Joulukuiset 2010

Äääh, mun imetyshankaluuksiin ei pahemmin auta se että sain rintatulehuksen. Yöllä heräsin ku paleli niin saakelisti ja kuumemittari näytti vähän päälle 38... hohhoi. ja tissi kipee. No onneks menin ajoissa lääkäriin ettei tän kipeemmäks ainakaa vielä kerenny tulla ja sain antibiootit.
 
Unelmahöttö, mäkin muistan esikoisesta että syönnit hoitui tosi näppärästi, kun oli oppinut sairaalassa hyvän rytmin. :)

Nyt tän tokan kanssa tuntuu kyllä, että hän on paljon tomerampi tapaus kun isoveljensä. En oikein tiedä onko mahavaivoja vai mitä, mutta usein herätessään kitisee ja ärisee. Ei meinaa rauhoittua rinnallekaan. Sitten kun tulee kakka tai pieru, niin helpottaa - toisaalta välillä sit rauhoittuu, vaikkei mitään peräpäästä kuuluiskaan.. :confused: Pitää vissiin vähän seurailla tilannetta, suklaa voi kuulemma aiheuttaa mahavaivoja, mut en millään viittis näin joulun alla laittaa sitä pannaan.. :ashamed:

Meillä myös samanlainen kakkamasiina kuin Lillikalla, että jatkuvasti saa olla pyyhkimässä. Pylly jo vähän ärtyikin, mutta otettiin käyttöön kosteuspyyhkeet aina kun on vaan vähän likanen pylly ja lisäksi laitan välillä kun oikein punottaa, niin bebanthenia. Se on kyllä ihan mahtava tuote!

Kultapossulle piti vielä kommentoida imettämisestä, että tee niin kuin itse koet parhaaksi, koska tärkeintähän on, että itse jaksat arkea pyörittää. Varmaankin oma tissimaito on vauvalle parasta, mutta onko sillä sit niin väliä tuleeko se pullosta vai suoraan tisusta? Mä itse koen imettämisen jotenkin niin ihanan helpoksi kun ruoka on aina mukana ja lämpimänä. :) Tämä vauva tykkää kyllä imutella noita tissejä, kumma että niistä vaan tulee tavaraa, vaikka tuntuvatkin jo ihan tyhjiltä (vauva selkeästi nielee isoja kulauksia). No, pääasia että maitoa riittää! Välillä kyllä yöllä meinaa toivo pettää, kun oon tunnin jo imettänyt ja toinen vaan lunkina imuttelee.. :D

mamadread ja ihme 1vko 4pvä
 
saz
Moikka!

Minäkin ilmoittaudun tänne mukaan. Eli:

Saz - poika - 3460g, 51cm - 38+4 (la 16.12.)

pojan kanssa kaikki mennyt kotona hyvin äitiä vaan vähäsen harmittaa kun poika nukkuu todella paljon kaikkien vauvojen tapaan, mutta kun mama haluaisi seukkailla ja tutkailla uutta tulokasta :) Välillä tyydyn vaan katselemaan kun vauva nukkuu, muuten olen puuhastellut paljon esikoisen kanssa. Nyt kun olen päässyt masusta eroon niin voin tehdä kaikkea mistä poika pitää. Piilosta, kutittelua, painimista, jahtaamista, lentokoneella lennätystä jne. Voi sitä kikatuksen määrää mitä meillä on ollut :)
Meillä imetys sujuu hyvin ja maitoa on jo pakkasessakin useita litroja. En juurikaan pumppaa, mutta toinen tissi valuttaa maidonkerääjään aina sellasen desin verran kun imetän toisesta tissistä. Niitä sitten pakastelen tulevan varalle. Viimeksi mun maidon tulo tyssäs kahden ja kolmen kuukauden välillä täysin vaikka alkuun maitoa oli tullut runsaasti. Eli samaa kohtaloa pelkään nytkin :( Yötkin menee aika hyvin ilman huutoja, vauva herää syömään 2-4 tunnin välein. Tosin nyt pari viime yötä oon joutunut korjaamaan vauvan tuttia noin 5min välein koko alkuyön n.23-02. Ilman tuttia ei voi olla kun on niin kova imemisen tarve, mutta se tutti tippuu suusta vähän väliä ja sit joudun sitä nostelemaan takas hänen suuhun.
Vauva on ihana ja on ollut tosi ihanaa rakastua vauvaan joka päivä enemmän <3 Nyt jotenkin tuntuu enemmän perheeltä kun on kaksi lasta. Tuntuu että tää on nyt tässä, mun perhe on kasassa <3 Uskoisin että tämä jää meidän viimeiseksi (tai tämä ainakin riittää pitkäksi aikaa) joten nautin joka päivästä täysin rinnoin. Älkää sanoko että älä koskaan sano ei koskaan! Mä oon kuullut sen jo ihan tarpeeksi monta kertaa :)
Mulla on jälkitarkastus vasta tammikuun lopussa ja neuvolantäti sanoi ettei seksiä ennen sitä. Meinataan kuitenkin uhmata tätin kieltoa, ei me jakseta olla ilman niin kauaa! Mä en muutenkaan oikein käsitä tota kieltoa kun en edes revennyt yhtään synnytyksessä, ja jos suojautuu kumilla niin eihän siinä pitäis olla mitään ongelmaa? Kuitenkin oman hyvän olon rajoissa, et jos ei tunnu kivalle niin ei tietenkään sitten... Miten teitä muita on neuvottu?
Jep, nyt imettämään :) Palailen taas :)

