Joulukuun nyytit 2014 ~ toukokuussa

Kirppa 79 on siinä sulla ollut melkoinen makuyhdistelmä! Suklaata ja chilipähkinää :D Mut toi on ihan tosi että patukat ja levyt ei maistu samalle :D

Hahahaa, kello on jo kohta puoli yhdeksän ja vieläkään ei oo pahoinvointi iskenyt. Turvotuskaan ei oo tänään ollu niin hirmuisaa kuin parina muuna päivänä. Mielialat onki sitten vaihdellu aikas paljon tänään. Tai ehkä jo aikaisemminkin mutta nyt itekin huomaan tunteideni olevan melkoisen sekava skaala :D

Mutta siis summa summa rum tänään oli ihan jees päivä :D


monskudi & maitokahvi 8+3
 
Vaikka tänään on ollut ihan lukupäivä sohvalla, väsy veti tunnin päikkäreille. Uskomatonta, mistä unta aina vain riittää!? Iltaa kohti maha pingottuu ja paha olo piipahti käymään.

Tsemppiä kaikille tulevaan työ/arkiviikkoon!

Itseä mietityttää töistä suoriutuminen alkuraskaudessa, kun keikkatyöläinen ei voi pitää saikkua eikä tohdi kieltäytyä töistä. Mutta 10h työpäivät taitavat olla historiaa, etteivät verenpaineet pauku taas.

Onko muilla allergia/astmalääkkeitä käytössä?
Mulla on aerius siitepölyallergiaan ja hormooniklinkan lekuri ainakin sanoi että siitä ei ole todisteita että se aiheuttaisi epämuodotsumia, niin oon sitä käyttäny sillä en voi olla ilmankaan. Ja kaikki paikalliset nenäsumuteet sun muut ok tämän lääkärin mukaan. Nyt nukkumaan koska herätys taas 6 :)
 
Hei kaikille :wave:

Täällä uus ilmottautuu mukaan. Kierron mukaan la 5.12. Vappuaattona kävin ekä neuvolakäynnillä ja yllätykseksi syke saatiin vauvalta kuulumaan, niin uskallan liittyä joukkoon :heart: . Meijän perheen neljäs olis tulossa ja alkuhämmenyksen jälkeen tuntuu mukavalta. Väsymys on täälläkin ollut kova, nyt ehkä alkaa jo valoa näkymään tunnelin päässä. Aloitin ne raskausvitamiinit, ehkä sekin auttaa. Kahvi ei maistu ja appelsiinimehu olis täälläkin suurinta herkkua.
Plussasin samalla viikolla, kun olin aloittanut uudessa työssä ja tunteet oli aika sekaisin alkuun, joskin muistelen, että vaikka meijän kaikki lapset ovat toivottuja ja "tekemällä tehtyjä", on plussan jälkeen ensimmäisenä ollut pieni pakokauhun tunne ;).
Edellinen raskaus päätty (marraskuussa 13) ennen ku kerkes kunnolla alkaakaan, siksikin hiukka ootellut ennen kuin uskallan mukaan.
Sarasofialle tsempit huomiseen ultraan ja kaikille huonovointisille jaksamista päivään!
 
Kiitos mielen huojennuksesta allergisille, minun lääke vastaakin Aeriusta. :)

Kiva, kun joukko kasvaa ja saa vertaistukea, kun muuten täytyy olla vielä suu supussa ja esittää "kylillä" pirteää. Kahvi ei tosiaan enää uppoa, mutta tänään leivoin muffinseja. ;)
 
Tiimama Minulla käytössä Cetiritsiini (Heinix, zyrtec..). Tätä suositteli neuvolasta ja soitin vielä varmuuden vuoksi teratologiseen tietopalveluun ja varmistin. Loratadiini taisi olla toinen, jota sai käyttää. Itsekin pähkäilin, että helpompi ja vähempi stressaava sekä itselle että vauvalle on syödä noita lääkkeitä kun niistää ja kärsiä ja pahimmassa tapauksessa syödä sitten antibiootteja poskionteloihin. Eihän ne toki niin tehokkaita ole kuin "tanakammat" itsellä ollut esimerkiksi Duact käytössä monena vuonna, mutta parempia kuin ei mitään.

