Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017

@Hilma85 wau sulla on lähteny kilot tosi hyvin! Mulla on vielä n 3 kiloo jälellä mut voi olla että nuo kilot on tisseissä :whistle: Maha hävinny yllättävän nopeeta! On tää imetys kyllä aikamoinen kalorinkuluttaja.

Meillä vauva-arki vähitellen löytää jotain rytmiä. Nukkumaan käydään vähän ennen puoltayötä, poitsu nukkuu meidän keskellä unipesässä (ei tarvii pelätä et kierrähtää päälle..)ja herää syömään n 2-4 tunnin välein, sytöt kestää 30-90 (!) min. Syö yhä paljon ja etenki ilta menee tissillä. Pulauttelee myös paljon mut ei tunnu mahaan sattuvan (=ei huuda) joten en ole siitä huolissaan. Kuulemma testailee kuinka paljon mahaan mahtuu terkan mukaan. Onko teillä muilla puklailijoita? Tuntuu pahalta antaa vasn lisää ruokaa kun edellisestä osa tulee ulos mutta tuntuu olevan tyytyväinen vain näin.. Jos tulee huutokipua, pitää muuttaa taktiikkaa.

Ulkoiltua tullut päivittäin, poika nukahtaa aina vaunuihin tyytyväisenä. Vaunuihin olen ollut tosi tyytyväinen itsekkin, toimii kantakaupunkikäytössä erinomaisesti (Bugaboo Buffalot). Kiva kun ei ole enää mahaa hidastamassa vauhtia, vaikkakin häntäluu on vielä sen verran arka että ihan normaalivauhtia en pysty vielä menemään.

Meilläkin ristiäispäivä varattu helmikuun alkuu, taidan mennä helpomman kautta ja tilata suurimman osan tarjottavista. Kakun sijasta tilaan cupcakeja :)

Vihersmoothie ja jäbä 2vk 5pv
 
Hellurei!

Täälläkin saavutettiin komea 1kk ikä. Kyllä menee nopeasti aika huhhuh.
Poitsu on kasvanut ihan hirmuisesti, eli painoa on nyt kuukauden iässä se +5,5kg ja pituutta on varmaan lähemmäs 60cm, sillä vaatteista menee tosiaan tällä hetkellä reiluhkot 56 ja 62 on enimmäkseen käytössä.
Neuvola on tämänkuun loppupuolella, siellä saadaan tietää tarkat mitat!

Nimiäiset on viikon päästä, nimi on jo päätetty ja laput lähetetty maistraattiin. Kahvitilaisuuteen tulee vain perheet ja lähipiiri. Pienet juhlat siis. Pienet kun on juhlat ja syöjiä vähän niin hirveästi en tarjottavaa tee, minä teen täytekakun ja voileipäkakun, piirakat ja munavoin, äiti aikoi leipoa jonkun kuivakakun, pullia tai keksejä.

Maidontulo on tasoittunut nyt hiukan, eli enää ei tule ihan niin ryminällä kuin alussa. Hieman pidemmäksi jos venyy imetysväli niin silloin näkyy selvästi että poika joutuu hotkimaan. Mutta eiköhän tuo kysynnäntarve pikkuhiljaa ala tulla tisseillekkin selväksi ja tavaraa tulee oikea määrä :ROFLMAO:

Rintatulehdusta yritti meikäläiselle päälle kun erehdyin ulkoilemaan, vaikkakin hyvin topattuna! Kipeä punainen läntti tuli tissin alle ja tuli sellainen kuumehorkkaolo, vaikka kuumetta ei nostanut. Asuin siis lämpöpussi tissin alla ja seisoin kuumassa suihkussa aika-ajoin, päivän oli riesana ja tänään oli kipeä kohta poissa! :love:
Jokatapauksessa, en taida hetkeen käydä ulkoilemassa, jos noin herkästi kylmää ottaa. :cry:

Jälkitarkastus taisi olla mulla vasta helmikuun alussa, paikat on parantunu hyvin, pieni repeämähän mulla tuli ja tikkejä tuntuis olevan vielä, Jälkivuoto on onneksi jo loppunut.

Vatsavaivat pojalla oli tuossa päällä, eli ähisi ja puhisi jatkuvasti. Aloiteltiin se cuplaton ja se näyttäis nyt toimivan eli ne ähinät on vähentyneet huomattavasti, liki kokonaan. :rolleyes:
 
@Lumi87 mä olen tainnut jo kaikki raskausaikana kielletyt ruuat koluta läpi, eikä kyllä enää tee mieli mitään niistä..

@Hilma oho siellä paino pudonnut vauhdilla!

@Surusilmät ja @Hilma85 hyvin tuntuu teillä vauvat kasvavan :)
Meillä myös 50cm vaatteet liian pieniä ja myös osa 56cm. Neuvola ensiviikon ke niin näkee paljonko kasvanut :)

Arkisin on nyt pari kertaa viikossa lähdetty käymään rattailla kaupassa, poika nukahtaa niihin hyvin, ja ainakin eilen junassakin jaksoi tyytyväisenä makoilla hereillä. Ainut että jouduin junaa odotellessa ulkona syöttämään.. Ei onneksi ainakaan vielä mitään tulehdusta ole rintaan tullut.
Kylmyys kyllä tuntuu ihan takki päälläkin tisseissä ikävältä, täytyy kai jotkut rinnan lämmittimen kehitellä :)

Mulla taas paino pysynyt nyt 3vko samassa, edelleen siis vain -9kg, eli reilu 15kg vielä jäljellä :confused: Ei kyllä ihme tällä herkuttelulla, oli joulu, uusivuosi, miehen ja omat synttärit, ja ainahan niistä jää yli vielä seuraavillekkin päiville :oops:
Ajatuksena alkaa herkuttelua rajoittamaan ja samalla kun esikoisen vie/hakee kerhosta tehdä pieni juoksulenki kun kerran pienimmät valmiiksi rattaisiin pakattu lyhyttä matkaa varten :)

Jälkitarkastus mullakin joskus helmikuun alussa, mutta tuntuisi kaikki olevan kunnossa :D niin joo ja toistaiseksi keskeytetty "ehkäisynä":whistle:
 
Kiloja itsellä jäljellä noin 8, herkuteltua tulee paljon. Sushit, salmiakit ja lakritsit maistuu raskauden jälkeen. Ja suklaa, mutta sitä kyllä kului raskaanakin liikaa..

Jälkitarkastus on kuun lopussa, nopeammin kuin ajattelin.

Meilläkin nimiäisiin vähän päälle viikko. Tänään vein maistraattiin paperit. Vaatteista menee 50 cm, 56 on vielä jopa aika reiluja. Mekon ostin tytölle nimiäisiin ja siitäkin uskaltauduin ottamaan viiskytsenttisen, eiköhän se vielä mene kun pian on juhlat.

Hirvittää kyllä tuo rintatulehdus, toivottavasti ei iske. Onneksi @Surusilmät ei ehtinyt mennä sen pahemmaksi :)

Vauva on edelleen tyytyväinen tapaus ja täytyy sanoa, että aika helpolla ollaan tähän saakka päästy. Yöheräilyihin saa kyllä vielä vähän totutella. Pääasiassa yöt menee onneksi silti aika hyvin, toissayönä kyllä jäi unet vähäisiksi.
 
