***Joulukuun Pikkutontut MARRASKUUSSA***

metsätähti meillä on sama täti äitiys- ja lastenneuvolapuolella. Mistä mä olen niin onnellinen, taitaa pääkaupunkiseudulla olla yleinen käytäntö, tai ainakin Helsingissä.
Hyvä että sun mies alkaa vähän reagoimaan tohon sun väsymykseen.

matkustaminen Kouluun mulla on Helsingistä vajaa tunnin matka ja siellä käyn vielä ensi tiistaina yhden tentin kirjottamassa. Bussilla menen ja sen aikaa oon ihan hyvin pysytny istumaan. Kovin paljon kauemmas en varmaan lähtis.

Äitipolivierailu taas takaana. Sisä- ja ulkosuu sormelle auki ja reunaa vielä vähän jäljellä. Tarkoittako toi nyt sitä et kohdunkaula on jo kokonaan hävinnyt vai miten tää systeemi meni, tää on taas näitä mitä luulis et kolmannen kanssa jo osaa itsekkin ajatella. =) Viikon päästä uus aika ja nyt lääkäri oli sitä mieltä että hän on viime viikolla arvioinu vauvan liian isoks kun nyt näytti ettei olis viikossa tullu painoa kun jokun 20 gr. Ensin puhu että punktio taas ens viikolla et jos vois jo sillon käynnistää mut sit peru puheensa ja nyt pitäis olla ihan normi käynti.
Mun suunnitelma olis et viikon kaks vois vielä odottaa ja sit olis jo ihan hyvä aika syntyä.

Fantaihana 35+1
 
Huih olipas tullut tekstiä :) Kiitos poppeliinille uudesta pinosta ja onneksi selvisitte kumpsusta säikähdyksellä!

Miesten kanssa taistelijoille tsemppiä ja voimahalit, ei se täälläkään aina niin ruusuilla tanssimista ole..

Eilen oli neuvola, ja valtakunnassa kaikki hyvin. Painoa on nyt tullut yhteensä kolme kiloa, oli taas viime käynnin jälkeen painonnousu vähän hidastunut. Ei oltu huolissamme nlatätin kanssa, onhan tota lähtöpainoa mulla kuitenkin ihan reilusti. Nopsasti ultrattiin ja katottiin miten päin vauva on, ja ihan niinkun arvelin niin poikittainhan hän siellä köllii, edelleen. Seuraava nla on kahden vkon päästä, jos edelleen on väärässä tarjonnassa niin neukkutäti ilmoittaa äitipolille etukäteen, mulla on synnytystapa-arvio tän kuun viimeinen päivä (sattuuko Sidillä samalle päivälle, joko tehään treffit? :D) ja jos tarvetta on niin voi siellä yrittää kääntää. Muutoin tosiaan kaikki oli hyvin, juteltiin mun ja miehen parisuhteesta ja sain voimavarakyselyt täytettäväksi. Ihana neuvolatäti kyllä on meillä, valoi taas uskoa tulevaan, sanoi että "kyllähän te ootte niin kovan koulun noiden poikien kanssa läpi käyneet että tuskin tää uusi vauva tai mikään kovin pikkujuttu teidän venettä kaataa" :) Onhan meillä omat erimielisyytemme mutta kyllä mä oon neuvolatätin kanssa samaa mieltä, ihan hyvä tiimi me ollaan ukon kanssa :)

En nyt muista mitä piti kommentoida. No tota korvikeasiaa ainakin, mä en varaa etukäteen kyllä purkin purkkia. Viimeksi ostettiin sairaalasta desi luovutettua äidinmaitoa ihan varmuuden vuoksi ja sekin taisi mennä osin viemäristä alas vaikka olikin kaksi imetettävää. Jos nyt jostain syystä tarvii korviketta niin sitä nyt voi kävästä vaikka abclta ostamassa kotiin tullessa.

Nojoo tulikii pojat tähän taas touhuamaan niin ehkäpä lienee viisainta siirtyä itekin muualle tästä :D Hyvää vointia kaikille!
 
neuvolalääkärikuulumiset rv35+6:
paino: 65,5(555 gr/vko)
RR:112/69
pissa: protskut +:lla joten huomenna aamulla näyte labroihin
sf-mitta 30cm edelleenmei kasvua viime kerran mittauksesta.
liikkeet:++
Painoarvio oli nyt 2800gr ja vauva on laskeutunut mutta pää vielä vailla kiinnittymistö,voi olal ettei kiinnitykkään.
Kohdunkaula lyhentynyt 2,9cm:stä vajaaseen kahteen senttiin! JEE,ja sormelle auki TUPLAJEEEEE! eli mun kärvistelyt mensukipujen ja supistelun kanssa vimeiset kaksi viikkoa ei ole ollut turhaa...:D seuraavaksi katsotaan mitä ässät saa aikaan...:D mies varmasti siitä yhdestä ässästä mielissään..:D vauva vois jo pian tulla,mieluimmin kuitenkin viikon päästä että olisi 37viikkoa täysi niin pääsisi haikaraan ja voisi polikliinisesti paremmin synnyttää.

eevaN ja Pieni 35+6
 
Heissan kaikille taas!

