***Joulukuiset lumihiutaleet 2010- LOKAKUU***

sairaalakassia en oo mäkään pakannu, enkä pahemmin edes miettiny. Aattelin kyl listan kirjottaa hyvissä ajoin et sit jos kiire lähtö tulee ni ei tartte ku kasata tavarat kasaan tai sit jättää lappu miehelle. Joudun aina muutenki kirjottaan lapun, et mitä täytyy ottaa mukaan, koska muuten unohdan ihan olennaisetki asiat =)

kotiutumisvaatteet valitsen joko jo noista olemassa olevista vaatteista tai sit voi olla et käyn viel erikseen sellaset ostamassa =) täytyy kattoa sit lähempänä..mielihän ehtii muuttua muuten miljoona kertaa :LOL:

väsymys on täälläkin samaa luokkaa kun alkuraskaudessa. Verikokeissahan siis selvis et rautavarastot alkaa olla finaalissa ja 2 viikkoa oon nyt syöny rautaa. Huomen on neuvola joten näkee onks Hb:lle tapahtunu mitään. Viimekshän se oli viel 135, mut tosiaan rautavarastot laskee eka ja Hb tulee perässä. Edelleen yöunet venyy 10-12 tuntisiks. Tosin ku mä heräilen niin usein niin en tosiaan nuku ton vertaa öisin.

Mäki kovasti odotan et saa alkaa laittaan joulutavaroita esille. Viime vuonna ostelin aika paljon joulukoristeita ja -valoja, joten nyt niitä alkaa olla aika hyvin. Voi olla et jotain ostelen tänäki vuonna, jos sattuu joku erityisesti pistämään silmään. Eilen ostin sellasen tähdenmallisen ikkunaan laitettavan valokoristeen =)

(.) Näin muuten toissayönä unta et vauva synty joko 36+3 tai 39+3 viikoilla, en enää aamulla muistanu muuta ku ton ??+3 varmasti, eli katotaan pitääkö omalla kohdalla paikkansa et vauva syntyy joku sunnuntai =)

Vielä ois muuten reilu viikko siihen et jos vauva päättää syntyä niin ei automaattisesti tuu siirtoa Hkiin. Täällä raja siis 32+0.

fanttomi & 30+5
 
Hyvää tiistaita kaikille!

Mä oon päättänyt, etten pakkaa sairaalakassia ennen kun tulee täyteen 32 raskausviikkoa. Ihan vaan siksi, etten missään nimessä aio synnyttää ennen noita viikkoja. :D

Muhun iski eilen joku sisustuskärpänen ja tein piiiitkän listan siitä, mitä vauvanhuoneseen pitäis vielä väkerrellä ja laittaa. Meillä ei siis oo tuolla huoneessa mitään kalusteita ollut ja se on vasta nyt hiljattain maalattu ja listat kiinnitetty. Verhot mä oon sinne jo ostanut ja sänky on valmiina ja sit meillä on se pyörillä liikuteltava kehto meidän omaan makkariin kakkossängyksi ja vaunut. Viikonloppuna olisi tarkoitus koota huoneeseen vaatekaappi, josko sitten alkaisi vaatteitakin pesemään. Äitiyspakkaus ei oo tullut vieläkään, tosin päätös siitä tuli viikko sitten, joten eiköhän sen pakkauksenkin pian pääse postista noutamaan. Sit pitäis jaksaa hakea kellarista kaikki vauvanvaatteet ja käydä ne läpi.
Vielä kun sais lääkäriltä jossain vaiheessa raskautta luvan puuhastella vähän enempi, niin sais noita kaikkia kivoja hommeleita hoidettuakin! Kyllähän mieskin ne osaa tehdä, mutta ois tosi kiva itse päästä vähän hypistelemään ja touhuamaan..

Tietääkö joku muuten, missä myytäisiin n. 55cmx110cm kokoisia patjoja? Me heitettiin vanha patja roskiin kun sitä oli säilytetty ulkovarastossa ja nyt pitäisi jostain kekkasta uusi. Itse en juuri pääse kauppoja kiertelemään, joten siksi olisi kiva, jos joku vaikka sattumalta olisi lähiaikoina ostanut ton kokoisen patjan jostain. Mun vanhemmat on sen luvanneet etsiä, ainakin ikean patjat oli olleet 60cmx120cm eli turhan isoja.

mamadread ja ihme 28+4
 
Moikka taas kaikille pitkästä aikaa! Täällä on niin kauheeta kiirettä pitänyt etten oo kerennyt palstaa muuta kuin lukemaan sillon tällön.

