***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 HEINÄKUUSSA***

donterille voimia ja tsemppiä! ei ole kiva kun joutuu stressaamaan meneekö kaikki ok.
liikkeistä ekasta tunsin joskus 20 viikolla tai vähän jälkeen kunnolla liikkeet ja potkut, sitä ennen tuntu välillä jotain hipaisuja joista en oolut ihan varma.Nyt tästä tokasta tuntuu välillä hipaisuja/pieniä potkuja jotka vielä niin hentoja että vähän aina mietityttää että oliko vauvan aiheuttamaa vai jotain muuta.Ja nyt siis 17+0...jee tosiaan muuten poks 17+0 :LOL: ...kauhean nopee menee tämätokan odotus, viikot vaan vierii:)Harjoitus supistuksista, ekasta tuli paljon harkka supistuksia noin 20 viikolta eteenpäin ja nyt on tullu tosi aikasesta vaiheesta lähtien, jostain 14 viikolta lähtien.Aluksi oli kohtu sen verran pienempi että mietin että hitto, onkohan supistuksia kun tuli se jännä tunne mahaan ja nyt tiedän että oli ne kun samat tuntemukset jatkuu ja maha menee ihan kovaksi. Ostin muuten dopplerin kirppikseltä kun halvalla sain ja on se kyl aika magee kun voi sydänäänet tarkistaa:) nyt kun vielä tässä tokassa raskaudessa on n.2kk tauko ettei ole mitään neuvolaa yms.Neuvolalääkärillä kävin sillon joskus 13 viikolla ja seuraava katsaus vauvaan on sitten rakenne ultra elokuun alussa. Oma vointi loistava, ei edelleenkään oireen oiretta, maha vaan kasvaa hurjaa vauhtia, on jo melko iso pallo:)
 
Helinä: Mulla oli esikoisen odotuksen aikana (vuonna 2007) samankaltainen tilanne kuin sulla, eli sain opintotukea ja kävin keikkatöissä.
Äippärahan pystyi ottamaan joko edellisten 6kk työtulojen tai opintotulon mukaan. Eli siis en pystynyt laskemaan työtuloja ja opintotukea yhteen ja saamaan äippärahaa niiden kummankin perusteella.Oli valittava kumman perusteella tuen haluaa. Ja sitten oli tietysti mahdollisuus hakea myös sen toissavuoden verotuksen mukaan.
 
Mukavaa ja helteistä alkanutta viikkoa!!


Täällä on niin hirmuinen mansikan himo että mun on lähdettävä niitä heti aamutuimiin hankkimaan

En olekaan tänäkesänä vielä rasiallista enempää ostanutkaan!

(.) Vauvalla on aina tapana potkotella näin aamuisin kun juon aamukahvia tässä koneella :heart: Iltaisin sohvalla tunnen yleensä myös ja nyt kahtena iltana saanut pinet napaukset käteen asti :heart:

Cisu älä ole huolissaan, monestakin asiasta voi tuo liikkeiden tunteminen olla vaikeasti havaittavissa...ensimmäinen raskaus, etinen istukka, vauva potkii selkäänpäin jne.
Mä oon tuntenu aina aikaisin liikkeet (ensimmäisessä rv 16, toisessa rv 14 ja tässä rv 13 ) mutta esim. kaveri toisessakin raskaudessaan vasta rv 20+!
Ensin liikkeet tuntuu sellasilta hipaisuilta/kutituksilta (ihan alussa ) ja sitä miettii että onko ne niitä. Nyt mulla tuntuu liikkeet semmosina ihan tönäisyinä (ihan kun joku sormella tökkäis mun mahassa ) mutta ei ne vieläkään mahdottoman vahvoja ole!
Liikkeet tuntuu ihan tuolla alhaalla, häpylyyn lähettyvillä.
Tosta kohdusta, mullakin se tuntuu vallankin aamuisin olevan kohollaan ja selvästi havaittavissa. Sillon mulla on aina kauhee pissahätä joten kai se vaikuttaa kohtuunkin?! Tuo ei ole supistus!
Itseasiassa mä en tiedä millaista on sellainen supistus että kohtu vaan kovettuu?! Mulla kun supitus tuntuu aina kokonaisvaltaisesti alamahassa sekä puristuksena ihan pimpsassakin asti...eli sitä ei voi olla huomaamatta täällä! :whistle:

Donter ihana kuulla että lepo auttaa :heart: Jatkahan siis samaan malliin!