Täällä myöskin turvotusta aivan hillittömästi. Tätä masuahan ei enää pitkään peitellä.. kiitos turvotuksen

MrsRock ja 9+0
 
Hiljaiseloa ollut kirjoittelusta. Työ ja esikko sekä sairastelu vienyt ajan. Kauheä väsy masukista ja kiireestä. Sen mitä jaksaa FBn joskus avata niin on minun kuulumiset jaettu. Siksi tuo FB ryhmä kiinnostaisi :) jollain linkkiä laittaa?

Väsy siis kova. Lievää pahoinvointia satunnaisesti. Eteenkin kun aamu yöstä nousee lämmittelemään maitoa esikolle. Voi yök :( huippaa ja yököttää. Koko ajan kauhean kylmä. Selkä jumissa eikä seisomatyö auta siihen. MItä ilmeisemmin kropani ei ollut kunnolla palautunut edellisestä kun esikon kanssa ei ollut oireen oiretta koko raskausaikana oikeestaan. Nyt kauhulla odotan miten pärjään tämän kanssa kun tämä nykyinen on aika haastava ja vaativa neiti :D
 
Tervetuloa uusille :flower:

Täällä poksuu tänään kaksinumeroiset rikki, 10+0 tänään! :kiss:

Saatiin Toothien tapaan eilen miehen kanssa vauvan syke dopplerilla kuuluviin :heart: olipa aivan ihana pikku junan tuksutus! Yli 170 oli syke, ja kyllä kyyneleet valu kun sitä kuunneltiin. Laitettiin tallennettu linkki vanhemmille, ja olihan ne onnessaan :heart: on tää vieläkin niin ihmeellistä, ei vaan käsitä että tuolla pikkuinen ihme kasvaa kovaa vauhtia :D

Oireet on lientynyt viime viikolla ja turvotus alkaa vähän helpottaa. Toki iltaisin maha on edelleen kunnon kumpu :D väsymys ei oo enää niin hurjaa, mutta liikkuminen edelleen hengästyttää kovasti. Aineenvaihdunta on kyllä hidasta ja luumuja sekä luumusosetta kuluu...yöks. Pissalla ravaaminen on jatkunu koko ajan, ultrassakin lääkäri kommentoi viime viikolla että rakko on aika täysi, vaikka olin käynyt 15min sitten vessassa :LOL:

Ruokahimona mulla on myös aplari- ja ananasmehut ja hedelmät, mutta myös voileipä on ihan must välillä, etenkin täysjyväpaahtis, nam :) kahden-kolmen tunnin välein pitää jotain tunkea kitaansa tai alkaa etomaan. Pahoinvoinnilta oon muuten välttynyt, mutta hajut tuo kyllä yökötyksen tunteen - välillä miehen hengityskin haisee ihan karsealle :LOL:

Ens viikolla ois sitten seulontojen verikokeet ja pissanäytteet vien samalla. Parin viikon päässä siintää nt-ultra...:whistle:

LilyAlice 10+0
 
Mulla noussut nyt 2kg enkä tykkää, kun just sai 10kg pois, tekeeköhän turvotus viel nää kilot? Oon kyllämielestäni syönnyt yhtä terveellisesti kuin ennen raskautta, ehkä vähän lipsunut enempi herkkujen suhteen...
 
Luulin jo vähän laihtuneeni, kun yökötys saneli syömistä ja tavoitteena on ollut parin kilon pudotus... Mutta vaaka sanoi suoraan, että samoissa lukemissa ollaan. Viikonloppu kotona jääkaapin lähellä teki tehtävänsä, samoin parin tunnin välein pupertaminen, mutta sillä olo pysyy aika hyvin hanskassa. :)

Kolmen viikon päästä on suuri juhla, johon on hankittu jo iltapuku. Olisi enemmän kuin suotavaa mahtua siihen, mutta mitenpä nyt nipistät???