Viikko sitten tuli verta ja kävin päivystyksessä sekä äippäpolilla sen takia, mutta lopulta todettiin että veri ei ollut edes peräisin kohdusta vaan jostain limakalvoilla olevasta verestävästä alueesta. Kaikki siis hyvin :) Pääsin tosin ylimääräiseen ultraan sen takia :p Oli tuo vauva vihdoin kääntynyt oikein päinkin :) Tosin ihmetyttää että tuolloin äippäpolilla jouduin antamaan pissanäytteen ja sanoivat ettei saa paikkoja pestä ja pitää olla virtsaamisen alusta otettu näyte. Nyt sitten eilen soittivat tuloksista et näyte on "likainen" ja joudun antamaan uuden. Käskivät kiinnittää huomiota siihen että tekee pesun sitten varmasti oikein ennen kuin antaa näytteen keskivirtsasta.. Oon nyt ihan et häh, miks sit viimeks annettiin tollaset ohjeet ja nyt ihan päinvastaiset. No samapa kai se, aamulla kävin antamassa uuden. Tuloksia odotellessa...

Neuvolassa kävin normikäynnilläkin ja kaikki oli niin kuin pitääkin.. Pikkuinen on kuulemma todella vilkas :D Sit se terkka sano et ens kertaan mennes pitäis päättää et otanko influenssa-rokotteen, jossa on mukana myös jotain sikainfluenssaa vastustavaa ainetta. Mun mielipiteet rokotuksista on nykyään vähän nihkeät, joten ajattelinkin nyt teidän muiden mielipidettä kysellä että mitä mieltä ootte et kannattaako tuo rokote ottaa? Onko jollain tietoa sen hyödyistä ja haitoista enemmän?

Sairaalakassia en oo vielä pakannut ja tuntuu että muuttojen takia kaikki tavaratkin on koko ajan hukassa :( Eka muutto on nyt loppuviikolla. Muutetaan todennäköisesti mun vanhempien luokse kun ei muutakaan paikkaa oo. Päästään muuttamaan tonne uuteen asuntoon vasta marras-joulukuun vaihteessa. Toivottavasti siis pikkuinen pysyy masussa mahdollisimman pitkään niin sais kaikki kuntoon ennen synnytystä. Tosin en tiedä onko musta paljon apua muutossa kun sitten on viikkoja jo 36. Ilmoitin muuttoporukalle jo että mä toimin sitten työnjohtajana :D

Täällä ollaan myös jo joulufiiliksissä ja odotan nyt jo ihan hirmuisesti että pääsis jouluostoksille :) Otin tossa yhtenä iltana jo varaslähdön jouluun ja ostin glögiä. Tuli kyllä niin jouluinen olo siitä tuoksusta :)

Mutta nyt täytyy poistua taas. Hyviä vointeja kaikille! :)

Ria + 'Jomppe' 30+1
 
Mullekaan ei oo tullu edes mieleen vielä pakata sairaalakassia tai edes miettiä mitä tarvis ottaa mukaan. Toivotaan, ettei sitä kassia ei tarvita vielä moneen viikkoon. Muutenkin vauvajärjestelyt on ihan vaiheessa - koneellisen saatuja vauvan vaatteita oon pyöräyttänyt puhtaaksi. Vaunut puuttuu edelleen. Piti priorisoida taloudellisesti auton lämppäriä ja talvirenkaita, joten vaunut on senkin puolesta jääny vielä toistaiseksi hankkimatta. Mun joulujärjestelyt taitaa olla samaa sorttia kuin edellisinä vuosinakin - ostan glögiä joskus joulun tienoilla kaupasta, jos muistan :D
 
Piti vielä kommentoida, että aivan uskomatonta, että olen töissä enää reilu 3 viikkoa! Kaikki jää ihan vaiheeseen - etenkin, ku roikkuu työajalla täällä keskustelupalstoilla tuulettamassa aivoja :D
 
mamadread: Me käytiin juuri lauantaina ostamassa patja Etolasta, leikkasivat siellä vaahtomuovista haluamaamme kokoon. Siihen sitten vain joku pussilakana päällysiksi. Laitatteko muuten myös petauspatjaa vai vaan patjansuojus ja lakana?

Monet on kärsineet nenän kuivumisesta. Siihen suosittelen kyllä tuota nenäkannua ja jokapäiväistä huuhtelua.

Täällä mennään jo hurjilla viikoilla, 32 + 2. Enää 12 työpäivää jäljellä! Kyllä sitä lomaa on jo odotettukin! Sairaalakassia en vielä ole pakannut, mutta on se käynyt mielessä. Mun äiti sanoi että molemmat minä ja siskoni synnyttiin 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen, eli asennoidun kyllä tässä vähän samanlaiseen odotukseen. Jos siitä jotain osviittaa voi ottaa.

Vielä puuttuu myös jotain pienempiä hankintoja kuten tuttipulloja, rasvoja ja öljyjä tms.