Onnea kaikille jotka tälläviikolla menossa rakenneultraan!! :heart:


Jennyli 16+3
 
Ina21 Kiitos, just ton tiedon halusinkin et voi ottaa joko sen 6kk tulojen tai 2008 verotustulojen mukaan, ihanasti helpotti tää tieto. Ehdin jo säikähtää et äippäraha pienenee 15eurolla päivässä jos nostan syksyllä opintotukea.

Fanttomille Tarkoitus oli onnitella että masuasukilla oli kaikki hyvin neuvolassa. Itse sitä tokaa neuvolaa niin kuumeisena odotan et sekoaa sanat :)

Täytyy tästä itsekkin kipitellä ulos ja masikka ostoksille, kun tuo jennylin himo tarttui niin helposti :)
 
Mulla mahassa hassusti kaikenlaisia tuntemuksia.. Muutaman kerran oon ikäänkun sellasen ilmakuplan tuntenut, jota oon aatellut potkuksi. Eilen mahaa myös hassusti kutitti useamman kerran peräjälkeen, tiedä mitä kaveri siellä sitten harrasti. :)

Välillä myös nippailee ja välillä tuntuu että mahaa kiristää. Eilen tuli semmonen olo, että pakko mennä sohvalle pötkölleen, maha tuntui kovalta ja kireältä. Tosin lauantaina kaverin synttäreillä tuli syötyä suolasta ja rasvasta, että johtuneeko sitten siitäkin.

Helle tuottaa tuskia, tosin enemmän varmaan miehelle kun itselle. Lähinnä yöt on semmosia että pitäs olla viileämpi että sais nukuttua. Onneks tosiaan ei oo viimesillään.

Hampiainen 17+5
 
hampiainen mulla myös kaikkia noita yllä kuvaamiasi tuntemuksia! Näitä kutituksia tuntunut kans jokusen kerran ja eilen useamman kerran putkeen joten mietin kans et olisko NE nyt tosian niitä vauvelin ensimmäisiä tuntemiani liikkeitä! Ihanaa, mikäli ovat =)
Myön noita nippailuja ja erilaisia kiristyksiä esiintyy aina ajoittain ja mehän mennään näköjään aika samoilla viikoillakin et taitavat kuulua asiaan.

Mä lueskelen edelleen ahkeasti juttujanne mut edelleen oon aika huono kommentoimaan mitään kun ei oo ennestään kokemusta näistä jutuista ja te muut taidatte tunteakin toisianne jo vähän paremmin B) terv. turisti :LOL:

Täällä odotellaan kovasti rakenneultraa! Vielä vajaa kolme viikkoa (tai reilu kaksi viikkoa, miten sen nyt haluu ottaa ;) ) siihen. Viime viikko mulla meni hurjassa vattataudissa ja huolettaa ettei pikkuinen oo mitenkään kärsinyt siitä kun en viikkoon saanut syödyksi oikein mitään ja oksuilin vaan. Olo oli kyllä HEIKKO....

Melina84 ja pikkutyyppi 17+3 (uä17+5)
 
Täällä ois neuvola takana ja hyvin oli kaikki, 150 oli syke. Jotenkin kivan kuulosta oli, ihan kuin hevoset juoksis laukkaradalla :heart:

Th suositteli mulle lainaamaan tukivyötä heiltä kokeeksi, kun mulla on tosiaan nuo kohdunkannattimet kipunoineet. Joten käyn tänään koklailemassa siellä, taitaa olla sopiva kokokin kun soittelin. Voi sitten itellekki ostaa, jos hyvältä tuntuu..tuskin lainailevat kovin pitkäksi ajaksi, varsinkin näin "alussa" olevalle. Kyllähän tosiaan nuo kipunoinnit ja muut kuuluu nyt asiaan, oli ne sitten niitä repäiseviä tia sitten semmosia jomottavia. Mulla löytyy kumpaakin, jälkimäiset on paljon kurjempia kun sillon pitää ihan vaan mennä makoileen. Mulla on tää mahaki kasvanu ja turvonnu aika isoksi, niin varmaan muutenki paikat paukkuu.