Saz ja nöösi 12pv
 
Lillikka
Onpa muuten ihana todeta toisen lapsen kohdalla, että jee mähän osaan nää hommat! Ekan kanssa oli niin ihmeissään ja tosi varovainen koko ajan. Äsken puin o-aukkosen bodynkin tytölle ihan heittämällä, kun viimeksi olin täysin riippuvainen noista kietaisumalleista, kun pään yli vedettävien laittaminen tuntui ihan ylivaikeelta =) Esikoisen synnyttyä mä olin kauheessa flunssassa ainakin viikon ja kaikki pusuttelu ja nuuhkiminen jäi täysin tekemättä tässä alussa ja nyt olen ottanut vahinkoa takaisin oikeen urakalla. Miten ihanalta tuntuukaan pikkuruinen pää omalla olkapäällä tuhisemassa, kun se alkaa hamuta mun kaulaa ja korvaa :heart: :heart:

Seksikiellosta Sairaalassa mulle selitti nuori kätilö melkein punastellen, että miehen kanssa saa sitten "hommailla" heti kun siltä tuntuu, ei mitään kieltoja.
 
Imetys Täällä hyvin alkanut imetys loppui eilen kun sain kahdet antibioottikuurit kohtutulehdukseen. Eli kefexiniä sekä trikozolia. Lääkärille mainitsin imetyksestä ja sanoi että ei haittaisi imetystä mutta soitettuani uudestaan jorviin kysyäkseni että saako näitä varmasti popsia imetyksen aikana kun apteekissä se kiellettiin niin sitten sieltä toinen lääkäri sanoi että jätä trikozol pois. En tiedä sitten kumpaa lääkäriä uskoa niin jouduin turvautumaan korvikkeisiin tämän kuurin ajaksi ja yritän pumppailla kovasti ettei maidontulo loppuisi.

Vauva nukkui päivisin imetyksen jälkeen rauhallisena semmoiset 3-4 tuntia joskus sai herätellä syömään kun nukkui sikeästi mutta nyt vauva kitisee unissaan ja näyttäisi näkevän jotain unia? en tiedä näkeekö näin pienet unia mutta selvästi kitisee unissaan ja on aika levoton.

Pienellä on nyt alkanut oikea silmä rähmimään, hyvä että sai tänään silmän auki. Onneks huomenna on neuvola-aika niin voi kysyä mieltä askarruttavista asioista.

napatynkä eilen kun avasin vaipan niin napatynkä putosi. Mites teillä muilla, onko napa jo irronnut?

Linnna ja prinsessa, melkein 10 vrk
 
Heipat,

Seksikieltoa ei kukaan ole asettanut, mutta th sanoi kotikäynnillä, että repeämän takia kannattas odottaa 6vk jälkitarkastukseen, mutta sitten varsin pian normaaliin tahtiin (mitä ikinä lapsiperheessä tarkoittaakaan?). Sanoin, että ei tuota ongelmia, kun alapää tuntuu edelleen repeämän takia oudolta ja pissiessä tuntuu välillä kipuakin; syön 500mg panadolia edelleen 1-2/pv. Seksi on siis viimeinen asia mielessä tällä hetkellä, kauhistuttaa ja puistattaa ajatuskin ja ei mieskään ole edes ehdotellut.

Napatynkä irtosi eilen vaippaan, eli viikon iässä lähti. Esikoiselta muistaakseni irtosi myöhemmin, ehkä 2 viikon iässä, joten jokseenkin kai tässäkin vaihteluita on. Olen kuullut, että jollakin saattaa tynkä tippua piankin, jo laitoksella.

Linnna; pahoittelut kohtutulehduksen ja imetystauon johdosta. Ärsyttävää tuollaiset lääkäreiden ristiriitaiset ohjeet; ei sitten oikeen tiedä et miten tekis, niin varmaan paras tosiaan ottaa varman päälle.

Omaa napaa: vauva on aivan ihanan valloittava ihanuutensa edelleen. Silmiin on niin helppo uppoutua ja hymyillä ihanuudelle. Esikon kanssa meinaa välillä polttimot palaa, kun nenä alkoi tänään valua ja on kipeäksi tulossa (toivottavasti ei tartu vauvaan), niin kiukkuaa ja kätisee ja kitisee väliin joka asiasta. Arg, jaksettava on, ja minkäs neiti huonolle ololleen mahtaa.

Leenu ja poppis 8 vrk
 
saz
Napatynkä irtosi meillä kans noin viikon iässä, putosi kun vaihdoin vaippaa. Esikon napatynkä irtosi 2 viikon iässä, siihen verraten nyt siis irtosi aikaisin. Siksi soitin neuvolaan josta käskettiin tulla käymään (meillä oli muutenkin tarkoitus mennä punnitukseen) ja täti sipaisi siihen jotain kuivattavaa rasvaa. Nyt napatyngän irtoamisesta on viikko aikaa ja alkaa näyttää jo ihan normaalilta navalta.

