Joulukuiset 2018

Tässä kun on puhuttu noista oireista ym, niin mulla iski ihan paniikki, kun mun oireet katos tyystin. (n) Pientä arkuutta rinnoissa, mutta ei nippailuja, ei turvotusta, ei mitään. Kauhuskenaariot pyörii päässä ja googletellu jo oireettomia keskenmeno- juttuja. :(
Mulla on varhaisultra varattu 12.5, mutta mietin että pitäisikö se aikaistaa? En vaan tiedä millon kannattaisi, ettei kuitenkaan turhaan mene. (n)
IMG_20180422_075744-432x330.png Nämä on tämänhetkiset tiedot mitä tuolla sovelluksessa seuraan, mutta millon kannattaisi aikaisintaan mennä varhaisultraan?
 
Kauhuskenaariot pyörii päässä ja googletellu jo oireettomia keskenmeno- juttuja. :(
Mulla on varhaisultra varattu 12.5
...
millon kannattaisi aikaisintaan mennä varhaisultraan?
En mä tiedä helpottaako yhtään, mutta joka päivä olen 100% varma, että raskaus on lakannut etenemästä, se on tosi raskasta, mutta yritän sietää.
Keskenmenoni oli hyvin oireeton, ei kipuja, ei vuotoja, paitsi sen jälkeen kun se oli todettu ja keskeytyi sitten spontaanisti. Alkion koosta pääätellen se oli mennyt kuitenkin kesken jo kolme viikkoa aiemmin. Mutta toisaalta, sä voit täältä lukea yhtä monta tarinaa hälyttävistä merkeistä huolimatta onnellisesti päättyneistä raskauksista :) Kyllä tämä koettelee kärsivällisyyttä !
Kokemustahan mulla ei tästä hommasta kauheesti ole, mutta itse kävin varhaisessa ultrassa 6+3. se riitti siihen että pieni syke näkyi, ei näin maalliikolle paljon muuta. Kyllä se ainakin pariksi päiväksi minun mieltäni rauhoitti :)
 
Moikka!
Ilmoittaudun innostunein mielin mukaan :geek: tein eilen eka positiivisen liuskatestin ja heti perään digin, joka näytti raskaana 2-3 :love: meillä on esikoinen syntynyt 04/16 noin kolmen vuoden yrityksen jälkeen (tähän liittyi myös kkm 09/12) ja kakkosen yritys alotettiin tammikuussa 2017. Mulla on pco-tyyppiset munasarjat ja ovuloin erittäin harvoin. Joten erittäin jännittävin tunnelmin odotetaan nyt (y)

La olis edellisten menkkojen mukaan laskettuna 23.12. ja digin tulos menis samaan, eli mennään sillä ainakin nt-ultraan asti :)

Mitä te tekisitte keskeneräisen antibioottikuurin kanssa? o_O Mulla on syömättä kaks päivää viikon amoxin-kuurista, jota syön poskiontelotulehdusta varten. Oon ite kallistumassa siihen, etten syö sitä loppuun. Poskiontelot voi sitten kuitenkin vaikka huuhdella, jos ei oo parantunut :sick:

Toinen huolenaihe on raskausdiabetes, viimeks kävin aikaisessa sokerirasituksessa pcon takia ja radihan mulla oli, ruokavaliohoitoinen. Nyt kaivoin sokerimittarin esiin heti positiivisen testin jälkeen ja paastoarvo oli tosiaan koholla. Alotan siis heti radi-dieetin :oops: onko muita, jotka epäilee radia?

