jos lapsi ei suostu aamulla syömään aamupalaa

  • Viestiketjun aloittaja jooooooh
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
Jos ei syö eskarissa aamupalaa niin antaisin aamupalan kotona. Kouluun aloittaessa pitää aamupala syödä kuitenkin kotona ja se on tosi tärkeä että jaksaa.
Jos meillä ei syö aamupalaa niin varmaankin jäisi myös herkut ja karkkipäivä väliin :(
 
"Pajukko"
Meillä 5 luokkalainen ei haluaisi syödä aamuisin. Tänäänkin joi vain maitolasillisen ja nappari d-vitamiinipillerin suuhunsa. En voi pakottaa syömään, mutta tuo maitolasillinen on otettava, jotta saa vähän energiaa ja verensokeri hieman nousee. Koulussa kuulemma syö hyvin.
 
"Xxxx"
Meillä myös 5v syö vain puolikkaan jogurtin, siis noin 1dl ja pienen lasin mehua. Enempää ei mene, mut pääasia että kroppa vähän herää. Nyt vielä kotihoidossa/kerhossa, kun menee hoitoon, ei kotona tarvi varmaan mitään syödä, syö sitten hoidossa.
 
syömättä sitten
meillä ei useastikaan syö ketään mitään aamusta. vasta kun kroppa on hereillä niin sitten maistuu. ekaluokkalaiset ovat puol 12 asti syömättä, kunnes sitten koulussa saavat ruuan, tosin silloinkaan ei aina ruoka maistu jos on jotain ruokaa mistä eivät tykkää.
 
Ei saa pakottaa :( Kyllä lapsi itse tietää.
Mä en ole koskaan syönyt aamupalaa, aikuisena olen oikein opetellut mutta aika usein jää väliin vieläkin.
Ihan kamalaa jos ois väkisin pitänyt syödä jotain kouluun lähtiessä aikoinaan.
 
meidän molemmat lapset on aina olleet huonoja syömään aamulla.joskus,harvoin syövät puuron tms. yleensä ei uppoa kun maito/mehulasillinen +pari hedelmäpalasta.jos eivät syö,en pakota.syövät kuitenkin nykyään ruuan tosi hyvin ja illalla puuron,joten en jaksa stressata..
 
FreezeCat harmaana
No, jos ei syö, sitten ei syö.

Tuon ikäinen tietää mitä tekee, tietää myös millä lähteä mieltään osoittamaan ja temppuilemaan...

Olkoon siis ilman. Syöpähän sitten lounaalla.
 
Mitäs ap:n lapsi syö yleensä kotiaamuina aamupalaksi?
Eskarissa täällä ainakin puuroa+leipää+kasviksia tms.? Eli jos ei puuro mene niin leipä+maito?
Aamupala tärkeä osa ruokailua, kyllä mä miettisin miten tuossa iässä saisin lapsen syömään sen, koska myöhemmin aina vaikeampaa vaikuttaa ruokatottumuksiin.
 
Mitäs ap:n lapsi syö yleensä kotiaamuina aamupalaksi?
Eskarissa täällä ainakin puuroa+leipää+kasviksia tms.? Eli jos ei puuro mene niin leipä+maito?
Aamupala tärkeä osa ruokailua, kyllä mä miettisin miten tuossa iässä saisin lapsen syömään sen, koska myöhemmin aina vaikeampaa vaikuttaa ruokatottumuksiin.
Näin juuri. Ja peruskouluikäisten ja alle sen, kanssa tuntuu vielä että ei hätää, ei sillä vaan ole nälkä jne.. mutta sillon ehdottomasti olis helpoin totutella siihen et syö aamulla. Aikuusuuden kynnyksellä tulevat huomaamaan että olis sittenkin hyvä kun osais syödä aamupalan. Tässä ite kukakin joutunut sen huomaamaan. Ja kahden isoimman lapsen nyt täysi-ikäisyyden kynnyksellä harjotellessa tikkuisesti aamupalan nauttimista, olen huolehtinut jotta pienimmät syö ehdottomasti aamupalat aina, niin hankalaa on isompien kanssa. Todella ajattelin silloin isoimpien ollessa kouluiässä että enhän itsekkään saa aamupalaa alas, joten pärjäävät kyllä lounaaseen asti...olisi viisaampaa ollut vain vaatia syömään aamupalaa.
 
Juu mun mielestä ei tarvitse odottaa niin kauaa, että maha kurnii nälästä.
Parempi olo säilyy, kun "tankaa" energiaa noin 3-4h välein. Eikä tule aikuisenkaan syötyä ähkyyn, kun kylläisyys tunne tulee nopeammin, koska ei ole maha ihan tyhjä. Ainakin mulla toimii näin :)
Jos jatkuvasti jää syömiset väliin niin tottakai mahalaukku pienenee-nälkä vähenee. Ja eihän se läskikisi tee että syö säännöllisesti, vaan se mitä syö. Lasten enegiatarve on jo kasvunkin takia turvattava, myös aivot tarttee "ruokaa".
 
"vieras"
Ei saa pakottaa! Itse pienenä en syönyt ikinä aamupalaa. Ei vaan tehnyt mieli kun olin juuri herännyt. Nykyäänkin syön tosi vähän ja kevyesti. Ala-asteella mulla oli eväät, jotka söin ekan tunnin jälkeen (opettajan luvalla). Voisitko antaa just ennen eskariin menoa (siis ovella) vaikka karjalanpiirakan tms, jonka vois syödä sillon? Mutta jos jaksaa lounaaseen ilman aamiaista niin mikäs siinä.
 
"Anne"
Minua yritettiin pakottaa pienenä. Oksensin useinkin tarjotun jogurtin (klöntsiä) tai kuivat leivät. Tädillä söin kuitenkin aina hyvin aamupalan. Tarjosi nimittäin omenasiivuja, mandariinia, kotitekoista mehua, myöhemmin teetä yms kevyttä.
 
"Tuikku"
Pakottaminen ei ole hyvä vaihtoehto, mutta mä kyllä melkein pakotan syömään jotain, vaikkei maistuisikaan. Illalla ennen kahdeksaa syöty iltapala ei riitä tuomaan energiaa aamupäivän lounaaseen asti, etenkin jos on aamulla tuplatunti liikuntaa, kuten omalla lapsellani tänään.
 

Yhteistyössä