Samoja tuntemuksia myös täällä kuin Lillikalla, eli tosi ihanaa kun luotan itseeni paljon enemmän tämän vauvan kanssa. Tarkoitan noita pukemisia ja otteita, ja muutenkin oloa vauvan kanssa. Osaan olla rennommin ja tiedän ettei se vauva mene rikki jos laitan sille juuri tuon o-aukkoisen bodyn :)

Meidän nöösi täyttää tänään 2 viikkoa <3 Voi kun aika menee nopeeta! Tänään olis reissu apteekkiin hakemaan cuplatonia. Oli aika kitinä yö ja vauva piereskeli paljon. Toivottavasti tuo Cuplaton auttaa. Ainakin esikoisen vauva-aikana se oli maailman pelastus meille. Sit huomattiin sellanen juttu et vauva ei rauhoittunut yöllä ollenkaan miehen viereen tai syliin vaan vaati mut paikalle. Yritin nukkua imetyksen jälkeen hetken sohvalla niin et mies olis valvoskellut vauvan kanssa, mutta ei kelvannut vauvalle! Huusi kurkku suorana ja rauhottui heti kun mä menin siihen. Toisaalta ihanaa et vauva on muhun niin kiintynyt, mutta toisaalta ihan kamalaa! Enhän mä uskalla pian edes kauppaan... (Viimeksi kaupassa ollessani oli huutanut koko sen ajan kun olin pois...) No, sovittiin miehen kanssa et tutustuvat nyt oikein kunnolla vauvan kanssa, ottavat kenguruhoitoja jne että tulis miehen tuoksu ja läheisyys tutummaksi. Voipi tulla mulle aika raskasta jos kaikki tuleva valvominen jne on yksin mun harteilla.

Ja kutsu käy taas :) Palataan!
 
Linnna toivotaan, että pääset imetyksen makuun tas kuurin jälkeen, voimia pumppaamiseen joka tapauksessa!

Meillä napatynkä irtosi reilu viikko sitten - vauva taisi olla tasan viikon ikäinen. Ja ylipäänsä napa parantui hyvin ja nopeasti eli on jo normaali :) Taitaa olla näitä talvivauvan etuja...kuulemma kesävauvoilla on paljon enemmän tulehduksia ja sieniä jne. hiesotavan ilman takia. Mies oli kyllä niin helpottunut, kun tynkä irtosi, koska häntä inhotti putsata sitä, kun toinen ei selkvästi siitä tykännyt. Tietty olin itse kanssa, mutta mä en tikun kanssa sitä ronkkinut.

Oletteko jo nimen päättänyt? Meillä on ristiäispäivä, kummit jne. mutta etunimi vielä arvonnassa :D Toka ja kolmas nimi on olemassa.

Vitsi mua harmittaa, kun se vauvan ranneke on hukkunut jonnekin. Sairaalaan se ei 100varmasti jäänyt, koska muistan selkästi kun pakkasin sen ja taisin vielä autossa tarkistaa, että se on laukussa, mutta missä ihmeessä se voi enää täällä kotona olla :( Yleensä olen tosi tarkka tällasista muistoista jne., että ne päätyvät oikealle paikalleen esim. vauvakirjaan, niin harmittaa kyllä, jos sitä ei löydy. No onneksi maailmassa voisi olla isompiakin murheita...

Meidän neiti on tihentänyt syöttävälejään ihan hirveästi ja samalla yksittäinen uni on pienentynyt...Ei nukuta päivisin enää 3 h putkeen vaan syödään vähemmän, mutta jopa alle tunnin välein. Hammaslääkäri ei tykkäsii, jos hampaita olisi :D Ja muutenkin on alkanut osoittamaan vähän luonnettaan - alkanut näkyä vähän tulta ja tappuraa seesteisyyden rinnalla :whistle: Välillä rähjää tissille ihan hulluna, vaikka itse pudottaa sen suustaan ja sitten kun äiti auttaa sen takaisin suuhun, niin syö, kun ei olisi ikinä ruokaa nähnytkään :heart:

Meillä petipuuhat alkaisi, jos tikit olisivat sulaneet! :stick: Vai tarviiko niiden sulamista odottaa? Solmut tuntuu siis edelleen - muuten on kyllä varmaan kaikki ummessa ja sulanut :)

Ootteko ulkoilemaan jo päässyt? Me ollaan nyt viikonloppuna käyty joka päivä noin 15 min kävely aina suuntaansa (kaksi suuntaa) ja hyvin on mennyt. Meillä on teutonian mistral s kääntyvillä ja pienillä etupyörillä, mutta kun menee isot pyörtä edellä niin hyvin kulkee. Toimi jopa lumiaurana eilen :D

Mutta nyt tuolla ährääminen yltyy itkuksi, joten menoksi :)

Azalea ja peikkovauva 2,5 vko
 
Hei, kiirettä ollut, ei yhtään ehdi nettiin pyörimään...meillä kun edelleenkin kovasti sairastellaan ja esikoinen taas kovassa flunssassa yli 39 kuumeessa ja mies palannut töihin. Eli jouluvalmistelut iiihan kesken ja stressiä meinaa tulla. Ja on kutinaa ja pukamia.