Nukkumisesta oli ollu puhetta. Huonosti tulee nukuttua, viime yönäkin kukuin pari tuntia hereillä aamuyöstä.
Lisämaidosta: Kahdelle ekalle lapselle annoin lisämaitoa, sillä hetkellä tuntui oikealta päätökseltä enkä ole asiaa kyllä katunut. Kolmannen kanssa ajattelin ihan vain piruuttani selvitä pelkällä tissillä, ja vuoden ikäiseksi poika olikin sitten rintamaidolla ja tietysti lisäruoalla. Luulisin että homman onnistuminen on paljolti kiinni siitä mikä on motivaation taso, mutta ensikertalaisella voi olla hankalaa myös alussa "ymmärtää" vauvan tarpeita. Mikä on nälkää jne.. Ja eihän se maidon nouseminen ja erittyminen ole aina samanlaista, esim. stressi vaikuttaa paljon siihen riittääkö maito. Luottakaa omaan intuitioon asiassa, kyllä se lapsen kanssa elävä vanhempi tietää riittääkö ruoka, vai ei. Ja eihän se yhden tai kahden korvikesyötön kanssa mene imetyskään vielä läskiksi.

Ens viikolla lääkäri=)

Jennynny ja neljäs 35+4
 
Hilipatuinen kyseli ruokahaluttomuudesta. Täällä on ainakin yksi,jota se on alkanut vaivaamaan!Mullakaan ei siis tee yhtään mitään mieli,mutta olen silti vain väkisin yrittänyt syödä.Mut sit tähän rinnalle on tullut sellainen,että voisin siis olla syömättä,mutta maitoa tekee ihan hulluna mieli.Eilenkin tuntui siltä,että olisin voinut elää pelkällä maidolla koko päivän.

Lisäksi minua on alkanut vaivaamaan taas (aamu)pahoinvointi.Se ei ole samanlaista kuin alussa,että kaikki etoisi,mutta tietyt asiat saa minut yökkimään.Esim. esikoisen potan tyhjennys saa aina kakomisrefleksin pintaan.Mitähän tämäkin sit lie yhdistettynä tuohon ruokahaluttomuuteen :confused:.Sanoinkin tänään miehelle,että mikäli tuota valtavaa palloa ei olisi tuossa edessä,niin epäilisin olevani raskaana :LOL:!

Korvikkeesta ollut puhetta.Minä myös meinaan hommata pari purkkia valmiiksi jemmaan.Ja jos ei niille tule käyttöä,niin parempi niin.Mutta viimeksi oli onni,että niitä kaapissa oli pari jemmassa.Ne tuli tarpeeseen.Ikinä ei nimittäin voi tietää,lähteekö imetys erinäisistä syistä menemään ihan oppikirjojen mukaan.Sitä paitsi,viimeksi kun kotiin saavuimme,oli kaikki kaupat jo kiinni,olisi ollut kiva lähteä jostain huoltoasemalta sitten keskellä yötä korviketta metsästämään.Joten parempi varautua edes varmuuden vuoksi.

Pientä hienosäätöä pitäisi jaksaa tehdä vauvan tavaroiden eteen.Kaikkihan on sinänsä jo valmiina,mutta esim. petivaatteet voisi jo laittaa valmiiksi vauvalle sekä reunapehmusteet kiinnittää.Samoin hoitopöydän voisi järjestellä jo valmiiksi,että kaikki olisi siinä sitten valmiina ja käden ulottuvilla.Muuten tosiaan kaikki on jo valmiina ja vauva olisi minun puolesta jo tervetullut.Sairaalakassia en ole vielä pakannut,enkä pakkaa,ennenkuin lähtö tulee.Tosin listan teen valmiiksi mitä sinne tarviin,että mikäli minusta ei ole pakkauspuuhiin,niin mies saa sen sitten tehdä.
Viikon päästä aletaan sitten ihan urakalla niihin ässä puuhiin :whistle:.Sitä odotellessa.... :LOL:

Tosiaan vajaa neljä viikkoa enää laskettuunaikaan.Jännä lukea kun jollain teistä vielä viimeisiä lääkärikäyntejä samaan aikaan,kun itsellä jo laskettuaika käsillä.Tosin marraskuisiinhan minä kuuluisinkin,mutta kun plussauksesta asti joulukuisena itseäni pitänyt,niin mukavampi ollut teidän kanssa olla.Ja vissiin mitä pari kertaa marraskuisten juttuja lueskellut,niin kovin hiljaisia ovat olleet tällä palstalla.Niin joo ja luulen kyllä että joulukuinen minusta tuleekin.Esikko syntyi 40+6 joten jos tämäkin menee yli,niin sitten olen joulukuinen oikein virallisesti :xmas:.


adalmiina ja sitso 36+1
 
Hilipatuinen noin mäkin ajattelen, että Helsinkiin uskallan Lahdesta aika huoletta mennä, mutta kolmen tunnin päähän otan miehen ja sairaalakassista tärkeimmät jutut mukaan. Salossa on kuulemma hyvä sairaala jos sattuis käymään niin että tää tulis etuajassa, mitä kyllä epäilen. Ruokahalua mulla muuten riittää, tuntuu että on koko ajan nälkä!

Onpa ihanaa kun saa nukkua päikkärit melkein joka päivä! Mulla ei tuu olemaan vaikeuksia nukkua vauvan kanssa päivisin. Oon myös iloinen että vauva tulee joulun aikaan, tarkoittaa sitä et mies voi olla töistä pois melkein kuukauden, kun silloin on sillä aina hiljaisempaa. Tsempit teille jolla vaikeuksia, itse oon niin onnekkaassa tilanteessa kun mies on aivan intona tästä lapsesta, juttelee ja laulaa sille eikä jaksais enää odottaa :kiss:

Joku kyseli mistä saa lanoliinia: ainakin luontaistuotekaupoista, ekopesuainehyllystä!

