jenni pääskysaari sanoo ettei lapsi sosiaallistu kotihoidoss

  • Viestiketjun aloittaja Liana
  • Ensimmäinen viesti
Mihin haluaa sosiaal
Kysyn, että mihin haluat sosiaalistaa lapsesi?
Ja mihin lapsi sosiaalistuu?

Alla yksi esimerkki.


Leikkipuistossa Vili 2, 5 v. hyökkäsi itseään pienemmän tytön kimppuun, joka istui polkupyörän kyydissä. Vili kaatoi sekä pyörän että tytön maahan.
Sen jälkeen Vili juoksi konttaavaan taaperon päälle.
Sitten Vili otti sellaisen ison polkupyörän ja ajoi täysillä pientä poikaa kohti. Onneksi tuo pienen pojan äiti oli lähellä ja ehti juosta väliin, hyökätä pyörän eteen ja napata pojan pois Vilin pyörän alta.

Tyrmistyneen hiljaisuuden vallitessa leikkipuistossa, Vili-pojan äiti kertoi Vili-pojan käytöksen johtuvan Vilin päivähoidosta.
Sanoi, että poika on aloittanut päivähoidon tammikuussa.
Vilin äiti kertoi että poika työntelee kaupan kärrytkin kaupassa päin toisia, pienempiä lapsia.
Olimme aika hiljaisia me muut äidit. Mitäpä tuohon voi sanoa...
 
Minä ainakin "sosiaalistuin" ihan kotihoidossa. :D En ole koskaan ollut päiväkodissa, vaan äiti hoiti meitä kotona. Meillä leikittiin, laulettiin, askarreltiin, tehtiin kotihommia, ulkoiltiin, yms. tavallista ja oikein kelpo ihminen minusta tuli.
Kun menin kouluun, sain heti paljon uusia kavereita, eikä ollut mitään ongelmia. Me kaikki kolme lasta pärjäsimme koulussa loistavasti (ysin keskiarvot ja paljon kavereita), vaikka meillä ei ollutkaan tätä paljon mainostettua päiväkotitaustaa. ;)
 
Tiedän monta perhettä, joiden lapset ei ole ollut ennen koulua päivähoidossa, äiti hoitanut kotona. Sosiaalisia, hyväkäytöksisiä nuoria heistä kasvanut!Ja oman lapseni kasvatan. Eihän sitä koko ajan tartte ja pidä olla kahdestaan neljän seinän sisällä. Kotiäitiys tuo monia mahdollisuuksia!
 
Meikäläinen
Monet lastentarhanopettajat (oma äitini mukaanlukien) eivät halua omia lapsiaan päiväkotiin, jos vain muita vaihtoehtoja löytyy. Päiväkodissa joutuvat liian pienet lapset olemaan liian suurissa levottomissa lapsiryhmissä, eikä aikuisen syliä ole aina tarpeeksi saatavilla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 22:40 Meikäläinen kirjoitti:
Monet lastentarhanopettajat (oma äitini mukaanlukien) eivät halua omia lapsiaan päiväkotiin, jos vain muita vaihtoehtoja löytyy. Päiväkodissa joutuvat liian pienet lapset olemaan liian suurissa levottomissa lapsiryhmissä, eikä aikuisen syliä ole aina tarpeeksi saatavilla.
Samaa sanoi eskariope kehityskeskustelussa. Kertoi, että on onnellinen, että äidit hoitaa lapsia kotona, että se on hyvä asia. Ammattilaisena toki sanoi myös, että he tekee kaikkensa, että päiväkoti olisi mahdollisimman hyvä paikka lapselle, mutta että se ei korvaa kotihoitoa missään tapauksessa. Hänen lapset ei ole koskaan olleet päiväkodissa. Kertoo aika paljon tämä... Heillä on ollut aina hoitaja kotona.

