***Joulukuun Pikkutontut LOKAKUUSSA***

Poppeliini Suuret kiitokset uudesta pinosta ja tuosta sairaalakassi listasta,joka alkaa olemaan pikku hiljaa jo ajankohtainen mietinnän aihe.Toi vauvakuva oli niin suloinen:heart:

Pinnasängynsuojus on ollut meillä kaikkien lapsien aikaan ja olen kyllä tykännyt siitä koska vauva saa hieman isompana ja liikkuvaisempana helposti jumitettua käden tai jalan sinne pinnojen väliin ja herättää sitten vanhempansa auttamaan hänet pois tukalasta tilanteesta.

Mango86 meillä on myös herkuteltu tortilloilla tänä viikonloppuna ja kyllä se vaan niin on että enään ei tarvii syödä puolta pakettia niitä että saa itsensä ähkyyn vaan kaksi on maksimi määrä ja sitten on jo ähky:)

Ensku mä kävin aikoinaan siinä synnytys/perhevalmennuksessa mutta ei se kummoinen ollut enkä usko että siitä nyt oikein mitään apua ollut.En minäkään juuri ajatellut ja suunnitellut synnytystäni etukäteen vaan menin sinne avoimin mielin ja oikein hyvä niin:)Jokainen tavallaan käsittelee asioita ja valmistautuu niihin.

PrinsessaV mä oon jostain saanut sellaisen käsityksen (voin olla ihan väärässä et korjatkaan vaan jos joku asiasta enemmän tietää) että syömistä ei suositella siksi kesken synnytyksen (se nyt ei varmasti monella kyllä oo ensimmäisenä mielessäkään) koska jos joudutaan tekemään sekstio niin sen jälkeen voi helpposti pahoin jos on syönyt.Eväät on lähinnä miestä varetn ettei sen tarvitse kärsiä nälkää tai lähteä kesken synnytyksen sitä kanttiinista hakemaan (joka ei tosin yöllä ole edes auki) jolloin voi synnytyksessä tapahtuakkin yllättävä käänne.Niin kuin ystävällä jonka mies lähti ostamaan syötävää kun näytti siltä ettei mitään tapahdu vielä pitkään aikaan ja kun palas vähän ajan päästä niin kätilö tuli vastaan ja onnitteli tuoretta isää:/Pillimehua voi synnyttäjä siemailla synnytyksessä ja siitä saa nestettä ja sokeria joka auttaa jaksamaan.
Esikoisen aikaan miehellä oli eväät,joita se ei kuitenkaan ehtinyt edes syödä ja sen jälkeen se ei ole edes niitä tehnyt mukaan eikä olis kyllä ehtinytkään.
Sairaalaan ei siksi kannata ottaa vauvan tavaroita mukaan jo sinne mennessä koska tilat ovat pienet ja sitten siä joutuu kantamaan niitä synnytysvastaanotosta saliin ja siitä osastolle jossa ne sitten vähän niin kuin pyörii jaloissa ja jos ne ei mahdu lukolliseen kaappiin tai sellaista ei ole niin aina on vaara että joku idiootti pöllii jotain:/

Miimau mä söin muistaakseni purkin maitorahkaa missä oli purkki ananasmurskaa ja pakastepuolukoita ja hyvin pärjäsin mutta mullahan oli aika jo 7.40 niin ei siinä oikein ehtinyt nälkä tulla mutta kun sieltä pääsin niin oli kyllä jo heikko olo ja kädet tärisi.
Proteiinihan pitää hyvin nälkää et kyllähän sen kannattaa jotain proteiinipitoista olla ja myös kuitujen pitäis pitää hyvin nälkää.

Nyt on selkä taas kunnossa ja elämä huomattavasti mukavampaa ja nukkuminenkin onnistuu huomattavasti paremmin kun ei satu niin julmetusti kun kääntää kylkeä.
Kaikki vauvanvaatteet ja sitterin kangas on pesty ja paikoillaan ja pikkuisia vaippojakin katselin kaupassa,mutta on ne kyllä hurjan hintaisia:eek:!Onneks meillä on noita kestoja ja niitä suunnittelin pääasiassa käyttäväni.
Koko viikonloppu on mennyt kyllä niin herkutellessa et ihan pelottaa meneekö vaaka neuvolassa ens viikolla rikki kun astun sille.Varmasti on paino noussut hurjasti että täytyy varmaan hieman katsoa välillä mitä suuhunsa pistää ettei miehen tarvii pyörittää mua synnyttämään.
Tuttipullot ja tutit on keittämättä mutta ajattelin keittää ne sitten samalla kun keittelen ne rintapumpunosat joskus lasketunajan tienoilla.Meinasin varmuudeksi pakata vauvalle mukaan sairaalaan yhden tutin jos sillä on kova imemisen tarve niin kun pojilla on ollut ja ne on kaivannut tuttia tai sitten yrittäneet sormiansa imeskellä.Mutta vaikka kolmaskin sairaalassa lutkuttiu hieman tuttia ja kotona niin sitten se vaan jäi pitkäksi aikaa ja sitten se ei sitä enään huolinutkaan ja hyvin on pärjätty ilman mutta on ollut muutamia tilanteita joissa oon tuttia kaivannut.
Nyt oon huomannut että vauva painaa kylkiluihin jos istuu lysyssä ja se tuntuu ikävältä.
Ihana on kun varsinkin illalla kun katsoo sohvalla tv:tä niin vauva on hirveen villinä ja se työntää vatsanahkaa vasten kaikkia pieniä teräviä osiaan ja potkii hyvin napakasti niin että maha heiluu:)

