Jos laitatte joulukuusen, olette vastuuttomia.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Jos otatte aidon kuusen, niin siinä joudutaan kaatamaan hirveästi puita, mikä on pahaksi ympäristölle, sekä edistää ilmastonmuutosta. Myös se puiden moottorisahaaminen edistää ilmastonmuutosta, jos saha toimii bensalla.

Jos hankitte muovikuusen, se taas käyttää paljon muovia, mitä pitäisi välttää. Sitten kun sitä muovia päätyy meriin, niin kalat ja linnut tukehtuu siihen muovikuuseen.

Älkää hankkiko joulukuusta tänä jouluna!
 
vierailija
Pyh ja pah, mitä hapatusta taas.
Ens viikolla laitetaan yhteen huoneeseen esille kaunis muovikuusemme, mikä on jo varmaan kymmenisen vuotta vanhakin, hyvänä säilynyt yksilö. Ja joulukuussa saadaan oikea joulukuusi kuten niin monena vuonna ennenkin. Metsänhoitoa, nääs. Lisäksi askartelen ulko-oveen pieleen valonauhalla koristellun oksakuusen, joten - jos noista mielesi pahoittuu, niin antaa mennä vaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija

Viisaasti hankittu ja oikein hävitetty joulukuusi on lopulta aika vähäpäästöinen. Kannattaako joulupuun tuomaa iloa lähteä tässä yhteydessä kovin tarkkaan mittaamaan?

"Koistinen arvioi, että oman kotitalon lähellä olevasta metsästä itse kaadettu kuusi olisi todennäköisesti ekologisin vaihtoehto.

– Mutta en pidä näitä muitakaan vaihtoehtoja ihan huonoina. Ehkä muovikuusen jättäisin hankkimatta."
 
vierailija
Meillä luonnonkuusi, joka omasta metsästä ja metsänhoidollisesti otettu. Kun kuusi on palvellut joulun niin se viedään pihalle karsittavaksi ja pilkottavaksi. Puut poltetaan syksyllä pihasaunassa.
 
vierailija
Tässä joulukuusen historiaa:

Kokonaiset koristellut kuuset tosiaan rantautuivat vasta 1800-luvulla Suomeen, mutta kuusen havujen tuominen sisälle on huomattavasti vanhempaa perua. Niitä ripustettiin oveen ja kattoo,joskus lattiallekin olkien kanssa. Niiden uskottiin karkottavan pahoja henkiä, ja jouluna han tunnetusti on paljon pahantahtoista henkiä liikkeellä! Myös tuli sai palaa koko jouluyön ja ruuat olla pöydässä koko joulun ajan.
 
vierailija
Kokonaiset koristellut kuuset tosiaan rantautuivat vasta 1800-luvulla Suomeen, mutta kuusen havujen tuominen sisälle on huomattavasti vanhempaa perua. Niitä ripustettiin oveen ja kattoo,joskus lattiallekin olkien kanssa. Niiden uskottiin karkottavan pahoja henkiä, ja jouluna han tunnetusti on paljon pahantahtoista henkiä liikkeellä! Myös tuli sai palaa koko jouluyön ja ruuat olla pöydässä koko joulun ajan.
Totta!
 
vierailija
Aloittaja voisi muidenj joulukuusista huolehtimisen sijaan otta selvää, mitä ympäristöhaittoja hän aiheuttaa käyttämällä tietokonetta/älypuhelinta kirjoittaakseen liibalaabaa keskustelupalstoille.
Aloita vaikka ihan em. laitteiden valmistusprosesseihin tutustumalla.
 
vierailija
Joulunvieton ekologisuudessa olisin enemmän huolissani krääsän määrästä, jota hankitaan muovikääreissä ja pakataan vielä papereihin ja naruihin. Tavaraa, jota oikeasti ei ole tarvittu. Joissain perheissä liioitellun kasoittain.