Tärppionnea Liinukalle, toivotaan että pääset saman tien onnellisesti odottamaan :heart:

Donterille myös tsempit, kyllähän tollanen makoilu turhauttaa, mutta tilanteen mukaan sitä pitää vaan mennä ja ottaa rennosti :hug:

Tunsin kans tuossa eilen jotain hipaisuja massusta, muutenkin oon pariin kertaan viime viikolla tuntenut kans, on ne varmaan sitten kaverin melskettä. Parhaiten ne tuntee just makoillessa.

Nyt ois taas pitkästi odottelua..kuukauden päästä ois se rakenneultra ja siitä viikko eteenpäin neuvola taas. Jotenkin mulle itele tuntuu nimenomaan helpottavilta nämä tauot noista :D Eilen muka iski hetkeksi huoli,että jos kaveri oiskin kuollut tässä..mutta sitten mulla koko illan jomotti siihen malliin kohdunkannattimia että unohtu koko juttu B)

Muistetaanhan nauttia nesteitä ja levätä! Mukavaa alkanutta viikkoa jokaiselle :heart:

-metsis 16+4
 
Huh, sen siitä saa kun on muutaman päivän poissa koneen äärestä, niin johan täällä on monta sivua tekstiä!

Kadakille onnea pikkuprinsessa-uutisista! :heart:

Cisu: Jos lääkkeen käyttö vielä epäilyttää, kannattaa soittaa teratologiseen tietokeskukseen ja kysyä tuosta lääkkeestä. Siellä ainakin osaavat antaa viimeisintä ja asiantuntevaa tietoa! Ne pakkausselosteet on lääkefirmojen tekemiä, joten ne on tehty sillä silmällä, ettei firma vain voi joutua syytteeseen mistään. Eli ovat usein aika yliampuvia.

Täällä myös on aina välillä tosi kovia repäisykipuja ja tuntuu, että jotain tosiaan revähtäisi ihan kunnolla. Mutta ei niistä mitään ihmeepää oo seurannut. Istukan irtoomisen varmasti kyllä huomaisi, taitaa olla verenvuoto siinä jo hengenvaarallista. Samaten alaselkä kipuilee usein toispuolisesti ja iskias vaivaa silloin tällöin. Jotenkin se rasittuu istumisesta ja seisomisesta. Menee toistaiseksi vielä itsestään ohi lepäämällä tai kevyellä liikunnalla (tilanteesta riippuen), mutta kauhulla odotan loppuraskautta...

Donterille voimia! Nyt vain ihan rauhallisesti.

Helinä
: Mikä on toi kalaöljytuote, josta kaikki myrkyt on tutkittu?

Oi, täällä on myös hirveä mansikanhimo! Ensi viikolla mennään mökille, niin sitten ajattelin ahmia niitä PALJON! :D

Meillä on seuraavaan neuvolaan vieläkin kuusi viikkoa ja edellisestä taitaa olla kuukausi! Melkein jo tekisi mieli käydä siellä ihan vain varmuuden vuoksi mittaamassa, että kaikki on kunnossa... Pitäisiköhän ne mua ihan hulluna? :eek:

Huh, mulle riittäisi jo nämä helteet! Liikuntakin uhkaa jäädä melko vähille, kun ei ulkona jaksa tehdä yhtään mitään! Juodakin pitäisi visiin lähemmäs 4l, kun aiemmin oli jo vähän kuivumista havaittavissa... Miten ihmeessä tollaisen määrän saa alas! :ashamed:

neitoperho & toukka 15+3
 
Meillä annetaan noita neuvola-aikoja muihin verrattuna vissiin aika runsaalla kädellä, ensi viikolla on taas aika ja edellisestä on silloin kulunut vasta vähän päälle kolme viikkoa. Sehän vaan sopii. Ainakin toistaiseksi on aina ollut tosi kiva siellä asioida. Sitten 27.7. on se rakenneultra!
 
täällä olisi innokas uusi odottaja mukaan eli
13.12.2010
kukka86.............KYS.........3...........

Meillä on 2poikaa vuosilta -05 ja -07
Oon mä seuraillut teidän juttujanne mutta nytten vasta uskaltauduin mukaan. NT-ultrassa löydettiin lievää turvotusta sikiön vatsan seudulta, niin halusin sitten kuulostella rakenteisiin asti. tänään sitten kävin varhaistetussa rakenneultrassa ja kaikki oli ok.

