Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017

@Hilma85 Kiitos :)
Meillä oli aika perinteiset tarjottavat, eli siis ihan perus voileipäkakut, karjalanpiirakat ja munavoi, voileipiä ja sit sellasia tikkuja missä oli lihapullia, nakkia, viinirypäle ja juusto.
Ja sit makeista kakku, pullia, mokkapaloja, keksejä ja kinderpaloja.
Mitään neuvoja en ikävä kyllä osaa noihin "kaikettomiin" antaa.

Meillä on myös toiveissa toinen ja mikäli se suodaan, niin aika nopeasti. Halutaan lapsille pieni ikäero.
Molemmat kyllä halutaan enemmän kuin kaksi lasta, mutta se millä aikavälillä lapset tulee on vielä pohdinnassa ja toki kaikki on myös siitä kiinni, että mikäli meille lapsia suodaan enemmän.
Jäi sen verran hyvä "maku" raskaudesta ja synnytyksestä, että pelkoja ei ole. Tosin eihän sitä tiedä miten mahdollinen seuraava raskaus menee.

Meillä oli koristeena lähinnä erilaisia ilmapalloja. Ja oltiin hankittu sellanen vaaleanpunainen BABY-foliopallojuttu.

Tänään oli vähän lauhempi ilma, niin käytiin koko poppoo pienellä vaunulenkillä.
Olivia viihtyy vaunuissa oli ne sitten liikkeellä tai ei, harmi vaan, että kun on kuitenkin sen verran vilpoista, että ei viitsi jättää ulos pitkäksi aikaa/ollenkaan nukkumaan.
Onneks loppuviikosta pitäs ilmojen lauhtua, mikä tosin tarkoittaa sitä, että lumi sulaa - tulee loskaa - mahdollisesti liukasta..

@Shara Kiitos. :)
Mä miettisin kanssa, että pitäiskö ihan kokonaan jättäytyä Facebookista pois.
Mutta ajattelin nyt alkuun hetken olla pois sieltä. Ja on kyllä ollut ihmeen vapauttavaa.

@mimmi92 Kiitos. :)
Ja onnea ensihymystä. On varmaan ihanaa, kun vauva hymyilee, tulee muutakin kommunikaatiota kuin itku. Ja se ensihymy, täällä sitä kanssa kyllä odotetaan hurjan paljon.

Ja nyt täällä ollaan 3-viikkosia. Apua!
Mies juur aamulla sanos, että kun vois kellon pysäyttää hetkeksi ja nauttia tästä ajasta, kun Olivia on pieni.
Ja mä oon ihan samaa mieltä. Nuo pienet kasvaa kyllä aivan liian nopeasti.

Ja siis mulla on vieläkin hormonit ihan sekaisin, mä itken joka kerta, kun nään Olivian isänsä sylissä. He on niin ihana näky ja se kun mies laulaa Olivialle, siinä vaiheessa ne hanat aukee oikeen kunnolla.
Vois ehkä vähän jo nää hormonit tasaantua. :D
En haluais ihan koko aikaa kuitenkaan itkeä. :D

Amanda & Olivia 3vko
 
Pitkästä aikaa yritän pikaisesti kirjoittaa kuulumisia, kun sain tytön yöunille. :) Lukemassa käyn kyllä päivittäin täällä, mutta ei tahdo ehättää kirjoitella.... :unsure:

@-Amanda- kaunis nimi tytöllä. :)

Meillä neiti nukkuu päivisin ihan hyviä päikkäreitä. Parit kahden-kolmen tunnin unet. Illat on vähän levottomampia, on selkeästi väsynyt, mutta ei tahdo osata rauhoittua nukkumaan ennen yöunia. Illat menee siis syödessä ja torkkuessa sylissä tai hetken aikaa omassa sängyssä. Yöt menee nyt aika hyvin, kahdella syötöllä menty nyt jonkin aikaa. :) Alkuun meillä oli yöt melko hankalia, meni valvoessa kolmekin tuntia, kun ei pieni nukahtanut uudelleen. Nytkin yösyötöillä saattaa mennä se 1-1,5 tuntia, että nukahtaa niin hyvin, että saa siirrettyä omaan sänkyyn (saattaa vaatia sylissä heijaamista nukahtaakseen). Onneksi mulla on hyvä nojatuoli makkarissa, niin oon nyt huomannut parina yönä nukkuneeni siinä hetken syötön aikana. :whistle: Makuultaan ei oikeen tahdo enää onnistua syöttää, kun mulla tulee maitoa vissiin aika paineella, kun toinen ei meinaa mukana pysyä. :unsure: Mutta toisinaan lasken kuitenkin viereen nukkumaan, kun on kevyemmässä unessa, niin pääsee itse vähän nopeammin nukkumaan, kun toinen jää vielä kainaloon tissiä lupsuttelemaan. :rolleyes:

Meillä oli alkuun ongelmaa saada vauvan paino nousemaan, mulla nousi maito niin hitaasti. Alettiin antaa sitten pieniä määriä lisämaitoa imetyksen päälle silloin, kun tuntui, ette tullut kylläiseksi, niin nyt paino on noussut ihan hyvin. Huomenna neuvola, niin näkee nykymitat.... Vieläkin annetaan lisämaitoa, jos jää imetyksen jälkeen kärttyiseksi tai lähinnä ennen unia, niin nukkuu vähän paremmin. Pääsee isäkin osallistumaan syöttöihin.

On tässä ollut ja on kyllä opettelua nyt, kun mies on ollut töissä ja oon noiden lasten kanssa yksin kotona. Tuntuu, ettei kädet riitä. :unsure: Mutta toistaiseksi pärjätty ihan hyvin kuitenkin.

Mulla on tällähetkellä tunne, että meidän lapsiluku on nyt täynnä, mutta miehen kanssa ei ole asiasta vielä keskusteltu, että katsotaan nyt. Voihan se mieli tosiaan muuttua, kuten @mimmi92 :llä. :whistle:

Ihana kuulla teidän kaikkien kuulumisia, vaikka kommentointi jääkin nyt niin vähiin. Tästä on tullut aika tärkeä vertaistukipaikka tän taipaleen aikana. :)

Nanna ja neiti 4vko 1pv
 
@Shara mulle sanottiin jo sektion suunnittelukäynnillä että vuosi. Se on ilmeiseti sen vuoksi että kohtu ehtii vahvistua, näin seuraavan synnytyksen supistukset eivät revi kohtua.

@-Amanda- juu, ei kaikettomia tarvikaan mutta joudun väkisinkin tekemään muille enemmän tarjolle ja vain itselle sitten erikseen..
Hormoneista, ootko lukenut "ennen kuin minusta tuli äiti"-runon? :whistle::cry: Mä en oo koskaan ollut järin tunteellinen tyyppi mutta raskausaikana ja nyt vauvan kanssa oon parkunut ehkä enemmän kuin koskaan..

