Joulukuiset 2010

Hei!

Meilläkin oli eilen tuo rokote"pompsi" -ison huudon aiheutti pistäminen. Aika nopeasti onneksi rauhoittui, mutta tuon rokotteiden annon jälkeen oli vielä lääkärin tutkimus. Ei kyllä pojalla kauheasti kiinnostanut lääkärin näyttämä helistin tai muukaan. Lääkäri ei sitten saanut oikein tutkittua, että seuraako poika lelua. Ihmettelenkin hieman tuota järjestystä, että ensin pistetään ja sitten tehdään lääkärin tarkastus. Mites muualla? Eilen illalla oli kärtyisen ja kipeän oloinen, joten annoin yöksi nestemäistä panadolia -yö menikin hyvin. Aamulla mittasin kuumeen, kun poika tuntui lämpimältä ja lämpöä olikin 38,1 astetta -annoin panadolia, kun oli myös muutenkin hieman kipeän oloinen.
Painoa pojalla oli 6160g ja pituutta n.61,5 cm (luultavasti on hieman pidempi, kun ei olisi millään antanut viedä jalkaa suoraksi vaan veti sitä voimalla koukkuun)


Kiinteitä luultavasti aloittelen n. siinä 4 kk:n iässä , kun pojalla on tuota refluksia ja kiinteiden aloitus saattaisi tuoda helpotusta siihen. Tällähetkellä käytössä gaviscon lääkitys, josta on jonkin verran ollut apua, mutta edelleen oireita on.

Kiinnostaisi kuullä vielä minkälaisia rytmejä muilla on?
Meillä herätään aamulla n.7 aikoihin -vaipanvaihto ym. poika on n. 1- 1 1/2 h hereillä ja jatkaa sitten unia reilun tunnin. Päivä unille menee n. 11 - 12 aikoihin ja nukkuu pisimmillään 3 h iltapäivällä ja ilalla on pidemmät pätkät hereillä ja nukkuu 2 tai 3 lyhyet 1/2 h -45 min unet (riippuu siitä kuinka pitkät nuo "pitkät" päiväunet ovatt olleet) yöunille menee yleensä 22 -22.30, joskus hieman aikaisemminkin.

Ennu ja pikku-E 3kk ja 2 päivää
 
Ennu81 rokotuksista meillä ei ole 3kk lääkäriä ollenkaan, lääkärineuvola meillä on 2kk ja 4kk. Mut en kyl muista järjestystä miten hoitajakäynnillä 3kk-iässä.

Meille ei gavisconista ollut mitään hyötyä, nyt siis prepulsid käytössä, ja toimii. Nyt pitäis alkaa pikku hiljaa laskemaan annosta, jotta näkis, et selviääkö jo ilman.

Päivärytmi: herätään klo 6-7,
päivä menee n.2-3tuntia hereillä, ja sitten nukkuu päikkäreitä
aamupäivällä päikkärit on tasan 45 minuuttia
iltapäivällä sitten taas joko kahdet lyhyemmät tai yhdet pitkät (4tuntia)
yöunille käy nykyisin jo klo 19, herää kerran klo 2-3maissa
Toki tiedän, että jos kävis vaikka klo 22 nukkumaan, niin tuskin tarvis yöllä herätä, mutta mä mielummin herään yöllä kerran, niin saan illalla hetken omaakin aikaa.
Mä joskus täällä valitin ettei meinaa nukahtaa, mutta nyt siis yleensä nukahtaa samantien.
eilen tyttö oli jo nukkumassa kun mä tulin harrastuksesta kotiin, (en siis yleensä ole niin kauaa, mutta nyt tuurasin toisen liikuntaryhmän oman perään). Mutta oli kyllä outoa =)

tesmis ja tyttö pari päivää vajaa 4kk
 
Heippa kaikille! :wave:

Minustakin tuntuu, että meillä ei ehkä ole ollenkaan lääkärikäyntiä nyt 3kk. Se oli tossa 2kk nimettäin. Mutta ainakin tossa 2kkn lääkäri+th-käynnillä tehtiin niin, että ensin th otti mitat ja sitten lääkäri tutki sekä lopuksi th anto suun kautta sen rotarokotteen. Joten vois kuvitella, että samoin ois noiden injektioidenkin kanssa. Mua alko kyllä nyt jännittämään, koska meillä tuo poika saa ihan hirveet kilarit muutenkin tosi herkästi. Joten mitkähän se sitten saa? Huh. Eli suomennettuna saako sitä rauhotettua ollenkaan, vai pitääkö vaan sitten lähteä kotiin päin ja autossa rauhottuu. Noh, saas nähdä. Toivotaan, että kelpais sitten tissittely mutta meillä usein ei sitten kelpaa, jos tosiaan saa kamalat raivarit.

Meillä ei oikeen kummosta rytmiä ole kuin yöllä. Nukkumaan päästään yleensä siinä klo 23, sitten nukkuu 3-6h riippuen vähän. Ja sitten herää syömään ja nukkuu sen jälkeen 2-3h. Sitten aamulla on hereillä yleensä 1.5h, jonka jälkeen nukkuu ehkä tunnin ja tankkaa. Oikeestaan meillä on pitkälle iltapäivään semmosta, että tunti maksimissaan nukutaan ja on taas nälkä (varsinkin jos yöllä on nukuttu se 6h yhtenä putkena). Illalla sitten on melko rikkonaista kanssa, että välillä nukkuu vain Manducassa (siinä saattaa nukkua hyvinkin yli tunnin). Luulen, että tämä meidän rikkonaiseksi muuttunut rytmi aiheuttaa illalla kans sitä kitkatusta.

Hampaista sen verran, että luulen niiden kans olevan yks osatekijä iltaitkuissa. Nimettäin meillä näkyy selkeesti useita hampaita sieltä ienten läpi ja kaks kulmahammasta näkyy ylhäällä tosi hyvin. Eihän ne varmaan vielä puhkea, mutta varmasti on kipeät kun kasvavat ienten alla. Pitää varmaan pahimpaan antaa jo särkylääkettä, yks ilta en hoksannu ja nyt jälkikäteen ymmärsin että itki noita hampuleita.

