joulu-pääsiäinen ja ateistit sekä ei-kristityt en ymmärrä tätä

  • Viestiketjun aloittaja kertokaas
  • Ensimmäinen viesti
Ortodoksi
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja Ortodoksi:
Oon kyllä samaa mieltä ap:n kanssa. Hassua oli että mut pakotettiin sillo 80-90 luvulla luterilaiseen uskonnonopetukseen ja tänä päivänä semmosta ei vois kuvitellakaan. Toisaalta sitä itsekkäästi ajattelee että jos mun tulee tietää luterilaisuudesta niin olishan se hyvä jos ne virpojat tietäis että minkä takia ne oikeesti virpoo... varsinkin kun pääsiäinen on se tärkein juhla ortodoksisuudessa, mikä taas on suomen toinen virallinen uskonto ;)
No mitä mieltä ortodoksina olet siitä, että uskonnollinen virpominen on valtakulttuurissa yhdistetty pakanalliseen trulliperinteeseen?
Jossain määrin musta se on pöyristyttävää ettei ihmiset miellä virpomista uskonnolliseksi.. Toisaalta enpähän mä ole kovin tietoinen trulliperinteestä ja silti näiden kahden perinteen takia mun lapset toivottaa jumalan siunausta ja terveyttä virpomisen kautta käyttäen noitapukua :D Mutta ajatelkaas sitä pientä ortodoksia joka menis virpomaan normivaatteissa palmusunnuntaina niin kuinka moni ekana ajattelis että tuo on ortodoksi eikä siksi ole pukeutunu.. Vai olisko eka ajatus kuitenkin että onpa törkeetä ettei lapsi ole edes vähän panostanu vaatetukseen...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Minä olen kyllä yhdistänyt virpomisen aina kristinuskoon. Sehän on vihkivedellä siunaamista. (en siis puhu noidaksi pukeutumisesta, vaan virpomisesta) Voin olla toki väärässäkin. Kerro lähde, kuuntelen kiinnostuneena.
Itse tarkoitinkin juuri nimenomaan tätä noidaksi pukeutumis (ja virpomis) -perinnettä (eikös me siitä tässä yhteydessä keskustella?). Eipä nuo meille tulleet vitsat oo vihkivettä nähneetkään..

"Virpominen on myös pakanallinen tapa: esimerkiksi hautajaisissa pahoja henkiä karkotettiin elävien oksien avulla. "http://kaupunginosat.net/oulunkyla/arkistot/2004/paasiainen.htm
 
Ortodoksi
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eikö ole ihan kamalan kaksinaismoralistista viettää kristillistä pyhää, kristillisin menoin ja kuitenkin vaatia kouluja/päiväkoteja poistamaan kaikki uskontoon liittyvät aspektit opetuksesta?
Minkälaisia kristillisiä menoja nämä kaksinaismoralistit harjoittavat pääsiäisen aikaan? Enkä hyväksy vastaukseksi munien maalaamista.
Eka mikä mulla tulee mieleen on tämä pääsiäisyön liturgia mikä tulvii uteliaista ihmisistä, joilla ei varmaan ole mitään tekemistä ortodoksisuuden kanssa :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
En muista lukeneeni pääsiäistrulleista raamatussa. Ei siellä vissiin joulupukkiakaan mainita. Kristinusko on vain lykännyt omat juhlansa vanhojen pakanallisten juhlien paikalle.
Vanhassa Testamentissa kirjoitetaan: "Noitanaisen älä salli elää." Onneksi mitään mainintaa noitatyttöjen ja -poikien kohtelemisesta ei ole.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja Ortodoksi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja Ortodoksi:
Oon kyllä samaa mieltä ap:n kanssa. Hassua oli että mut pakotettiin sillo 80-90 luvulla luterilaiseen uskonnonopetukseen ja tänä päivänä semmosta ei vois kuvitellakaan. Toisaalta sitä itsekkäästi ajattelee että jos mun tulee tietää luterilaisuudesta niin olishan se hyvä jos ne virpojat tietäis että minkä takia ne oikeesti virpoo... varsinkin kun pääsiäinen on se tärkein juhla ortodoksisuudessa, mikä taas on suomen toinen virallinen uskonto ;)
No mitä mieltä ortodoksina olet siitä, että uskonnollinen virpominen on valtakulttuurissa yhdistetty pakanalliseen trulliperinteeseen?
Jossain määrin musta se on pöyristyttävää ettei ihmiset miellä virpomista uskonnolliseksi.. Toisaalta enpähän mä ole kovin tietoinen trulliperinteestä ja silti näiden kahden perinteen takia mun lapset toivottaa jumalan siunausta ja terveyttä virpomisen kautta käyttäen noitapukua :D Mutta ajatelkaas sitä pientä ortodoksia joka menis virpomaan normivaatteissa palmusunnuntaina niin kuinka moni ekana ajattelis että tuo on ortodoksi eikä siksi ole pukeutunu.. Vai olisko eka ajatus kuitenkin että onpa törkeetä ettei lapsi ole edes vähän panostanu vaatetukseen...
Jokainen pöyristyy omista lähtökohdistaan. Minua nyppisi enemmän noidaksi pukeutunut ortodoksilapsi kuin normivaatteissaan virpova ortodoksilapsi. Ja arkkipiispanne taisi olla samoilla linjoilla. Mutta ymmärrän, että maallistuneessa yhteiskunnassa kaikkea ei pidä ottaa niin vakavasti.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Minä olen kyllä yhdistänyt virpomisen aina kristinuskoon. Sehän on vihkivedellä siunaamista. (en siis puhu noidaksi pukeutumisesta, vaan virpomisesta) Voin olla toki väärässäkin. Kerro lähde, kuuntelen kiinnostuneena.
Itse tarkoitinkin juuri nimenomaan tätä noidaksi pukeutumis (ja virpomis) -perinnettä (eikös me siitä tässä yhteydessä keskustella?). Eipä nuo meille tulleet vitsat oo vihkivettä nähneetkään..