Moikka piiiiiitkästä aikaa! Ihanaa ollut lukea melkoinen kuulumisketju läpi. Ja onnea @Lumi87 ja @-Amanda- tämän vuoden vauvoista! Olikohan jollain muullakin..toivottavasti en unohtanut. :)

Mulla varmaan jää palstailut vähemmälle nyt kun vauva on arjessa mukana. Oikeastaan tietoteknisistä syistä. :D Kännykkäni ei oikein pelaa hyvin yhteen kaksplussan kanssa ja kirjoittaminen palstalle kännyllä on suoraansanottuna hankalaa. Ja kun sain läppärin toissapäivänä kaivettua esiin meni virtajohto rikki...:D Sanonpa siis jo nyt varmuuden vuoksi että kiitos valtavasti matkasta tähän saakka! On ollut iso ilo ja helpotus monessa kohtaa jakaa ja kuulla teidän kokemuksia ja ajatuksia. Ja käyn varmasti täällä lukemassa kuulumisia vaikken pääsisi kirjoittelemaan.



Yksi tylsempi syy miksei meistä vähään aikaan kuulunut oli se, että startattiin tää vuosi viikon "lomalla" eristyksessä lastenosastolla. Pikkuiselle iski rs-virus ja oltiin saamassa erittäin hyvää hoitoa. Onneksi ei tullut mitään jälkitauteja. Kotona vielä kirjaimellisesti imuroitiin pikkutyypin nenää baby vacilla (imulaite, joka kytketään omaan imuriin...!!). Superlämmin suositus tälle vehkeelle, jos jollekulle käy yhtä kehno tuuri! Rsv:ssä kun tuo lima on niin sitkeetä, ettei paljon nenäfriidat jeesaa. Ja vauva selkeästi nauttii, kun saa röörit auki. Tuntuu kuulemma lapsesta siltä kun niistäisi voimakkaasti.

Viikon osastolla olon jälkeen on kyllä kotielämä ollut luksusta. Saa ulkoilla ja tavata ihmisiä! :) Paino on noussut kivasti, 4500g oli tän viikon neuvolassa. Aika tarkasti meillä nukutaan öisin n. 3 h ja sitten syöpötellään. Paitsi viime yönä oli kyllä havaittavissa tiheän imun kauden alkamista. Täälläkin muuten pulautellaan vähän jokaisella syötöllä, mutta vaippaan tulee niin hyvin tavaraa ettei siitäkään oo tarvinnut olla huolissaan. Onneks ei tarvi tehdä niitä syöttöpunnituksia enää! (Tuo viikko osastolla seurattiin niitä tarkkaan taudin takia..)

Nimiäispäivä on päätetty, mutta nimeä ei! :D

Kukahan kirjoitti hormoninäpyistä..? Meidän vauvalle ne nousi jo lapsivuodeosastolla, ja neuvolan th totes että yleensä häipyy 6 viikkoon mennessä. Hurjan näköisiä, mutta ei kuulemma tunnu vauvasta miltään. :)

Nyt tuli kyllä pääasiassa vuodatettua omia juttuja. Jos tää
vikaksi viestiksi, niin:
Kiitos siis vielä! Ja kaikkea hyvää uusille elämille! <3

ritsalaari ja tyytyväinen tuhinamoottori 3 vk ja 3 päivää
 
@Surusilmät tuliko noi maistraatin paperit postissa? En yhtään muista miten ne nimipaperit saatiin. Hyvä että cuplaton toimii! Meillä eilen ekaa kertaa oli pieniä masuväänteitä ja aamuyöllä rauhoittelin tunnin itkevää vauvaa. Mulla tulee maitoatosi paljon ja äänestä kuulee että vauva joutuu syödä hotkien joka kerta. Röyhtäisee kyllä hyvin imetyksen jälkeen, mutta öisin nukahdan kun vauva on tissillä niin jää röyhtäytykset väliin ja ilmeisesti ilma sitten jää pieneen mahaan ärsyttämään. :unsure: Onnea 1kk iästä ja hienoista mitoista!

@Hilma85 siellä paino tullut hurjaa kyytiä alas! Hyvä että jälkitarkastuksessa kaikki ok.

@ritsalaari kiva kun kävit kuulumisia kertomassa, vaikka toi sairastettu rsv on tosi kurja juttu. Se on erityisen ikävä näillä pienimmille. Muakin vähän jännittää miten tää tautiaika tässä menee kun tyttö (vaikka hyvin terve onkin) tuo kuitenkin koulusta pöpöjä ja meillä tietysti käy paljon myös tytön kavereita, kun ei oikein voi esikoisen sosiaalisia suhteita loputtomiin rajoittaa vauvan synnyttyä. Sanoin kyllä, että odotetaan nyt edes pari viikkoa ennen kuin kaverit alkaa täällä taas normaalisti käydä. Ja minä kirjoitin niistä näpyistä, meillä tuli heti syntymän jälkeen keho täyteen näppyjä.

@mimmi92 hui kun oot ulkona imettänyt! Mullakin tuntui rinnoissa toppatakinkin läpi niin oon nyt koittanut laittaa lisäkerrosta rintojen kohdalle ulkoillessa. Onko sulla jotain ohjetta milloin voi alkaa hölkätä/juosta? En siis mitään kiirettä pidä mutta toki olisi ihanaa jossain aikataulussa palata harrastuksen pariin.

Mulla paino laskenut 8kg synnytyksen jälkeen ja jäljellä 7kg lähtöpainoon. Kotiutumisen jälkeen on omakin paino laskenut jo 2kg. Viimeksi olin jälkitarkastuksessa lähtöpainossa ja luulen että nyt menee aika samoihin. Ruoka kyllä maistuu ja jano on ihan hurja koko ajan kun imettää. Ja ihanaa, kun turvotukset on poissa! Näkyy taas nilkat ja pohkeetkin on muuta mallia kuin tukit. Kengät mahtuu taas jalkoihin.

Meillä kävi tänään terkkari kotikäynnillä. Napatynkä haiskahtaa ja on vähän epämiellyttävän näköinen, mutta on kuulemma irtoamassa pian ja johtuu siitä. Septidinillä suositteli kuitenkin ajoittain puhdistettavan. Vauvan paino on noussut syntymäpainosta jo 200g ja kotiinlähtöpainosta tullut viidessä päivässä +350g. Ei ole siis huolta maidon tuotannosta. :D

Täällä yöt menneet tosi kivasti. Olen itse mennyt 23-24 välillä nukkumaan, jolloin vauva syönyt ja olen siirtänyt vauvan sohvalta viereeni. 2-3,5h välein vauva syö, eli mun unien aikana keskimäärin pari kertaa yössä. Koen päässeeni tosi helpolla, vaikka viime yönä oli tosiaan vähän ilmavaivoja, jotka piti aamuyöstä hereillä ja itkuisena. Jännityksellä odotan mihin suuntaan masuvaivat kehittyy, meillä kun taustalla raastava 3kk koliikki.

Arki lähtenyt tosi mukavasti käyntiin, vaikka siihen vaikuttaa kovasti se, että mies on ollut kotona ja hoitanut mm. tytön harrastuksiin viennit ja haut. Olisikin ollut melkoista rumbaa jos mun pitäisi vauvan kanssa tyttöä kuskailla. Esikoinen ilmoitti olevansa isin tyttö, kun ei äiti ehdi enää mitään. :unsure: Tämä siitä huolimatta, että olen joka päivä mennyt tyttöä yksin vastaan koulupäivän jälkeen, pelailtu korttia kaikki kolme yhdessä ym. Mutta hyvin kuitenkin vauvan ottanut, mutta taisi kaikista etukäteiskeskusteluista huolimatta tulla vähän yllätyksenä.

