Jos yksityishenkilö perustaa verkkokaupan, niin miten veroja maksetaan?

  • Viestiketjun aloittaja harrastusta
  • Ensimmäinen viesti
harrastusta
Myyjä pitää kirjanpitoa ja ilmoittaa mahdolliset voitot verottajalle, joka verottaa henkilön oman veroprosentin mukaan, vai kuinka tämä menee? Mitä muuta vastaavaa pitää huomioida? Alv, jos myynti ylittää 8300e/v? Eikai ole pakko perustaa toiminimeä?
 
"Vieras"
Eiköhän sulla täydy olla vähintään toiminimi, tai sitten yritys minkä kautta myyt. Ansiotuloverokortin kanssa myyntivoitosta maksettavalla verolla ei ole mitään tekemistä
 
"aap"
Mutta mites nämä kotimyyjät, eli jotka myyvät esim. kynttilöitä kotikutsuilla. Heilläkään ei tarvitse olla toiminimeä, eli mikä tuossa on erona? Ja pystyisikö verkkokauppamyyntiä tekemään jotenkin samalla tavalla?
 
Verkkokaupan ylläpitokustannukset on niin isot että ei kannata yksityishenkilönä edes haaveilla, tappiota teet vaan niin pienimuotoisella toiminnalla. Kotimyynti perustuu just siihen, että siinä ei ole kiinteitä kuluja eikä toisaalta niillä yleensä havitella isoja voittojakaan, vain pientä lisäansiota.

Jos perustat toiminimen ja alat alv-velvolliseksi, niin saat vähentää ne verkkokaupan kulut, puhelinkulut, mainoskulut ym. verotuksessa + vähentää alvit kaikista hankinnoista. Plus muuten on helpompi seurata menoja ja tuloja.
 
dah
[QUOTE="aap";26717542]Mutta mites nämä kotimyyjät, eli jotka myyvät esim. kynttilöitä kotikutsuilla. Heilläkään ei tarvitse olla toiminimeä, eli mikä tuossa on erona? Ja pystyisikö verkkokauppamyyntiä tekemään jotenkin samalla tavalla?[/QUOTE]

Mistä tämän "tieto" on peräisin?
 
"aap"
Verkkokaupan ylläpitokustannukset on niin isot että ei kannata yksityishenkilönä edes haaveilla, tappiota teet vaan niin pienimuotoisella toiminnalla. Kotimyynti perustuu just siihen, että siinä ei ole kiinteitä kuluja eikä toisaalta niillä yleensä havitella isoja voittojakaan, vain pientä lisäansiota.

Jos perustat toiminimen ja alat alv-velvolliseksi, niin saat vähentää ne verkkokaupan kulut, puhelinkulut, mainoskulut ym. verotuksessa + vähentää alvit kaikista hankinnoista. Plus muuten on helpompi seurata menoja ja tuloja.
Mitä kaikkia pakollisia kuluja siihen sitten kuuluu? Itsekin nimittäin ajattelin ihan vain pienimuotoisena harrastuksena tätä, ja ajattelin että verkkokauppa olisi ihan edullinen juttu, kun pienen verkkokaupan saisi netistä ostettua muutamalla kympillä kuussa. Tuotteet toki erikseen, mutta niistä ei tarvitse tässä tapauksessa huolehtia. Toiminimen perustaminen tuntuu jotenkin liian suurelta jutulta, mutta jos se on ainut vaihtoehto, niin kai se on tehtävä.
 
[QUOTE="aap";26718080]Mitä kaikkia pakollisia kuluja siihen sitten kuuluu? Itsekin nimittäin ajattelin ihan vain pienimuotoisena harrastuksena tätä, ja ajattelin että verkkokauppa olisi ihan edullinen juttu, kun pienen verkkokaupan saisi netistä ostettua muutamalla kympillä kuussa. Tuotteet toki erikseen, mutta niistä ei tarvitse tässä tapauksessa huolehtia. Toiminimen perustaminen tuntuu jotenkin liian suurelta jutulta, mutta jos se on ainut vaihtoehto, niin kai se on tehtävä.[/QUOTE]

Toiminimen perustaminen ottaa 10 minuuttia, ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä. Yritykselle vaan oma pankkitili ja ohjaa kaiken firman rahaliikenteen sitä kautta ja oma tili erikseen. Helppoa ku heinänteko.

