Joulukuiset 2010

Ökkis, meillä myös tiheän imun kausi ilmeisesti, poika syö öisinkin taas 2-3 tunnin välein vaikka tätä ennen nukkui 4-5 tuntia ensimmäisellä pätkällä. Tätä kestänyt nyt kohta 2 vkoa ja alan olla tosi väsynyt. :( Kaiken hyvän lisäks poika on alkanut aamuyöstä huitomaan ja potkimaan kuin viimeistä päivää, rauhoittuu puolen tunnin - tunnin päästä. Viime yönä nukuin ehkä 5-6 tuntia.

Eipä tässä oikein muuta. Tänään olen menossa kaverien kanssa syömään, ei huvita yhtään kun väsyttää. Eipä siellä kauaa voi ollakaan kun poika syö iltaisin noin 2 tunnin välein eikä huoli pulloa.

Joo vähän alavireinen on tunnelma. No jospa se tästä taas. Kun vaan sais nukkua paremmin..

Hampiainen & Rasmus 3,5kk
 
Onpas taas kulunut aikaa siitä, kun viimeksi kävin täällä kirjoittelemassa. Melkoista hullunmyllyä on ollut tämä meidän elämä viime aikoina. Joten vuorossa on megapostaus.

Ensinnäkin Hampiaiselle voimia yösyöttöihin. Toivottavasti helpottaa pian!

Uskaltaakohan tässä edes hehkuttaa, että meidän tyttönen on ollut viimeisen kuukauden melkoinen ilopilleri ja helppo tapaus. Aivan toista, kuin ekat 2kk. Kovasti auttoi myös se, kun tajusin, että vauva itkee pääasiassa väsymystä. Turhat itkut ja mahavaivat on nyt jääneet taakse ja yöt nukutaan suorastaan ihailtavan hyvin. Nukkumaan mennään 21-22 välillä ja syömään herätään keskimäärin klo 5 ja 7. Lopuksi nukkuu vielä 9.30 asti. Ei voi valittaa! Kesäaika kyllä hiukkasen sotki tätä. Kasvu on hiukan hidastunut ja täytynee varmaan ruveta imettämään tiheämmin, kun neiti ei oikeastaan enää huuda nälkäänsä. Yöllä syöttöväli saattaa olla 8h ja päivälläkin 5h, jos nukkuu hyvin. Eli syöttövälit on meilläkin tosiaan pidentyneet. Rokotteet saatiin viime viikolla ja itse olin ainakin vain tyytyväinen, että laitettiin kaikki kerralla. Ei tullut juuri sivuvaikutuksia ja ens kerralla ei sitten ole mitään kauhuja.

EE: Vastaus tulee jo varmaan myöhässä, mutta vastaanpa nyt kuitenkin, sillä olisin itse ollut kovin iloinen, jos joku olisi kertonut minulle muutama kuukausi sitten, miten omalla toiminnallaan voi oikeasti vaikuttaa iltoihin ja öihin (tai sitten vain kuvittelen :)) Meillä venyi aluksi nukkumaanmeno tosi myöhään ja huutokonserttia oli koko ilta. Sitten rupesin herättämään vauvan illalla viimeistään klo 20 ja klo 22 menin säännöllisesti sänkyyn imettämään ja siellä maattiin niin pitkään kunnes vauva nukahti. Tämä tosin vaati sen, että huone oli täysin pimeä, jotta ei saanut mitään virikkeitä. Joskus nukahti heti, joskus meni pitkäänkin ja tarvittiin tuttia avuksi, mutta nyt rytmi on ihan selkeä. Ja kyllä meillä myös herätellään lasta, kun päikkärit saattavat muuten venyä helposti ylipitkiksi.

Iltaisin ei meillä nukahdeta itse sänkyyn, vaan tissille, mutta päivisin riittää, kun panee (tarpeeksi väsyneen) vauvan tutin kanssa sänkyyn. Iltaisin kyllä herää, kun siirretään sänkyyn, mutta nukahtaa sitten sinne joko itsestään tai pienellä rauhoittelulla.

lokakuu: mä en myöskään osaa imettää tuolla "tavallisella otteella". Sitä ei ikinä ehditty neuvoa synnärillä ja kun neuvolasta yritin kysellä apuja, katsoi lähinnä sen näköisenä, että "mitä sä tuollaisia hölmöjä tulet tänne kyselemään". Kyllä sen kuulemma huomaa sitten kun ote on oikea. No, eipä ole löytynyt. Tuntuu, että molemmat hermostutaan koko imetykseen ennen kuin vatsa on täynnä. Joten pääasiassa makuulla mennään ja harjoitellaan istualtaan.

Perhekerhoissa ei olla käyty, kun täällä ne kaikki on aamupäivästä ja kun meidän aamu alkaa vasta kymmenen maissa... Vauvauintia taitaa olla turha aloittaa, kun kylpykin saa aikaan niin valtavan huudon.

Ja telkkaria katsotaan kyllä täälläkin... :ashamed: Ei varmaan pitäisi. On ollut kyllä pelastus näinä sairaspäivinä, kun itsellä ei ole ääntä eikä voimia. Oon siis saanut jonkun kunnon taudin. Kuume nousi eilen 40 asteeseen ja influenssaksi tätä kutsuisin, jos en olisi ottanut rokotusta. Nyt vain toivotaan, ettei vauva saa tartuntaa. Onneksi mies oli eilen kotona, en olisi itse pystynyt hoitamaan tuota lasta, kun en meinannut päästä portaita ylös saati sitten laittaa itselle ruokaa.

Arki pyörii ihan hyvin ja mieskin osallistuu vauvanhoitoon kiitettävästi. Iltaisin hiukan kuulostellaan toistemme väsymystä ja sen mukaan sitten jakautuvat hommat.

neitoperho & toukka 3kk 1vk
 
Tervetuloa uusille!

Hei vaan kaikille!

Olinkin jotenkin hetkiseksi unohtanut koko foorumin, mukavaa kevättä kaikille! Ja mitäs meidän listalla oleville kuuluu, moni ei vissiin kovin usein ehdi kirjottleemaan? Mukava olisi kuulla kuulumisia.

Ite kans huomasin aika myöhään, että itekin voi yrittää vaikuttaa tohon rytmiin. Meillä kans on iltoja itketty niin vatsanpuruissa kuin väsymyksestäkin..nyt oo ntajunnut, että kasilta yökkäri jo päälle ja sitten aletaan tavallansa tekemään nukkumaanmenoa. Monesti menee nukkumaan jo puol ysi tai ysiltä sitten. Mutta jos on jotain erikoista, esimerkiksi yökylässä vieraita, niin heti pääsee uneen vasta klo 23. Meillä tosiaan käy välillä yökylässä ihmisiä, kun pääosa tutuista asuu kauempana..joten varmaan tottuu pikku hiljaa siihen, että vieraat ei lähdekään heti kahvipöydästä:)

Täällä on kans ollut jo pitempään tiheän imun kausi, yöt menee kyllä ihan hyvin silti. Päivisin sitten syödään jopa puolen tunnin välein! Niinpä välillä vannottleen, että kun on tasan 4kk täynnä niin täällä aletaan maistelemaan kiinteitä. Saa nähdä, miten todellisuudessa käy..raaskinko:) Mut oon pyrkiny pois siitä ajatuksesta, että pitää hammasta purren imettää sinne 6kk. Meillähän on ongelmana se, että poika ei syö pullosta. Onko kellään hyviä vinkkejä? Nyt on kokeilussa nuk-muki tollasen nypyräpäisen luonnonkumituttiosan kanssa ja siitä veti eilen kokeilussa jopa 50ml! Muuten ei millään suostu syömään, on aventia ja ainun medelaa sekä ollut tota nukin ihan pehmonokkaosalla ja ties mitä..Myös hörpytys, mut se ei kans toimi oikeen kunnolla ja puolet ainaki tulee ulos. TOsiaan hieman turhauttaa, kun ei ite oikeen voi lähteä mihinkään..oishan se kiva vähän ees kerran viikossa lähteä kuntoilemaan tai jotakin. Ja vielä se, että jos lähtee käymään kaupassa niin saa juosta sen läpi plus se ei ole mitään omaa aikaa. Jotenkin joskus tuntuu, että ois kiva käydä vaikka puolikin tuntia omaa aikaa kuntosalilla viettämässä. Mulla ei oman ajan hetkeä ole ollut vielä yhtään, kaikki on aina liittynyt johonkin kaupassa käyntiin, joten ehkä sitä pikku hiljaa kaipaakin jotain. Tai ainakin kuulun niihin, jotka tykkää olla hetken yksinäänkin vaikka kuntoilemassa.