Mutta kaikki siis hyvin. Odotan kuin kuuta nousevaa ulkoilulupaa ja vaunulenkkejä. :love:

Lumi ja poju 1vko <3
 
@aprikoosinkukka mukava kuulla, että teilläkin tyytyväinen vauva :)

@ritsalaari kurjaa, että olette osastolle joutuneet, mutta onneksi jo parantunut!

@Lumi87 Hyvin on sielläkin pienellä paino noussut! :)

meille ainakin tuli maistraatin nimipaperit postissa, ehkä joskus 3vko iässä.

Mulle ei koskaan ole mitään ohjeita liikunnan suhteen annettu, monethan odottaa jälkitarkastukseen (mulla ollut aiemmista 5,5vko ja 11vko synnytyksistä), mutta olen kyllä itse aloittanut varovaisesti jo aiemmin kun tuntunut alapää palautuneen normaaliksi.
Vatsalihasten välissä enää sormen mentävä rako, eli niitäkin voisi pikkuhiljaa yrittää alkaa vahvistamaan, kunhan vaan jaksaisi :D

Ja täällä ollaan koko perhe taas uudessa flunssassa :( isommilla lapsilla melkein 39 kuumetta, vauvalla ja aikuisilla ei ainakaan vielä. Vauva syö taas huonosti kun nukahtaa lähes heti kun saa tissin suuhun. Silmätulehduskin alkoi vauvalla uudelleen (oli yksi täysin oireeton päivä välissä), lääkkeitä ei siis edes ehditty lopettamaan, maanantaihin saakka jatketaan niitä ja sitten jos ei mene ohi niin otetaan näyte, mikä pöpö siellä asustaa ja uudet lääkkeet mahdollisesti sen mukaan.

Muok. Pieniä punaisia näppyjä onkin nyt vauvalla ollut pari päivää kasvot ja kaula täynnä, taitaa olla juuri jotain hormoninäppyjä kun nyt näyttävät sen verran tuttuilta, että tainnut isommillekin jossain vaiheessa vähän olla
(Miten sitä kaiken unohtaakin niin nopeasti!)

Pulautuksia ei ole tällä vauvalla tullut vielä yhtään! Nukkuessa kyllä kuulee kun käy maidot kurkussa, mutta eipä ole ulos saakka mitään tullut.
 
Viimeksi muokattu:
@mimmi92 pikaista paranemista, toivottavasti flunssat jo riittäisi.

@Lumi87 mulle lääkäri sanoi nyt jälkitarkastuksessa että kunhan rankimman salitreenin jättää vielä hetkeksi niin kaikkea saa tehdä!

Eilen ja tänään onkin sitten liikuttu ihan reippaasti, ihanaa kun pystyy taas :) mulla ei ulkoilu ota rintoihin mutta parit imetysliivit on semmoiset että ne painaa jotenkin rintojen sivuun ja altistaa tukoksille jos tämä pikkumies syö vähemmän eikä rinnat tyhjene.

Meillä on nyt täytetty maistraatin papereihin nimi :love: samaa nimeä pyöriteltiin jo rakenneultran jälkeen, ja se se sitten on (y)

Nimiäisten ohjelma on vieläkin miettimättä :eek:
 
Mies on kyllä niin innoissaan syöttämässä vauvaa, jopa yöllä herää joskus ennen mua, kun kuulee vauvan olevan pienesti hereillä.
Mä en ehdi kissaa sanoa, ennen kuin mies on hakemassa vauvaa mulle tai hakemassa pulloa.
On kyllä niin hyvä ja ihana isä tytölle.

Vauvakuvauksessa käyty ja ne kuvat mitä nähtiin olivat erittäin onnistuneita. Ja neiti oli tottakai erittäin suloinen ja ihana. ❤
Saatiin yks kuva sieltä jo nyt (ei siis vain yhtää kuvaa siitä kuvasta) että saadaan tehtyä ristiäiskutsut valmiiksi ja lähetettyä.

Ainiin kissa!
Kissa otti vauvan vastaan hyvin. Kun beben kanssa tultiin kotiin ja laskettiin kaukalo lattialle (ottaaksemme takit ja kengät pois) niin kisu meni haistelemaan ja tuijotti herkeämättä, että mitäs me tuotiin kotiin.
Mutta muuten ei varsinaisesti oo huomioinut vauvaa mitenkään. Sohvalla kun vauva on sylissä niin kissa tulee mahdollisimman lähelle sitä, jolla bebe on sylissä, kuin suojellakseen vauvaa.

Kiitos @mimmi92 uudesta keskustelusta.
Ja pikaisia paranemisia sinne! ☺

@Hilma85 oi, onnea nimestä ja sen päättämisestä. ☺

@Lumi87 Hyvin on siellä pienellä paino noussut.

@ritsalaari Ikävää, että ootte osastolle joutuneet. Mutta onneksi on jo parempi. Se on aina ikävää, kun nuo pienet sairastaa.

Pienen paino noussut hyvin.
Terkkari kun viime viikolla kävi kotikäynnillä, oli paino noussut siitä kun kotiin päästiin 250g.

Sormuksetkin menee vaivatta viimein sormeen, ihanaa.
Tossa raskauden lopussa eivät siis menneet.

Kävin huvikseni tossa kotivaa'alla eilen ja 10kg raskausaikana tuli ja siitä on nyt lähtenyt 7kg. Lopuilla ei mikään kiire olekaan. Eiköhän ne siitä lähde kun pääsee juoksemaan ja vaunulenkille.

Vauva nukkuu huvin. Syö kaksi kertaa yöllä ja nukahtaa uudelleen. Tälläin se on nyt hetken mennyt.
Mutta pääasiassa tyttö nukkuu, syö, pissaa ja kakkii.
Hän nukkuu yöt pinnasängyssä, ja päivisin pidetään kehdossa, kun se on tossa meijän sohvan vieressä.

Ristiäisten ruuat on tekemistä vaille valmiit.
Eli suunniteltu on puoliksi tehty.
Suolaisiks ruuiks on tulossa voileipäkakkua, karjalanpiirakoita ja munavoita, pasteijoita ja ihan perus voileipiä.
Makeiksi tulee tottakai kakku, keksejä, pullaa, mokkapaloja (+kinderpaloja, vai mikä niiden nimi nyt onkaan..) Ja ehkä jotain muuta, ehkä.

Juoksemaan on kyllä vähän ikävä.
Joskin sitä ennen olis ihana saada ulkoilulupa, että pääsis vaunuilemaan.

Mä oon monesti meinannut tulla kirjottamaan mutta neiti on erimieltä, koska joka kerta kun meinaan alkaa kirjoittamaan, niin hänelle tulee nälkä tai vaippa täytyy vaihtaa.
Nyt ajattelin ottaa taktiikaksi tän, että neiti on kylläinen ja nukkuu tyytyväisenä.

Ristiäiset viikon päästä! Jaiks!
Eiköhän me kaikki saada valmiiksi. Kakut kumminkin tilataan ja miehen ihana mummo tekee karjalanpiirakat.
Muut me tehdään tässä meillä. Anoppi tulee perjantaina auttelemaan.

Tänne iski viime viikolla mulle toinen flunssa, joka alkaa onneks nyt jo helpottaa. Vielä on nokka vähän tukossa mutta parempaan päin.

Varmaan unohtui kommentoida jotain, mutta nyt lopettelen.

