Joulukuiset 2010

kiitos kaikille jelpistä, taas imetys sujuu tuskitta! tuota lansinohia en valitettavasti meidän lähimarketista löytänyt mutta bepanthen ja omat maitotipat ajoi onneksi saman asian. purelanista ei kauheasti ollut nyt apua, sitä mulla löytyikin. onneksi sain tosi nopeasti ostettua käytetyn avent isis-rintapumpun ja onpa muuten todella hyvä pumppu! kuin huomaamatta on tullut pumpattua pullo täyteen, eikä edes käsi ole siinä vaiheessa puutunut. hylkäsin ainun vetopasuunan välittömästi enkä suosittele kenellekään kuin hätävaraksi! hetken toki kesti pumpun kokoamisessa ja oikean tekniikan hanskaamisessa, kun tuo ainun oli niin simppeli. huomasin myös että ainunkin pumppu on uudistunut ja erehdyttävästi samanlainen kuin aventin, jännä juttu ;)

käytiin viime viikolla myös ekan kerran vauvan kanssa kaupassa, vähän tuotti ongelmaa et mihin se oma turvakaukalo oikein pitäis tuikata kun ei hennottu nukkuvaa lastakaan herättää siirtämällä ostoskärryjen kaukaloon.. hassua miten tälläset arkisetkin asiat kuin kaupassakäynti vauvan kanssa on (ainakin alkuun) olevinaan niin haasteellisia ja hermostuttavia vaikkei siinä mitään erikoista ole :D saapi nähdä milloin uskaltauduin ensimmäisen kerran bussiin vaunujen kanssa, täälläpäin ei edes pääse maksutta vaunujen kanssa ja joka vuorolla ei kulje matalalattia-autokaan.. :p ne on nää äitien ARJEN HAASTEET heh heh...!

L-84
 
pikaisesti tulin vaan kertomaan, että meidän poitsu sai lauantaina kasteessa nimekseen Niko Daniel, tilaisuus meni hyvin, poitsu oli kummisetänsä sylissä ja katseli ihmeissään ympärilleen. Pari kertaa meinasi alkaa itkemään, mutta asennon vaihtaminen auttoi ja poitsu oli taas tyytyväinen :heart:

Perjantaina olisi jälkitarkastus ja ensi viikolla poitsun 2 kk neuvola, kauheaa kun aika menee äkkiä..

Mukavaa alkavaa helmikuuta kaikille :heart:

Nipsu
 
Lillikka
Hitsi ei pitäisi ikinä kirjottaa mitään suoraan tähän alaruutuun, kun ne niin helposti häviää vahingossa. Nomutta:

Olin viikonloppuna ulkona syömässä noin kolmen tunnin keikan ja hyvin oli mies pärjännyt tytön ja 2v-isoveljen kanssa. Ei ollut yrittänytkään syöttää tyttöä, vaan kantoi rintarepussa. Tuttipullosta saadaan edelleen kauheet raivarit, joten toi oli kyllä paras ratkaisu. Eipä sitä vaan kovin pitkiä vierailuja tehdä mihinkään yksin, jos tämä tällasena jatkuu, mutta mennään sitten ilmiön ehdoilla.

Ilmoittauduin eilen vauvajumppaan, kivaa! Nyt kyytiä näille - huom - synnytyksen jälkeen saaduille kiloille!!! Jouluna tunsin vielä itseni suht pieneksi, mutta nyt on tullut syötyä luvattoman paljon herkkuja ja +4kg näytti vaaka aamulla, verrattuna siis ekan neuvolakäynnin kiloihin. Nollatasossa jo käväsin, mutta päätin sitten ottaa muutaman kilon vielä takas =) Kuka se laittoikaan maailman parhaan mokkapalareseptin tonne odotuspuolelle, voiko sinulle lähettää valituksen :LOL: kun pellillisen tein ja lähes yksin olen sen syönyt?!? Oli kyllä syntisen hyvää ja onneks just meni vika pala... Juu nyt alkaa jumppaus ja karppaus, niin eiköhän se tästä...

Meilläkin tyttö nukkuu vähän miten sattuu päivällä, eikä pysty arvioimaan tekemisiään mitenkään, kun ei tiedä, miten se tällä kertaa nukkuu. Max 2h kuitenkin päivisin ja sitten on jo nälkä. Oon yrittänyt saada nämä kaksi naperoa samaan aikaan päikkäreille eli tossa 1330-14 petiin, mutta melkein aina tyttö on nukkunut ja herää just silloin, kun poika on syönyt lounaan ja olisi menossa nukkumaan. Jos ulkoillaan yhdessä aamupäivällä, ei tytön uni ikinä jatku partsilla niin kauan, että nukkuisivat yhtä aikaa. Paitsi siis JUURI NYT, kun poika nukkuu ja tyttö simahti tähän rintarepeen ja minäpä en lepää, vaan nakutan konetta =) Juuei, nyt petiin ja nopeesti...

Lillikka ja likka kohta 8 vkoa
 
äkkiä tulin kertomaan että poikamme sai lauantaina kasteessa nimekseen Eeli Matias Antero..kastetilaisuus sujui rauhallisissa merkeissä =)

kirjottelu jäänyt hieman, mutta lukemassa käyn kyllä

lumi-enkeli ja Eeli :heart:
 
Onnea manna (jos en jo toisella puolella onnitellut. Hiukan tyhjä tämä pää..)! Onpas teillä ollut koettelemuksia. Voimia niistä toipumiseen! Ja ainakin mun puolesta voit kyllä pysyä tällä joulukuisten palstalla, jos vain haluat, vaikka vauva syntyikin vasta tammikuussa. Yhdessä tässä on kuitenkin odotettu.

Linnna: meillä vähän samanlaista nukkumattomuutta, tosin aamuisin. Neiti ei meinaa millään nukahtaa enää yösyötön jälkeen ja on tyytyväinen ainoastaan sylissä. En oo keksinyt, millä sen saisi nukahtamaan, joten nousen sitten ylös (koneelle :whistle: tyttö sylissä) ja meen nukkumaan sitten kun taas nukahtaa. Taitaa vain rytmit olla erilaisia ja toivotaan, että jossain vaiheessa rytmi muuttuu.