Neuvola-aikoja täällä jaetaan ihan tasaseen tahtiin. eli 4vk välein neuvolaan ja siihen lisäksi noi ultra-ajat, ja loppua kohden juostaankin sitten paaljo useammin.

liikkeitä tuntunut viikon verran, tosi hiljaisina hipaisuina. Supistuksia taasen useamman viikon ajan.

kukka86 18+0
 
Hihhei, täällä myös yksi mansikka-hirmu =D Joka päivä viimeviikosta asti mennyt litran rasia, on ne vaan niin hyviä :heart:

Rakenneultra olis 23.7 ja nyt jo jännittää. Ostettiin oikeen vaunutkin tänään, kun sattui sopivat kohdalle. Uskonn ja toivon että kaikki menee hyvin loppuun asti ja päästään vaunuja käyttämäänkin=)

Mites muilla, oletteko ajatelleet rakenneultran tuloksia miltä kantilta, jos siellä huomataankin jonkinasteinen kehitysvamma?
Me ei otettu edes veriseulontoja, koska ajatuksena on että raskauden keskeytys ei ole meille vaihtoehto ellei jotain tosi tosi tosi isoa vikaa ole kyseessä. Siis että huomataan jotain isoja vikoja esim. sisäelimissä ja vauva ei olisi elinkelpoinen.
Mutta noilla eväillä mennään, otetaan vastaan se mitä annetaan =)

Jazzy&Morso 18+1
 
voi cisu! itellä on nyt selanen tilanne et ero tuli ukon kanssa. jotenki sitä nyt vaan aattelee et ihana ku lapsi tulossa mut tosi rankkaa olla yksin. miten siitä selviää yksin?? en olis kyl ikinä kuvitellu. mulla mies on alkoholisti joka ollut nyt kauan kuivilla ja nyt sit ratkesi. Yritän vieläkin kuvitella et tää on vaan pahaa unta. pää on kyl ihan sekasi. mut kai siittä yksinkin selviää.
 
Donter lepäilee nyt vaan sitkeästi, leffoja, kirjoja, ristikoita, sudokuita, nettiä jne jne :hug:

kisseli lle haleja ja paljon voimia.

Mulla on just noita harjoitussuppareita joissa vaan kohtu menee kovaksi, tässä raskaudessa ei ole ollut vasta kuin yksi joka tuli heti orgasmin jälkeen :D Yleensä ei kyllä tuu :saint: siis niitä suppareita ei tuu :whistle: Ei taida tästä kirjoituksestakaan tulla mitään. Olematon helle sekoittanut vähäisenkin aivotoiminnan :ashamed:

Noh poksumaan tänne tulinkin

Uh ja Kuutti 19+0 *poks*
 
Hyvää kuuman päivän iltaa kaikille!

Ihanaa kuulla donter, että kaikki on siellä hyvin! Jaksamista vaan siihen lepäilyhommaan, toivottavasti paranet liikkumiskuntoon ja pääset nauttimaan raskaudesta oikein kunnolla!

Oli myös kiva kuulla lillikasta, toivottavasti teillä tärppää pian! Tulehan sitten vaikka kertomaan.. :D

Niin ja kukalle tervetuloa!
Kiisselille paljon voimia! :hug: Varmasti yksinkin pärjäät lapsen kanssa, siihen saa hiukkasen jopa valtiolta rahallista tukeakin. Lisäksi voi vaikka heti neuvolasta ja synnäriltäkin kysellä, saattaa saada esim. sellaista kotiapua siivouksen ym. muodossa sitten lapsen synnyttyä. En mene takuuseen, mutta ainakin jos koet voimiesi loppuvan, niin uskon, että apua löytyy.
Varmasti on kuitenkin parempi turvata lapselle turvallinen kasvuympäristö, kuin kaksi vanhempaa, joista toinen ei kykene vanhemmuuteensa. Tunnen yksinhuoltajia, jotka on tosi tyytyväisiä siihen, että saa itse määrätä lapsen kasvatuksesta ja muusta - niissä tapauksissa lapsen toinen vanhempi ei siis ole lainkaan (kykenevä olemaan) tekemisissä lapsen kanssa.
Muista, että vaikka ero onkin tullut, niin et ole silti yksin! Toivottavasti ympärilläsi on turvaverkko ystäviä ja sukulaisia, jotka ovat valmiit auttamaan vauvan hoidossa ja sinun jaksamisessasi. Iloisia ajatuksia!