Aiotko sä alkaa myymään jotain itse tekemiä käsityöjuttuja vai diilaamaan jotain valmista tuotetta? Jos omatekemiä, niin joku tuollainen puoli-ilmainen verkkokauppasofta voi toimia ihan ok, kun tuotteet on yksittäiskappaleita, mutta itse en ostaisi yksityishenkilöltä mitään. Y-tunnus tuo tiettyä luotettavuuden tunnetta vaikka se ei tae rehellisyydestä olekaan. Mutta kunnon verkkokauppa maksaa useampia satasia kertainvestointina ja sen lisäksi tarvitset palvelintilan ja sähköpostit. Miten olet ajatellut mainostaa verkkokauppaasi? Se on YLLÄTTÄVÄN kallista ja melkeinpä pakollista jos yhtään meinaat kauppaa tehdä.
 
"aapee"
[QUOTE="Jepskukkuu";26717984]Suosittelen lämpimästi, että otat kirjanpitäjän. Hän auttaa sinua yrityksen perustamisessa, hoitaa verot ja tekee yrityksen kirjanpidon :)[/QUOTE]

heh..tästä tulikin mieleeni yksi juttu, jota en tiedä kehtaanko edes tunnustaa...... Olen nimittäin itse laskentatoimen tradenomi :D Opit vain ovat "hieman" unohtuneet, kun en ole opintojen jälkeen tehnyt mitään kaupalliseen alaan liittyvää :D
 
"aapee"
Toiminimen perustaminen ottaa 10 minuuttia, ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä. Yritykselle vaan oma pankkitili ja ohjaa kaiken firman rahaliikenteen sitä kautta ja oma tili erikseen. Helppoa ku heinänteko.

Aiotko sä alkaa myymään jotain itse tekemiä käsityöjuttuja vai diilaamaan jotain valmista tuotetta? Jos omatekemiä, niin joku tuollainen puoli-ilmainen verkkokauppasofta voi toimia ihan ok, kun tuotteet on yksittäiskappaleita, mutta itse en ostaisi yksityishenkilöltä mitään. Y-tunnus tuo tiettyä luotettavuuden tunnetta vaikka se ei tae rehellisyydestä olekaan. Mutta kunnon verkkokauppa maksaa useampia satasia kertainvestointina ja sen lisäksi tarvitset palvelintilan ja sähköpostit. Miten olet ajatellut mainostaa verkkokauppaasi? Se on YLLÄTTÄVÄN kallista ja melkeinpä pakollista jos yhtään meinaat kauppaa tehdä.
No sellaista itsetehtyä pikkutilpehööriä tosiaan ajattelin myydä :D Nyt olen myynyt niitä tutuille ja huuto.netissä ja yllättävän hyvin ovat menneet kaupaksi ja siksi ajattelin, että ehkä voisin myydä niitä omalla sivulla. Tuntuu, että se olisi jotenkin helpompaa, jos siellä olisi suoraan maksuvaihtoehdot ja toimitustavat yms., jolloin se toimisi niin, että asiakas maksaisi ja minä lähettäisin. Nyt jotenkin turhauttaa, kun jokaisesta pikku kaupasta täytyy ostajan kanssa aina sopia erikseen, että miten toimitaan. Mutta kun tarkemmin ajattelee, niin en tosiaan tiedä olisiko verkkokauppa sitten kuitenkaan yhtään helpompi keino.. Äh, ompa vaikeaa :D Oletko sinä myynyt jotain tuotetta, kun tiedät verkkokaupoista?
 
www.maustemekka.net ja toi on mun toinen verkkokauppa, eka oli lastentarvikkeita.

Mites ihan joku perus-nettisivusto tai blogi-tyyppinen ratkaisu. Ja jos haluat virallisemman näköisen toiminnan niin hommaa joku edullinen laskutusohjelma, itse käytän kotimyyntilaskutuksissa Helposti Laskua, alkaen 49e ja kertasumma, ei ole mikään kuukausimaksu. Helpostilasku - Laskupohja - Edullinen laskutusohjelmisto pienen yrityksen tai yhdistyksen käyttöön.