Lillikka: meidänkin tyttö inhoaa kypärämyssyä! Mutta vaunuja kyllä rakastetaan.

Ökkis: meilläkin oli joku kausi, kun päivisin ei nukuttu kunnolla, mutta neuvolassa oltiin sitä mieltä, ettei haittaa, jos öisin kuitenkin nukkuu. Ja nyt taas palattu päiväuniin.

Rintatulehdus antibiootteineen on nyt ohi ja vatsavaivat tuntuu pienellä hiukan vähentyneen. Mutta imetys on edelleen yksi iso murheenkryyni. Rinnat ovat vieläkin tosi kipeät (ei ilmeisesti johtunutkaan pelkästä tulehduksesta) ja sammastakin jo mietin. Lapsen suussa ei kuitenkaan näy mitään. Maitoa ei vieläkään tuu kunnolla jatkuvasti. Öisin sitä kyllä riittää, mutta päivällä on tosi kitsasta ja illat on melkoista taistelua. Kuvittelin jo lapsen huutavan koliikkia, kun taas on monena iltana ollut sellaisia huutokohtauksia. Mutta nälkää se taitaa kuitenkin vain olla. Muutamana iltana annettu lopulta pullollinen korviketta, kun raivoaa ja huutaa imettäessäkin ja kas, nukahtaa samantien ja nukkuu usein 5-6h putkeen. Eilen yritin taas pärjätä pelkästään imettämällä ja sen seurauksena neiti nukahti vasta 1.30 ja heräsi 3.15. Eikä nukkunut enää :kieh: Mutta ei kai tuota korviketta voi pelkästään omien yöunien takia syöttää...

Onko muuten vinkkejä, miten tuota rintatulehdusta pystyisi ennaltaehkäisemään? Lämpöä toki, mutta mitä muuta? Ja miten herkät rinnat on kylmälle? Pitääkö sisälläkin käyttää jotain lämmittimiä? Entäpä miten voi antaa ilmakylpyjä (esim. sammaksen ehkäisemiseksi) ilman että saa tulehdusta? Apuva!

neitoperho & toukka 1kk 9pv
 
Moikka kaikille,

mäkin olen käynyt lukemassa melkein päivittäin, mutta kirjoittaminen on jotenkin jäänyt...

Onnea mannalle tyttärestä - hrmittavia takaiskuja matkassa, mutta tärkeintä lienee, että sylissäsi on onnellinen vauva lastoista yms. haasteista huolimatta. Voimia joka tapauksessa :hug:

Huh Metsiksen poitsu käyttää jo isoja vaatteita! Meilläkin on pitkä tyttö (pituus on + käyrällä, paino nyt nuossut lähelle keskikäyrää), mutta kyllä meillä silti kestoista huolimatta käytetään vielä 56, vaikka joissain merkeissä joutuukin vähän venyttämään :D Tutan vaatteet ylipäänsä ovat kauhean isoja ja ne menee varmasti vielä yli 60 senttisenäkin. Tyttö oli viime torstaina (8 vko) neuvolassa 59,1 cm ja 5620 g. Minkäkokoisia muiden babyt ovat? Mitäänhän mittaahan ei voi verrata, koska kukin kasvaa omaa tahtiaan, mutta olisi hauska tietää. Meillä muuten syntymäpituus (48 cm) oli varmasti mitattu jalat kippuralla, koska siitä 3 viikon päästä neiti oli neuvolassa 54,3 cm :D

Meillä oli ristiäiset pari viikkoa sitten ja etunimeksi tuli Aino. Aikaisemmin mietityt nimet olivat vähän prinsessamaisia, kun tyttö oli niin peikon näköinen vastasyntyneenä, kun sitä tukkaa oli ja on niin paljon. Se vaan jatkaa kasvamistaan! En valentele sanoessani, että niskaan saisi pienen ponnarin niskahännästä. Toinen vaihtoehtomme oli Tilda, mutta ääneen sanottaessa ei sitten tuntunut ainakaan miehestäni tarpeeksi omalta, vaikka Tilda olikin hänen ehdotuksensa ja se jo pari kertaa päätettiinkin.

Tuosta tukasta on pakko vielä kertoa, että pitkät ja paksut hiukset vastasyntyneellä aiheuttaa kyllä kylpytarvetta...no ihan aluksi se alkaa tietty jossakin vaiheessa haisemaan ja tukkaan pääsee helposti puklua ja jos on oltu hoitoalustalla ilmakylvyssä pidempääkin, niin äsken levisi pissaakin sinne selän kautta. Olin siis tuonut hoitoalustan olkkariin ja Aino oli siinä ilmakylvyssä ilman vaippaa. Eli eilisestä ammekylvystä huolimatta tänään suihkuun :D

Tuleeko kenenkään muun vauvalle hiki syödessä? Ainolla on iltaisin vähän rähjää ja ähinää tissin kanssa, kun haluaa tankata yötä varten ja hirveä ääntely syödessä, niin nyt on pari kertaa päänahka ollut ihan hiessä tukan alta. JOhtuukohan tukasta vai onko muillakinm hikisiä syömisiä?

Me ollaan kyllä tosi hyvin päästy ulkoilemaan, kyläilemään, harkkoihin (jatkan siis valmentamista), kauppoihin jne. Aino oli jopa ekalla keikallaan, kun kavereiden bändillä oli keikka yhdessä asunnossa :D (muuttivat seuraavana päivänä pois...eivät siis soittaneet kovaa ja ädin tuskin kuului käytävälle) No Ainon keikka meni rappukäytävässä vuorotellen äidin tai iskän kanssa, koska ei rauhoittunut hälinässä edes syömään sitten kun ihmisiä alkoi olla enemmän ja Peltorit eivät tuntuneet kivoilta päässä...Lähdettiinkin siitä sitten parin biisin jälkeen. Mutta jotenkin musta on kiva, että meillä kyllä sosiaalinen elämä ei ole rajoittunut ainon takia mitenkään. Tietty kumpikaan ei juonut bileissä kun 1-2 annosta, kun autolla oltiin liikkeessä ja aikasemmin pitää lähteä kotiin, mutta periaatteessa näkee kuitenkin kavereita yms.

neitoperho jos teidän öitä helpottaa korvike, niin en näe mitään syytä, miksei sitä voisi antaa illalla, jolloin kaikki saa nukuttua. Vauva on varmasti onnellinen kaikesta muusta tissimaidosta ja se kyllä riittää vastustuskykyihin yms. :) Musta ehkä paras neuvo, jonka olen sairaalasta saanut: "Vauva ja lapsi voivat parhaiten, kun vanhemmat ja parisuhde voi hyvin eli ensisijaisesti pitäkää niistä huolta".

lumi-enkeli Eeli on kiva nimi samoin kun Nipsu74 poika sai hyvän nimen.