Metsätähti ja pikkuinen 29+4
 
prinsessaV me saatiin miehen kanssa leipää ja teetä/kahvia sairaalassa ja sit aamupalaa kun esikko oli ulkona. Riippuu kätilöstä. Kaukalo tuli miehen mukana kun tuli hakemaan mutta sairaalankassin pitäs mahtua siihen komeroon mika on huoneessa joten mitää massiivista ei kannata ottaa mukaan. Itse päätät mitä siellä kassissa on!
 
Heippa!

En edes muista mitä mulla oli sairaalassa mukana viimeksi, omat henk. koht. tavarat tietysti ja kamera ja kännykkä. Omia vaatteita ei ollut vaan olin sairaalan vaatteissa, joo niissä tosi söpöissä !! Mies sitten toi mulle ja vauvalle tavarat kun tuli hakemaan! En edes muista käytinkö imetysliivejä sairaalassa.. miten voi kaiken näin unohtaa??? Ei siitä nyt kuitenkaan ole kuin alle 4 v !!

Vauvan tavarat on vielä laittamatta kaikki, yhden koneellisen olen pessyt vaatteita mutta huone on laittamatta kun on vielä hoitolasten käytössä ja pinnasänky on kavereiden luona vielä.. aloitan sitten kun työt loppuu ja jään äitislomalle!

Huh, olen ollut koulutuksessa koko viikonlopun (jumpan ohjaaja-koulutus) ja täytyy myöntää että nyt oon ihan puhki.. kuitenkin molemmissa päivissä tehtiin jumppaharjoituksia ihan kunnolla ja nyt tuntuu kyllä kuin olisi tehnyt maratonin :(
Mies jo huolissaan mun touhuiluista kun on sitä mieltä että mulla on vähän liikaa kaikkea fyysistä toimintaa.. ja illalla sitten kun klo 21-22 pääsee sohvalle niin olen aika puhki.. mutta kun on luonne etten osaa olla ja ottaa rauhallisemmin niin minkäs teet.. ja kun ei mikään kuitenkaan satu!!

Jaahas, jos lähtisi laittamaan saunan päälle ja sitten jos pääsis jätskikipon kanssa sohvalle katsomaan BB : tä.. :)

Hipu+ pikkuveli .. öö.. mikäs nyt on.. 28+ 4 ???
 
Moiks! Tulin korkkaamaan jo LOKAKUISEN ketjumme :heart: Mä laskeskelin, et meitsil on jotain karvan verran päälle 11vkoa laskettuun aikaan :O
Niin nopeasti se aika menee!!
Eilen ja tänään olen saanut kurkistella kaverini kuvia pikkuisesta prinssistä, jonka hän sai :heart: Alle kolmikiloinen suloinen pakkaus!! Ai että sitä tunnetta, kun saan oman pieneni syliini :heart:En pysty asiaa edes vielä käsittämään!!

Eli sairaala-laukku kannattaa ukkelon tuoda sairaalaan vasta synnytyksen jälkeen? vai niinkuin miten...
Pohdin jo että mitä sinne edes pakkailen...

Sain sitten mutsilta "lahjukseksi" flunssan....taas uudestaan : / Nenä kutiaa ja kurkku mukawan karhean tuntuinen...Ottaa kupoliin ja urakalla :headwall:

Pitäisköhän sitä pikkuhiljaa alkaa peseskelemään noita vauvan vaatteita? Niitä on jonkin verran jo kuitenkin kertynyt...Kova homma edessä :)

Kahlan ja kulta rv.28+4
:heart:
 
Kiitos uudesta pinosta ja hyvää lokakuuta kaikille pömppämahoille :)

Sairaalakassista ja vauvan kamoista on ollut puhetta, viimeksi pakkasin erikseen repun itselle ja ukolle ja toisen vauvoille. Meidän kassissa mukana oli omat kotiutumisvaatteet koska mies ei ois osannu mulle mieleisiä valkata kuitenkaan, hygieniatarvikkeet ja ukolle ja itelle "vähän" naposteluevästä ja muut tilpehöörit mitä muka tarvitsi. Kätilöt nauroivat ihtensä tärviölle kun etsivät mulle hammastahnaa repusta kun näkivät ne noin toistakymmentä myslipatukkaa ja banaanit sun muut miehen hiukopalaset jotka melkein syömättä jäivät :D Oli mulla omiakin vaatteita sairaalassaoloa varten, mutta käyttämättä jäivät. Oli kyllä niin tasan viimeinen asia mielenpäällä että mitä itellä on päällä siellä, olin niin vauvapöhnässä että oisin varmaan alasti ollu jos ei kätilöt ois mua pukeneet joka aamu :D Vauvoille jätin kotiin oman kassin jossa oli kotiutumisvaatteet, ukko toi mukanaan kun tuli hakemaan. Mitäpä noita mukana raahaamaan kun ukko kuitenkin yöpyy kotona ennen kotiutumispäivää.