Oon Kathyn ja Anven kanssa samaam ieltä, että asioista kannattaa lastenhoidonkin osalta avoimesti keskustella ja vielä syyttelemättä. Ite oon ainakin huomannut, että mies ei aluksi välttämättä ymmärtänyt että jotain pitäis tehdä. Muistan ihan aluksi, että mies ihmetteli miksi lasta pitää kannella ja keinutella jos itkee pitkään (sillon meillähän aluksi minä valvoin yöt kun poika itki mahavaivoja pari vko)...että jos joka tapauksessa itkee, oli sylissä tai ei. Niin sitten hän tajusi heti, kun sanoin että tietysti täytyy lohduttaa. Joskus sitä vaan voi olla, ettei oikeen ymmärrä jos ei kerro itselle hyvin yksinkertaiseltakin tuntuvaa asiaa :) En kuitenkaan lähtisi siihen, että jos mies ei ymmärrä osallistua lapsenhoitoon kuin pyynnöstä, että itse tekisin kaiken. Mun mielestä se on vähän karhunpalvelusta, koska on hyvä että mies oppii kans tekemään kaiken..ja siinähän sitä just oppii tekemällä. Sitten on itselläkin mahdollisuus käydä jossain, vaikka kuntoilemassa, kun tietää että mies osaa yksinään hoitaa hyvin lasta ja ymmärtää tämän viestejä. Noita viestejähän on juuri se vaikeus oppia tulkitsemaan. Tiedän kyllä perheitä, joissa mies ei juuri hoida lasta vaikka olisi vain yksi..ja on se mun mielestä vähän kummallista. Kuitenkin se leikitys on vielä niin pieni osa näin vauvojen kanssa, että täytyyhän sitä muutenkin osallistua. Antaa sitten miehen tehdä vaan omalla tyylillään, että jos ylitsevuotava höpötys on vaikeaa miehelle niin ei hänen sitä sillä tyylillä tartte tehdä:) Tuli vielä mieleen, että kun vähän jotain opastaa (silleen vuorovaikutuksellisesti), niin ainakin meillä on mies tosi hyvä hoitamaan vauvaa. Tykkää kovasti leikittää, lohdutus onnistuu ja vaipanvaihdot sekä kylvyt ym. Ymmärtää vauvan viestejä, vaikka alussa ei aina ymmärtänyt milllään että mitähän nyt. Huomasin ainakin itse, että isyysloman loputtua tuli kausi, jolloin viestien ymmärtäminen vähän kuin taantu. Tyrkkään vaan vauvaa miehellekin, niin oppii siinä sopivasti.

Hampiaiselle vielä yösyötöistä, että meillä menee silleen jännästi että poika nukkuu eka pätkän 4-6h. Sen jälkeen herää tasan 2h välein syömään. SInälläänhän tuo on vähän mälsä, koska jos unille mennään jo kasilta niin ei siinä itse ehdi samaan tapaan nukkua kun ei raaski niin aikasin sentääs ite mennä nukkumaan. En oo muuta keksiny, kun että nukun itse pojan kans sitte vähän pitempään. Viimestään kahdeksalta kuitenki tulee herättyä sitten. Meillä on silleen, että poika herää ihan yhtä lailla nuo nukku sitten vieressä tai pinnasängyssä. Niinpä usein saatan siinä aamuyöstä unohtaa pojan siihen viereen nukkumaan, jollon on sitten helppo taas uus imetys ottaa. Tuo on vaan siitä huono, kun ilmaa kertyy mahaan ja voipi tulla sitten oksennus. Tämmöstä 4-6h ja sen jälkeen 2h välein heräilyä meillä on ollut kyllä jo tosi pitkään. Ja ei tuo haitannu oikeestaan sillon, kun vauva meni nukkumaan siinä 22-23, kun tuli niin pitkä unipätkä itselle. Mutta nyt huomaan, että oon paljon väsyneempi kun vauva alko 1-2vko sitten nukahtamaan jo 20-22. Kai sitä tottuu sitten tähänkin, tai ainakin nyt oon huomannut että pikku hiljaa väsymys hellittää. Herään vana 2h myöhemmin, ennen nousin jo kuudelta:D

Se pitääkin lähteä sitten syöttöpuuhiin.

metsis ja poju 3,5kk tms

p.s mitoista vielä, olikohan lokakuu kyseli..Meillä oli 3kk neuvolassa tullut pituutta 62.1 cm (11.1cm alusta) ja painoa n. 6.5kg (n.2,6kg, tosin jos lasketaan se alun -11% painonlasku niin sitten 3,1kg). Päänympärys 41cm (4cm).
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa maanantaita kaikille...
Nyt näyttää täälläkin jo keväisemmältä kun on suojakeli ja lumet sulaa suhisten.

Olimme eilen tutun perheen luona myöhäisellä lounaalla. Heillä on kaksi lasta ja lisäksi kylässä oli toinen perhe jossa yksi lapsi, eli 2*4 vuotiaita ja yksi kaksivuotias. Kultakutri ihmetteli menoa silmät ymmyrkäisinä...vauhtia ja vaaratilanteita. Ja jälleen hän oli sellainen hiljainen tarkkailija, mutta kun tultiin kotiin alkoi hymyt ja hirmuinen palpatus :). Tuo jokeltelu menee vähän kausissa, tuntuu että on pitkiäkin jaksoja hiljaista ja sitten yhtäkkiä on asiaa. Kaipa se on tylsää katsella samaa naamaa päivästä toiseen ja kun käydään kylässä on sitten kerrottavaa jälkikäteen.

Kultakutri yrittää punkea mahalleen. Toistaiseksi tuloksena on kummallinen kylkiasento, pää taivutettuna taakse. Sekös harmittaa kun ei pääse eteenpäin. Äiti joskus auttaa ;) mutta ilmeisesti alimmainen käsi on aina väärässä asennossa kun olkapäästä jää kiinni...Mutta yhtäkkiä olis tahto kääntyä, saa nähdä miten kauan menee ennenkuin onnistuu.

Metsätähtönen, meilläkään ei syödä pullosta, mutta ei voi kyllä kehua että me oltais kamalasti harjoiteltukaan. Eli mulla on sama juttu nuo pikaiset "tuulettumiset", juoksen kaupasta toiseen ja jo puolivälissä harmittaa että tulikin lähdettyä kun en onnistu rentoutumaan. Muakin innostais jo kuntoilu kun masuröllykkä ei näytä kutistuvan. Jotenkin vaan päivät menee ja ei saada suoraan sanottuna aikaiseksi :ashamed: harjoitella. Ja tuttikaan ei muuten kelpaa...pikkasen aikaa pitää suussa ja sitten lentää kaaressa ulos, ainakin jos äiti tarjoaa. Jotenkin on vaan ollut vaikea saada aikaseksi myös sopia pientä treenivapaata, mutta tälle illalle sitten vihdoin. Meinasin tehdä pienen kiiruhduslenkin, että tulis taas vanha kunto takaisin. Ehkä turhan kunnianhimoista ajatella heti hölkkää, mutta hien varmaan saan pintaan ihan vaan reippaalla kävelylläkin.