Heh, onko kukaan jo miettinyt uutta raskausaikaa niistä joille tämä ei siis ollut viimeinen? Niin hullulta kun se kuulostaa, niin tavallaan odotan sitä, jos taas joskus saa tuon ihannuuden kokea. Mulla jäi ainakin vaan positiiviset muistot kaikesta. Mutta joo siis kyllä täällä kumiukkoa käytetään ja varuiksi otin minipillerireseptin jälkitarkastuksessa, jossa kumipuvut alkaa ahdistaa. Ei nyt kuitenkaan ole tarkoitus vuonna 2011 mitään lisäjuttuja tapahtua :) Tosin petipuuhista puheenollen täällä oli vähän hankaluuksia, kun tikit eivät meinanneet millään sulaa ja sitten kun niitä ei enää käsin tuntenut, oli ja on kuitenkin aika kireän tuntuista varsinkin yhdessä kohdassa, jossa oli tikki :| No mutta hiljaa hyvä tulee...

Olisikohan nyt tarinoitu tarpeeksi parin viikon edestä...:) Oon aina tällanen maratonkirjottaja, joka rapustaa kaiken mitä sylki suuhun tuo. Aino on näköjään nukahtanut tohon matolle, joten lähdemme ulos ja kauppaan!

Azalea ja Aino huomenna jo 2 kk :heart:
 
Heipsan!

En tiedä näin jatkossa sitten imetyksessä ,mutta mulla kun aluksi ei synnärillä sitä maitoa oikeen tullut ja pojalla laski liikaa paino..niin neuvoivat että ensin syöttää rintaa/rinnoista ja sitten pullosta lisämaitoa. Ei jää vauvalle kuitenkaan nälkä ja kasvaa, mutta sitten rinnat saa sitä stimulointia. Rintakumista sanoivat, että voivat vähentää sitä joten jos on kovin vähän maitoa niin tuosta varmaan kannattaa pyrkiä eroon jos mitenkään onnistuu. Ja lisäksi imetysten jälkeen sitten aina käyttää pumppua vielä (paitsi kuka hullu nyt yöllä jaksaa..), niin tulee lisää sitä stimulaatiota. Huono tuossa ontietysti se, että jos antaap ullostakin niin tietysti vauva ei sitten niin paljon rintaa välttämättä ota mutta toisaalta on se nälkäki varmaan melko kurjaa. Varmaan neuvolassa osaisivat paremmin neuvoa? Varmaan riippuu paljolti siiät, kuinka hyvin vauva kasvaa. Ja se syöminen ja juominen kannattaa muistaa..mulla on nykyään vesikannu/mehukannu että tulee tarpeeksi kitattua.

Azalea, joo noissa kestoissa tosiaan ei kannata kovin piukeelle kiristää jos on villahoususysteemit menossa. KUn se sitten prässää sen kosteuden bodyyn ja siitä eteenpäin. Mutta jatkopalat ovat kans hyviä, niitä saa myös sellaisina missä on esimerkiksi villaakin joten pitävät vielä vähän lisää sitä kosteutta. Meidän poju on tällä hetkellä 5.4kg ja 60cm. Myös manducassa oon huomannu, että kestojen kans ei voi vauvatukea enää pitää kun peppu tulee niin isoks. Ehkä siinä on se, että tykkään just nosita villakestohommista..niissähän siitä pepusta tulee todellakin iso ja muhkea:whistle:

Neitoperho, en oikeen tiedä noista rintatulehduksista mutta oisko niin että tulee sitten herkemmin samiolle ihmisille. Mulla itellä on sisällä ihan vaan rintsikat ja sitten liivinsuojat, pidän huolen että ovat aina kuivat ja sitten päällä tietysti paita. En ilmakylpyjä oo oikeen annellu, siinä saatan imetyksen päätteeksi pitää että kuivaa se rinta. Ulkona sitten pidän aina kunnon huivia rintojen päällä ja kunnolla vaatetta. Ehkä sitä ei niin kauaa tartte ilmakylpyjä antaa, ellei sitten ongelmia ole? Ja noita liivinsuojiahan voi kestojakin käyttää, jos ei hirveesti maitoa tule. Ne voi ehkä olla kivemmat iholle. Tai kertseistä niitä, missä ei ihan ole muovia se tausta (niinku Ainussa on).

Meilä on kanssa pojalla kovasti tukkaa, sais myös ponnarille!:heart: Hoitoalustalla meillä on aina pyyhe siinä alla, joten _aina kun_ pissaa siihen niin saa kätsysti vaihettua sen ja ei ehdi ihan mahdottomasti leviämään. Vaatteet usein menee vaihtoon, mutta nykyään pidän pientä harsoa tai jotain siinä nappulan päällä että menis isoimmat osat pissasta siihen. Vissiin siinä alustalla on sit niin kiva pissiä:p Kylvyssä riittää kyllä 2x vko käynti, meillä nuo puklut lentää kanniskelijan päälle:D

Uutta raskautta oon miettinyt sen verran, että sitä ennen pitää olla tietysti raskauskilot pois (no ne on jo yhtä kiloa lukuunottamatta) ja lisäksi se voi tapahtua sitte joskus tulevaisuudessa. Eli kierukkaa kyllä haluan ja en ole ajatellut sen kummemmin. Ja no kuntoilut ja muut pitää mielestäni kans olla hyvin, ettei sitten tule huonon lihaskunnon takia ongelmia. Mutta en kyllä viel halua jatkoa, vaikka kuinka ihana poika meillä onkin..jotenkin tuntuis ihan hurjalta ajatukselta vielä jatko-osaa hankkai tähän meidän perheeseen..voin vaan kuvitella sen pukemisrumban=) Ja välissä haluan kans opintoja viedä eteenpäin. Mutta ehkä parin vuoden päähän..ja tietysti sitä mielipidettä pitää mieheltäki kysellä.