Mulle kannettiin ruokaa synnärillä nenän eteen ihan koko ajan, lämpimän ruuankin sain ainakin yhen kerran sekä parit kahvit ja välipalat sen käynnistyspäivän mittaan. Ei oikein mikään maistunut, vähän kyllä söin eikä se ollut sektiolle esteenä. Olin ollut kuitenkin pari tuntia syömättä ennen sitä. Ja onneksi niin, mulle ainakin tuli ihan hirveen huono olo siinä kasaan kursimisvaiheessa, varmasti oisin oksentanu jos oisin syöny enemmän.

Otinpa äsken rautaa ja oksensin kaaressa siitä tunnin päästä. En ees tyhjään mahaan ottanut mutta niinpä tuli huono olo. Yäks. Muuten kaikki hyvin, eilen vaihtui viikotkin :)
 
Omista vaatteista sairaalassa itse halusin esikoisen aikana jossain vaiheessa vaihtaa oman t-paidan ja sukat päälle. Olin kuitenkin sairaalassa yhteensä 9 päivää, joten ne kaavut alkoivat jo vähän tympimään. Kuopuksen kohdalla mulla taisi olla taas omat sukat jalassa, imetystopin vaihdoin kotiinlähtöpäivänä aamulla päälle. Vauvalle mulla oli mukana oma myssy, tumput ja sukat, esikoisen aikana toi ystäväni paketin tytölle ja sieltä laitoin sukat hänelle jalkaan. Oli ihan kiva että on vähän omaakin päällä. Tälle kolmannelle otan ainakin pipo/myssyn ja sukat+tumput taas mukaan. Ei todellakaan välttämätöntä, mutta itse tykkään =)

Poppeliini ja tyttönen 30+6
 
Kiitos taas uudesta pinosta!

Kyllä se aika vaan käy vähiin. Jos edellisten tyylillä mennään niin sit ei olis kun 7-8 viikkoa synnytykseen. Ja sitä ennen pitäs kuopuskin saada siirrettyä esikon kanssa samaan huoneeseen.

Sairaalakassi Mulla on ollu hygieniatarvikkeet, imetysliivit (sellaset "kevyet" , pään yli kiskottavat), liivinsuojukset, puhelin ja joku kirja jota sit on saanu luettua sen yhden sivun. Mä ainakin hikoilen niin hirveesti kun maito nousee et yöpaitaa saa olla vaihtamassa kolme kertaa päivässä, eli missään nimessä en omia vaatteita käyttäis sairaalassa. Mies on sit tuonu mulle ja vauvalle vaatteita kun ollaan oltu kotiin lähdössä. Kättärilläkään ei huoneissa ole kun sellaset kapeat korkeat kaapit joihin ei mahdu kun vaatteet roikkumaan.

Harjotussupistukset Voiko ne olla sellasia yksittäisiä vatsan kiristyksiä, poikittain tuntuu alavatsalla, mut ei kuitenkaan ole kohdunkiinnikkeistä johtuvaa kipua? Edellisten kanssa en sellasta ole tuntenut, enkä kyllä yhtä ainutta harjotussupistustakaan joten en itse osaa arvioida mitä tollanen olis.

Yöllä luulin jo hetken et vedet olis menny. Miehen kanssa kesken seksin kuuluu jostain alapäästä sellanen poksahsus. :eek: Mut onneks se oli ihan väärä hälytys.=) Esikon kanssa mä en kyl mitään ääntä kuullut kun vedet holahti menemään mut monilla taitaa kuulua just tollanen poksahsus eka.

Eilen olin niin fiksu että konttasin koko kylppärinlattian kuuraten läpi ja sen jälkeen kävely oli aikamoista tuskaa. Mieskin ihmetteli miks en tajunnu pytää häntä sitä tekemään. :stick: Mut kun ei mulla vaan käyny mielessä etten pystyis sen itse hoitamaan. Tänään on sit ollu oikee lonkka jotenkin kipee, istuminen, seisominen ja kyljellään makaaminen ei mikään tunnu hetken päästä hyvältä asennolta. Tänään on kans närästys ollu aikasempaa pahempaa. Nyt täytyy varmaan alkaa kattomaan et Rennietä on aina mukana kun ovesta lähtee ulos.

Esikko oli eilen illalla ja tänään aamulla kuumeessa. Nyt illalla oli vielä kurkku kipeä. Kuopuksellakin on nuhaa, mut toivottavasti ei sen pahemmaks mene. Huomenna on koulussa ryhmätyön esitys ja meihelläkin on huomenna koulupäivä joten mun vanhemmat ottaa huomenna pojat hoitoon päivällä.

Fantaihana 30+4
 
Poppeliini kiitos, ne tumput kannattaa ottaa vauvalle mukaan kun kynnet saattaa vauvalla olla aika terävät ja pitkät. Niitä kun ei viikkoon pariin saa leikata ettei vauvalle tule kynsivallintulehdusta. Se miten hyvin ne tumput pysyy käsissä on tietysti toinen asia mut sit on ainakin yrittäny estää toista repimästä itteään naamaan.
 