Siellä ois myrskyvarotuksia, joten en tiedä viittiikö ulos lähteä. Pitää varmaan illemmalla katsoa, jos asettuu. Tämä äippä taitaa tästä lähteä kahville. Jotenkin tuossa toissapäivänä mietin, että kyllä tämä äitiys on varmaan elämässä kaikista isoin muuttava tekijä (ja jatkuvassa muutoksessa tietysti). Kun asiaa alkaa miettimään, niin minäkin jopa herkistyn ihan tippa linssiin asti vaikken mikään herkkyli normaalisti olekaan:heart: On vaan niin haikee mieli, kun poika kasvaa hirveesti ja on jo aika iso rontti verrattuna siihen pieneen vauvaan. Ja toisaalta ihan hirveesti odottaa, että pääsis jo enemmän pojan kanssa leikkimään ja hän oppis liikkumaan ym. Kovin ristiriitainen fiilis.

-metsis ja poju kohta 3kk
 
Hei kaikille,
Meillä päivärytmi: heräillään 7-8 aikoihin (joskus hiukan aiemmin), aamutisutus ja noin tunti hereillä ja ekat unet 1-2 tuntia. Hereillä päivän aikaan 1-2 tuntia kerrallaan ja päiväunet aina vartista reiluun kahteen tuntiin (riippuen vähän onko aamu-unet olleet pitkät vai lyhyet). Yhteensä nokosia viidet aika säännöllisesti joka päivä. Meillä mennään yöunille nyt 20-21 ja yhdellä heräämisellä siis aamuun. Nyt on mennyt kaks yötä että en ole varma olisko tyttö herännyt ollenkaan syömään, mutta mun tisukello kertoi että on klo 3-4 aamulla ja siinä tytön unia tuijotellessa huolissani napannut syömään kun silmät on olleet puolittain auki. :ashamed: Voi olla ettei olis herännyt ilman äidin hössötystä. Joo, ja ei ole oikeestaan edes eväs kelvannut, mutta iloinen pirteä tyttö on ollut ja yksikseen hymyillyt ja viuhtonu hetken ennen kuin on nukahtanut uudestaan muutamaks tunniks. Hmmm...onkos kellään ollut tällaista "ongelmaa"? Unta tulee päivässä yhteensä 13-17 tuntia (keskimäärin 14 tuntia).
tyttö heräs :D täytyy rientää
lokakuu ja kultakutri kohta 11 vkoa
 
hellurei kaikille pienen tauon jälkeen! aika menee sellaista haipakkaa ettei meinaa malttaa ees tietsikalle pysähtyä. pojan kanssa ollaan pötkötelty päivät pitkät peiton päällä lattialla; kovasti toinen jo ottaa kontaktia ja jokeltaa kovasti ja nyt viimeisimpänä kiljuu. oma ääni on ilmeisen kaunis :) ollaan vähän kääntymistä harjoiteltu, tyyppi tykkää olla mahallaan mutta ei osaa itse vielä kääntyä kuin sängyssä vahingossa.

eilen oli myös 3kk neuvola, terveydenhoitaja vähän ihmetteli kun vauva olisi ikäänkuin vierastanut häntä. no kai sekin on noin pienellä mahdollista? oli kyllä muutenkin mun mielestä vähän varautuneen oloinen, yhden ainoan pikkuhymyn vaan soi th:lle ja helistimet kiinnosti just tasan sen verran kuin oli "pakko." 3kk mitat oli 6990g ja 62,5cm (2kk 5,8kg ja 59cm) eli jotain kermaa se näistä mun tisseistä imee :p meinasin otattaa pneumokokkirokotteen vasta seuraavalla neuvolareissulla mut sitten pyörsin päätöksen viime metreillä ja niinhän ne molemmat piikit iskettiin pojan reisiin. kukas täällä sanoikaan, että se pneumokokki kirvelee? ainakin vauvan itku oli aivan erilaista, sellaista kimakkaa ja teki selkeesti tosi kipeetä :( rauhoittui sit kyllä nopsaan, ja nukkui kotona 4h parilla ruokatauolla. mut ilta oli yhtä huutamista ja rokotuskohdat arat, annoin särkylääkettä (se uusi mansikanmakuinen burana, toimi tosi nopsaan) ja sit poika nukahtikin yöunille. aamuyöstä heräsi ja oli taas oma aurinkoinen itsensä :)

metsätähtösen kanssa jaan täysin samoja fiiliksiä äitiydestä. en vaihtais tätä mihinkään enkä ois koskaan uskonu miten paljon omasta lapsesta voikaan nauttia. katselin juuri ekoja videoita tuosta pienestä pojasta <3 olen suunnitellut palaavani töihin vuoden kuluttua, vastentahtoisesti mutta taloudellisesti ei ole varaa olla yhtään pidempään hoitovapaalla.

ootteko muuten havainneet hiustenlähtöä? mulla ainakin hiusharjaan jää ihan kunnolla hiuksia ja suihkun jälkeen lattiakaivostakin löytyy hyvänkokoinen rypäs. saas nähdä tuleeko ihan kaljuksi.

nyt kahvinkeittoon! herkkuhammastakin taas kolottais. onko muilla samaa? mä voisin syödä koko ajan jotain hyvää, ei tee ees tiukkaa. toistaseks oon sen itselleni sallinut kun raskauskilot on jo lähteny mutta sitten kun imetys aikanaan loppuu niin sama tahti ei voi kyllä jatkua..

L-84 ja poika vähän vajaa 3kk
 
3 kk neuvola takana ja mitat on nyt 5620g ja 59cm. Tosi pikkuinen verrattuna muihin. Ei kyllä voi kasvaakaan hirveetä vauhtia kun ei hirveästi maitoa juokaan. Yleensä vrk menee n 700-750ml. Aloitan nyt viikon päästä soseiden maistelun sillä en viitti nyt rokotteiden päälle vielä soseita mahaa sekoittamaan kun noista rokotteistakin saattaa tulla vähän kipeeksi.