"Virpominen on myös pakanallinen tapa: esimerkiksi hautajaisissa pahoja henkiä karkotettiin elävien oksien avulla. "http://kaupunginosat.net/oulunkyla/arkistot/2004/paasiainen.htm
Jos puhutaan virpomisesta, niin kyllä minulle tulee ensiksi mieleen se karjalainen perinne ilman noituutta. Voi johtua siitä, että olen sukujuuriltani karjalainen.

Sinänsä olet aivan oikeassa siinä, että vitsojen heiluttelu on pakanallista alkuperää, mutta mikäpä tapa ei olisi. Itse miellän sen ortodoksiseksi tavaksi, mutta toisaalta ortodoksisuudellehan kuuluu kiitos monien hienojen pakanallisten karjalaisten tapojen säilyttämisestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ortodoksi:
No mitä mieltä ortodoksina olet siitä, että uskonnollinen virpominen on valtakulttuurissa yhdistetty pakanalliseen trulliperinteeseen?
Jossain määrin musta se on pöyristyttävää ettei ihmiset miellä virpomista uskonnolliseksi.. Toisaalta enpähän mä ole kovin tietoinen trulliperinteestä ja silti näiden kahden perinteen takia mun lapset toivottaa jumalan siunausta ja terveyttä virpomisen kautta käyttäen noitapukua :D Mutta ajatelkaas sitä pientä ortodoksia joka menis virpomaan normivaatteissa palmusunnuntaina niin kuinka moni ekana ajattelis että tuo on ortodoksi eikä siksi ole pukeutunu.. Vai olisko eka ajatus kuitenkin että onpa törkeetä ettei lapsi ole edes vähän panostanu vaatetukseen... [/quote]

Meidän mukelot kävivät virpomassa ihan normaaleissa vaatteissa ilman mitään naamiaispukuja. Ja me ei olla ortodokseja, noin sivuhuomautuksena :D
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja Ortodoksi:
Eka mikä mulla tulee mieleen on tämä pääsiäisyön liturgia mikä tulvii uteliaista ihmisistä, joilla ei varmaan ole mitään tekemistä ortodoksisuuden kanssa :D
Kai heillä jotain tekemistä kuitenkin on? Oman kokemukseni mukaan nuo, jotka täyttävät kirkon pääsiäisyönä ovat ns. tapaortodokseja. Entinen mieheni kävi pääsiäisyönä kirkossa, mutta ei muuten koskaan.

Lisäksi ortodoksisuus kiinnostaa luterilaisia; eikös se näy jo käännynnäistilastoista? Pääsiäisyön palvelus on hyvä tilaisuus etsikolle mennä katsomaan, millaista siellä ortodoksisessa kirkossa oikein on. Vaikea uskoa, että kukaan sinne ihan täytenä turistina menisi, varsinkin kun valtaosa suomalaisista ilmoittaa kyselyissä uskovansa Jumalaan.
 