:wave:

Kiitos Poppeliinille taas uudesta hienosta pinosta! Ja tuo sairaalakassi-lista on kyllä hyvä ja tuo taas mieleen sen että kohtapa sitä jakaudutaan ja mietitään noita sairaalakasseja :O

Sokerirasitusta edeltävänä päivänä ei kyllä kannata kauheesti tankata, koska sillä tyylillä jää helposti "kiinni" sokruista. Paras olisi, että syö mahdollisimman normaalisti edellisenä päivänä. Ei mässäile, muttei myöskään paastoa. Silloin on tulos mahdollisimman luotettava.

Sairaalaan ajattelin ottaa vain omat tavarani, niin oon muidenkin kanssa tehnyt. Olen pakannut sitten kassin vauvaa varten turvakaukalon päälle niin on mies osannut ottaa oikean mukaan :) Esikoista synnyttämään mennessä otin ihan normivaatteet kotiintulovaatteiksi itselle, joka oli kyllä paha virhe. Sai mies sitten lähteä heti hakemaan puhaita mamma-vaatteita kotoa mulle, kun tuli meitä hakemaan. Eipä nuo normivaatteet kyllä mahdu moneen viikkoon/kuukauteen päälle. Eli äippä-vaatteet mukaan sairaalaan. Vauvalle otan villasukat mukaan, kun aina on olleet pienen varpaat niin kylmät eikä sairaalassa ole kuin tavallisia sukkia vauvalle. Muuten olen hyödyntänyt kyllä sairaalan garderobia, vaikkei ne nyt niin tyylikkäitä olekaan ;) Sisäkengät Tays:aankin on pyydetty ottamaan mukaan.

Uusille tervetuloa!

(.)
Mulla oli viime viikolla keskiviikko tosi rankka päivä töissä ja jouduin olemaan ylitöissäkin. Illalla sitten tiesi tehneensä töitä. Selkä ihan tulessa ja koko ajan supisteli. Nukkumaan mennessä sitten tuli hiukan veren vuotoakin tuolta alapäästä. Yhden kerran tuli eikä sitten enää yön aikana onneks ollut tullutkaan. Onneks oli to ja pe vapaata sekä viikonloppu niin sai huilata, vaikka kyllähän vieläkin supistelee. Yleensähän mulla on töissä ihan istumatyötä eikä mitään hirmu kiirettä, mutta ke oli nyt sitten kaikenlaista ylimääräistäkin. Soitin sitten neuvolaan ja sieltä aikaistettiin mun lääkäriaikaa maanantaille. Lääkärineuvolahan ois ollut vasta kolmen viikon päästä. Terkka alkoi heti saikulla pelottelemaan, kun meinas että se selkäkipu oli kipeitä supistuksia. No, huomenna näkee, onko alakerrassa tapahtunut jotain muutoksia. Itse en kyllä vielä haluais jäädä saikulle, kun työt on ihan kesken eikä töitäkään ois enää kuin 2,5 viikkoa ja mun jatkajan perhdytykset sun muut. Mutta tokihan sitä pitää jäädä, jos paikat on lähteneet aukeemaan :(

Niisku ja Veikka 28+4
 
Ennen sokerirasitusta olen kyllä syönyt monella tavalla: yleensä normaalisti, joskus tankaten ja kerran jopa lasten synttärijuhlapäivän jälkeen mennyt rasitukseen (PALJON herkkua mässänneenä) ja tulokset olleet normaalit. Joten jos sokruissa ei ole häikkää, kropan pitäisi kestää.

Oli mulla tokassa raskaudessa yksi arvo oli hieman koholla, ruokavaliolla piti hoitaa, koskaan ei sokruja mitattu uudestaan. Mukavaa oli kyllä kun ultraan pääsi useammin.

Sairaalassa olen käyttänyt ihan sairaalan tarjoamia vaatteita, mutta omia imetysliivejä. Ja tosiaan kotiintulovaatteet itelle ja vauvalle on sitten mies tuonut. Meillä on ollut miehelle joskus jotain pientä evästä mukana, itselle ei. Ei siinä ole nälkä ollut mielessä... ;) Sitten synnytyksen jälkeen sairaalasta on saanut ihan siellä synnärillä jotain syötävää ja onkin maistunut taivaalliselta!

Mitäs muuten... Eilen tuli rehkittyä pihalla ja varaston kimpussa ihan koko päivä ja illalla sen kyllä huomasi, tuli käveltyä kuin ankka! :D Nyt ei onneksi ole lonkat enää kipeät.

Hippuliinu ja Villis 27+6
 
Vähiin käy tää aika meillä! Ja vastahan oli kevät ja kaikki ihan alussa.

Synnytystä mietiskelen jo ihan päivittäin, turhaanhan sitä mitään suunnittelee etukäteen mut ainakin voi käydä joitaki asioita läpi mielessään.

Kämppä on kuurattu kun äiti tulee kohta käymään :D tuo mulle vauvan vaatteita, ihanaa nähdä mitä se on ostellu. Tosin nyt oon vähän poikki kun tuli huhkittua ja mopattua lattiat ennen aamupalaa.

