jenni pääskysaari sanoo ettei lapsi sosiaallistu kotihoidoss

  • Viestiketjun aloittaja Liana
  • Ensimmäinen viesti
porkkana
Alkuperäinen kirjoittaja Lilli Lemmikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Mihin haluaa sosiaal:
Kysyn, että mihin haluat sosiaalistaa lapsesi?
Ja mihin lapsi sosiaalistuu?

Alla yksi esimerkki.


Leikkipuistossa Vili 2, 5 v. hyökkäsi itseään pienemmän tytön kimppuun, joka istui polkupyörän kyydissä. Vili kaatoi sekä pyörän että tytön maahan.
Sen jälkeen Vili juoksi konttaavaan taaperon päälle.
Sitten Vili otti sellaisen ison polkupyörän ja ajoi täysillä pientä poikaa kohti. Onneksi tuo pienen pojan äiti oli lähellä ja ehti juosta väliin, hyökätä pyörän eteen ja napata pojan pois Vilin pyörän alta.

Tyrmistyneen hiljaisuuden vallitessa leikkipuistossa, Vili-pojan äiti kertoi Vili-pojan käytöksen johtuvan Vilin päivähoidosta.
Sanoi, että poika on aloittanut päivähoidon tammikuussa.
Vilin äiti kertoi että poika työntelee kaupan kärrytkin kaupassa päin toisia, pienempiä lapsia.
Olimme aika hiljaisia me muut äidit. Mitäpä tuohon voi sanoa...
sanoisin että vilillä on jotain ongelmia joita kannattaisi tutkia.
siis tää Vili oli 2,5v! taapero siis itsekin.. eipä nyt sen kummempia ongelmia tartte ton ikäsellä olla et käyttäytyy epäsosiaalisesti tai hankalasti..

 
ärsyttää
minun äitini on hoitanut lapset kotona aina me tytöt olimme hieman ujoi..mutta siitä oli enemmän kyllä etua..ei tullu jouduttua ns.porukoihin jotka jo 12v kävivät pussikaljalla.me ei käyty kerhois lapsena.aina on ollu kuitenki hyvät sosiaaliset suhteet nykyäänkin hyviä ystäviä riittää!!oma lapseni myös kotihoidossa,ja hän jäi jo keväällä(2v 10kk) juttelee vieraiden ihmisten kanssa,kun tervehti mummoi kylällä!ja perhekerhoissa tervehtii kaikkia,vieraitakin ja menee leikkii yhdessä toisten kanssa..minusta ihan tarpeeksi sosiaalinen alle 3vuotiaaksi,saisi olla vähemmän sosiaalinen niin kävelymatkat sujuisi nopeammin! 3.ssa eri perhekerhossa käynyt melkein joka vko..joissa parhaimmillaa 30 eri-ikäistä lasta siis yhdellä kertaa.kyllä minusta tämä on ollut paljon parempi vaihtoehtona kuin työntäminen hoitoon,vaikka se olisi itselleni ollut helpompi vaihtoehto.mutta lapselle parempi.
 
ärsyttää
ja minusta maalla kasvaneena virikkeitä löytyy eniten maalta!!minusta oli ainakin ihanaa lähteä isin mukaan traktorin kyytiin peltohommiin..talvella lumitöihin mukaan..kalaan kotijoelle..puhumattakaan siitä kaikesta mitä siskon kanssa tehtiin pihalla.en vaihtaisi sitä mihinkään.ja antaisin sen omalle lapsellenikin jos se olisi mahdollista..aika vanhentunut käsitys että vaan päiväkoti sosiaalistaa lapsen.pyh.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää:
ja minusta maalla kasvaneena virikkeitä löytyy eniten maalta!!minusta oli ainakin ihanaa lähteä isin mukaan traktorin kyytiin peltohommiin..talvella lumitöihin mukaan..kalaan kotijoelle..puhumattakaan siitä kaikesta mitä siskon kanssa tehtiin pihalla.en vaihtaisi sitä mihinkään.ja antaisin sen omalle lapsellenikin jos se olisi mahdollista..aika vanhentunut käsitys että vaan päiväkoti sosiaalistaa lapsen.pyh.