Napatynkä irtosi vasta eilen 15 päivän ikäisenä ja sitä vähän neuvolassa avitettiin sillä jollain aineella, joka kuivattaa napasienen, jos sellainen tulisi. Nyt vuotaa jonkun verran verta ja sitä on putsailtu.

Mulla maitoa tulee, muttei mitenkään suunnattoman paljon ja tyttö imeekin 1-2 h välein 24/7. Eli ei lepoa äidille edelleenkään.

Lillikka ja Saz sama juttu, ei mitään ongelmaa o-kaulaisen kanssa nyt tokan kanssa :)

Meidän prinsessan nimi on jo kerrottu muutamille, ei odoteta ristiäisiin, kun kumminkin kotona jo kutsutaan neitiä tuolla nimellä.

Ah oon niin onnellinen tästä perheestä, vaikka aina jotain vastoinkäymisiä onkin. :heart:

Seksistä en tiedä ;) ehkä sitä vois kokeilla näin hääpäivän kunniaksi, jos lapset saadaan nukkumaan. Tai sitten ei. Ymmärsin että kondomin ja liukkarin kanssa se on ok, vaikka olisikin vuotoja ja tarkistusta ei olis tehty.

k&p-ruu 16pv
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin ilmoittaudun tälle puolelle.

Hopsuliina - poika - 3735g - 51cm - 39+0 - (la 21.12.)

Elikkä tänään olisi ollut laskettu aika, mutta poika nyt siis viikon ikäinen.

Meillä napatynkä roikkuu tällä hetkellä puolittain irrallaan eli varmaan irtoaa tässä pian. Esikoisella irtosi se viikon iässä, mutta toisella vasta kahden viikon ikäisenä.

Imetyksestä sen verran, että kyllä vauva vaikuttaa tosi paljon kuinka se onnistuu. Ekan kanssa alku oli TOSI hankalaa, vaikka sitten kun homma alkoi sujua niin se meni tosi hyvin ja imetin reilun vuoden ikään asti. Toisen kanssa alku oli maailman helpoin, en tarvinnut kenenkään apua missään vaiheessa ja kaikki oli niin helppoa.
Mutta sitten tämän nykyisen vauvelin kanssa onkin ollut haastetta. Alkuun oli pakko ottaa rintakumi käyttöön, kun hommasta ei tullut yhtään mitään. JA nyt sitten olen yrittänyt opetella pikkuhiljaa eroon koko kumista, mutta vieläkin sitä ajoittain tarvitaan. Vauva syö kyllä ihan hyvin sen kanssa ja ei ole tarvinnut mitään maitolisiä. Imetyksiä on väliin 4h välein ja etenkin illat on melkein koko ajan tissillä. Saa nähdä millaiseen rytmiin tässä päästään jossain vaiheessa.

Tuntuu, että voisi kaiket päivä vaan katsella tuota pientä ihmettä ja nuuskuttaa ihanaa vauvan tuoksua, mutta pakko sitä on vaan väliin tehdä muutakin. Aivan ihania nuo vastasyntyneet vaan on.

Vatsavaivoja on meidänkin pienellä ihan selvästi ollut ja vihreää ilmavaivakakkaa tekee ajoittain. Pitäisi vain malttaa olla ilman suklaata yms, mutta se on niin vaikeaa, kun raskausdiabeteksen takia olin yli 12 viikkoa raskausaikan ilman mitään hyvää...:kieh:
Mutta vauvan takia se on varmaan pakko yrittää. Pitäis tuota cuplatonia meidänkin hakea, josko siitä olisi apua vähän.

Seksistä ei ole ollut vielä miehen kanssa mitään puhetta. Tosin oma olo alkaa olla jo ihan ok, kun ei tullut alakertaan yhtään tikkiä yms, mutta eipä ole vielä ollut itellä edes mielessä koko asia. Ehkä kuitenkin ennen jälkitarkastusta pitäis kokeilla.

Hopsiliina ja poika 1vk
 
Kakkamisesta munkin pakko kommentoida :D eilen annoin peikolle (taas yhden) lempinimen Kakuskimaakari, kun kakkaa tuli niin kuin joka välissä. Parasta oli kittää äitiä vaipanvaihdosta noin 5 minuutin jälkeen turauttamalla tortut puhtaaseen vaippaan :p Meillä neiti myös tykkään varsinkin pissata mutta myös kakata hoitoalustalle vaipanvaihdon yhteydessä. Pissa tulee lähes joka kerta ja kakkakin usein. Välillä vaan pyöritellään silmiä miehen kanssa pilke silmäkulmassa sen touhuille :) Ennätys lienee samalla vaipanvaihdolla kakka alustalle, lavuaariin ja vielä lattialle siirron yhteydessä :whistle: Toimii vissiin suoli yhtä hyvin kun äidillään, joka ei tiedä, miltä ummetus tuntuu ;)

Nyt lähdetään postiin ja siskon perheen luokse kylään katsomaan serkkupoikia.

