Jatkuva "aivosumu"

  • Viestiketjun aloittaja vieras•••
  • Ensimmäinen viesti
vieras•••
Mistähän voisi johtua? Mulla on jo pitkän aikaa ollut oudon "aivosumuinen" olo, kuin olisin jossain tokkurassa kaiken aikaa. Väsyttää, mutta ei tavanomaisella tavalla. Ei auta nukkuminen eikä ulkoilu. Samalla huimaa oudolla tavalla ja molemmissa korvissa on "jossain syvällä" outo tunne, ei kuitenkaan vaikusta johtuvaa.

Ärsyttää kun en "herää" tästä ollenkaan, vaan tunne vaan jatkuu ja jatkuu. Vaikea keskittyäkään mihinkään kun en ole ihan läsnä hetkessä.
 
"harmaa"
Tuttu tunne... Siihen voi olla monia eri syitä, niska- ja hartiaseudun luhasjumit, fibromyalgia, kilpirauhasen toimintahäiriö ainakin tulevat heti mieleen. Minulla on siis johtunut ensimmäisestä ja viimeisestä. Kannattaa käydä lääkärissä, jotta voit tutkituttaa kilpirauhasarvot sekä lihasten kunnon.
 
Aivosumu
Minulla on ollut nyt epämääräisiä oireita reilun vuodenajan. Laajoja verikokeita otettu mutta kaikki näyttää olevan ok.
Tehty kilpirauhasen testit, hormoonitestit, allergia testit, rauta, laktoosi, keliakia,mr kuvaus.


Tulokset:hemoglobini ok, ferritiini 45, kolestreli arvo vähän koholla, löydetty mikroadenooma(oireeton kasvain)

Diagnooseja saanut esim tension neck, paksusuolen ärtymys, masennus, raudan puutostila..

Tähän mennessä käytetyt lääkkeet yms:
Noritren, atacand, clotam, fysioterapia, lihasrelaksantti, liikunta, pure takisko, psykologilla käyty,vitamiinit/rauta,terveellinen ruokavalio..

Oireet ovat yhä ja päivittäin, ajatus ei kulje, en muista ja kipuja on.

Onko ehdotuksia?
 
Vi eras
Minulla on ollut nyt epämääräisiä oireita reilun vuodenajan. Laajoja verikokeita otettu mutta kaikki näyttää olevan ok.
Tehty kilpirauhasen testit, hormoonitestit, allergia testit, rauta, laktoosi, keliakia,mr kuvaus.


Tulokset:hemoglobini ok, ferritiini 45, kolestreli arvo vähän koholla, löydetty mikroadenooma(oireeton kasvain)

Diagnooseja saanut esim tension neck, paksusuolen ärtymys, masennus, raudan puutostila..

Tähän mennessä käytetyt lääkkeet yms:
Noritren, atacand, clotam, fysioterapia, lihasrelaksantti, liikunta, pure takisko, psykologilla käyty,vitamiinit/rauta,terveellinen ruokavalio..

Oireet ovat yhä ja päivittäin, ajatus ei kulje, en muista ja kipuja on.

Onko ehdotuksia?
Kilpirauhasen vajaatoiminta.
Se voi olla, vaikka arvot oliskin ok.
 
Aivosumu
Heips,
Kiitos vastauksistanne...

Mult on siis otettu ne kilpiruhasen testit. Ja testattiin kaksi viikkoa että syön thyroxin 25mikrog tablettia, yksi aamuisin.
Lääkäri sanoi että jos kahessa viikossa ei olo parane niin se ei sitten ole kilpirauhasen vajaatoimintaa? Omasta mielestäni lyhyt aika ja pieni annostus? Tiedättekö mikä annostus olisi hyvä ja kuinka kauan tulisi syödä jotta saa varmoja tuloksia?

Pitäisiköhän mennä mdd veritesteihin?
 
vierass
Sinun tulee hankkia itsellesi tarkat arvot. Jotakin on varmasti vikaa jos edes annetaan kokeeksi thyroksin. Huono laakari voi tulkita raja-arvoja tosiaan noin huitaisemalla. Ala usko. Hanki tietoa vaikka kilpirauhas.infosta.
 
Aivosumu
Sinun tulee hankkia itsellesi tarkat arvot. Jotakin on varmasti vikaa jos edes annetaan kokeeksi thyroksin. Huono laakari voi tulkita raja-arvoja tosiaan noin huitaisemalla. Ala usko. Hanki tietoa vaikka kilpirauhas.infosta.


Kiitos. Minulla on tarkat arvo ja en ole viitearvoissa ylä enkä alakantissa. Kun erilääkärit(terveyskeskus, yksityis, endokrinologi yms) katsoivat niin sanoivat että ei todllakaan ole kilpirauhasen vajaatoimintaa. Sitten menin lääkärille joka ylensä kuuntelee potilasta ja olotiloja. Hän katsoi arvoni ja sanoi että kyllä minulla on kaikki kohdillaan testejen puolesta mutta kokeillaan silti thyroxiniä pienellä annostuksella ja jos ei tepsi kahteen viikkoon niin sitten se ei ole sitä.
Tämän lääkityksen jälkeen lääkityksen antaja lääkäri sanoi että lopeta kaikki pillerit ja hommaidu raskaaksi ja lomut oireet lähtee kesän aikana....