Verkkokauppasofta mulla maksoi 690 e (+alv) kertamaksuna. Siihen päälle palvelin ja sähköpostit n. 100 e/vuosi. Plus alv. Esim. Suomen verkkomaksut ottaa siitä ilosta, että siirtävät asiakkaan maksamat rahat sun tilille 59e+alv kuussa PLUS suorituskohtaisen provision. Eli siis jos haluat ne painikkeet sinne kauppaasi, että asiakas siirtyy suoraan maksamaan ja raha siirtyy sulle. Jos taas laskutat itse, niin ihan sama tehdä se sitten vaikka sähköpostitilausten perusteella blogissa esiteltäviin tuotteisiin kuin maksaa verkkokaupasta.

Jokatapauksessa, jos yhtään enemmän meinaat noita alkaa myymään, niin perusta se toiminimi, se helpottaa NIIIN paljon kaikkea hallinnollista!
 
[QUOTE="aap";26717542]Mutta mites nämä kotimyyjät, eli jotka myyvät esim. kynttilöitä kotikutsuilla. Heilläkään ei tarvitse olla toiminimeä, eli mikä tuossa on erona? Ja pystyisikö verkkokauppamyyntiä tekemään jotenkin samalla tavalla?[/QUOTE]
Ei vaan täytyy olla y-tunnus eli toiminimi.
Ja niistä menoista ja tuloista pidettävä kirjanpitoa ja kerta vuoteen tehdä ilmoitus verottajalle.

Olin sisustustarvikkeiden kotimyyjä ja ihan ensimmäiseksi kun siihen ryhdyin kysyttiin onko jo y-tunnus olemassa.
Ei liiketoimintaa ilman sitä voi tehdä rehellisesti.
 
Myyjä pitää kirjanpitoa ja ilmoittaa mahdolliset voitot verottajalle, joka verottaa henkilön oman veroprosentin mukaan, vai kuinka tämä menee? Mitä muuta vastaavaa pitää huomioida? Alv, jos myynti ylittää 8300e/v? Eikai ole pakko perustaa toiminimeä?
Eikä ALV velvolliseksi voi ilmoittautua henkilönä kyllä se y-tunnus täytyy olla, et voi sitä mitenkään kiertää.
 
"aapee"
Okei, kiitos! Ehkä minä nyt sitten vain myönnyn siihen toiminimeen :D Tuo verkkomaksut onkin muuten arvokkaampi mitä ajattelin. Yhdeltä kaverilta kuulin, että olisi joku Check tms., joka olisi edullinen? Ja toisaalta taas, kun ideahan niissä suorissa verkkomaksuissa on kuitenkin ihan sama kuin perinteisissä tilisiirroissa.. Eli ehkä minun pitäis vaan selittää ilmoituksissa/sivuilla maksu- ja toimitustapani tarkasti etukäteen, niin ei tarvitsisi niitä aina erikseen sopia. Tiedätkö muuten, saako noissa netin yleisillä kauppapaikoilla yksityishenkilö myydä voitto mielessä, vai täytyykö silloin olla ihan rehdisti yritys?
 
Ei vaan täytyy olla y-tunnus eli toiminimi.
Ja niistä menoista ja tuloista pidettävä kirjanpitoa ja kerta vuoteen tehdä ilmoitus verottajalle.

Olin sisustustarvikkeiden kotimyyjä ja ihan ensimmäiseksi kun siihen ryhdyin kysyttiin onko jo y-tunnus olemassa.
Ei liiketoimintaa ilman sitä voi tehdä rehellisesti.

Ja vitut! Pienimuotoisessa toiminnassa EI TARVITA Y-TUNNUSTA! Se, että tekee yksityishenkilönä ei kuitenkaan tarkoita, että verot voi jättää maksamatta tai että myynnistä ei tarvitsisi pitää kirjanpitoa. Mutta jos toiminta on pienimuotoista, on ihan ok tehdä henkilötunnuksella, laskea mitä hankkii ja mitä myy vuodessa ja sitten ilmoittaa se verottajalle kerran vuoteen. Onnistuu ihan omalla esitäytetyllä veroilmoituksella tai veroehdotuksella kohdassa "muut tulot". Niistä menee sitten vero sen mukaan mikä on oma veroprosentti.
 