Vielä tuosta päänympäryksestä...samaan tahtiin on Kultakutrin pää kasvanut kuin Metsätähtösen pikkuisen. Eli en ajattele sitä enempää.

Tällaiset pikauutiset vielä talvisesta pohjoisesta
lokakuu ja kultakutri 14 vkoa
 
Lillikka
Pitkästä aikaa taas moi!

Rytmistä Mitä tuli tuossa viime kerralla kehuttua, että aika hyvä rytmi on, niin nyt se on sitten jonnekin kadonnut. Tyttö nukkui aiemmin aina 4-5 tuntia putkeen noin iltaysistä aamukahteen ja sen sai hyvin siirrettyä pinnikseen nukahtamisen jälkeen, mutta nyt on hänestä tullut ihan kummallinen sätky. Nukahtamisessa menee aika kauan, parhaimmillaan kaksi tuntia nukahtaa-herää-nukahtaa-herää -rumbaa. Eli se yhteinen aika telkkarin ääressä on aika minimissä. Ilmavaivoja tytöllä piisaa edelleen, mutta on se kumma, ettei pieni ihminen ole vielä pieruunsa tottunut, kun pitää ennen jokaista paukkua herätä itkemään =) Jonkin aikaa tissiä lutkutettuaan se paukauttaa pitkän sarjan ja nukahtaa vähitellen uudestaan. Tutti ois NIIIIN kätevä näissä kohdissa, mutta siitä tulee edelleenkin vaan se yök-ilme. Yöt menee reilun tunnin pätkissä ja sitten on taas ikävä tissiä. Olen yrittänyt laittaa tytön takaisin omaan petiin, jotta saisin itse vedettyä unta edes sen kaksi tuntia putkeen, mutta tosi useasti nukahdan imettäessä ja sitten ollaankin ihan puuduksissa, kun tunnin päästä toinen hamuaa taas tissiä. Ei siinä paljoa aleta neuvottelemaan, että saisiko äiti olla hetken eri asennossa tai vähän venytellä. Hohhoi. Välillä tekisi mieli vaan huudattaa tyttöä hetken ja katsoa, miten nopeesti se simahtaisi omassa petissä, mutta sitten tietty esikoinen herää jne jne. Kai sitä pitäisi vaan joku kerta kokeilla ja jos esikoinen herää, niin sitten herää ja onpahan sitten kokeiltu tuokin.

Hiljattain keksin kyllä, että kahvia tulee vedettyä melkein litra päivässä, kun aamulla ja iltapäivällä vetää reilun Taika-mukin á 4dl sumppia. Nyt mennään sitten yhden pienen kupin systeemillä, jos se jotenkin vaikuttaisi tohon tytön uniherkkyyteen. Toivottavasti tämä on vaan tiheäimun kausi tms, koska kaikki "vaiheet" menee onneksi jossain kohdin ohi. Kun vain jaksaisi sinne saakka. Nyt olen välilllä ihan hermoheikko itsekin ja tulee karjuttua siipalle ihan ihme jutuista. Ja se taas ei ymmärrä eikä ole empaattinen, ellen suunnilleen rautalangasta väännä, että hei keskiaikana kidutettiin ihmisiä unenpuutteella.

Aika jännää, että toisen lapsen kanssa mun kärsivällisyys on ihan nollatasoa esikoiseen verrattuna. Ekan lapsen kohdalla mulla oli totaaliset lehmän hermot joka asiassa ja otin asiat tyyliin "pienen lapsen kanssa elämä nyt on tällaista ja kyllä tästä selvitään ja opitaan jnejne". Nyt kun mukamas on jo konkari, niin kaikki asiat pitäisi sujua heti ekalla yrittämällä. Kovasti unohtuu, että eihän tuo pieni nyytti osaa vielä montaakaan asiaa, eikä se ole veljensä kopio, joka muuten oli aika helppo tapaus ja hyvä nukkuja alusta alkaen. Jotenkin vaan kuvittelin, että nyt kun Osaa, niin kaikki asiat oisi helpompia, mutta omassa asenteessa taitaa olla vähän korjausliikkeen varaa…

Metsis Pullosta ei syödä täälläkään ja yrittämisetkin on ollut aika vähillä viime aikoina. Mä olen silti käynyt jumpassa ja sen 3 tuntia ovelta ovelle mies on selvinnyt ihan hyvin. Parhaiten sujuu, jos se lähtee lapsien kanssa ulos ja tyttö nukkuu reilun tunnin vaunuissa + jotain sen päälle partsilla ja loput hoituu rintarepussa. Neiti on pärjännyt ihan hyvin tollasen ajan ilman ruokaa. Mulla vaan on kauhea shoppailuvajaus, eikä jumpan jälkeen kehtaa käydä enää missään haahuilemassa, kun on kiire kotiin. En vaan ole jostain syystä kehdannut lähteä VAIN shoppaamaan, vaikka varmaan pitäis. Miksi muka äiti saisi käydä vaan jumpassa tms Hyödyllisessä ja muu aivojen tuulettaminen on jotenkin paheksuttavaa? No, ehkä tää on vaan mun omaa ujoutta, mutta eipä kukaan tuu omaa aikaa tyrkyttämään, ellei sitä itse ota.

Masuröllykkä on täälläkin ja reilu kk aikaa etelänmatkaan, eli mitään ihmeitä ei ehdi tehdä. Tarttee kai ostaa jokin hyvin verhoava kokouikkari, johon nää tissitkin mahtuis =). Karppaus onneks alkaa vähitellen purra, kun hokasin syödä riittävästi, enkä liian vähän, kun paino junnasi samoissa yli kuukauden. Nyt on jopa huimat 2 kg lähtenyt, mutta kunhan edes jotain liikettä vaa'alla näkyy, niin se riittää.
 
Kiva kuulla, että muillakin on imetystiheys noussut eksponentiaalisesti! Meillä alkaa jo pahin olla ohi, mutta nyt on sitten tissit lähes yhtä piukeina kuin silloin aluksi.

Mutta nyt olen huolissani siitä, että poika ei enää kakkaa edes päivittäin, kun ennen sitä tapahtui 8 kertaa päivässä.
Neuvoja?
 
Hei vaan!
Meillä ei vielä ole imetystiheys noussut, mutta tissit tuntuu vanhoilta rukkasilta aina iltaisin eikä juuri ole pinkeinä ollenkaan, eli epäilen että Kultakutri imee tehokkaammin ja tyhjentää tisut, vaikkei tiheämmin vielä syökään.
Ökkis meillä on myös kakkatiheys vähentynyt. Alkuunhan oli melkein joka kerta kakat vaipassa ja nyt meillä on kerran-kaks päivässä. Mutta vielä on tullut joka päivä. Tuohan on ihan normaalia. Joillakin menee viikkokin välissä. Niin kauan kun ei saa muuta ruokaa käsittääkseni ummetusta ei ole, eli poika vaan käyttää kaiken hyväksi minkä saa. Mutta oikaiskaa jos olen väärässä!

