joulu-pääsiäinen ja ateistit sekä ei-kristityt en ymmärrä tätä

  • Viestiketjun aloittaja kertokaas
  • Ensimmäinen viesti
kertokaas
Siis joulunalla oli paljonki vääntöä siitä, et miks päiväkodeissa ja kouluissa on uskonnollisaiheisia juttuja lapsilla mm. joulukuvaelma/jeesuksen syntymä-jouluevankeljumi yms. joulukirkot sun muut tai miks päikyssä on pyhäkoulua. Tästä oli kymmeniä ketjuja missä ei kristityt huuteli tiukkoja ei uskontoa kouluihin juttuja.
No nyt nää samat sitte päivittelee täällä että miksi ei lapset saisi käydä virpomassa.

Siis muslimit/ateistit sun muut voi ilmeisesti valita rusinat pullasta ja poimia uskonnollisista jutuista ne mitkä haluaa. Pääsiäinen on ilmeisesti pyhä jota voi viettää ja käydä virpomassa sun muuta jeesuksen ylösnousemukseen liittyvää, mutta muuten pois pois uskonto :LOL:
 
ateisti
joulua meillä vietetään yhteisesti perheen kanssa. ei mitään jeesustelua. ja jokuhan joskus on sanonut että jeesus syntyi syksyllä, ei jouluna..
ja pääsiäistä meillä ei vietetä ollenkaan, paitsi suklaamunat jemmataan. ;)
 
X
Kävin lapsena virpomassa kavereiden kanssa kun muistan, että oli kivaa saada karkkia ja muutamia markkoja ja vitsojen koristeleminen oli hauskaa. Tuskinpa nykyisinkään kovin moni lapsi sen enempää siitä ajattelee! En siis lapsena kuulunut kirkkoon ja nykyisin olen muslimi. Omat lapseni eivät ole koskaan virponeet, koska heitä ei sellainen ole kiinnostanut.
 
Kyllä mä vietän pääsiäistä. On rairuohoa, suklaamunia, tipuja, vihreetä, keltaista, pajunoksia, keväisiä kukkia. Juhlin pääsiäisen aikaan alkavaa kevättä.

Ellen ihan väärin muista niin virpominen ei liity millään tavalla jeesus-uskontoon.

Vietän myös joulua, mutta ei mun joulussa eikä pääsiäisesä ole mitään uskonnollista. En kuulu kirkkoon.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Pääsiäsi perinteet, samoin kuin jouluperinteet, hyvin pitkälti on saanut alkunsa jo ennen kristillisyyttä, ovat siis ihan aitoja pakanajuhlia.
Näin juuri. Aikoinaan, ennen kristinuskon vakiintumista, vietettyjen pakanajuhlien ympärille on kirkko pyrkinyt keksimään omat juhlapyhänsä, jotta pakanoiden käännyttäminen oli helpompaa. Ihmiset eivät niin vain suostu bileistään luovu.
 
ap
Siis ihan oikeesti, en ymmärrä sitä miks toisessa yhteydessä ollaan kurkku suorana vaatimassa et esim. kouluissa ei saisi olla mitään uskontoon liittyvää missään muodossa, mutta sitten juhlistetaan virpomalla, munilla jne. ylösnousemukseen liittyvällä?
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis ihan oikeesti, en ymmärrä sitä miks toisessa yhteydessä ollaan kurkku suorana vaatimassa et esim. kouluissa ei saisi olla mitään uskontoon liittyvää missään muodossa, mutta sitten juhlistetaan virpomalla, munilla jne. ylösnousemukseen liittyvällä?
Munasta Kalevalankin mukaan maailma sai alkunsa...
 
Ksantippa S.
Mitä uskonnollista on noidaksi pukeutumisessa? Minä pikemminkin sanoisin, että kristitty, joka antaa lapsensa käydä virpomassa pakanallisessa noitapuvussa, ottaa rusinat pullasta.
 
m
Mua ärsyttää miks pitää käydä hirveätä vääntöä näistä asioista ja kaikkien pitäisi viettää juhlia joko samasta syystä tai ei ollenkaan. Itse uskon Jumalaan, mutta näitä juhlapyhiä en vietä mitenkään uskonnollisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis ihan oikeesti, en ymmärrä sitä miks toisessa yhteydessä ollaan kurkku suorana vaatimassa et esim. kouluissa ei saisi olla mitään uskontoon liittyvää missään muodossa, mutta sitten juhlistetaan virpomalla, munilla jne. ylösnousemukseen liittyvällä?

:LOL: eihän tälle argumentoinnille voi ku nauraa.
koulussa tulisi huomioida juhlapyhät tasapuolisesti, uskonnollisuutta sen kummemmin korostamatta - kulttuurillisesti.
 
