Jos yksityishenkilö perustaa verkkokaupan, niin miten veroja maksetaan?

  • Viestiketjun aloittaja harrastusta
  • Ensimmäinen viesti
"yrittäjä"
Ja vitut! Pienimuotoisessa toiminnassa EI TARVITA Y-TUNNUSTA! Se, että tekee yksityishenkilönä ei kuitenkaan tarkoita, että verot voi jättää maksamatta tai että myynnistä ei tarvitsisi pitää kirjanpitoa. Mutta jos toiminta on pienimuotoista, on ihan ok tehdä henkilötunnuksella, laskea mitä hankkii ja mitä myy vuodessa ja sitten ilmoittaa se verottajalle kerran vuoteen. Onnistuu ihan omalla esitäytetyllä veroilmoituksella tai veroehdotuksella kohdassa "muut tulot". Niistä menee sitten vero sen mukaan mikä on oma veroprosentti.
Sinulta jää nyt yksi seikka täysin huomiotta. En ostaisi kuluttajana koskaan sellaiselta toimijalta, jomnka ei ole hankkinut y-tunnusta. Kuluttajansuojalaki ei koske tällaisia myyjiä ja näissä tapauksissa erimielisyyksien selvittäminen edellyttää kuluttajalta aina rikosilmoitusta, jotta jotain kautta asiaa alettaisiin selvittämään.
Minusta AINA toimijat, jotka selittävät vain jotakin verottajasta ovat kieroja. Kyllä rehellinen yrittäjä myös rekisteröityy yrittäjäksi.
 
[QUOTE="yrittäjä";26718775]Sinulta jää nyt yksi seikka täysin huomiotta. En ostaisi kuluttajana koskaan sellaiselta toimijalta, jomnka ei ole hankkinut y-tunnusta. [/QUOTE]

Ei jää huomioimatta, itsekin sanoin jo aiemmin että itse en ostaisi. Mutta ei se sitä faktaa poista, että lain mukaan pakollista se ei ole.
 
Mutta kunnon verkkokauppa maksaa useampia satasia kertainvestointina ja sen lisäksi tarvitset palvelintilan ja sähköpostit. Miten olet ajatellut mainostaa verkkokauppaasi? Se on YLLÄTTÄVÄN kallista ja melkeinpä pakollista jos yhtään meinaat kauppaa tehdä.
Ei verkkokauppasoftaa tarvitse omaksi ostaa. Esimerkiksi Valmiskauppa tarjoaa verkkokauppapohjan 35€ (alv 0%) kuukaudessa. Ulkoasua voi muokata melko vapaasti mutta jos sitä ei osaa tehdä ja turvautuu ammattiapuun niin se maksaa jo tuhansia.
Pakettiin kuuluu tietysti se palvelintila jne. Sähköpostit saa vaikka gmailista ja kun ostaa jostain domainin niin gmailissa voi tehdä sähköpostitilit myös sille domainille eli tyyliin hemmo.paskiainen@humpuukufirma.fi. Eikä maksa mitään paitsi tietysti se domain reilun kympin vuodessa.

Verkkokauppiaan tulee pitää kahdenpuoleista kirjanpitoa ja jos kirjanpitolaki ei ole hanskassa, pitää homma teettää tilitoimistolla joka maksaa sekin.

Muta juuri tuo mainitsemasi mainostaminen. Se on kallista ja todellakin pakollista.

Siihen voi sitten varautua että kun rekisteröi toiminimen niin puhelin alkaa soimaan välittömästi. Joka päivä joku soittaa milloin mistäkin nettiluettelofirmasta tai mainostoimistosta tai jostain. Lupaavat että mainoskampanjan jälkeen rahaa tulee ovista ja ikkunoista.

Nuo nettiluettelofirmat ovat kaikkein pahimpia. Yrittävät lypsää jonkin taikasanan joka on muka tilaus ja sitten alkaa laskua tulemaan tyhjästä.