Pitää lähteä tästä lounaalle, mikä tuo meidän kirppu sen suo!:heart: Mukavaa viikkoa kaikille!

-metsis ja poju 6vko ja risat
 
Meil typt oli 1kk neuvolassa 4590g ja 54.1cm (synt 3590g ja 50.5cm) eli hyvin kasvaa. Täysin on tissimaidolla menty, mul tätä tulee liiaksikki asti. Mietin jo et alan luovuttaan, mut on täälä maalla turhan monimutkainen juttu (ku pitäs kuskata aamu autolla jme). No pakasessa on tulevaisuuden varalle mukavasti jemmassa :D

Azalea: Aino on hieno nimi, mäki oon sitä ehottanu/miettiny mut meil on jo Anna ni ois liian saman tyylinen. Mä oon kans ehottanu Hildaa/Hiltaa :D Mut tuo Tildaki ois nätti..

Miehen sisko tuli tänne isompia tyttöjä kattoon ni lähen nyt siivoamaan nuita keittiön kaappeja mitä ei ole kunnolla koluttu läpi varmaan vuoteen :/
 
Täällä sitä valvotaan pojan kanssa väsyksissä. Hän vaan söis ja söis, tänän iltana siitä ei tulis loppua ollenkaan..

Meillä yöt ja päivät menee tosi vaihtelevasti, ei oikein mitään rytmiä oo löytynyt. Poitsu kyllä keskimäärin nukkuu öisin kiltisti jos ei masu vaivaa (ja harvemmin onneksi on sitä vaivaa kovin pahana) mut syödä haluaa keskimäärin 2-3 tunnin välein. Ja kun syöttö kestää lähemmäs puoli tuntia helposti niin on äidin uni aika pätkää. :/ Ihmeen pirteä silti oon päivällä, en olis etukäteen uskonu.

Poika oli 1kk neuvolassa 58cm joten veikkaan et nyt on jo 60 senttiä mennyt rikki. Oon myös jo saanut pienimmät kuteet viikata pois: esim. Lindexin 56 senttiset kinnas jo niin paljon et oli pakko siirtyä suurempiin.

Meillä muuten myös vauva mitattiin kippurassa synnärillä, syntymäpituus kun oli 52 senttiä: aika paljolta tuntuu 6cm vajaassa kuukaudessa..

Hampiainen + poitsu 7 vko
 
Hei kaikille pitkästä aikaa!

Aikamoista kiirettä pitänyt uuden perheen jäsenen kanssa,niin nyt vasta ehdin koneelle...

Meidän ihanuus syntyi vihdoin 13.1 (42+0), massaa oli pojalla 3550g, pituutta 51cm ja pipo oli 36cm. Ihan omin voimin poika synty tuollon torstai aamuna klo 3.42, käynnistys aika ois ollu aamulla kahdeksalta.

Saanhan minäkin tulla tänne joulukuisiin mukaan vaikka pitkälle tammikuuta menikin tuo syntyminen? Olin siis siellä odottamassa, la oli 30.12.

Synnytys meni oikein mukavasti, oli paljon helpompaa kun olin kuvitellut. Kotona olin supistusten kanssa keskiyöhön (kipeät supistukset alko klo 17) asti ja mietin vielä ennen kun taksia soiteltiin et onkohan nää nyt tarpeeks kipeitä supistuksia, että sinne sairaalaan kannattaa mennä. Olin kuitenkin jo 5-6cm auki kun pääsin sairaalaan ja siitä ilokaasulla pärjäsin hyvin seuraavat kolme tuntia. Sitten vähän kolmen jälkeen olisin epiduraalin halunnut, mutta olin niin auki ettei sitä enää kannattanut laittaa ja sain sipinaalipuudutuksen. Se veikin sitten kaikki kivut, hyvä että supistukset tuntui. Poika syntyikin sitten nopsaan 12minuutissa, vähän sydänäänien heikentymisien takia leikattiin välilihaa nopeutukseksi. Kaiken kaikkiaan ihana kokemus, yllätyksenä tuli se miten nopeasti kaikki meni! Olin aiemmin ajatellu, että haluan testata palloa, läpöpusseja, jakkaraa yms, mutta ei siinä kolmessa tunnissa ehtiny oikein kun antaa omat tiedot koneelle ja ponnistaa lapsi ulos.

Manna Voi ei, te saitte pitkän odotuksen jälkeen vielä lisää vastoinkäymisiä. Jaksamista ja tsemppiä koko perheelle :hug:


Azelea Meidän pojalla tulee iltasyönnin ähellyksessä myös pää hikiseks. Ja musta ainakin tuntuu et se johtuu ihan siitä äheltämisestä (äheltää vaan viimeisellä iltaruokailulla) eikä hiuksista.. Aluksi pelkäsin et lapsi on tullu kipeeks kun oli niin hikinen vaikkei vaatetta ollu hirveesti päällä, mut sit se hiki on aina lähteny pois kun on rauhottunu niin uskallan ajatella et ehkä se on normaalia...

Meidän poika on ollu hurja suursyömäri ja on kasvanutkin sen mukaan. 2 viikon ikäisenä poika paino jo 4340 (eli +800g) ja pituuttakin oli jo 54,7cm (eli +3,7cm) pääkin oli kasvanu sentillä. Hui hui miten nopesti toi kasvaa.

Mutta nyt taitaa tuo pikkumies tarvita äitin seuraa :)

Helinä ja pikkumies 2vko ja 6päivää
 
Moi kaikki!