Amanda & Bebe 12 päivää
 
@mimmi92 kurjaa, että teillä taas flunssaa. Tää infektiokausi on kyllä vähän kelju vauvan kanssa, kun joka puolelta tulee pöpöjä. Toivottavasti menee vauvankin kanssa kotikonstein ohi! Mä epäilen täällä myös lievää silmätulehdusta, rähmii vähän molemmat silmät. Koitan putsailla vedellä aktiivisesti ja täytyy sitten mennä näytille jos ei helpota.

@-Amanda- oi ne vauvakuvat on niin kauniita, en ymmärrä miten kuvaajat osaakin ottaa niin hienoja! Me mennään huomenna parin sattumuksen kautta vauvakuviin, yksi kuvaaja etsi fb:ssä malleja, saadaan kuvaus ja kuvat ilmaiseksi, mutta kuvaaja käyttää niitä omassa portfoliossaan. Odotan kovasti! Eläimet on kyllä parhaimmillaan mahtavia suojelijoita näille pienille. Hyvä kun siellä vauva kasvaa hienosti ja ristiäismenukin suunniteltu!

@Hilma85 hyvä tietää, että ainakin tarkastuksen jälkeen kaikki sallittu! Missä vaiheessa sulla oli jälkitarkastus? Mulla vasta 8 viikkoa synnytyksestä. Mä kaipaan liikuntaa ja etenkin raitista ilmaa! Ihanaa että vauvan saa pian viedä pihalle.

Mä oon vähän epävarma esim. juoksemisen aloittamisen suhteen, että milloin se on niin turvallista, että hyödyt on varmasti suuremmat kuin haitat. Vaunukävelyillä kyllä aloitan ja vasta joskus myöhemmin kokeilen hölkätä. Mulla on jumppa/salikortti vielä 2kk tauolla, mutta sen jälkeen ajattelin pilatesta, joogaa, crosstrainertunteja ym. alkuun ja pumpia sitten kun on keskivartalo jossain kunnossa.

Mä edelleen täällä joka päivä ihmettelen, miten vauva voi olla näin tyytyväinen. Voisin tehdä lisääkin lapsia tälläisen seesteisyyden keskellä. :ROFLMAO: Mutta oikeasti meidän lapsiluku on nyt täynnä ja koitan sylitellä, nuuhkia ja ihailla vauvaa niin paljon kuin ikinä voin, koska näitä hetkiä en saa enää ikinä takaisin. Tiedän kyllä että mitä vaan voi tapahtua ja koliikki voi olla jo nurkan takana, mutta kun esikoisella ei ollut ollenkaan tälläistä seesteistä aikaa, nautin näistä hetkistä aivan suunnattomasti. Tuntuu, että kiintymys vauvaan muodostunut helpommin, kun ei heti synnyttyä alettu huutaa.

Vauva nukkuu öisin 3-4h kerrallaan ja syö välissä. Joskus tekee kakat syötön jälkeen. Viime yönä kerran havahduin kun vauva vähän ähisteli ilmeisesti mahaansa, mutta jatkoi unia eikä siis itkenyt ollenkaan. Päivisin poju on hereillä noin tunnin unien välissä, syö ja ihmettelee silmät suurina. Nukkuu 1-3h unia päivät ja iltaisin tankkaa tiheästi.

Lumi ja poju 9 päivää :love:
 
@Lumi87 mä itse olen liikunnan suhteen edennyt niin, että ensin lantionpohja kuntoon, sitten syvät vatsat, ennen kuin alkanut kävelyä kummemmin liikkumaan. Salilla aloin viimeksi käymään vasta n. 5kk synnytyksestä (vatsalihasten erkauman ja myös imetyksen takia).
Tänään ajattelin kokeilla ihan pienen (2km) hölkkälenkin tehdä, saas nähdä jaksaako edes sitä, kun ei ole vuoteen tullut juostua :whistle:
Ja samat ajatukset @Lumi87 helposta vauvasta, näitä voisi ottaa vaikka kuinka monta lisää :ROFLMAO: meilläkin kyllä lapsiluku täynnä :)

@Hilma85 hienoa, että siellä saatu nimi päätettyä (y)

@-Amanda- Kiva että kuvista tuli hyviä, ja kissa tykkää vauvasta. Hui kun on pian ristiäiset :LOL:

Flunssa alkaa vauvalla helpottamaan, on kyllä silti niin rauhallinen ja tyytyväinen tapaus verrattuna sisaruksiina, ettei voi kuin ihmetellä.
Alkaa vaan jo olemaan niin ison näköinen, ihan liian nopeasti mennyt eka kuukausi, kun isommista vaan toivoi ajan kuluvan nopeasti pari kk eteenpäin :cry:

Mimmi & poitsu 5vko
 
Mulla menny jotenki kaikki viestit ohi :D Kiva kuulla kaikkien kuulumisia vauvakuplasta! Vauvakuvaus kuulostaa ihanalta, me ei sitä saatu aikaseks varata :unsure: Noh pitää panostaa 1 ver kuviin!

Meilläkin ristiäispäivä bookattu ja pitää miettiä syömisiä tarkemmin. Aika menee niin nopsaa vaikka tavallaan toivois et poika tosta kasvvais vähän et alkais enemmän hymyilemään yms. Mut tää toukkavaihekkin on kyl aika ihanaa. Kiva kun pahimmat baby bluesit on ohi ja pitkästä aikaa melko tasapainoinen fiilis, vaikka yöunet jääkin välillä lyhyemmäks kun normaslisti. Jäbä on yhä perustyytyväinen, itkee vaan jos nälkä tai vaihetaan kylmässä huoneessa vaippaa. Ollaan nyt yli viikko oltu pelkällä rintamaidolla ja tän päivän punnituksessa taas nähtiin että hyvin riittää, mahtava fiilis vaikeen alun jälkeen.

Täällä vaunulenkkeillään päivittäin, kun ei ole autoa, tulee hyvin hyötyliikuttua. Muuta treeniä en pysty vielä ajattelemaan, jälkitarkastus on helmikuun viimenen päivä. Annan kropan toipua rauhassa :)

Vihersmoothie ja jäbä 3vk 1 pv
 
@Vihersmoothie hieno kuulla, että paino nousee hyvin pelkällä rintamaidolla (y)

Ja juuri kun luulin, että sairastelut oli tässä, silmätipatkin vihdoin lopetettiin kun ei enää oireita, niin eiköhän tämän päivän ole ollut kuumetta vauvalla ja esikoisella. Räkäkin taas valuu molemmilla ihan kunnolla, että taitaa TAAS uusi tauti olla iskenyt :mad:
Huomenna iltapäivällä olisi neuvola, mutta katsotaan käydäänkö mielummin lääkärissä.

Mites @Lumi87 vauvan silmät voi?
 
@mimmi92 mites hölkkäily sujui? :) Mä oon lantionpohjatreenit aloittanut heti synnytyksen jälkeen ja huomenna tulee käymään mun yksi kaveri, joka tekee töitä liikunnan parissa, häneltä luulisin saavani vinkkejä vatsalihastreenien aloittamiseen. Ja sama täällä, esikoinen oli niin itkuinen että odotin vaan ajan menevän nopeasti eteenpäin, nyt ainakin vielä tekisi ennemmin mieli pysäyttää aika. Mutta meillähän ei ole vielä edes kahta viikkoa ikää vauvalla, että ei oikein voi vielä huokaistakaan. Teillä jo sen verran ikää että tuskin tilanne kovasti muuttuu. Ja vauvan silmät aavistuksen rähmii mutta ei vaikuta enää tulehtuneelta.