Kaikenlaista mainosta ja spämmiä on sähköposti tulvillaan kun tarjotaan milloin mitäkin. Hyväntekeväisyysjärjestöt soittelevat ja kerjäävät satojen eurojen lahjoituksia jne jne.

Itse pidin päivätyöni ohessa pientä verkkokauppaa reilun vuoden mutta saadakseen sen pyörimään edes omillaan, pitää tehdä suht paljon työtä ja investoida mainontaan suuria summia. Toiminimi kun kuitenkin toimii omilla rahoillaan niin ei hirveästi huvittanut riskeerata perheen rahoja joten pyöritin hommaa pienellä budjetilla, pienellä riskillä ja tietysti myös pienellä tuloksella.

Liian työlästä suhteessa tuottoon ja vastuuseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26718973:
Ei verkkokauppasoftaa tarvitse omaksi ostaa. Esimerkiksi Valmiskauppa tarjoaa verkkokauppapohjan 35€ (alv 0%) kuukaudessa. Ulkoasua voi muokata melko vapaasti mutta jos sitä ei osaa tehdä ja turvautuu ammattiapuun niin se maksaa jo tuhansia.
Pakettiin kuuluu tietysti se palvelintila jne. Sähköpostit saa vaikka gmailista ja kun ostaa jostain domainin niin gmailissa voi tehdä sähköpostitilit myös sille domainille eli tyyliin hemmo.paskiainen@humpuukufirma.fi. Eikä maksa mitään paitsi tietysti se domain reilun kympin vuodessa.
Tuo mun käyttämä Clover Shopkin on semmoinen, että jos lopetan niin voin myydä sen softan eteenpäin. Ja siinä toimii verkkomaksupainikkeet ym. - halvemmalla saisi ostoskorilla mutta ilman verkkomaksupainikkeita. Ja siis tosiaan se Verkkomaksut firma nyhtää omansa välistä joka kuukausi. Mun hyvä ystävä on "nörtti" ja alan yrittäjä ja se teki mulle nuo ulkoasumuutokset ja sähköpostihommat sun muut sopuhintaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26718973:
Siihen voi sitten varautua että kun rekisteröi toiminimen niin puhelin alkaa soimaan välittömästi. Joka päivä joku soittaa milloin mistäkin nettiluettelofirmasta tai mainostoimistosta tai jostain. Lupaavat että mainoskampanjan jälkeen rahaa tulee ovista ja ikkunoista.

Nuo nettiluettelofirmat ovat kaikkein pahimpia. Yrittävät lypsää jonkin taikasanan joka on muka tilaus ja sitten alkaa laskua tulemaan tyhjästä.

Kaikenlaista mainosta ja spämmiä on sähköposti tulvillaan kun tarjotaan milloin mitäkin. Hyväntekeväisyysjärjestöt soittelevat ja kerjäävät satojen eurojen lahjoituksia jne jne.
Tuo on NIIN totta! Mun mies perusti toiminimen viime viikolla ja sille on soitettu jo 8 eri mainosfirmasta, 2 eri puhelinoperaattorilta ja 3 eri vakuutusyhtiöstä! Onneksi tiesi varautua kun varoitin sitä ennakkoon...
 
Tuo on NIIN totta! Mun mies perusti toiminimen viime viikolla ja sille on soitettu jo 8 eri mainosfirmasta, 2 eri puhelinoperaattorilta ja 3 eri vakuutusyhtiöstä! Onneksi tiesi varautua kun varoitin sitä ennakkoon...
Minä kun odottelin nimen rekiesteröitymistä niin into pinkeänä pollasin yritysrekisteriä päivänä jona odotin rekisteröinnin olevan valmis.
Kun puljun rekisteröinti oli valmis niin vajaan puolen tunnin kuluttua soi puhelin :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26719117:
Minä kun odottelin nimen rekiesteröitymistä niin into pinkeänä pollasin yritysrekisteriä päivänä jona odotin rekisteröinnin olevan valmis.
Kun puljun rekisteröinti oli valmis niin vajaan puolen tunnin kuluttua soi puhelin :D
No ei siinä pitkin menny miehelläkään, 2 tunnin sisään eka soitto ja vuorokauden sisään oli 2 vakuutusyhtiötä laittanu jo tiukkasanaisen uhkailun aiheesta "tiesithän, että yrittäjän eläkevakuutus on LAKISÄÄTEINEN!"
 