Mun sisko on järjestämässä mulle baby showerit marraskuussa. Onko muilla ollut/oletteko pitämässä ja onko minkälaisia kokemuksia?
 
hellurihei! täällä oli neuvolapäivä jälleen..kaikki ihan ok, sf-mitta oli pompsahtanu 32, eli yläkäyrän yläpuolelle, jooh johan ultrassa pari vko sitten varoteltiin isosta vauvasta mutta nyt iskee ihan pienoinen paniikki jos tää kasvaa 5kg..esikoinen oli 4.5kg ja tuli kyllä ihan helpolla muttah..sano neuvolatäti että jos meinaa kasvaa ihan megabeibiksi niin sitten käynnistystä varmasti harkitaan vakavasti. noh 2.11 on kokoarvio ultra, sitten ollaan taas viisaampia.. meitin neitokainen oli jo melkein kääntynyt pää alaspäin, oli vielä hieman viistossa mutta ehkä se siitä ;) mitään ihmeempiä en viittinyt valitella kun oli nuorimmainen mukana omassa kasvukontrollissaan mutta olisi tietysti kannattanut niin olisi voinut apuakin saada, selkä on ihan finaalissa, mutta toisaalta onhan tuo mahakin kasvanut..pahoinvoinnit on vaan pahentuneet mutta eipä niille mitään voi..sanoinkin terkalle että nooh enään n.9vko jäljellä, pitää ajatella positiivisesti ;) raskausajan diabetestä ei nyt enään seurailla ellei paino ota jotain ihme spurttia, nyt oli tullut 190g/vko että ei paha...pari kiloo yhteensä..

mulla on kyllä ihme kiukuttelukausi päällä! tussahtelen miehelle ihan turhista asioista ja kyllä harmittaa, mutta minkäs teet, ne vaan tulee jostain :D tänäänkin kun ajeltiin tuossa äipältä kotiin niin mies sanoi että tarvis hommata uudet pyyhkijänsulat autoon johon mä hermostuin että juu niin tarvis ostaa sänkyä ja vaunut ja tuttipulloja ja vaipppoja ja vaikka mitä muutakin mutta herraa ei näytä ne kiinnostavan! ..mies kattoi hiukan pitkään meikäläistä ja tokaisi vaan että kunhan nyt ohimennen niistä sulista mainitsin..niinpäh.. noooh ehkä tää tästä tasaantuu.. on vähän vissiin kroppa sekasin, eilen katteltiin junnun kanssa paavo pesusientä niin mua rupes ihan törkeesti itkettään kun siinä oltiin paavolle ilkeitä :D ...että näin..
mutta kaippa mä tästä meen kattoon jotain syötävää, huomasin just että on päiväruoka taas unohtunut tältä päivältä mutta ei kyllä nälkäkään ole..noh mutta palataan ja hyviä vointeja kaikille!!

mipe&möhkäle 31+0 ..poooks..
 
Hellou pitkästä aikaa..

Nyt ei ole aikaa lukea muiden kuulumisia ja keskitynkin nyt vain omiini.
Mullahan oli viime keskiviikkona se kontrolliultra istukan takia ja parin tunnin odottelun jälkeen pääsin lääkärin ultrattavaksi. Lääkäri oli ulkomaalaistaustainen ja erittäin hiljainen. Ruudulta seurasin kun mittaili vauvan päänympärystä, vatsaa ja reisiluuta ja ihan kaikki mitat mitä otti niin vastasivat viikkoja 28-30. Mulla kuitenkin viikkoja kasassa 32+2. Jossain kohtaa L. sanoi että paino on 1365g. Kysyin sitten, että eikös se ole aika vähän? Niin hän ei osannut vastata minulle. Hetken päästä tuli kätilö huoneeseen ja L laittoi kätilön tarkistamaan painon jostain taulukosta. Ja painon olisi pitänyt olla 1600-1800 g. Sen jälkeen L sanoi että laitetaan uusi aika 2 viikon päähän, että painoa pitää tulla 200g/2 viikossa. Tarkistin vielä ennen lähtöä että siis 200g/viikko, mutta ei, vaan 200g/2 viikkoa. Muutapa lääkäri ei sitten sanonutkaan. Iltapäivällä mulla oli sitten vielä neuvola ja ei tuo SF-mittakaan ollut kasvanut kuin "ehkä" puoli cm kahdessa viikossa. Käsin kun th tunnusteli niin sanoi, että on kyllä pieni. Koko keskiviikon oli sitten tosi paha mieli ja huoli pikkuisesta kun minulle jäi täysin epäselväksi tarkastiko L istukan toimintaa ja virtauksia ollenkaa. Yritin varailla aikaa yksityiselle, mutta kun täällä pohjoisen pikkukylässä ei ole aina saatavilla yksityisiä lääkäreitä jotka ultraavat.
To aamuna soitin sitten äitipolille ja onnekseni sama kätilö sattui puhelimeen joka oli edellisenä päivänä töissä ja hän oli itsekin aika ihmeissään tästä ja pahoitteli lääkärin puolesta hänen kielitaidottomuuttaan. Kätilö lupasi soittaa minulle seuraavana päivänä kun paperit tulevat sanelusta takaisin ja kertoa mitä siellä oikein näkyi, vai näkyikö. Perjantaina kätilö sitten soittikin ja lääkäri oli onneksi katsonut istukan toiminnan ja siinä ei ollut mitään huomautettavaa ja pienikokoisuuteen ei löydy ainakaan toistaiseksi mitään syytä. Kätilö myös sanoi, että seuraavalla kerralla sinulla on varmasti eri lääkäri ultraamassa. Hieman helpotti omaa oloa jo pelkästään sekin tieto että joku muukin vauvaa tutkii. En kuitenkaan jaksa ajatella että tämä minut ultrannut lääkäri olisi ollut ammattitaidoton, mutta todella paha mieli jäi siitä puhumattomuudesta ja kun ei mitään kommenttia irrronnut.