Miksi neuvolassa suositellaan velliä painon nostattamiseen jos vellissä kuitenkin on melkeen sama ravintosisältö kuin tavallisessa korvikkeessakin. Katsoin kalorimääriä ja ne oli ehkä pikkasen korkeempi kun esim. NANissa mitä mun tyttö juo.
 
Heis!

Mua ahdistaa jo etukäteen nuo rokotukset, en kertakaikkiaan kestä, jos näen ja kuulen, että pojalla on hätä. Me ei otettu rotaa ollenkaan, eikä olla ottamassa pneumokokkiakaan. Suhtaudun tosi skeptisesti noihin rokotteisiin ja vähältä piti, etten päätynyt jättämään kaikkia pois. KOlmoisrokote on kuitenkin tulossa sitten 3 kk neuvolassa, ellen löydä siitäkin jotain "vikaa".
Tiedän sohaisevani muurahaispesää, kun kirjoitan tämän, mutta toivottavasti kukaan vedä kahviaan väärään kurkkuun. ;)

Meilläkin on helposti illalla aika itkuista, poika on selvästi jo tosi väsynyt silloin. Menen jo viimeistään klo 19 yläkertaan ja siellä ollaan sitten tissillä ja usein vielä vähän lattiallakin. Yritän aloittaa viimeisen imetyksen sängyssä mieluummin vähän liian aikaisin kuin liian myöhään, koska silloin poika ei raivoltaan halua syödä, vaan pitää kanniskella ensin hetki. Olen tosin alkanut tekemään kyykkyjä poika sylissä iltaisin, 7 kg lisäpunnus alkaa jo näkyä lihaksissa...

On tämä vain tosi ihanaa olla vauvan kanssa kotona! En oikein edes usko, kuinka onnellinen ihminen voi olla! Vielä kun oli noita aurinkoisia päiviä ja kuljettiin keskellä päivää metsässä, koirat juoksi vapaana ja poika nukkui liinassa, niin mitä muuta ihminen voi elämältään toivoa? Paitsi ettei tämä loppuisi koskaan? Töihin meno tuntuu kyllä tosi kaukaiselta ajatukselta, enkä sinne kyllä enää haluaisikaan.

Kiitos muuten Metsis hyvistä vaippavinkeistä! Ompelin yhden taskullisen sisävaipan kokeeksi, ja se toimii villojen kanssa tosi hyvin! Laiton vaipan sisälle bambucollegea, joka on ihanan pehmeää peppua vasten ja imeekin tosi hyvin. Lisäksi neuloin heti pari lisäimua hahtuvasta, ja ne auttavat harsojen kanssa mainiosti. Nyt vain pitäisi ommella sisävaippoja paljon lisää, niin voisi siirtyä harsoista niihin. Harsot tuntuvat niin karheilta bambuun verrattuna.

Jaaha, josko lähtisi kakkupohjia leipomaan. Lupasin tehdä rippikakut veljen tyttärelle viikon päästä sunnuntain rippijuhliin. Onneksi pohjat voi pakastaa!

Aurinkoisia päivä odotellen,

Ökkis ja Mönkiäinen 10 vkoa
 
EE
Hei! Mahtuisiko mukaan keskusteluun. Minulla on joulukuun 14. päivä syntynyt poikavauva ja lisäksi 2007 helmikuussa syntynyt poika. Olisi kiva taas saada vähän vertaistukea tähän vauva-arkeen. Oletteko muuten facebookissa ryhmänä? Lähdin oikeastaan hakemaan vertaistukea netistä ennen kaikkea uniongelmiimme, nimittäin vauvelimme on omaksunut ärsyttävän päivärytmin, jossa kyllä on selkeä ero päivän ja yön välillä, mutta hänen yönsä alkaa vasta klo 2-4 yöllä ja jatkuu sitten puoleen päivään. Periaatteessa "yön" hän nukkuu hyvin, jopa 5 tuntia putkeen, mutta siis yö ajoittuu aivan väärään ajankohtaan. Joka paikassa, myös neuvolassa sanotaan, että noin pienen rytmiin ei voi vaikuttaa eikä saa esim herätellä pientä unesta ennen kuin vasta 4 kk iässä ja että tilanteelle ei vain voi mitään. Muuten ei niin haittaisi ja voisin lapsentahtisesti elellä, mutta kun on tuo esikoinen, joka herää aamulla... Mitäs mieltä olette, aika monen vauvalla tuntui jo olevan hyvä rytmi, kun äkkiseltään lueskelin pinoa...
 
Linnna Siis suositteliko neuvola jo soseisiin siirtymistä painon nostattamiseksi? Onpa outoa, sillä meidän mitat oli 3kk 57cm ja 5640g, ja neuvola sanoi, ettei tarvi sosoita alkaa painon nostattamiseksi syöttää, kun on ihan hyvät mitat, tosin meillä se lähtötilanne olikin pieni. saman verran korviketta meillä meni noihin aikoihin. Nyt menee n. 1litra/vrk. Maanantaina jo 4kk neuvola, saa nähdä mitkä on mitat.

