Jatkaako päivähoidossa vai jääkö kotiin?

Mitä tekisitte minun tilanteessani kumman valitsisit?
Lapsi on n.2,5v ja meillä on myös vauva. Nyt mietin jatkaisiko isompi lapsi osapäivähoidossa päiväkodissa parina päivänä 4h /pvä. Kuinka paljon 2,5 v tarvitsee muiden lasten seuraa ja sosiaalisia kontakteja?

Päiväkodissa suositeltiin päivähoidossa jatkamista koska lapsi ei puhu ikätasonsa mukaisesti ja käy puheterapiassa.

Kerhot ovat kaukana ja päiväkoti on vieressä. Jos päädymme kerho ratkaisuun, aikaisintaan huhtikuussa aloittaisimme. Liikkuminen kahden lapsen kanssa on hankalaa koska meillä ei ole autoa käytössä eikä tuplarattaita.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että lapsi jää kotihoitoon ja jätämme osapäivähoitopaikan.
 
Varo,pian saat haukut... Niin näis keskusteluis hankkii käydä kun kaikki ei ymmärrä että mielipiteensä saa sanoa, mutta se ei ole ainoa oikea!! Vaan jokainen tekee niin kuten itselleen näkee parhaaksi.. Lue tuota keskustelua "päivähoito". Siellä on just tosta aiheesta! En tiedä, ite kamppailen vähän saman kanssa, paitsi et meil tyttö jo 4 ja vauva tulossa maaliskuul viimeistään. Ja huomaan kyllä et seuraa tarvis ehkä enemmänkin kuin kerhon 2krt vkossa.. kun on ollut hoidos aiemmin. nyt kotona 2kk..huhhuh.. 2-3vuotiaasta en tiedä veisinkö välttämättä itse hoitoon, en varmaan, mutta en ketään tuomitse kuka vie. riippuu niin tilanteesta ja siitä lapsesta jne! :)
 
Miskan äiskä
Sinuna jatkaisin isomman lapsen päivähoitoa, jos hän viihtyy siellä. Kyllä ton ikäinen tarvitsee jo seuraa, vaikka ei sitä osaa itse vaatia. Leikit ja puhe sekä sosiaalisuus kehittyy parhaiten jos on ikäistään seuraa eikä sun tartte järkätä kaikkea tekemistä ja sitä ns. virikkeellistä toimintaa vauvan hoidon ohessa. Hommatkaa vaunuihin seisomalauta, niin isompi jaksaa siinä jo varmaan seistä, jos ei jaksa tai halua kävellä päiväkotiin. Koittakaa järjestää hoitoon vienti niin, että mies veisi aamulla ja sinä haet pois, niin ei tartte koko ajan olla pukemassa ja riisumassa vauvaa ja miettimässä imetyksiä ja vaipanvaihtoja yms. Tsemppiä ja jaksamista!
 
karoliina
voi martta, martta...

Jos kerran päiväkoti on vieressä ja lapsella on siellä paikka, niin ilman muuta kannattaa sitä paikkaa käyttää vaikka edes parina päivänä viikossa. Varmasti puhetta ja puheterapiaa ajatellen iso apu lapselle!!
 
hei
TOTTA KAI JATKAT! Älytöntä muu! Kun on kerran vielä puheessa ongelmaa. Mulla kohta 3v poika ja vauva 3kk ja poika käy kolmena päivänä viikossa päiväkodissa. Loistava systeemi. Kaipaa kavereita ja koliikkivauvan kanssa ei olla paljon mihinkään päästy. Suosittelen todella järjestelyä, jos siis lapsen luonne sopii. Ujoa ja arkaa lasta (ja rauhallista) ei ehkä kannata hoitoon harkita.
 
Me tekisimme näin
jatkamista, niin ota ihmeessä puheet vakavasti! Kun kerran teillä on puheongelmaa, päiväkoti on varmasti silloin ainoa oikea paikka. Meillä tuttavan perheessä lapsi piti lopulta vaihtaa kokopäiväryhmäänkin puheen viivästymisen takia.
Puheasiaan ei auta kerho, ja miksi rahdata lasta sinne kauas, kun päiväkoti on tuttu ja lähellä? Käytä ihmeessä päivähoitomahdollisuus hyväksesi ja pidä lapsi siellä osapäiväisenä.
Siitä en tiedä, kaipaako se 2,5v niin vielä seuraa: meillä vilkas 5v:kin viihtyy hyvin vielä kotona. Mutta tuo puhejuttu on kyllä sellainen, ettei sitä sovi vähätellä. Hoidosta eivät varmasti turhaan suosittele jatkamista, tulijoita päiväkotiin olisi varmasti nimittäin muutenkin.
 