Jos keittäs vielä teekupposen jos siitä sais vähän virtaa vieraiden odotukseen :)


Turnipsi & pikkuinen :heart: 32+4
 
  • Tykkää
Reactions: Kahlan
Ähm...Rimpautin sitten lekuriin...Kurkku oli ehtooks turvonnu hienon näköiseks ja näkyipä siellä valkea pilkkukin...Perhandilainen sentään!! :snotty:
Epäilen että tää on taas sitä surullisen kuuluisaa adenovirusta, josta aikoinani kärsin toistuvasti...Jos ei alapää prakaa, niin yläpää :kieh:
Onneks raskauden aikana hoidetaan kaikki sairaudet melkost nopeasti!
Nytkin terveydenhoitaja sanoi, että tänään on saatava hoitoon, kerta olet raskaanakin!! :heart:

Noh, sairaskertomukset sikseen...

Kiitos että selvensitte tuota sairaalakassi ideaa, eli beiben vaatteet jätetään himaan, ukkelolle valmiiksi pussitettuna :D ja omat hygienia yms. tarvikepussukan uskaltaapi ottaa mukaan! :)

Mihin mää joutuisin ilman teitin apua! :D

Mää siirryn taustalle mähisemään taash....

Muokkista puokkista sitä piti vielä udella, et minkä kokosia vaatteita te pienelle otatte sairaalaan mukaan? Onko 62 kokonen body sit aivan valtava, jos joku 50cm muksu tulee?
 
Viimeksi muokattu:
Kahlan mä otan myös 50 ja 56cm bodyt mukaan. Esikoinen oli 56cm pitkä syntyessään ja hänelle mulla oli vain 50cm body. Mahtui kyllä muuten, mutta vähän oli jo hihat lyhyet :D

Ennen sokerirasitusta olisi hyvä syödä mahdollisimman normaalisti. Tosin jos arvot on kunnossa ja insuliinia erittyy normaalisti niin ei mässäilykään silloin näy tuloksissa.

Nyt sohvalle pötköttämään. Päivän paras hetki, kun esikoinen kerhossa (klo 12-15) ja kuopus päiväunilla =)

Poppeliini ja tyttönen 31+0
 
Heippa kaikki!

Täällä on koettu viikonloppuna semmosta draamaa että.. Lukasin nopeesti läpi teidän muitten kirjottamat jutut ja tais olla Poppeliini joka manas jo vauvoja tälle kuulle. Oli nimittäin lähellä ettei se tullu jo mulle :eek: Jouduin pe-la välisenä yönä Kättärin päivystykseen ku supisteli niin penteleesti ja olivat kippeitä. Tosin ei ne muuten, mutta selässä tuntu joka supistus, samalla lailla ku menkkakivuissa jotka mulla aina ollu tosi pahat.

Pääsin siellä käyrille saman tien ja hoitaja totes vielä että "ei niitä supistuksia välttämättä saaha tähän käyrälle ollenkaan". Noh, minä makasin siinä puol tuntia ja näytti epäsäännöllisiä supistuksia pahimmillaan 2 min välein ja pisin väli 5 min :/ Eiku Litalginia naamaan ja lääkärin tutkimuksiin. Kohdunkaula oli lyhentyny 2 cm:iin ja jottain "suppiloitumista" oli?? Antovat sitten mulle jotain supistuksia estäviä ja lissää särkylääkettä ja käskivät nukkua. Kello oli tosiaan tossa vaiheessa jo 9 aamulla nii kyllähän tuo uni maistu - vaikkakin 30 min pätkissä kun vieläki tunsin supparit.

La päivä meni semmosessa horroksessa ettei välillä tajunnu mistään mitään, se lääke ja univaje sai aikaan kunnon pössiksen :D Jännä ettei ne koko päivänä ottaneet mitään testejä, muuta ko verenpaineen. Sain vaan sitä lääkettä koko ajan ja kyllähän ne kivut onneksi lakkas ja supparit harveni, illalla niitä tuli enää ehkä n. tunnin välein jos makas ihan paikoillaan.

Sunnuntaina aamulla ottivat sit toisen kerran käyrät, jonka aikana tuli kyllä suppareita, 2h aikana kymmenkunta. Jouduin sit oottaan lääkärille pääsyä jonku 5 tuntia sen jälkeen ja siellä sit sano vaan että kun tilanne ei oo muuttunu mihinkään vuorokauden aikana ja koska se lääke ei oo lopettanu niitä suppareita kokonaan, niin asialle ei voi tehä mitään. "Lepo on nyt paras lääke" ja pisti minut kottiin lepäileen. Pitää kuulema mennä HETI takasin jos mikään muuttuu. Kontrolli on vasta 10 päivän päästä ja siihen asti on kielletty oikeastaan kaikki, liikkuminen jne..

Täällä nyt sit ootetaan kauhun sekasin tuntein että miten tässä käy. Enhän mää ossaa olla ihan liikkumatta kotona + meillä on muutto menossa koko ajan ja se ressaa aivan sairaasti niin saapa nähä.. Vaikka mulla on ihanat appivanhemmat ja muuta apua niin sekkii jo ressaa että pitää toisia passuuttaa ja laittaa pakkaamaan kamoja ku ite makaa sohvalla ja komentaa, minä ku en oo semmonen luonteeltani yhtään!