Tesmis ja tyttö 4kk
 
Tervetuloa mukaan EE ja onnea pienestä pojasta!=) Facebookissakin on ryhmä, mutta ite en tiiä siitä kyllä mitään kun muitsan sen lähinnä aina silloin kun joku muistuttaa. Joku tietävä vois varmaan kertoa lisää. Mulla kun itellä ei ole kuin tämä esikoinen, niin noista rytmiasioista en kamalasti ymmärrä. Sen mitä vaan ite teen, niin vaihdan aina yökkärin siinä illalla ysin aikaan sekä laitellaan verhoja kiinni sekä muuta tämmöstä että "nyt alkaa nukkumaanmenoaika". Vaikka meilläkin se aika on vasta klo 23, aikasemmaksi en ole onnistunut sitä hilaamaan. Lisäksi aamulla tehdään aamupesut ja vaihdetaan yökkäri pois sekä auotaan verhot merkiksi että nyt ois aamu. En tiedä sitten, voisko pienelle vauvalle tehdä vähän enemmänkin..veikkaan, että meillä tuo rytmi jo heti laitokselta asti taitaa vaan olla noin eikä noilla mun hommilla ole ehkä mitään merkitystä?:)

Ökkis, minusta on hyvä miettiä mitä haluaa ja mitä ei. Suomessahan voi helposti jättää rokotteet ottamatta, jos yli 90% ottaa rokotteet. Muistaakseni, kun menee alle 95%, niin alkaa sitten olemaankin pieniä epidemioita. Jos taas ulkomaille lähtee, niin sitten kannattaa harkita tilannetta uudestaan. Eiköhän monia rokotteita voi ottaa myöhemminkin? En tiedä, itse olen rokotemyönteinen.

Ökkis, tosiaan nuo bambukankaat on tosi hyviä ja imeviä. Mulla on ihan semmosia suorakulmion tai neliön muotoisia imuja siitä ommeltuna. Vähän kuin harsot, mutta pienempiä ja siinä taitaa olla ehkä kolme kangaskerrosta. Eli samantyylinen oikeestaan kuin ä-pakkauksesta tullut bambino mio-kuivaliinat. Noita sitten voi hyvin laittaa imuksi sisävaippoihin, ne vetää tosi hyvin. Samoin tuli vielä mieleen, että jos neulot merinovillasta tai hahtuvasta jotain, niin siitä kans voi tehdä semmosia suikaleita. Ite oon tehny ns. jätelangoista niitä..kunhan ne on sitten merinovillaa tai hahtuvaa. AInoa vaan, että ne pitää muistaa vaan ottaa taskun sisältä pois. Mutta yöksi hyviä!

Linnna, onkohan niillä sitten ajatuksena että velli menee nopeemmin kurkusta alas? Tai siis helpommin tarkotin?:D Voihan sitä soseestakin tehdä hieman notkeampaa? Ja vertailee, että minkälaista sosetta kannattais tehdä tai ostaa (ravintoarvoja just).

Jahas, se ois aamusyötön jatkamista! Oikeen mukavaa viikonloppua kaikille!=)

-metsis ja poju kohta 3kk
 
Rytmiä on hiukan tullut meidänkin elämään. Keskimäärin poju herää puoli 7-8 aikaan yösyöttöjen ajankohdasta riippuen. Aamusella ollaan pirteitä poikia ja seurustellaan paljon. Torkkuu aamupäivällä yhdet noin puolen tunnin unoset. Puolenpäivän aikaan lähdetään ulos ja siitä vauva saakin sitten hyvät unet, nukkuu sen jälkeen usein joku 3-4 h.

Illalla nukkuu vielä ehkä puoli tuntia ja yöunille rauhotutaan noin 10-11 maissa, lähemmäs 11 kyllä yleensä menee.. Yöllä herää sitten 2, joskus 3:kun kertaa.

Meillä myös 3kk neuvola edessä ensi viikolla ja ahdistaa jo nyt ne rokotukset jos vauvalle tulee kova hätä :( Mutta kiva nähdä miten on kasvettu! Uskoisin että painoa on ainakin tullut melkoisesti lisää, alkaa olla melkonen pullero toi poitsu :)

Hampiainen & Rasmus melkein 3kk
 
meillä illalla mennään nukkumaaan 8 aikaan ja melkein tasan 4 t valein syödään aamuun saakka eli 12, 4,8. nyt muutamana aamuna heränny kuitenkin jo aikasemmin juttelemaan niin kova äänisesti että on pitänny nousta ylös ja vietävä olohuoneen puolelle niin isosisko saa jatkaa nukkumista.aamupäivä yleensä menee nukkuen iltapäivästä iltaan jaksaa valveilla muutamalla pienillä torkuilla.

viimeviikolla 3kk neuvolassa sai piikit kumpaanki jalkaan ja rotankin vielä suuhun huusi kun neula iskettiin reiteen mutta rauhottu heti sen jälkeen eikä mitään jälki oireita ole tullu. seuraavalla kerralla onkin lääkäri neuvola ja vasta 5kk saa viimeisen rotan!

toivottavasti kovat pakkaset loppui jo ja kevät alkais. auringon lämmittäessä kesä mielessä. ootteko miettinny jo kesäloma matkoja? me ollaan lähdössä turkkiin kesäkuussa!

solmu&tytöt
 
Tesmis: Joo, sanoi neuvolassa että vois aloitella soseita tai vellejä mutta en ymmärrä vellien päälle kun ei niissä näytä olevan rasvaa tai kaloreitakaan sen enempää kun korvikkeessa.

Tyttö myös juo todella harvoin joskus saattaa 4 tuntia mennä ja siltikään ei yleensä mene kurkusta alas kuin 20ml.

Eilen nousi kuume rokotteiden jälkioireina sekä n. puolen tunnin huutoa pää punaisena.
 
Moi taas!

Meidän tyttö oppi viikko sitten tarttumaan esineisiin! Säästeliäästi kyllä sitä tekee, vain tuttuihin asioihin uskaltaa tarttua. Ja kääntymistä harjoittelee tosissaan, mutta vielä ei mene ympäri kuin vain jos vähän äiti tai isä tuuppaa avuksi.

Rytmistä: meillä nukahtaa yöunille 23-00 välillä yleensä. Keskivertoyönä syö neljä kertaa, ja herää n. klo 9, riippuen vähän milloin nukahti. Päivällä ei oikein unirytmiä ole, olen nyt yrittänyt saada pidemmän, tunnin pätkän tuohon puolen päivän aikoihin vaunuissa työntämällä. Aika usein tyttö nukkuu vain muutamat 15-30 minuutin unet päivisin, ja on illalla sitten tosi väsynyt. Olisi hauskaa jos saisi tuota nukkumaan menoa aikaistettua, mutta vielä ei ole konstia löytynyt.