mie oon yleensä sitä mieltä että kotihoito ensisijainen ratkaisu. ap.n lapsihan käy jo puheterapiassa saa siellä kyllä ongelmaansa parempaa apua kuin päiväkodissa.
toki on sellaisia erkoistapauksia joissa päivähoito suositeltavaa, esim perhetilanteessa/lapsella jotain ongelmia.
kyllä kaksi ja puoli vuotiaalle vielää riittää koti ja kotiaskareet. meillä 5 vuotiaskin viihtyy mainiosti päivät miun ja vauvan kanssa. käy kerran viikossa päiväkerhossa ja kerran viikossa käydään perhekerhossa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2007 klo 16:18 vieras kirjoitti:
Mitä tekisitte minun tilanteessani kumman valitsisit?
Lapsi on n.2,5v ja meillä on myös vauva. Nyt mietin jatkaisiko isompi lapsi osapäivähoidossa päiväkodissa parina päivänä 4h /pvä. Kuinka paljon 2,5 v tarvitsee muiden lasten seuraa ja sosiaalisia kontakteja?

Päiväkodissa suositeltiin päivähoidossa jatkamista koska lapsi ei puhu ikätasonsa mukaisesti ja käy puheterapiassa.

Kerhot ovat kaukana ja päiväkoti on vieressä. Jos päädymme kerho ratkaisuun, aikaisintaan huhtikuussa aloittaisimme. Liikkuminen kahden lapsen kanssa on hankalaa koska meillä ei ole autoa käytössä eikä tuplarattaita.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että lapsi jää kotihoitoon ja jätämme osapäivähoitopaikan.
Ihan asian ohi,mutta miksi jo tuon ikäinen laitettu puheterapiaan? Eihän moni 2,5v edes puhu,kuin muutaman sanan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 00:53 karoliina kirjoitti:
voi martta, martta...

Jos kerran päiväkoti on vieressä ja lapsella on siellä paikka, niin ilman muuta kannattaa sitä paikkaa käyttää vaikka edes parina päivänä viikossa. Varmasti puhetta ja puheterapiaa ajatellen iso apu lapselle!!

niiiiiin??? :wave:
 
LAPSEN PAIKKA ON KOTONA, JOS ÄITI TAI ISÄ ON SIELLÄ HOITAMASSA

TIEDÄN KYLLÄ, ettäjokaisella lapsella on oikeus päivähoitopaikkaan jne, jne...
.
Kuitenkin näkisin että jos äiti tai isä on kotona ja voi lapsensa hoitaa, niin lapsen paikka myös kotona. Kyllä ne lapset kotona viihtyy ja seuraakin löytyy varmasti jokaiselle, kerhoista, puistoista, naapurista tai vaikka sukulaisista. Lapsethan nauttivat vanhempiensa seurasta, se tietenkin vaatii vaan vanhemman panoksen. Mutta vanhemmathan mielummin tuntuvat vievän lapsen hoitoon, kun se tarvitsee seuraa ja itse sitten makoilee vauvan kanssa kotona.
Jos mahdollista pidetään lapsemme itsellämme niin kauan kuin voidaan, silloin ei tulisi turhaan ylisuuria lapsiryhmiä yhdelle hoitajalle, vois näitä hoitopaikka onnettomuuksiakin vähentyä.
Tänä päivänä on määrärahat joka paikassa niin tiukoilla, että jokainen vois omalla kohdallaan ajatella myös yhteiskunnan parasta. Tokihan ne meidän verorahoilla maksetaan nää palvelut, tiedän senkin, mut kuiteskin.
Kunhan taas mietiskelen näitä...

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.01.2007 klo 19:29 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2007 klo 16:18 vieras kirjoitti:
Mitä tekisitte minun tilanteessani kumman valitsisit?
Lapsi on n.2,5v ja meillä on myös vauva. Nyt mietin jatkaisiko isompi lapsi osapäivähoidossa päiväkodissa parina päivänä 4h /pvä. Kuinka paljon 2,5 v tarvitsee muiden lasten seuraa ja sosiaalisia kontakteja?

Päiväkodissa suositeltiin päivähoidossa jatkamista koska lapsi ei puhu ikätasonsa mukaisesti ja käy puheterapiassa.

