliin siirtyminen ja kalvojen puhkaisu...mitä turhaan mä täällä osastollakaan makaan?

Supparit kyllä loppuivat kuin seinään tuon ballongin irtoamisen myötä (sitä ennen olivat jo niin kovia, että itku pääsi), mutta eiköhän ne siitä taas ala, kun kalvot puhkoo?!

Taidan ottaa nyt tovin levon kannalta ja kerätä illan koitokseen voimia :)
 
"vieras"
Toivottavasti ei mene huomiseen, jos satut olemaan taikauskoinen :D...perjantai 13.2013 .

Olen myös raskaana ja synnytystä ootellaan. Olisihan se ihan hauskakin tuo huominen päivä :D
 
Pin
Ei käy kateeksi mutta onnea matkaan! :D Mikä muuten on ballongi?
Sellanen pallero mikä tungetaan kohtuun ja täytetään sitä letkua pitkin nesteellä. Sitten sitä pitää vähän vedellä jos ei itsestään tahdo tulla niin, että se auttaa kohdunkaulaa avautumaan. Yleensä laitetaan kuudeksi tunniksi ja otetaan pois jos ei irtoa. Mulla oli mm 6h ja toinen 12h eikä kumpikaan tullut vaikka kiskoin täysillä. Eli tosi hyvä jos se tuli noin nopeasti, lupaavaa! :)

Muoks: niin tai ei se mikään pallero ole kun laitetaan! Täytetään vasta kun on sisällä ja sitten. :D
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="Maija";28975635]Onkos se ballongi se virtsatiekatetri, joka laitetaan kohtuun?[/QUOTE]

Virtsatiekatetri? öh...ja tuskin kohtuun mitään laitetaan. Taidetaan laittaa enemminkin kohdunsuulle.

Ballongi on jonkinlainen värähtelevä laite, joka aiheuttaa supituksia. Jos nyt oikein muistan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Määa;28975634:
Tsemppiä! Jospa se tilanne olis niin pitkällä että kalvot voi puhkaista.
Minkälainen tilanne tarvii olla, että voidaan puhkaista? Mulle sanottiin, että todennäköisesti puhkaisulla pelkästään mennään, kun käynnistys on pian. Ja tilanne oli sormelle auki, 1 cm kaulaa ja pehmeä...tuossa 1,5 viikkoa sitten. Tuossa lapussa, jonka sieltä sain, luki että voidaan puhkaista, jos on auennut.
 
ballonki
Ballonki-laajennussta käytetään ensisijaisesti, jos aiempi synnytystapa on ollut keisarileikkaus. Lääkäri ohjaa katetrin vauvan pään ja kohdunsuun väliin ja katetrin ballonki täytetään fysiologisella keittosuolaliuoksella ( 50 ml ).

Katetri teipataan äidin reiteen ja sitä vedetään 1-2 kertaa tunnissa. Tällä tavalla pyritään kypsyttelemään kohdunsuuta mahdollista kalvojen puhkaisua varten. Synnyttäjä voi mennä myös kotiin katetrin kanssa, jolloin katetriin ei kohdisteta vetoa. Jokainen tapaus arvioidaan erikseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Pin
"Maija"
[QUOTE="vieras";28975641]Virtsatiekatetri? öh...ja tuskin kohtuun mitään laitetaan. Taidetaan laittaa enemminkin kohdunsuulle.

Ballongi on jonkinlainen värähtelevä laite, joka aiheuttaa supituksia. Jos nyt oikein muistan.[/QUOTE]

Viitaten tuohon, mitä ap tässä välissä vastasi, niin kyseessä on siis se katetri. Ihan sama laite, kuin joka työnnetään virtsarakkoon, työnnetään nyt kohtuun ja täytetään vedellä. Ärsyttää kohtua ja tavoitteena on aiheuttaa supistuksia.
 
"Maija"
[QUOTE="Maija";28975655]Viitaten tuohon, mitä ap tässä välissä vastasi, niin kyseessä on siis se katetri. Ihan sama laite, kuin joka työnnetään virtsarakkoon, työnnetään nyt kohtuun ja täytetään vedellä. Ärsyttää kohtua ja tavoitteena on aiheuttaa supistuksia.[/QUOTE]

Sorry, ei siis vettä... vaan edellä mainittua liuosta.
 
"vieras"
[QUOTE="Maija";28975655]Viitaten tuohon, mitä ap tässä välissä vastasi, niin kyseessä on siis se katetri. Ihan sama laite, kuin joka työnnetään virtsarakkoon, työnnetään nyt kohtuun ja täytetään vedellä. Ärsyttää kohtua ja tavoitteena on aiheuttaa supistuksia.[/QUOTE]

On vai...enpäs tiennyt :)...kuulostaa vähän oudolta.
 
"Maija"
[QUOTE="vieras";28975684]On vai...enpäs tiennyt :)...kuulostaa vähän oudolta.[/QUOTE]

Mäkin kuulin tästä kuukauden sisällä. Ei oo ollut käytössä kauan ilmeisesti...
 
Määa
[QUOTE="vieras";28975645]Minkälainen tilanne tarvii olla, että voidaan puhkaista? Mulle sanottiin, että todennäköisesti puhkaisulla pelkästään mennään, kun käynnistys on pian. Ja tilanne oli sormelle auki, 1 cm kaulaa ja pehmeä...tuossa 1,5 viikkoa sitten. Tuossa lapussa, jonka sieltä sain, luki että voidaan puhkaista, jos on auennut.[/QUOTE]
tuota mä en tiedä. Mutta mulla yritettiin käynnistää 6 kertaa, mutta aina supistukset loppuivat jossain vaiheessa. Ja viimeisellä kertaa sanottiin että tänään se otetaan, tavalla tai toisella. Taisin silloinkin kärvistellä käynnistyksessä aika pitkään ennen kuin kalvot voitiin puhkaista. Aamusta iltaan meni tuolloinkin.
 

Yhteistyössä