Azalea ja "Kakuskimaakari"
 
Pitääpä minunkin ilmottautua tänne eli

Ennu -poika - 7.12 -3020g - 48 cm (rv 36+6)

Pikku-E:lle tuli tänään kaks viikkoa täyteen ja terveydenhoitaja pyörähti kotikäynnillä. Sairaalasta lähtiessä (11.12) pojalla oli painoa 2880 g ja tänään jo 3400 g, terveydenhoitaja totesikin , että poika on ollut ruoka-aikaan kotona. Hyvin kaveri kyllä syö, n. 3 tunnin välein. Muutenkin kaikki ok, napatynkä roikkui vielä "yhdestä säikeestä", luultavasti irtoaa viim. huomenna.

Imettäminen on sujunut alkukaunkauden jälkeen ihan hyvin. Sairaalassa ohjasivat ensimmäiseksi kylkimakuuasennossa imettämisen, mikä ei itselle tuntutunut yhtään luontevalta, olin ihan jännityksessä koko ajan ko. asennossa...

Seksin suhteen ei annettu ihmeemmin mitään ohjeita, jossain kirjallisessa ohjeessa taisi olla maininta, että kun tikit ovat sulaneet. Itsellä muutama tikki ( pieni episitomia tehtiin) ja luultavasti odotellaan ainakin vielä vähän aikaa tuon seksin suhteen. Mieli ois jo valmis, mutta kroppa ei ehkä ihan vielä.

Ennu ja pikku-E 2 viikkoa
 
Lillikka
Mä olen alkanut himoita kantoliinaa. Esikoisen kohdalla tuntui tarpeettomalta, kun itse haluttiin pitää sitä koko ajan sylissä. Nyt vaan käy tota poikaa sääliksi, kun sen on koko ajan odotettava, että äiti laittaa vauvan pois ja sitten tehdään jotain ja sillä aikaa tytteli alkaa karjua, kun ei se viihdy yksin hereillä missään muualla kuin sylissä. Onko kokemuksia? En oo ehtinyt surffata vielä missään, mutta joku suositteli hug-a-bubia. Ne on ainakin aika söpöjä, mutta vähän kallliimpia. Rengasliinan sain kylkiäisenä jostain ja se oli kyllä ihan turhake mun mielestä, tai sitten en vaan osannut käyttää.

Jipii kummiehdokkaat suostui, nyt vaan pastoria ja tiloja varaamaan huomenna.
 
Lillikka: Meillä on tuo Hug-a-bub kantoliina. Mun mielestä se on aivan ihana liina! Toisen lapsen kanssa käytettiin sitä ihan hirveästi, nyt tämän kolmannen kanssa ei olla vielä kuin vasta kokeiltu. Mutta voin suositella lämpimästi sitä!:)

Tänään käytin pojan kanssa ekassa neuvolassa. Täällä ei ole kotikäyntejä lainkaan. Kaikki oli hyvin, painoa oli tullut 140g 4 päivässä. Enemmänkin olisi voinut tulla, mutta ihan riittävänä neuvolatäti pitti sitä. Kaikki oli muutenkin hyvin, onneksi.

Meidän pojalla toinen silmä rähmii jonkun verran ja vissiin on kyynelkanava tukossa. Onko muilla ollut sellaista?
 
Hopsuliina Meidänkin tytöllä rähmi oikea silmä, ei meinannut auki saada. Pyyhin silmät keitettyyn veteen kastetulla puhdistuslapulla niin nyt on tilanne tosi hyvä, ei enää silmä rähmi.

Täällä on ollut vähän masuvaivoja kun jouduttiin vaihtamaan korvikkeisiin mutta ei onneksi itke, kitisee vain kipua ja onneksi ei vaikuta koko ajan olevan masu kipeänä.

Kohtutulehduksen kanssa tilanne on parantunut, en tiedä oliko se sitten kohtutulehduksesta kyse vai epparihaavasta sillä ennen antibioottikuuria haava oli koko ajan kipeä vaikka otin kipulääkkeitä mutta nyt pystyn istumaan normaalisti eikä haava ole enää kipeä joskus vain vihlaisee. Harmittaa vaan imetyksen loppuminen sillä vaikka pumppailen rintapumpulla niin tuntuu maitoa tulevan vähemmän ja maidontulo näyttäisi loppuvan :S

Miten usein minun kannattaisi pumppailla ja miten paljon juoda nestettä ylläpitääkseni maidon tuloa?
 
Linnna kannattaa pumppailla 3h välein ja myös öisin kannattaisi jaksaa 3h välein pumpata, koska yöpumppailu/-imetys lisää maidon tuotantoa! 2l nestettä päivässä on kai joku minimi, millä maidontuotanto pysyy käynnissä, mut ite pyrin kyllä juomaan vähän joka välissä.

Meilläkin pojan toinen silmä rähmi oikein urakalla, mutta rauhoittui itsestään. Ahkerasti vaan putsailtiin sitä ensin kostealla ja perään kuivalla vanulapulla.

Kantoliinana meillä on sellainen kun babylonia tricot-slen baby-carriers . Hyvän pituinen ja mukana tulee kivasti erilaisia sidontaohjeita. Kantoliina on meillä ainakin ollut kovassa käytössä ja tosi tärkeäksi ja toimivaksi havaittu!