@Vihersmoothie kiva kuulla, että siellä elo tuntuu tasapainoiselta! Onhan raskaus ja vauva-aika aikamoinen mylly mielellekin. Ja kiva että rintamaidolla menee hienosti. Mä odotan vaunuiluja, huomenna eka lyhyt ulkoilu. <3

Pitääkö kukaan nimiäisiä pojalle? Mitä puette vauvalle päälle? Mulla on yhdet siistit housut vauvalle ja lindexillä näytti olevan hauskoja bodeja, joissa etupuolella liivi ja rusetti. Alkoi koot kuitenkin 62cm ja meidän poika hukkuu siihen kokoon parin viikon päästä, pitäisi jotain kivaa löytää 56cm koossa.

Mä oon joka päivä käynyt hetken itsekseni ulkona/kaupoilla. Tai esikoista olen ottanut mukaan välillä, että saa kahdenkeskistä aikaa. Tyttö ilmoitti olevansa isin tyttö, kun äiti on jatkuvasti kiinni vauvassa. :unsure: Vaikka kuinka yritän tyttöä huomioida ja vauvan nukkuessa on kuitenkin aikaa touhuta yhdessä niin ottaa se vähän koville näköjään tytöllä. Helpottaa kuitenkin kun tyttö päivisin koulussa niin sen ajan voi keskittyä vauvaan ja omaan lepoon ym.

Mulle on nyt jälkikäteen iskenyt valtava helpotus siitä, että vauva on turvallisesti maailmassa. Meillähän raskaus sai alkunsa kevyillä lapsettomuushoidoilla ja raskauteen kiintyminen ja pelon väheneminen vei ensin puoliraskautta, ja aina vauvan syntymään asti kävin mielessäni läpi kaikkia kauhuskenaarioita. Ihan mielettömän kiitollinen ja onnellinen olo, että tämä ihana pieni meille annettiin ja kaikki on mennyt niin hyvin. <3

Lumi ja poika 12 päivää
 
@Lumi87 hyvin sujui lenkki, olisi tehnyt mieli tehdä pitempikin, mutta yritetään nyt maltillisesti aloittaa. Reidet vaan meni jo tuostakin ihan jumiin :D
tällä viikolla varmaan turha edes haaveilla lenkkeilystä, kun sen verran karsea olo ja sääkin.

Harmi, että teillä esikoinen mustasukkainen, eiköhän tuo mene ohi, sitten kun vauvakin hiukan kasvaa.

Ja vauva käytetty neuvolassa, olikin lääkärintarkastus niin vein sitten sinne.
Painoa n. 4,5 kg ja pituus melkein 56cm. Painosta lääkäri oli sitä mieltä, että saisi olla enemmänkin, mutta th mielestä ihan hyvin noussut kun kilo kuukaudessa ja -4 käyrältä -> -2.
Täytyy kyllä kehuja antaa tälle lääkärille kun jäi sellainen kuva, että kaikki mahdollinen + ylimääräinen tutkittu huolella ilman kiirettä. Edellisissä neuvoloissa ollut kyllä mennyt niin liukuhihnalla.
Oli siis muutakin asioita mistä en ole itse ollenkaan huolissani, mm. vauva nukahtaa usein silmät auki ja ne silmät pyörii ympäriinsä, niin niistäkin oli jo melkein neurologille lähetettä kirjoittamassa. Pyysi yrittämään saada kotona videolle kun haluaa katsoa, ettei ole mitään poikkeavaa.

Huomenna siis koko perhe nieluviljelyyn ja antibiotit jo kirjoitettu kun taitaa olla angiina.
Vauvalla ja esikoisella myös toinen korva vähän punottaa, mutta ei ainakaan kunnolla ole tulehtunut.
Plaah mä pystyn kohta koko talven sisällä..

Mimmi & poitsu 5,5vko
 
@Lumi87 mä niin tiedän mitä tarkoitat tolla et helpottavaa et vauva on saatu terveenä ulos mahasta. Mulla kohtukuoleman pelko paheni mitä lähemmäs synnytystä päästiin vaikka en aktiivisesti antanut itseni sitä miettiä. Vasta kun oltiin synnärillä ja saatiin vauvan sydänäänet monitorille, pystyin relaamaan. On se raskaus sitten kummallista aikaa, vielä ei ole ikävä!

Mä ostin ristiäisiin alesta Newbien bodyn jossa pieni rusetti koossa 56. Toivottavasti mahtuu päälle reilun 2 viikon päästä, nyt käytetään vielä joitain 50cm vaatteita joten eiköhän.. Ostin 2 kpl koska kakkavahingot :sneaky:

@mimmi92 mahtavaa et pääsit lenkille! Ja joo, taitaa olla kotipäiviä nyt loppuviikko kun etelässä tulee lumikaaos :) Me onneks asutaan ihan pari metriä metroasemalta niin pääsee ostareille yms. ilman et ulkona pitää kävellä.

Täällä jatkuu tiheä imu, jopa aiempaa tiheämpi.. Onneks vähitellen oppinut nukkumaan jäbä vieressä niin että ei tartte hirveesti liikutella ketään yösyötöillä ja saadaan ihan ok nukuttua. Illat menee kyl täysin tissillä ja kitinä alkaa heti jos meen suihkuun tai häviän näköpiiristä.

Vihersmoothie ja jäbä 3 vk 3 pv

Edit: pahoittelut kirjotusvirheistä, vauva sylissä välillä haastavaa kirjottaa :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Huh, eipä tässä ole paljoa ehtinyt koneella olemaan. Luulin varautuneeni siihen mitä vauva-arki voi olla, mutta on tämä silti yllättänyt. Varsinkin alkuun pieni oli tissillä ihan jatkuvasti, muutamaan päivään en oikeastaan noussut sohvalta ollenkaan. Onneksi mies oli (ja on) kotona, toi ruokaa ja päästi välillä käymään vessassa. Epäilin jo oman maidon riittävyyttä ja itkeskelin sitä, mutta eilen neuvolantäti kävi kotikäynnillä ja komeasti on paino noussut: kun syntymäpaino oli 4565 g, oli painoa nyt jo alle kahden viikon iässä yli 4800 g :D 50 cm vaatteet on olleet meillä ihan turhia, onneksi niitä oli vain pari hassua. 56 cm on ollut alusta asti käytössä, ja 62 cm vaatteetkin on kohtalaisen sopivia. Ja nyt ruokarytmi tuntuu ainakin hetkeksi vähän "normalisoituneen", niin että syöttöjen välissä on jopa parin-kolmen tunninkin taukoja, niin ehdin vähän tehdä omiakin juttuja kun mies voi sylitellä vauvaa.

Kotiutumisen jälkeen jouduttiin käymään vielä pari kertaa sairaalalla verikoekontrollissa, kun natriumarvo oli turhan alhainen. Viimeisessä kontrollissa sekin oli onneksi noussut viiterajojen sisään, joten nyt kaikki alkuvaiheesta johtuvat seurannat on onneksi loppuneet. Pelotti koko ajan jos se arvo ei lähde normalisoitumaan ja pieni joutuu takaisin osastohoitoon.