Palaan myöhemmin lukemaan ja ehkä myös kommentoimaan kirjoituksianne. Nyt on kiirus hakemaan mies töistä.

Unelmahöttö ja Kuutti 33+1
 
Viimeksi muokattu:
jääräpää, pakko sanoa että ite oon ja ihan raivona koko ajan. Ihan mitättömistä asioista. Kaikki meillä kotona sydämestään toivovat että synnytys olisi jo pian että loppuisi tää mun "purkautuminen" kaikesta:kieh: Oon selitellyt että olo on niin hankala jo ja yöunet pikku pätkiä, liikkuminen koko ajan hankalampaa ja tekemistä riittäis vaik kuinka (muutto vielä kesken uuteen kotiin, remppa saatiin just eilen valmiiksi).

Sairaalakassia ei ole pakattu täälläkään vielä. Vauvan sängyn sain laitettua valmiiksi ja osan vaatteista olen pessyt.. Ekat vaipat on ostettu ja ensimmäinen tuttipullo varuiksi hankittu kaappiin:heart: LA on kuitenkin 1.12. ja ultran mukaan 27.11. Mut kyllä sen kassin vielä ehtii...=)

Porvoon Hoplopissa vietetty tämä päivä seitsemän 5-12-vuotiaan lapsen kanssa ja olo sen mukainen.. Supistuksia pukkaa.. Rento, lupsakka saunakäynti ja sitten pitkälleen. Hyvää viikkoa kaikille!!!

Piianen ja Mökönen 33+6 (uä 34+3)
 
Ekaksikin kaikille :hug: tasapuolisesti!

Sairaalakassi + vaatteet ihan aloittamatta koko homma vielä.

Tänään tuli postissa iiiiiiiiiiiiiiiiiihana Boob warmer huppari ja kolmet carriwellin comfort bra liivit (jotka hyviksi havaittiin edellisessä imetysmeiningissä). :)

Täällä vaan sairastetaan ja sairastetaan ja en jaksa yhtään mitään. Sain antibiootit ja esikoinen myös kotihoidossa. Silmätulehdukset meillä molemmilla + muita tulehduksia läjäpäin...huoh. meni siis ihan plörinäksi vikat työpäivät, kun jouduinkin yhtäkkiä saikulle ja olisi siis enää yksi päivä töitä. Jotenkin ne työt pitää saada pakettiin, vaikka oonkin saikulla, mutta juuri nyt ei riitä voimat mihinkään. En jaksa kävellä ku jotain ihan töpsöttelevää mummokävelyä ja herkästi supistaa.

Ollaan nimiasian kanssa ihan hukassa, kun alkoi tuntumaan, että aluksi mietitty ei sittenkään ole hyvä :)

k&pikku-asukas 34+4
 
Unelmahöttö :hug: kyllä kaikki selviää, ja onneksi sait uuden ajan, jossa sitä katsotaan uudelleen. Voihan se olla, et lääkäri on mitannut väärinkin. Ja se on hyvä, et istukka toimii. Mutta tärkeintä on, että asiaa seurataan.
Mulla kokoarvio oli 32+2 oli 1760g, ja sitäkin koko lääkärikööri (olivat isolla kierrolla osastoilla) sanoivat, että ei mene normikäyrän mukaan, vaan pikkasen alakäyrän yläpuolella. Mutta totesivat, etten ole itsekään mikään iso, joten...Joten en oikeesti tiedä kuinka iso sen sit pitäis olla, jos sulle on taas sanottu toista. Mullakin parin viikon päästä 1.11 uus kontrolli kohdunkaulantilanteesta ja kai ne kattoo sitten ton painoarvionkin samalla.

