Jos on tulppa/ tukos jalassa,

  • Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja huolissaan:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nyt on soitettu. Jos en kivulta pärjää kotona, sitten sinne. Tukokset todetaan ultralla, ja niitä tehdään vain aamulla. Muuten aamulla tk:hin. Ei saa liikkua turhaan ja jalka pitää nostaa ylös.
Kysyi et onko lämpöä tai vilun tunnetta, vastasin et kylmä on mut luulin sen johtuvan flunssasta. Äsken mittasin (puhelun jälkeen), oli 37,3. Kysyi et onko hengitys vaikeuksia, ei ole mut sydän tuntuu "kummalta".

Pitää vissiin henkisesti valmistautua sairaalaan menoo ja imetyksen (kuopus 1v4kk) lopettamiseen :(
Mikä on sairaala, jossa ei yöllä muka tutkita?! :eek:
Mä olisin jo mennyt.
Jos et mene, voi olla että joudut lopettamaan muutakin kuin imetyksen...
Seinäjoen keskussairaala. Ei saa pelotella :(
 
tuttu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huolissaan:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nyt on soitettu. Jos en kivulta pärjää kotona, sitten sinne. Tukokset todetaan ultralla, ja niitä tehdään vain aamulla. Muuten aamulla tk:hin. Ei saa liikkua turhaan ja jalka pitää nostaa ylös.
Kysyi et onko lämpöä tai vilun tunnetta, vastasin et kylmä on mut luulin sen johtuvan flunssasta. Äsken mittasin (puhelun jälkeen), oli 37,3. Kysyi et onko hengitys vaikeuksia, ei ole mut sydän tuntuu "kummalta".

Pitää vissiin henkisesti valmistautua sairaalaan menoo ja imetyksen (kuopus 1v4kk) lopettamiseen :(
Mikä on sairaala, jossa ei yöllä muka tutkita?! :eek:
Mä olisin jo mennyt.
Jos et mene, voi olla että joudut lopettamaan muutakin kuin imetyksen...
Seinäjoen keskussairaala. Ei saa pelotella :(
Älä vaan liian kauaa mieti, jooko?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huolissaan:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nyt on soitettu. Jos en kivulta pärjää kotona, sitten sinne. Tukokset todetaan ultralla, ja niitä tehdään vain aamulla. Muuten aamulla tk:hin. Ei saa liikkua turhaan ja jalka pitää nostaa ylös.
Kysyi et onko lämpöä tai vilun tunnetta, vastasin et kylmä on mut luulin sen johtuvan flunssasta. Äsken mittasin (puhelun jälkeen), oli 37,3. Kysyi et onko hengitys vaikeuksia, ei ole mut sydän tuntuu "kummalta".

Pitää vissiin henkisesti valmistautua sairaalaan menoo ja imetyksen (kuopus 1v4kk) lopettamiseen :(
Mikä on sairaala, jossa ei yöllä muka tutkita?! :eek:
Mä olisin jo mennyt.
Jos et mene, voi olla että joudut lopettamaan muutakin kuin imetyksen...
Seinäjoen keskussairaala. Ei saa pelotella :(
kyllä ne keskussairaalas tarkkailuun ottaa.
 
ap
Mut eikö ne nyt olisi käskeny heti sinne, jos vaaraa olisi? Olisivat vaikka aloittaneet sen lääkityksen? Mä meen nyt maata ja nostan jalan ylös. Toivottavasti vielä pääsen kertomaan kuinka tässä kävi :(
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mut eikö ne nyt olisi käskeny heti sinne, jos vaaraa olisi? Olisivat vaikka aloittaneet sen lääkityksen? Mä meen nyt maata ja nostan jalan ylös. Toivottavasti vielä pääsen kertomaan kuinka tässä kävi :(
Kenen kanssa juttelit, vahtimestarin apulaisen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä itte:
Onko ihan oikeasti oikein, että jalka nostetaan ylös? Mun järjen mukaan se tukos valuu silloin sydäntä kohti?
Mutta kai oon väärässä?!
Et ole väärässä. Jalka on hyvä olla koholla, mutta niin ettei se saa olla sydämmen tason yläpuolella. Eli minä laittaisin jalan vuoteessa vaakatasoon ja pään alle esimerkiksi reilusti tyynyjä.
 
Sietämätön kipu ei tarkoita sitä, että siihen kipuun pyörtyy.

Jos se kipu vaivaa niin, että unta meinaa yöllä saada ja kipu häiritsee jo normaaleja toimintoja, niin silloin se kipu on sietämätöntä.

Ja niin, en tiedä onko tämä sitten typerä toteamus, mutta soitithan ihan ensiavun päivystykseen, ettei vaan sinne tk:n vuodeosastolla yövuoroa tekevälle, joka vastaa öisin tuleviin kyselyihin (eikä tämä ole millään pahalla tk:n hoitajia kohtaan)
 
ap
Yöllä pidin jalkaa ylhäällä, ja sen takia(?) sain juosta vessassa koko yön! Ja olin tietenkin paniikissa kun ei olisi saanut liikkua. Jouduin perussairauden (diabetes) takia tekemään virtsan keräilyn. Yön aikana tuli pissaa 1,5 litraa vaikka mitään en juonut! Kai siitä jalasta lähti nesteet liikkeelle? Aamulla ei ollut enää niin turvoksissa eikä yhtä kipeä.

No niin labrassa ja lääkärillä käyty. Ihme kyllä sain lääkärille ajan saman tien.
Lääkäri vain totes ettei se penisiliini heti auta, auttaa vain alkuun. Sanoi et pitää laittaa rokki soimaan ja liikuttaa jalkaa, istuessakin. Ymmärin et jos siinä olis tulppa se olis VIELÄ enemmän turvoksissa! Ei ottanut kantaa siihen et kipu kohta on siirtynyt.
Ennemmin soitin labratuloksia niin CRP oli noussut 44:n (ennemmin pika CRP 22), sokerit ok. Tiistaina mulla diabetslääkärille (sama kuin nyt) aika, sanoi et katsotaan silloin uudestaan sitä jalkaa.
 
vieras
en ymmärrä mikseivät ultraa ja aloita hepariinia jos tulppaepäily kerran on. Mulla tuli rv 8 tulppa pohkeeseen, heti aloitettiin pistoshoidot (Fragmin), kun raskauden vuoksi en voinut käyttää Marevania. Pistin sitten koko raskausajan ja 6 viikkoa synnytyksen jälkeenkin.
Tulppa (tai laskimotukos) on vakavasti otettava asia. Tukos voi koska tahansa lähteä liikkeelle ja silloin on kysymyksessä hengenvaarallinen tila, tavallisesti keuhkoveritulppa.
 
keuhkoembolia
Mulla ollut keuhkoveritulppa joka lähtee liikkeelle aina jalasta (erittäin harvoin muualta). Itse en aiemmin ollut huomannut jalassa mitään poikkeavaa ja siellähän hapessa teholla makasin.
Klexanea pari viikkoa mahaan ja Marevan lopunikää.....
Just nyt alko (tänään) pakottamaan pirusti pohjetta ja aion aamusta kipasta terkkulaan, joka sijaitsee keskus-sairaalan yhteydessä.
 

Yhteistyössä