Kerhot ovat kaukana ja päiväkoti on vieressä. Jos päädymme kerho ratkaisuun, aikaisintaan huhtikuussa aloittaisimme. Liikkuminen kahden lapsen kanssa on hankalaa koska meillä ei ole autoa käytössä eikä tuplarattaita.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että lapsi jää kotihoitoon ja jätämme osapäivähoitopaikan.
Ihan asian ohi,mutta miksi jo tuon ikäinen laitettu puheterapiaan? Eihän moni 2,5v edes puhu,kuin muutaman sanan.

ei auta aina tuijottaa niitä sanoja. Kielenkehitykseen kuuluu myös puheen ymmärtäminen, leikkitaidot, kontaktin otto ym Mitä pienempänä kuntoutuksen aloittaa sen paremmat tulokset. Meillä poika aloitti puheterapian ja osapäivähoidon ollessa 2v3kk. päiväkoti on ENSIMMÄINEN kuntoutuksen muoto pienten lasten kohdalla. Se on helppo rääkyä että koti on kaksvuotiaan paikka jos omat lapset kehittyy ns"käyrillä". meni asian vierestä mutta ap:lle jatka osapäiväsenä tarhassa, jos pk:n sitä suosittelee.
 
Minustakin lapsen paikka on kotona, jos toinen vanhemmista on kotona.

Tuo subjektiivinen oikeus päivähoitoon vääristää aina keskustelua. Minusta koko oikeus pitäisi muuttaa harkinnanvaraiseksi. Eli jos äiti/isä jää kotiin, lapsi saa vain erityisestä painavasta syystä jäädä päiväkotiin. Muuten jää aina kotiin.

Minusta kuntien ei pidä maksaa sellaisten lasten hoitoa, joilla olisi "hoitopaikka" kotonakin. Eli jos kotona oleva vanhempi haluaa jättää lapsensa edelleen päiväkotiin, hän ei maksakaan kunnan subventoimaa hintaa (max 200 e kuussa) vaan hoidon oikean hinnan mukaan. Miltä idea kuulostaa???
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2007 klo 00:30 RiikkaTii kirjoitti:
Minustakin lapsen paikka on kotona, jos toinen vanhemmista on kotona.

Tuo subjektiivinen oikeus päivähoitoon vääristää aina keskustelua. Minusta koko oikeus pitäisi muuttaa harkinnanvaraiseksi. Eli jos äiti/isä jää kotiin, lapsi saa vain erityisestä painavasta syystä jäädä päiväkotiin. Muuten jää aina kotiin.

Minusta kuntien ei pidä maksaa sellaisten lasten hoitoa, joilla olisi "hoitopaikka" kotonakin. Eli jos kotona oleva vanhempi haluaa jättää lapsensa edelleen päiväkotiin, hän ei maksakaan kunnan subventoimaa hintaa (max 200 e kuussa) vaan hoidon oikean hinnan mukaan. Miltä idea kuulostaa???
mie oisin ihan samaa mieltä siun kanssa.
 
Eee
Mielenkiinnosta teille jotka ehottomasti sitä mieltä et lapsen paikka ON AINA kotona jos toinen vanhempikin.... : Oletteko itse pitäneet sanotaan että 4-5 vuotiasta kotona, niin että hän on ollut ainoa, että jos on pienempiä/isompia, pieni on alle 1v taikka isompi koulussa, ei ehkä puistoja lähellä eikä kauheasti tuttavia kellä samaa ikää olevia lapsia!?!?!? Miten päivät ovat sujuneet!? Eikö koskaan tunnu pahalta sitä 4-5v kohtaan, kun aina vain sinä,äiti, seurana ja melko harvoin (esim 1krt/vko) muita ikäisiään??????????? Ja siihen päälle vielä kunnon UHMAIKÄ, varmasti teillä on tällasesta tilanteesta kokemusta kun niin kärkkäästi sanotte että sen lapsen paikka on aina kotona.....!!!!?!? Vai anna kun arvaan, teillä on ainakin 2 lasta joiden ikäero on max 2vuotta....!?!??!!-jolloin tilanne TÄYSIN ERI kuin se et ikäero vaikka sen 4-5vuotta!!!!! ootan kokemuksianne kiitti!!!!!
 
eee
viä, onko se tosiaan "lähes täydellinen äiti" joka pitää lasta tylsistyneenä vain kotona vaikka voisi olla esim 3h/pvä/3pvää/vko hoidossa ikäistensäkanssa leikkimässä!?!?!?! :eek:
 
Meillä reilu 3v ikäeroa ja maalla asutaan joten puistoja ei ole lähellä, mutta talosta löytyy auto ja äidiltä ajokortti ja auton tankista vielä bensaa joten siinä ratkaisu ettei lapsi joudu olemaan yksin ilman ikätovereita. Mökkihöperöksihän tässä itsekkin tulisi jos kotona vain nurkkia nuohoaisi.
 