Ainiin ja joskus aikaa sitten oli puhetta omien äitien synnytyksistä jne. Minä juttelin oman äitini kanssa hänen synnytyskokemuksistaan ja paljastu että äitillä ollu sama tilanne esikoisen kanssa ku mulla nytten. Hän oli joutunu vaan oleen koko loppuraskauden sairaalassa - toivottavasti mulle ei käy nyt niin :( Ja ilmeisesti minun kanssa ollu hilkulla kans. Ainiin ja äidin äiti taas on saanut kaikki (7) lastansa keskosena, eli sukuvikako?

Sori tämmönen omanapasuus nytten, pakko tulla tänne purkaan ko tuntuu että pää hajoaa eikä muut ymmärrä. Yrittäny muille puhua niin vastaukseksi tullu vaan että "älä ressaa" :$ Enpä..

teenake ja sindi 28+6
 
Koitas teenake nyt ihan tosissaan levätä, sohvan pohjalle vaan ja muut hoitakoon muuton! Muuten ne ottaa sit sinne sairaalaan ihan vaan siksi, että voivat todella pitää sut levossa.

Kiitos kaikille kovasti sairaalakassivastauksista! Olen taas hirmuisesti fiksumpi. Poppeliinin ihanasta kuvasta opin myös mikä on pinnasängynsuojus. :) Näyttää kätevältä, taidan ryhtyä ompeluhommiin.
 
teenake koitahan pitää kintut ristissä ja eläkä tee yhtikäs mittään! Ymmärrän kyllä ettei sitä jaksais vaan maata mutta koita nyt malttaa pysyä sohvan pohjalla, se on vaan vauvan parhaaksi. Ja kaikki varmasti ymmärtää syyn sun levolle. Toivotaan että pikkanen vielä malttaisi pysyä masussa hyvän aikaa! Päivä kerrallaan, koita jaksaa :)
 
Ainiin ja sekkii ressaa ku tuli Kelalta se vanhempainrahapäätös. Se käsittelijä oli vetäny hatustaan että mä oisin jääny työttömäksi 1.5.!?!? enkä oo sillon ilmottautunu työttömäksi = vanhempainrahan määrää ei voida laskea 6kk edeltävien tulojen perusteella. 2009 olin tosiaan vielä opiskelija, joten minimirahan saisin. Siinä mun hakemuksessa sanotaan selvällä suomen kielellä että mut potkastiin pellolle 8.6.! Mää en ymmärrä miten ne aina jaksaa vedättää joka asiassa, määhän jouduin viimeksi pari kuukautta sitten tappeleen siittä sairauspäivärahastaki ja taisinpa sillonki piipahtaa päivystyksessä suppareitten takia.. Eli vaikka mää makoilisin niin ajatukset tekee silti tepposet. V***n Kela :(
 
Teenake määrään sut lepoon ja annat muiden hoitaa todellakin pakkauksen jne. Tiedän ettei ole kivaa katsoa vierestä, mutta oikeasti on vähän turhan vähän viikkoja pikkuiselle tulla ulos vaikka aika pieniähän nykyään pystytään pelastamaan ja hoitamaan : / Silti!!!!!

Täällä kanssa remppa/pakkaamishommat täydessä vauhdissa. Eilen taas olin raksalla kaverin kanssa maalaamassa olkkarin seinää harmaaksi sekä poikien huoneen seinää vaalean ruskeaksi. Alkaa pikku hiljaa näyttämään kodilta vaikka lattia ja keittiö puuttuukin.. ke, pe, la ja su olen ottanut keikkavuoroja aikoja sitten kun luultiin että asumme jo siellä uudessa, mutta remppa/muutto pahimmillaan tämän viikon. Hirveä homma ollut saada 3v tyttö hoitoon kavereille/sukulaisille työiltojen ajaksi, mutta onneksi sain.. Eli nyt mies painaa kaverinsa kanssa melkein 24h töitä siellä jotta päästään sunnuntaina jo siirtymään sinne ja ens viikon ma ja ti lopullisesti!!!! Tätä onkin odotettu niin. Uusia huonekaluja ja kaikki, fiilistelen etukäteen :D

Tuli eilen illalla mieleen että onko täällä muita "paksukaisia" jotka ajatelleet synnyttää vauvan syystä tai toisesta yksin??? Tai onko joku edellisen synnyttänyt ilman miestä?