Joo, sitten on ihan se ensimmäinen lenkki takana Kultakutrin syntymän jälkeen. Painoa on aika lailla ylimääräistä, vaikken vaa'alla ole käynytkään. Vielä kuljen mammahousuissa :ashamed: mutta tänään kävin kaivamassa varastosta vaatteita, josko jotkut muutkin kohta mahtuis. Joo se oli sellanen kävely-hölkkä lenkki (hölkkää juuri mainitsemisen arvoisesti) ja totesin että ainakin 3 ruumiinosaa hyllyy enemmän kuin ennen: takamus, maharömppä ja tissit :LOL:. Ja voi vietävä että olen rapakunnossa...eli ei muuta kuin samaa lääkettä. Olemme vihdoin sopineet miehen kanssa että 2 iltaa viikossa mulla on mahdollisuus "treenata" ja hän saa olla töissä pitkään 2 iltaa viikossa :|, vaikka mielestäni hän tekee ihan tarpeeksi töitä jo muutenkin.

Saas nähdä pääsenkö sängystä ylös huomenna...

terveisin lokakuu ja kultakutri
 
Lillikka
Ökkis Meidän tyttö kakkaa myös vaan kerran viikossa. Ihan alussa taisi tulla jopa joka päivä, mutta sitten siinä Cuplaton-huumassa sain tytön aika tukkoon (tai johtuiko tosta en tiedä) ja röörejä avattiin mallasuutteella. Neuvola ei ole ollut asiasta huolissaan ja koska tyttö on muuten ihan iloinen, eikä vatsa ole pinkeä, niin ei hätää. Pierut kyllä haisee ihan turkasen pahalle!

Lokakuu Juu on ihan kamalaa katsoa hyppivää itseään peilistä pace-tunnilla! Totesin, että meikäläinenhän ei nyt tällä kertaa hypi, kun imetysliiveissä tissit ois varmaan venyny vielä pari numeroa lisää :LOL: Olo oli kerrassaan laardimainen. Ihan hassua, kun mä edelleen pidän itseäni pienirintaisena, mutta niin vaan on pakko käyttää d-kuppia ja tosiaan sieltä peilistä katsoi ihan vierastissinen äippä =)
 
Lillikka
Niin ja tuohon kakkafrekvenssiin piti vielä lisätä, että varsinkin, kun vauva kasvaa hurjaa tahtia kuten meidän neiti, niin toisilla kuulemma menee kaikki maito kasvuun, eikä kakattavaksi jää juuri mitään. Nou hätä, jos vauva ei tunnu tuskaiselta. Mä tosin olen harkinnut, että antaisko edes kerran viikossa tota mallasuutetta, kun likka jokaikistä pieruaan herää yöllä ponnistamaan ja niitähän kyllä tuolla kakkarytmillä riittää. Tai sitten lopetan itse kananmunien syönnin. Tai jotain. Mutta nyt unta kaaliin, ennen kuin alkaa liikaa huippaamaan. Öitä!
 
Meillä on näköjään liitytty tiheän imun kausilaisiin. Viime yöt on heräilty 2h välein raivoamaan ja nyt alkaisi jo riittää. Kun edes söisi kunnolla, jotta maito lisääntyisi, mutta kun ei! Raivoaa vain rinnalla, pureskelee ja huutaa. Tuntuu, että ollaan taannuttu 1,5kk taaksepäin ja taas ollaan pisteessä, jossa rinnat on jatkuvasti arat, imetys ei onnistu ja univelkaa kertyy.

Samanaikaisesti neiti on muutenkin jotenkin tosi kärttyinen (tai lieneekö sitten väsymystä, kun ei itsekään saa nukkua). Missään ei ole tyytyväinen, koko ajan pitäisi kantaa. Iltaisin herää huutamaan 15min nukahtamisen jälkeen. Toivottavasti on vain ohimenevä kausi tai muuten kyllä alan itsekin harkita kiinteitä mahdollisimman pian, kun ei oma pää enää kestä.

neitoperho & toukkaneiti 3kk 2vk
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa:) Mulla on ihan jääny kirjottelu kun tuntuu ettäei vuorokaudessa tunnit riitä kun tuon vauvan ja reilu 2 vuotiaan kans touhuilee:) luin niin paljon tekstiä kerralla että ei jäänyt paljon mieleen:)
Rokotuksista oli jotain puhetta niin meillä 3kk rokotuksista ei tullut mitään...tai illalla oli vähän kiukkua mutta se taantui kun annoin lääkettä.Rotarokotteesta ei tullut yhtään mitään oireita...
Imetyksestä oli myös puhetta ollut, täällä edelleen mennään täysimetyksellä ja hyvin on sujunut.Yritän nyt totuttaa myös pulloon että pääsis itse ratsastamaan/tekemään joskus esikoisen kanssa ihan kahdestaan juttuja.Ostin lastentarvike liikkeestä sellasen nuby-tuttipullon joka jäljittelee äidin rinnan muotoa ja toimintaa...siitä ei siis tule yhtään helpommin kuin rinnasta, ei tule mitään jos ei ime.Esikoinen meillä nimittäin hylkäs tissin kun rupesin antamaan välillä pullosta.Tuli niin paljon helpommin normi pullosta että ei viittinyt sitten enää tissiä imeä.Toi nuby on siitä hyvä että ei hylkää rintaa koska joutuu samanlailla tekemään hommia maidon eteen.Nyt en ole moneen päivään antanut mutta aluks annoin kerran päivässä ja nyt pitäs jatkaa samalla systeemillä niin uskaltais itekkin lähteä vähän kauemmas kotoa:)
Tiheen imun kausi tai olla täälläkin kun tyttö nukkunut tosi hyvin yönsä ja yks kaks rupeskin herää 2h välein yölä syömään.Sitä kesti muutaman päivän ja nyt tuntuis taas palaavan normiin.
Ehkäisystä oli vissiin puhutta kans ja mullahan oli kierukka tossa ystävänpäivän tienoilla jopa kaksi päivää:) Mulle siis laitettiin kierukka ja seuraavana päivänä nous kuume ja tuli järkyn kipeeks vatsa.No mä en mennyt sillon vielä lääkäriin vaan aattelin että katon seuraavaan päivään ja jos ei ole helpottanu niin sit lääkäriin.No vatsahan oli siis niin kipee etten pystyny suorassa kävelee ollenkaan, tuntu että kaikki vatsalihakset yms olis tosi tosi tulehtuneita, siis pieni yskäsykin sattu niin että tuli melkein itku.No sit mä lähin päivystykseen josta mut passitettiinkin sairaalaan saamaan kahta antibioottia suoraan suoneen.Oli siis kierukan laiton yhteydessä päässy joku pöpö kohtuun ja kohtu tulehtu.Kierukka sit heti pois ja kolme päivää makasin sairaalassa.Tulehdusarvot oli kierukanlaitosta seuraavana päivänä 238...tosi nopeesti iski kunnon tulehdus.Nyt sitten minipillereillä mennään ainakin toistaiseksi.
en sitten muista mitä muuta piti kommentoida, nyt koitan taas käydä ahkerammin lukeassa ja kirjottelemassa:)
T:Mimmi+Essi
 
Mimmi, meillä päin ei mielellään laiteta edes vielä kierukkaa. Vasta joskus 4kk+ synnytyksestä, että kohtu palautuu. Näin ollen oonki päättäny, että otan minit sittenki käyttöön..mutta enpä oo jaksanu niitä vielä soittaa perään. Huono muisti!

Jotenki "kiva" lukea, että muillakin on näillä samoilla tienoilla ollut vähän imetyksen kanssa melkosta hommaa. Kuullostaa tutulta tuo, että koko ajan pitäis olla syömässä ja sitten ei oikeen tissi kelpaa ja pää punaiesna vaan kiljutaan. Meillä sitten on nyt auttanu se, että syötän eri paikassa ja ihan eri asennossa. Lisäksi nyt tais vähän hellittää..olikin aika vaikeeta tossa kolmisen viikkoa tuo touhu. Vielä kuitenki syödään tosi usein, mutta ei se ole niin kamalaa enää jos ei koko ajan huuda pää punasena. Olis mielenkiintosta, että mitenkä teillä joilla on tosi isot vauvelit siellä? Kuinka usein syövät, jos imetätte ja onnistuuko se suht selväjärkisenä? Tuo meidän poika taitaa nyt olla varmaan lähemmäs sitä 7kg, en oo itse asiassa puntaroinut nyt yhtään.