Tuisku ja papu 35+3
 
Hei, kiitoksia noista lanoliinivinkeistä! :) Täytyy seuraavalla kauppareissulla kurkata...
Aloitinkin jo vaippojen ja vaatteiden pesun, kun pyykkitilanne oli kerrankin suht hyvä. Ja noita vaippoja kun olisi hyvä pestä useamman kerran ennen käyttöä, että imee sitten paremmin.

Lukaisin muiden kuulumiset ja tosiaan jännää, että pian ne ensimmäiset vauvat voivat jo tulla! :heart:

Itellä alkanut tulla harjoitussuppareita, jee :D nyt jopa parina päivänä, muutama päivässä.
Eipä muuta ihmeellistä kuulu. :)

Hippuliinu ja Villis 32+2
 
Kaverini sai maanantaina pienen pienen tytön viikolla 34+1. Eli hänelläkin la olisi ollut jouluussa (11.12). Tosin hänellä oli riskiraskaus, toinen kaksosista kuoli rv 22+. Hurjalta kuitenkin tuntuu että näitä joulukuisia tosiaankin alkaa syntymään pian ihan roppakaupalla :O
 
Heips kaikille!!!

Poppeliinille jälleen kerran iso kiitos uudesta pinosta!! Onneksi teillä on kaikki hyvin kaatumisesta huolimatta.. Säikähdin ihan kun luin että olit kaatunut.. : /

Ja tsemppiä kaikille, jotka painii parisuhdeongelmien kanssa. Toivottavasti saatte asiat järjestymään parhain päin.. Mitä se sitten ikinä tarkoittaakin.

Täällä mammaloma alkoi maanantaina. Piti kyllä käväistä vielä töissä hoitamassa muutamat allekirjoitushommat, mutta siinä nyt ei onneksi mennyt ku puolituntia. Sen jälkeen oonki puuhaillu kotona kaikkea ja koittanu järjestellä paikkoja sitä silmällä pitäen, että kun vauva syntyy, sitä tuskin ehtii jynssäämään ja siivoamaan ymsyms.. Ihanaa olla äitiyslomalla!!

Korvikkeen ostoa olen miettinyt, mutta en oo vielä päässy mihinkään lopulliseen päätökseen. Luultavasti käy niin, ettei tuu ostettua ja käyn sitten hakemassa, jos tarvii.

Niin ja neuvolassa kävin keskiviikkona.
Painoa +656/vko
Turvotus +
RR 120/74 (edellisenä päivänä porukoilla 101/65, valkotakkiverenpaine siis mulla)
Hemppa 127 (lähteny nousuun, en oo syöny rautaa koko raskauden aikana)
SF 32

Kohdunkaula pehmentynyt ja lyhentynyt 3cm:stä 2,5 cm:iin. JEE!!

Keskusteltiin myös synnytyksestä ja koitin puhua, josko pääsisin siihen synnytystapa-arvioon kun meidän äiti on tehnyt meidät kaikki kolme lasta keisarinleikkauksella, kun ei olla mahuttu tulemaan. Mutta lääkäri sanoi, että lähdetään synnyttään alakautta.. Se mulla on ollu tarkotuksenakin, mutta jos hän ei mahdu niin...... Mutta en siis pääse arvioon.. :stick:

Matkustamisesta on käyty myös keskustelua.. Mä aion olla rohkee ja lähtä vielä ens viikolla lentämällä Ruotsiin miehen luo, paluu 14.päivä, jolloin viikkoja kasassa 36+5. Lennot on alle parin tunnin pituisia ja lääkäri anto luvan, joten luottavaisin mielin.. Ja eihän tuo mikään ambomaa ole, että jos hän siellä päättää syntyä, niin eiköhän me selvitä.

Sellaista tänne.. Toivotaan, että vauvat pysyy vielä pari viikkoa masuissa, sit saa alkaa rytiseen :)

MiMa ja MöyriMauri 35+2
 
Mä sain eilen laitettua vauvan vaatteet kaappiin ja nyt sitten tajusin, että multa puuttuu vielä pinniksen reunasuojus... Mulla on ollut kaverilta ennen lainassa, mut mä oon palauttanut sen ja nyt mulla ei oo. Meillä kun mukulat on olleet sellaisia, että ne pyörii tai ainakin huitovat tutit lattioille ja sänkyjen alle niin tätä se estää tehokkaasti.

Mulla on ollut isompi tänään "kotona" kun en jaksanut viedä sitä hoitoon toimintaterapian jälkeen. Ollaan siis käyty Mummilla ja Mummulla ja hesburgerissa syömässä, nyt katellaan hetki muumeja ennen kun mennään hakemaan pienempää hoidosta kotiin... :)

Eipä tässä muuta :) Täälläpäin on ollut kamalan sumuinen ilma, Masentavaa....

Hilipatuinen & Silmukka rv 35+4
 
Moi!
Kauheesti tullut tekstiä. Meni pitkä aina kun selasin kaikki läpi.

Poppeliinille kiitos uudesta pinosta! Ja kiva, että selvisit kaatumisesta säikähdyksellä.

Tsemppiä kaikille raha- ja parisuhdeongelmien kanssa painiville!