Aiemmissa odotuksissa painoa kertyi hirveät 22-25kg. Ekassa vaivasivat sokerit (itseaiheutetusti, liikaa makeaa ja appelsiinia) ja toisessa verenpaine ja raskausmyrkytys.

Nyt vanhempana ja "viisaampana" olen visusti päättänyt, että tällä kertaa teen kaiken mahdollisen oman ja vauvan terveyden eteen! Siis rehuja, rehuja, rehuja! :D
 
Tänne oli tullut hurjasti tekstiä!

Tervetuloa kaikille uusille ja onnea ultraan Sarasofialle

Täällä myös hyvin oireetonta jos ei mielialoja lasketa. Päätettiin miehen kanssa että mennään sinne ultraan kuitenkin.

Painosta oli puhetta. Mulla on nyt tippunut ehkä kilon verran mutta oon ihan järkyttävän turvonnut. Housut puristaa jokapuolelta ja ahdistaa. On kyllä ällöttävä olo kaikin puolin. Ruoka ei myöskään sula musta tuntuu ollenkaan. Viimeeksi multa tippui paino ensin 5kg ja sitten lopulta nousi 6kg.

Pampula 6+3
 
Tervetuloa uusille! Kiva kun porukka kasvaa :wave:

Täällä alkoi eilen sellanen järkyttävä nuha ja tänään saikin sitten odotella pöntön lähettyvillä tuleeko jotain ylös. Ei onneksi tullut! Ihan kauheeta..en ole pitkään aikaan sairastanut mitään ja olo on kyllä sen mukainen :|

Täällä painoa tullut semmonen puoltoista kiloa jo ja omasta mielestäni syönyt myös suht terveellisesti, kylläkin herkut myös maistuneet. En tiedä johtuuko tuosta parin tunnein välein syömisestä. Tämä tietenkin ehkäissyt sitä pahaa oloa :p itsekin juuri saanut laihdutettua kaikki ylimääräiset nuista poitsuista, niin pelottaa kyllä miten sitä painoa tästä tulee.

Murunen ja pöntsykkä rv 9+6
 
Sarasofialle tsemppiä!

Ja näköjään moni meistä on sairastanut myös flunssan alkuraskauden kylkiäisenä. Varmaan vastustuskyky heikentynyt? Itse huomaan juovani liian vähän vettä, varmaan kun ramppaan muutenkin tiuhaan vessassa.

Maha oli tosi arkana illalla ja paperiin tuli jotain ruskeaa tuhrua, jota ei varmastikaan tarvi stressata. Mutta niin vain näin yöllä veristä painajaista. :(
Alitajunta temppuilee... Mies oli paljastanut uutisen eilen veljilleen vaikka oli vielä pari päivää sitten niin tiukkana salaisuuden pitämisestä. Hah! :D
 
Täällä huonosti nukuttu yö taustalla.. Tuore kurkku on ällöttänyt minua alusta asti ja eilen vihdoin ajattelin, että kyllähän se alas menee.. meni alas, mutta meinasi tulla myös ylös. Valvoin pyörien kun kurkun maku tuntui kuohuvan kurkussani. YÖK!

Muutoin pahoinvointi alkanee helpottamaan. On ollut huomattavasti helpompia päiviä kuin alkuraskaudessa ja toisaalta sellainen pikkukuvotus ei enää edes häiritse kun vaan ei tarvitsisi oksentaa.

Painosta Itselleni on tullut pari kiloa lisää, mutta uskon osan siitä olevan tätä järkyttävää turvottelua, toki osa varmasti ihan sitä itseäänkin. Vaikka en olekaan syönyt mitään herkkuja, päinvastoin ne kuvottavat, olen puputtanut leipää jne. Joku mainitsikin täysjyväpaahtoleivän. Voisin syödä sitä vaikka kuinka paljon, joten olen suosiolla jättänyt sen kauppaan ja ostanut esim. ruispaloja tilalle.