Meillä ei oikeen onnistu tuo, että häivyn vaan johonki pariks tunniks ilman että poika voi syödä. Sen pitäis tapahtua iltapäivällä, että ois mahdollista. Syö nimettäin puolen tunnin välein, varsinkin illalla, joten on sit niin nälkäinen että mies sais vaan täällä tosi kivoissa fiiliksissä olla pojan kans;) Lisäksi meillä ei nuku partsilla vaunuissa ollenkaan, vaikka miten päin ois. Myöskään vaunulenkillä ei nuku edes kokonaista tuntia. Herää aina siihen nälkään kaiketi! Maitoo kuitenki tulee mulla paljon ja syötän koko ajan, että en oikeen käsitä..kai se on joku kasvupyrähdys (koko ajan) päällä.

Lillikka, niin se minäkin jotenki pidän itteeni pienirintaisena vaikka taitaa olla joku e tai sitä isompi menossa. On mulla aiemminkin ollut c, mutta kun kaikilla tahtoo tuttavapiirissä olla melko isoa rintavarustusta (bmi:stä huolimatta) niin ei sitä osaa pitää kun melko pienenä rintana:D Edelleen mulla kyllä ne näyttää silleen ihan sopivilta, etten näytä miltään pohojanmaan emännältä, et kai se rintamalli on sit mun mieleen soppeli:D

Ökkis, ei meilläkään enää onneks ole joka vaipassa vellikakat. Nyt on semmosta tiiviimpää ja "enää" vaan kakkaa tulee ehkä max 5 kertaa päivässä. Sopii mulle. Mun mielestä se on ihan ok, vaikka ois tosiaan se viikkoki väliä.

Joo, oon kyllä melko vakaasti nyt ajatellu että parin viikon päästä lähdetään maistelemaan noit akiinteitä. Siinähän voi mennä kovasitkin aikaa, ennen ku välittää sen enempää syyä. Mut ehkä se tuntuu itestä helpommalta ajatukselta, että ois joskus mahollista päästä kuntoilemaan ja sitten "hurvittelemaanki". Oottelen jotenki kovasti, että pääsisin kahvilaan ottamaan jotain kunnon erikoiskahvijuomaa ja tämmöstä kivaa!:heart: Kyllä minusta on ihan tervejärkistä haluta muutakin ns. vapaa-ajallaan kuin pelkkää jumppaa!:D

-metsis ja poju 3.5kk tms
 
Heippa täältäkin suunnalta :wave:
Aika menee ihan mieletöntä vauhtia, pikkuruiset kasvavat huimaa tahtia :) Kyllä tässä saa päivät kulumaan, kun hoitaa vauvaa ja touhuaa viisivuotiaan kanssa, pitää vielä kotikin hoitaa ja ruokaa taikoa pöytään. Täällä ehtii käymään lukemassa, mutta oma kirjoittelu aina jää. Nyt vähän kuulumisia, kun tyttö nukkuu tuossa vaunuissa ja poika touhuaa vesihommissa pihalla (ihan kauheita nää kelit, kun kuraa tulee sisälle kilo kaupalla kengissä, vaatteissa ja koiran mukana).
Rytmi: Meillä menee yöt ihan mukavasti, nukkumaan tyttö alkaa siinä yhdeksän maissa ja nukkuu 5-7 (jopa 8) tuntia ekan pätkän. Sitten syö parin tunnin päästä ja ottaa vielä tunnin-kahden tirsat. Aamulla herätessä ei maito heti maistukaan, pitää ensin höpötellä, tehdä aamuhommat ja ihmetellä maailmaa :heart: Päivisin nukkuu neljät n. tunnin unet tai sitten yhdet pitkät ja kahdet lyhyemmät. Vaunuissa ei ole nyt oikein viihtynyt kuin tunnin paikallaan, sitten lähdetään kävelemään, kun toinen on vielä ihan väsy.
Imetys: Tissimaidolla mennään, katsotaan sitten mikä on tilanne 4 kk neuvolassa. Tiheämmin on iltaisin tissillä, joten jumpat jää väliin vielä tällä hetkellä. Pulloa en ole kauheasti kokeillut, päiväsaikaan on ennen huolinut, illalla vaaditaan tissi. Esikoinen tottui liiaksi pulloon ja alkoi raivota tissillä, joten en ole kauheasti pulloa tyrkyttänytkään. Ei mulla ole tissit täyden oloiset kuin aamupäivän, illalla on jo aikamoiset lerpakkeet :D Tiheänimun kausi oli hetki aikaa päivin ja öin.
Mitat: Neiti on pitkää ja hoikkelia mallia, mutta hyvin kasvanut omalla käyrällään. 3 kk mitat oli muistaakseni 64,6 cm ja paino 6380 g ja pää 40,7 cm.
Rokotukset: Otettiin rota ja kolmoisrokote, pneumokokki jäi ottamatta, kun mies ei halunnut ja itse olin epävarma. Ei mitään ihmeempiä reaktioita tullut.
Oma aika: Tänään olin kampaajalla ja lapset olivat tytön kummitädillä hoidossa. Tyttö oli ekaa kertaa hoidossa ja hiukan jännitti miten sujuu, kun välillä on joitakin jopa vierastanut, esim. toista mummia. Hienosti oli mennyt, imetin ennen lähtöä ja oli nälkäinen vasta, kun palasin, joten jäi pullokokeilukin väliin. Jumpissa tosiaan kävisin, mutta tällä hetkellä tissin vaaditaan olemaan iltaisin kotona saatavilla ;) Esikoinen käy hoidossa parina päivänä viikossa, joten silloin omaa aikaa on, kun tyttö nukkuu. Kauppa- ym. reissut tulee tehtyä tyttö mukana.
Muuta: Muutaman kerran tyttö on kääntynyt mahalleen, käsi jää alle vielä, joten täydellistä kääntymistä ei ole tullut :) Esineisiin tarttuu ja vie suuhun. Muutama äänen naurahduksen alku on kuultu :D Isoveljen touhut kiinnostaa kovasti. Tyttö on rauhallinen tapaus, viihtyy itsekseenkin. Sylissä on kova tarve päästä pystyyn eli istuma-asentoa tavoittelee.
Meillä nukahdetaan myös iltaisin tissille ja siitä siirrän omaan sänkyyn (vastoin sääntöjä ;)). Mitäs vielä... Sekava ja pitkä kertomus, tyttökin heräsi jo välillä :) Jatkan taas, kun jotain tulee mieleen ja koitan parhaani mukaan aktivoitua! Ihanaa, kun kevät tulee :cool:
Terkuin Elovena ja tyttönen 3 kk 3 vko
 
tervehdys!

meillä ainakin isomman (yli 7kg) vauvan imetystahti on rauhoittunut! enää ei esimerkiksi päikkäreiden jälkeen tarvitse heti maitoa, vaan hohhaillaan ja heräillään kaikessa rauhassa ja sitten ehkä 30min jälkeen vienosti ilmaisee ruokahalustaan. myöskin iltaimetys on lyhentynyt, tai sanotaanko tehostunut ja ylipäänsä imetyskertojen kesto. mulla vaan kesti hetki tajuta asia, tyrkytin tiheän imun jälkeen tissiä samaan malliin ja ihmettelin vaan et miks poika itkee, eikö maito kelpaa mut eihän sinne täyteen mahaan enää mahdu. ensi viikolla on 4kk-neuvola (huoh ja nyyh) niin näkee sit taas uudet mitat ja muutenkin tästä kasvun tasaantumisesta. kiinteitä ei olla alottelemassa, pyrin 6kk täysimetykseen ja sormiruokailu kiinnostaa!