Ludo 5+0

Ludo/23.12./28v./toinen
 
Heippa! Olen reilun viikon seuraillut tätä keskustelua mutta nyt uskallan itsekin liittyä kun sain tänä aamuna digitestiin odotetun "Raskaana 3+" :)
Toivottua esikoista odotellaan, helmikuussa oli ensimmäinen raskaus mutta se olikin kemiallinen/aikainen keskenmeno. Olisin myös kiinnostunut facebook-ryhmästä!
Lellu-80, mullakin muutama päivä sitten rintojen arkuus hävisi, mutta seuraavana päivänä tuli takaisin ja hävisi sitten taas. Ehkä viimeiset 3 päivää oireet on päivän mittaan vaihdellut tosi paljon. Uskon että kuuluu asiaan, mutta ymmärrän hyvin huolen ja samat googlettelut ollut itselläkin!
Tänään 5+2
webby/21.12./27v/ensimmäinen
 
Mä kyllä söisin kuurin loppuun, koska johon olet sitä syönyt ja kaksi päivää jäljellä. Tai ainakin soittaisin ja kysyisin miten kannattaa tehdä. Bakteerit kun kehittää resistentin jos antibioottia ei syö loppuun ja sit syntyy näitä superbakteereita joihin ei mikään auta. Mut soita ja kysy?
 
Huomenta! Oon teidän juttuja lueskellu nyt parisen viikkoa, mutta en oo ite uskaltanu kirjoittaa, ennenkun nyt Täällä mennään 6+1 tänään ja pelonsekaisin fiiliksin. Km viime elokuussa(muistakseni 5-6 viikoilla), joka oli oireeton muutamaa itku/naurukohtausta lukuunottamatta. Pari viikkoa sitten siis aivan puskista pamahti haalea plussa 3+4, päivää ennen menkkojen alkamispäivää. Närästystä oli takana 5pv, ja mua ei ikinä närästä, siitä osasin aavistella. Edelleenkin närästys on läsnä, etovaolo, väsymys sekä rintakipu (joka tosin on viimepäivinä ollut aaltoileva) clearblue digitalin oon tehny nyt 3 kertaa 2 viikon sisään ja joka kerralla se näyttää 2-3. Paniikki. Tuulimuna? Varhaisultra on varattu nyt keskiviikoksi. Jotenkin ahdistaa ja pelottaa. Meille vauva olisi esikoinen ja hyvin toivottu sellainen. Onko muita joille tuo digitesti on näyttänyt liian alhaisia viikkoja ja kaikki ollut kuitenkin hyvin? LA olisi 15.12.
 
@Spenni Minä oon tällä hetkellä hyvinki lyhytpinnanen. Suutun mitä pienimmistä jutuista ja ittiä hämmentää tämmönen raivoaminen, joka ei ole mulle luontaista.

@Lellu-80 Oireettomuus tai vahvat oireet ei ole mun kokemuksen mukaan tae mistään. Mullahan tää on 8. raskaus, ensimmäisestä vain on lapsi syliin saakka saatu.
Keskenmennneet raskaudet olleet erilaisia keskenään, on ollut oireettomia, vahvaoireisia, vähäoireisia, vuodottomia ja sellaisia, joissa ollut tiputteluvuotoa. Kaikki päättyneet rv9-15 ja jokaisessa varhaisultrassa syke nähty ja vahvaoireisessa raskaudessa oireet jatkuneet vahvoina, np-ultrassa todettu, ettei sykettä löydy ja todettu sykkeen sammuneen koon perusteella jo kolmisen viikkoa aiemmin.

Näiden kokemusten pohjalta en itse luota siihen, että oireet ja niiden loppuminen tai jatkuminen tarkoittaisivat mitään.
 
Viimeksi muokattu:
@Spenni Minä oon tällä hetkellä hyvinki lyhytpinnanen. Suutun mitä pienimmistä jutuista ja ittiä hämmentää tämmönen raivoaminen, joka ei ole mulle luontaista.

@Lellu-80 Oireettomuus tai vahvat oireet ei ole mun kokemuksen mukaan tae mistään. Mullahan tää on 8. raskaus, ensimmäisestä vain on lapsi syliin saakka saatu.
Keskenmennneet raskaudet olleet erilaisia keskenään, on ollut oireettomia, vahvaoireisia, vähäoireisia, vuodottomia ja sellaisia, joissa ollut tiputteluvuotoa. Kaikki päättyneet rv9-15 ja jokaisessa varhaisultrassa syke nähty ja vahvaoireisessa raskaudessa oireet jatkuneet vahvoina, np-ultrassa todettu, ettei sykettä löydy ja todettu sykkeen sammuneen koon perusteella jo kolmisen viikkoa aiemmin.