Eee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2007 klo 00:30 RiikkaTii kirjoitti:
Minustakin lapsen paikka on kotona, jos toinen vanhemmista on kotona.

Tuo subjektiivinen oikeus päivähoitoon vääristää aina keskustelua. Minusta koko oikeus pitäisi muuttaa harkinnanvaraiseksi. Eli jos äiti/isä jää kotiin, lapsi saa vain erityisestä painavasta syystä jäädä päiväkotiin. Muuten jää aina kotiin.

Minusta kuntien ei pidä maksaa sellaisten lasten hoitoa, joilla olisi "hoitopaikka" kotonakin. Eli jos kotona oleva vanhempi haluaa jättää lapsensa edelleen päiväkotiin, hän ei maksakaan kunnan subventoimaa hintaa (max 200 e kuussa) vaan hoidon oikean hinnan mukaan. Miltä idea kuulostaa???
Kerrotko säkin viä minkä ikäisiä lapsia sulla on, mikä ikäero ja miten paljon olet ollut kotona heidän kanssaan.........???? Meilläpäin ei kunta ainakaan meinaa edes laittaa hoitoon jos vanhempi kotona!! kai laittais jos oikein vaadittais. eikä kunta maksa mitään hoitoja!paitsi jos yh niin ehkä. yksityinen halvempaa kyllä..
 
eee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2007 klo 18:11 vieras kirjoitti:
Meillä reilu 3v ikäeroa ja maalla asutaan joten puistoja ei ole lähellä, mutta talosta löytyy auto ja äidiltä ajokortti ja auton tankista vielä bensaa joten siinä ratkaisu ettei lapsi joudu olemaan yksin ilman ikätovereita. Mökkihöperöksihän tässä itsekkin tulisi jos kotona vain nurkkia nuohoaisi.
ja toinen on vauva??? eikä vielä uhmaa, eikö??
 
Itse pohdin samaa viime syksynä, kun esikoinen täytti 3v. syksyllä ja samoihin aikoihin meille syntyi vauva.
Esikoinen oli ollut osapäiväisenä päiväkodissa viime talven toukokuuhun saakka. Kesä oltiin sit kotosalla, kun kasvattelin mahaani. Ja syksyllä oli tarkoitus että esikoinen ois menny takas samaan päiväkotiin kuin aiemminkin, mut sit tulin toisiin ajatuksiin ja peruin sen hoitopaikan. Olemme nyt olleet ihan kotosalla.
Esikoinen on kyllä aika arka uusissa paikoissa/tilanteissa/uusien ihmisten seurassa jne. Mut sit kun tutustuu niin sit kyl löytyy vauhtia ja juttua jne. Pojalla oli kans tuo puhe vähän myöhässä, kesällä vielä puhui tosi vähän, nyt on syksyn ja talven aikana "auennut" sekin taito :)
Meille oli tämä parempi ratkaisu, mutta sehän riippuu paljon lapsesta. Luulen että poikani rohkaistuu koko ajan enemmän kun huomaa että vieraatkin ymmärtävät häntä (siis kun hän oppi puhumaan), eikä pelkästään äiti ja isi.
Mut tälläsessä tilanteessa kannattaa mennä lapsen ehdoilla kun hänen ei kerta ole "pakko" olla hoidossa, jos tykkä olla niin mikäs siinä jos taas ei tykkää niin sit pitää olla kotona.
 
Mie menisin ihan lapsen mukaan, jos lapsi on kotiutunut päivähoitoon/kerhoon niin se voi olla tosi ikävää jos kaikki kaverit ja leikit jää sinne. Taasen sitten jos lapsi haluais olla kotona ja kaipaa siis selkeesti vanhempien kanssa olemista niin sitten kotiin...jotta ei tunne oloaan taas sitten osattomaksi, kun äiti on pikkusisaruksen kanssa kotona.

Meillä lapset on kotosalla (pojat 5 ja 4), mutta meillä naapurustossa paljon lapsia, joten tiiviitä kaverisuhteita sitten heidän kanssaan, sekä vanhemmalla harrastuksen kautta tullut muutama hyvä kaveri, vaikka vain kerran pari viikossa näkevätkin.