Ortodoksi
Juu nyppiihän se että lapset on pukeutunu noitana mutta moneen asiaan on tehny kompromissin kun luterilaisuus on niin dominoiva Suomessa. Esim mulla on vihkisormus ollu vasemmassa nimettömässä heti vihkimisen jälkeen.

 
Ortodoksi
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja Ortodoksi:
Eka mikä mulla tulee mieleen on tämä pääsiäisyön liturgia mikä tulvii uteliaista ihmisistä, joilla ei varmaan ole mitään tekemistä ortodoksisuuden kanssa :D
Kai heillä jotain tekemistä kuitenkin on? Oman kokemukseni mukaan nuo, jotka täyttävät kirkon pääsiäisyönä ovat ns. tapaortodokseja. Entinen mieheni kävi pääsiäisyönä kirkossa, mutta ei muuten koskaan.

Lisäksi ortodoksisuus kiinnostaa luterilaisia; eikös se näy jo käännynnäistilastoista? Pääsiäisyön palvelus on hyvä tilaisuus etsikolle mennä katsomaan, millaista siellä ortodoksisessa kirkossa oikein on. Vaikea uskoa, että kukaan sinne ihan täytenä turistina menisi, varsinkin kun valtaosa suomalaisista ilmoittaa kyselyissä uskovansa Jumalaan.
Musta taas paras tapa tutustua on mennä ihan tavalliseen liturgiaan.. Enemmänhän niitä on kuin pääsiäisyön messuja... Musta tuntuu että tuosta messusta on tullu vähän turistitapahtuma että pitäähän siellä joskus käydä. Miksi mennä täpötäyteen kirkkoon tutustumaan jos oikeesti haluaa tutustua? Ei siellä joka kerta saa ruokaa :D
 
Non compos mentis
Juu, ilmeisesti pitäisi viettää jotain katumusharjoituksia nyt sen tähden, että muutaman tunnin ajan lapset viettivät aikaa palvelutalossa viihdyttäen vanhuksia? Olisit nähnyt niiden vanhusten ilmeet lasten laulaessa. Ateistin lapset lauloivat jopa "Lensi maahan enkeli", eikä siinä sen kummempaa. Meillä paras palkkio oli erään papan hymy, kun kuopukseni pystyi keskustelemaan hänen kanssaan muutaman sanan venäjäksi, jota ko. henkilö oli työelämässä aikoinaan käyttänyt.
 
Ortodoksi
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Pitävätkö ryssänkirkkolaiset sitten vihkisormustaan oikeassa nimettömässä niin kuin norjalaiset?
Joo siihen se vihkimisessä laitetaan. Tai periaatteessa ort. kirkossa pelataan vain kihlasormuksilla... Mutta siis oikeessa tulis käyttää.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja Ortodoksi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja Ortodoksi:
Eka mikä mulla tulee mieleen on tämä pääsiäisyön liturgia mikä tulvii uteliaista ihmisistä, joilla ei varmaan ole mitään tekemistä ortodoksisuuden kanssa :D
Kai heillä jotain tekemistä kuitenkin on? Oman kokemukseni mukaan nuo, jotka täyttävät kirkon pääsiäisyönä ovat ns. tapaortodokseja. Entinen mieheni kävi pääsiäisyönä kirkossa, mutta ei muuten koskaan.

Lisäksi ortodoksisuus kiinnostaa luterilaisia; eikös se näy jo käännynnäistilastoista? Pääsiäisyön palvelus on hyvä tilaisuus etsikolle mennä katsomaan, millaista siellä ortodoksisessa kirkossa oikein on. Vaikea uskoa, että kukaan sinne ihan täytenä turistina menisi, varsinkin kun valtaosa suomalaisista ilmoittaa kyselyissä uskovansa Jumalaan.
Musta taas paras tapa tutustua on mennä ihan tavalliseen liturgiaan.. Enemmänhän niitä on kuin pääsiäisyön messuja... Musta tuntuu että tuosta messusta on tullu vähän turistitapahtuma että pitäähän siellä joskus käydä. Miksi mennä täpötäyteen kirkkoon tutustumaan jos oikeesti haluaa tutustua? Ei siellä joka kerta saa ruokaa :D
On siellä varmasti turistejakin joukossa, mutta vaikea kuvitella että ne aloituksessa mainitut ateistit siellä ylimpänä fiilistelisivät. Sama väkiryntäys on muuten havaittavissa luterilaisessa kirkossa jouluna.

Tykkään silti ajatuksesta, että kirkot ovat kaikille auki, uskontokunnasta riippumatta.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja Ortodoksi:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Pitävätkö ryssänkirkkolaiset sitten vihkisormustaan oikeassa nimettömässä niin kuin norjalaiset?
Joo siihen se vihkimisessä laitetaan. Tai periaatteessa ort. kirkossa pelataan vain kihlasormuksilla... Mutta siis oikeessa tulis käyttää.
Tekisi mieli sanoa, että pidä ihmeessä oikeassa, siinähän ihmiset oppivat jos eivät vielä tiedä. Mutta ymmärrän, ettei kenenkään tarvitse käyttää elämäänsä kulttuuritietouden välittämiseen, jos itse ei halua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ortodoksi:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Pitävätkö ryssänkirkkolaiset sitten vihkisormustaan oikeassa nimettömässä niin kuin norjalaiset?
Joo siihen se vihkimisessä laitetaan. Tai periaatteessa ort. kirkossa pelataan vain kihlasormuksilla... Mutta siis oikeessa tulis käyttää.
Hoh, et edes oikaissut minua huomauttamalla, että Suomen ortodoksinen kirkko kuuluu Konstantinopolin ekumeeniseen patriarkaattiin autonomisena arkkipiispakuntana, joten ryssänkirkko-nimitys on harhaanjohtava. Luulisi muuten, että Konstantinopolissa hallintohommat olisivat vaikeutuneet taannoisen valloittamisen jälkeen.
 
maria
Mä en taas millään tajua sitä, että joku tosiaan ajattelee virpomisen olevan millään tavalla kristitty tai uskonnollinen perinne. Että pikkunoidat käyvät tekemässä taikojaan ja vaativat siitä palkkaa. Hallooo, onko ketään kotona?

Tuskin ne ateistit sinne teidän uskonnollisiin menoihinne rynnivät, ryystävät kirkollisviinit ja istuvat kirkon peffaa myötäilevillä penkeillä.

Ja niille jotka täällä jaksavat jauhaa siitä, kuinka ateistit viettävät "uskonnollisia" lomapäiviä ihan pokalla ja vievät näin ne rusinat pullasta: minusta olisi loistavaa, jos kirkko erotettaisiin valtiosta ja nämä lakisääteiset uskonnollisiin juhlapäiviin liittyvät palkalliset lomat poistuisivat. Silloin niiden lomien myöntäminen jäisi työnantajan höveliyden varaan ja ellei pomonne olisi erittäin syvästi vakaumuksellinen kristitty, niin saisitte pitää ne lomanne palkattomana. Siinäpä nähtäisiin sekin, kuinka suuri se teidän oma vakaumuksenne olisi.

On täällä kyllä jengi aika jengalla, etten sanois.
 
G-sus lives!
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis ihan oikeesti, en ymmärrä sitä miks toisessa yhteydessä ollaan kurkku suorana vaatimassa et esim. kouluissa ei saisi olla mitään uskontoon liittyvää missään muodossa, mutta sitten juhlistetaan virpomalla, munilla jne. ylösnousemukseen liittyvällä?

No virpominen ja munat nyt ei liity jeesuksen ylösnousemukseen millään lailla :D
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja G-sus lives!:
No virpominen ja munat nyt ei liity jeesuksen ylösnousemukseen millään lailla :D
Mut jospa ne munat kuvastaakin jeesuksen munia, ja virpominen sitä kun maria magdalena ruoski jeesusta kun leikkivät aikuisten leikkejä.
 
vieras
Virpominen perustuu siihen, kuinka Jeesuksen tielle heiteltiin niitä palmunlehviä aasilla ratsastaessa.

Noidat taas ovat pakanallista perua ja hehän kiertävät oikeasti vasta ensi lauantaina. Heitä palkitaan, etteivät he tekisi pahojaan seuraavana yönä. Silloinhan myös poltetaan pääsiäiskokkoja karkoittamaan noita noitia, jotka lentelevät silloin Kyöpelinvuorelle.

Munat kuuluvat pääsiäiseen siten, että ennen pääsiäistä on paastonaika ja munat eivät kuulu sen aikana syötäviksi. Paaston päättyessä niillä on sitten herkuteltu.
 

Yhteistyössä