(.)
Mä olen ollut nyt viidettä viikkoa aivan järkyssä flunssassa. En taas muistanutkaan, että tää raskaana sairastaminen on tätä :( Kova yskä ja armoton nuha. Kuumetta ei ole, mutta kyllä näilläkin on viety meikäläinen ihan kehnoon kuntoon. Nielunäytteitä ja mykoplasmanäytteitä on otettu. Tänään sain 10 päivän Kefexin-kuurin poskionteloiden takia ja keuhkorohinoiden. Jospa se tästä alkais taas elämä voittamaan. On kyllä kurja, kun mitään lääkettä ei voi ottaa ja tuo Kefexinkin taitaa olla melkein ainoa mitä saa ottaa. Toivottavasti se nyt tehoaa. Jotain häikkää niissä mykoplasma-vasta-aineissakin oli ja siihen otettava lääke on ehdottomasti raskauden aikana kielletty. Eli toivotaan, että tuo Kefexin auttais nyt siihenkin. Mä olen NIIIIIIN kyllästynyt tähän sairastamiseen, ettei tosikaan. Iltaisin itken miehelle, kun mitään ei jaksa tehdä. Kaupassakin tuli kylmä hiki otsalle ja piti etsiä istumapaikkaa, kun alkoi pyörryttämään. No, vauva siellä kuitenkin tuntuu voivan hyvin ja potkivan. Sekin varmaan jo tottunut tähän ainaiseen yskimiseen. Sitten kun joka kerta kun kunnolla yksii niin tulee pissat housuun niin ei oo kiva. Pitää jotain Tenoja lähtee metsästämään.

Ehdin kyllä tässä yskimisen ja niistämisen lomassa käymään siellä äitipolillakin. Siellä oli kaikki ok eikä kohdunkaulakaan ollut lyhentynyt niin paljon kuin oletettiin. Neuvolassa kuulemma käsikopelolla ei saa kunnon mittaa. Painoarvio oli rv 31+6 1800g, joten pikkuinen vauva sieltä on tulossa. Monellahan täällä on jo 3 kiloisia mahassa möyrimässä. Olis kiva kuulla minkäkokoisia muilla on ollut noilla samoilla viikoilla =) Hiukan hankalahan se on tästä eteenpäin arvioida kun joka viikko tulee varmaan useampi 100g lisää. Jotenkin vaan tuntuu tuo oma arvioni kovin pieneltä. No, eipä aiemmatkaan isoja ole olleet. Esikoinen 3690g ja kuopus 3420g. Eli aleneva trendi kai jatkuu. Neuvolassakin ehdin kipaista viime viikolla. Painoa ei ole tullut kuin 80g viikossa, josta täti hiukan huolstui, kun mulla on tää tautikin. No, syön kyllä ihan hyvin. Hb 115, eipä taida nousta vaikka rautaa syönkin. Sf-mitta 27cm. Siro masu kuulemma. RR ja pissa ok.

No, se nyt omasta navasta ja valitusvirttä kerrakseen.

Käynnistelyistä oli joskus ammoin keskustelua. Mulla on molemmat käynnistetty. Toinen lapsiveden menon takia rv 41+2 ja toine yliaikaisuuden takia rv 41+5. Eka käynnistyi todella hitaasti; kolme nappia ehdin saamaan kuuden tunnin välein ennekuin lähti supistukset käyntiin ja siitäkin meni vielä reippaasti yli 17 tuntia ennenkuin esikoinen oli imukupilla saatu maailmaan. Toinen olikin sitten rivakampaa menoa; ekasta pilleristä alkoi säännölliset ja rajut supistukset ja 3 tunnin päästä oli tyttö maailmassa. Toivoisin jotain samanmoista tämänkin kohdalla. Molemmat on olleet kasvotarjonnassa, joten epäilivät, että lantio on jotenkin sen mallinen, että tykkäävät sinne asettua hiukan väärin. No, se ei menoa haitannut enää toisen kohdalla ja tuskin tämänkään.

Korviketta mulla on tainnut olla kaapissa molemmilla kerroilla, mutta toisen kanssa en ainakaan tarvinnut. Esikoinen sai hiukan lisämaitoa jo sairaalassa, joten ehkä hälle anettiin kotonakin.

Matkustamisesta mä olin ajatellut vielä rv 36 lähteä omien vanhempieni luo muksujen kanssa noin 200km päähän, tosin junalla. Ja myös parin sadan kilsan päässä ois pikkujoulut vielä marraskuun puolivälissä. Sinnekin junalla. Joulukuun ajattelin pysyä kotinurkissa. Joulu vietetään miehen vanhempien luona vaihteeksi, kun aina ollaan oltu mun vanhemmilla. Otaksun, että olen edelleen yhtenä kappaleena silloin, kun eipä nuo aiemmatkaan ole kovaa kiirettä pitäneet.

Sairaalakassia vois alkaa pakkailemaan, kunhan saan tän taudin selätettyä. Nyt ei kyllä musta ole ollut muutamaan viikkoon yhtään mihinkään. Onneks ehdin ne vaatteet pestä ja laittaa lipastoon jo aiemmin.

Mitähän muuta te olittekaan jutelleet? Kaikkea oli, mutta nyt en kyllä muista enää.

Niisku 33+2 ja täälläkin eka äitiyslomapäivä tänään!
 
Hurjalta tuntuu kun porukka on täällä ihan lähtökuopissa jo synnyttämään. Mä oon lunkisti odottanut vaan että paranisin ja saisin taas nukuttua että jaksas jotain. Lapsetkin on osan viikosta kotona, joten ei jouda vouhottamaan. Pitäs varmaan kohta pinnis tuoda vintiltä ja pedata. Aikasemmat syntyneet la:n tienoilla, joten olen jotenkin aatellut että sinnehän tääkin menee, mutta mistäs sitä tosiaan ikinä tietää.. Supistuksissa tuntuu jko välillä hiukan voimaa. Vauva ei ole laskeutunut, mutta sekäänhän ei mitään takaa... Epi no delpin + odottaa että alkasin synnytystapa arvion jälkeen välilihan venytystreenit...