Meillä mies oli esikoisen synnytyksessä aina ponnistusvaiheeseen asti mukana (tosin makasi salin vesisängyssä merisairaan näköisenä) :D Sitten tajusin että miehen oikeasti paha olla siellä ja sanoin että menee vaan pois, nousi sängystä ja pyörtyi lattialle :heart: Pari hoitajaa tuli miehen raahaamaan ulos huoneesta ja mies tokeni vasta kun karjaisin pojasta kun vetivät ulos peräpään eli noin 20 min myöhemmin. Sanoi että oli aivan kuutamolla ollut koko sen ajan..
Sen jälkeen ei miestä koommin ole näkynyt synnytyspuuhissa :whistle:
"Uhkasi" tulla kuvaamaan kolmannen synnytyksen mutta tiesin ettei se selviä sinne saliin asti, saatika pysty kuvaamaan :LOL:
Mä olen tykännyt yksin pungertaa vauvat maailmaan, en halua että kukaan koskee muhun tai lässyttää hempeitä vieressä, olisin varmaan tirvassut miestä jos mukana olisi ollut. Mutta nyt, koska ei tiedetä onko tämä neljäs viimeinen olen vähän ehkä harmissani ollut ellei mies tule mukaan. Olisi hieno kokea se kuitenkin yhdessä vaikka vaan hetken olisi siinä.. :ashamed:
Tiedän kuitenkin että pakottaa en voi miestä, enkä pystyisikään eli mitä teen??

No, siinäpä minun tuntemukset. Eipä muuta.
Mukavaa sateista viikon jatkoa kaikille tasapuolisesti :wave:

pikkuinen 30+3 :heart:
 
teenake nyt vaan lepoa ettet joudu sairaalalepoon joka on kuulemma TOOOOOOOODELLA tylsää tai sitten ettei vauva vielä tosiaankaan rupea vielä tulemaan koska toinen on vielä varsinkin keuhkoiltaan niin kehittymätön ja joutuu olemaan pitkään sairaalassa kasvamassa.

neljäs entäs jos sanoisit miehellesi että susta ois mukavaa että se tulis tämän mahdollisen viimeisen lapsen synnytykseen mukaan jos siitä ei vaan itsestä tunnu hyvin huonolta ajatukselta.Silloin et painostaisi mutta miehesi kuitenkin tietäisi mitä mieltä olet ja säkin saisit sanottua tunteesi miehellesi niin ei jäis ainakaan harmittamaan.
Esikoisen aikaan mies oli hyvin mukana koko ajan synnytyksessä mutta mä en myös kestä kosketuksia ja höpinöitä kun synnytyskivuissa on jo kiitos ihan tarpeeksi kestämistä ja silloin mies tajusi että hän on parhaana tukena olemalla vaan paikalla ihan hiljaa ja koskematta ja näin olikin kakkosen synnytyksessä.Kolmannen synnytykseen isä ei ehtinyt mukaan ja ois kyllä mukava varmaankin myös hänelle että olis paikalla tän mahdollisen viimeisen syntymän.Vaikka mun täytyykin valmistautua myös siihen että mies ei ehdi paikalle eli synnytän yksin mutta ei siitä mulle viimeksi jäänyt yhtään kurja mieli kun mies kuitenkin ehti paikalle noin minuutin päästä vauvan syntymästä.

Sairaalakamppeista mä oon ollut siellä aina sairaalan vaatteilla mutta on mulla ollut omat imetysliivit ja KYSistä saa 10e ostettua imetysliivit jos haluaa.Myös vauvalle mulla on ollut tumput jotka pysyy kohtailaisesti kun laittaa ne resorit hihojen päälle.
Voiskin jo pikkuhiljaa ruveta miettimään mitä ottaa vauvalle kotiutumisvaatteiksi.Mä oon aina ottanut kokoa 50cm ja 56cm vaikka aina mulla on olleet niin kippuraisia että 50cm vaatteet on menneet ensimmäisen kuukauden ja ekoina viikkoina oleet jopa isot vaikka kakkonen ja kolmonen on olleet 51cm pitkiä syntyessään.

Viime yönä tuli taas valvottua vessareissun päätteeksi ainakin tunti:/Ja tänään kun kävin kävelyllä niin se ei enään tuntunut hyvälle:( Se on sellaista hidasta taapertamista ja alkaa supistelemaan silloin tällöin:/Kurjaa kun ois vielä hyvät ilmat liikkua mutta ei sitä oikein viitsi kun se ei tunnu hyvältä:(
Tänään jo kaupassa käydessä tutkailin pikkuisia vaippapaketteja ja sivusilmällä vilakaisin sidehyllyä että noitakin pitää vielä ostaa.
kovasti vauva ottaa kylkiluihin kun istuu.Ylihuomenna on neuvola,plaah!Ja tästä lähtien siellä saa ravata joka toinen viikko.Aika alkaa kyllä käymään pikku hiljaa aika vähiin tän odotuksen kanssa vaikka vasta muistan kun kuumeisesti odotettiin että viikon 12. keskenmenoriskiraja ylittyisi ja pääsisi eroon pahoinvoinnista:)
Nyt lähden laittamaan saunan päälle ja kurkitan sinne vauvanvaate kaappiin:)
 
teenakelle tsemppiä lepäilyyn, täällä toinen kellä lähes kaikki kielletty ja pienetkin tekemiset saa tosi napakat supistukset aikaan :)

Sairaalatavaroista Itse otan pienen kassin missä hygienia tarvikkeet, kotiinlähtövaatteet, mp3 soitin (osastolla on hyvä nukkua oma musiikki korvilla niin ei sairaalan äänet häiritse niin paljon), imetysliivit ja liivinsuojia :) Vauvalle laitan valmiiksi kaukaloon kassin missä on kotiinlähtövaatteet pienelle mitkä mies sitten tuo kun hakee meidät kotiin. Miehelle ei ollut mitään tavaraa mukana viimeksi ja tuskin tarvii nyttenkään (koti niin lähellä).