Tuolla sanotaan kyllä, et paino nousis n.250g viikossa.
Libero


33+2
 
Huomenta! Onko täällä kenelläkään ollut raskauden aikana huimausta? Mulla jotenkin tuntuu, että pää on ikäänkuin "sumea" - yleensä siis en ole pyörtyiylevää sorttia. Lääkäri on vasta perjantaina. Verenpaineenkin tuossa mittasin, kohoamaan päin ikävä kyllä onn, 133/85 heti aamusta, vaan eipä ole sekään koskaan mitenkään erityisen matala ollut, joten tuskin siitäkään johtuu.

Sitten ihan toinen juttu. Kirjooko täällä kukaan vauvan vaatteita? Mulla on sellainen Janomen kirjova ompelukone ja olen kirjonut jo läjän vauvan pyyhkeitä (meillä on vauvan nimi jo valmiina) ja seuraavaksi ryhdyn ompelemaan ruokalappuja ja sitten kirjomaan niitä. Lisäksi ajattelin potkareihin laittaa jos en nimeä niin ainakin nimikirjaimen.
 
Unelmahöttö :hug: Hyvä että asiaa seurataan. Noi ultranmitat voi heittää helposti puolikin kiloa.
Mulla on molemmat lapset ollut puoli kiloa isommat mitä ultra on arvioinut.

espoir Mua huimaa melkein päivittäin. Mulla on tosin alhainen verenpainekin,en sitten tiedä johtuuko siitä vai jostain muusta,mutta joka raskaudessa ollut sama juttu. Välillä joutuu ottaa seinästä tukea,kun tuntuu että kaatuu. Ei kuitenkaan pyörrytä eikä ole huono olo.

Sairaalakassi Ei ole pakattu vielä. Tuskin sinne hirveesti tavaraa edes pakkaan. Molempina kertoina melkein kaikki tavarat on jäänyt käyttämättä :D

Bamse 33+4
 
Neuvolasta jälleen kotiuduttu.

Viikot 30+6 (27+6)
Hb 134 (135)
pissa puhdas (puhdas)
RR 144/91 (147/96)
syke 140 (150)
liikkeet ++ (++)
turvotus + (+)
sf-mitta 30,5cm (26,5cm)

Terkan mukaan vauva oli rt:ssa. Mä en niin varma oo tosta asennosta ku se tuntuu kääntyilevän useita kertoja päivän aikana tai sit se vaan hinkkaa jalkaa/pyllyä tohon kylkeen =) Turvotuksesta th sano et mun sormet on ihan pullukat :LOL: ja et mahaanki jää selkeät painantajäljet tosi herkästi. Eli ei mun kaikki paino oo onneks läskiä =) Ja sitähän on siis tullu jo yhteensä 17kg!!!

Eilen kasattiin vaunut miehen kans. Vitsi et ne on kyl NIIIIN kivat =) Ja oli tosi helppo koota, ei tarvinu olla mikään einstein siinä hommassa :LOL: Enää ei puutu ku vaipat ja vauva :heart:

fanttomi & 30+6
 
Mulla oli eilen neuvola. Kaikki muuten ok, mutta pissassa oli kahden plussan verran sokeria. :O Ens viikolla menen sitten sokerirasituksen. Toivon todella, että diagnoosina ei ois raskausdiabetes.

Sairaalakassia en oo vielä pakannut, saati miettinyt mitä sinne laittaisin. Putsailin aamulla kylläkin turvakaukaloa esikon jäljiltä ja kokosin puolikovan kantokopan vaunuihin. Jotain on siis tehty. :)

manna- Tosi hienoa kuulla, että parisuhderintamalla kulkee paremmin! Odotuskin sujuu mallikkaamin, kun ei tarvi suuria resursseja kohdistaa parisuhteen koossa pitämiseen. Hyvä juttu! :heart:

neitoperho Hikka tuntuu juuri sellaisena nopeana toistuvana sytkytyksenä. Ainakin mulla.

mamadread Meidän esikon pinnasänkyyn ois varmaan pitänyt olla juuri tuon kokoinen patja, mitä haet. En tajunnut silloin mittailla. Haettiin Ikeasta normi-pinnasängyn patja ja leikkasin sitä sitten mattopuukolla pienemmäksi. Suojus takaisin paikalleen ja vähän kääntelin reunoja patjan alle. Hyvin on jo reilun vuoden palvellut.

Ria88 Hyvä, että kaikki olikin hyvin ja pääsit näkemään jälleen vauvelin. :) Mä odottelen myös joulua ja pari iltaa oon lipitellyt glögiä. :p

Baby showerit Minä ja 2 kaveriani pidettiin itsellemme yhteiset babyshowerit kesällä 2009. :) Muita ei siis ollut paikalla. Painettiin vauvoille bodyt, syötiin hyvin ja höpöteltiin vauvajuttuja. Niin ja jokainen oli ostanut lahjan ja ne sitten arvottiin, että mikä meni kenellekin. Oikein mukavaa oli! Perinteisesti kait joku kaveri järkkää raskaanaolevalle baby showerit.