Mie koitan kerhojen yms sijaan panostaa siihen, että molemmille pojille löytyis jokin heitä itteään kiinnostava liikuntaharrastus, nyt vielä kun molemmat ovat aktiivisessa iässä ja kiinnostuneet kaikesta peuhaamisesta ja liikkumisesta. Vanhemmalle sellanen onkin löytynyt painista...toivottavasti jatkuu pitkälle nuoruusikään asti :)
 
Txt
minusta on hyvin olennaista et olet puhunu asiasta päivähoidossa eli ihmisten kanssa, jotka tuntevat lapsesi paremmmin kuin me tuntemattomat täällä palstalla. Kuuntele päivähoitoväen mielipiteitä, mutta sinä ( ja miehesi) teette itse lopullisen päätöksen.
Ja jos päätätte pitää paikan, senhän ei tartte olla "ikuinen" päätös, voitte lopettaa hoidon vähän myöhemminkin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2007 klo 18:06 Eee kirjoitti:
Mielenkiinnosta teille jotka ehottomasti sitä mieltä et lapsen paikka ON AINA kotona jos toinen vanhempikin.... : Oletteko itse pitäneet sanotaan että 4-5 vuotiasta kotona, niin että hän on ollut ainoa, että jos on pienempiä/isompia, pieni on alle 1v taikka isompi koulussa, ei ehkä puistoja lähellä eikä kauheasti tuttavia kellä samaa ikää olevia lapsia!?!?!? Miten päivät ovat sujuneet!? Eikö koskaan tunnu pahalta sitä 4-5v kohtaan, kun aina vain sinä,äiti, seurana ja melko harvoin (esim 1krt/vko) muita ikäisiään??????????? Ja siihen päälle vielä kunnon UHMAIKÄ, varmasti teillä on tällasesta tilanteesta kokemusta kun niin kärkkäästi sanotte että sen lapsen paikka on aina kotona.....!!!!?!? Vai anna kun arvaan, teillä on ainakin 2 lasta joiden ikäero on max 2vuotta....!?!??!!-jolloin tilanne TÄYSIN ERI kuin se et ikäero vaikka sen 4-5vuotta!!!!! ootan kokemuksianne kiitti!!!!!
Meillä on miltei tämä tilanne ja lapsi on kotihoidossa. tekemistä keksitään yhdessä että lapsi touhuilee kyllä mielellään yksinkin. Ikäeroa pienempään kotona hoidettavaan lapseen on neljä ja puoli vuotta. Aluksi ajattelin jotakin puolipäivä paikkaa mutta itse kieltäytyi lähtemästä ja halusi olla kotona minun ja vauvan kanssa. Annoin valinnanvaran koska ajattelin hänen tylsistyvän mutta toisin on käynnyt. On oikein sosiaalinen ja toiset huomioon ottava tyttö, osaa myös olla ryhmässä. Uhmaa on vaikka muille jakaa mutta vanhempana kestettävä on ja usein se ei ole edes vaikeaa. Kyllä tänne maailmaan mahtuu mutruhuulisia, kiljuvia olentoja joita tytöiksi ja pojiksi kutsutaan.
 
Eee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2007 klo 22:38 Äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2007 klo 18:06 Eee kirjoitti:
Mielenkiinnosta teille jotka ehottomasti sitä mieltä et lapsen paikka ON AINA kotona jos toinen vanhempikin.... : Oletteko itse pitäneet sanotaan että 4-5 vuotiasta kotona, niin että hän on ollut ainoa, että jos on pienempiä/isompia, pieni on alle 1v taikka isompi koulussa, ei ehkä puistoja lähellä eikä kauheasti tuttavia kellä samaa ikää olevia lapsia!?!?!? Miten päivät ovat sujuneet!? Eikö koskaan tunnu pahalta sitä 4-5v kohtaan, kun aina vain sinä,äiti, seurana ja melko harvoin (esim 1krt/vko) muita ikäisiään??????????? Ja siihen päälle vielä kunnon UHMAIKÄ, varmasti teillä on tällasesta tilanteesta kokemusta kun niin kärkkäästi sanotte että sen lapsen paikka on aina kotona.....!!!!?!? Vai anna kun arvaan, teillä on ainakin 2 lasta joiden ikäero on max 2vuotta....!?!??!!-jolloin tilanne TÄYSIN ERI kuin se et ikäero vaikka sen 4-5vuotta!!!!! ootan kokemuksianne kiitti!!!!!
Meillä on miltei tämä tilanne ja lapsi on kotihoidossa. tekemistä keksitään yhdessä että lapsi touhuilee kyllä mielellään yksinkin. Ikäeroa pienempään kotona hoidettavaan lapseen on neljä ja puoli vuotta. Aluksi ajattelin jotakin puolipäivä paikkaa mutta itse kieltäytyi lähtemästä ja halusi olla kotona minun ja vauvan kanssa. Annoin valinnanvaran koska ajattelin hänen tylsistyvän mutta toisin on käynnyt. On oikein sosiaalinen ja toiset huomioon ottava tyttö, osaa myös olla ryhmässä. Uhmaa on vaikka muille jakaa mutta vanhempana kestettävä on ja usein se ei ole edes vaikeaa. Kyllä tänne maailmaan mahtuu mutruhuulisia, kiljuvia olentoja joita tytöiksi ja pojiksi kutsutaan.