Näiden kokemusten pohjalta en itse luota siihen, että oireet ja niiden loppuminen tai jatkuminen tarkoittaisivat mitään.
Joo, en minäkään tiedä tarkoittaako mitään, mutta pohdin että pitäisikö oman mielenrauhan takia aikaistaa varhaisultraa? 3 viikkoa on pitkä aika odottaa, mutta jos menee liian aikaisin niin kuuluuko/näkyykö mitään. Paljon asioita pohdittavana. o_O
 
Mä kyllä söisin kuurin loppuun, koska johon olet sitä syönyt ja kaksi päivää jäljellä. Tai ainakin soittaisin ja kysyisin miten kannattaa tehdä. Bakteerit kun kehittää resistentin jos antibioottia ei syö loppuun ja sit syntyy näitä superbakteereita joihin ei mikään auta. Mut soita ja kysy?
Joo no mä nyt vielä tavasin nimenomaan amoxinin vaikutuksia ja se oli luokiteltu niin, että siitä olis antibiooteista vähiten haittaa kehittyvälle sikiölle.
 
@Baabin kanssa samaa mieltä siitä että oireettomuus vs vahvat oireet ei ole tae yhtään mistään. Mullakin on 9 raskautta takana joista 3 syntynyttä lasta. Myöhäisin keskenmeno oli viikolla 13, enkä mistään oireiden perusteella olisi voinut sitä ennustaa.

Tästä syystä itse jätän koko varhaisultran käymättä kun sykkeen näkyminen ruudulla antaisi itselle vain sen hetken varmuuden. Heti seuraavana päivänä voisi olla toisin. Monia keskenmenoja kokeneena on aika realisti näissä asioissa :(

Oon saanut ehkä vähän helpotusta pahoinvointirannekkeista. Mies kävi ne eilen hakemassa <3 Olo on edelleen 24/7 krapulainen ja päätäkin särkee, eikä siihen auta 1000mg panadoli :eek: Maanantaina soitettava lääkäriin voiko mitään migreenikääkkeitä syödä raskauden aikana. Onko kelloaan muulla kokemusta migreenistä ja raskaudesta?

@Uhups Sinuna söisin kuurin loppuun :)

Pahoinvoinnin takia paino on laskenut jo 1,5kg. Eilisen makasin koko päivän, suihkuun vääntäydyin pakolla ja sekin reissu meni yökkiessä (oksennuksen oon saanut vielä pidätettyä) Ärsyttää olla tällänen vätys, ei pysty eikä jaksa mitään. Mies on ihana, koko ajan kantaa syömistä ja juomista, siivoo, pyykkää, käy kaupassa, herää yölläkin silittelemään kun herään pahoinvointiin. Mutta on tämä raskasta ja vasta alussa :(

Nekku rv 5+6
 
Mä voisin myös varovasti liittyä mukaan. :) Meillä ensimmäinen ja myös ensimmäinen raskaus 1,5v yrityksen aikana. Inssistä laskettuna LA olis 26.12 ja sen takia ultraavatkin jo 9.5. Oireina nyt välillä krapulainen olo, väsymys ja kauheat ”menkka”kivut. Tänään siis 4+4.

emppu11 / 26v. / 26.12 / ensimmäinen
 
  • Tykkää
Reactions: Ckk
Laittelin viestiä mammaksii!

Mä voisin hieman lisää kertoa tästä miedän tarinasta. Aloitettiin siis yrittäminen joulukuussa 2017 ja tulin yllätäen näinkin nopeasti raskaaksi, vaikka minä hätähousuna ehdinkin jo tuskastua. Tuleva lapsi on minulle toinen ja nykyisen miehen kanssa ensimmäinen yhteinen. Eka neuvola on 14.5 ja en usko että menen varhaisultraan. Tänään viikkoja 5+0. Oireita ei ole, lukuunottamatta paineentunnetta vatsalla ja päänsärkyä. Pahoinvointia odotellessa...

