Jos kaverisynttäreille tulee vaan 1 tai jopa 0 vierasta, miten selität lapselle?

  • Viestiketjun aloittaja wer
  • Ensimmäinen viesti
Tämmöistä
Meillä lapsen 5-vuotiskaverisynttäreille kutsuttiin 5 lasta päiväkodista. Kaksi ilmoitti tulevansa, mutta vain toinen tuli. Se, joka jätti tulematta, ei ilmoitellut mitään, miksei päässytkään. Laitoin jälkeenpäin tekstaria vanhemmille ja sain vastaukseksi jotain ympäripyöreätä selittelyä. Kaksi kutsutuista ei vastannut kutsuun lainkaan, vaikka laitoin kutsun tekstarilla suoraan vanhemmille ja pyysin ilmoittamaan, pääseekö tulemaan. Yksi sentään ilmoitti ajoissa että lapsella on menoa eikä pysty tulemaan.

Olin onneksi kutsunut paikalle myös pari sukulaislasta vaikka meillä oli sukulaissynttärit vielä erikseen. Silti lapsi on jälkikäteen puhunut että hänen synttäreillään oli vain yksi vieras. Ei ilmeisesti mieltänyt näitä sukulaislapsia kutsuvieraiksi vaikka sitä olivatkin. Olen selittänyt että olihan siellä muitakin vieraita kuin tämä yksi. Ja lapsi ei muuten näyttänyt surevan: synttärit olivat kivat tälläkin porukalla. En tiedä sitten mitä päiväkodissa oli jälkikäteen puhuttu. Mutta sen verran tapaus vaikutti, että vaikka lapsella on kohta taas synttärit, hän ei halua kutsua päiväkodista enää ketään vaikka hänellä on siellä muutama kaveri joiden kanssa leikkii. Pidetään siis vain sukulaisynttärit ja kutsutaan sinne myös yksi kaveri naapurista, jonka kanssa lapsi on ystävystynyt (on eri päiväkodissa).
 
yuhjk
Omasta mielestäni synttärit on hieman turhia, ja niistä tehdään liian suuri numero. Minusta on aika hyvä juttu, että ihmisistä on tullut aika välinpitämättömiä näitä kaikenmaailman juhlia kohtaan. Kissanristiäisiä järjestellään ihan koko ajan. Ei itse kuuluta Jehovan todistajiin, mutta on käynyt mielessäni, että heillä on ainakin se järkevä juttu, että synttäreitä ei vietetä. :)
 
"hmmm"
[QUOTE="kuikka";27916907]no itse vastaavassa tilanteessa teen niin et jos kuka ei tule/ilmoita ettei tule niin minun lapset ei myöskään mene niiden lasten synttäreille.[/QUOTE]

Meinaatko, että tää on pidemmän päälle hyvä keino... Oi ja voi.
 
hnnnngg
Omasta mielestäni synttärit on hieman turhia, ja niistä tehdään liian suuri numero. Minusta on aika hyvä juttu, että ihmisistä on tullut aika välinpitämättömiä näitä kaikenmaailman juhlia kohtaan. Kissanristiäisiä järjestellään ihan koko ajan. Ei itse kuuluta Jehovan todistajiin, mutta on käynyt mielessäni, että heillä on ainakin se järkevä juttu, että synttäreitä ei vietetä. :)
Hei oikeesti nyt. Ymmärrän pointtisi, jos tässä harmiteltaisiin jonkun täysi-ikäisen synttärikahveja, ei-edes-pyöreinä synttäreinä, mutta tässä on kyse kuusivuotiaasta. Kyllä sen ikäiset saa pitää sitä syntymäpäiväänsä tärkeänä ja isona juttuja. En minä ainakaan aikuisiällä synttäreitäni pidä "juuri minään" ja en niitä edes juhli, mutta kuusivuotias saa puolestani pitää vaikka karnevaalit synttäreidensä kunniaksi.
 
Omasta mielestäni synttärit on hieman turhia, ja niistä tehdään liian suuri numero. Minusta on aika hyvä juttu, että ihmisistä on tullut aika välinpitämättömiä näitä kaikenmaailman juhlia kohtaan. Kissanristiäisiä järjestellään ihan koko ajan. Ei itse kuuluta Jehovan todistajiin, mutta on käynyt mielessäni, että heillä on ainakin se järkevä juttu, että synttäreitä ei vietetä. :)
En tiedä onko näissä eri kaupungeissa/seuduilla eroa, mutta meilläpäin on lähes kaikille synttäreille menty ja lähes kaikki kutsutut tullut. Jos useampi jättää joillekin kutsuille tulematta, niin silloin on vaan tullut ikävästi monta yhteensattumaa (sairastelua tms.).
 