Myös ystävämme "ummetus" on rantautunut tänne. Aiemmin säännöllisestä vatsantoiminnasta "nauttineena" alan jo tuskastua. Pitänee ottaa "pehmittävät" käyttöön. Luumuista kun en erityisemmin pidä, pitänee ostaa aprikooseja tms.

Tällä viikolla olisikin sitten verikokeiden vuoro ja loppukuusta nt-ultra. Itselleni tullut sellainen kumma olo, että raskaus olisikin pidemmällä kuin mitä sitä pidetään. Neuvolan alkuraskaus-ultrassa laskettu aika siirtyi 10 päivää eteenpäin eli viikoissa mentiin taaksepäin. Jotenkin vain tuntuu, että vauva voisi kuitenkin olla isompi kuin mitä silloin mitaksi saatiin (oli visiin huono asento, joten mittaus oli arveluttavaa).. Sen näkee toki vasta sitten.

MrsRock 9+1
 
Laitoin EliElille viestiä fb ryhmästä mut mahtoiko mennä perille? Kännyllä selaan ja en näe lähetetyissä viesteissä mitään :/

Aamusta saakka särkeny pää. Oksetti ja vesi pyki ylös. Ihmeesti sain puuron syötyä kumminkin.
1v ja 2v eivät paljoa anna armoa, että lepäillä ehtis.

Tavaroista. Paljon on vielä tallessa, onneksi. Itkuhälyttimen, sitterin yms.pientä ehdittiin jo myymään pois. Tuskin otetaan pakkausta tällekään. Vaatteita ja makuupusseja riittää. Haalarikin on liian iso vastasyntyneelle.

Uusi kaukalopussi pitää kyllä hommata, kun senkin ehdin myymään. On todella kätevä pienellä talvivauvalla.

Ihanaa maanantaina mameille ja masuille :heart:

-Vilinäiti ja Nelonen
 
Huomenta:wave:

Mä olen niiiin väsynyt ettei ajatus kulje yhtään |O
Rinnat kipristelee ja nyt perjantai illalla vai oliko lauantaina tuli lämmin ruoka ylös, eli mä napostelen kaikkea ei niin terveellistä ja kun pitäis ruokaa syödä ni etoo ihan hemmetisti ja sit väkisin syön ni ei hyvää päivää.

Olen varmaan odottanu sitä aamupahoinvointia niin paljon etten ole edes kiinnittänyt huomiota tähän iltapäivä-ilta huonovointisuuteen... alkaa klo 15 jälkeen ja eilen jatkui ihan yöhön asti! En meinannu saada unta kun palantunne kurkussa :x

varhaisultra... piti tänäänki mennä mut en jaksanu eilen illalla siistiä paikkoja ja varata aikaa... kuinka laiska sitä onkaan.

Turvotus ja painon nousu + 3kg ja iltasin näytän siltä kuin olisin yli puolenvälin... ja se ahdistaa mua tosi paljon kun ei ole mitään varmaa tietoa onko siellä edes mitään ja hemmetti jos joku vielä huomais tän ja joutuisin selittelee.

FB: ryhmään en uskalla vielä liittyä vaikka olis kuin salainen... täälläkin kirjottelu saa mut välillä ihan hermoromahduksen partaalle ettei kukaan nyt vaan tunnistais mua :LOL: kuulostan ihan hullulta :LOL:

Niisku&pikkuvitonen 6+4 :heart:
 
Kiitos noista tuplaratas vinkeistä :) Katselin noita britaxeja ja olis kyllä tosi näppärän oloiset..mutta mutta nainen kun olen niin mulle ulkonäkö on tosi tärkeää myös ja nuo ei ihan hirvittävästi miellytä omaa silmää(yhden ratasosan ja koppaosan yhdistelmänä ainakaan). En sitten osaa sanoa, olisiko luonnossa kivemman näköiset. Täytyy nyt katsella ja pohtia vielä, mitkä ois meille parhaat. Saakohan noita vierekkäin istuttavia suht kapeina, että mahtuis kaupan ovista hyvin sisään?