Täytyy kyllä myöntää, että vaikka tuo pieni nyytti ihana onkin, odotan kyllä jo sitä että ikää tulee vähän enemmän. Edes niin että hän osaa itse kannatella päätä, siinä kohtaa mun stressitaso laskee jo vähän :LOL: Välillä iskee sellainen kauhea epätoivo siitä, etten mä osaa pitää huolta noin pienestä ja avuttomasta olennosta, etenkin jos pieni itkee enkä saa tissillä rauhoitettua. Tänään onkin ollut ensimmäinen vähän pahempi itkupäivä, en tiedä onko kasvukipuja vai ilmavaivoja vai mitä, mutta tuleva yö hirvittää. Pieni ei oikein nukkuisi muualla kuin sylissä, perhepetiä ei kumpikaan miehen kanssa haluta/uskalleta kokeilla kun ollaan levottomia nukkujia, niin meidän yöt nyt menee niin että mä pidän kättä pinnasängyssä pienen vatsan päällä ja silittelen, siihen hän rauhoittuu aika hyvin. Unet jää kuitenkin aika vähäisiksi, täytyy toivoa että hän oppisi kasvaessaan paremmin omaan sänkyynsä. Päivisinkin on turha toivoa että häntä saisi nukkumaan omaan sänkyyn, on samantien hereillä jos hänet siirtää sylistä sänkyynsä. Nyt pikku pötkylä makoilee sohvalla miehen rinnan päällä niin rauhallisena, ihanan näköisiä molemmat :love:

Paino mulla on laskenut noin 9 kg, vielä on toiset 9 kg jäljellä. On kyllä ihanaa että vaatteet mahtuu taas päälle ja vatsakin on kohtalaisen litteä, tietysti sellainen pehmeä löllykkä mutta sen saa kuitenkin survottua omiin paitoihin ja takki menee helposti kiinni. Loput kilot saa lähteä jos/kun on lähteäkseen.

@Lumi87 ja @Vihersmoothie Mulla oli myös ihan sama juttu loppuraskaudesta, pelkäsin kohtukuolemaa ja tein liikelaskentaa ihan hullun tavoin. Sinänsä siis helpottavaa että vauveli on nyt masun ulkopuolella, vaikka tosiaan nyt sitten on uudenlaiset pelot siitä että vahingossa retkautan niskan/pudotan vauvan/vauvalla on liian kylmä tai kuuma tms.

Shara ja pötkylä 12 vrk
 
Me ostettiin liivibody ihan vain prismasta kun tuli vastaan. Kokoja oli vaikka kuinka.
Tänään kävin vauvahieronnassa pikkumiehen kanssa, mutta oli aika levotonta, niin ei ehkä ihan niin paljoa jäänyt käteen kuin olisi toivonut o_O
Meillä on nyt vissiin joku kehitysvaihe menossa kun ei päivisin meinaa nukkuminen onnistua, kamalasti pitää katsella kaikkea (ja hymyillä! :love:), itku tulee herkästi, alahuuli väpäjää ja silmät kostuu :cry: rinnalla olo ja /tai halaaminen lohduttaa, mutta mun syli mielummin :unsure: onneksi on kantoliina (ja ehkä ensi viikolla myös kantotakki!) :whistle: yritin käydä koirien kanssa juoksulenkillä ihan yksin mutta täällä oli vain huudettu koko ajan ja mies oli ihan maassa kun ei "osannut"..

@Shara yhtäkkiä sä huomaat että se pikkuvauva aika on mennyt, meillä on jo ja jotenkin haikea olo kun unelias vauva on jo iso :oops:

@mimmi92 voi kun kurjaa tuo sairastaminen, muista vaihtaa hammasharjat angiinaan jälkeen ettei tule takaisin.

@Vihersmoothie hyvä että imetys sujuu ja pystyy luottamaan siihen (y)o
 
Mulla oli vaatekriisi tulossa, kun tajusin, että mulla ei oo aikaa eikä intoa lähteä shoppailemaan uutta vaatetta ristiäisiin.
Ja aloin penkomaan kaappia siinä toivossa, että sieltä löytyisi jotain päälle pantavaa ristiäisiin (muu kuin se maximekko) vaatteitahan sieltä löyty mutta se, että meneekö päälle olikin toinen juttu.
Koitin muutamaakin eri mekkoa ja kyllä ne yllättäen meni päälle.
Yks tosin kinnas vähän tosta yläkropasta ja yks jostain syystä takapuolesta. Mutta päälle löytyi hyvä mekko, joten ei tarvitse lähteä paniikissa kaupoille.

Kävin kotona vaa'alla eilen ja näyttää nyt -8,5kg synnytyksestä ja mitään erikoista ei oo tullut tehtyä, vielä +1,5kg jäljellä.

Ristiäiset tosiaan huomenna ja kiirettä pitää.
Huomattava helpotus on oikeesti se, että mies on kotona, tuskin onnistuis leipominen, jos ois tytön kanssa kaksin kotona.
Flikkahan nukkuu aika paljon vielä, joten mieskin pystyy auttamaan/tekemään, silloin kun neiti nukkuu.

Ja tottakai ihanasta anopista on suuren suuri apu.
Tuli tähän meille auttelemaan ruokien kanssa, niin varmemmin saatiin kaikki valmiiksi. Ja toi samalla isomman määrän yhteensopivia astioita.

Ja toki tärkein on se, että huomenna meidän esikoinen saa nimensä.
Ihanaa kutsua bebeä nimellä, eikä vain vauvaksi, bebeksi tai tytöksi. Tai liudalla muita lempinimiä. :)
Rakkaalla lapsella kun on monta nimeä.

Siskokin saapui avomiehensä kanssa tähän meille tossa about tunti sitten. On siitä lähtien nuuskutellut vauvaa.

Ollaan käyty vaunuttelemassa tossa kun oli lauhemmat ilmat, mutta nyt ei oo toivoakaan, koska pakkasta sen verran paljon. Mutta hyvin bebe vaunuissa viihtyy.

Mutta vaikka flikka nukkuu paljon, niin on hän päivisin hereilläkin.
Tykkää olla sylissä ja siis on niin ihana näky, kun mies pitää tyttöä sylissä ja höpöttelee tai laulaa hälle ja he usein nukkuu niin, että tyttö nukkuu miehen rinnan päällä ja se jos mikä on todella ihana näky.
Ja on ollut jännä huomata, miten hyvin tyttö rauhoittuu isin laulamiseen, vissiin on tuttu ääni, mikä rauhoittaa.

Tuntuu vaan, että tyttö kasvaa ihan liian nopeasti, vastahan hän syntyi ja kohta hällä on ikää jo 3vkoa.. mihin tää aika katoaa, kyllä tässä yrittää ottaa kaikki mahdolliset hetken irti tuon pienen kanssa.

Yöt menee vaihdellen. Mutta pääasiassa neiti herää sen 2-3krt syömään.

@Vihersmoothie Hyvä, että imetys sujuu. :)

@mimmi92 Kurjaa kyllä tuo sairastaminen. Paranemisia kovasti sinne! :)
Täällä aletaan pikku hiljaa olemaan terveenä.

Puhelimella on vaikea kirjottaa ihan kaikesta mitä täällä on kirjoitettu, kun puolet unohtuu siinä vaiheessa kun alkaa kirjoittamaan.

Hurjaa ajatella, että vanhimmat lapset täällä on kohta jo 2kk.
Vastahan hekin syntyivät. Voi kun sais ajan pysäytettyä edes hetkeksi.

Mutta vielä kun on tekemistä, niin täytyy mennä jatkamaan.
Flikkakin kun uinuu jälleen.