[QUOTE="aapee";26718360]Tiedätkö muuten, saako noissa netin yleisillä kauppapaikoilla yksityishenkilö myydä voitto mielessä, vai täytyykö silloin olla ihan rehdisti yritys?[/QUOTE]

En osaa sanoa.

Mutta muuten minä sinun housuissa perustaisin eka sen toiminimen, hommaisin laskutusohjelman ja perustaisin jonkun verkkosivuston tuotteiden esittelyyn ILMAN varsinaista verkkokauppa-ominaisuutta (=siirrä tuotteet koriin jne.) vaan ihan sillä periaatteella, että ihmiset voi vaikka sähköpostilla tai nettilomakkeella tilata. Sitten teet laskun laskutusohjelmalla ja lähetät sen asiakkaalle ja tuote lähtee postiin kun suoritus näkyy. JOS ja kun kauppa alkaa käydä kiivaammin, niin sitten voisi harkita jotain ostoskorisysteemiä ja/tai verkkomaksupainikkeita. Mutta tuo laskutusohjelma ja perus-tuotteiden esittely-sivusto olisi alkuun kaikkein riskittömin vaihtoehto.

Ja se Y-tunnus sitten alv-velvolliseksi ni saat kaikista hankinnoista vähentää arvonlisäveron.
 
"Aapee"
www.maustemekka.net ja toi on mun toinen verkkokauppa, eka oli lastentarvikkeita.

Mites ihan joku perus-nettisivusto tai blogi-tyyppinen ratkaisu. Ja jos haluat virallisemman näköisen toiminnan niin hommaa joku edullinen laskutusohjelma, itse käytän kotimyyntilaskutuksissa Helposti Laskua, alkaen 49e ja kertasumma, ei ole mikään kuukausimaksu. Helpostilasku - Laskupohja - Edullinen laskutusohjelmisto pienen yrityksen tai yhdistyksen käyttöön.

Verkkokauppasofta mulla maksoi 690 e (+alv) kertamaksuna. Siihen päälle palvelin ja sähköpostit n. 100 e/vuosi. Plus alv. Esim. Suomen verkkomaksut ottaa siitä ilosta, että siirtävät asiakkaan maksamat rahat sun tilille 59e+alv kuussa PLUS suorituskohtaisen provision. Eli siis jos haluat ne painikkeet sinne kauppaasi, että asiakas siirtyy suoraan maksamaan ja raha siirtyy sulle. Jos taas laskutat itse, niin ihan sama tehdä se sitten vaikka sähköpostitilausten perusteella blogissa esiteltäviin tuotteisiin kuin maksaa verkkokaupasta.

Jokatapauksessa, jos yhtään enemmän meinaat noita alkaa myymään, niin perusta se toiminimi, se helpottaa NIIIN paljon kaikkea hallinnollista!
Kiitos linkeistä, täytyykin tutustua tarkemmin! Teetkö muuten tuota myyntiä ihan päätyöksesi vai sivubisneksenä? Ja tuo laskutusjuttu muuten.. kun siitä minua on kokoajan varoiteltu, että minun pitää aina odottaa, että asiakas on maksanut ennen kuin lähetän tuotteen. Niin, jos minulla olisi toiminimi, niin olisiko tuollainen laskutus sitten kuitenkin ihan riskitön tapa ja voisinko sitten hankkia jonkun perintätoimiston karhuamaan maksuja tarpeen tullen?
 
"aapee"
Niin tuosta pienimuotoinen myyminen ilman toiminimeä, niin siitä tosiaan otin joskus aikoinaan selvää verottajalta, kun aloin tuotteita ylipäätään myymään, niin sieltä kerrottiin juurikin noin, miten Sanna80 sanoi..
 