Me ollaan käyty joka päivä vähintään tunnin vaunulenkillä (y) eilen aamulla oli kymmenen pakkasta, mutta vaunuissa oli lämmin nukkua, mä kyllä puen ehkä turhankin paljon pienelle..
Illalla käytiin vielä kantoliinalenkillä kun sain mun kantotakin, pihalla oli jo -16, mutta hyvin tarkeni saman takin alla. Mulla on villainen liina lainassa ja se on aivan ihana trikooliinan jälkeen :love: kukas muu kantoliinaili? Manducan kanssa en oo päässyt sinuiksi kun en saa sitä riittävän kireäksi, tuntuu että vauva valuu ja sitten painaa vain hartioita..
Äh, yritän metsästää jotain lyhyttä runoa "kummitodistuksiin", mutta ei meinaa löytyä..
 
@Hilma85 mä en taida kukkakimppua enempää koristella. Mulla manduca toimii hyvin, liinaa en ole hommannut, enkä edes kokeillut koskaan.

@Nanna-87 kyllä kuulostaa nykyään öisin nukkuvan ihan hyvin :)

@Shara tuo kolo nännissä kuulostaa valitettavan tutulta. Mulla tytön kanssa oli myös ja se sitten lähti jossain vaiheessa kasvamaan. Koskaan en verta nähnyt, mutta haava se kyllä oli kun kaikki kirveli siihen. Meni 5vko ennen kuin parantui siitä kun tajusin mikä imetyksessä sattuu :cry:
meillä oli imuote hiukan liian kapea (koska ei vaan mahtunut tarpeeksi rintaa suuhun), välillä pumppasin siitä rinnasta ja syötin useammin toisesta. Myös vähän auttoi kun syötti niin ettei haava kohta tullut vauvan alaleukaan päin.


Mulla ei varsinaisesti mitään hormoni itkuja ole tullut, mutta silmät kyllä kastuu kun vauvaa tuijottelee, se vaan on niin suloinen :LOL:

Meillä poikkeuksellinen yö vauvalla, nukahti illalla sohvalle n. Klo 21 ja siirsin sitten kun menin itsekkin nukkumaan niin pinnasänkyyn ekaa kertaa. Klo 5 miehen kellon soidessa heräsin ja herätin vauvankin syömään. Ei ottanut kuin ihan pienen huikan ja nukkui pari tuntia lisää, kunnes oli pakko taas herättää että esikoinen ehtii kerhoon :eek:
Onkohan tuo vieressä nukkuminen vaan herätellyt poikaa turhaan?
Testi mielessä saa kyllä mennä nukkumaan omaan sänkyyn seuraavanakin yönä :ROFLMAO: yösyötöt ei kyllä itseä häiritse ja omasta mielestä niitä olisi ihan hyvä vielä muutama ollakkin kun ei paino ainakaan liikaa ole noussut.

Pulloa ja korviketta pitäisi myös joku päivä kokeilla, tutin olen jo unohtanut kun ei kelpaa millään.

Itselle tuli myös silmätulehdus, onneksi lasten lääkkeiden jämät tallessa ja heti laitettu (samat käy aikuisille), niin jos jo huomenna kehtaisi jonnekkin lähteä kerran flunssasta melkein kokonaan parannuttu ja sääkin pitäisi lämmetä :)

Pappi varattu, nimi siis enää puuttuu :ROFLMAO: Mulla kyllä koko ajan ollut yksi nimi mielessä ja jo tavallaan poikaa siksi ajatuksissa kutsun, mies ei vaan oikein siitä innostunut :cautious:
 
@mimmi92 Huiih, viisi viikkoa! Paraniko sun nänni kuitenkin ihan kotikonstein? Tai no, eipä tuohon varmaan mitään kirurgista hoitoakaan ole saatavilla :rolleyes: Olen nyt myös imettänyt tuosta kipeästä rinnasta vaan ehkä joka kolmannen kerran, muuten pumppaillut, levittänyt litratolkulla nännirasvaa, antanut ilmakylpyjä ja pitänyt rintsikoissa kaalinlehteä. Jospa se siitä paranisi, luulen myös että imuotteessa on parantamisen varaa. Tuo meidän tyttö on kyllä sellainen tehoimuri, imetystuokiot kestää yleensä vain noin 10 minuuttia, että imuvoimaa löytyy vähän turhankin paljon mikä ei varmaan edesauta paranemista. Tai ainakin sellainen rauhallisempi lupsuttelu tekisi luultavasti vähemmän kipeää.

@Hilma85 Hyvä tietää, täytyy munkin kysellä lääkäriltä kunhan sellaisen juttusille pääsen. Mulla on kyllä vakaa aikomus synnyttää seuraava(t) myös sektiolla, eli toivottavasti raskaus ei supistuksiin asti pääse etenemään. En uskalla enää edes yrittää alateitse, kun mun äidillä oli omissa synnytyksissään ihan samaa ongelmaa, eli käynnistelyistä ja kaikista tempuista huolimatta synnytys ei etene/supistukset on tehottomia, ja sen vuoksi sekä mut että mun sisko on saatu maailmaan sektiolla. Samoin sekä isän että äidin puolen suvuissa on jättiläisvauvoja, kukaan ei ole varmaan synnyttänyt alle nelikiloista vauvaa, enkä usko että mun kroppa osaa myöskään tehdä alle nelikiloisia pötkylöitä. Lisäksi tätini vauva kuoli synnytyksessä, kun täti pakotettiin synnyttämään liian iso vauva alateitse ja ilmeisesti koosta johtuen vauva jäi jumiin ja kärsi sen verran merkittävästä hapenpuutteesta että vauva menehtyi parin päivän iässä tehohoidosta huolimatta. En tiedä voiko tällaiset asiat olla geeneissä, mutta en halua ottaa riskejä, mieluummin jatkossa suunniteltu sektio tarpeeksi varhaisilla viikoilla kuin kiireellinen sektio siinä kohtaa kun vauva on päättänyt jo tulla alateitse ja on jumissa.

Mulla on myös kantoliina, mutta olen testannut sitä vain kerran. Hyvin tyttö kyllä siihen rauhottui, mutta oli sen sitominen sellainen projekti että päädyin sitten tilaamaan Manducan. Toivottavasti tyttö viihtyy siinäkin.

@Nanna-87 Hyvä että yöt on paranemaan päin, vaikkakin tuttu jolla on muutaman kuukauden ikäinen vauva sanoi juuri hyvin että vauvan kanssa ainoa varma asia on muutos :LOL:

Meidän tyttö nukkui viime yönä superhyvin kun käytiin päivän aikana kaksi kertaa pienellä vaunulenkillä, täytyy katsoa josko tästä vielä illan aikana käytäisiin naapurustossa pyörähtämässä.
 
@Shara täälläkin toisesta rinnasta imettäminen tekee tosi kipeää hetken. Alusta asti tuossa rinnassa ollut imuote jotenkin huonompi ja kun vauva imee KOVAA niin välillä tuntuu, että näkee tähtiä. Ei onneksi ihan joka kerta satu mutta iltaisin kun vauva tankkailee tiheämmin, on nukkumaan mennessä nännit tosi arat.

@-Amanda- todella kaunis nimi tytöllä. <3 Kiva että ristiäiset meni muutenkin hyvin.

@mimmi92 hyvä ettei ollut angiinaa vaikka kurja tietysti, ettei mitään hoitoa tautiin nyt ole. Ja toivottavasti teille se neljäs suodaan, jos se kuitenkin on ajatuksissa. :whistle: Meillä on ensi viikon viikonloppuna nimiäiset ja nimi uupuu... Täytyy pian päättää, että ehtii itse totutella nimeen.