Viimeiset siivoukset ja ruuan valmistukset, ja sitten istun kyllä hetkeksi alas.
Kastemekko haettu ja tarkistettu, neidille kaikki muutkin huomiset vaatteet valmiina. Ja kaikki meidänkin vaatteet valmiina. Tuntuu vaan, että puolet asioista on unohtunut. :D

Amanda & Bebe 18 päivää
 
@-Amanda- miten teidän ristiäiset meni? :)

@mimmi92 toivottavasti siellä alkaa vähitellen olla taudit sairastettu! Ikävä vaiva toi angiina. Hyvä että lääkärikäynti oli noin perusteellinen! Ja hyvähän se on,että mieluummin tutkitaan vaikka vähän liikaa. :) ja voi että mä odotan ekaa hölkkälenkkiä! Nyt oon aloittanut syvien vatsalihasten kuntouttamisen hiljalleen.

@Hilma85 oi mä niin odotan noita hymyjä! <3 Monenko viikon iässä teidän vauva antoi ekat hymyt? Ja on se pikkuvauvavaihe vaan niin lyhyt... Viime kerralla odotin vaan sen loppuvan ja nyt voisin nauttia tästä ihanasta vaiheesta vaikka kuinka kauan. No onneksi myöhemmätkin vaiheet on lapsilla ihania. :love:

@Shara ja @Vihersmoothie tuttuja tunteita. Välillä kyllä mäkin yhä säikyn kun mietin, että pysyyhän vauva hengissä. Yhtenä aamuna vauva oli kyljellään meidän sängyssä ja kun kävin hetken päästä katsomassa, oli kierähtänyt mahalleen ja kasvot oli patjaa vasten. :unsure: Tiedän, että mykyään vauvaa suositellaan nukutettavan selällään, mutta meidän sänky antaa sen verran periksi että vauva on kyljellään heti jos laittaa selälleen. Ja yöimetyksillä on muutenkin kyljellään ja nukahdan kesken syötön.

@Shara varmasti tosi yleisiä ja normaaleja tunteita juuri äidiksi tulleelle. Kaikki tunteetkin vielä vähän pinnassa ja "herkillä". Mä muistan, että esikoisen synnyttyä tuli ehkä vähän jopa pieni shokki, vaikka kuinka ajattelin vauva-arkeen valmistautuneeni. Ja kun vaan muistaa, ettei vauva mene siitä rikki, jos on liian kylmä/kuuma hetken tai vanhempi ei heti ymmärrä itkun syytä. Kunhan perustarpeista huolehditaan ja on syliä tarjolla, vauva pärjää hyvin. <3 vauvatkin niin erilaisia, ettei yhden tai kahden kokemuksella välttämättä osaakaan seuraavaa lukea. Nyt on sillä tavalla helpompaa, että on itsevarmuutta eri tavalla, kun yhden lapsen saanut kasvatettua hienoksi koululaiseksi. Mutta onhan tää nytkin valtava muutos, kun yhtäkkiä perheessä taas täysin ennakoimaton ja muiden avun varassa oleva vauva.

Päädyttiin nimiäisvaatteissa tilaamaan sellainen vähän siistimpi body, jossa muutama nappi ja kaulus. Vähän sellaisen pikeepaidan tyyppinen. Sen kaveriksi mulla on kaverilta saadut siistimmät kangashousut/"farkut". Tota bodya voi varmasti muutenkin sitten käyttää ja oli hyvässä alennuksessa. Itselleni mun on pakko etsiä jotain vaatetta kun ei kaapissa oikein ole sopivaa, ja kaikki potentiaaliset kinnaa rinnuksista tai vyötäröltä.

Ihanaa kun ollaan päästy ulkoilemaan! Perjantaista asti ollaan joka päivä käyty kärryttelemässä. Esikoinen tulee innoissaan mukaan ja tykkää työnnelläkin pikkuveljeä pitkät pätkät. <3 Tänään käytiin vauvan kanssa ennakkoäänestämässä. Oli aika paljon pakkasta, mutta muutama kilometri uskaltauduttiin kuitenkin kävellä. Vauva tykkää nukkua vaunuissa kun ollaan ulkona liikkeessä, mutta meinaa herätä heti kun mennään kauppaan tai muualle sisälle.

Pieniä ilmavaivoja täällä on vauvalla ja cuplatonia oon antanut. Niin vähäisiä vaivoja kuitenkin etten oikein edes laske niitä kun tiedän pahempaakin. :D Vähän vauva öisin ähisee kun en jaksa röyhtäyttää syötön jälkeen (tai siis nukahdan kesken syötön...) ja muutenkin välillä näkee että vatsa vaivaa. Mutta hyvin sujuu yhä yöt. Päivät vähän vaihtelee, välillä vauva nukkuu useiden tuntien unia ja esim. eilen nukkui päivän lyhyissä pätkissä.

Voi hitsi ois ihana nähdä teidän vauvoista kuvia ja tietää nimiä ym. Jos jotakuta kiinnostaa niin mua saa pyytää fb-kaveriksi yv:llä. :) Täällä ei viitti huudella vauvan nimeä tai muuta tunnistettavaa.

Nimi alkaa vähitellen muotoutua. Päädytäänkin ehkä sellaiseen nimeen mitä ei oltu ollenkaan ajateltu. :)

Lumi ja poju 2 viikkoa
 
@Hilma85 Oi siellä jo hymyillään :love: kiitti muuten muistuksesta noista hammasharjoista kun en itse muistanut tuota ollenkaan!

@Shara muistan kyllä itsekkin kuinka pelottavaa esikoisen käsittely oli alkuun, en sairaalassa ollessa (3vrk) itse uskaltanut edes nostaa vauvaa, mies vaihtoi vaipat ja toi syömään. Kotona vasta oli sitten pakko alkaa uskaltamaan..

@-Amanda- siellä ilmeisesti jo nimi annettu :)

@Lumi87 Kiva että vauva viihtyy vaunuissa ja esikoinen tykkää työnnellä! (y)

Vauva nukkuu yöt kyljellään, koska nukahdetaan molemmat syötön aikana..

Meillä myös hymyjä kovasti odotellaan, monta päivää näyttänyt siltä, että ihan kohta hymy tulee, mutta ei sitten kuitenkaan :D isommat suunnilleen näihin aikohin hymyilyn aloittanut. On noita unihymyjäkin ihana katsella :)

Eipä löytynyt bakteeria, eli ei tarvinnut antibiotteja aloittaa (y) olo vaan menee kaikilla pahemmaksi, eli olisihan se tavallaan kiva ollut jos olisi ollut lääkkeillä nooeasti ohi hoidettavissa..
Toissapäivänä vauva oli koko vuorokauden lähes taukoamatta rinnalla, nyt jo onneksi normaalit ruokavälit, niin saa myös isommat lapsetkin enemmän huomiota.

Ristiäispäivä päätetty (11.2), ei vaan olla nimeä keksitty, eikä pappia varattu :whistle:

Mimmi & poitsu 6vko
 
Ristiäiset meni hyvin, neiti heräsi siinä vaiheessa hetkiseksi kun päähän laitettiin vettä, mutta saatuaan tutin suuhun niin nukahti uudestaan sylikummin syliin.
Kasteen jälkeen otettiin kuvia ja sitten neiti menikin hetkeksi kehtoon uinumaan (Saatiin syötyä siinä välissä kun neiti nukkui kehdossa.)
Pappi jäi hetkeksi paikan päälle, hällä oli kiire toiseen paikkaan, joten aika nopeasti siinä joi kahvit ja söi vähän ja toki kirjoitti paperit.