Täälläkin pienellä on vatsavaivoja, oon huomannut että rooibos tee ja maitohappobakteerit tuntuisivat hänen oloaan auttavan, siis jos mä käytän niitä, niin pojan vatsa on rauhallisempi tai kakka ja pierut ei ainakaan aiheuta niin kovaa itkua.

Eilen kävi neuvolan täti kotikäynnillä - kahdessa viikossa oli tullut yli 500g! En yhtään ihmettele, tuntuu välillä että poika on tissillä koko ajan. Itse oon ollut aika väsynyt ja vauva-arjen uuvuttamakin välillä. Vähän jännittää, miten pärjätään kun mies lähtee ensi viikolla töihin. Saati sitten kun esikoinen palaa taas päiväkotiin tammikuun tokalla viikolla, pitäis pystyä toimimaan aikataulujen mukaan! No, onneksi sinne on vielä aikaa.. :)
Jotain pientä rytmintynkää on tänne myös muodostumassa - tosin noin pienillähän se voi muuttua ihan huishais vaan. Nyt kuitenkin iltapäivisin ja iltaisin valvoo pidemmät jaksot. Herää joskus kolmen-neljän välillä ja on 2-3h hereillä, sit nukkuu noin 19-20 asti ja sen jälkeen on hereillä taas 2-3h. Sen jälkeen me kömmitäänkin sit petiin nukkumaan ja aika kivasti on poju nukkunut, tosin syötöt on edelleen pitkiä (n. 1h) ja välillä on muutenkin aikamoista kitinää ja kätinää niiden yhteydessä. Ei kuitenkaan pahemmin valvo öisin, vaan nukahtaa tisuttelun jälkeen helposti.

Ihanaa joulua kaikille, nauttikaahan nyyteistänne kaikessa rauhassa! :xmas:

mamadread ja ihme 2vko 1pvä
 
Hei!
Meille syntyi poika 11.12. klo 9.40 rv 41+1 (la 3.12), mitat 51,5 cm, 3920 g, pipo 37 cm.

Torstai-perjantai välisenä yönä (10.12) alkoi supistelemaan n. 5 min välein ja samalla irtosi limatulppaa. Kuitenkaan laitokselle ei päästy lähtemään, kun supistukset loppuivat aamusta kuin seinään. Päivällä ei tullut yhtään supistusta, oli ilmeisesti tyyntä myrskyn edellä kun seuraavana yönä sitten alkoi uudestaan supistelemaan, ensin 20 min, sitten 15 min ja lopulta n. 4 min välein. Herätin miehen vähän ennen kolmea ja käskin käydä laittamassa auton lämmitykseen. Mies haki mummun esikoista hoitamaan neljältä ja samantien lähdimme ajelemaan kohti Oulaskangasta. Koko matkan supisteli 4 minuutin välein. Onneksi tosiaan päädyimme Oulaskankaalle (meiltä n. 80 km), emmekä lähteneet ajelemaan Oysiin (n. 160 km), koska supistukset muuttuivat koko ajan kipeämmiksi ja Oulaskankaalla tulotarkastuksessa olinkin jo 7 cm auki. Suoraan saliin (klo 5) ja kuudelta sain spinaalin. Kahdeksalta spinaalin vaikutus alkoi jo häviämään ja kätilö tarkisti kohdunsuun tilanteen, olin 9 senttiä auki. Kohdunkaulan puudutetta ei enää pystynyt laittamaan, supistukset tuntuivatkin jo aika kivuliailta. Menin hetkeksi istumaan jumppapallon päälle, että saataisiin se senttikin vielä aukeamaan. Joskus 8.30 olin 10 senttiä auki ja ponnistaminen alkoi. Vauva laskeutui tosi hitaasti, koska syntyi käsi poskella (tuolloin ei sitä vielä tiedetty). Lääkäri pyydettiin paikalle puoli kymmeneltä, koska vauvan sydänääniin tuli supistuksen aikana lasku, joka kylläkin korjaantui aina takaisin. Lääkäri avusti lopulta imukupilla ja täyden kympin poika syntyi klo 9.40 yhdellä imukupin vedolla/ ponnistuksella. Vanha eppariarpi repesi, 10 tikkiä tuli. Muita repeämiä ei tullut.
Sain pojan heti masun päälle ja isä leikkasi napanuoran. Hetken päästä poitsu vietiin pesulle (isä pesi) ja punnittiin sekä puettiin. Sitten sain vauvan rinnalle ja tosi tomerasti alkoikin imemään. Tunnin ajan tissiteltiiin ja sitten saatiin aamupala sekä siirryttiin osastolle.
Kotiin päästiin tiistaina (14.12), poitsulla oli kuitenkin noussut bilirubiniarvot ja oli ollut edellis aamusta valohoidossa. Arvot olivat laskuun päin, mutta kontrolliin jouduttiin menemään torstaina, jossa sitten arvot olivat taas nousseet. Heti valohoitoon ja perjantaina otettiin uusi kontrolli. Onneksi arvo oli pudonnut niin hyvin, että päästiin kotiin.
Päivät menee pääasiassa nukkuessa ja tissitellessä, vähän on nyt alkanut masuvaivoja ilmenemään, epäilen aiheuttajaksi minun antibiottikuuria, joka määrättiin minun virtsatietulehdukseen. Olinkin kyllä tosi kipeä, luulin ensin että on tullut kohtutulehdus, mutta mahakipu/ krampit paljastuivatkin sitten pissatulehdukseksi. Eilen otin viimeisen lääkkeen, toivottavasti tulehdus on mennyt ohi, eikä tarvitsisi hakea uutta lääkekuuria enää.
Esikoinen on ollut vähän kovilla, kun pikkuvauva on vaatinut masun takia aika paljon huomiota. Oli eilen itkeskellyt isälleen, että kaipaa äitiä ja tuntee olonsa yksinäiseksi. Se kyllä pysäytti, täytyy vaan nyt yrittää huomioida esikkoakin enemmän.