Todella ikävää kuulla, että täällä on monella ollut paljon keskenmenoja. Toivottavasti tällä kertaa pienet pysyvät mahdollisimman monella kyydissä <3

Onko muuten kenelläkään kokemusta omegavalmisteiden käytöstä raskausaikana? En syö kalaa, joten olen purkista ottanut sitten kapseleina. Voinkohan syödä tavallisia omegakapseleita edelleen? Vitamiinit vaihdoin jo raskausvalmisteeseen, kun edellisessä olikin a-vitamiini mukana.
 
Ckk
@Lellu-80 Täällä sama homma! Tuntuu, että ne vähäisetkin oireet on kadonnu päivän aikana :unsure: Aiemmin tissit oli ihan tuskasen kipeet ja nyt enää aristaa vähän. Kylläpä pelko iski takaraivoon heti, että nyt ei oo kaikki kunnossa. Meillä viikko ultraan ja sekin tuntuu pitkältä ajalta, että ymmärrän hyvin, että kolme viikkoo on ikuisuus!
 
@Ludo Mulla oli radi ekassa raskaudessa, aluksi hoitu ruokavaliolla, mutta sit n. 5kk eteenpäin jouduin metformiini-lääkitykselle. Varmasti radi todetaan tälläkin kertaa, en oo ite mittaillut vielä, mut aattelin kans ruokavaliolle jo ryhtyä. Huomasin, et jos syö jotain makeeta esim. suklaata niin tulee huono-olo sen jälkeen eli varmasti sokerit nousee liikaa. Ekassa raskaudessa en olossa huomannut mitään, olipa arvot mitä vaan.

Täällä kans aika minimissä oireet. Välillä vähän etoo, mut ei pahoin. Just tulee välillä takaraivoon se ajatus, et onkohan täs ees raskaana vai kuvitteleeko sitä vaan.
Toisaalta viime yönä sain jonkun ahdistuskohtauksen koko raskaudesta. Varmaan kun edellinen raskaus oli vaikea ja synnytyksessä oli omat ongelmat.. tuli vaan olo et voi helvetti mihin mä oon ryhtynyt. Näitä ajatuksia tuli kyllä myös esikoista odotellessa, että varmaan vaan mun jotain omaa prosessointia..:D
 
Laittelin viestiä mammaksii!

Mä voisin hieman lisää kertoa tästä miedän tarinasta. Aloitettiin siis yrittäminen joulukuussa 2017 ja tulin yllätäen näinkin nopeasti raskaaksi, vaikka minä hätähousuna ehdinkin jo tuskastua. Tuleva lapsi on minulle toinen ja nykyisen miehen kanssa ensimmäinen yhteinen. Eka neuvola on 14.5 ja en usko että menen varhaisultraan. Tänään viikkoja 5+0. Oireita ei ole, lukuunottamatta paineentunnetta vatsalla ja päänsärkyä. Pahoinvointia odotellessa...

Todella ikävää kuulla, että täällä on monella ollut paljon keskenmenoja. Toivottavasti tällä kertaa pienet pysyvät mahdollisimman monella kyydissä <3

Onko muuten kenelläkään kokemusta omegavalmisteiden käytöstä raskausaikana? En syö kalaa, joten olen purkista ottanut sitten kapseleina. Voinkohan syödä tavallisia omegakapseleita edelleen? Vitamiinit vaihdoin jo raskausvalmisteeseen, kun edellisessä olikin a-vitamiini mukana.
Mulla on semmonen muistikuva viime raskaudesta et ei saa syödä tavallisii kalaöljykapseleit, en kyllä muista syytä miks ei (n) apteekissa myydään semmosia mitkä sopii raskaus aikaan mut neki suositellaa lopettaa hyvis ajoin ennen synnytystä kun voi lisätä verenvuotoa.
Mut hyvä muuten et otit asian puheeks nii muistan itekki nappaa niitä apteekista ku pitää mennä huomenna raahautuu sinne hakemaan kokeiluun pahoinvointirannekkeet.... alan olla epätoivonen nii kaikki maholliset helpotukset köyttöön :sick::D