Niisku: täällä myös jo pari viikkoa flunssaa takana ja ei enää yskiminen onnistu kun alkaa olla lihakset niin kipeenä + sama juttu ton virtsankarkailun kanssa - siirryinkin jo pikkuhousunsuojiin :/ Onneks sain maanantaina kuurin poskiontelotulehdukseen ja luvan käyttää Nasolinia - siltikin tuntuu että vaan pitkittyy yhä.. onneks poskisärky on vähän helpottanut. Mulla oli paino neuvolassa laskenut, mutta ei meillä oltu siitä huolissaan, mullahan on ollut sokeriseuranta jo pitkään.

Sametuli 35+2
 
Huh mikä päivä. Olen aivan finaalissa. Tyttö venäytti aamulla niskan niin pahasti (ei kaatunut, tuli vessasta ulos ja se oli siinä) että 3 tuntia katsellessani itkevää tyttöä kun yritti liikkua oli pakko soittaa terveysneuvontaan. Sieltä soitto 112 ja ambulanssi tuli tyttöä noutamaan 10 minuutissa. Baareihin saivat juuri ja juuri kun tyttö niin kipeä. Kovilla särkylääkkeillä ja levolla kramppi helpottui sairaalassa että päästiin hetki sitten kotiin.. Onneksi tulehdusarvot kunnossa, muuten olisi tullut lähtö toiseen sairaalaan.
Mun piti tänään leipoa pojan huomisiin juhliin, sain vaan muffinsit tehtyä ja nyt olen niin poikki etten jaksa edes ajatella muuta kuin että saan itseni nukkumaan. Mies toista viikkoa päivystyshommissa, joten pitkä toinen yh viikko edessä ja ei lähenevä laskettu ainakaan helpota tilannetta ollenkaan..

Anteeksi avautuminen. Olen vaan nyt aika poikki.
Pikkuinen kuitenkin ollut aktiivinen tänään ja viikotkin poksui rikki eli tänään tasan 35 viikkoa :heart:

Näillä mennään, ylpeä olen pikku potilaasta. Niin hienosti jaksoi koko päivän :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Poppeliinille kiitos jälleen uudesta pinosta. Ja onneksi selvisit vain säikähdyksellä kaatumisesta.

Itse olen ollut maanantaista lähtien äitiyslomalla. Vähän olen yrittänyt siivoilla paikkoja, mutta ei oikein ole virtaa isoille siivousurakoille.... Jännästi on jäänyt netissä surffailut vähiin, kun olen kotona ollut. Tosin olen alkanut pohtimaan, miten sitä pärjää vauvan kanssa, miehen kanssa on kuitenkin monta vuotta oltu kahdestaan, joten elämän muutos on meille suuri. Odotettu pienokainen on, mutta kyllä kieltämättä pelottaa, miten sitä selviää :ashamed:.

Tällä viikolla olen vasta alkanut kunnolla miettimään mitä sitä pitäisi vielä keretä hankkia, ennen kuin pikkuinen syntyy. Korviketta tietenkin pitää hankkia varalle, kun ei tiedä miten imetys onnistuu. Pitäisi tehdä oikeastaan kunnon lista, mitä vielä tarvitsee.

Pari ihmistä pohti täällä verenohennuslääkkeen lopettamista. Minä kysyin lääkäriltä, miten lääkitys vaikuttaa epiduraalin saantiin. Todettiin, että pistämisestä seuraavat 12 h, niin ei saa epiduraalia. Eli todellakin pitäisi olla jonkinlainen selvännäkijä, jotta tietäisi koska viimeinen piikki pitäisi pistää ennen synnytystä. Pitää vain toivoa, että ehtii kulua tuo aika umpeen, jotta tarvittaessa saa puudutuksen ;).

Ei muuta oikeastaan nyt, päätin minäkin tulla korkkaamaan tämän marraskuun pinon. Tekstiä oli tullut todella paljon, joten jotain jää varmasti kommentoimatta. Ei muuta kuin toivotaan kaikille mukavia loppuodotuksia ja nautitaan loppuajasta (kun olen laiskistunut täällä netissä olemiseen, käyn täällä silloin kun jaksan).

Lapitar ja kaveri 35+2
 
:hug: kaikille flunssasta tavalla tai toisella kärsiville. Meillä muksut kanssa edelleen räkäsiä ja yskäsiä (olleet jo sen 3-4 viikkoa) pienemmällä tosiaan joku pöpö keuhkoissa ja siihen antibioottikuuri, vaikka ei oo kuumeessa, mun äidillä todettiin just kans keuhkputken tulehdus vaikka ei silläkään oo kuumetta jne jne. Mä koputan puuta että oon ite säilynyt terveenä....

Hurjalta kuulosti Neljännenkö tytön sairaalareissu : / Siis että noin pienestä voikin mennä jumiin. (mä oon aina muuten miettinyt noita nimimerkkejen taivuttamisia (ei kenelläkään henkilökohtaisesti :)) mut miks niitten pitää olla niin piiiip vaikeita :LOL:
 
Nettipimennossa olen ollut taas muutaman päivän. Jostain syystä tietokoneeni kadottaa jatkuvasti langattoman yhteyden nettiboksiin enkä jaksa laittaa konetta piuhan päähän huonoon paikkaan. Pitäisi ostaa uusi kone.