pullosta syömisen kanssa on tullut jotain takapakkia, itse epäilen että maitoa tulee liian hissuksiin ja vähän kerrallaan. meillä on 1-virtauksen tuttiosa. mun minimaalisten menojen aikana ei meinaa maito maistua mut sitten menee kun mä tuun ja syötän pullosta?? silloinkin vähän takkuamalla, mutta ilman itkua. ympäristö kiinnostaa enempi eikä malta keskittyä :D no ei tää varsinaisesti oo ongelma, mies vaan on ollut huolissaan kun myös tottui siihen, että vauva on vaatinut ruokaa vähän väliä.

vauva oppi viime viikolla kääntymään mahalleen \o/ aikansa siinä viihtyy kunnes sitten ilmoittaa erittäin kiukkuisesti et nyt jonkun pitäis tulla kääntämään takas lähtöasentoon :D muuten on tosi iloinen ja juttelevainen tyyppi, ja oppi myös just päristelemään..

täällä jo kerettiin putsata kaduilta hiekat, ihanaa vaunutella sulalla tiellä eikä tarvitse pelätä liukastumisia tai muuta! meillä on brion happy kombi-vaunut ja pehmeä kantokoppa uhkaa jäädä jo lyhyeksi... oon tässä miettinyt mitä sen tilalle, joku lämpöpussi vissiin? tuntuu hassulta ottaa sellainen kesäkeleille mutta eihän tuo vaavi kintut paljaanakaan voi lekotella vaunuissaan. pitäis myös alkaa miettiä jotain kätevämpää matkaratasta kaupunkikäyttöön kesää varten.

L-84 ja vaavi 3,5kk
 
Heippa,
Täällä myös yksi passivoitunut äiti. Lukemassa käyn, mutta en jaksa kirjoitella, jospa nyt pari sanaa.

Täällä myös yöt huonontuneet :wave: Tosin Mila ei heräile syömään, vaan pikemminkin herää itkasee ja nukahtaa, kun saa tissin tai pierastua tai ihan ittekseen... Nukkuu siis pääasiassa vieressä, joten itse valvoudun jokaiseen kiljahdukseen ja sitten itsellä kestää se uneen pääseminen taas hetkosen. Tätä, kun jatkuu 5-7 krt. yössä, niin väsyttää. Tähän yöheräilyyn on yksi aika selkeä syykin, meillä ryömitään. Mila ei pysy enää mahallaan leikkialustalla, vaan punkee itseään eteenpäin, hyvin menee jalat masun alle ja käsillä apuja ja sit sitä liikutaan =) Kyllä on tällä neidillä on kiire, esikoinen alotti ryömimään 5,5kk iässä ja pidin sitäkin jo silloin aikaisena, mutta nyt pikkukakkonen on alle 4kk ja pitää mennä. -> ei kai siis ihme, että yöllä herätään, kun liike tulee uniin ja liikutaan yölläkin hyörien/pyörinen. huoh. Mites teillä, joko on haluja ryömiä?

Täysimetystä aion jatkaa lähemmäs 6kk, jos kasvuun maito riittää ja on vielä riittänyt. Ensi viikolla 4kk neuvola ja viimeinen rota-annos.

Kakkaaminen on täälläkin vähentynyt, ennen oli melkein joka vaipassa, mutta nyt on päiviäkin välissä, kai se energia menee yksinkertaisesti kaikki siihen kasvuun ja liikkumiseen, niin ei jää kakattavaa niin.

Vauvauinti aloitettiin pariviikkoa sitten, Mila vähän vierasteli ja halusi vain olla tiukasti sylissä ja katsella siitä turvassa. Oltiin loppuun asti, vaikka välillä näytti, että vierastaminen vie voiton =( Nyt ei olla päästykkään, kun viime viikolla oltiin reissussa ja nyt esikoisella kamala flunssa, ja kaksi vuorokautta oli kuume 40 asteen pinnassa lääkkeistä huolimatta. =)

Kaiken kaikkiaan hyvin menee ja haikeudella katson kun kehitys on niin huimaa, harmillisesti tämä vauva-aika menee vaan liiian nopesti =)

t. Leenu ja Mila melkein 4kk.
 
Heips kaikille!

Leenu, teillähän on kiireinen tyttö!=) En usko, että meilä ryömitään vielä pitkään aikaan. Kyllä jaloilla punkee mahallaan, mutta ei sen kummempaa. Toisaalta ei kyllä ole kiirekään, varsinkin kun olin jotenkin kuvitellut että sitten liikekannalle kun lähdetään niin olisivat sit tyytyväisempiä? Mut jos näin sitten ei oiskaan, niin jospa pysyis vaan siinä puuhamatolla:saint:

Tämä meidän poika onkin itse asiassa jo tosi iso. Puntaroin tuossa eilen meidän kotona puntarilla ja sehän näytti, että 7.7kg ois massaa. Viimeks kun puntaroin ennen neuvolaa, niin taisi ylöspäin valehdella vain 30-40g (ehkä siis vaatteet ja ei niin tarkka puntari), joten en ihmettele jos on nälkä. Meillä jotenkin nuo syötöt nyt vaihtelee, mutta makuulla on pakko syöttää..muissa asennoissa tulee ihan kamalat raivarit vaikka ois kuinka nälkä.

Mitenkä tuo sormiruokailu? Eikö siinäkin ensin jotenkin alotella soseista? Se tuntuis melko luontevalta ja helpolta tyyliltä tutustua kaikkeen, mutta en tiiä sitten miten se alku tehdään. Pitäis varmaan tutustua, kunhan ehtis jossain välissä.

Voih, tuliko se rota jo tosa 4kk neuvolassa? Miten muistelin, että ois sanonu et ens kerralla ei tuu mitään mut sit 5kk neuvolassa tulee. Olin jo niin helpottunu, kun tuo rota on meillä aina kahden viikon juttu ja on tosi vaikeaa sekä levotonta.

Melko harmaatahan se on, mutta tosi kiva kulkea kun täällä päin on kans hiekat poistettu pääosin asfalteilta ja uusia reittejä käytössä nyt sitten hiihtolatujenki alta:wave:

-metsis ja poju 3.5kk+risat (kuka näissä pysyy enää kärryillä)
 
Metsis Juu rotaa ei tule 4kk neuvolassa, 5kk tulee

Ei meillä vielä ryömitä, vaikka kovasti yritystä on ja ottaa kyllä tyttöä päähän kun ei pääse eteenpäin. Osaa kyllä pyöriä navansa ympärillä, vai miten se sanotaankaan =)

Täällä oli hetken aikaa levottomat yöt, alkoivat taas sen jälkeen kun oppi kääntymään selältä mahalleen. Nyt on taas rauhottunnu yöt. Viime yönä nukuttiinkin 10,5tuntia ilman heräämisiä, äiskäkin sai kaheksan tunnin unet. Ainoa ongelma on, että meillä käydään tosi aikasin nukkumaan, joten se tietää aikasia aamuja. Tyttö on vaan laitettava viimeistään kolmen tunnin hereillä olon jälkeen nukkumaan, yritin tänään laittaa vielä päikkäreille kuuden aikaa,mutta ei nukahtannu. Sitten yöunet alkoivat jo seiskalta, joten tiedossa on taas aikainen herätys.