Itse olen sitä mieltä, että kotihoito on paras hoito. Kotona saa kyllä virikkeitä ja kotoahan pääsee pois, ulos, puistoon, kylään, kerhoon... Kotona voi askarrella, kotona voi elää omaan tahtiin, kotona on leppoisaa, kotoisaa, omaa ja tuttua. Päiväkoti on hoitopaikka vain. Siellä on kiire ja vähän sylejä. Olen ollut töissä päiväkodissa, itse asiassa kolmessa erissä ja kaikkiaan 7 vuotta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 22:28 kangasajuruoho kirjoitti:
Ja on aivan oikeassa.

Jos on vain kotona, eikä ole sisaruksia, ei leikkikavereita, eikä käy kerhoissa tai muissa.
Meidän pojalla 7v on hyvät sosiaaliset taidot, vaikka oli kotona 3v saakka ja sitten osa-aikaisesti päiväkodissa. Mielipide pojasta ei ole ainoastaan omani. Ei ole päällepäsmäri, mutta pitää puolensa ja omaa empatiaa =) Ei koskaan käynyt kerhoissa eikä kahviteltu tms. Ja nyt avaan sateenvarjon, kun tämän menin kertomaan :$
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 22:28 evita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 22:27 Liana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 22:26 Taare kirjoitti:
kuka on jenni pääskysaari :whistle:
henkka hyppösen emäntä
Ja nyt tarvitsisi enää tietää kuka on Henkka Hyppönen...
:D :D

Se on niin paljo luonteesta kiinni, millanen ihminen on. Jos on oikeesti ujo, niin sitä sosiaalisutta ei tuu päiväkodissa eikä kotona, vaikka ois kuin miljoonia virikkeitä ja kavereita ympärillä.
 
Anna-Maria75
Jenni saa sanoa ihan mitä vaan, jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Jopa eriävään. ;)

Mä en usko että liian aikaisin sosiaalistaminen on kovinkaan hyödyllistä. Ihmisellä kun on niin pitkä elämä edessä sen lapsuudenkin jälkeen. Itse oon ollut päiväkodissa, eikä mustakaan tän sosiaalisempaa tapausta oo tullut....

:LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 22:32 Mihin haluaa sosiaal kirjoitti:
Kysyn, että mihin haluat sosiaalistaa lapsesi?
Ja mihin lapsi sosiaalistuu?

Alla yksi esimerkki.


Leikkipuistossa Vili 2, 5 v. hyökkäsi itseään pienemmän tytön kimppuun, joka istui polkupyörän kyydissä. Vili kaatoi sekä pyörän että tytön maahan.
Sen jälkeen Vili juoksi konttaavaan taaperon päälle.
Sitten Vili otti sellaisen ison polkupyörän ja ajoi täysillä pientä poikaa kohti. Onneksi tuo pienen pojan äiti oli lähellä ja ehti juosta väliin, hyökätä pyörän eteen ja napata pojan pois Vilin pyörän alta.

Tyrmistyneen hiljaisuuden vallitessa leikkipuistossa, Vili-pojan äiti kertoi Vili-pojan käytöksen johtuvan Vilin päivähoidosta.
Sanoi, että poika on aloittanut päivähoidon tammikuussa.
Vilin äiti kertoi että poika työntelee kaupan kärrytkin kaupassa päin toisia, pienempiä lapsia.
Olimme aika hiljaisia me muut äidit. Mitäpä tuohon voi sanoa...
Aika taitava 2,5-vuotias, kun osaa ajaa isolla polkupyörällä. Meidän 2 v. huristelee vielä punaisella leikkimopolla... Syytä olla huolissaan?
 
mutta
Entäpä tällainen tilanne kun olen kotona pojan kanssa ja meillä ei ole mitään tekemistä.
Ei tuttuja, ei missä käydä, ei pihapiirissä muita lapsia.
Aina vaan kotona. Pihalla käydään 1-2 tuntia päivässä notkumassa jos sää sallii.
Sisällä vain kyyhötetään ja katsellaan lähes koko päivä Teletappeja ym.