Ruoka oli hyvää ja ilmeisesti karjalanpiirakat parhaita, koska niitä tai munavoita ei jäänyt yhtään.
Aika hyvin muitakin ruokia meni, mutta niitä sentään jäi vähän.

Aika rennosti siis ristiäiset meni. Neiti sai ihania lahjoja.
Ja aivan ihanat kummit itselleen. :)

Ja ajattelin kyllä neidin nimen täällä kertoa. :)
(Mä itseasiassa poistin tytön syntymän jälkeen facebookin ja oikeestaan kaikki muutkin paitsi instan ja sekin on yksityinen. Some vie niin paljon aikaa, että ainakin hetken oon sieltä pois, haluan nauttia tytön vauva-ajasta.)

Mutta niin rakkaan prinsessamme nimi, hän sai nimekseen Olivia Maria Alexandra. Tunnetaan nimellä Olivia.

Tänään oltiin siskon pojan syntymäpäivillä ja hyvin siellä meni. Aika tarkkana oltiin kyllä siitä, että Oliviaan ei kosketa ilman käsien pesua. Mutta aika hyvin ihmiset kuunteli meidän toiveita. Ja onneksi kuitenkin yleisesti keskittyttiin 1-vuotis synttäreitään juhlivaan kummipoikaan.

@mimmi92 mutta toisaalta on hyvä, ettei bakteeria löytynyt.
Täällä on kaikki peukut ja varpaat pystyssä, että siellä alkaa olo paranemaan.
Tervehtymistuulia sinne

@Lumi87 Kiva, että vauva viihtyy vaunuissa. Ja kiva myös, että esikoinen tykkää vaunuja työntää. :)

Ainiin oon unohtu koko äänestyksen.
Täytyykin varmaan tossa huomenna käydä ennakkoäänestämässä. En mä kuitenkaan muista varsinaisena päivänä käydä äänestämässä.

Onneks ens viikolla pitäis ilmojen jo vähän lauhtua, niin voi Olivian kanssa tehdä pidempiä vaunulenkkejä (toki oman jaksamisen mukaan.)
Ollaan me nyt käyty vaunuilemassa, mutta hyvin lyhyitä matkoja (korkeintaan lähikaupalle, johon ei hurja matka ole.)

Täälläkin odotellaan niitä hymyjä.
Hurjaa ajatella, että 3 viikkoa on mennyt kuin hujauksessa. Oikeesti, Olivia tulee huomenna jo 3 viikkoa, tuntuu, että vasta eilenhän hän syntyi.

Amanda & Olivia 20päivää
 
Ihana nimi @-Amanda- :)

Mäkin odottelen, että sää vähän lauhtuisi niin pääsisi vähän pidemmällekin liikkumaan. Välimatkat kauppoihin yms. niin pitkiä, ettei haluaisi joutua ulkona sitten syöttämään nälän yllättäessä ainakaan kovimmilla pakkasilla :confused:

Illalla myös se eka oikea hymy sitten tuli ja todella leveänä :love:

Niin joo ja nopeasti se mieli taas muuttuu kun raskausvaivat unohtuu, päädyttiin nyt kuitenkin että saa neljäskin lapsi tulla jos on tullakseen. Yrittämällä yrittämään ei kuitenkaan enää ruveta :whistle:
 
@-Amanda- nätti nimi! Vieläkin utelen tarjottavia sulta kun mun "kaikettomat" ei meinaa onnistua ja aika loppuu kesken kokeilla mitään..

@Lumi87 ensimmäinen hymy tuli seitsemän viikkoisena, sydän sulaa kun sen näkee :love:

@mimmi92 mulla on toinen kovasti haaveissa ja vuosi täytyisi odottaa sektion vuoksi :whistle: meidän poika on niin hyväntuulinen että tällaisia vauvoja voisi olla useampikin samaan aikaan :D
Ulkoilusta.. Meillä nukutaan helposti kolmenkin tunnin päikkärit kun ulkoillaan, mutta en tosiaan tiedä miten syöttämisen hoitaisi kun on kymmenen pakkasta. Se mitä nyt ollaan liinailtu autiotuville niin oon saanut syötettyä autossa. Miksei urheiluvaatteista oo imetysversioita? Ai että kun olis helppoa jos fleecepaidassa olisi luukku tai vetoketju..

Miten te koristelette ristiäisissä / nimiäisissä?
 
Kaunis nimi @-Amanda- !

Ja onnea ensihymystä @mimmi92 , uskon että tekee vauvan kanssa touhuamisesta entistä mielekkäämpää kun kommunikaatiokeinoista löytyy myös hymy.

Mäkään en ole enää Facebookissa, häivyin sieltä reilu vuosi sitten kun alkoi ahdistaa koko sosiaalinen media ja nettimaailma, enkä ole päivääkään katunut päätöstäni :LOL:

Meillä on nyt ristiäispäivä päätettynä, menee maaliskuun puolenvälin tienoille. Ei saatu haluamaamme kirkkoa, se oli varattuna ko. päivänä koko päiväksi, joten kaste tapahtuu nyt sitten samassa paikassa missä meillä on myös ruokailu. Meidän vieraat tulee aika kaukaa, niin tarjotaan ihan ruokaruokaa (ja tietysti kakkukahvit) kun saatiin hyvä tarjous kivasta ja hienosta ravintolasta ihan meidän läheltä. Koko tarjoilu on siis ulkoistettu eikä mun tarvitse itse miettiä mitään mistä oon ihan iloinen, vaikkei tämä ratkaisu nyt kaikista halvin olekaan.

Tänään oli ylimääräinen neuvolakäynti kun käytiin tarkistuttamassa että napa on paranemassa asianmukaisesti, nyt tytöllä on painoa 4985 g. Vajaassa viikossa siis tullut noin 160 g, mikä on vissiin ihan hyvä määrä. Vieläkin vähän stressaan maidon riittävyyttä, mutta ehkä se itsevarmuus tästä vielä löytyy. Nyt on kyllä vähän kurjaa kun mulla on vasen rinta/nänni tosi kipeä, mun mielestä näyttää kuin siitä tyvestä puuttuisi pieni pala. Ensimmäiset 10 - 20 sekuntia imetyksestä sattuu ihan sairaasti, sen jälkeen vähän helpottaa :cautious: Toivottavasti paranisi pian, nyt aina pelottaa jo etukäteen kun tiedän että olisi vuorossa imetys siltä puolelta.

Pari pientä vaunulenkkiä ollaan tehty, noi Britaxit on kyllä loistavat ja näppärät. Säiden lauhtumista kyllä täälläkin odotellaan. Saisi oikeastaan olla jo kevät :LOL:

@Hilma85 Onko tosiaan niin että sektion jälkeen pitäisi odottaa vuosi ennen raskautumista? Jostain olen lukenut että puoli vuottakin riittäisi, mutta en ole asiaa itse vielä lääkäriltä kysynyt. Mulla on kyllä nyt sellainen olo ettei enää ikinä uudelleen, mutta eiköhän mekin kuitenkin pikkusisarus lopulta haluta kunhan tästä rankimmasta alkushokki-vauva-ajasta selvitään ja aika kultaa muistot. Nyt pienellä on ollut muutamana iltana tunnin kestoiset itkukohtaukset joihin ei tunnu oikein auttavan mikään, ei tissi, syli, seurustelu tai hytkyttely, ja silloin meinaa epätoivo iskeä. Yöt onneksi menee ainakin toistaiseksi edelleen hyvin, kahdella syötöllä.
 

Yhteistyössä