Täällä mennään jotenkin alakuloisissa fiiliksissä. Alkaa tuntua tuo yöunien nukkuminen parin tunnin pätkissä. Viikonloppuna kun puoliso valvoi vauvan kanssa ja toi vaan kerran yöllä syömään, oli tosi ihana olo seuraavana päivänä. Mutta, olen yrittänyt kertoa itselleni, että vauva kasvaa koko ajan ja varmastikin pian on jo helpompaa.

Täällä on murehduttanut myös raha-asiat. Puoliso piti viikon isyyslomaa vauvan syntymän jälkeen työnantajansa neuvosta, ja sen vuoksi myös tulevat isyysrahat ja isäkuukauden rahat putosivat yhteensä yli 2000eurolla (palkassa iso ero viime syksynä ja tänä keväänä). Ja asiaa ei kuulemma enää voi mitenkään korjata, esim perua tuota pidettyä viikkoa. Pitää nyt katsoa jääkö hän sitten isäkuukaudelle ollenkaan, harmittaa sekin jos ei jää kun olisihan se tärkeää lapsen ja isän suhteen kehitykselle. Ja toisaalta hänenkin olisi hyvä nähdä kotiarkea, ja itse pääsisin aikaisemmin takaisin töihin. No, näillä ehdoilla on nyt mentävä, harmittaa vaan tuollaiset väärät neuvot ja se että me niistä sitten kärsitään.

Nimiäiset oli täällä viikonloppuna. Hyvin meni ja vieraatkin kiittelivät tunnelmasta. Jos joku miettii vielä nimiäisiä, niin meillä suunnittelussa auttoi kirja "perheen omat juhlat", löytyy kirjastoista. Siinä oli hyviä ideoita.

Neitoperho mun saamat vinkit rintatulehduksen estämiseen on estää rintojen pakkautumista. Siis imettää vaihtelevasti eri asennoissa, paras rinnan tyhjennys tulee vauvan leuan puolelle ja itse yritän vauvan asennolla aina kipeät kohdat tyhjentää (esim. imetän kainalon alta tai sängyllä kyljellää niin että vauvan jalat on mun naamaani vasten). Lisäksi pidän ulkona rintojen päällä kaulaliinaa kiedottuna, silloin kun on noita maidon pakkautumispäiviä. Ja sitten pumppaan tyhjemmäksi rintoja jos kovin pakkautuvat. Tuosta maidon määrästä milloinkahan sen pitäisi tasaantua? Nyt on välillä kysyntä ja tarjonta vastanneet hyvin toisiaan, mutta sitten taas tulee joku päivä ihan ylimäärin maitoa. Vauvaa rauhoittaa tosi paljon olla vaippasillaan mun iholla, mutta sillä on ainakin niin selkeä maidon määrää nostava vaikutus että olen rajoittanut sitä.

Vauva kärsii vaippaihottumasta. se on välillä aina parempi mutta ärtyy sitten taas. Vinkkejä vastaanotetaan! nyt olen vaihtanut vaippaa usein, käyttänyt sekä kesto- että kertakäyttövaippoja ja laittanut bebanthenia silloin kun iho on kovin ärtynyt. Mitä muuta voisi kokeilla?

Nyt vauva heräsi, pitänee taas syöttää. mukava päivää kaikille!

donter ja vauva 6 viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
donter: ootko kokeillu vaihtaa vaippamerkkiä (meil ei liberot passaa). Mä oon meillä huomannu et rasva tahtoo vain pahentaa sitä ihoa (tai sitä ei saa laittaa ku ihan hitusen). Ootko kokeillu pottujauhoja. Pesetkö kakat vedellä vai pesupyyhkeillä. Meil ei keskimäisen iho kestä pesupyyhkeitä. Ilmakylpyä aina väliin.. Dermoshop - Tervetuloa - Classic - Extra Voide 60 ml #3172 tätä oon käyttäny lapsilla pemppu voiteena

Niin tuosta raha jutusta.. ootteko kysyneet pankista voisitteko pitää lyhennys vapaan kuukauden sillon ku mies on lomalla?
 
moikka!

neuvolassa käytiin eilen painoa tullu 800g n.3viikossa eli aika paljon! pituudet menee keskikäyrällä mutta paino on pompannut keskeltä naapurin puolelle ha ha!
meillä oli synnärillä jollain sairaala bakteeri niin mekin jouduttiin antaa näytteet et jos meihinkin on tarttunnut! toivottavasti ei oo iskennyt meihin huonolla säkällä meilläkin on se.huomenna toiset näytteet vielä ja sitten odottelemaan tuloksia.

mulla on aikamoinen vauvakuume jo,mutta syksyllä olis tarkoitus seuraavaa kokeilla tulevaks. nämä edelliset on vuoden ikäerolla niin pitää antaa kropan huilata välillä. kuopuksen ristiäisissä yksi mun tädeistä käski pitää jalat ristissä edes niin kauan että seuraavat juhlat pidettäis vasta kesällä ettei tarvis palella juhliessa. lupasin sille ettei ainakaan loppiaisena kolmatta kertaa peräkkäin juhlitä mun lapsien ristiäisiä.

solmu&tytöt
 
Donter ja Hampiainen, muistattehan nukkua sitten päivällä jos ette yöllä unta saa? Pistätte vaan unta palloon sillon kun vauvakin nukkuu. Tämähän onnistuu, jos ei ole kuin yksi lapsi..sitten tietysti useamman lapsen äidillä on vähän eri meininki. Lisäksi kotitöitä voi lykätä sitten iltaan, tekee vaikka yhdessä tai miltä se sitten tuntuu. Sitten jääkaappiin vaan kaikkea helposti syötävää; valmisaterioita (niitä voi itekki tehdä etukäteen) sekä helppoja välipaloja (jogurtit, välipalarahkat, hedelmät, leivät ja mikä itelle sopii..semmosta että voi yhdellä kädellä syödä imettäessä).

Mulla sillon, kun epäilin tuolla aluksi koliikkia, oli kamalasti univelkaa ja sillon kyllä kans tuntu masentavalta. (Ne olikin sitten ilmeisesti mahavaivoja, mutta kestivät vaan useamman viikon.) Sitten nukuin vaan sillon aina kun vauva nukku ja jos ei nukkunut, niin sillon sitten laitoin reppuun ja tein kotitöitä. OIkein väsyneinä päivinä jätin kotityöt sikseen ja käytin kertiksiä, niistä ei tuu pyykkirumbaa niin sinällään hyvät. Taisin ekan kerran kokata vauvan tulon jälkeen vasta viikko tai kaks sitte, ei mieskään ole ihmetellyt kun on tiennyt että vähän väsytti.