Ortodoksi
Oon kyllä samaa mieltä ap:n kanssa. Hassua oli että mut pakotettiin sillo 80-90 luvulla luterilaiseen uskonnonopetukseen ja tänä päivänä semmosta ei vois kuvitellakaan. Toisaalta sitä itsekkäästi ajattelee että jos mun tulee tietää luterilaisuudesta niin olishan se hyvä jos ne virpojat tietäis että minkä takia ne oikeesti virpoo... varsinkin kun pääsiäinen on se tärkein juhla ortodoksisuudessa, mikä taas on suomen toinen virallinen uskonto ;)
 
Jopa sana easter, eli siis pääsiäinen, on pakanallista alkuperää ja viittaa Eastreen eli Eostreen eli Ostaraan, joka oli vanha anglosaksinen kevään ja hedelmällisyyden jumalatar. Ja samoin ne pääsiäisen vertauskuvat eivät ole kristillistä aluperää vaan viittaavat lisääntymiseen, kevään heräämiseen ja hedelmällisyyteen.
 
vieras
http://www.luovutettukarjala.fi/perinne/vuotuisperinne/paasiainen.htm

"Noita-perinne on vanha Länsi-Suomalainen pakanallinen perinne joka liittyy pääsiäiseen. Virpominen on karjalainen perinne joka liittyy pääsiäisen aikaan eli Palmusunnuntaihin. Toisen maailmansodan jälkeen tynkä-Suomeen sijoitetun karjalaisväestön mukana tullut virpomisperinne sekoittui läntisen trulliperinteen kanssa. Sen seurauksena syntyi nykyinen lasten harjoittama tapa kulkea ovelta ovelle virpomassa pääsiäislauantaina noidiksi pukeutuneena."

Perinteestä on siis puolet täysin pakanallista perua. Ei siis yllättävää, että sitä noudatetaan nykyään myös ilman kummempaa uskonnollisuutta.
 
X
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis ihan oikeesti, en ymmärrä sitä miks toisessa yhteydessä ollaan kurkku suorana vaatimassa et esim. kouluissa ei saisi olla mitään uskontoon liittyvää missään muodossa, mutta sitten juhlistetaan virpomalla, munilla jne. ylösnousemukseen liittyvällä?
Koska uskonto nykyisellään ei sovi kouluun. Kouluissa ei käsittääkseni virvota. ;) Ei ole mitään pakkopullaa.
 
ap
Eikö ole ihan kamalan kaksinaismoralistista viettää kristillistä pyhää, kristillisin menoin ja kuitenkin vaatia kouluja/päiväkoteja poistamaan kaikki uskontoon liittyvät aspektit opetuksesta?
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja Ortodoksi:
Oon kyllä samaa mieltä ap:n kanssa. Hassua oli että mut pakotettiin sillo 80-90 luvulla luterilaiseen uskonnonopetukseen ja tänä päivänä semmosta ei vois kuvitellakaan. Toisaalta sitä itsekkäästi ajattelee että jos mun tulee tietää luterilaisuudesta niin olishan se hyvä jos ne virpojat tietäis että minkä takia ne oikeesti virpoo... varsinkin kun pääsiäinen on se tärkein juhla ortodoksisuudessa, mikä taas on suomen toinen virallinen uskonto ;)
No mitä mieltä ortodoksina olet siitä, että uskonnollinen virpominen on valtakulttuurissa yhdistetty pakanalliseen trulliperinteeseen?
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eikö ole ihan kamalan kaksinaismoralistista viettää kristillistä pyhää, kristillisin menoin ja kuitenkin vaatia kouluja/päiväkoteja poistamaan kaikki uskontoon liittyvät aspektit opetuksesta?
Mitä kristillisiä menoja tarkoita? Tuskin käyvät ainakaa joulukirkossa.. :whistle:
 
vieras
Itselleni koko virpomisperinteellä ei ole minkäänlaista uskonnollista merkitystä, kuten ei joulullakaan. Molemmat perinteet ovat olleet vahvoja jo ennen kristinuskoa Suomessa.
Mielestäni on hieno juttu jos kouluissa/päiväkodeissa erilaiset juhla-ajat huomioidaan oli niiden tausta sitten mikä tahansa, mutta tunnustuksellisuus ei noihin ympyröihin mielestäni kuulu.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eikö ole ihan kamalan kaksinaismoralistista viettää kristillistä pyhää, kristillisin menoin ja kuitenkin vaatia kouluja/päiväkoteja poistamaan kaikki uskontoon liittyvät aspektit opetuksesta?
Minkälaisia kristillisiä menoja nämä kaksinaismoralistit harjoittavat pääsiäisen aikaan? Enkä hyväksy vastaukseksi munien maalaamista.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itselleni koko virpomisperinteellä ei ole minkäänlaista uskonnollista merkitystä, kuten ei joulullakaan. Molemmat perinteet ovat olleet vahvoja jo ennen kristinuskoa Suomessa.
Minä olen kyllä yhdistänyt virpomisen aina kristinuskoon. Sehän on vihkivedellä siunaamista. (en siis puhu noidaksi pukeutumisesta, vaan virpomisesta) Voin olla toki väärässäkin. Kerro lähde, kuuntelen kiinnostuneena.
 

Yhteistyössä