Unelmahöttö Kylläpäs sun kohdalle on sattunut kökkö lääräkri. :hug: Koita olla rauhallisin mielin, vaikka varmaan mietityttää tuo paino. En osaa kyllä siihen ottaa kantaa. Onneksi seuraavassa ultrassa sulla onkin joku muu lääkäri!

huimauksesta Mulla heittää välillä päässä, kun nousen nopsaan. Ja tämä johtuu käsittääkseni (mulla ainakin) alhaisista verenpaineista.

Ei kait tänne muuta ihmeitä. Mäkin pääsen tällä viikolla kolmekymppisiin! :D

Mandy ja pallero 29+5

Muoks! Ai niin liikkeistä piti sen verran sanoa, että vauveli on kyllä nyt vaihtanut asentoa poikittain. Jalat ja potkut tuntuu aika monesti oikeassa kyljessä navan korkeuksilla ja pää+kädet (?) vasemmassa alanurkassa. Tai musta tuntuu, että lapsonen on raivotarjonnan ja poikkitilan välisessä asennossa. :) Vilkas hän ainakin on!
 
Viimeksi muokattu:
Täällä yksi hyvävointinen odottaja - olo on väsynyt, mutta onnellinen. Kymmenen työpäivää jäljellä, kohta 33 viikkoa kasassa. Työkaverit ja lapset kyselevät, miten menee, ja kehuvat mahani kasvavan komeaa vauhtia. Mahan yli vedetty hame on jo helmasta lähes liian lyhyt, mutta jalat ovat sutjakkaassa kunnossa, joten ihan kiva niitäkin on vähän näyttää. Mieheni on lämpiämässä perhevalmennukseen tuloon, kun olen hormonihöyryissä sitä tarpeeksi itkenyt. Hyvä ja hieno mies hän on, ja mikään ei tee minua onnellisemmaksi kuin hänen onnelliseksi tekemisensä. Siksi tulee liikaakin riehuttua kotitöissä, kun tietää, että miehelläkin on ollut raskas työpäivä.

Sijaiseni palkkaaminen on työn alla, olen ollut haastatteluissakin mukana, ja kyllähän se mietityttää, miten minun "korvaamattoomuuteni" korvataan :D Ei vaisinkaan, vaan lähinnä mietin empaattisesti, kyllä kyllä parka joutuu kovaan paikkaan. Itselläni on ollut niin rankkaa pari vuotta, ja siksikin vauva on juuri nyt tulossa. Vähän pällilomaa :) Toisaalta syksy on sujunut ihanasti ja olisi kivaa jatkaa vain samaan malliin.

Vauva on ollut samoin päin ja periaatteessa samassa asennossa jo yli kuukauden: pää syvällä leveässä lantiossani, selkä vasemmalla kyljellä ja jalkapohjat oikeassa kyljessä navan korkeudella, siis 90 asteen kulmassa. En tietäisi, miten päin lapsi on, jos en neuvolassa olisi kuullut. Nyrkkien liikettä en niin tunne, mutta toisaalta alamahassa on tilaa haroa tyhjää. Kohtu ihan kumisee tyhjyyttään oikealla alhaalla. Jos minä olen väsynyt, ei vauvakaan liiku, mutta lepo aina auttaa. Liikelaskua en siksi ole tosissaan tehnyt ihan kelloa katsoen.

Turvotukseen auttaa kai pakastemansikka. Itselläni ei vieläkään ole turvotusta ollut, mutta en sitten tiedä, onko se marjojen ansiota vai muuta onnekkuutta.

Taitaa olla vähän oikeaa supistelua jo täälläkin, mutta lähinnä raskaita työpäiviä seuraavina öinä. Liikkeelle pääseminen auttaa aamumöllöoloon. Eiköhän se vauva jo kohta sieltä tule! Kaksi viikkoa kun ainakin jaksaisi kasvaa, niin oltaisiin melkein turvallisilla vesillä.
 
Kiitos kaikille patjavinkeistä! Onneksi tosiaan hätävarana voi ostaa patjan ja pätkäistä sitä sitten itse haluamaansa kokoon. Tietysti ois kivempi löytää valmiiksi sopivan kokoinen patja, kun tolleen ostettuna ja silvottuna tuntuu, että raha menee vähän hukkaan.. Kiva tietää, että ainakin etolasta saa mittatilaustyönä, jospa sinne sitten!

Huimausta on mullakin silloin tällöin, mutta mulla on kyllä verenpaineet joka kerta neuvolakäynneillä olleet alhaisemmat kuin edellisellä käynnillä, joten veikkaan, että mun huimaus johtuu jostain äkillisestä verenpaineen laskusta. Pidän salmiakkia aina mukana laukussa, jos se muka sit vaikka auttais noihin huimauskohtauksiin.. :) Onneks niitä ei tuu usein!