Lapsi on sosiaalinen ja on todella onnellinen jos joskus harvoin näkee muita ihmisiä.

Olen miettinyt että olisiko tässä tilanteessa kuitenkin parempi laittaa päiväkotiin?

Pelkään lapsen masentuvan tässä.

Neuvolassa täti sanoi kun puhuin näistä asioista että ei ole pätkääkään masentunut lapsi, kovin eläväinen on.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 00:01 mutta kirjoitti:
Entäpä tällainen tilanne kun olen kotona pojan kanssa ja meillä ei ole mitään tekemistä.
Ei tuttuja, ei missä käydä, ei pihapiirissä muita lapsia.
Aina vaan kotona. Pihalla käydään 1-2 tuntia päivässä notkumassa jos sää sallii.
Sisällä vain kyyhötetään ja katsellaan lähes koko päivä Teletappeja ym.

Lapsi on sosiaalinen ja on todella onnellinen jos joskus harvoin näkee muita ihmisiä.

Olen miettinyt että olisiko tässä tilanteessa kuitenkin parempi laittaa päiväkotiin?

Pelkään lapsen masentuvan tässä.

Neuvolassa täti sanoi kun puhuin näistä asioista että ei ole pätkääkään masentunut lapsi, kovin eläväinen on.
Lapsi ei vaikuta olevan masentunut tai yksinäinen? Jos sulla tilanne ahdistaa, niin aloita joku yhteinen harrastus. Muskari tai uinti tai meette leikkipuistoon. Entäs onko teidän paikkakunnalla MLL-toimintaa, perhekerhoja, lasten kerhoja? Varmasti löytyy joku äiti-lapsiryhmä. Mun mielestä ei kannata tuon takia laittaa lasta päiväkotiin. Piristyt itsekin, kun lähette liikkeelle kotoa ja keksitte touhuamista. :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 22:26 vieras kirjoitti:
No enemmän virikkeitä antaa päiväkoti. Lapset oppii siellä hurjasti asioita ja taitoja, että näin on.
Virikkeitä voi antaa kotonakin ja kotonakin voi oppia kaikkea. Tietysti on myös perhekerhot ja tuttavaperheet, niin ei tarvitse koko ajan kotona istua B)
 
Ei varmaan sosiaallistu jos vain neljän seinän sisällä on. Mutta sitä vartenhan on kaiken maailman harrastuksiakin tarjolla ja kavereita, ystäviä!

Minusta on nyt jo kivaa mennä vauvauinteihin sun muihin, tavata kavereita ja muita äitejä kun typy on ihan innoissaan nähdessään muita vauvoja tai lapsia. Kyllä ne sosiaaliset taidot kehittyvät kotihoidossakin kun vaan käydään siellä neljän seinän ulkopuolellakin.

Kotosalla tulen tytön kanssa olemaan sinne 2-ikävuoteen saakka. Seuraavan kanssa kenties kauemmin? :)
 
mutta

Lapsi ei vaikuta olevan masentunut tai yksinäinen? Jos sulla tilanne ahdistaa, niin aloita joku yhteinen harrastus. Muskari tai uinti tai meette leikkipuistoon. Entäs onko teidän paikkakunnalla MLL-toimintaa, perhekerhoja, lasten kerhoja? Varmasti löytyy joku äiti-lapsiryhmä. Mun mielestä ei kannata tuon takia laittaa lasta päiväkotiin. Piristyt itsekin, kun lähette liikkeelle kotoa ja keksitte touhuamista. :hug:
[/quote]


Pitkästyneeltä välillä vaikuttaa.

Meillä on nyt sellainen ongelma, tai minulla on ongelma että olen itse hieman syrjäytynyt, hyvin arka ja pelokas. En voi lähteä kerhoihin enkä harrastuksiin.

Soitin kunnan päivähoitotoimistoon että voisiko lapsi käydä päiväkodissa 1-2 krt. viikossa, edes puoli päivää.
Ei suostuttu tähän. :(
 

Yhteistyössä