Täällä on ollut kiire päivä, kun olen valmistellut miehen huomisia synttäreitä. Ihan liikaa tullut tehtyä ja nyt alavatsaa jomottaa. Ei kai auta kun lepäillä, toivottavasti kaikki on hyvin! Voihan noi tietty olla ihan normaaleja kasvukipujakin, jotka on vaan "sopivaan" ajankohtaan sattuneet. Vois vaikka kuunnella vähän dopplerilla, jos se rauhoittaisi... :whistle:

mamadread ja ihme 14+3 (uä 14+6)
 
fanttomi Mulla oli viime raskaudessa tuota häntäluun kipeytymistä juurikin näillä viikoilla. Se liittyy paikkojen elämiseen ja normaaliin raskauteen. :) Ikäväähän se oli, mutta ei kestänyt montaa viikkoa. Tsemppiä!

Mä tunsin eka kerran vauvan liikkeitä eilen. Katottiin jalkapalloa ja aloin ääneen pohtia, että onkohan tää kuplinta pikkuisen liikettä. Tänään se sit toistui ja kuuntelin dopplerillakin samaan aikaan. Aikamoista monotusta tuli luureihin. Eli kyllä ne liikkeet näyttää jo tuntuvat. Tosi hentoisia kuplien poksumisia vielä ovat. Esikoiselta tunsin liikkeet eka kerran rv 17+4 ja ne tuntui heti jo potkuille. En varmaan ollut tajunnut silloin tällaista kuplimista vauvan liikehdinnäksi.

Tsemppiä helleviikkoon ja juokaa paljon!

Mandy ja pallero 15+3
 
Kukka tervetuloa, sulla näyttäisi olevan sama laskettu aika kun mullakin!!! =)


Kisseli
:hug: ja voimia tilanteeseesi! Raskaus on jo itsessään tarpeeksi mullistava kokemus että silloin sallisi jäävän kaiken muun ylimääräisen shitin pois. Mutta elämä ei ole sellaista...
Sulla on todella kurja ja rankka tilanne ja ymmärrän millaisia tuntemuksia käyt lävitse :hug: On inhottavaa joutua kamppailemaan muiden asioiden kanssa silloin kun pitäisi saada nauttia vaan raskaudesta ja vauvan tulosta. Mutta elämä ei mene suunnitelmien mukaan vaan se tulee sellaisena kuin tulee. Miehesi ratkeaminen ei todellakaan tullut parhaimpaan hetkeen mutta parempi nyt kun myöhemmin lähempänä vauvan syntymää tai hänen jo synnyttyään. Nyt sinulla on vielä enemmän voimia käytettävissä asioiden järjestämiseen ja suremisen läpikäymiseen.
Tiedän että järkipuhe ei lohduta ehkä paskaakaan, tunteet ovat liian suuria ja voimakkaita, mutta mielummin yksinhuoltaja kuin eläminen alkkiksen kanssa, eikö vaan?!! Nyt sinun on jo ajateltava tulevaa vauvaasikin. Ja kyllä hitossa tulet selviämään siitä yksinkin!!! Miksi et tulisi?!! On se kovaa ilmanmuuta, mutta on ne muutkin selvinnyt. Ja apua saa aina. Voi sua...
:heart:

Tässä on kuitenkin syntymään asti aikaa ja tapahtuahan voi vaikka mitä. En tiedä yksityiskohtaisesti teidän tilannetta, mutta olisko mahdollista että mies tulisi järkiinsä ja pääsisi uudestaan kuivulle?!! Voisitteko mennä yhdessä esim. perheneuvolaan?!

Minä toivon sinulle/teille kaikkea hyvää tulevaan ja että pystyt kaiken tämän keskellä nauttimaan myös raskaudestasi. Pidä huoli itsestäsi :hug: Olet ajatuksissa.
 
Kisseli oikein paljon voimia tilanteeseen! :hug:

Kukalle tervetuloa!

onpa teillä jollakin pitkät välit neuvolaan, mulla vois olla jo pitempikin tahti, mut ei kuulemma käy...Tajusin, että itsellä on kahen viikon sisään kolme kertaa mentävä, kaks kertaa neuvola ja siinä välissä rakenneultra...No ei voi ainakaan sanoa, ettei saa neuvolaan aikaa...mut musta toi on jo liikaa...