Meillä on kanssa 3kk neuvola edessä, ja tuollaisen rokotemäärän antaminen kerralla kyllä arveluttaa. Pitää jututtaa voisiko esim pneumokokin siirtää seuraavaan kertaan.

Nyt leikkaan vielä muutaman kankaan kestovaippaan, kun kerrankin vauva hetken nukkuu ihan sisällä :)

donter ja vauva ihan kohta 3 kk
 
Moro!

Olen miettinyt tuota rytmiä nyt jo niin kauan kuin siitä on täällä keskusteltu ja se vaan tuntuu muuttuvan vähän jatkuvasti. Juuri kun luulen, että näin tämä nyt menee, niin seuraavana päivänä ei menekään. Mutta suunnilleen näin meillä nyt mennään:

7 herätys, tissiä, aamupesut ja lattialla jumppaa
8 tunnin tirsat äidin kanssa sängyssä nakuillen (vain vaippa)
9-11 tissiä, sitten seurustelua ja jumppaa lattialla
11-13 unet kantoliinassa
13-14 tissiä ja seurustelua
14-16 unet kantoliinassa kun äiti kävelee koirien kanssa metsässä
16-18 tissiä ja hieman jo väsynyttä seurustelua
18 pienet nokoset usein isän sylissä keinutuolissa
19 aloitetaan iltatoimet yläkerrassa; syödään ja vaihdetaan vaippaa, pötkötellään sängyssä
21 yöunille
02 yötissiä
05 yötissiä

Tosin nyt tänäänkin on aamu mennyt liian vähillä unilla. Söin eilen pakastepitsan, ja se näyttää heti tekevän pienelle mahavaivoja. Kuinka herkkää teillä muilla syöminen on? Musta tuntuu, etten voisi syödä mitään valmisruokia enkä mitään maustettuakaan, että pojan masu pysyisi ilmattomana.

Hiustenlähdöstä joku kyseli aiemmin. Ei ole vielä alkanut, mutta 3 kk tienoillahan se alkaa, jos on alkaakseen. Ei haittaisi, olisi hyvä syy leikata letti lyhyeksi. :D

Jaaha, taas kakkuhommiin.

Ökkis ja Mönkiäinen, tänään 11 viikkoa
 
Mahalta selälleen kääntyminen Tapahtui joskus 9vkon iässä, mutta en pitäisi sitä osaamisena, tapahtuu vahingossa, koska pää painaa niin paljon vielä, että pää vetää nurin :D Selältä mahalleen kääntyi viikko sitten ekan kerran ja se on kova sana tällä hetkellä. Leluihin on tarttunut jotain 2-3viikkoa. Ite olen hämmästynny, että osaa jo kääntyä selältä mahalleen, kun tosiaan nyt vasta on alkanut viihtymään lattialla ja neuvolalääkäri sanoi aiemmin, että saattaa tulla kuukauden verran kehitys perässä ennenaikaisuuden vuoksi.

Tesmis ja tyttö 4kk 6pv
 
EE
Meillä poika sai rokotukset jo 2 kk iässä kun lähdettiin mukaan sellaiseen rokotustutkimukseen. Hyvä niin, koska nyt tuli 3 kk täyteen ja saman tien tuli kipeäksi, rsv ja korvatulehdus.=( Eli rokotukset ois siirtyny eteenpäin. Tosi kurjaa näin pienelle syöttää antibioottia "ensimmäisenä makuna"! Ja muutenkin, siitä meni maha sekaisin ja sitä myöden peppu rikki ja niitä on nyt huudettu sitten... Ja hengitys rohisee ja vinkuu rs-viruksen takia... Mutta rokotuksista tuli pojalle kuumepiikki samana iltana ja lisäksis oli pari päivää normaalia kärttyisämpi. Esikoinen reagoi hauskasti aikanaan rokotuksiin: ennestäänkin hyvin nukkuva lapsi oli ihan väsynyt rokotuspäivinä ja nukkui lähes koko loppupäivän.

En tiedä oletteko jo paljon keskustelleet noista yökestovaipoista täällä, mutta mua kiinnostaisi tietää, minkälaisilla imuilla pärjäätte koko yön? Itse olen käyttänyt kestoja vain päivisin ja kertiksiä yöllä, koska päiväaikaan joudumme väistämättä vaihtamaan vaipan 3-4 tunnin välein, jotta ei tulisi läpi. Vaippoina anopin ompelemat mikrofleecesta tehdyt taskuvaipat, joissa vielä PUL-kuori. Imuina lähinnä flanelli-, puuvilla-, bambucollege ja froteeliinoja, muutama muotoonommeltukin imu löytyy e.m mnateriaaleista. Lisäksi meillä on pari villaistakin imukaistaletta... Mitä siis yöllä käytätte imuina ja kuinka monta imua ja vaihdatteko vaipan yöllä?

EE
 
EE, meillä on vähän silleen erilai tuo kestoilu että se on oikeestaan sama minkä verran yöllä laittelee imuja. Kun poika ilmottaa märät vaipat ja ne pitää sitten vaihtaa, oli ne kestot tai kertsit. Välillä pidetään kertsiä ihan ku kokeeksi yöllä, mutta ei sillä ole vaikutusta. Jos ois tarpeen paksummat imut, niin laittaisin varmaan moninkertaiseksi ommeltuna bambukangasta sinne väliin (saman tyylisesti kuin ne bambino mio-liinat siinä ä-pakkauksessa). Semmonen kunnon pötkö. Ne laittaisin kyllä sisävaippaan ja viltsut päälle, mutta se on taas vähän makukysymys. Me joudutaan vaihteleen todella usein vaippoja, siis tyyliin tunnin ja max kahden välein. Ja tämä on taas ihan sama onko kertsit vai kestot. On siis herkkä poika ilmottaan, että minähän en pissavaipoissa kulje! Oppineekohan sitten nopeesti potalle?=)

Meilläkin rokotukset tuli ja meni. Ei noussu, ainakaan vieläkään, kuumetta mutta supon oon antanu kipuun sitten kahtena eri päivänä. On hieman ärtysämpi, mutta eipä muuta oikeestaan. Eikä edes saanut raivareita, kun rokotteet annettiin, että turhaan jännitin.