No ei siinä pitkin menny miehelläkään, 2 tunnin sisään eka soitto ja vuorokauden sisään oli 2 vakuutusyhtiötä laittanu jo tiukkasanaisen uhkailun aiheesta "tiesithän, että yrittäjän eläkevakuutus on LAKISÄÄTEINEN!"
Samoilla saatesanoilla yel:iä minullekin tuputettiin. Toki tiesin asiasta jo etukäteen ja tiesin senkin että koska toimintani oli vähäistä, se ei ollut minulle pakollinen. Mutta myyjäthän vain vetosivat tuohon pakollisuuteen.

Kaikki ne luettelomedioiden soitot ovat ihan samanlaisia.
- Onko yrityksen se ja se toiminnasta vastaava henkilö puhelimessa?
- Joo.
- Oikein hyvä! Tarkistaisin vain että nämä yrityksesi tiedot ovat edelleen ajan tasalla.
- En mä osta enkä tilaa mitään.
- Onko puhelinnumerosi 1234567879?
- No etkös sä just soittanu siihen ja edelleenkään mä en tilaa mitään.
- Ja osoite oli läpätiläpäti?
- Ihan oikeasti siis hei! MÄ EN TILAA MITÄÄN!!!
- Tässä vaan tarkistellaan näitä tietoja.
- Voi saatana! Poista ne mun tiedot sieltä teidän systeemistä nimittäin MI-NÄ EN TI-LAA MI-TÄÄN! Tajusitko?
- No mutta eihän tämä ole uusi palvelu. Tarkistetaan vaan että tiedot on edelleen oikein.
(tässä vaiheessa nousee höyryä päästä mutta puhelua ei voi lopettaa sillä ei voi olla varma ymmärsikö se myyjä etten ole ostamassa mitään)
Seuraavaksi kirosanat muuttuvat jo painokelvottomiksi kunnes myyjä vihdoin toivottaa hyvää päivänjatkoa.

Ristus että ne ovat rasittavia.
 
  • Tykkää
Reactions: Sanna80
"Verkkokauppaopisto"
Täältähän löytyi asiallisia vastauksia aloittajan kysymyksiin.

Mielestäni yritys kannattaa perustaa ennen verkkokaupan perustamista. Esimerkiksi asiakkaiden näkökulmasta on huomattavasti luotettavampaa, kun verkkokauppaa pitää yritys, jonka tiedot löytyvät yritysrekisteristä. Ja kirjanpitoasiat tilitoimistolle, jotta voi itse keskittyä myyntiin.

Maksutavat saa helposti yhden maksupalveluntarjoajan kautta. Monipuoliset maksuvaihtoehdot nostavat konversiota, eli kannattaa ottaa kaikki verkkopankit, korttimaksut sekä lasku/osamaksupalvelu. Laskutuspalvelut kantavat yleensä myös riskin mahdollisista luottotappiosta, joten niiden kautta asiakkaille voi aivan hyvin tarjota lasku-maksutavan.

Itse verkkokauppa ei kustanna nykyisin hirveästi, muutaman kympin kuussa. Verkkokaupassa tulee panostaa sen sijaan erityisesti markkinointiin kaupalle sopivan mainontakanavan kautta.

Verkkokauppaopisto.com-sivustoltani löydät lisätietoa verkkokaupan perustamisesta: http://www.verkkokauppaopisto.com/ . Kannattaa tutustua.
 

Yhteistyössä