Jempppis 7+4
 
Heippa kaikille! Oon tän loppuviikon lueskellut teidän juttuja, kun on alkanut itsellekin konkretisoitua, että kai tässä samassa liemessä ollaan :D Kyseessä siis ensimmäinen ja toivottu raskaus. Kävi niin onnekkaasti, että toisesta yrityksestä tärppäsi, vaikka olin miestä ahdistellut, että tässä voi kestää, sen takia pitäisi aloittaa yrittäminen mieluiten eilen. Oon siis 32-vuotias ja kello tikittänyt jo pitkään. Vihdoin sain sitten miehen puhuttua valmiiksi yrittämään.

Tein ekan haalean plussatestin aprillipäivänä ja olikin vähän vaikeeta saada mies uskomaan tulosta. Parin päivän päästä oli jo sitten ihan selkeät viivat. Tällä viikolla käytiin ekaa kertaa neuvolassa ja ensi lauantaina ollaan menossa yksityiselle varhaisultraan. On tehnyt jo mieli kertoa lähimmille ihmisille, mutta oon ajatellut, että sitten ultran jälkeen on lupa. Äitienpäivä ois kyllä täydellinen ajankohta kertoa tuleville isoäideille ja isoisoäidille, mutta saas nähdä, maltetaanko sinne asti. Olettaen tietysti, että kaikki etenee hyvin ja normaalisti. Molemmille tuleville mummuille tää ois eka lapsenlapsi. Siksikin tosi jännää.

Laskettu aika ois kuukautisten mukaan 30.11., mutta ovulaatiosta oon ite laskenut, että pitäis olla suunnilleen 6.12. Siten oon nyt viikolla 8 + 2 tai 7 + 2.

On tehnyt mieli kirjoittaa tänne jo aiemmin, mutta ällöttävä olo on estänyt. Muista oireista: Mulla on siis varmaan pari viikkoa ollut tissit tosi kipeet. Niin kuin joku kirjoittikin, aamulla kun nousee varomattomasti sängystä, niin kyllä sattuu. Ihan alkuun plussaamisen aikoihin ja joitain päiviä siitä eteenpäin oli aaltoilevia, siedettäviä kuukautiskipuja. Mutta sitten se pahoinvointi. Huuh. :sick: En oo oksentanut, mutta reilun viikon (?) on etova ja huono olo vaivannut päivittäin. Ahdistaa olla töissä, kun pelkään, etten ehdi vessaan, jos oksu tulee. Kotonakin oon vaan tän viikonlopun pyörinyt tuskissani. Ärsyttävä toipilasolo koko ajan. Ja nälkäkin parin tunnin välein, mutta mitään ei oikein tee mieli syödä. On tää ankeeta :D Jos siellä ultrassa ei näykään mitään, niin oon kyllä todella pettynyt ja vihainen maailmankaikkeudelle tästä potemisesta.

Houkuttais liittyä Facebook-ryhmään, mutta en taida omalla naamalla uskaltaa, vaikka salainen ryhmä oiskin. Toivottavasti täälläkin kuitenkin keskustelu ainakin jonkin aikaa jatkuu. Tsemppiä kaikille, mukava lukea kohtalotovereiden vaiheista! (y):love:

Kiivinen/32/6.12./ensimmäinen
 
  • Tykkää
Reactions: Ckk
Mulla vähäisetkin oireet yrittävät kadota ja nyt aamulla tuli/tulee rusehtavia vuotoa. Näinköhän tää oli nyt tässä...