Täällä on kanssa ollut flunssa jo reilut 2 viikkoa, nyt jo lähes parantunut. Pientä nuhaa enää. Neuvolassa taas käyty. Nyt painon nousu maltillisemoaa, 200g/viikko kun viimeksi oli kolmessa viikossa tullut 3kg! Yhteensä tullut 6kg. Neuvolassa kaikki kunnossa. Vauva on pysytellyt nyt pää alaspäin siitä asti kun kääntyi viikolla 29. Hikasta parhaiten tietää miten päin vauva on kun tuntuu ihan alhaalla jommalla kummalla sivulla. Pää on aika ylhäällä ja hyvä niin, ei tarvitse yöllä ravata niin usein pissalla. :)

Lumine
 
neljäskö huh nuo tilanteet on kyllä karseita kun sattuu niin että pitää ambulanssia tilata. Onneksi selvisitte kuitenkin "suht vähällä". Tuo niskojen jumiutuminen on kyllä ihan karseeta, on kokemusta ja varmasti pienelle ihmiselle kyllä ihan kauhee tuska! Jaksuja ja paranemisia teille!

Täällä on ollut kans tänään aika tapaturmarikas päivä, tosin tuollaisia perusjuttuja kuten yksi taittunut varpaankynsi josta tuli verta ihan kunnolla, yksi haljennut huuli ja verta, yksi naamalento suoraan toiselle poskelle josta näyttää tulevan kiva mustelma ja sitten vielä illan lopuksi täräytti toinen jäbä toista täysiä ovella otsaan josta myös tuli ihan kivan näkönen patti ja mustelma melkein koko otsan alueelle. Oon tässä ravannu poikien huoneessa kattomassa että vielähän se kumpsupää hengittää, eipä tosta onneks tainnu tällä kertaa aivotärähdystä tulla. HUOH, kyllä ne mukulat kerkiää..

Matkustamista piti kommentoida, mekin ajateltiin vielä lähteä sinne mummolareissulle parin viikon päästä. Matkaa 400km ja rapiat ja mulla silloin viikkoja se kait 35. Toki jos tässä olo menee kehnoksi niin ei sitten lähdetä mutta näillä näkyminen pitäis päästä matkaan. Neuvolatäti sanoi että kantsii kuitenkin varata neuvolakortti mukaan, ihan varmuuden vuoksi vaikka ei hänkään uskonut että just sillon alan synnyttää.

Meillä taitaa olla pieni konflikti tulossa vauvan kastavasta papista. Miehen suvulla ja meidänkin puolella on iät ajat ollut sama pappi joka on hoitanut ristiäiset ja hautajaiset ja kaikki siltä väliltä, etenkin miehen suku toivoisi tuota pappia tietenkin varmasti tämänkin kastamaan. Itse en välitä ko. papista erityisemmin ja äitini sanoi tänään että jos se pappi tulee niin hän ei tule kun ei voi sietää sitä. Haluaisin erään toisen papin kastamaan, hän on tosi mukava ja helposti lähestyttävä. Pari kertaa oon jo miehellekin sanonut että haluan tämän toisen papin mutta ei tunnu kovin innostuneelta. Aargh. En siis tosiaan ole erityisen uskonnollinen ihminen mutta ois se kuitenkin niin kiva kun olis sellainen pappi josta minäkin tykkään :D Noh, vielähän tästä ehtii kiistellä hyvän aikaa :D

Muutoin täällä kaikki ok, väsyttää ja kyllästyttää ja melkein jo lasken päiviä laskettuun aikaan..

Hillama tervetuloa :)
 
Käytiin tänään ostaan kaupasta kaikki maidonkerääjät ja koreja vauvan vaatteille, tuttipullo ja jälkivuotoon isoja siteitä ja kaikkea pientä. Enää puuttuu pinnikseen uusi patja (jotenkin se sittenkin pitää ostaa, vaikka alkuun päätettiin pärjätä sängyn mukana tulleella..), iso tyyny imetysnyyksi, sekä septidiniä vauvan napatyngän puhdistukseen.

Eli käytännössä meillä on nyt kaikki valmiina, sinänsä sopii vaikka syntyä. Tietty hyvä sen ois vielä muutama viikko viihtyä tuolla pötsissä, marraskuun vikalla viikolla ois jo menossa viikko 38+ niin silloin ois optimaallinen aika syntyä :)

Meillä annettiin synnäriltä suositus että kotona voi olla synnytyksen alettua niinkin kauan kuin supistukset on n. 5minuutin välein, ja näin tiheänä olleet 2-3 tuntia. Mun äidillä ja äidin siskolla on kuitenkin ollut aika nopeita synnytyksiä, niin en tiedä uskaltaako olla noin kauaa kotona. Sairaala on tossa parin kilsan päässä niin aateltiin että voihan sitä vaikka käydä näytillä jos alkaa arvelluttamaan, mielelläni tuun kyllä takas kotiin sit kärvisteleen jos ei oo paikat auki niin että kannattaisi jäädä, olen kyllä kotona mahd. pitkään ihan mielelläni.

Mekin ostettiin muuten varuksi tuttipullo ja kaksi purkkia korviketta, mutta haluaisin kovasti pärjätä imettämällä, eli noin on vaan äärimmäiseksi hätävarojen hätävaraksi. Neuvolassa viimeksi ole puhetta siitä että moni ihan turhaan hätäilee ettei maitoa riitä tarpeeksi, näytti esimerkkinä että vastasyntyneen vatsalaukku on pienen marmorikuulan kokoinen! Eikä se kymmenen päivän ikäiselläkään ole kuin pingispallon kokoinen, eli ei siihen mene kuin muutama pisara maitoa!
Jotenkin tuntuu että melko helposti tuupataan sitä korviketta..