@Hilma85 me ei varmaan kovin kummoisesti koristella. Ilmapalloja laitellaan, kun vietetään esikoisen synttärit samalla. Omat kakut teen molemmille ja vauvan kakkuun ajattelin väsätä jonkun koristeen, jossa lukee vauvan nimi. Mulla liina, jossa päivittäin vauvaa kannan, että on omat kädet hetken vapaat. Manducan oon myynyt pois mutta haaveilen Tulasta, on vaan niin kallis etten ole raaskinut vielä ostaa.

@nanna87 kiva että yöunet parantuneet! Mä odotan, milloin nää hyvät yöt loppuu tai milloin vauva alkaa olla öisin seuraa vailla... Ja mullekin tää on ollut ja on tosi tärkeä vertaistukipaikka. <3

Vaikka vauva-arki on tähän asti ollut melko helppoa ja tosi ihanaa, ja vaikka välillä tunnen asiasta haikeutta, tämä poika on kyllä meidän vika vauva. Mies ei halua edes keskustella kolmannesta lapsesta ja itse ehdin lasten välissä tottua siihen, että omille menoille pääsi tosi helposti, ehti harrastaa hyvin ym., ja sitä huomaan välillä kaipaavani. Onhan tää vauva-aika tosi sitovaa.

Me ollaan pari kertaa kokeiltu tuttipulloa ja hyvin poika siitä juo. Tosi helpottavaa, kun esikoinen ei tuttipulloa ollenkaan huolinut. Tai mies on pulloa kokeillut kun mä olen ollut esikoisen kanssa pihalla ja vauvalle tullut nälkä. Tuttia ei ole vauvalla käytössä.

Meillä on käynyt aika paljon vieraita parin viikon aikana. Ihanaa saada aikuista seuraa, vaikka välillä on ihanaa sekin, kun ei ole ketään tulossa kylään. Mutta nyt on helppo ottaa kyläilijöitä vastaan, kun vauva lähinnä syö ja nukkuu.

Täällä ollut tänään niin kylmä ettei ole ollut asiaa vauvan kanssa ulos. Huomenna onneksi lauhtuu niin pääsee taas kärryttelemään. Kauhean vaikeaa pukea vauvaa ulos, mäkin ehkä vähän ylipuen.

Lumi ja poika 2,5 viikkoa :love:
 
@Shara joo kotikonstein parani, mutta tosiaan hyvin hitaasti, kun joka kerta imettäessä se vähän mitä oli parantunut aukesi uudestaan. Samalla tavalla hoidin sitä kuin säkin :) tärkeintä kai olisi, ettei se pääse kuivumaan, vaan pysyisi kosteana ja paranisi pikkuhiljaa sisältäpäin. Nythän pelkäsin että haavautuu nänni taas kun on edelleen arpi siinä kohtaa ja oli alkuun todella kipeä, mutta onneksi ei iho mennyt rikki ja nyt kun poika jo isompi niin imuote parempi, eikä imetys enää ole moneen viikkoon sattunut. Tissit on täynnä mustelmia kuin öisin vähän tähtäys mennyt ohi ja imee alkuun niin kovaa :D
Ja ainakin musta kuulostaa hyvältä suunnitelmalta suunniteltu sektio jatkossa!

@Lumi87 toivottavasti sielläkin kohta imetyskipu helpottaa ja keksitte nimen :)

Mä ajattelin ristiäisissä kokeilla pulloa, jos vaikka laittaisi jotkut muut kuin imetyksen sopivat vaatteet (en ole mitään kokeillut, ja tuskin mitään kivaa mahtuu päälle). Tarvittaessa sitten kotona kuitenkin saa omassa rauhassa kuorittua vaatetta niin että voi myös imettää jos pullo ei kelpaakaan.

Mä myös varmaan ylipuen kun on useampi kerros vaatetta ja koko paketti vielä makuupussissa. Ei ole kyllä kuumuutta valittanut, mutta sisälle tullessa kun unet vielä jatkuu niin hirveä operaatio aukoa kaikkia haalareita ja ottaa pipoa pois, ettei liian kuuma tulisi..

Oli suuret suunnitelmat lasten kanssa vihdoin ulkoilla ja päästiin jopa ovesta ulos kun vasta sitten huomasin, että lunta tulee vaakatasossa :poop: ei huvita tossa säässä paljoa huvikseen kävellä.

Mun nimiehdotus nyt sopiikin miehelle, joten etunimi päätetty! Mieheltä tuli sen verran erikoinen ehdotus toiseksi nimeksi, etten edes tiedä mitä ajatella kun on niin outo ja ihan tosissaan sen haluaisi :eek: yleensä meillä melko sama maku ollut nimiasioissa

Mimmi & poitsu 6,5vko
 
@mimmi92 Kiva, että nimi alkaa muodostua :) Meillä mies antoi vähän periksi toisen nimen kohdalla, ei ollut ihan hänen suosikkinsa kuitenkaan. Totesi sitten, että ei sitä niin paljoa arjessa käytetä, että häntä häiritsisi. Eikä hänellä itsellään ollut kuulemma parempiakaan ehdotuksia eli meni melko helposti läpi loppujen lopuksi :D

@-Amanda- Kaunis nimi! Meilläkin oli Olivia joskus nimilistalla, mutta päädyttiin muuhun vaihtoehtoon. Meillä oli myös viikonloppuna nimijuhlat. Nimi tekisi mieli paljastaa täällä, mutta taidan jättää nyt kirjoittamatta, ettei nyt ihan heti ole tunnistettavissa. Etunimi on kuitenkin harvinaisempi.

Me ei koristeltu juhliin hirveästi, mutta sellaisia "honeycomb" paperipalloja oli koristeena kuitenkin. Niillä saa helposti ja nopeasti koristeltua, myös Amandan mainisema foliopallo on kiva idea.

Lapsiluvusta itsellä on aika ristiriitaiset fiilikset. Enemmän on kuitenkin sellainen olo, että haluaisi vielä joskus toisen. Meillä on monta alkiota pakkasessa ja niiden säilytysmaksuja on tarkoitus tässä lähivuosien mittaan maksella, ihan heti perään toista ei ole suunnitteilla. Mies on kuitenkin ollut enemmän sitä mieltä, että yksikin voisi riittää. Toisaalta tulee maksettua säilytyksestä turhaan, jos toista ei ikinä yritetäkään. En uskalla kuitenkaan alkioista luopua, koska todennäköisesti se tulisi kaduttamaan. Lapsilukuasia tuntuu hoitojen takia vähän mutkikkaammalta ja toisaalta sitten niin lopulliselta, kun alkioista on luovuttu. En haluaisi tehdä hätiköityjä päätöksiä.

@Hilma85 Kantotakit kuulostaa kätevältä. Laitoin itse tilaukseen Marsupi pikaneliöliinan. Muuten ei ole kantamisesta kokemusta ja tuo vaikutti helpolta vaihtoehdolta aloittaa ja testata. Vielä ei olla päästy kokeilemaan, koska paketti vasta tulossa.