Verenpaineet on vähän alakantissa, eilen illalla 86/44 :whistle: Ja olokin oli kyllä sen mukainen...no sain ne sitten lopulta hieman nousemaan 88/66
 
moi!täällä kans jouluvauvaa odotellaan, la 30.12.2010 eli NaomiFatou, NKL, 1.
vaikka noita raskausviikkoja ei viel ihan hirveesti takana oo niin kyl tää helle tuntuu jotenkin uuvuttavammalta kuin ei raskaana, voi siis vain kuvitella mitä viimeisimmillään olevat joutuvat nyt kestämään :eek: jaksamisia siis kaikille!
helsingissä ei kyl usein neuvola-aikoja oo, tai ainakaan siinä neuvolassa jossa käydään...oon ihan ihmetellyt kertojen vähäisyyttä kun raskaanaoleva kaveri espoossa ravaa neuvolassa/lääkärissä yhtenään ja ihan peruskäynneillä, ei siks et ois jotain ongelmia raskauden sujumisessa :whistle: no kai noi paikkakuntakohtaiset erot on sitten suuria...
 
Paljon voimia kisselille! :hug:

Ja Kukalle ja NaomiFatoulle tervetuloa mukaan! :flower:

Ei mitään uutta sitten eilisen. Kuvittelin tuntevani supistuksen eilen, mutta en sitten tiedä. Liikkeitä ei vieläkään tunne, ei edes pienenpientä kuplimista.

neitoperho & toukka 15+4

 
Tervetuloa Kukalle ja NaomiFatoulle, Naomin kanssa meillä onkin sama laskettuaika, synnyrinä täällä vaan kättäri :)

Kisseli Jaksamista :hug: Varmasti pärjäät yksinkin ja apua saa aina jostain jos uupuu :flower:

Neitoperho Noi myrkyt mun käsittääkseni tutkitaan kaikista, mut harvemmin niitä ilmoitetetaan (varsinkin jos on isot määrät verrattuna muihin) kun ei kerta oo pakko ilmoittaa. Eli minkä tutkimuksen luin niin puhtaimpia oli Herbalifin ja Tohtori Tolosen kalaöljyt. Ite sit ostin noita herbalife kalaöljyjä, koska oli vielä himpun puhtaampia.

Helinä ja 15+5
 
Ja hemppa sen kun jatkaa laskuaan rautalääkityksestä huolimatta . Nämä kuumatr ilmat eivät yhtään auta oloa! Tuska!!! Muutaman pykälän lasku vielä niin kuulemma "jatkotoimenpiteitä", mitä sitten ovatkaan. Tänään rv 19+4.
 
Heips ja oikein ihanan aurinkoisia kesäpäiviä kaikille! on se mukava ku on kesä ja tuntuu että kaikki vaan valittaa että ku on nii kuuma!! siitä pitäisi nyt osata nauttia, ku kerranki on lämmin! :)
En oo kerenny kirjoittelemaan, olen ollut virossa vähä lomalla ja shoppailemassa :) oli ihana, ku sieläki oli niiiin hyvät ilmat :) Paitsi päänsärky vaivasi melkee koko matkan :/

neuvola ajoista täällä niitä on ihan tarpeeksi useasti eli neljän viikon välein + sitten ultrat ja täällä ultrataan joka kerta neuvolassa, se on itestä mukava :) Sitten rv30 jälkeen on neuvola kahen viikon välein ja olikohan rv36 jälkeen on viikon välein. :)

Jännitttää, tasan viikon päästä rakenneultra! <3

marrari ja rakkauspakkaus 19+2
 
Heipsan

Kestoilusta oli alkuketjussa ( kait ) puhetta, ja täällä tuleva kestoilija, tai no, 1. lapsi osakestoiltu, toinen täyskestoiltu, ja luonnollisesti tullaan kestoilemaan "perintö"vaipoilla. Kestojen pesuaineista, ja ylipäätään mitä käytän, on Allegro. Zeoliitti, hajusteet ja huuhteluaineet on kestoille pahaksi, fosfaattia saa olla, se ei haittaa. Fosfaatitonta pesuainetta käyttäisin jos ei olisi kunnan viemäriverkostoa ( fosfaattia joudutaan joka tapauksessa lisäämään jätevedenpuhdistamolla, jotta biologinen puhdistus toimisi )

Muuta... Olo on seestynyt keskiraskauteen, mitä nyt helle vaivaa. SI-kivut hävisivät eikä liitoskipujakaan ole vielä.

Kisselille ja Cisulle

:hug: :hug:

Miime rv15+4
 

Yhteistyössä