Virikkeet eivät sosiaalista, jos totta puhutaan.

Mutta älkää nyt ärsyyntykö kenenkään mielipiteistä, se on turhaa.
 
Capella65
Olin lapsena vain kotihoidossa enne kouluun menoa. Mitenhän olenkin aina ollut niin avoin, reipas ja sosiaalinen??? Enkä koskaan pätkääkään ujo! Kaikkea ne keksii.
 
oli juttu uudessa kaksplus-lehdessä.

Lasta ei voi "väkisin" tai "pakottamalla" saada ulos kuoresta. Siis päivähoito, tai kerho, ei välttämättä ole avain sosiaalisenpersoonan kehitykseen. Jutussa sanottiin tämän sosiaalisenvaiheen kehittyvän, kun lapsi on valmis ja kun hänellä on omassa kehityksessään juuri se herkkyyskausi.

Onneksi tätäkin asiaa on tutkittu. Minä olin lapsena niin ujo, että olisin kuollut ennemmin kuin osallistunut päiväkodin Kevät/joulujuhlien esityksiin. Kerta kaikkiaan kamalaa välillä oli se" tule leikkimään meidän kanssa" pakottamis/ohjaaminen.
Minun herkkyyskauteni sosiaaliseen kanssakäymiseen tuli esille suunnilleen 12.v. Kiinnostuin teatterista ja sitä kautta tuli rohkeutta omaan ilmaisuun.
Tällä hetkellä olen sosiaalinen ja verkostoitunut aikuinen, tulen toimiin hyvin erilaisten henkilöiden kanssa. Eikä tähän kehitykseen päiväkodilla ole juurikaan ollut vaikutusta ja jos oli, on se mielessäni negatiivista pakottamista.
 
lisse
olen itse melkein kokoajan hoitanut lapset kotona ikähaarukat 10-24v.
ja ei mitään ongelmia ollut,eikä lapsilla ongelmia,ovat kaikki sosiaalisia
2 vanhinta lähihoitaja 3 opiskelee parhaillaan.minun kohdaltani tämä vaihtoehto hoitaa apset kotona on onnistunut.
 
Kotona asunut
Mitä helevettiä. Minä en koskaan ole missään päiväkodissa ollut vaan aina kotona, ja olenkin jotenkin erilainen. En esim. juo alkoholia tai polta tupakkaa saati käytä huumeita. Olen ystävällinen muita kohtaan ja muuta. Mutta mitä saankaan kiitokseksi, haukkumista siitä mitä olen. Päiväkotiko muka opettaa empatiaa ja toisten huomioonottamista?

Ja paskat. Joka ikinen koulukiusaajani oli loisinut päiväkodissa lapsuutensa. Kieroutta, itsekkyyttä ja pahuutta tuollaiset päiväkodit imeyttävät lapsiin.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Alumiinikuu:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 22:28 kangasajuruoho kirjoitti:
Ja on aivan oikeassa.

Jos on vain kotona, eikä ole sisaruksia, ei leikkikavereita, eikä käy kerhoissa tai muissa.
Meidän pojalla 7v on hyvät sosiaaliset taidot, vaikka oli kotona 3v saakka ja sitten osa-aikaisesti päiväkodissa. Mielipide pojasta ei ole ainoastaan omani. Ei ole päällepäsmäri, mutta pitää puolensa ja omaa empatiaa =) Ei koskaan käynyt kerhoissa eikä kahviteltu tms. Ja nyt avaan sateenvarjon, kun tämän menin kertomaan :$
No lapsesi on oppinut sosiaalisuutta siellä osa-aikaisessa hoidossa. Ei siihen 8h hoitopäiviä tarvita. Kerhokin riittää mainiosti.
 
vieras
Kaikkien asiantuntijoiden mukaan alle 3 v. virikkeeksi riittää koti hyvin ja on suotavaa, että viriketaso on alle 3 vuotiaalla oman kodin virikkeet.