Peppuärsytyksestä vielä, että jos on kestot niin kannattaa tarkistaa onko siinä kankaan päällä minkälainen kerros. Siis onko kuivaliinainen kerros (ohut fleece, coolmax tai joku kolmas vaihtoehto siihen oli kans)..jos ei ole, niin ostaa sitten tommosta kangasta ja leikkoo palat sekä laittaa siihen väliin. Lisäksi kannattaa varmaan tutustua näihin pepun hoitoliinoihin, villasta ja silkistä on kans. Tässä on linkki, mut varmaan googlettamalla löytää hyvin hinta-laatusuhteelta sopivat: Popolini Healing Wool, parantava villa - Kestovaippakauppa.com ja Disana silkkivaippa 45x15 cm - Kestovaippakauppa.com.

Tervetuloa vaan helinä86 ja onnea vauvasta!

-metsis + poju 6vko ja risat
 
Helmikuuta kaikille!

Vaippaihottumaa meillä parhaiten torjuu ilmakylvyt, joita otetaan päivällä aina vaipanvaihdon yhteydessä. Ei välttämättä tarvi aina ottaa niin pitkäänkään, mutta oon huomannut, että kun ehtii tuulettelemaan ees hetkenkin, niin pepun iho voi hyvin. Valtsu myös tuntuu kovasti noista ilmakylvyistä nauttivan! Vaik se pissahan sieltä tietty aina tulee alustalle.. :) Rasvallahan voi myös pestä peppua, ei ainakaan kuivata; jotain perus erisania vaan vaikka paperiselle nenäliinalle tai vanulapulle tms. pehmeälle ja sit sillä pyyhitään kakat pois.

Helinälle
onnea pikkuisesta! Ja tervetuloa vaan tänne palstailemaan!

Minkälaisia kestoja te palstailijat vauvoillanne käytätte? Mä oon yrittänyt päivittäin kokeilla, mutta kauheen isoja paketteja tuntuu aina tulevan ja jotenkin mua alkaa ahdistamaan vauvan puolesta ne. Lähinnä harsoilla oon kokeillut erilaisia sidontoja + kuoret siihen päälle. Minkäköhän mallinen sidonta olis tollaselle melko pienikokoiselle lähes kaksikuukautiselle hyvä (5kg, 46cm)? Tuntuu, että monissa sidonnoissa sit jää kumminkin niin ilmaa, että falskaa. Ehkä en sit uskalla sitoa tarpeeksi kireälle?

Uudesta raskaudesta en oo hirveästi uskaltanut haaveilla, koska tämä saattaa jäädä meidän viimeiseksi. Ei muuten, mutten tiedä onko meillä rahallisesti enää varaa hankkia lisää lapsia, kun se sit tarkoittaisi, että jossain vaiheessa pitäis taas hankkia isompaa asuntoa. Plus sitten asuntolainan takaisin maksaminen on vähän hankalaa, jos on pitkään pois töistä, kun varsinkin se hoitovapaan raha on niin surkea.. :( Haluaisin kuitenkin olla sit kaikkien lasten kanssa kotona kunnes täyttävät sen 3 vuotta. Plus että en tiedä, jaksaisinko edes kahden pienen kanssa, kun tuntuu että tää kuusivuotiaan ja vauvakin kanssa pärjääminen on välillä aikas tuskasta. Toisaalta tuntuu haikealta ajatella, ettei enää tulis vauvoja meidän perheeseen..

Jaahas, nyt on mentävä laittamaan ruokaa, jos edes vähän ehtis valmistella ennen kuin Valtsu heräilee uniltaan...

mamadread ja Valtsu 1kk ja melkein 4vko :)

PS. Onko joku jo ottanut rotarokotuksen - millaisia kokemuksia, aiheuttiko huutoa, parkua tai kenties oksennustautia muissa perheenjäsenissä? Entäs onko joku tietoisesti jättänyt ottamatta?
 
Mamadread, meillä on käytössä sisävaippa+villapökät ja noista oon ite tykänny. Välillä sitte sisävaippa+kuori, mutta noista en niin kamalsti tykkää..ei tunnu niin hengittäviltä. Myös joitakin aio-vaippoja löytyy. Noita taitteluohjeita ois kuvien kera esim täällä: Harsojen taitteluohjeita. En oo ite noita harsohommia niinkään tehny, mutta oon ymmärtäny että Leija-taitos pitäis maitokakkoja? Ei varmaan auta ku kokeilla. Saahan se siinä silleen tiiviisti olla ja nipsulla vaikka kii.

Rotarokotus meillä otettiin maanantaina. Joten tässä vähän odotellaan, että onko vaikutuksia. Käsiä pitäis huolellisesti pestä vaipanvaihdon jälkeen. Ekana iltana oli hieman itkuisa pariin kertaan, mutta ei sen kummempaa. Th tais mainita, että viiden vrkn päästä voi kakasta erittyä jos on erittyäkseen (jos nyt oikeen muistan, vähän hektisiä aina nuo käynnit=)). Sinänsä miellyttävä tuo rokotus, kun annetaan suun kautta vaan.

-metsis ja poju
 
Te keidän vauvoilla on sammasta ni kuin usein ja minkä verran laitatte sinne summuun sitruunaa/puolukkaa? ja sipasetteko sitä nänninpäähänki? Mä en tiiä onko tuo sammasta vai mitä mut neitillä on kieli valkoinen
 
Moi!

Anve kiitokset tuosta perunajauhovinkistä. Sitä en ollut kokeillut, ja jo nyt viime yön ja tämän päivän jälkeen iho näyttää paremmalta kun oon sitä laittanut enkä bebanthenia. Jospa se taas tästä. Muuta vaippaihottumaan kokeiltua on ilmakylvyt ja tiheä vaipanvaihto. Vaippamerkkiä on vaihdettu pampersista liberoon ja takaisin, sillä ei minusta oo ollut vaikutusta. Voiskohan ne molemmat ärsyttää? Vedellä ihan pestään.