Tesmis ja tyttö 4kk 3vkoa
 
Hei kaikille,
Hauska juttu, Kultakutri ei ole aiemmin juuri viihtynyt masullaan, ja nyt vajaa viikko sitten alkoi punkemaan jaloilla kyljelleen ja sitten pari päivää sitten vahvasti masulleen mutta ei onnistunut vielä. Mutta eilen aamulla onnisti, olin kyllä itse juuri vessassa :ashamed:! Mutta tänään olen sitten todistanut kääntymisen pariinkiin otteeseen...hirmuinen punkeminen ja juttelu ja turhautunut huutaminen ja sitten hupsis olikin masullaan. Ja sitten kun on itse kääntynyt, ei se niin paha homma olekaan maata mahallaan :). Mutta sitten kun ei jaksa enää menee hermo, eikä yhtään lohdua kun palautan lähtöruutuun ;). Juu ja mahallan alkoi samantien kova polkeminen ja pepun nostaminen eli olis vissiin halut ettenpäin. Hauska että mainitsit Tesmis tuosta unien huononemisesta kääntymisen aikoihin...meillä katos eilen ihanat pitkät vaunupäiväunet. Ajattelin ensin että ehkä oli poikkeus mutta tänään sama juttu. Päivä menee vaan nopsilla pikkupäikkäreillä, mutta onneksi yöt menee vielä hyvin. Sama juttu meillä Tesmis, että myöhäiset päikkärit ei onnistu tai on melkoista vääntämistä, niin meilläkin mennään jo seiskan jälkeen nukkumaan. Viime yön nukkui myös tyttö koko yön ilman heräämistä kokonaiset 10 tuntia kun ei siis niitä pitkiä päiväunia otettu. Mutta siis kovin aikanen on herääminen tällä kaavalla.

Terveisin lokakuu ja kultakutri 14 vkoa+risat
 
Miten ihmeessä te saatte noita pitkiä uniapätkiä? :whistle: Ja mistä ihmeestä tietää, että millon se herääminen tarttiskin ehkä semmosta tassuhoitoa vaan eikä niinkään ylös nostamista sängystä ja syömään?

Musta tuntuu, että taidan monesti ottaa syömään vaikka ei oiskaan ollut tarttis. Eli kyseessä ois tommonen herääminen ja ettei pääse takas uuteen univaiheeseen, uudessa Vauvassa tai Kaksplussassa oli siitä vähän jotain. Yritin nyt viime yönä vähän hyssytellä sitten, jos jotain kuulu tai sitten kävin tassuttelemassa. Parit heräämiset jäi isllä pois, mutta ei se unipätkä kyllä sinällään yhtään pidentyny..

metsis ja sarjassa tyhmät kysymykset

Muokkaus. Tässä muuten ihan hyvä linkki (vaikkei oliskaan kaikesta samaa mieltä). Vauvojen unihäiriöt. On vähän otsikko ehkä huono, mutta muuten huomasin että meillä taidetaan herätä tuossa joka toisella syklillä. Pitää varmaan kokeilla tassuttelua ahkerammin, taidan tällä hetkellä pikemminkin ottaa syömään kun oon ajatellu heti et on nälkä.
 
Viimeksi muokattu:
Hei Metsis. Mä olen ensikertalainen, siis Kultakutri on ensimmäinen lapsi kotona, ja välillä tuntuu että sattumalta olen tehnyt jotain oikein ;). Mä aloitin aika aikaisin selvät iltarutiinit ja kun alkuviikkojen levottomuus oli ohi, vältin yöllä katsekontaktia (vaikka hymyyn on ihan pakko vastata). En myöskään puhu Kultakutrille yöllä, suukotan kun nostan sängystä ylös syömään mutten sano sanaakaan. Ja pistän takaisin nukkumaan ilman hyssyttelyä, vaikka alunperäinen petiin laitto sisältää sylitykset, iltalaulut ja hyssyttelyn ;). Ja odotan yleensä valveilla että Kultakutri löytää rauhan, kun joskus on sellanen möheltäminen käynnissä kun laitan takas sänkyyn. Mutta hän ei itke eikä vaikuta onnettomalta (meillä siis pinnasänky ihan mun vieressä). Yleensä kyllä hän joko nukahtaa tissille ja horroksessa laitan sänkyyn, tai iloisesti hymyilee ja möheltää ja sit nukahtaa. En vastaa katsekontaktiin myöskään jos hän on kovin valveilla ja yrittää saada mun huomion. Ja joskus sitten vaan lipsahtaa noita öitä että menee ihan koko yö heräämättä. Mutta esim. viime yönä Kultakutri meni nukkumaan seiskalta ja nukahti saman tien, nostin syömään 21:30, 01:00 ja 05:30. Jotenkin ihanan stressitöntä kun tietää että hän nukahtaa heti, vaikka joutuis vaipan vaihtamaan ja joskus on pestävä koko likka kun kakkii tissillä niskaan asti. Siis oikeestaan ihan sama monta kertaa herää, ja mulle helpompi jos herääkin niin menee maito samantien oikeeseen osoitteeseen...muuten mun on noustava lypsämään. Mutta siis Kultakutri ei itke yöllä ollenkaan...ei ole itkenyt varmaan sitten 5 vkon iän. Mutta nyt on siis sanottava että illalla on ollut taipumusta siihen että känisee kun pistän sänkyyn eikä meinais nukahtaa. Tää on aika uus juttu. Tähän asti olen köllötellyt vieressä niin kauan että nukahtaa, mutta nyt muutin taktiikan että lähden näkyvistä, en anna itkeä vaan poimin kyllä lohdutettavaksi jos itkee (varmaan nopsemmin kuin pitäisi) ja pistän takas sänkyyn melkein välittömästi kun rauhoittuu ja jatkan niin kauan että uni löytyy. Useimpina iltoina tätä ei tarvita, joinain iltoina vie puolisen tuntia. Vaikeinta on välillä uskoa että tekeekö oikein kun tyttö kiemurtelee sylissä eikä näytä rauhoittuvan, mutta sitten ykskaks löytyy se nukkumatti ;).
Jostain luin että kun kokeilee uusia taktiikoita, kannattaa kokeilla 4 päivää ja sitten vasta päättää että auttaako vai ei...
Miten pitkiä öitä sun pikkuinen nukkuu Metsis?

tsemppiä :)
terveisin lokakuu ja kultakutri joka jälleen on kahden päivän tauon jälkeen pitkillä päikkäreillä ulkona :-D
 
voi saamarin saamari, ottaa niin paljon aivoon. iloisesta ja yleensä tyytyväisestä hymypojasta on tullut jatkuva NARISIJA. koko ajan on kaikki huonosti. ei oo kivaa sylissä, ei oo kivaa lattialla, ei oo kivaa mahallaan, ei sitterissä, ei vaipanvaihdossa. jos jossain viihtyy niin ei sekään riemu kestä kuin korkeintaan muutaman minuutin. oispa tää vaikka jotain hampaisiin liittyvää kitinää, käpälät menee suuhun koko ajan siihen malliin että vois ehkä ollakin, vai? puruleluakin tykkää jäytää (mutta ei tietty kauaa, kun eihän nyt mistään kuulu kauaa tykätä) vauva ei siis oikeastaan itke mutta kitisee ja känisee koko ajan. huooooooh.

vähemmästäkin tulee pää kipeäksi kun oon koittanut keksiä eri keinoja narinan lopettamiseen, kaikkein hauskinta tänään oli kun esittelin vauvalle hänen varpaansa; tuli ihan naurunkikerrystä!

pari yötä on olleet myös tooosi levottomia. oon myös yrittänyt yön hiljaisuudessa sylitellä mutta maidon tuoksu taitaa olla tuolle tyypille niin vastustamaton että melkein joka kerta on herännyt "liikaa" ja vain syöttö on auttanut. ja sitten jää mun viereen nukkumaan kunnes alkaa taas möyhiä ja hieroo naamaansa patjaan... isukki on tässä sylittelytouhussa ihan huippu mutta en viitsis herättää kun se on aina niin sekaisin kesken unien herättyään ettei tajua mistään mitään...

nojoo. nillitys loppuu tähän, nautin nyt päikkärirauhasta!