tsot
Hei oikeesti nyt. Ymmärrän pointtisi, jos tässä harmiteltaisiin jonkun täysi-ikäisen synttärikahveja, ei-edes-pyöreinä synttäreinä, mutta tässä on kyse kuusivuotiaasta. Kyllä sen ikäiset saa pitää sitä syntymäpäiväänsä tärkeänä ja isona juttuja. En minä ainakaan aikuisiällä synttäreitäni pidä "juuri minään" ja en niitä edes juhli, mutta kuusivuotias saa puolestani pitää vaikka karnevaalit synttäreidensä kunniaksi.
Erityisen epäedullisesti synttärit vaikuttavat juurikin johonkin 6-vuotiaaseen. Ei pidä opettaa lapsille, että lapset nostetaan jollekin erityiselle jalustalle jonain tiettynä hetkenä, ja se päivä on sitten heidän "minä, minä, minä" päivä.
 
hnnnng
Erityisen epäedullisesti synttärit vaikuttavat juurikin johonkin 6-vuotiaaseen. Ei pidä opettaa lapsille, että lapset nostetaan jollekin erityiselle jalustalle jonain tiettynä hetkenä, ja se päivä on sitten heidän "minä, minä, minä" päivä.
Miksi ihmeessä ei? Tekeväthän aikuisetkin niin hääpäivänsä kanssa. Minä-minä-minä. Ei kyse ole kuitenkaan jatkuvasta, vaan syntymäpäivästä joka on kerran vuodessa ja innostus siitä laskee vuosi vuodelta.
 
Erityisen epäedullisesti synttärit vaikuttavat juurikin johonkin 6-vuotiaaseen. Ei pidä opettaa lapsille, että lapset nostetaan jollekin erityiselle jalustalle jonain tiettynä hetkenä, ja se päivä on sitten heidän "minä, minä, minä" päivä.
En ymmärrä. Kun lapset käyvät niiden kavereidensa synttäreillä myös ympäri vuoden, ja kaikilla muillakin on vuorollaan "minä, minä"-päivä, niin eikö ne juuri silloin opi antamaan muidenkin olla valokeilassa ja huomion keskipisteenä.

Ihmeellistä ajattelua..
 
"vieras"
Pidimme juuri lapselle ensimmäiset kaverisynttärit. Vasta niiden jälkeen ymmärsin sen jännityksen, että tuleeko kukaan paikalle. Tästä lähtien tulen olemaan erityisen tarkka siitä, että meidän lapset menevät kaverisynttäreille. En vain tajunnut asiaa aikaisemmin. Meille siis kaikki kutsutut tulivat, mutta jännitti kyllä miten käy...
 
Kyllä täytyy ilmoittaa jos ei pääse tai pääsee tulemaan. Itse laitan kutsuihin aina vastauspyynnön tiettyyn päivään mennessä. Nyt hiukan hankalampaa suunnitella näitä kun kysy koululaisista ja jos poika jakaa kutsut koulussa, niin lapset nyt vaan voi unohtaa ne reppuun yms. Ei kaikki vanhemmat ole kovin aktiivisia lapsen repun penkojia. Pitää yrittää keksiä joku järkevä tapa viedä kutsut. Ehkä pengon kaikkien kotiosoitteet ja vien postilaatikkoon :)
 
mieras
Joo tiedän tunteen :cry: mun 9v pojan synttäteille oli kutsuttu 9 lasta, yhdestä perheestä tuli viesti että kiitos kutsusta, mutta tällä kertää xxx ei pääse ja hyvää syntymäpäivää. Kaksi poikaa tuli, yhdeltä tuli viesti kun kutsut oli jo alkanu, että ihan kamalaa mutta unohdimme xxx tuo lahjan joku toinen päivä. Näistä viidestä muusta perheestä ei kuuluni pieruakaan... joo no lapset voi unohtaa näyttää kutsun kotona tai ihmisillä voi olla menoa, mutta aikamoinen sattuma.
Onneksi mun lapsi ei ihmeemmin tätä harmitellu, kiitti näitä jotka oli tullu. Mutta vähän oli laimeat synttärit juu.
Voisi sentään ilmottaa, että ei ole tulossa vaikka ei edes selittäisi mitään olis kohteliasta se.
 
piiukka
Ihanaa, että lapset saavat kerran vuodessa olla huomion keskipisteenä. Kyllä maailman raakuus tulee sitten aikuisena vastaan, antaa lasten nauttia ja meidän vanhempien tehtävä on huolehtia, että nautinto on kaikille lapsille samanlainen viemällä lapset kaverien synttäreille. Arki ilman juhlahetkiä on tylsää, harrastukset voi silloin unohtaa....
 