Metsätähtönen: Kestovaippoja meillä on useampaa sorttia. kaikissa ei kyllä ole noita kuivapintoja, vaan esim bambua tai velouria. Ja harsoja+imuja käytetään paljon kuorien sisällä. pitääkin laittaa noihin jatkossa joku lisäkuivaliina mukaan.

nukkuminen
ei päiväsaikaan yleensä onnistu, kun vauva nukkuu päivisin tosi lyhyitä pätkiä ja haluaa olla sylissä melkein koko ajan. Mies onneksi on tehnyt mulle ruokaa valmiiksi jääkaappiin, itseltä ei onnistuisi tuon lapsen kanssa. Viime yönä sain nukkua kyllä yhden kolmen tunnin pätkän, ja tänään onkin sit ollut parempi fiilis.

Anve pitää tosiaan käydä pankissa juttelemassa, josko se sitä kautta onnistuisi. On vaan sekä asunto- että opintovelkoja vielä tähteellä. Mutta ei me olla lyhennyksistä vapaita kuukausia pyydetty vielä ollenkaan, kai niitä yleensä kuitenkin jonkun kuun saa?

mamadread
: mä olen tykänny taitella harsot tällä lailla. Laitan sitten vielä jonkun flanelli-imun sinne väliin. Sen saa ainakin meidän tytölle kivasti kiristettyä reisistä.

Yökestoileeko täällä joku? Millaisilla vaipoilla ja miten usein vaihdatte? Minä en ole saanut onnistumaan, joten kertakäyttövaippoja on yöt käytetty.

miten paljon teidän vauvoilla muuten on öisin päällä? oon miettinyt että onkohan tytöllä kylmä ja siksi heräilee, kun kädet on ihan viileät aina. sillä on yöllä päällä body+yöpuku ja äitiyspakkauksen peitto kaksin kerroin. meidän makkarissa on joku 19-20 astetta lämmintä.

anve meidän vauvalla on ollu aina valkea kieli, mutta en oo osannut ajatella että siinä olis jotain ongelmaa. Mistä sen sammaksen huomaa?

donter ja vauva
 
Donter: googletin ni se ois et on valkoisia peitteitä suunlimakalvoilla, mut maitohan voi myös "värjätä" kielen valkoiseksi. Oon nyt kuitenki tiputtanu kerran päivässä pisaran sitruunaa tuonne kielen päälle ja nyt näyttää kieli paremalta.
Kyl ne yleensä antavat lyhennysvapaata, jos vain ei ole muuten vetäny lainan maksua liian tiukalle (jääny rästikuukausia) ja varsinkin kun on hyvä syy! Kannattaa ehottomasti kysästä! Mä ite just vastikään lasketin opintolainan maksu erät uusiksi.

Meil nukutaan pelkällä podylla ja sit on se äp-pakkauksen peitto tai unipussi + peitto ja tyttö on ihan lämmin herättyään. Kädet voi olla viileät vaik lapsella on muuten lämmin, niskasta tunnet parhaiten et onko lämpötila sopiva. Onko sul tumpullisia podeja, ite oon niitä käyttäny öisin..
 
Donter, voihan sitä kokeilla myös sitten muitakin..muumivaippoja ja onhan niitä ekovaippoja ja ties mitä. Viimeisissä vois kuvitella olevan vähemmän notia valkaisuaineita ja muita mössöjä, mutta vaikeampi saatavuus. Teidän varmaan kantsii tehdä sitten niin, että iltaisin otat päikkärit ja mies hoitaa lasta ja viikonloppuna vaikka sitten pitemmät päikkärit näin. Ainakin mitä luin jotain tutkimuksia, vielä raskausaikana kun oli sitä aikaa:D, niin niissä näytti unen vähyys liittyvään baby bluesiin ja sitten pitempiin masennuksiin (ja no ihan maniaankin taitaa olla, mutta sehän on jo niin toinen juttu sitten)..että silläkin kannattaa huolehtia siitä unesta vaikka vielä tuntuiski että pärjää. Oon ymmrätänyt, että nämä ekat kuukaudet on pahimmat unen puutteen kannalta, joten jospa se helpottais ja sitten vois enemmän viettää miehenki kanssa sitä aikaa.

Yökestoja en oo juuri vielä pitänyt, peruskesto ollut päällä jos on mennyt nukkumaan niillä. Mutta käytän noita villahousuja, joten nehän pitää tosi hyvin. Kertsejä vaihtelen sitten yöllä, kun en viitti vessaan laittaa valoja vaan pelkästään saunaan ettei kovin virkistyis vauva sekä mamma.

Yöllä meillä on päällä body+unihaalari sekä peitto, joka ei ole kaksinkerroin. Meillä on asteita 21-22 makkarissa. Varpaiden päälle yleensä tulee semmonen tuplakerros sekä joskus pään lähelle, mutta ei muuten.

Anve, meillä on kans valkea kieli. Mutta muita peitteitä ei kyllä ole.

-metsis ja poju 6vko+risat
 
Meillä kans pojalla kielenpäällä valkoista ja th sanoi, että voi olla sitä sammasta tai sitten maito/puklua kerääntyy kielenpäälle. Ohjeeksi antoi, että antaa ihan vähän vettä ruokailun jälkeen, jos ei poistu niin sitten puolukalla penslata sitä kieltä. Noo, en ole hirveesti vielä asian eteen mitään tehnyt, kun ei tunnu mitään haittaa olevan.

Meillä yöllä pojalla on päällä body ja yöpuku, monesti saattaa olla vielä ohuehkot villasukat jalassa ja ohuet tumput tai tumpullinen body päällä + sitten peitto. Kuvittelisin, että on tarennut, joskus jos ei ole tumppuja niin sormet tosin saattaa olla viileät, mutta muuten on kuitenkin tuntunut lämpimältä.