Jahas, pitää lähtee iltasyöttöön! Heissulivei!:wave:

-metsis ja poju 3kk
 
Vauva täyttää tänään 3kk!

Pari yötä on taas olleet tosi rikkonaisia, saanut nukuttua enintään 1,5h pätkissä. Ihmetellen luen täältä noita teidän vauvojen unien pituuksia, no, jospa meilläkin pian!

Kestovaipoista meillä mennään yöt nyt sisävaippa ja villahousut -yhdistelmällä. Alkuun mentiin yöt kertiksillä (vaihdettiin yöllä että iho kesti), mutta nyt vauva ei enää pissaa yöllä yhtä paljoa kuin päivällä. sisävaippoina on bambuisia, olkisko bambua niissä 6 kerrosta, ja sitten muumivaippoja (niissä on fleece kuivaliinana) jos iho on rikki. Muumeihin laitan lisäimuksi pari kerrosta flanellia ja sitten pari bambua tai hamppua.Päivävaipoissa on nyt pelkkiä kuivapintaisia, kun iho ei kestä muita. Niitä vaihdetaan parin-kolmen tunnin välein. Ja kertismerkeistä satunnaiskäytössä käy mikä vaan, mutta reissussa kun oltiin pelkillä kertisvaipoilla niin peppu kesti vain niitä biohajoavia. Onneksi löydettiin nuo taskuvaipat, että ei oo niin taistelua ihottumien kanssa.

donter ja tyttö 3kk tasan :)
 
Hei naiset!
Meillä kultakutri vetelee pitkiä päikkäreitä ulkona jo yli 3 tuntia :D Jokin aika sitten oli niin että neiti heräs heti kun vaunut pysähtyi mutta nyt on muutamana päivänä menny tosi pitkät unet, niin että äiskä on käynyt vaunuihin moneen otteeseen kurkkimassa vaikka baby-call on viritettynä. Niin punaposkisena heräilee ja ei ole häirinnyt yöunia, ainakaan toistaiseksi.

Mua hiukan harmittaa kun ollaan imetysrajoitteisia...mä nimittäin olen oppinut vaan imettämään niin sanotussa kaksosasennossa, eli vauva kainalossa. Siihen tarvitaan imetystyyny ja pienet viritykset. Lisäksi multa tulee maito niin helposti, että kultakutri on kuin linnunpoika suu auki, eikä imuote ole kovin vahva. Ollaan kokeiltu "tavallisestikin" säännöllisesti, mutta laiskan otteen vuoksi ote irtoaa ja maidot on rinnuksilla ja sohvapöydällä asti :ashamed: kun mulla on sellaset suihkutissit. Ei mua muuten kamalasti harmita, mutta hiukan aina jännittää lähteä liikenteeseen kun se reissussa imettäminen ei käy niin vain. Ja nyt tyttö alkaa olla niin pitkä että jaloilla on ahdasta ja tulee sohvan selkänoja vastaan. Olen sit kokeillu kotona muutaman kerran makuullaan (mulla on pienet tisut) ja ihme kumma olen onnistunut ja tyttö tykkää kölliä. Mutta siis tuo tavallinen asento ei suju, ja kaikki sitä mulle tuputtaa ja ihmettelee että VIELÄKÖ sä imetät tolla tyylillä. :( Kyllä tyttö hyvin ruokaa saa, vaikkakin viime viikon huvikseen ylimääräinen punnitus ei näyttänyt kuin 30 g enemmän kuin kaksi viikkoa aiemmin. Se oli mulle tosi yllätys sillä vaatteet on jääneet pieneksi ja luulin että painoa olis tullut paljonkin. No, iloinen ja tyytyväinen ja reipas tyttö ja terveyssisaren mielestä ei syytä huoleen. 29. 3. olis sitten 3 kk tarkastus, ja siihen mennessä on toivottavasti vähän enemmän grammoja vaa'alla. Ainakin ruokaa tarjoon aina kun vaan on mahdollista eli tyttö saa niin paljon syödä kuin viitsii. Mutta ei meidän likka juuri huutele ruuan perään, onkohan jatkossakin noin kärsivällinen tyyppi ;)

Meillä edelleen on noi mahallaan makuutukset aika lyhykäisiä. Tyttö ei juuri viihdy vaikka hienosti nostaa päätä ja rintakehää, mutta kestävyydessä olis harjottelemista. Leikkii selällään innoissaan ja ottaa jo leluja ja helistääkin pitkät pätkät itse, mutta kääntymishaluja ei ole havaittavissa. :) Tyttö satsaa hienomotoriikan kehittämiseen ;)-.

Tällaiset pikakuulumiset täältä
lämpimin terveisin lokakuu ja kultakutri (huomenna 12 vkoa)
 
Iltaa!

Yökestoilusta: me ollaan nukuttu koko ajan samalla setillä, kuin mennään päivälläkin. Poika hälyttää märän vaipan hereillä ollessaan, muttei yöllä. Vaihdan sen aina kun syötänkin. Nyt olen huomannut viimeisen viikon aikana, että ekan pitkän unipätkän aikana (n. 5-6h) pissaa ei tule usein ollenkaan. Ja kahden aikaan yöllä poika herää turauttelemaan kunnon sinapit vaippaan. Eli meillä on harso ja villahousu yhdistelmä toiminut ihan hyvin. Nyt on menossa siirtyminen sisävaippoihin, kun saan niitä ommeltua lisää.