"..."
Meillä ei ole vielä ollut kaverisynttäreitä. En ole ehdottanut ja poika joskus on puhunut, mutta onneksi unohtanut.
Itse pidin alakouluikäisenä kahdet kaverisynttärit, joihin kutsuin kaikki luokkani tytöt ja pari naapurin lasta. Ikinä ei kukaan tullut. Kahdet itkut itkin valmiiksi katetun pöydän ympärillä tiara päässä. Mua nytkin itkettää, kun kirjoitan tätä. Jätti traumat.
Joten toivon, ettei lapseni halua koskaan pitää kaverisynttäreitä, ettei vaan joudu kokea samaa.
Mulla samanlaiset muistot 8ilman sitä tiaraa). Kyllä sitä aika äkkiä pieni lapsikin tajuaa, mikä on homman nimi kun ketään vieraita ei tule... Pelottaa jo etukäteen oman lapsen kaverisynttärit, sitten kun sellaset on edessä...
 
Meille tulleissa kutsuissa on ollut aina vastauspyyntö etukäteen.
Ja olenkin ilmoittanut tuleeko vai ei.

Ei meiltä ole kukaan kutsuttu myöskään ilmoittamatta jäänyt pois.

Kuullostaa kyllä kamalan kurjilta monet tän ketjun jutut :(
 
La Paset
Miten sitä lapsen pahaa mieltä sais lievitettyä? Ja kutsutteko aina "ylimääräisiä" jos kaikki ei pääse kuitenkaan? Meillä tuli viidestä kutsutusta vaan 1. Toinen oli tulossa mutta tili kipeeksi. Kolmea muuta ei vissiin vaan kiinnostanut. Tai lapset olisvat kuulemma halunneet mutta äidit ei päästäneet/keksivät muuta menoa just synttäreitten ajaksi.
Kerro tarkemmin! Lapsesi ikä, oliko kyse tarhalaisista, eskarilaisista, koululaisista, oliko viikonloppuu, onko lapsellasi bestiksiä, tapaavatko vapaa-ajalla, tunnetteko vanhemmat, asuvatko kaverit suht lähellä...Kaikki nämä vaikuttavat asiaan.
 
määä
No sanon, että niillä oli nyt muuta menoa, tai sairastuivat tai eivät päässeet. So what, ei mullakaan ole kavereita, joten en ala lapsenkaan "surkeaa kohtaloa" nyyhkimään, jos ei ole kavereita, niin ei ole. Ei se tee kenestäkään huonompaa.
 
La Paset
Sorry, en lukenut kaikkia kommentteja ennen kuin vastasin.
Olisi helpompi loikkia vastausten seassa, jos kaikki vieraat keksisivät jonkin nikin tätä kysymystä varten, ja yleensäkin, menen ihan sekaisin, kun kaikki juttelijat ovat vieraita.
 
tasan ei käy..
[QUOTE="Vieras";27916679]Meillä kävi kerran myös näin ettei lapsen synttäreille tullut kuin yksi alle kouluikäinen tyttö. Kyse oli alakoululaisesta pojasta. Kovin oli paha mieli, mutta eipä voinut mitään.
Tiedossa oli että ns kaveripiirin lapset juhlivat toistensa synttäreitä.
Niin vähitellen lapseni jätettiin muutenkin kavereitten ulkopuolelle.
Nyt on jo yläastelainen, eikä kukaan käy meillä, eikä häntä kutsuta minnekään. Näin on ollut jo vuosia;([/QUOTE]

tämä on kuin esikoiseni elämästä ja siksi olen muidenkin lasteni kohdalla tullut hyvin araksi ja pelokkaaksi "kaveri"synttäreiden järjstämisestä. inhoan koko synttärihommaa, varsinkin, kun meillä ei ole sukulaisiakaan, ketä voisi kutsua, esim. serkut (ne pari) eivät halua olla tekemisissä, eivätkä esim. kutsu omille synttäreillekään.
 
oho!
Olisin tosi ihmeissäni jos vieraat eivät tulisi paikalle. Selittäisin lapselle että kutsuttujen vanhemmat varmaan unohtivat.

Meilläpäin synttärit ovat iso juttu joita odotetaan ja lapset käyvät onnellisina toistensa juhlissa. Meidän lasten synttäreillä on aina ollut suurin osa kutsutuista. Jos joku ei pääse, heillä on ollut painava syy esim. sairastelu ja jälkeenpäin lapsi joka ei päässyt on harmitellut että jäi paitsi kaikesta kivasta, kun kaverit puhuvat vielä viikkojen jälkeen mitä kaikkea kivaa oli. Meillä on paljon hauskaa synttäriohjelmaa ja juhliamme odotetaan aina etukäteen kun tiedetään miten kivaa on tulossa.