Täällä onneksi pikkuhiljaa alkaa pahimmat mahavaivat helpottamaan ja yötkin ovat jo rauhallisempia. Edelleen illasta pitää hieman kärtytä, kun mahaan on kertynyt ilmaa ja sen poissaaminen tuntuu olevan työlästä. Kuinka pitkiä pätkiä muiden vauvat nukkuu öiseen aikaan? Meillä pisimmillään nukutaan n. 3 h, mutta onneksi nyt viikon verran on nukahtanut lähes heti syötyään uudelleen. Muutama viikko sitten saattoi yöllä syönnin jälkeen valvoa parinkin tunnin pätkän, kun mahaa väänsi ja sitten päivällä nukkui kun väsytti ja yöllä oli taas sitten virkeämpi ja valvoskeli. Onneksi tosin nyt vähän alkanut yörytmiä löytymään.

Ennu
 
Kiitos neuvosta Metsätähtöselle, en valitettavasti saa keskellä päivää unta. Jos meen yrittämään niin pyörin vaan sängyssä ja mietin mitä kaikkea kotitöitä nytkin ehtisin tehdä. :p Aamuisin ja iltaisin kyllä väsyttää ja aamuisin nukunkin monesti puol 9 - 9 ja huonojen öiden jälkeen jopa 10, tietty vauvan nukkumisestakin riippuen. Yleensä poika kumminkin puoliltaöin nukahtaa, tuona yönä kun viimeksi kirjoitin niin valvottiin 2 asti, aika rankkaa. :(

Kestoja käytetään, yleensä sisävaippaa + kuorta tai sitten S-koon Fuzzeja. Tykkään mm. äippäpakkauksen Bambino Mioista ja sellasista sisävaipoista, joihin saa lisäimua tai läpän taitettua eteen.

Harsoja oon koittanut mut ne falskas. Tosin kokeilin vaan origamitaitoksella jolla ainakaan ei pakettia saanut tarpeeksi tiukalle jaloista. Villahousuja olis useammat mut en oo saanut aikaseksi niitä pestä!!

Yöllä meillä ei kestoilla, en keskellä yötä käy vaippaa vaihtamassa jos ei kakka haise tai ole ohivuotoja. En usko että lähitulevaisuudessa edes vaihdan yökestoiluun, päivisin saa riittää.

Yöllä pojulla on yllään yöpuku tai body+ohkaset housut. Jalassa usein villatöppöset ja käsissä lähes aina ohuet tumput. Meillä pojan kädet on ihan kalikat jos ei ole tumppuja joten pidetään niitä hällä usein päivisinkin. Joko äippäpakkauksen tai sitten olen ostanut parit Eko-nalle -merkkiset. Estää myös raapimista.
 
Meidän poju on tainnut periä isältään lämminverisyyden, sillä yöllä pärjätään pelkällä bodylla ja sukilla, sitten päällä ohut fleecepeitto :D Tosin poju nukkuu mun viekussa, joten ehkä mun lämpökin auttaa pärjäämään. Yöt menee 2-3 tunnin unipätkissä ja onneksi tuo nukahtaa aina imetyksen jälkeen. Itsekin nukahdan usein kesken imetyksen ja sitten saattaa olla lammikko maitoa lakanalla, jos ei hokaa pistää harsoa alle tai liivinsuojaa :whistle:

Pingupongu ja Nasu 4vko ja pari päivää päälle
 
Täällä on jouduttu imetys lopettamaan kun maito ei valitettavasti riittänyt ja paino laski parikymmentä grammaa. Nyt korvikkeenkin kanssa on ongelmia. Neiti ei suostu syömään kuin keskimäärin 500ml päivässä ja viikossa oli tullut vain n. 20g lisää. Yleensä saattaa huutaa kesken syötönkin ja pullo ei kelpaa vaikka hänellä on selvästi nälkä ja hamuilee ja viime syötöstä saattaa olla pari kolmekin tuntia aikaa :| En tiedä mikä avuksi kun paino ei nouse. Olisiko apteekissa jotain parempaa äidinmaidonkorviketta joka olisi ravitsevampaa( nyt käytössä Nan). Vauva on muuten päivisin virkeä mutta nyt parina viime iltana on ollut aikamoista huutoa. En tiedä onko mahakipua vai mistä johtuu semmonen terävä itku joka alkaa yhtäkkiä. Hän saattaa leikkiä sitterissä tai sylissä ja aloittaa yhtäkkiä itkun ja lopettaa n. 10min päästä. Sama rumba jatkuu moneen kertaan : /

Päällä meillä on öisin body,pyjama ja yleensä ruskovillan kapalossa yön ensimmäiseen syöttöön saakka jonka jälkeen avaan kapalon ja laitan sen peitoksi kaksin kerroin.


Linnna ja Agnesa 8 vkoa 2 pv
 
Pitkästä aikaa kerron meidän kuulumiset!
Alkuvuosi oli raastavaa, toivon, että nyt helpottaa. Meidän tyttö alkoi huutamaan aamusta iltaan/yöhön, pulautteli ihan hirveästi, piereskeli ja ei ollut millonkaan tyytyväinen, ainoastaan viihtyi pystyasennossa sylissä ja saattoi olla päiviä, että nukkui pätkissä yhteensä 7tuntia/vrk. Neuvolaan mentiin jo tän asian takia tammikuun alussa, sieltä otettiinkin vakavasti ja saimme lähetteen keskussairaalaan ja samalla aloitettiin maidoton dieetti, eli epäiltiin maitoallergiaa. No melkein neljä viikkoa oltiin maidottomalla dieetillä ja korvikkeella, eipä mitään apuja ollut. Tän viikon lopulla oltiin taas keskussairaalassa ja ihana hoitaja otti meidät tosissaan ja kävi puhumassa toiselle lääkärille (meidän omalääkäri kipeä) ja kas, unohdettiin allergiaepäilykset ja todettiin oireiden perusteella refluksi ja aloitettiin lääkitys. (Mä epäilin tota refluksia lääkärille jo vuoden alussa). Lääkettä tyttö on saanut nyt muutaman päivän ja meillä on jo ihan eri tyttö, äskenkin laitoin vaunuihin ja työnsin pihalle nukkumaan :)

Tesmis ja Tyttö 2kk3vko
 

Yhteistyössä