Neuvolaan mennään loppuviikosta ja näkee sitten, miten on tyttö kasvanut.

aprikoosinkukka & tyttö 1kk
 
@aprikoosinkukka minkälainen ohjelma teillä oli nimijuhlassa? Tuo lapsiluku on omalla laillaan hankala asia varsinkin kun hoitoja takana. Toisaalta ensimmäinen vauvavuosi on semmoista uuden opettelua ja myllerrystä että päätöksiä ei kannata tehdä suuntaan tai toiseen :)

@Shara suunniteltu sektio (y) todennäköisesti joudut sitten tappelemaan sen pelkopolin kautta pelkosektiona mutta se onnistuu kunhan pysyy vain itse tiukkana. Toivottavasti nänni paranee, maidonkerääjä voisi olla hyvä "suoja", ettei kuivu..

@Nanna-87 hyvä että yöt on parempia (y)

@mimmi92 onnea melkein valmiista nimestä :)

Me käytiin tänään neuvolassa. Pätkä on 59,1 cm pitkä ja painoa 6930g :whistle::p iso poika siis, neuvolan th kysyi useampaan kertaan että ihanko tosi mä vaan imetän (ei siis korviketta) ja kehui hyvää maitoa :oops::cautious: tunsin itseni lypsylehmäksi :ROFLMAO::LOL: Terkkari ihmetteli myös kun niska on jo tosi vahva. Mies sai pidettyä vapaapäivän niin samalla reissulla käytiin myös kaupungilla shoppailemassa tarpeellisia lauantain juhliin, käytiin syömässä. Teki hyvää päästä vähän ihmisten ilmoille :)
 
@Shara joo, tui kyllä jo esikoisen aikaan huomattua, että just, kun joku asia alko sujua, niin tuli joku uus vaihe, joka sekotti pakkaa. Että vauvan kanssa ei kyllä mikään oo varmaa, eli kannattaa nauttia sillon, kun joku asia sujuu hyvin. ;)

Mulla on kyllä tullu hormooni itkuja harvasepäivä! Tuntuu, että koko ajan on itku herkässä jostain... huoh. :unsure:

Ois kyllä kiva kuulla kaikien vauvojen nimet, mutta en itsekään tohdi täällä julkaista, ettei tunnistettais... Meillä ristiäiset myös ensiviikon viikonloppuna.

Vauvan hymystäkin oli puhetta ollut. Meidän pieni se alkoi hymyillä vastaan jo n. 3vko ikäisenä. Eilen neuvolassakin hymyili vähän. Ihanaa on! :love:

Tänään neiti jo 1kk! Hurjan nopeasti mennyt ensimmäinen kuukausi opetellessa uutta!
 
@aprikoosinkukka ehkäpä sitä voisi itsekkin hiukan joustaa nimen suhteen :) ei tosiaan toista nimeä paljoa tarvitse kenellekkään huudella, enkä omastaakaan toisesta nimestä ole koskaan pitänyt, mutta eipä tuo nyt enää ole vuosiin niin paljoa häirinnyt kuin lapsena :) ihan hyvä nimi varmaan olisi ollut 100v sitten :D
Ja tosiaan lapsiluvun suhteen ei kyllä vielä kannata päättää mitään suuntaan tai toiseen.

@Hilma85 Hui kun nousee hyvin pojalla paino! (y) olikos tuo jo 2kk neuvola? Otitteko rota rokotteen, ja jos otitte, niin tuliko jotain sivuvaikutuksia?
mä kun en enää muista onko noille isommille tullut siitä jotain ja se olisi seuraaavassa neuvolassa tulossa..

@Nanna-87 siellä on sitten aloitettu hymyily aikaisin! :)

Meillä saa kalasteltua hymyn 1-2x päivässä, että ainakin toistaiseksi vielä hyvin totinen tyyppi on :ROFLMAO:

Vieläkin saa taas ihmetellä kuinka tyytyväinen vauva on!
Kertaakaan ei ole tullut sitä fiilistä, että mä en ehtisi tehdä vauvan takia jotain.. Omaakin aikaa olisi nyt kun kaikki 3 nukkuu samaa aikaa (y)
Ja yksi asia mikä on myös ihanaa, niin en tällä kertaa ole kärsinyt ollenkaan unettomuudesta niin kuin edellisten vauva-aikana!!(y) kyllä jokainen yöhön sijoittuva mahdollisuus tulee nukuttua, päikkäreitä en edelleenkään osaa..
 
@mimmi92 me ei otettu rotaa. Epäilen että nämä vatsavaivat mitä oli johtuvat suoliston kypsymättömyydestä enkä halua tehdä mitään missä on vaarana saada suolisto huonompaan kuntoon.

Meillä pikkumies on ottanut iltaisin tavaksi höpöttelyn ja hymyilyn, sängyssä siis :) unissaan sitten nauretaan ja höpötellään kans :LOL:
 
@Hilma85 Ahaa ymmärrän, toivottavasti pikkuisen vatsavaivat pian helpottaisivat.

Höpöttelyä myös kovasti odotellaan, mutta eipä tuo vielä pahemmin mitään ääntä pidä :)

Meillä tosiaan ristiäiset pari päivää rotan jälkeen niin toivottavasti ei pahemmin oireita tulisi :unsure:

Miten usein muilla vaatteita tarvitsee vaihtaa?

Täällähän ei kertaakaan puklun takia ole tarvinnut, mutta niska :poop: tulee vähintään kerran päivässä + usein vuotaa kakka vaippa vähän lahkeestakin :confused:, joten n. 3x päivässä saa vaatteet vauvalta vaihtaa. Onneksi noita vaatteita on tällä hetkellä paljon, mutta täytyisi joku päivä käydä seuraavia kokoja (62/68) hommaamassa :LOL:
 
Täälläkin vauva on antanut ensihymynsä nyt noin kolmeviikkoisena. :love: Ihan selviä vuorovaikutuksellisia hymyjä antanut minulle, miehelle ja esikoiselle. Niin ihania hymyjä, että sydän sulaa! Esikoinen alkoi hymyillä 6 viikkoisena.

Täällä vauva yhä rauhallinen ja helppo tapaus. Öisin 1-2 syöttöä, muuten nukkuu sikeästi. Vieressä on vauva nukkunut sairaalasta asti, nyt ajattelin että voisi omaa sänkyäkin välillä kokeilla kun esikoinen haluaisi välillä nukkua vieressä eikä mahduta kaikki vierekkäin. Mies on nukkunut vauvan syntymän jälkeen pari yötä sohvalla, että tyttö on päässyt välillä mun viereen.

Meillä on ensi viikonloppuna nimiäiset ja nimi on nyt vihdoin päätetty. Siinä on vähän mun, vähän miehen ja vähän esikoisenkin ehdotuksia otettu huomioon. En malta odottaa, että vauvaa voi kutsua nimellä! Meidän esikoinen on uskomattoman hyvä pitämään salaisuuksia, ei kertonut raskaudesta mitään ennen kuin oli lupa, vauvan sukupuolta ei kertonut ennen syntymää ja nyt on pitänyt nimen visusti omana tietonaan. Mutta näkee kyllä, että on ollut tärkeää päästä osalliseksi mm. nimipohdintaan. :)

Vaunulenkkejä olen tehnyt vauvan kanssa päivittäin, noin 6km verran kerrallaan. Vauva nukkuu tyytyväisenä lenkin ajan ja itselle tekee tosi hyvää!