Sarasofialle tosi paljon tsemppejä ultraan :hug: Toivottavasti saisit sittenkin hyviä uutisia!

Viime raskaudessa mulle tuli painoa yhteensä +4kg, jotka kyllä lähtivät ssitten helposti pois imetyksen ansiosta :) Saa nähdä, mitä tulee vaa'an lukemat olemaan tällä kertaa, itse en onneksi vaakaa omista niin ei tule painoa seurattua juurikaan muuten kuin neuvolassa.

Pahoinvointi nostaa päivä päivältä enemmän päätään. Ällötys ja etova olo on ihan kauhiaa, mutta oksennusta ei tule sitten milllään. Minusta olisi mukava oksentaa niin etova olo häviäisi edes hetkeksi.

Tänään pääsen parturiin ensimmäistä kertaa 10 kuukauteen ja leikkaan hiukset takaisin muotoon ja etuhiukset saa tulla takaisin. Värjätä en tosiaan halua, ennen kuin 13 ekaa viikkoa ovat ohi. Tasan viikko ultraan ja alkaa jo jänskättää näkyykö siellä mitään!

Cj ja papu 7+1
 
  • Tykkää
Reactions: Almandiini
Onpas sateinen ja viileä päivä! Käytiin tänään tutustumassa kuopuksen tulevaan kouluun (vaihtaa ens elokuussa koulua) ja Mäkkärissä. Mullekin maistui oikein hyvin hampurilainen ja ranskalaiset :p Otin sellaisen hampparin, missä oli paljon salaattia mukana niin oli raikasta.

CirsiJanita, onpas sulle vähän tullut painoa raskaudessa, miten on mahdollista? Tai miten syöt ja liikut? :) Tuollainen määrä lähteekin sitten helposti synnytyksen jälkeen!

Mulla on ultraan tasan 10 päivää, toiv. aika menisi nopeasti. Niin pääsee näkemään, onko siellä masussa oikeasti joku (en oikein nimittäin usko, ennen kuin näen! )

Porukka on kasvanut, tervetuloa uusille:flower:
 
Tervetuloa uusille ja LilyAlicelle onnittelut ekan kympin saavuttamisesta :)

Täällä on niin paha olo taas ja pitäs lähteä kohta hakemaan kuoousta pk:sta. Lisäksi päätä särkee jo kolmatta päivää ja sekös tekee entistä oksettavemman olon.

Neuvolaan soitin tänään ja aika on vasta parin vk kuluttua. Laskettu aika menee päivällä eteenpäin ja nyt siis vasta 7+4, eikä 7+5.

Nuista seulonnoista. Voikohan siellä verikokeissa käydä jo vk 9+6. Kun lähden kissaa hakemaan ja junaliput on varattu. Suraava mahdollisuus olisi 10+4.

*Unis* ja masunen 7+4
 
Viimeksi muokattu:
Pahoinvointi nostaa päivä päivältä enemmän päätään. Ällötys ja etova olo on ihan kauhiaa, mutta oksennusta ei tule sitten milllään. Minusta olisi mukava oksentaa niin etova olo häviäisi edes hetkeksi.
Tuo on niin tuttu tunne, kun vaan se oksennus tulisi niin helpottaisi (?) edes hetkeksi.. mutta kun ei. Onneksi nyt pari päivää mennyt vain pienellä etomisen tunteella ja "kylmähikipuuskilla".. Kyllä se elämä tästä alkaa voittamaan.
 
Kiitos Unis :) mulla on neuvolan papereissa merkattu, että alkuraskauden verikoe rv 9-11+6, ite meen nyt tällä viikolla. Mutta siis pitäisi olla sulla nytkin ok, viimeistään viikkoa ennen nt-ultraa on käytävä. Mä sain pissakoe-putkiloitakin neuvolasta mukaan, tarttee viedä ne sinne labraan.