Yöt yhtä tuskaa :/ lantio ja selkäsärky aika kovaa ja jalkoja pakottaa myös pitkin yötä. Muuten ollut päänsärkyä ja muuten vaan tosi suoraan sanottun vittuuntun olo :D

Jospa tää tästä....

Astre ja vauveli 28+1
 
Lääkärissä käyty. Saikulle jouduin täksi viikoksi, kun halusin vielä mennä töihin yrittämään. Kohdunsuu oli auennut 2cm ja kaula lyhentynyt sentillä. Tosin saattaa olla kolmannen odottajalle ihan normaaliakin. Mutta kyllähän ne supparit jotain on siis tehnyt :( Ja ekalla lääkärikäynnillä oli paikat kiinni ja kohdun kaulaa 3cm kun nyt on vaan 2cm. Nyt pitää vaan lepäillä tää viikko ja mennä uudelleen lääkäriin perjantaina, jolloin katsotaan jatkot. Jos tilanne on pysynyt samana eikä suppareita ole joka päivä tullut niin voin mennä töihin. On kyllä tänäänkin supistellut :/

teenakellakin on siellä aika tiukat paikat. Lepäillään nyt sitten vaan, vaikka vaikeetahan se on. Meillä on tytöt onneks päivät hoidossa ja mummo lupas heitä sieltä hakea illaksi kotiinsa. Mieskin kun on sopivasti iltavuorossa :/

Kahlan kyllä 62cm vaatteet on vastasyntyneelle yleensä vielä tosi isot. Mä ajattelin ottaa 50-56cm vaatteet sairaalaan. Meillä on molemmat tytöt olleet 50cm syntyessään ja ne 56cm vaatteetkin on olleet hiukan isoja paitsi Lindexin. Ne kun on aika naftia mitoitusta.

Sellasta, pitää nyt jatkaa pötköttelyä :)

Niisku 28+5
 
teenake Ehdottomasti kannattaa levätä tossa tilanteessa vaikka se kuinka vaikeelta tuntuis. Kivempi se on kotona lepäillä ja olla rauhallisesti kun maata sairaalassa viikkokaupalla.

Niisku74 Sunkin kannattaa ottaa ihan rauhallisesti, ehtii sitä myöhemminkin töissä käydä.

mies synnytyksessä Esikon kanssa tuli mukaan kun siirryin saliin. Olin siis yön sairaalassa vedenmenon takia ja aamulla olis ollu käynnistys edessä. Ihanasti oli mukana ja ponnisti siinä vieressä niin paljon et kätilö jo rupes kysymään miehen vointia kun ajatteli et sillä on joku hätä ja meinaa pyörtyä. Kuopuksen kanssa mies oliaamulla lähdössä tekemään tiskarin keikkaa kun ilmotin et nyt alko supistamaan et mies soittais ja peruis vuoron. Mut eihän silleen voi tehdä. |O Lopputulos oli se et mies ehti paikalle 20 min kuopuksen synnyttyä ja kyllä häntä siinä vaiheessa harmitti. Tän kanssa toivoisin ehdottomasti et mies tulis mukaan ei mun takia vaan ihan ittensä takia. Mä pärjään ihan hyvin ilman miestä.
 
Teenake ottaa siellä nyt sit ihan rennosti ja laittaa muut hoitamaan muuton. Tärkein on nyt sun ja vauvan vointi :) tsemppiä!

Miesmukaan synnytykseen, ehdottomasti :D toivottavasti pääsee. tekee vuorotyötä ja on yleensä paikalla yksin, mutta täytyy toivoa että sattuu joko hänen vapaapäivälle / illalle / aamulle lähtö tai sitten saa sijaisen hankittua hyvin nopeasti :)

Tänään käyty lääkärineuvolassa, kaikki oli ok. Sf mitta oli 26 eli keskikäyrillä mennään. painoa tullut ihan hurjasti lisää vaikka olen katsonut aika tarkasti syömisten perään :headwall: Loppuajan kirjoitti lääkäri saikkuu tän selän takia, ei edes kysynyt että haluanko / tarvitsenko. Kysyi vaan että vieläkö vaivaa ja sanoin että todellakin niin siihen ilmoitti että loppuajan nyt sitten olet sairaslomalla. Jaahas.mulle käy kyllä :D
aikani kuluksi sitten kävin tänään noita vauvan vaatteita läpi, ja oikeesti kertokaa te fiksummat että kuinka monta vaatetta / mitä vaatetta kannattaa olla valmiina? joo tiedän että pääsen kauppaan vauvan syntymänkin jälkeen, mutta olisi kiva että 50,56 ja ehkä 62 senttiset olisi ainakin suurimmaksiosaksi valmiina :D ja en siis halua olla jokapäivä pesemässä vaatteita, eli kai niitä vaatteita siis saa olla aika paljon... kohta vois jo painua unille, järkyttävä päänsärky vaivannu koko päivän..

ihanaa viikkoa kaikille :)

joulumamma ja vauva 27+3
 

Yhteistyössä