@mimmi92 täällä vauva ei puklaile eikä muitakaan sotkuja ole juuri tullut, niin vauva on useimmiten iltaan asti niissä vaatteissa, jotka on aamulla päälle laitettu. Mä olin aika vähän haalinut 50-56cm vaatteita ja hyvä niin, vaatteet riittäneet oikein hyvin. Ihanaa että siellä lapset nukkuu samaan aikaan!

@Nanna-87 onnea 1kk ikäiselle ja ensihymyistä!

@Hilma85 harmillisia nuo vatsavaivat. Mutta ihanaa nuo höpöttelytkin! Uskomatonta, miten nopeasti nää pienet oppii uusia asioita ja miten nopeasti vastasyntyneestä vauvasta kuoriutuu vuorovaikutuksellinen ihminen. Ja miten teidän juhlat meni? :)

@aprikoosinkukka ymmärrän, että lapsiluvusta on vaikeaa tehdä päätöksiä suuntaan tai toiseen. Minäkin olen sitä mieltä, että vauvavuonna ei ehkä kannata tehdä asian suhteen mitään lopullisia päätöksiä. Ihanaa, että teillä on kuitenkin alkioita pakkasessa, jos myöhemmin päätätte toista lasta yrittää.

Nimiäisjuhlien ohjelmasta ei ole mitään käsitystä. Kerrotaan ainakin nimi ja kummit kun vieraat tulleet ja sitten herkutellaan. Mekin päädyttiin tarjoamaan lämmintä ruokaa kun vieraita tulee sen verran paljon että päästään halvemmalla ja helpommalla. Kahvien kanssa sitten pari erilaista kakkua ja pullaa. Kauhulla odotan kakkujen leipomista kun vauva viihtyy tällä hetkellä niin usein tissillä. :D

Lumi ja poju 3 viikkoa
 
@Lumi87 sielläkin aikaisin alettu hymyilemään :)
Hienoa, että olette keksineet nimen! (y)

Kauanko muilla vauvat jaksaa kerralla valvoa?

Täällä aamulla ja illalla on 2-3h hereillä, muuten sitten päivällä jaksaa unien välissä ehkä vain tunnin valvoa. Yöllä jatkaa heti unia, tai ei ainakaan muita valvota :ROFLMAO:

Pikkumiehelle tuli jo 7vko ikää ja nyt onkin myös vähän alkanut höpöttelemään ja hymyilemään enemmän :love:
Vaipoissakin sai taas siirtyä kokoa isompaan (3) :)

Mäkin olen nyt vähän pidentänyt omaa hölkkälenkkiä, tai no nyt tehnyt 2 kierrosta asuinalueen ympäri, niin pääsee tarvittaessa nopeasti kotiin. Kyllä tuo ihan hyvin on isän kanssa pärjännyt n. 30 min syömättä, mutta itsellä ei kovin rentoutunut olo ole, jos kauemmaksi lähtee :LOL:
Lasten kanssa on ihan kiva päivisin käydä kävelemässä, mutta ei sitä oikein liikunnaksi voi kutsua, kun esikoisen kävelyvauhtia pitää kulkea.

Ja tajusinpa, että eipä niihin esikoisenkaan 4v synttäreihin ole kuin alle kk ja ristiäisiin 2vko, että saakin sitten lähiaikoina 2 juhlat järjestää.
Miehen sisko lupasi leipoa kakun ristiäisiin (y) toisesta nimestä ei olla nyt keskusteltu, kaipa siihen paperiin jotain täytyisi kohta laittaa :whistle:

Mimmi & poitsu 7vko
 
@mimmi92 Meilläkin pärjätään yhdellä vaatekerralla aamusta iltaan, illalla sitten vaihdetaan unipussi/yöasu päälle. Vauva ei ainakaan vielä puklaile juuri ollenkaan, kakkoja kyllä tulee jatkuvalla syötöllä mutta ne on ainakin vielä toistaiseksi pysyneet vaipassa :LOL:

@Hilma85 Hienosti kasvaa teidän vauva! Höpöttely kuulostaa myös hellyttävältä.

Meillä on vähän ongelmaa päiväunien nukkumisen kanssa, tai vauva ei oikein meinaa päivällä nukahtaa vaikka on selvästi väsynyt, oli hän sitten sylissä/rinnalla/omassa sängyssä/sitterissä. Haukottelee ja silmät luppaa kiinni, sitten havahtuu minuutin päästä ja kitisee väsymystä. Valvoisi varmaan viisi tuntia jos en asioikseen mene nukuttamaan siinä kohtaa kun valvomista alkaa olla sellainen 1.5 tuntia takana. Välillä sitten on selvästi yliväsynyt, jolloin rauhoittelussa on aikamoinen homma. Yöt menee kyllä vielä toistaiseksi ainakin tosi hyvin, yleensä vauva menee yöunille kahdeksan aikaan ja heräilee aika tarkalleen kolmen tunnin välein syömään, ja viiden-kuuden maissa sitten on valmis heräämään uuteen päivään. Hyvällä tuurilla saa vielä tunniksi-pariksi rauhoitettua unille vielä siinä kohtaa.

Meilläkin alettiin hymyilemään kolmen viikon iässä :love: tekee ihan hyvää itsetunnolle äitinä, kun tuntuu että välillä tekee jotain oikeinkin kun vastineeksi saa muutakin kuin itkua :LOL:

Tänään oli kolmiviikkoisneuvola, pötkylän pituus on nyt 57 cm ja painoa komeat 5230 grammaa. Viikossa tullut painoa 245 g :D Hyvin siis maito tuntuu maistuvan ja riittävän. Mihin liittyen, minkälainen ruokahalu/ruokavalio muilla on? Mulla on koko ajan kauhea nälkä ja jano, ja herkkuja(kin) menee. En oo tainnut synnytyksen jälkeen olla yhtään päivää kokonaan ilman herkkuja, vähintäänkin on mennyt joku suklaapatukka... Täytyisi vähän skarpata sen suhteen.
 
Juu tottahan tuo on, ettei lapsiluvusta tässä vaiheessa kannata vielä liikaa ottaa paineita. Ehkä vähän pelottaa, jos miehen kanssa onkin myöhemmin kovasti eri näkemykset asiasta.

Hymyjä täälläkin tulee satunnaisesti :) Viime viikon lopussa oli neuvola ja paino oli 4120 g ja pituuttakin tullut hyvin.

@Hilma85 Meillä oli nimijuhlissa vähän mitään suunniteltua ohjelmaa, suurimmaksi osin vapaata seurustelua ja kahvittelua. Nimenjulistus oli alussa ja sitä varten olin tilannut netistä puiset kirjainpalikat, jotka piti järjestää oikeaan järjestykseen ja koko nimi paljastui sitä kautta. Samalla annettiin vinkkejä ja kerrottiin erilaisia faktoja nimistä, esim. nimipäivä. Ensiksi annetut vinkit olivat hankalampia ja niistä nimeä oli aika vaikea päätellä, viimeinen vinkki oli jo aika helppo ja siinä vaiheessa moni olikin tainnut jo nimet arvata.