Edit muutamaa tuntia myöhemmin: junassa tuli tosi paha olo, koska ihmiset haisi niin kamalalta. Vuotokin loppui tai taukosi, mutta alavatsa on turvoksissa. (n) Peräänkuulutan lakisääteistä koomaa raskausajaksi! En muistanut näin melkein kahdeksan vuoden jälkeen kuinka stressaavia nää vuotelut ja oireiden kyyläämiset on.
:alien:

Onni3, 6+2
 
Viimeksi muokattu:
Heips! Piti ihan alkaa etiskelemään, jos löytyy vertaistukea jostain ja löytyyhän täältä. :) Ei oikeen oo miehen lisäks ihmisiä, joille haluais vielä näin varhasessa vaiheessa kertoa, mutta kiva ois vähän päästä höpöttelemään.

Täällä tehty plussatesti viikko sitten ja eka raskaus siis kyseessä. Ikää mulla 25v. Mulla on vähän epäsäännöllinen kierto, vaihtelee 28-35 välillä, joten ihan satavarmaks ei pysty vielä sanomaan missä asti raskaus on. Mä oon kuitenki sitä mieltä, että mulla ois ollu nyt lyhyt kierto oireilun ja arvellun oviksen perusteella. Eli viikkoja ois 6+2. :) Testin tekeminen oli mulle vähän sellanen varmistus vaan, tiesin jo ennen sitäkin. Oon tehny monta negatiivista testiä ennen tätä ja kuvitellu olevani raskaana, joten oli vähän haastava luottaa täysillä kuitenkaan omiin fiiliksiin. Mutta kyllä sen ties silti.

Repäisykivut oli eka oire, väsymys, suolakurkun himo (enkä tykkää suolakurkusta yhtään), pari kertaa etovaa oloa, nännit ollu tosi kipeät ja tänään myös rinnat muutenki tuntuu kipeiltä, turvotus (farkut ahdistaa, ei pysty pitämään), paineen tunne alavatsalla. Alkuun oli myös vatsan toiminnassa muutoksia, se onneks alkanu vähän tasottumaan.

Oon yllättyny miten rauhallinen oon kyenny olemaan. Mulla on tosi hyvä ja luottavainen fiilis enkä oikeen pysty perustamaan millekään noita tuntemuksia. Tiiän paremmin kuin hyvin, että mitä vaan voi tapahtua näin alussa, mutta siitä huolimatta luotan vahvasti siihen, että kaikki on hyvin ja menee hyvin. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Ckk
Hei kaikki! Olen ensimmäistä kertaa kirjautunut keskutelupalstalle, mutta nyt ajattelin ottaa kaiken ilon ja tuen irti.

Olen tehnyt plussan viime perjantaina, mikä oli erittäin toivottu, mutta ihmeellinen uutinen. Esikoiseni on ekaluokkalainen ja olemme yrittäneet mieheni kanssa toista lasta jo usean vuoden ajan. Nyt kuitenkin tässä elämänmuutoksessa ja jo toiveeni menettäneenä tärppäsi.

Varhaisulta on huomenna. En osaa pitää asiaa totena ennen kun olen käynyt ultrassa. Miten vaan käykään, olen jo onnellisena lukenut teidän kertomuksia ja tuntenut toivoa siitä, että kaikki menee lopulta hyvin. Kertokaa siis kaikesta mahdollisesta, hyvästä ja huonosta, mitä raskaus tuo tullessaan. :)
 
Huh. Tänään ensimmäistä kertaa todella pahoinvoiva olo. Aikaisemmin ollut ohimeneviä hetkiä, mutta nyt ollut huono olo aamusta saakka. Oksentaa ei ole tarvinnut, mutta ei kyllä kaukanakaan ole. Aikaisemmissa raskauksissa ei pahoinvointia ole juurikaan ollut, toivottavasti tässäkään ei nyt kovin jatkuisi.. vaikka toisaalta oireet on mieltä rauhoittavia tässä alkuraskauden epävarmuudessa.

Vieläkään en ole päässyt päätökseen varhais uä asiassa.. nettiajanvarauksen mukaan lähialueen lääkäriasemalle olisi vielä gynen aikoja parin viikon sisällä vapaana.. Esikoisesta kävin, toisesta en. Meillä kuitenkin neuvolassakin uä käytettävissä ja ensikäynnillä th:lla tapana ultralla katsoa.

Varpuuu 5+0
 

Yhteistyössä