Mrs Rock toi ummetus on niin syvältä (kirjaimellisesti), mä epäilen että mullakin nyt taas paheni kun tuli vappuna herkuteltua munkeilla ym, paljon vehnää ja sokeria...jospa se taas tästä. Neuvolalääkäri sanoi että Levolacia voi myös käyttää raskaana.

LilyAlice 10+1
 
Mä en ehkä ees kehtaa enää kirjotella tänne avautumisieni vuoksi.. :ashamed:

Tänään oli siis aamulla ultra ja 100% varmuudella tiesin raskauden keskeytyneen. Kaikki oireet tipotiessään ja pari päivää tissitki olleet ihan löllöt ja nännit pienet näppylät enää. Mulla oli siis iso lista kysymyksiä omalle gynelle liittyen toistuviin keskenmenoihin ja pco:hon, mitä testei vois jo tässä vaiheessa ottaa et jos selviäis jotaa syytä ja niin voinkohan alottaa e-pillerit heti lääkkeellisen tyhjennyksen yhteydessä ku ei jaksais nyt just ajatella enää raskatumista.... Olinpa jopa töihinki ilmottanu et oon ainaki koko alkuviikon poissa. Ja nää kaikki asiat selitin lääkärille yhdellä henkäsyllä eikä lääkäri kerenny sanoo mitään väliin.

Gyne laitto sit lopulta ultralaitteen sisään ja en ensin uskaltanu kattoo koko näyttöö... käännyin lopulta katsomaan ja tyhjältä näytti, valkosta kohinaa vaan. Lääkäri: "Joo no ei tää kyl hyvältä vaikuta.........eiku anteeks, oli anturi vähän väärin päin. Joo-o, kaikki näyttäis olevan oikein hyvin. "

MITÄH?!?!?!

Pieni sydän sykki ja viikot olis 7+5 :heart: Kyselin että lyökö se sydän ihan normaalisti? Kyllä kuulema.
Ihan mun järjenvastaista. En käsitä vieläkään. Laitoin ultrakuvat jääkaapin oveen ja käyn kokoajan siinä ihmettelemässä voiko tämä olla totta.
Mutta siis tällä hetkellä kaikki hyvin, oireettomuudesta ja niiden lopullisesta katoamisesta huolimatta. Arvatkaa hävettääkö mun avautumiset tänne? :ashamed: Mutta olin niiiin varma keskenmenosta, tää meni niin samalla kaavalla kuin viimeksikin keskeytyneessä keskenmenossa ja edelleen, olen täysin oireeton. Mutta nyt hymyilen :)

sarasofia + ihme 7+5 :heart:
 
Onnea sarasofia ihanista ultrakuulumisista! Olen todella onnellinen sinun puolesta :). Turhaan häpeilet avautumisia. Itse ainakin tiedän, että miten varma voi olla keskenmenosta, olen tosiaan tämän raskauden aikana ollut jo kolme kertaa varma, että on tapahtunut keskenmeno. Itkenyt sitä miehelleni ja ollut todella alakuloinen. Minua lohdutti se, että neuvolasta saadussa kirjasessa oli kommenttia siitä, että alakuloisuus ja pelko ovat täysin tavallisia varsinkin alkuraskaudessa. Aiempi keskenmeno tietenkin vielä lisää pelkoa. Mutta voi miten ihanaa, että sinulla on kaikki hyvin :heart:.

Rv 10+0 (poks ja kaksinumeroiset viikot :heart:)
 
Onnea sarasofia hyvistä ultrakuulumisista <3
Toothie, onnea tasakympistä :)

Leipä ja panadol auttoi, ehkä jaksan pk reissun tehdä.

Joku kyseli liikunnasta. Käyn zumbassa edelleen. Lihaskuntojumpat lopetin heti, vaik olis kai saanut käydä. Mut en todennut tarpeellisiksi. Zumbassa kävin viime viikolla vaan kerran, mut tarkoitus olis käydä 2 kertaa viikkoon. Lisäks hurjastelen pyörällä ja kävelen päivittäin.
 

Yhteistyössä