@mimmi92 Meillä ei näin päivällä vauva pitkiä pätkiä yleensä ole hereillä. Mutta yhtenä yönä valvottiin viisi tuntia putkeen eikä mikään auttanut. Meillä on ollut mahavaivoja ja osa öistä on ollut aika haastavia. Viime yö meni kyllä taas vaihteeksi hyvin unien osalta.

Vaatekertoja riittää yleensä yksi päivässä. Puklailua ei tule, mutta vaippavahinkoja sattunut.

@Shara Sama juttu herkuttelun kanssa. Tuntuu, että joka päivä pakko saada suklaata tai muuta makeaa. Ruokahalu ei muuten ole niin kova kuin raskausaikana, mutta jano kyllä iskee aina kun imettää tai maitoa pumppaa.

Tyttö hoksasi, että maitoa tulee muualtakin kuin pullosta. Siirryttiin imetysvaikeuksien takia aikaisemmin kokonaan pulloruokintaan ja maitoa onkin saanut olla koko ajan pumppaamassa ja pulloja pesemässä. Eilen sitten kokeilin, jos tissi vaikka pitkästä aikaa kelpaisikin. Ja yllätäen kelpasi. Ajattelin, ettei siitä varmaan tulisi enää mitään, kun on niin tottunut pulloon. Mutta kiva juttu, jos imetys tästä lähtisikin vielä käyntiin. Mutta jos ei, siirryn takaisin pumppailuun, jotta saa kuitenkin olla rintamaidolla niin kauan kuin mahdollista.

aprikoosinkukka & tyttö 1kk ja 6 päivää
 
Mulla on myös nälkä ja jano jatkuvasti. Oon juonut vichyä synnytyksen jälkeen ihan hirveästi kun tuntuu että se on ainoa joka sammuttaa janon. Heti kun vauva ottaa tissin suuhun iskee itselle jano. :D Ja herkkuja tekee mullakin mieli ja tulee syötyä päivittäin vaikka syön 5x päivässä kunnon ruokaa/aamiaiset ym. Paino laski nopeasti 10kg mutta nyt vikat 4kg junnaa paikallaan tällä herkuttelulla.

@aprikoosinkukka onpa kiva jos rinta alkaa kelvata! Nostan hattua, että olet jaksanut pumppailla maitoa noin paljon, siinä on melkoisesti hommaa. Mutta ihanaa jos nyt pääset edes osittain imettämäänkin!

@Shara onnea hymyistä sinnekin! Eikö vaan olekin ihanaa :love: Mun esikoinen oli myös sellainen, ettei meinannut väsymyksestä huolimatta käydä vauvana nukkumaan. Nukahti yleensä aina kuitenkin vaunuihin ja lykin piiitkiä lenkkejä vaunujen kanssa. Onneksi se muutaman kuukauden iässä tasoittui ja vauva alkoi nukahtaa helpommin. Ja hienosti teillä vauva kasvaa!

@mimmi92 mäkin jo mietin että sitten kun salikortti jatkuu niin kuinkahan rennosti sitä osaa muka ottaa... Vaikka se kyllä helpottaa että vauvalle on kolme kertaa testimielessä tarjottu pulloa ja joka kerta se on kelvannut! Eli sen suhteen hyvä tilanne. Tekö ette ole vielä pulloa kokeilleet? :) Mä oon nyt reippaita tunnin kävelyitä tehnyt vaunujen kanssa, muu liikunta saa hetken vielä odottaa.

Vauva valvoo päivällä 1-2h unien välissä. Välillä on tosi pirteällä tuulella ja seuraa keskittyneesti kaikenlaisia lauluja/loruja ja hymyilee välillä. Välillä taas on puolinukuksissa heräämisen jälkeen aina siihen asti, että nukahtaa uudelleen. Vauva ei ole muualle nukahtanut kuin rinnalle/syliin, mutta aika hyvin saa laskettua sylistä nukkuvana pois. Öisin vauva pääasiassa nukahtaa heti syötyään, tai ainakaan en tiedä muusta. Muutamana yönä ollaan valvottu tunti-pari aamuyöstä. Iltaisin vauva alkanut olla pirteimmillään klo 22-00. Valvon yleensä itse puolille öin ja sen jälkeen käydään yöunille vauvan kanssa.

Uskaltaiskohan tässä vähitellen huokaista, että me ei ehkä saatukaan toista koliikkivauvaa? On kyllä niin rauhallinen tyyppi, öisinkin herään ennemmin sellaiseen maiskutteluun kun varsinaiseen nälkäitkuun. Cuplatonia ollaan annettu ahkerasti kun pieniä mahakipuja tuntuu välillä olevan, mutta niin pieniä ettei ne juuri häiritse tai vaikuta vauvan oloon.

Just kun olin suunnitellut nimiäistarjottavat kuulin, että yksi vieras on keliaakikko. Pitäisi kehitellä vielä joku gluteeniton jälkiruoka. (n) Muuten onkin kaikki ajatuksen tasolla valmista lauantaita varten, loppuviikosta vaan leipomiset edessä.
 
@Lumi87 juustokakku on helppo tehdä gluteenittomana :)

@aprikoosinkukka huh mikä homma on ollut pumpata, nyt helpottaa jos tissi kelpaa (y) harmi teidänkin masuvaivoja, suklaa on maidon ja kananmunan lisäksi tosi yleinen aiheuttaja..

@mimmi92 mulla on vähän samat fiilikset jättää vauvaa miehelle :oops:
Yövaatteet menee joka aamu pyykkiin (yleensä hoitopöydällä laskiessa :poop: turahtaa jostain välistä), päivällä max kaksi vaatekertaa mutta monesti pärjätään yhdellä..
Hereillä meillä ollaan aamusta muutamia tunteja, sitten on pitkät unet, sen jälkeen se on vähän semmoista hereillä-nukutaan ja illemmalla taas seurustellaan enemmän.

Nimiäiset takana! Hyvin meni, meillä mies piti pienen tervetulotoivotuksen ensiksi, sitten mä ilmoitin ketä meille lupautui ”kummeiksi” ja kerroin nimen valinnasta ja nimen. Yksi kummeista luki kummitodistuksen ja sen jälkeen he antoivat omat lupaukset vauvalle. Lopuksi soi ”ihmisen poika”, vauvan oma kummitodistus allekirjoitettiin ja sytytettiin kynttilät vauvalle. Sitten otettiin kuvia ja kahviteltiin. Pätkä oli kiltisti, välillä nukuttiin ja hörpättiin tissiä ja syliteltiin :)

Ruokahalusta, mä en syö mitään herkkuja mutta muuten syön kyllä ihan reippaasti. Siitä huolimatta nyt on -7kg ekasta neuvolakäynnistä (rv 8). Juotua tulee aivan älyttömästi kun imettää ja mulla kulkeekin vesipullo koko ajan mukana.
 
Mä oon muutaman kerran laittanut tytön kantoliinaan ja kantoreppuun, mutta ainakaan tällä hetkellä Olivia ei kummassakaan viihdy. Sylissä viihtyy muuten, mutta noissa ei.

Meillä ei tarvitse päivisin vaatteita kertaakaan vaihtaa. Eli ne vaatteet mitkä on aamulla laitettu vaihdetaan illalla yöpukuun.