Kirjoitin tuonne aiemmin siitä, ettei mieheni puhu vauvalle ja joku (olikohan aina yhtä viisas Metsis?) kysyi, että lohduttaako sylissään itkevää vauvaa. Eilen sitten totesin, että ei tosiaan lohduta. Pojalla oli mahavaivaa ehkä toisen kerran elämässään, joten hän oli iltasella itkuinen eikä oikein ollut tyytväinen missään. Isänsä istui keinutuolissa ja vauva huusi. Mies ei vaihtanut asentoa eikä puhunut mitään, antoi vain lapsen huutaa. Yritin olla taas kerran hiljaa ja lopulta sanoin vinkkinä, että kävellessä poika saattaisi rauhoittua. Mitään ei tapahtunut, mies vain istui ja kiikkui ja lapsi huusi punaisena. Lopulta sanoin, että voin sitten itse kävellä vauvan kanssa jos hän ei jaksa. Ja siitäkös alkoi kunnon sanaharkka. Tässä on vieläkin meneillään puolittainen mykkäkoulu.
Niin, ja lapsi rauhoittui kun kävelin ja jutustelin hiljaa korvaan.

En todellakaan ymmärrä, miksi on niin vaikeaa lohduttaa toista??? Tai jutella leikkiessä??? Jos vauva on lattialla, niin isä kyllä menee viereen makaamaan naamatusten, muttei tee siinä mitään, tuijottaa vain. Ei kovin kiehtovaa pitemmän päälle pienen lapsen mielestä.

Voivoi. Nyt tuli parjattua hyvää miestä oikein olan takaa, mutta piti päästää vähän hyöryjä pihalle, etten pihahda hänelle. :D
Hyviä parisuhdevinkkejä otetaan yhä vastaan!

Meillä ei muuten vielä käännytä yhtään mihinkään, mitä nyt selältä kyljelle. Poika on niin ihastunut yhteen nalleensa, että juttelee vain sen kanssa pitkät tovit lattialla. Minä olen tietty välillä se nalle ja heilutan sen päätä ja keskustelen vauvan kanssa.

Jaaha, yksi kakku vielä valmiiksi ja sitten nukkumaan.

Öitä,

Ökkis ja Mönkiäienn
 
Oikein aurinkoista lauantaita kaikille!=)

Lokakuu, saahan sitä imettää just sillä tyylillä kuin itelle sopii. Oon ite aika lailla relannut tuon "oikean imetysasennon" suhteen. Jos se ei käy kipeää ja hyvin toimii, niin ei sen tartte näyttää samalta kuin jonkun gurun imetysoppivideolla (joo, tuli aluksi youtubeiltua kun oli niitä ongelmia). Nyt varsinkin kun vauva on isompi, niin on jo helpompi mun mielestä imettää..ei ihan samalla tavalla tartte kannatella. Mulla kans suihkuttaa joka ikinen imetyskerta useaan otteeseen. Teen niin, että laitan rintsikan alle harson ja toinen harso on ns. vapaan käden lähellä tai vauvan kyljen vieressä. Niin sen saa sitten nopeesti tuikattua siihen väliin, kun vauva irrottaa otteen aina pahimpien suihkujen ajaksi. Sitten oon laittanu nykyään ihan rehellisesti vaan ruokalapun päälle! Vaatteet ei kastu ja sen jälkeen kun röyhtäyttää (eikä ota heti lappua pois), niin ne pahimmat puklut menee siihen ruokalapulle. Mulla on ollu ongelmana, että vaikka saisinkin harsolla suojattua oman olkapään niin poika puklauttaa aina oman olkapään/käsivarren päälle vaikka kuinka yrittää. Tuolla oon saanu tuon turhan likaantumisen. Sitten taisi olla täällä osa tehnyt niin, että laittavat harsoa myös vauvan posken alle. Tuota ku ite viittisin tehdä esim yöllä, kun sillon tahtoo vielä makuulla imettäessä vähän vaatteet kastua. Meillä on pään alla yöllä semmonen merinovillapeite (lanoliinitettu) sekä siinä päällä fleeceä sekä sen päälle laitan vielä pään kohdalle harson. Mutta se ei estä taas vaatteiden kastumista, vaan sängyn pysymistä kuivana. Ite opettelin edestä imettämään sen imetystyynyn avulla. Eli laitoin sen imetystyynyn eteen ja pojan siihen päälle sekä tuin kädellä. Nyt se ei varmaan ihan samalla tavalla onnistuis, kun on jo niin iso pötkäle. Mutta tuolleenhan voit ruveta treenaamaan. Onhan se silleen sit helpompi, että voi imettää tavallisessa tuolissakin jos on vaikka neuvolassa just siinä huoneessa (kun aina tulee se nälkä siellä:D) ja sitten kotona mulla tulee imetettyä niin samalla kun luen lehteä ja juon kahvikupposen aamulla. Oisko niin, että teillä vauva päästää otteen höllentymään just tuon pahimman suihkun ajaksi? Jos kokeilee vaan harsoon antaa suihkuta aina ne pahimmat siinä välissä ja jatkaa sitten taas. Minusta tuntu kans alussa vaikealta imettää edestä, just ton imetysotteen takia. Mutta äkkiä kai se treenaantuu ja vauvakin oppii kans siihen. Oliko teillä muuten vauvalla tullut kasvupyrähdys? Käsittääkseni joillakin on silelen, että tulee vähän vuorotellen pituutta ja painoa:)