Ja tässä sitä ollaan edelleen oireiden kanssa, ja en halua raskaaksi tulla kun oireet ovat minulla (toinen lapsi haluttaisiin miehen kanssa jossain vaiheessa). Olen 28 vuotias yhden lapsen äiti. Arki on rankkaa näiden oireiden kera, yritän kyllä olla välittämästä näistä oireista mutta minkäs tekee kun oireet on välillä niin voimakkaat että oksat pois! Muuten elämäni on aivan mallillaan!
 
Aivosumu
menieren tauti
Olen sitäkin katsonut mutta ei ehkä?
Oireeni usein:
- päänsärky
-painava pää
-aivosumu
-kylmät jalat, kädet, kylmän väreitä
-huimausta
- muisti-puhe ongelmia
-jalat ihan muussia, ei jaksa seistä kauaa
- hengästyn helposti
- hengittäminen raskasta ja ihan kun olisi viinaa suussa, krapula
-krapulainen olo, heikko
-kynnet hauraat(parantunut jonkin verran raudasta)
-kuiva ja punainen iho
-hiuksia lähtee
-kulmakarvat ei kasva mutta muu karvoitus kasvaa
-nykyään kainalot haisee ja hikeä tulee paljon
-ärtymys
-ilmavaivoja

Muita oireita:
- pahaolo
-selkä, hartia, niska kipuja, kankea aamuisin
-kuiva kurkku, jäheä ääni
-painon nousua
-väillä joutuu yöllä heräämään virtsaamaan, ja muutenkin yhtäkkiä tarve käydä vessassa
- seksihimo yhtäkkiä,kiima

Osa oireista on varmasti normaalia ja kuuluu esim kuukautisten aikana yms...mutta aikaisemmin kyllä ei ole ollut mitään ongelmia missään. Olen aina ollut liikkuvainen ja ylipirtsakka.



Tässä oli nyt "muutama" oire....:)
-
 
Aivosumu
Tiedättekö mikä erikoislääkärin osaamista tämä olisi? Neurologia, endokrinologi?

Entä osaatteko suositella jotain hyvää lääkäriä joka haluaa tutkia eikä pelkästään kääriä rahaa ja pillereitä työntää heti käteen?
 
V.ieras
Mä sanoisin noiden oireiden perusteella edelleen sen kilpirauhasen vajaatoiminnan.

Kaksi viikkoa pienellä annoksella thyroxinia ei kerro vielä mitään. Yleensä se kai on kuusi viikkoa kun koitetaan, onko apua.
 
vierass
Ja paansarky, tihentynyt virtsaaminen, lisaantynyt hikoilu, artyneisyys, kulmakarvojen oheneminen. Aiheuttaa pitkaaikaisena ikavia sivusairauksia kuten osteoporoosia joten tulee tutkia nopeasti.
 
Aivosumu
Kiitos viestistäsi!
Onko sulla muuten terveys kohillaan? :) toivottavasti on, en kyllä toivo kenellekkään epämääräisiä oireita ja erilaisia/vääriä diagnooseja.

Mulla on ens viikon tiistaina neurologi lääkäri, on kuulemma yks parhaimpia lääkäreitä. Katotaan että mitä hän sanoo.
Mullahan on suvussa tuota migreeniä, kilpirauhasen vajaatoimintaa ja osteoporoosia.

Toivoisin kovasti että olisin jo terve ja saisin unohtaa nämä jutut.

Cushing oireyhtymä:
Minulta on otettu eri hormooni veritestejä esim. acth-arvo, mutta kaikki on ok verikokeiden puolesta. Aivolisäkkeestä löyty helmikuussa 3 mm mikroadenooma. Mutta lääkäreiden mielestä se on oireeton koska verikokeissa ei ole poikkeamia. Verenpaine minulla on nyt tosi matala eli ei ainakaan se ole vielä noussut.

Se tässä on ärsyttävää kun oireita on paljon ja erilaiset sairaudet käy minulle hyvin. Mutta kun itse ei ole lääkäri niin ei oikein tiedä ja sit tuntuu siltä että lääkärit eivät myöskään tiedä/halua auttaa. Kiva kun mietit näitä asioita kanssani niin en tarvitse pohtia yksin..
 
vierass
On ollut kaikenlaista, mutta selvinnyt aina. Voi vaan kuvitella miten kurjaa on, jos jatkuu oireet aina vaan. Ala lannistu silti vaan pyyda selvittelyja kunnes syy loytyy. Aina se ei ensimmaisella "kierroksella" onnistu eli samalle erikoisalalle joutuu menemaan useamman kerran. Tsemppia!
 

Yhteistyössä