Tesmis mä en ymmärrä, että miten sun vauva ois pieni, kun eiks tollainen painoarvio oo noille viikoille ihan normaali? Ainakaan mun esikoista ei ikinä sanottu liian pieneksi noille viikoille, vaikka ehkä sillä ei enää siinä vaiheessa ollut merkitystä kun synnytys oli jo käynnistynyt... Jopa siinä vau-kirjasessa, minkä sai neuvolasta, on muistaakseni 33. raskausviikolle merkitty keskimääräiseksi painoksi 1800g.

Unelmahötölle tsemppiä! Onneksi istukka toimii ja on kunnossa!

Täällä alkaa kyllä joillain olemaan kunnioitettavasti viikkoja kasassa! Ensi kuussa saadaan varmaan ensimmäiset vauvatkin jo, toivottavasti itse pysyisin kuitenkin vielä kasassa sinne joulukuulle asti.

mamadread ja ihme 28+5
 
saz
Azalealle yöllisiin hengitysvaikeuksiin: tää tuntuu varmaan tosi typerältä kommentilta mutta.. Meillä on kuiva ilma makkarissa ja mulla auttaa kun siirrän pyykit kuivamaan makkariin illalla. Pahimpina öinä laitan nenään sumutettavaa kosteuttajaa mut se on aika inhottavan tuntusta mun mielestä kun on sellasta öljyistä sumutetta. Ton niksin kuulin neuvolasta kun pojalla oli alkuun tukkoisuutta enkä halunnut mitään ilmankostuttajaa (keräävät kuulemma helposti bakteereja).

Supistuksista mäkin olen huolissani. Kivuttomia suppareita tulee ihan useita tunnissa ja saattaa tulla jatkuvastikin, mutta en ole ollut huolissani kun eivät ole kipeitä. Tulee sitä enemmän mitä enemmän puuhastelen, mutta aina ei voi vaan lepäillä. Mutta nyt kun on ollut lapsen synttärihässäkkää ja syksyisiä pihatöitä jne niin supistukset ovat välillä hyvinkin kivuliaita, ihan niiden " oikeiden synnytyssupistusten" tasoisia. Mutta näitä ei ole tullut kuin pari illassa, ei mitenkään säännöllisesti, muuten olisin lähtenyt jo synnärille. Ihmetytti neuvolassa kun pyysin et lääkäri katsoisi tilanteen, niin kommentti oli että ei ehdi, ja mee synnärille vaan ja vaadit tsekkausta jos niitä supistuksia alkaa tulla säännöllisesti. Lähinnä siksi olisin halunnut tilanteen tarkastuksen että tiedän välttää rasitusta jos paikat sitä vaatii.. Vähän kyllä pisti vihaksi, ekaa kertaa en ollut neuvolaan tyytyväinen. Tuntuu et se kätilö vähän vähätteli mun tuntemuksia, kyllä mä kuitenkin jo yhden lapsen synnyttäneenä tiedän olla hössöttämättä jos supistukset ei oikeesti olisi niin kipeitä... Seuraava lääkäritsekkaus on siis mulla vasta 4-5 viikon päästä, jollon tarkastetaan tarjonta.

Espoir: mulle lääkäri sanoi että kohdunkaulaa ei saisi räpläillä usein ettei se ala sen tiheän tutkimisen takia liian aikaisin avautumaan... Olikohan siinä sitten mitään perää..? :O Kyllä muakin pisti vihaksi kun kukaan ei tarkistanut tilannetta vaikka olen huolissani ja saan välillä kipeitä supistuksia. Osais sitten oikeesti varoa rasitusta jos siihen olisi tarvetta. Muuten mä olen ollut tämän maan neuvolakäytäntöihin todella tyytyväinen. Ja vaikka nyt itsekin neuvolasta ekan kerran valitin (raskaana valitan muutenkin asioista enemmän :) ), oon silti yleisesti jotenkin väsynyt tuohon Suomen neuvolajärjestelmän jatkuvaan ruotimiseen. Suurin osa meistä palstalaisista asuu Suomessa ja ei ole kiva koko ajan kuunnella kuinka jossain muussa paikassa on kaikki paljon paremmin ja täällä me saadaan ihan paskaa ja alkukantaista palvelua jolla ei ole mitään merkitystä. Täällä nyt on asiat näin eikä se muuksi muutu näiden raskauksien aikana. Tollaset puheet saattaa tehdä osan raskaana olevista vaan enemmän huolestuneeksi ja epäileväksi. Mutta ei tästä mun osalta enempää. Tää on jotenkin niin puuduttava aihe jo :D