Kovasti vauva kasvaa, viihtyy tissillä aika tiiviisti (2 tunnin välein), ja on yli syntymäpainon (oli 4150 g viikko sitten). Seuraava neuvola keskiviikkona.

Painosta puheenollen, oma paino on pudonnut jo 8 kiloa, enää 4 kg lähtöpainoon :)

Mukavaa loppuvuotta kaikille joulukuisille ja Onnellista Uutta Vuotta 2011!

Nipsu + "Pertti" 15 vrk
 
Heips...jospa minäkin tänne puolelle ilmottautuisin:
tyttö syntyi 18.12 rv 39+6,painoa 4290g ja 52cm, pipo oli 36,5cm
kotona ollaan oltu huomenna tasan viikko:) tyttö ei turhia kitise, syö ja nukkuu:) huomenna tulee neuvolatäti kotikäynnille niin nähään onko painoa tullut riittävästi...
 
Minäkin ilmottaudun tälle puolelle=)

Meidän peikkoneiti syntyi rv 36+5 4.12. Painoa oli 3045g, pituutta 48cm ja pipo 33cm.

Pari viikkoa vietin sairaalassa ja vauvan kanssa siitä ajasta 5pv, on kyllä ihanaa olla taas kotona=)
Imetys on sujunut hyvin ja painoa tytölle on tullut kivasti. Nyt 3viikon iässä painoa oli 3600g ja pituutta 52cm. Täälläkin on vähän vatsavaivoja, mutta ei ainakaan vielä ole mennyt huutokonsertiksi.
Ihanaa vauvantuoksuista arkea vietellessä... =)
 
täällä kans yksi mamma ilmoittautuu :) pakkasukkomme syntyi 14.12. rv 41+6, painoa 3690g ja pituutta 51cm. aatonaattona kävimme jo ensimmäisen kerran neuvolassa (täällähän ei niitä kotikäyntejä harrasteta, harmi) ja paino olikin jo hienosti noussut 3855 g, sairaalan lähtöpainoon oli viikossa tullut liki 400 g lisää! eli imetys on ainakin toistaiseksi sujunut tosi hyvin :) nyt rupeaa vähän maidontulo tasaantumaan eikä ihan joka välissä tarvitse olla pumppailemassa pakastimeen täytettä. jonkun verran oon pumpannu myös jääkaappiin, mistä isukki onkin sit öisin juottanut poitsulle pullosta. meillä on rintakumi käytössä ja neuvolantädin mukaan siitä pitäisi kyllä päästä eroon - en oikein tiedä miksi, kun ilman sitä ei imetys luonnaa ja saatiin se jo synnytyssalissa käyttöön.

vauva on tosi suloinen ja kiltti, hirmusti tykkää olla sylissä <3
vatsavaivoja on tännekin ilmaantunut viime päivinä, tai sanotaanko öinä. viime yönä poika nukahti vasta klo 2, useamman tankkauksen ja huutelun ja ähinän jälkeen ja nukkuikin sitten 3-4h pätkissä puoleenpäivään asti. maitohappobakteerit aloitettiin eilen ja huomenna ne paljon puhutut d-tipat, saapi nähdä kuinka käy.. vauva on nukkunut aika pitkälti mun vieressä, joskus kyllä nostan takaisin pinnikseen nukkumaan ihan vaan et saan ite vähän enemmän tilaa - tuolla kun on sellainen tapa aina hilautua ihan kiinni muhun :D

niin ja täällä sama kuin azalealla, kakkaa tulee just sillon kun on saatu puhdas vaippa vaihdettua :D miten osaakin...

L-84 ja poika 13vrk
 
Lillikka
Meillä rähmi esikoisen silmät tosi paljon pienenä, mutta ei kyllä menty siihen sondeeraukseen, koska yhden vuoden kieppeillä oli vähentynyt selkeesti. Edelleen sillä on välillä jaksoja, että rähmii, vaikkei ole tulehdusta, mutta sitten on taas ihan kirkkaat simmut. Tytöllä näyttää olevan vähän samaa vikaa, mutta toivotaan, ettei tällä kestäisi ihan noin pitkään tuo rähmäisyys.