Siinä ei yksi lähikuusi tunnu missään. Tuontikuuset asia erikseen.
 
vierailija
Joulunvieton ekologisuudessa olisin enemmän huolissani krääsän määrästä, jota hankitaan muovikääreissä ja pakataan vielä papereihin ja naruihin. Tavaraa, jota oikeasti ei ole tarvittu. Joissain perheissä liioitellun kasoittain.

Siinä ei yksi lähikuusi tunnu missään. Tuontikuuset asia erikseen.
Juuri näin. Lahjoja kannattaa miettiä huolella ja pitää kohtuus, ennemmin vaikka antaa jotain syötävää kuin turhaa krääsää. Paketoinnissa voi käyttää uudelleenkäytettäviä lahjakasseja!
 
Meillä on mieheni isovanhempien entinen tekokuusi, se on 40 vuotta vanha. Ei se toki ekologinen ole, mutta saa olla meillä kunnes menee rikki, elli luulen että aika pitkään vielä. Aitoa kuusta en ottaisi, minulla käy sääliksi sekä aitoja kuusia sekä leikkokukkia, kun ne kuitenkin kuolevat. Tykkään aidoista kasvesiat eniten maassa tai sitten ruukkukukista.
 
Jos olisin vielä työkunnossa, olisin jo tähän mennessä perannut melko ison alan taimikkoa. Ja sinnehän olisivat jääneet niin kuuset kuin muutkin lahoamaan uuden kasvun ravinnoksi. Joku niistä, parhaan näköinen yksilö, olisi päätynyt joulupuukseni.
Nyt lahoan itse sängynpohjilla, ja taimikot tulevat toimeen miten tulevat, ihan minusta ja raivaussahastani riippumatta.
Ehkä poik tuo kuusen, sitten aikanaan, ehkä pääsen itse sen hakemaan, joka tapauksessa se otetaan täysin metsänhoidollisin perustein kuten ennenkin.
Ehkä tästäkin asiasta joku on saanut tehdyksi itselleen ja kenties muillekin ongelman, mutta itse olen aina voinut katsoa jouluista puutani hyvällä omallatunnolla.
Sitä samaa toivon kaikille muillekin.
 
vierailija
Jos olisin vielä työkunnossa, olisin jo tähän mennessä perannut melko ison alan taimikkoa. Ja sinnehän olisivat jääneet niin kuuset kuin muutkin lahoamaan uuden kasvun ravinnoksi. Joku niistä, parhaan näköinen yksilö, olisi päätynyt joulupuukseni.
Nyt lahoan itse sängynpohjilla, ja taimikot tulevat toimeen miten tulevat, ihan minusta ja raivaussahastani riippumatta.
Ehkä poik tuo kuusen, sitten aikanaan, ehkä pääsen itse sen hakemaan, joka tapauksessa se otetaan täysin metsänhoidollisin perustein kuten ennenkin.
Ehkä tästäkin asiasta joku on saanut tehdyksi itselleen ja kenties muillekin ongelman, mutta itse olen aina voinut katsoa jouluista puutani hyvällä omallatunnolla.
Sitä samaa toivon kaikille muillekin.
Oikeesti?
 
vierailija
Jos olisin vielä työkunnossa, olisin jo tähän mennessä perannut melko ison alan taimikkoa. Ja sinnehän olisivat jääneet niin kuuset kuin muutkin lahoamaan uuden kasvun ravinnoksi. Joku niistä, parhaan näköinen yksilö, olisi päätynyt joulupuukseni.
Nyt lahoan itse sängynpohjilla, ja taimikot tulevat toimeen miten tulevat, ihan minusta ja raivaussahastani riippumatta.
Ehkä poik tuo kuusen, sitten aikanaan, ehkä pääsen itse sen hakemaan, joka tapauksessa se otetaan täysin metsänhoidollisin perustein kuten ennenkin.
Ehkä tästäkin asiasta joku on saanut tehdyksi itselleen ja kenties muillekin ongelman, mutta itse olen aina voinut katsoa jouluista puutani hyvällä omallatunnolla.
Sitä samaa toivon kaikille muillekin.
Nyt voi valita ne kuuset mitä tarvii tuulensuojiksi
 

Yhteistyössä