Alkaa pikkuhiljaa iskeä toi todellisuus, mieskin totesi tuossa äsken hieman hämillään että eihän tässä ole enää kuin pari hassua viikkoa vauvan tuloon! Koko ajan sitä ollaan hoettu että siihen on vielä niin ja niin kauan, miten sitä yhtäkkiä saisi orientoitua että sehän voi käytännössä syntyä ihan koska vaan!
Aika ihanaa, haluan niin päästä pitämään meidän poikaa sylissä ja haistelemaan sen suloista vauvantuoksua <3

Äippäloma alkoi virallisesti nyt 4. päivä eli perjantaina! Juhlallinen fiilis, tässähän nyt vaan ollaan ja odotellaan.

Susimieli ja Pieni 34+6
 
Heissan!

Muutama varalle ostettu korvike ei imetystä kaada... Meillä on aina ne kaappiin ostettu, kertaakaan ei ole tarvittu, mutta antavat sellaisen turvallisuuden tunteen. :)

Olo on muuttunut ihan muutamassa päivässä raskaammaksi... Turvotusta on etenkin iltaisin, jalkapohjat on joskus kuin kipeät ilmapatjat :D Nytkö se "raskaus" alkoi! ;)

Tuossa eilen pieniä vauvan vaatteita pestessäni tuli yhtäkkiä kamala tunne, etten pääse niitä vaatteita pienelle koskaan pukemaan! :( Se kesti ihan hetken, mutta tuntui niin vahvalta, että pelästytti! On niin kauan tuntunut kestävän tämä raskaus (yritettiin kauan ennen plussaa) että ehkä sellainen epäusko välillä valtaa. Hui, pois negatiiviset ajatukset!!!
Ihanaa se pikkuruisten vaatteiden pesu kuitenkin oli. Ekaluokkalainen poikamme halusi viikata kaikki itse! Ja tulipa todettua taas, ettei yhtään pientä vaatetta kyllä tarvitse enää ostaa tai ommella, niitä riittäisi vaikka kolmosille! :D

Tervetuloa Hillama!

Hippuliinu ja Villis 32+4
 
Poppeliinille kiitokset uudesta pinosta ja onneks ei käyny kuinkaan kaatumisessa!!

Täällä tuli eilen käytyä sitten äitipolilla, ku epäiltiin raskausmyrkytystä. Torstaina päivällä alko semmonen puristava tunne ylävatsalla ja aattelin, että jos vielä seuraavana aamunakin se tuntuu, soitan neuvolaan. No, eihän se kipu minnekään hävinny ja soittelin neuvolaan ja sainkin luvan mennä heti käymään. Pissassa oli sitten proteiini yhellä plussalla ja alapaineet oli normaalia korkeammalla 120/90 kun yleensä ollu 120/70. Th laitto lähetteen Jyväskylään ja minä lähin sitten taksilla sinne, kun miehellä töitä. Meijän pikkumieskin meni ensimmäistä kertaa pitemmäks ajaks hoitoon, mutta hyvinhän tuo oli pärjänny, vaikka minua niin suretti, että mitenhän käy... :)

Äitipolilla seurailtiin ekaks vauvan sykettä, joka oli normaali, verenpainekkin normaali ja eikä pissassakaan enää ollu proteiinia. Lääkäri kuitenki halus nähä, ja sitähän joutukin oottelemaan lähemmäs kaks tuntia, ku oli ensiavussa...
Lääkäri ultras virtaukset sun muut ja kaikki ok. Vauvan painoarvioks anto 2,2 kg ja oli muuten perätilassa!!!
Nyt sitte vaan seuraillaan tarkemmin, tuleko mitään muutoksia. Th anto neuvolasta verenpainemittarin kotiin lainaks, että voi sitä mittailla.
Vähän turhalta tuntuu nyt tuo reissu, mutta onpahan ainakin mielenrauha siitä, että vauvalla on kaikki hyvin!!

Korvikkeesta Pullon oon jo ostanu, mutten vielä korviketta. Ehkä sitä ostan tai sitten se jää ostamatta :D

Selkäkipu on alkanu vaivata enemmän öisin, ei enää tiiä missä asennossa olis. Ja sitten kun on jonkuaikaa toisella kyljellä nukkunu ja kääntää kylkeä, kuuluu ihan mahoton paukahus selästä. Aamulla selkäkipu tuntuu vähän helpottavan, mutta sitten tämä meijän pikkuherra herääkin jo ja on pakko nousta ylös!

Mutta ei kai tässä muuta tällä kertaa, eilen tosiaan poksuttiin:

jonna90 ja pikkukakkonen 35+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Täällä ollaan oltu tiistaista asti sairaslomalla äitiysloman alkuun saakka. Yölliset selkäkivut ja supparit syynä tähän. 14.päivä olisi virallisesti alkanut hieman varhennettu äitiysloma. Tuntuu, että päivät vaan menee entistä nopeampaa ja ettei oikein ehdi mitään saada aikaiseksi! Vauvalle ei olla vielä vaatteita pesty tai mitään... Onhan tässä vielä aikaa, kun kuitenkin kaikki tarvittavat vaatteet on esikoiselta tuossa varastossa tallessa. Sairaalakassin voisi kyllä jo pakata.

Susimieli puhui tuosta vastasyntyneen vatsalaukun koosta, niin piti ihan googletella ja todellakin ihan hämmästyttävän pieni vatsalaukku on vastasyntyneellä! Löysin itsekin tällaista "Vastasyntyneen vauvan vatsalaukun koko on n. 5 millilitraa. Kolmepäiväisen vatsan koko on noin 25 millilitraa."
Esikoinen on osaimetetty, eli ensin tissit tyhjiksi ja sitten lisämaitoa päälle, niin pitänee varata kaappiin varuiksi purkki tälle tulokkaallekin jos näyttää ettei maitoa herukkaan. Esikoinen syntyi hätäsektiolla, niin ei oikein käynnistynyt maidontuotanto normaalisti, mutta jos tämä seuraava nyt syntyy alateitse, niin uskon, että imetys voisi onnistua ihan ilman lisämaitoakin.