Täällä annettiin 4vkon kunniaksi ensihymy tänään. ❤

Täällä vietetään hereillä jo 1-2 tuntia unien välissä. Päivisin on enemmän hereillä. Yöllä nukkuu hyvin, yhdestä kahteen kertaa herää.

@Lumi87 meinasin kanssa laittaa, että vissiin juustokakku on aika iisi tehdä gluteenittomana.

Mä yritän välttää vähän herkkujen syömistä, mutta kun mies hemmottelee mua aivan liikaa. Onneks mies on kans aika herkkupylly, joten kaikkea ei tule syötyä yksin.
En oo tosin edellisen vaaka kerran jälkeen vaa'alla käynyt. Mutta ennen raskautta menneet farkut menee jälleen jalkaan. ☺

@Hilma85 ihana kuulla, että nimiäiset meni hyvin. ☺ ja ihanan kuuloiset nimiäiset.
Piti vielä siitä runosta sanoa, että luin sen ja hanat kyllä aukes aivan totaalisesti.
Ehkä nää hormonit tästä vielä tasoittuu. ☺

Ollaan käyty nyt vähän pidemmillä vaunulenkeilä kun on ollut lauhempaa. Kuitenkin aika iisisti vielä ottaen. Jälkitarkastus on ens kuun lopussa ja ajattelin siihen nyt odottaa ennen mitään hurjia urheilusuorituksia.
Jälkivuoto tais onneks kyllä jo loppua.

Uskallettiin jättää Olivian jopa hetkeksi ulos vaunuihin nukkumaan, tossa kun reippaasti plussan puolella oltiin.
Itkarit kyllä laitettiin ja no, alkuun käytiin varmaan viiden minuutin välein katsomassa ja kuuntelemassa, että kaikki on hyvin.

Apua kun jää niin paljon kommentoimatta kun yrittää pikaisesti puhelimella kirjoittaa.

Amanda & Olivia 4vko
 
@aprikoosinkukka hatunnosto kyllä pumppailulle, siinä on omasta mielestä aika kova homma. Hyvä jos tissikin nyt kelpaa! :)

@Lumi87 joo ei olla vielä pulloa kokeiltu, enkä ole edes niitä keittänyt valmiiksi. Eilen kaupan kassalla soi puhelin, että mua kaipaillaan kotona, vaikka olin n. 20 min sitten vauvan syöttänyt, joten näköjään täytyy pullot laitella varalta kuntoon.

Ja tuli noista pumpuista ja pulloista mieleen että enpä ole sitteriäkään vielä kaivanut varastosta. Ihmeen vähän tarvinnut mitään ylimääräisiä tarvikkeita toistaiseksi tällä kierroksella :eek:

@Hilma85 Kivan kuuloiset nimiäiset teillä :)

@Shara mähän olen ollut nyt tarkoituksella kokonaan ilman herkkuja ehkä 2vko. Samalla katosi kyllä muukin ruokahalu, mikä oli aiemmin jatkuva, mutta isommille lapsille kun tulee ruoka säännöllisesti tarjoiltua niin muistaa itsekkin syödä, vaikka ei niin nälkä olisikaan. Jano on kova koko ajan, (sokerittomia) tiivistemehuja tulee juotua hirveät määrät, kun pelkkä vesi tökkii välillä.

Omat vanhat vaatteet ei todellakaan mahdu päälle. En edes tajunnut kuinka suuri vaikutus ihan perus hyötyliikunnalla on ollut, kun nyt niin paljon tullut vain oltua sisällä. Nyt ei siis kilot ole yhtä hyvin lähtenyt kuin aiemmista :confused: tällä hetkellä -12kg, ja jäljellä n.13kg :whistle:
No mutta eipä nuo kilot ihan hetkessä kertyneetkään, joten ehkäpä en menetä toivoa ennen kuin on vauva vuosi on ohi :LOL:

Pieni kriisi meinasi vaatekaapilla iskeä kun etsin ristiäisiin vaatteita, päädyin tilaamaan 2 uutta (ja kokoa isompaa) imetysmekkoa kun ei sieltä löytynyt mitään lähellekään päälle mahtuvaa. Pitäisi myös ostaa isompia imetysliivejä, kun rintavarustus 2 kokoa isompi kuin edellisellä kierroksella, joten ei ole kuin muutamat sopivan kokoiset liivit ja niitä kun saa olla jatkuvasti pesemässä.

Ainiin ristiäistarjoiluista, mun sukulaiset (äiti+sisarukset) vegaaneja, mutta juhlissa joustavat maitotuotteiden ja liivatteen kohdalla (y) muita ruokarajoitteisia ei onneksi ole.

Ja eilen mies sai pojan nauramaan ääneen :love:
 
@mimmi92 hyvä että löytyi mekot :) mä ostin kans jo jouluksi pari imetysmekkoa kun fb-kirpparilta löytyi sopivasti, niitä kuitenkin tarvitsee! Liivejä tarvisi varmaan kans hankkia lisää, kotona tykkään käyttää imetystoppeja.

@-Amanda- onnea hymystä :) meillä kantoliinassa nukutaan jos muualla ei, eilenkin sitten kokattiin pakkaseen asti ruokaa kantoliinaillen.. on vain yhtä lyhyet kädet taas kuin raskausaikana mahan vuoksi :D

Mä sairastin jonkun ihme kuumetaudin, sunnuntaina nousi oikein kuume ja maanantaina oli kamala olo, hirveän kipeä kurkku mutta ei muuta. Nyt kuume on jo ohi mutta kurkku käheä edelleen. Pieni on onneksi kunnossa, mutta harmittaa kun tuli lenkkeilyyn taukoa.

Meidän vauva kasvaa niin vauhdilla että mä en pysy mukana :cry:vaipat vaihtui jo 4 kokoon, newbien 62-kokoiset vaatteet on pieniä (hm menee vielä). Poika on kova seurustelemaan, koiria katselee tosi kiinnostuneesti ja nauraa/ hymyilee niille :)meidän koirathan on tuommoisia pieniä 70kg molemmin puolin, niin sitteristä niitä on hyvä seurata.
 
@Hilma85 meillä myös esikoisella oli kuumetta muutaman päivän, jonka jälkeen ilmaantui räkätauti. Mullakin vähän räkätautia yrittää, mutta näyttää, että aika lieväksi jää onneksi. Vauva onneksi ainakin vielä säästynyt.