Vertailin tuossa esikon aikaista raskausneuvolakorttia nykyiseen ja tää vauva kyllä on paljon isompi kuin isoveljensä. Toi kohdun mitta on mulla nyt enää kahden sentin päässä siitä mitä se oli ekassa raskaudessa suurimmillaan, ja tässä on vielä 2kk aikaa mitan kasvaa. HOHHOH. Nyt mittaa on tullut noin sentti viikossa, vaikka kiloja ei oo tullut mitenkään mahdottomasti (10kg). Mä jotenkin pelkään niin sitä repeämistä ja ennen kaikkea epparia, etten haluais isoa vauvaa ollenkaan :( Onkohan tää pelko osasyynä siihen että mullakin on ruokahalu vähentynyt huomattavasti ja mitään hyvää ei tee enää mieli vaikka oikeesti oon aikamoinen herkuttelija. Muutenkin pelkään sitä syöksysynnytystä paljon, sitä ettei taaskaan mikään kipulääke auta ja että repeän. Ja sitä pelkään että en ehdi sairaalaan. Meillä kun pitää viedä vielä esikko hoitoon ja ilman mitään mutkiakin sairaalaan ajaa puolisen tuntia. Lisäksi pelkään, tai parempi varmaan sanoa että olen huolissani siitä että vauva syntyy ennen aikojaan kun näitä tuntemuksia nyt tässä on ollut.

Mulle on tullut ihan kamala kutomisvimma nyt, monet haalarit/nutut/lapaset/pipot/sukat/villatakit on jo valmiina ja tuntuu että koko ajan täytyy olla joku tekele puikoilla. Liekö pesänrakennus nyt käynnissä.. :)

Huomenna poksuu 32!
 
saz
Jatkan romaaniani kun unohtui muutama juttu kysyä teiltä viisaammilta :D

Ne joilla on jo useampi lapsi, miten teidän lapset on suhtautuneet kun äiti lähtee synnyttämään ja on pari päivää poissa? Meillä lapsi 1v ei ole tottunut olemaan musta paljonkaan erossa. Joskus on muutamia tunteja mummolassa tai siskolla, pari kertaa ollut yötäkin mummolla mutta ennen kuin oli 6kk joten tuskin enää muistaa.

Sitten te Helsingin suunnalla asuvat: pääsen pian sinne shoppailemaan vauvajuttuja mutta en tiedä yhtään missä siellä olis kivoja ja suht edullisia tai keskihintaisia vauvaliikkeitä, joko keskustassa tai itiksessä. Osaatteko vinkata joitain paikkoja? Ja tietääkö joku vielä missä liikkeissä niitä manducoita myydään?

-Saz
 
Huomenna tulee rv 34 täyteen! Vielä kuusi viikkoa. Mulla on kumpikin aikaisempi raskaus mennyt 3 ja 4 päivää yli la:n joten olettaisij niin käyvän taas mikäli saan normaalisti alakautta synnyttää (eli vauva vielä kääntyisi oikein päin). Raskausdiabetes mulla on ollut alusta asti mutta toisessa sokerirastuksessa siinä rv 26 sain puhtaat paperit vaikka diagnoosi säilyykin läpi koko raskauden. Olen antanut ajat sitten piupaut ruokavalio-ohjeille kun tajusin ettei tästä mitään jättivauvaa tule vaan ehkä jotain 3-3,5kg. Esikoinen oli syntyessään (rv 40+3) vain 2700g ja 45 cm ja siitä oli omat haittansa ja pelkonsa. Siis kun tuo syntymäpaino aina laskee ensimmäisinä päivinä ja hänellä se oli alhaisimmillaaan 2540 ja sairaalasta eivät päästä kotiin jos olisi laskenut enemmän paino kun siinä on joku painoraja. Oli paljon helpompaa 3,5kg painoisen kuopuksen kanssa kun ei tuota painoa tarvinnut jännittää. Eli onhan noissa syntymäpainoissakin paljon vaihtelua vastasyntyneillä ihan terveiden lasten keskuudessa. Että on yhtä normaalia olla syntyessään vaikka n. 2500 kuin 4500g. Ajan tällä takaa sitä että ne painoarviot raskausaikana voivat myös heitellä eikä kaikkien tarvitse olla keskikäyrällä ollakseen normaaleita.
 
Viimeksi muokattu:
Jääräpää - ei ehkä kannata olla välittämättä ruokavaio-ohjeista, jos on RD. Luin juuri tutkimuksesta, jonka mukaan PUOLET raskausdiabeteksen saaneista sairastuu oikeaan kakkostyypin diabetekseen seuraavan kymmen vuoden kuluessa. Sokerinhan nyt ainakin voi jättää ruokavaliostaan pois, se on joka tapauskessa epäterveellista ja on hyvä rajoittaa nopeita hiilareita.

Lisäksi kyllähän suuniteltu perätilasynnytys on ihan mahdollinen, varsinkin kun olet ennenkin alakautta synnyttänyt. Ei sektio ole suinkaan ainoa ratkaisu!
 

Yhteistyössä