Yli 3 v. HYÖTYY sitten jo päivähoidosta!
 
vieras
No onhan se varmaan totta, että jos on kouluikään asti vasta kotona, niin ehkä ei ole niin hyvä juttu. Mutta ei varmaan 1-vuotiaana vielä ole pakko alkaa viedä tästä syystä päiväkotiin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaikkien asiantuntijoiden mukaan alle 3 v. virikkeeksi riittää koti hyvin ja on suotavaa, että viriketaso on alle 3 vuotiaalla oman kodin virikkeet.

Yli 3 v. HYÖTYY sitten jo päivähoidosta!
Minäkin olen sitä mieltä, että 3-vuotissyntymäpäivä on tässä suhteessa maaginen. Vielä edellisenä päivänä hoitoon viemiseen liittyy melkoinen vaara, mutta toisaalta aikailla ei sovi, vaan vaihdon koti => päiväkoti tulisi tapahtua tässä vaiheessa.
 
huh?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minäkin olen sitä mieltä, että 3-vuotissyntymäpäivä on tässä suhteessa maaginen. Vielä edellisenä päivänä hoitoon viemiseen liittyy melkoinen vaara, mutta toisaalta aikailla ei sovi, vaan vaihdon koti => päiväkoti tulisi tapahtua tässä vaiheessa.

Ootko humalassa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huh?:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minäkin olen sitä mieltä, että 3-vuotissyntymäpäivä on tässä suhteessa maaginen. Vielä edellisenä päivänä hoitoon viemiseen liittyy melkoinen vaara, mutta toisaalta aikailla ei sovi, vaan vaihdon koti => päiväkoti tulisi tapahtua tässä vaiheessa.

Ootko humalassa?
Pidän erittäin tärkeänä, ettei humalassa keskustella lastenkasvatukseen liittyvistä seikoista.

Poliisi on puhallattanut minut tänään, en ollut humalassa laisinkaan.
 
sdfdffd
Alkuperäinen kirjoittaja Mihin haluaa sosiaal:
Kysyn, että mihin haluat sosiaalistaa lapsesi?
Ja mihin lapsi sosiaalistuu?

Alla yksi esimerkki.


Leikkipuistossa Vili 2, 5 v. hyökkäsi itseään pienemmän tytön kimppuun, joka istui polkupyörän kyydissä. Vili kaatoi sekä pyörän että tytön maahan.
Sen jälkeen Vili juoksi konttaavaan taaperon päälle.
Sitten Vili otti sellaisen ison polkupyörän ja ajoi täysillä pientä poikaa kohti. Onneksi tuo pienen pojan äiti oli lähellä ja ehti juosta väliin, hyökätä pyörän eteen ja napata pojan pois Vilin pyörän alta.

Tyrmistyneen hiljaisuuden vallitessa leikkipuistossa, Vili-pojan äiti kertoi Vili-pojan käytöksen johtuvan Vilin päivähoidosta.
Sanoi, että poika on aloittanut päivähoidon tammikuussa.
Vilin äiti kertoi että poika työntelee kaupan kärrytkin kaupassa päin toisia, pienempiä lapsia.
Olimme aika hiljaisia me muut äidit. Mitäpä tuohon voi sanoa...
Tuskinpa Vilin käytös johtuu päiväkodista. Pikemminkin kasvatuksen ja sosiaalistamisen puutteesta.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Mihin haluaa sosiaal:
Kysyn, että mihin haluat sosiaalistaa lapsesi?
Ja mihin lapsi sosiaalistuu?

Alla yksi esimerkki.


Leikkipuistossa Vili 2, 5 v. hyökkäsi itseään pienemmän tytön kimppuun, joka istui polkupyörän kyydissä. Vili kaatoi sekä pyörän että tytön maahan.
Sen jälkeen Vili juoksi konttaavaan taaperon päälle.
Sitten Vili otti sellaisen ison polkupyörän ja ajoi täysillä pientä poikaa kohti. Onneksi tuo pienen pojan äiti oli lähellä ja ehti juosta väliin, hyökätä pyörän eteen ja napata pojan pois Vilin pyörän alta.