Ökkis, mua alko hirveesti naurattaan kun oon tämmönen jokapaikan porisija. Väkisinkin menee joku juttu aina lähelle, kun tulee puhuttua niin paljon (myös täällä foorumilla). Lisäksi yhtä monta juttua vähintäänkin menee pahasti pieleen:saint: Musta tuntuu, että tämä vauvan hoitaminen on tosi herkkää puuhaa. Kyllähän sitä itekki joskus ottaa nokkiinsa, varsinkin jos vauva itkee ja toinen sanoo jotakin. Ehkä siinä on se jo valmiiksi ollut harmitus. Että ei kait se auta kun mennä vaan sopuisasti toisen lähelle halaamaan jne, ettei turhaan mökötellä. Kai tässä lastenhoidossa on sekin, että miten on ehkä kotona hoidettu ja sitten jos ei oikein ole mallia..ehkä auttais että jos mies näkis jossakin miten muut _miehet_ hoitavat lapsia? Jotkut isä-kerhot ois varmaan aika hyviä mutta en tiiä onko semmosia, mutta jos ois kaveriperheitä missä ois lapsia niin sielläkinhän vois vierailla. Jos mies ei oikeen hoksaa lohdutella, niin voihan sitä mennä vaikka silleenkin että "mä voin vuorostani vähän heijailla niin ei sun tarvi koko aikaa". Kuitenki ku miettii, niin aika vähän aikaahan tässä on vasta treenattu..kolmisen kk? JOllakin varmaan jos ois kokemusta, niin vois olla jotain käytännön vinkkiä. Mutta minusta kannattaa yrittää olla pitkittämättä möksötyksiä ja riitoja=)

Mun on pakko tähän laittaa meille vähän kevennykseksi tämmönen sarjakuvalinkki: Fingerpori - HS.fi . Tätä mulla tulee mielessä aina naureskeltua, jos rupeen itämaan tietäjäksi miehelle jotain kommentoimaan:D

Kiva, että osalla onnistuu tuo nukuttaminen pihalla vaikkei vaunut liiku. Meillä ei sitten millään, vaikka aina yritän. Luulen, että onnistuu sitten kesällä kun sitä varten ei tartte pahemmin alkaa pukemaan. Meillä tuo ulkovaatteiden pukeminen on semmonen homma, että poika aina suuttuu. Ilmeisesti ehtii tulla kuuma, vaikka miten yrittäis. Myöskään ei onnistu silleen, että kun lenkiltä tullaan ja laittaisin sitten pihalle nukkumaan. Noh, jospa kesällä sitte=)

Ootteko käyneet noissa kaiken maailman perhekerhoissa ja muissa? Mua kiinnostais, mutta jotenkin vielä en oo kehdannu mennä. Ensinnäkin kun tuo imetys on tota lätrinkiä, mutta sitten siihen päälle kun meidät tosiaan kuulee kun me tullaan ja lähtään. Ettei jää keltään kyllä huomaamatta:D Joten se vähän tuntuu siihen, etten muka viitti mennä. Tosiaan poika hepuloi aina tullen ja mennen, kai sitä kuumuutta sitten, ja ei ihan kovin pienellä äänellä. Varmaan keväämmällä alkaa tääki helpottaan, jos vaatetusta ei tartte ihan niin paljon.

Jahas, pitää lähteä tästä juomaan kuppi kahvia ja aamupalaakin vois syödä.

-metsis ja poju 3kk+muutama pv. (Ja kokoa oli 3kk neuvolassa 6.5kg ja 62.3cm)
 
TERVETULOA _lokakuu_ ja EE sekä klementine! :D

Fb-ryhmästä sen verta kun joku kyseli, että sitä perusti sellainen käyttäjä tuolla odottajien puolella kuin auringonpilkku, mutta hän ei tänne vauvapuolelle ole ilmoittautunut. Hän siis lisäili uusia ihmisiä tonne fb-ketjuun kun laittoi tällä puolella yksityisviestiä.

Rytmistä olitte puhuneet ja meillä on jo aika selkeä
herätään lähes täsmällisesti 6.15 (yhyy :D )
ja aamu-unoset otetaan klo 8-9
sitten seurustelua ja päikkäreille n. klo 10.30-11 välissä - se onkin sit oma lukunsa kauanko nukkuu noita päikkäreitä, joskus nukkuu vain tunnin, joskus kolme! Jos päikkärit on lyhyet, niin nukkuu vielä toiset tunnin päästä heräämisestään
illalla otetaan vielä nokoset jotka alkaa n. klo 19, jos oon ehtinyt vaihtaa yövaipan ja yöpuvun päälle, niin en enää herättele, vaan jatketaan suoraan yöunille, jos en oo, niin sit herättelen klo 21 maissa syömään ja vaipanvaihtoon ja kömmitään yhdessä unille klo 22.
Yöt on meillä välillä helpompia ja välillä repaleisempia, mutta vielä on mammalla mielenterveys tallella.. :)

Tuli muuten mieleen, että meillä ei nukuta helposti vaunuissa, jos ne on liikkeellä, mikä on aika kurja. Oonkin miettinyt jo kopan poistamista ja sitä, että nostais sen rattaiden istuimen sellaiseen loivaan istuma-asentoon, niin ei olis kaupassakäynti aina huutokonserttia. En oo vielä raaskinut, kun en oikein tiedä, voiko siitä olla haittaa. Toi meidän poju kyllä könyää jo sylissä ollessaan istuma-asentoon, että sikäli saattaisi olla jo valmis loivasti nojailemaan.

Mä kävin Metsis esikoisen kanssa noissa perhejutuissa siitä lähtien kun poju oli joku 1v, silloin se tuntui sopivalta iältä aloittaa tommoiset. Mutta voihan niihin aiemminkin mennä.

Nyt täällä herättiin, myöh. lisää!

mamadread ja v
 
Täällä vedettiin viime yönä 10tuntia putkeen unta, meillä käydään nykysin yöunille jo klo 19, yleensä herää syömää 02-04 välillä, tänään siis heräs vähä ennen viittä ja sit jatkettiin vielä reilun tunnin unia. Aamuyöt meillä on usein levottomia, kädet käy ja pää pyörii, vaikka onkin unessa. Eilen ostin unipussin, en tiedä auttoko se muka noin paljon uniin.

Perhekerhossa käydään, jotta mulla säilyy jonkinlainen mielenterveys ja tyttökin tuntuu viihtyvän, kun saa katella muita. Se oli aikoinaan ainoa paikka jossa ei huutanut täyttä kurkkua.
 

Yhteistyössä