Pitäis varmaan lähteä kävelylle, kun on niin turvonnut olo! Hirvittävä kaksoisleuka aina aamuisin turvotuksesta... Huoh, en käsitä miten joku voi tuntea itsensä seksikkääksi raskaana, täällä nimittäin just päinvastoin. Ois jo ihan kiva palata normimittoihin... Sukkiakaan saa jalkaan ilman hillitöntä puuskuttamista!
 
Tuosta kiinalaisesta syntymäkalenterista tässä odotus-puolen ketjussa.. oletteko jo katsoneet mitä se "lupailee"?

Mulla kaks ekaa pitää paikkaansa eli tyttö ja poika. Ja nyt lupais tyttöä... :D

Ja mä en sit millään jaksais odottaa, että näkis jo pienen... |O

Hillama Tervetuloa vielä mukaan! :wave:

garden ja juniori tänään poks 36+0 Hui! :D
 
Hillama laitatko la:n ja synnärin niin saan sut lisättyä myös listalle :wave:

Matkustamisesta me tosiaan oltiin viime viikonloppuna autolla reissussa koko perhe Oulussa, eli matkaa kertyi yhteensä noin 1000km viikonlopun aikana. Tukisukat oli jaloissa menomatkalla, tulomatkalle en niitä jaksanut kiskoa jalkaan. Pehvä puutui kyllä mutta yllättävän hyvin meni matka. Ja mulla oli silloin viikkon ja 34+4-34+6. Tästä eteenpäin tehdään enää vain noin tunnin matkoja (alle 100km), siis että synnärille on se tunti matkaa autolla.

Raskausarpia ei ole tullut yhtään näissä kolmessa raskaudessa. Nuoruudessa sitten tullut sitäkin enemmän mm. reisiin.

Ruokahaluttomuutta on täälläkin. Annokset on välillä tosi pieniä ja jotenkin ruoka alkaa helposti etomaan/tökkimään.

Poppeliini ja tyttönen 35+5 :heart:
 
Hillamalle tervetuloa mukaan!

tirppa Musta tosi inhottavaa jos joku suku oikeen toivoo jotain tiettyä pappia ja sitten joku sanoo ettei tule koko ristiäisiin jos on se ja se kastamassa...ettei ite voi vapaasti valita. Mua ainakin niin risoo kun joskus joku miehen sukulainen esittää vastaavia toiveita. Esim. meidän häissä...miehen serkku ilmoitti ettei tule häihin jos ei jotain tiettyä ihmistä kans kutsuta. Kyseessä oli joku miehen pikkuserkku johon mies ei ollut oikeestaan minkäänlaisissa yhteyksissä ja minä en tätä pariskuntaa ollut edes ikinä nähnyt. Mä sanoin miehen vanhempien paikalla ollessa ihan suoraan että mun puolesta saavat olla tulematta, ne on meidän häät eikä kukaan ala saneleen ehtoja. Mut anoppi on aina sellanen et se ei halua kieltäytyä mistään ja on kaikille mieliks niin me kun oltiin väännetty kutsukortteja sillon tasamäärä niin hän kaivo heidän kutsukorttinsa ja sanoi että se lähetetään sitten sille miehen pikkuserkulle :kieh: Että mua korpes sillon!! Muuten kyllä mulla ei oo anopistani mitään pahaa sanottavaa, tosi ihana ihminen. Mut joo, nää on näitä. Koittakaa nyt päästä sopuun kastajasta.

(.) On ollut jotenkin ihmeellinen olo. En osaa sanoo miks tai ees että miten, mut hirveen odottava et kohta saattas jotain tapahtua. Mulla tulee harkkasuppareita ihan hirveesti. Siis kun niitä tossa olin aiemmin laskenu et ehkä joku 20 supistusta päivässä, niin kyllä niitä tulee enemmän. Varmaan vois sanoo et ennemminkin joku 30-40. Parhaiten oon sen huomannu sillonkun asettuu pitkäkseen tai muuten löhöämään niinku iltasin sohvalle vähän pitemmäks aikaa. EIlenkin supistuksia tuli aika tarkkaan 10min välein siinä kun sohvalla röhnötin. EIväs siis kipeitä, mutta ihan selviä napakoita supistuksia.
Joo ja eilen tunsin suihkussa alapäässäni jonkun ihme mötikän. Sitä sitten peilillä ihmettelemään et mikä on :D niin löysin kans kauheet suonikohjut alapäästäni, yäk! Kukas muu niistä tässä hiljan kans puhui. Siis ihan näytti et koko alapää ois ihan mustana niistä kohjuista, ei mulla sellasia aiemmin oo ollu...tai en kyllä edellisillä kerroilla oo peilin kans syynännykään. Tähän vielä ihanat peräpukamat jotka taas tuntuu villiintyvän niin avot, on ihanan hehkeä ja kaunis olo.

Että tällasia tänne. Huomenna poksuu viikot, enää 5vko laskettuun. Mä oikeestaan jo ihmettelen ettei yhtään joulukuista vielä oo syntyny. Ihan varmasti pian alkaa tapahtua jollain.
Rauhaisaa pyhäpäivää kaikille!!

Muisku 34+6
 

Yhteistyössä