Tyrmistyneen hiljaisuuden vallitessa leikkipuistossa, Vili-pojan äiti kertoi Vili-pojan käytöksen johtuvan Vilin päivähoidosta.
Sanoi, että poika on aloittanut päivähoidon tammikuussa.
Vilin äiti kertoi että poika työntelee kaupan kärrytkin kaupassa päin toisia, pienempiä lapsia.
Olimme aika hiljaisia me muut äidit. Mitäpä tuohon voi sanoa...
Ja sinä uskoit äitiä?
 
peesi
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona asunut:
Mitä helevettiä. Minä en koskaan ole missään päiväkodissa ollut vaan aina kotona, ja olenkin jotenkin erilainen. En esim. juo alkoholia tai polta tupakkaa saati käytä huumeita. Olen ystävällinen muita kohtaan ja muuta. Mutta mitä saankaan kiitokseksi, haukkumista siitä mitä olen. Päiväkotiko muka opettaa empatiaa ja toisten huomioonottamista?

Ja paskat. Joka ikinen koulukiusaajani oli loisinut päiväkodissa lapsuutensa. Kieroutta, itsekkyyttä ja pahuutta tuollaiset päiväkodit imeyttävät lapsiin.
peesi. Oppii "menestymään" eli teettämää omat hommat muilla, olemaan salaa (jotta ei saa moitteita) ilkea ja paha muille, puhummaan selän takana pahaa, mustamaalaamaan, jotta saa ne kaverit itsellee kenet haluaa.
 
peesi
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona asunut:
Mitä helevettiä. Minä en koskaan ole missään päiväkodissa ollut vaan aina kotona, ja olenkin jotenkin erilainen. En esim. juo alkoholia tai polta tupakkaa saati käytä huumeita. Olen ystävällinen muita kohtaan ja muuta. Mutta mitä saankaan kiitokseksi, haukkumista siitä mitä olen. Päiväkotiko muka opettaa empatiaa ja toisten huomioonottamista?

Ja paskat. Joka ikinen koulukiusaajani oli loisinut päiväkodissa lapsuutensa. Kieroutta, itsekkyyttä ja pahuutta tuollaiset päiväkodit imeyttävät lapsiin.
se kierous ja itsekkyys ja pahuus tulee kai siitä, että tietää, että ei riitä vanhemmilleen. pitää päteä ja yrittää olla suosittu. siis tällaiset lapset kiusaavat.
 
Lush
Alkuperäinen kirjoittaja Mihin haluaa sosiaal:
Kysyn, että mihin haluat sosiaalistaa lapsesi?
Ja mihin lapsi sosiaalistuu?

Alla yksi esimerkki.


Leikkipuistossa Vili 2, 5 v. hyökkäsi itseään pienemmän tytön kimppuun, joka istui polkupyörän kyydissä. Vili kaatoi sekä pyörän että tytön maahan.
Sen jälkeen Vili juoksi konttaavaan taaperon päälle.
Sitten Vili otti sellaisen ison polkupyörän ja ajoi täysillä pientä poikaa kohti. Onneksi tuo pienen pojan äiti oli lähellä ja ehti juosta väliin, hyökätä pyörän eteen ja napata pojan pois Vilin pyörän alta.

Tyrmistyneen hiljaisuuden vallitessa leikkipuistossa, Vili-pojan äiti kertoi Vili-pojan käytöksen johtuvan Vilin päivähoidosta.
Sanoi, että poika on aloittanut päivähoidon tammikuussa.
Vilin äiti kertoi että poika työntelee kaupan kärrytkin kaupassa päin toisia, pienempiä lapsia.
Olimme aika hiljaisia me muut äidit. Mitäpä tuohon voi sanoa...
no eikös tossa nyt ole hiukan äitikin vastuussa miten lapsi käyttäytyy kun on äidin kanssa puistossa. vai annetaanko lapsen vaan riehua ja sit huokaillaan yhdessä että on se päiväkodin vika????
 

Yhteistyössä