L-84
 
Ryömimisaikeita ei täällä juurikaan ole. Mahallaan sätkii kyllä jaloillaan, mutta siinä se. Eikä kääntymiseenkään osoita juuri innostusta. Palvelu varmaan pelaa liian hyvin ja kaikki tarvittava on aina käden ulottuvilla, niin ei ole tarvetta liikuskella mihinkään :p

Sormiruokailua on täälläkin mietitty, mutta en ole siihen vielä sen enempää perehtynyt. Ja jotenkin oon kuvitellut, että sen voisi aloittaa vasta vähän myöhemmin. Varmaan aloitellaan kuitenkin eka soseilla, sitten lisätään omin sormin syömistä siihen lisäksi.

Tiheä imu jatkuu ja viime yönä sain nukkua 1-1,5h pätkissä. Päikkäreitä neiti vetelee nyt kyllä kolmatta tuntia...

Taitaa olla kyllä aika vaikea vaikuttaa noihin unipätkien pituuteen, vaikka muuten rytmiin voisikin vaikuttaa. Meillä nukuttiin vielä pari viikkoa sitten yöunia niin, että pisin pätkä oli aina 8-9h ja nukahtaminen kävi useimmiten vaivatta omaan sänkyyn. Kuvittelin siis tehneeni jotain kasvatuksellisesti oikein ja kiitin onneani tästä helposta lapsesta. Mutta nyt herätään tosiaan taas 4-5 kertaa yössä ilman että mikään on mun mielestä muuttunut. Ja illalla heräilee puolen tunnin välein unestaan. Toki mietin, teenkö jotain nyt eri tavalla ja kannustan heräämään noin usein, mutta enpä heti keksi. Täytyy vain toivoa että tämä on ohi menevää.

Samaa pohdin viime öinä, kuin Metsiskin, eli olisikohan parempi yrittää vain nukuttaa suoraan uudestaan eikä aina syöttää. Mutta päädyin lopulta siihen, että useimmiten on pakko syöttää varsinkin jos edellisestä syötöstä on enemmän kuin 2h. Muuten huuto jatkuu eikä suostu nukahtamaan ja jos nukahtaa, herää hetken päästä uudestaan huutamaan. Illalla tassuttelu saattaa auttaa. Oon oppinut kuuntelemaan itkusta suht hyvin, nukahtaako tutilla vai tarviiko syöttää.

Tänään päätin kokeilla, auttaako jos päivisin syötän vain, kun on oikeasti nälkäinen, enkä tarjoa tissiä jokaiseen kitinään niin kuin nyt monena päivänä tiheän imun kaudella oon tehnyt. Luulen, että on osittain nyt tottunut syömään vähän väliä ja sitten syö huonosti, kun ei ole kunnolla nälkäinen ja saa vain sitä "etumaitoa" joka ei pidä nälkää. En tiedä, onko tässä teoriassa mitään järkeä, mutta katsotaan, miten ensi yö menee.

Ps. häiritseekö ketään muuta nämä kaksplussan liikkuvat mainokset? Mulla on selain koko ajan ihan jumissa niiden takia ja lukeminen ja kirjoitus on tosi vaikeeta. Jossain vaiheessa oli muuten puhetta suljetun ketjun perustamisesta joulukuisille. Vieläkö sellaiseen on kiinnostusta vai jatketaanko näin avoimesti? Mitenköhän sellainen tehdään?

Neitoperho & toukkaneiti 3,5kk
 
Heippa vaan ja kiva kun on nopeita vastaajia!:wave:

Meillä siis syödään päivisin nyt tunnin välein, välillä vähän tiheemmin mutta sillon on vähän tommosta maistelun tyylistä mistä Neitoperhokin taisi puhua. Ja tuossa oli sellainen tiheän imun pitkä kausi, kestiköhän 2-3vko että syötiin puolen tunnin välein. Se oli tosi raskasta kyllä, kun siihen imettämiseen oikeesti niin leipääntyy:headwall: Ja sillon oli tuon tyylistä, mistä L-84 puhuit..eli oli kyllä koko ajan ihan kamala kiukkuli ja hymyjä tuli kyllä paljon harkitummin. Nyt on sitten taas ihan eri poika! Mutta tosiaan syö vieläkin tiheesti..samoin myös yöllä syödään tiheesti, että nyt on heräilty se 2h välein (ja nyt kun tarkemmin ajattelee niin vähän useamminkin). Syö kuitenkin ihan oikeestikin yöllä kunnolla, että ihan oikea nälkä kai se on. Kuitenkin välillä musta tuntuu, että jos herää tiheämmin kuin 2h välein niin sitten tuo tassuttelu vois auttaa. Aiemmin kuitenkin nukku sen 4-6h..liittysköhän tämä siihen, että havainnoi maailmaa vähän eri tavalla?

Lokakuu, meillä kans siis selkeesti mennään nukkumaan ja ne ei oikeestaan ole ongelmana. Nukahtaa ihan ittekseen, vaikka joutuisin yöllä vaipatkin vaihtamaan ja ois hereillä kun lasken alas. Mutta ihmetyttää tuo jatkuva heräily noin usein..

Siis oisko se vaan niin, että pojalla on niin kaamea nälkä että se on syötävä niin tiheesti?:D Toisaalta tuo tassuttelu auttais sitten, jos tuntuis että herää muuten kuin siihen nälkään..eli vähän tiheämmin kuin tuo 1.5-2h? Mutta en kyllä erota mitenkään, että onko kyseessä sitten nälkä vai selvittäiskö tassuttelulla..? Meillä myös päivällä herätään päikkäreilläkin syömään se tunnin välein, myös vaunulenkki on pakko pitää alle tunnissa kun toisella tulee nälkä kesken kaiken. Jatkaa kyllä sitten varsinkin päikkäreillä taas unia, kun on syönyt välillä. Ja syö ihan kunnolla kuitenkin. Oisko se sitten vaan, että tuo rintamaito ei pidä kuin tuon pätkän sitä nälkää kun tuota kokoakin jo on ihan kivasti?

-metsis ja poju

Muoks. Siis tarkennan vielä, kun tämä on niin sekava soppa..että nukahtaa siis illalla hyvin ns. yöunille ja samoin yösyöttöjen jälkeen nukahtaa heti (vaikka vaipat joutuisi vaihtamaan). Ja siirrän siis aina pinnasänkyyn, saattaa siinä herätä mutta nukahtaa saman tien sitten. Kuitenkin tuo usein heräily vaan vähän ihmetyttää...

Muoks2. Tulipa yhtäkkiä mieleen tuosta Lokakuun tarkasta iltarutiinijutusta, että meillähän on muuten muuttunut ne rutiinit. Ennen aina röyhtäytin ja vein pojan pinnariin sekä myös yöllä röyhtäytin ja vasta sitten laitoin pinnikseen. Nyt oon antanut illalla ns. viimeisen syötön nukahtaa meidän sänkyyn, josta oon siirtänyt pinnikseen myöhemmin kun mennään itse nukkumaan. Samoin yöllä röyhtäytykset ovat jääneet, kun oli tuo rota+tiheän imun kausi (=olin aika rätti)..laitoinkin heti kokeiluun, että jos palaan tuohon mun entiseen tyyliin niin oisko sillä vaikutusta. Ainakin poitsu on kovasti piereskellyt öisin ja aamuisin viime aikoina:whistle:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä