Joulukalat raskaanaolevalle

  • Viestiketjun aloittaja "Kala"
  • Ensimmäinen viesti
"Joulumuori"
Vakuumipakatuissa kaloissa on listeriavaara eli jos graavaat itse, ei syytä huoleen pitäisi olla.

http://www.ess.fi/teemat/ruoka/2014/12/10/listeriaa-ja-pilaantunutta-kalaa---kuluttaja-lehti-tutki-joulukalat
 
vierass
Viimeisimmässä Kuluttajalehdessä oli joulukalojen testi. Tosi monista valmispakatuista graavatuista ja kylmäsavustetuistakin löytyi niin listeriaa kuin hurjia bakteerimääriä. Jutun mukaan itse tehtykään graavikala ei takaa, ettei olisi listeriaa. Susoiteltiin käyttämään mahdollisimman tuoretta kalaa ja kunnon kylmäkuljetusta kauppamatkalle.

Kunnolla kuumennetut tuotteet pitäisi olla ihan turvallisia syödä.
 
"vieraana"
Niin, eli edelliset kommentit ympättynä; ei vakuumipakattuja. Tee itse ja syö (jossain kohti) kypsennettyjä tuotteita. Minä tosin viis veisasin raskausaikana noista "kielloista" ja söin myös garaavia... Mutta mä nyt en ole koskaan minkään asian takia mikään hysteerikko, vaan aika viilipytty ja käytän maalaisjärkeä tätä elämää elellessä. =)
 
Jos saat esim. kauppahallista varmasti mahdollisimman tuoretta ja graavaat itse niin listeriavaara on hyvin pieni. Riski on juurikin noissa valmispakkauksissa. Kylmäsavulohimousse sisltää luonnollisesti kylmäsavulohta joten jos tiedät sen alkuperän niin söisin.

Vuonna 2013 listerian sai 41 suomalaista, tuossa mukana myös muut kuin raskaanaolevat. Kunhan tietää mitä syö ja välttää vakuumipakattuja, on riski sairastumiseen suorastaan olematon.
 
hopps
Nuo maalaisjärki-kommentit voi jättää omaan arvoonsa. Reilu 20% tutkituista kalatuotteista sisälsi listeriaa, joka on sikiölle äärimmäisen vaarallinen. Kannattaa noudattaa suositusta, se on järkevää! Joulu on ensi vuonnakin.
 
Mädistä ei muuten muistaakseni koskaan ole löydetty listeriaa. Se on listoilla vain koska saattaa sisältää.. Mutta sehän ei tuoreena seisokkaan vaan pakastetaan heti kun on kerätty ja sulatetaan vasta ennen syöntiä.

Minäkin olen graavikalaa syönyt, joko itse graavattua tai kalatiskiltä ostettua. Samoin mäti on herkkua näin joulunaikaan ja sushia monet monet kerrat. Se on se kuuluisa maalaisjärki. Ajatella että lapsia syntyy myös sellaisissa maissa joissa ei harrasteta noita ruoka-ainelistoja.. :rolleyes:
 
Nuo maalaisjärki-kommentit voi jättää omaan arvoonsa. Reilu 20% tutkituista kalatuotteista sisälsi listeriaa, joka on sikiölle äärimmäisen vaarallinen. Kannattaa noudattaa suositusta, se on järkevää! Joulu on ensi vuonnakin.
Missä tutkittiin ja mitä? Oliko tuotteet tuoreita vai vakuumissa?
 
hopps
Muistelisin,että evira. Tuosta oli tällä viikolla uutisissa ja useammassa lehdessä. Luin pikaisesti, kun ei koske tänä jouluna minua. Ja kalatuotteet on Suomessa riski, koska kalat pakataan ja kuljetetaan pitkiä matkoja, jolloin listeriariski kasvaa. Olen hoitanut näitä listeriapotilaita aiemmin työssä ja kyllä se lapsen menetys listerian takia on iso asia sille jolle se sattuu. En ymmärrä miksei voi olla sen aikaa ilman maksaa, vakuumikaloja yms. Jokainen toki päättäää itse, mutta ei kannata vetää esiin mitään maalaisjärkeä ja hysteriaa.
 
"Hehe"
Maalaisjärki... Niin syntyyhän niitä lapsia vaikkei listoja noudateta, mutta tulee myös keskenmenoja ja vakavia sairauksia.
Minulla ainakaan raskaaksi tuleminenkaan ei ollut niin helppoa, että olisin halunnut tuollaista riskiä ottaa.
Mutta ehkä jollekin on aivan sama.
En ihan hevillä luota kyllä kalatiskinkään kalojen tuoreuteen, tai etteivät olisi olleet vakuumissa.
Itse taitaisin tyytyä sitten vaikka itse savustuspussissa savustettuun kalaan. Tosin muutenkin meikäläisen pitäisi raskaana varmaan karsia sitä suolan määrää joulupöydässä.
 
"vieraana"
Nuo maalaisjärki-kommentit voi jättää omaan arvoonsa. Reilu 20% tutkituista kalatuotteista sisälsi listeriaa, joka on sikiölle äärimmäisen vaarallinen. Kannattaa noudattaa suositusta, se on järkevää! Joulu on ensi vuonnakin.
Tarkoitat tuolla prosentilla varmaan tuota vakuumipakattujen kalojen osuutta (joita herkimmin ja useimmin tutkitaan)? Pitääkö mun siis tavata tuo edellinen kommnnettini, jossa oli kohta "ei vakuumipakattuja"? Tuore itse graavattu on eri asia, kuin vakuumipakattu graavattu. Ja graavinkin voi pakastaa tuoreeltaan ennen syömistä... Että sikäli sitä maalaisjärkeä saa käytää... Vai onko porukka jo niin valmisruokien varassa, ettei tiedä enää itsetehdystä mitään (onko koko sanaa enää edes kaikkien sanavarastossa)?
 
Ap.
Kiitos viesteistä, hyviä kommentteja ja pohdintaa.

Mites noiden sillejen kanssa? Valmiiden ja osaksi itsetehtyjen? Sinappisilakat? Siinähän silakka on kypsytetty hapolla eli etikalla. Silakka tosin on todella tuoretta, kun valmistus aloitetaan.
 
"vieraana"
Justhan sä kehuit ettet välitä noista kielloista, kun käytät maalaisjärkeä, etkä ole hysteerikko. Nytkö sä sitten välitätkin niistä?
Hmmm.. Oliskohan ymmärtämisessä jotakin häikkää... En välitä itse, koska söin myös kymäsavulohta (graavi oli itse tehty), joka todennäköisesti on jotenkin pakattu ennen kuljetusta (suojakaasuun tai vakuumiin) myös tiskiltä ostettuna on mutta vastasinkin ap:lle, joka selkeästi haluaa kieltoja noudattaa. Älä tee niin kuin minä teen, vaan... käytä ihan omia aivoja ja harkintaa ja valitse itse. Ja ei - ei meillekään lapsen saaminen helppoa ollut, mutta silti en panikoinut missään kohtaa raskautta minkään asian suhteen.
 
miee
Miettinyt ihan samaa kun kalat ja äyriäiset, mäti mun herkkuja... Silliä voi purkista syödä käsittääkseni turvallisesti ja graavikalan tehdä tuoreesta itse, vakuumikaloja välttelen itse näin raskaana, vähän ärsyttävää, kun pikkujoulupöydissä pitää jättää väliin...
 
"vieraana"
Kiitos viesteistä, hyviä kommentteja ja pohdintaa.

Mites noiden sillejen kanssa? Valmiiden ja osaksi itsetehtyjen? Sinappisilakat? Siinähän silakka on kypsytetty hapolla eli etikalla. Silakka tosin on todella tuoretta, kun valmistus aloitetaan.
Mut eikös niissäkin yleensä se etikkaliemi kiehauteta, ennen kun lisätään kalojen päälle? Tai en tiedä, mutta joskus kouluaikoina muistelisin, että me kiehautettiin aina, kun tuollasta tehtiin. Jälkeen koulun en sitten ole moisia tehnytkään (josta on ikuisuus aikaa), kun en silliä / silakkaa syö. Mutta jos haluat pelata varman päälle, niin syöt vain noita kuumennettuja kaloja, niin ei tarvi pohtia...
 
Ap.
Niin, kannatan kyllä myös sitä kuuluisaa maalaisjärkeä. Mutta musta on maalaisjärkeä sekin, et jos tietää tietyn riskin olevan, sen ehkä jättää tekemättä. Ja ajatus keskenmenosta listerian takia..no, ei ole sen väärti.

Vakuumeiden suhteen asia on aika selvä. Mutta lähinnä noi muut kalatuotteet mietityttää. Ja se, että usein tiskiltä saatava on myös siirretty siihen vakuumista. Silleistä olen lukenut ristiriitaista tietoa ja myös silakasta.

Hysteriaa en kannata, mut varovaisuutta ehkä kuitenkin.
 
vierass
[QUOTE="vieraana";30512362]Tuore itse graavattu on eri asia, kuin vakuumipakattu graavattu. Ja graavinkin voi pakastaa tuoreeltaan ennen syömistä... [/QUOTE]

Kuluttajalehden mukaan myös itse graavatussakin on pieni listeriavaara, koska kalassa itsessään voi olla tuota listeriaa.

Tiesitkö, ettei pakastaminen tapa moniakaan bakteereja, itseasiassa monia bakteerikantoja säilytetään laboratorioissa pakastettuna. Mäti pakatetaan mahdollisten loiseläiminen takia, pakastaminen tappaa ne. Kukapa haluaisi jotain lapamatoa.
 

Yhteistyössä