[QUOTE="Aapee";26718406]Kiitos linkeistä, täytyykin tutustua tarkemmin! Teetkö muuten tuota myyntiä ihan päätyöksesi vai sivubisneksenä? Ja tuo laskutusjuttu muuten.. kun siitä minua on kokoajan varoiteltu, että minun pitää aina odottaa, että asiakas on maksanut ennen kuin lähetän tuotteen. Niin, jos minulla olisi toiminimi, niin olisiko tuollainen laskutus sitten kuitenkin ihan riskitön tapa ja voisinko sitten hankkia jonkun perintätoimiston karhuamaan maksuja tarpeen tullen?[/QUOTE]

Olen jossain vaiheessa tehnyt päätyönä, nykyisin harrastuksena ja sivubisneksenä.

Joo, siis AINA kannattaa tehdä niin että ensin maksu tilille ja sitten tuotteet liikkeelle. Mä joskus erehdyin myymään laskulla ja ylläri että maksamattahan ne jäi.

Jos sulla on yritys, niin saat sitten kyllä perintään laitettua nuo, periaatteessa yksityisenäkin mutta kyllä se perinnässäkin on ns. vakuuttavampaa kun on yritys perimässä eikä henkilö. Ensin karhukirje maksamattomasta ja sitten jos ei maksa, ni alkuperäisestä sekä muikkarista kopio perintätoimistolle ja ne hoitaa loput.

Suomen Perint on HYVÄ, NOPEA ja AIDOSTI MAKSUTON perintätoimisto! Mä positin laskut maanantaina ja torstaina oli rahat tilillä! :D Pikkusen tuli vauhtia ku oli perintätoimisto asialla.
 
[QUOTE="aapee";26718431]Niin tuosta pienimuotoinen myyminen ilman toiminimeä, niin siitä tosiaan otin joskus aikoinaan selvää verottajalta, kun aloin tuotteita ylipäätään myymään, niin sieltä kerrottiin juurikin noin, miten Sanna80 sanoi..[/QUOTE]

Niin mulla on itsellä ollu Y-tunnus 7,5 vuotta ja mä oon tuossa Kotigastronomi-touhussa ollu kohta 6 vuotta joista 4 tiiminjohtajana eli mulla on jälleenmyyjiä mun alapuolella ihan jokunen kappale ja niitä oon autellut alkuun paitsi yrityksen perustamisessa ni ihan tuossa pienimuotoisessa harrastetoiminnassa ja ihan oon verottajalta sekä meidän pääkonttuurilta tarkistanut asian ja jälleenmyyjänä ja jopa ryhmänvetäjänä (=omia jälleenmyyjiä alapuolella) EI TARVITSE Y-TUNNUSTA, meillä se on pakollista vasta jos pätevöityy tiiminjohtajaksi koska TJ:n bonukset sis. alv. ja sen vuoksi on oltava Y-tunnus. Siihen saakka bonukset maksetaan alvittomana eikä edellytä yrityksen perustamista.
 
"yrittäjä"
[QUOTE="aapee";26718360]Okei, kiitos! Ehkä minä nyt sitten vain myönnyn siihen toiminimeen :D Tuo verkkomaksut onkin muuten arvokkaampi mitä ajattelin. Yhdeltä kaverilta kuulin, että olisi joku Check tms., joka olisi edullinen? Ja toisaalta taas, kun ideahan niissä suorissa verkkomaksuissa on kuitenkin ihan sama kuin perinteisissä tilisiirroissa.. Eli ehkä minun pitäis vaan selittää ilmoituksissa/sivuilla maksu- ja toimitustapani tarkasti etukäteen, niin ei tarvitsisi niitä aina erikseen sopia. Tiedätkö muuten, saako noissa netin yleisillä kauppapaikoilla yksityishenkilö myydä voitto mielessä, vai täytyykö silloin olla ihan rehdisti yritys?[/QUOTE]

Jos huutiksessa tms. myy tuotteita AMMATTIMAISESTI ja jatkuvasti, verottaja katsoo heti yritäjäksi.
Tätä on verottaja alkanut valvomaan ja näitä on joku määrä jo laitettu käräjille ja tuomiot ovat tuleet kirjapito- ja verorikoksista. Aika moni kuitenkin näyttää "urheilevan" ja ottavan riskin.
 

Yhteistyössä