Meillä myös ristiäiset tulevana viikonloppuna. Aika hyvin vaimistelut reilassa. Vaatteetkin itselle ja muulle köörille katsottuna.(y)

Täällä vauva valvoo aamulla n. 1-2h, jonka jälkeen lyhyet päiväunet 30min-1h. Sitten ollaan hereillä 2-3h, jonka jälkeen pidemmät päikkärit +-3h. Tämän jälkeen taas valvotaan 2-3h ja vielä samanlaiset lyhyet päikkärit kuin aamulla. Yöunille nukahtaa klo 22-22.30 välillä. Yöllä syödään 1-2kertaa, yhdellä syötöllä menee nyt n. tunti yöllä, että nukahtaa uudelleen, vähän onneksi lyhentynyt. Ja aamulla herätään n. klo 8 nurkilla. Tällaisella rytmillä mennyt nyt jo jonkin aikaa.:)

Onko kellään alkanut vielä menkat synnytyksen jälkeen? Täällä ei vielä. Esikoisen jälkeen ei kerinnyt alkaakaan, kun jälkitarkastuksen jälkeen aloitin pillerit. Nyt jälkitarkastukseen vielä pari viikkoa ja tuleva ehkäisy mietinnässä. Suosituksia? Miehen kanssa ei tosin oo edelleenkään keskusteltu onko vielä kolmas lapsi toiveissa... Viikonloppuna kyllä otettiin ehkä pienoinen riski, kun puuhailttiin ilman ehkäisyä... :ninja::oops: Mutta meidän taustoilla, kun molempia lapsia tahkottu yli vuosi, niin olisihan se nyt melkoinen ihme, jos kertalaakista synnytyksen jälkeen joku sais alkunsa... :X3:
 
Heh en vielä tiedä mahtuuko mekot mitä tilasin päälle, kun odottavat postissa parempaa säätä noutaa :D

@Hilma85 kylläpä siellä kasvetaan vauhdilla! :D
Toivottavasti paranet pian! Meillähän jotain tautia ollut vähän väliä jo kuukauden, välillä muutama päivä terveenä, mutta kurkkukipu on ja pysyy.

@Nanna-87 heh nyt kun mainitsit, niin pitääkin myös muulle perheelle vaatteet katsoa :)
Kivalta kuulostaa vauvan unirytmi :)

Mulla alkoi menkat jo ja toisia jo odottelen ensi viikolle kun on jälkitarkastus.. Joka kerta ollut se menkkojen aikaan, joten eiköhän nytkin :D

Mulle laitettiin viimeksi 4kk synnytyksestä hormonikierukka (mirena), sitä ennen söin pari kk minipillereitä. Menkat katosi kierukan kanssa ja ja heti poiston jälkeen (8kk synnytyksestä) kierto palasi melko normaaliksi.
Mulle siis kierukka sopi todella hyvin, mutta mieli lapsiluvun suhteen muuttui jo asennus päivänä :whistle::ROFLMAO:
Nyt en viitsi sitä (vielä) edes harkita, kun turha taas maksaa 5v ehkäisy, jos ei olekaan pitkää tarvetta.

Meillähän esikoinen sai alkunsa yk 28, toinen 18 ja tämä kolmas imetysaikana jo kolmannesta kierrosta kierukan poistosta!

ilmeisesti yöimetys viimeksi sai aikaan sen että menkat alkoi jo viikko ovulaatiosta ja näin ollen raskaaksi tulo melko vaikeaa, mutta plussa tuli heti kun lopetti yöimetyksen!
Mitään vikaa ei kummastakaan tutkimuksissa koskaan löytynyt, joten nytkin voi plussa koska tahansa yllättää. Tosin en usko että näin tiheällä imetyksellä onnistuu, vaikka menkat tuleekin. Eikä kyllä ihan heti tarvitsekaan, mutta ilolla otetaan vastaan, jos nyt sattuisikin tärppäämään :LOL:

Varalta kyllä pyydän jälkitarkastuksessa myös sen minipillerireseptin, jos tämä arki käykin liian raskaaksi, toistaiseksi ollut ihan liian helppoa :)

Mimmi & poitsu 7,5vko
 
Viimeksi muokattu:
@Nanna-87 Oon kateellinen tuosta unirytmistä! Kuulostaa ihan täydelliseltä.

@mimmi92 Täällä(kään) ei painonpudotus päätä huimaa. Sektion jälkeen (eli vajaassa kuukaudessa) on lähtenyt vajaa 11 kg, ja sellainen noin 8 kg olisi vielä jäljellä, enkä usko että ne tällä herkuttelulla kovin helposti sulavat. Toissapäivänä kiskaisin hetkessä 300 g irtokarkkeja ja sain siitä aikaan niin kauheat vatsakivut että joudun olemaan pitkän aikaa kippuralla sängyssä, pelkäsin jo että sektiohaava oli revennyt sisältä tms :D Toisaalta suhtaudun omaan vartaloon ja maharöllykkään nyt aika paljon lempeämmin kuin ennen raskautta - maha näyttää nyt tuolta, koska siellä kasvoi maailman ihanin ja kaunein tyttö. Ehdin murehtia ylikiloja siinä kohtaa kunhan arki tästä vähän tasaantuu.

Ja juuri kun pääsin kehumasta, meillä koettiin tänään ensimmäiset niskakakat :D Ollaan vielä toistaiseksi ainakin ihan vaan kertakäyttövaippailtu, vaikka kestovaippojakin hankittiin etukäteen. On kuitenkin tuntunut hankalalta puljata niiden kanssa, voi olla että siirrytään niihin vähän myöhemmin. On muuten ärsyttävää, että vaikka meidän naapurustossa on kolme eri ketjun kauppaa, yhdessäkään niistä ei myydä kakkoskoon vaippoja. Ykköset on jo tälle yli viisikiloiselle pötkylälle liian pieniä, ja kolmoset aavistuksen liian isoja (vaikka niiden kiloraja lähtee viidestä kilosta). Kolmosia nyt sitten kuitenkin käytetään.

Onko täällä kukaan tutustunut "ihmeellisiin viikkoihin" eli wonder weeksiin? Oon ollut vajaan viikon ajan ihan epätoivon partaalla, kun vauva on ollut todella takertuva, vain minä oon kelvannut syliksi, mies ei ollenkaan. Nukkuminen (sekä vauvan että meidän) on ollut melkein olematonta (pieniä pätkiä suostunut nukkumaan mun rintakehällä, yötkin on menneet sylikkän nukkuen) ja vauva ei ole ollut hereillä käytännössä ollenkaan hyväntuulinen, vaan on itkenyt sellaista itkua jota ei saa loppumaan vaikka on puhdas vaippa, masu täynnä ruokaa, läheisyyttä ja sopiva lämpötila. Olin jo varaamassa aikaa lastenlääkärille (refluksi/korvatulehdus/jotain muuta), osteopaatille ja ties mille kansanparantajille ja poppamiehille, kunnes sitten bongasin nuo wonder weeksit.

Ilmeisesti tähän noin 4 viikon kohdalle ajoittuu vauvan ensimmäinen iso kehitysharppaus, joka kestää noin viikon ja jolloin hän ikään kuin "herää" siitä ihan vastasyntyneenä olemisesta ja oppii havainnoimaan maailmaa aiempaa paremmin, näkökyky paranee ja vauva oppii myös antamaan niitä sosiaalisia hymyjä. Ja kappas - tänään vauva on taas ollut oma aurinkoinen itsensä, suostunut nukkumaan kahdet päiväunet sylissä ja tällä hetkellä nukkuu tyytyväisenä omassa sängyssään. Täytyy jatkossa seurata täsmääkö kärttyisyysjaksot noiden seuraavien kehitysharppausten kanssa, parin viikon päästä pitäisi ilmeisesti olla seuraava. Helpompi suhtautua jatkossa tuollaisiin kiukkupäiviin, jos niille on olemassa selkeä syy eivätkä ne johdu omasta osaamattomuudesta.
 

Yhteistyössä