Jos olisit taas 19, niin mille uralle suuntaisit?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ja mitä teet nyt?

Totuushan on, ettei Suomessa voi vaihtaa uraa aikuisena. Ketään ei kiinnosta palkata vanhusnoviisia. Sote-alat ovat sitten juttu erikseen työvoimapulan takia.
 
Hoitoalalla
Lähtisin heti hoitoalle enkä vasta reilu 30-vuotiaana.

Miten niin aikuisena ei voi vaihtaa alaa? Itse tein niin ja olen saanut töitä, nyt ikää melkein 40v. Tiedän useita 50+ jotka ovat kouluttautuneet uudelle alalle ja ovat saaneet töitä.
 
Mä olen ollut vaikka mitä elämäni aikana ja vaihanut nelikymppisenä ammattia.

Mutta nyt suuntaisin heti lukion jälkeen luonnonvara-alalle ja siitä yrittäjäksi (sitä olen nytkin mutta rakennus-alalla) ja hankkisin jostain korvesta tarpeeksi suuren tilan missä majoittaa muutamaa matkailijaa kerrallaan ja olisi vuokrattava laavu ja syksyllä ois sienikursseja ja itse toimisin jonkinlaisena erämatkaoppaana. Tai jotain sinnepäin, ei oo niin tarkkaa kunhan saan pysyä siellä huisintuutissa pääsääntöisesti.
 
vierailija
Ekonomiksi lukisin ja suuntautuisin kirjanpitäjäksi.

Tein huonon valinnan, kun luin biotekniikkaa. Nyt lähes viisikymppisenä jäin työttömäksi ja harvoihin vapaisiin työpaikkoihin on kova kilpailu.
 
vierailija
Mä olen ollut vaikka mitä elämäni aikana ja vaihanut nelikymppisenä ammattia.

Mutta nyt suuntaisin heti lukion jälkeen luonnonvara-alalle ja siitä yrittäjäksi (sitä olen nytkin mutta rakennus-alalla) ja hankkisin jostain korvesta tarpeeksi suuren tilan missä majoittaa muutamaa matkailijaa kerrallaan ja olisi vuokrattava laavu ja syksyllä ois sienikursseja ja itse toimisin jonkinlaisena erämatkaoppaana. Tai jotain sinnepäin, ei oo niin tarkkaa kunhan saan pysyä siellä huisintuutissa pääsääntöisesti.
Voit alkaa valmistautua siihen helposti katsomalla ohelmia, kuten tämä:
https://areena.yle.fi/1-3988497?autoplay=true

Ehkä joudut palkkaamaan muutaman työntekijän. Periaatteessa voisin perustaa sellaisen yrityksen, mutta yhtään somettajaa en huolisi, joten helppo valita, antaa olla:sleep:
 
Varmaan hammaslääketieteeseen ja miksi en voisi sitä vieläkin tehdä. Ikäväkseni olen kuitenkin hyväksynyt sen tosiasian, etten enää kykene lukemaan kovinkaan paljoa nukahtamatta, joten opiskelu saattaisi käydä hankalaksi:ROFLMAO:
 
Voit alkaa valmistautua siihen helposti katsomalla ohelmia, kuten tämä:
https://areena.yle.fi/1-3988497?autoplay=true

Ehkä joudut palkkaamaan muutaman työntekijän. Periaatteessa voisin perustaa sellaisen yrityksen, mutta yhtään somettajaa en huolisi, joten helppo valita, antaa olla:sleep:

Enhän mä ole vaihtamassa alaa. Tällä alalla tienaa tarpeeksi että voi elää loppuelämänsä korvessa ilman että pitää päästää yhtäainutta ulkopuolista tiluksilleen.

Mutta jos saisi aloittaa alusta, jättäisin turhat opinnot opiskelematta.
 
Tietokonealalle suuntaisin. Vai siis tarkoitatko, että tänäpäivänä olisin 19-v? Kai lähtisin sähköalaa opiskelemaan, tuntuu olevan huutava pula sähkäreistä ja taksat on hinnoissaan. (y)
 
vierailija
Joko kirjanpitäjäksi tai sitten ohjelmointialalle, se oli pienestä kiinni, etten tuonne ohjelmointiin olisi mennyt aikoinaan, mutta muut jutut kiinnosti vähän enemmän.
 
vierailija73
Olen 44-vuotias ja ratkaisevaa tässä kysymyksenasettelussa on se, että A)siirtyisinkö takaisin 90-luvun alkuun kun olin 19-v vai B) Jos olisin nyt 19v.

Jos siirtyisin 90-luvun alkuun, ehdottomasti jatkaisin tietojenkäsittelytieteen (silloin tietojenkäsittelyoppi) opintoja. Aikonaan en sitä tehnyt, koska koin etten ole tarpeeksi hyvä ja halusin jotain muuta. Jälkikäteen huomannut, että melkein kaikki huomattavasti minua surkeammatkin tapaukset pärjänneet mahtavasti työelämässä. Ei kaikkien tarvi olla superkoodareita.

Nyt olis vaikee valita 19-vuotiaana. Mutta ehkä taas kerran sitä IT-alaa, joskin vahvalla esimiespainotuksella. Sen on oppinut, että tekniikan kehittyessä esimiestaitojen merkitys kasvaa ja niitä ei samalla tavalla korvata aplikaatioilla, algoritmeillä ja tekoälyllä.

Olen esimiesasemassa tällä hetkellä ja suht. tyytyväinen, mutta en kyllä koe olevani yhtään omalla alalla. Ei IT:kään sitä oikein ole, mutta lähempänä.
 
vierailija
Se ei ole nykyään normaalia, että ihminen valmistuu johonkin ammattiin 19-vuotiaana. Sen sijaan hänen odotetaan haihattelevan ties missä kouluissa ainakin kaksviitoseksi asti.
 
vierailija
Hoitoala, joko lähihoitaja tai sairaanhoitaja. Sähköasentaja. Joku insinööri (älä kysy minkä alan insinööri :ROFLMAO: ). Hammasteknikko. Yksi valmistui yliopistosta lähemmäs 40-vuotiaana ja on nyt töissä sosiaalitoimistossa.
No eikös tuossa just sanottu, että sosiaali- ja terveysala on poikkeus. Vaikea kuvitella vaikka 40-vuotiaana valmistuvaa arkeologia pääsemässä uraputkeen.
 

Yhteistyössä