Poitsu on ottanut tytön hyvin vastaan, mutta tekee koko ajan kaikkea kiellettyä ja ollaan oltu miehen kanssa välillä ihan helisemässä. Yritetään pitää pitkää pinnaa, mutta pakkohan tuota on ojentaa normaaliin tapaan ja istutella jäähyllä, vaikka ymmärretään, että tää nyt on sitä reaktiota uuteen vauvaan. Nukkumaanmeno on taas aikamoista rumbaa ja isin pitää halia ja silitellä moneen kertaan joka ilta. Poika osoittaa jonkin verran mieltään mulle, eikä läheskään aina tule syliin, vaikka pyydän =( haluaa, että sitä kannetaan joka paikkaan jne. vauvajuttuja. Mutta haluaa kyllä silittää vauvaa edelleen joka välissä :heart:

Tytteli taas on itse rauhallisuus, mutta ei viihdy hereillä juuri missään muualla kuin sylissä. Eli se kantoliina on tosiaan ostoslistalla!! Hitsi kun tekisi mieli vaan ostaa rykästä jokin hugga uutena, mutta ei luonto kestä tollasta sadan euron sijoitusta, kun en ole edes moista kokeillut ikinä. Huutiksessa oon sitten kyttäillyt paria, jos käytettynä kärsisi 50e laittaa menemään. Tyttö syö hyvin ja välillä kiemurtelee pahojen pierujen kourissa, mutta muuten tosiaan meillä menee oikeen kivasti. Saa nähä, miten se reagoi d-vitskuun, sitten kun jossain vaiheessa saan senkin aloitettua.

Laantuisi nyt vaan noi pakkaset!!! Mä olen ihan mökkihöperö jo täällä. Oon käynyt lähikaupassa ja kerran jopa Itiksessä shoppaamassa kaksi tuntia ihan yksin, mutta muuten oon täällä tiukasti vauva tissillä. Alle 10 astetta tilaukseen heti, haluaa jo puistoon juoruumaan muiden mammojen kanssa!!!

Lillikka ja tytteli 2,5 vkoa
 
Tänne ilmoittautuu myös Hampiainen ja poika, joka syntyi 15.12. Strategiset mitat 52cm ja 3750g, viikot 41+0.

Vauva-arki on lähtenyt rullaamaan ihan kivasti. Poika on toistaiseksi ollut kiltti ja perustyytyväinen tapaus. Viime yö oli ensimmäinen kun masu vähän kipristi ja nyt pelkäänkin sitten, että vaivat pahenevat. :(

Yöt on muutenkin olleet aika katkonaisia, poika syö moneen kertaan ja pitkään. Nukkuu 1-3h pätkissä joten mitään pidempää pätkää ei saa itse nukuttua. Toistaiseksi kuitenkin oma jaksaminen ollut ihan ok.

Ulkona ei olla vielä oltu mutta kylässä ollaan käyty pariin otteeseen ja kaupassa kerran. Hankalaa vaan vähän se pukemisrumba ja sitten on taas autossa kuuma.

Silmän rähmimistä on ollut myös meillä. Ollaan putsailtu vedellä. Toivottavasti pian helpottaisi.

Napatynkä lähti 8 päivän iässä ja hyvä niin, se oli jotenkin inha ja hankala puhdistaa. Haisikin viimeisinä päivinä aika tymäkälle.

Onko muilla ohivuoto-ongelmia pissojen kanssa? Tuntuu että vaikka mitä vaippaa koittaisi ja miten kiinnittäisi niin silti lirahtaa pisut ulos vaipoista. Ei hyvä pyykkivuoren kannalta..
 
hampiainen: Teidän yöt kuulostaa samanlaisilta kuin meillä..
Nyt olen huomannut että itse nukahtelen kun tyttö on tissillä, sitten onkin kiva molempien herätä maitolammikosta..

Ohivuoto-ongelmista, meillä ei ole pissaa tullut yli mutta kakka kylläkin. Ootko hampiainen muuten aina kattonut että pippeli osoittaa alaspäin kun laitat vaipan kiinni.

Nyt sohvanvalloitukseen kun pikkuinen tuhisee kantoliinassa=)
Suosittelen hankintaa lämpimästi!
 
Lillikka
Ihanaa, oltiin äsken ekaa kertaa pienellä lenkillä tytön kanssa! Tai siis kunnon saattue oli, kun oli mies esikoisen kanssa toisilla vaunuilla mukana, mutta kivaa siis oli päästä vähän vaunuilemaan. Neiti pani kauheesti hanttiin, kun puin sille sata kerrosta toppaa päälle ja karjui vielä vaunuissakin aikansa, kunnes luovutti. Se ei syö tuttia kunnolla eli eipä sitten ole mitään rauhotusvälinettä tossa kohtaa, kun pitäisi odottaa äitin pukemista. Tuttisulkeiset kyllä jatkuu, on se sen verran kätevä apuväline...

Meidän pojalla tuli kans monta kertaa pissat ohi öisin ja aina piti iltaisin olla ainakin kaksi pyjamaa pestynä ja kuivana kaiken varalta. Onkohan se enemmän poikien ongelma, koska tää neiti ei ole pissannut kuin kerran ohi. Kiva, kun hoitopöytäpissatkin tulee hallitusti alustalle, eikä äidin silmään tai paidalle :LOL: Saakohan muuten tyttövauvat kovinkin helposti virtsatietulehduksia, jos öisin ei heti hoksaa vaihtaa kakkavaippaa?

Jostain muustakin piti huastella, mutta eipä tuu nyt mieleen... olikos tämä nyt sitä maitoaivoutta...?
 

Yhteistyössä