Hienoa kuulla! Tuo vähän toivoa et ehkä se kotona olokin voisi riittää... Tuolla vaan haukuttiin sellaistakin joka pohti tätä ja sanoi kuuntelevansa lapsenkin mielipidettä kun kerran 2vaihtoehtoa on, se oli kuulemma sitä, että lapselle KAUHEA VASTUU PÄÄTTÄÄ ITSE ollako kotona vai ei.....ite taas aattelisin just että jos lapsi sanoo et ei halua hoitoon, en veisi, jos taas mielummine menee hoitoon, veisin. näin minä.
 
Aika kärkkäitä mielipiteitä puolesta ja vastaan. Onneksi jokaiset vanhemmat tekevät omat ratkaisunsa! Itse foniatrisella työskennelleenä tiedän, että ensimmäinen kuntoutusmuoto viivästyneeseen puheenkehitykseen todella on päiväkotihoito. 2.5 -vuotias on toki aika pieni, jos ajatellaan puheenkehitystä, mutta toisaalta siinä iässä, että imee vaikutteita hyvin ympäristöstä. Äiti ymmärtää aina helpommin kuin vieraampi hoitaja, joten päiväkodissa lapsi joutuu tilanteisiin, joissa puhe saa paremmat mahdollisuudet kehittyä. Koska siis lapsen täytyy yrittää selvitä siellä puheella, kotona voidaan ymmärtää pienestäkin vinkistä.
Itse olen jäänyt juuri kotiin ja äitiysloma alkaa ylihuomenna. MInulla 3-vuotias poika, joka on vuoden käynyt päiväkodissa kolmena päivänä viikossa. Sen vuoden aikana on oppinut monenlaista ja pidän kyllä monen asian kannalta päiväkotia hyvänä paikkana. En kylläkään jokapäiväisesti, silloin jos on mahdollisuus tehdä niin kuin meillä on ollut. Nyt olen ajatellut pitää poikaa hoidossa mahdollisesti kesään saakka. Sitten kesän jälkeen katsellaan asiaa uudestaan.Meillä lapsi tykkää lähteä hoitoon ja sinne on muodostunut oma poikaporukka, jotka leikkivät yhdessä. Kotona täytyisi olla äidin kanssa kahdestaan, joka sekään ei tietysti ole huono vaihtoehto - mutta ehtiihän sitäkin 4 kokonaista päivää viikossa, plus tietysti iltaisin. Ja siis on meillä isäkin, joka on leikkii paljon pojan kanssa. Meidän poika on todella leikkisää sorttia, joten minusta tuollainen oma sosiaalinen ympyrä lapselle, omine sääntöinen ja toimintoineen tekee hyvää. Kotona on sitten taas omat jutut ja leikit.
Ei tämä päiväkotiasia helppo ole, mutta ihme juttu, että joku voi sanoa, ettei lasta saisi missään nimessä viedä hoitoon, jos jompikumpi vanhemmista on kotona. Meillä lapsi haluaa mennä hoitoon ja viihtyy siellä. Minut on hoidettu kotona ja sitten kun minua noin 4-vuotiaana yritettiin viedä johonkin kerhoon se ikävä kotiin oli aivan mieletön. Olen siinä mielessä myös tyytyväinen, että omalla lapsellani hoitoon meno ei ole ahdistavaa, niin kuin se itselläni oli. Jokainen päättököön kuitenkin itse oman lapsensa kohdalla, mikä sopii toiselle, ei sovi kaikille. :)
 

Yhteistyössä