Ymmärrän että lapsesta ja vanhemmista tuntuu pahalta jos moni jättää tulematta. Valitettavasti aikuiset osaavat olla todella ajattelemattomia. Muistan itse kun olin lapsi ja sovittiin yhden uuden kaverin kanssa että hän tulee seuraavana päivänä meille, kun oli sinä päivänä kun sovittiin menossa toiselle kaverille. No, seuravaana päivänä "kaveri" ei muistanut ollenkaan ja menkin tälle samalle kaverille uudestaan, jolla oli juuri käynyt. Sain pidäteltyä itkua koulupäivän ajan ja esitin iloista mutta kotona itkin. Kun vanhempani tulivat kotiin ja ihmettelivät eikö kaveri tullutkaan, sanoin vain ettei päässytkään enkä halunnut kertoa että jäin kakkosvaihtoehdoksi. Vanhempani olivat siis varautuneet kaverin tuloon laittamalla herkkuja, joita minun ei edes tehnyt mieli syödä, kun harmitti niin paljon. No, pääsin tapahtuman yli nopeasti mutta tosiaan valitettavasti jotkut ihmiset ovat itsekkäitä eivätkä tajua mitä tekevät.

Haleja kaikille joiden lapset ovat joutuneet pettymään, ymmärrän miten vaikeaa sitä on katsoa vierestä.
 
"yks äippä"
Meillä ensimmäiset kaverisynttärit pidettiin vasta kun esikoinen meni ekalle. Se oli pieni starttiluokka joten kutsuttiin koko luokka ja kivaa oli vaikka oli osa villimpi poikakin mukana :)
Aina kutsutaan sellainen 10 ja enemmänkin jos tarve on. Joku jää aina väkisinkin pois, mutta porukkaa on silti mukavasti. Joku 5 kaveriakin on jo riski, jos siitä esim. kolmekin jää pois.
Se hulina ja lasten määrä tekee synttäreistä ikimuistoiset vielä jos jotain kivaa ohjelmaa keksii. Ja suosittelen pitämään pidempiä synttäreitä kuin 2 tuntia jossa ajassa lapset ei kerkeä kuin käydä kääntymässä. Meillä aika on n. 4 tuntia.
Ilmankos lapset ovat aina olleet innoissaan tulemaan synttäreille!
 
"Nea"
Itse ajattelin kutsua vain tuttujen samanikäisiä lapsia joiden kanssa on muutenkin paljon tekemisissä,tietää että tulevat paikalle eikä tarvi jättää jonku puoli tutun varaan.
 
Nuorin tais täyttää 5v. Kutsuttuja oli 6 tai 7. Yks ilmoitti ettei pääse tulemaan ukin hautajaisten takia. Toinen ilmoitti tulevansa, loput ei ilmoittanut mitään. Ja vain tämä 1 lapsi sitten tuli.
Kyllähän tuo mein lapsi oli sitten murheissaan. Kyseli kokoajan että milloinkahan ne muut kaverit tulee ym. Siinä vaan selitin lapselle että ehkä he ovat sairastuneet tai on tullut jokin muu este.
Lapsi ei ollut silloin vielä niin rohkea luomaan kaverisuhteita ja hiljainen tarhassa.

Sen jälkeen onkin sitten aina tullu kaikki kutsutut ja myös tää mein nuorin on käynyt lähes jokaisen kaveri synttäreillä, mitä on pahimpana kautena joka viikonloppu (6 viikkoa putkeen, 1-2 juhlat/vkoloppu).

Jos/kun meille tulee kutsuja hyvissä ajoin, voidaan omia suunitelmiamme muokata niin että lapsi juhliin pääsee, ellei meillä ole mitään isompaa silloin tiedossa (50v synttäreitä, hautajaisia, lomareissua tms. Mutta sit on tullu kutsuja lasten kavereilta silleen perjantaina että heti seuraavana päivänä on juhlat. Muutaman kerran on käynyt niin että lapsi ei silloin pääse vaikka meillä ei tiedossakaan mitään suurta.
Aina ei vain pääse heti lauantai-aamuna kaupoille lahjaa hommaamaan tai järjesty noin lyhyellä ajalla kyyti juhlapaikalle.
Mikä järki laittaa synttärikutsuja päivän varoajalla :headwall: :confused:

lisäystä: itse vastaan aina kutsussa olevaan numeroon, pääseekö lapsi juhliin vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
luulen
Mikä järki laittaa synttärikutsuja päivän varoajalla :headwall: :confused:


että näissä tapauksissa on tullut peruutuksia sen verran paljon, että koetetaan kutsua lisää väkeä paikalle?

Joku tuolla aikaisemmin puhui koululaisten reppujen tarkastamiseta kutsujen varalta. Sama pätee myös juhlijan vanhempiin. Meille tullut joskus kutsuja samana aamuna kun on huomattu, että kutsuja ei ole muistettu antaa siellä koulussa ;)
 

Yhteistyössä