***Joulukuun Pikkutontut MARRASKUUSSA***

Hillama tervetuoloa :)

Pappi/ristiäisasiaa Me ois haluttu miehen rippipappi kastamaan meidän esikoista, mut hänelle ei käynyt sitten se päivä mikä meillä oli suunniteltuna (meillä on molemmat mummut viikonlopputöissä ja silloinkin oli kesäteatteriprojektia yms. niin ylipäätään vapaan viikonpäivän löytminen oli vaikeaa:)) joten saatiin sitten ihan tyhmä vanha pappi joka mumisi vain monotonisella äänellä. Tokalle mies päätti sitten järjestää ristiäisiet niin nopeella aikataululla ( päästin miehen kirkkoherran virastoon yksin varaamaan aikaa ja olisko poika ollut sen 3 viikko ja rapiat kun kastettiin) ettei siinä hirveesti pappi vaihtoehtoja mietitty. Että jos nyt kolmennalle kerralla sitten sais tän asian jotenkin ilman stressiä pois päiväjärjestyksestä... ite haluaisin kyllä pitää ristiäiset ennen joulua tai sitten joulunvälipäivätkin on sellaisia mahdollisia... Mäkään en oo mikään uskonnollinen tyyppi ja jotenkin silloin tuntuu välillä todella tärkeältä sitten ne pienet yksityiskohdat kuten se että on mieluisa pappi että se ehkä muutenkin jo vähän ahdistava tai muuten ei niin kiva juttu olisi sitten helpompi hoitaa... Tulipas sepustettua vaikeasti mutta toivottavasti ymmärsitte.

Kiinalinen raskauskalenteri On mulla pitänyt paikkansa tähän mennessä :)

Me oltiin tänään aamupäivä lasten kassa hoplopissa, mä kyllä lähinnä istuin sohvilla ja kattelin kun mies paineli mukuloitten perässä :)
Mies lähti justiinsa soittokeikalle, tää on vaan vähän paha keikka tänä viikonloppuna, kun menee soittamaan mun kaverin (jota ehkä pyydän kummiksikin) isän 50v. juhliin ja ne saattaa saada sen houkuteltua sen viihteen puolelle. Osaa se mies sanoa Ei jos se haluu ajoissa kotiin oikeesti, mutta kun en mitenkään erikseen tätä kieltänytkään etukäteen (oikeestaan menin vähän niinkuin vitsailemaan asialla) niin katotaan miten käy, en mä kuitenkaan tänään lähde synnytäämän tai jos lähden niin sitten on tosi huonoa tuuria... Anoppi soitti justiinsa että tulee käymään ja sit aattelin et olisin voinut soittaa porukoille, että tulevat hakemaan meidät saunomaan kun mies vei auton mennessään, ettei yksin tarvi kuitenkaan näitten kahden kauhukakaran kanssa olla :)
 
Muisku ja tirppa Todella ärsyttävää, kun sukulaiset yrittää vaikuttaa päätöksiin. Mulla nousee karvat heti pystyyn.|O Pidä tirppa pintas ja sano, että tämä on Teidän lapsi ja Teidän päätös. Pyydä sukulaisia kunnioittamaan sitä ja nielemään omat tunteensa, jottei juhlat menisi pilalle tmv.

Neljäskö Mites se sun miehen mukaantulo synnytykseen? Hurjalta kuulosti myös teidän päivä! Onneksi pääsitte kotiin, eikä tarvinnut lähtä toiseen sairaalaan. varmasti säikäyttää tuollainen!

Joku siitä höyrypesurista kirjoitti... Mun oli pakko kans pyytää äidiltä lainaksi. Poikasta odottaessa myös höyrytin lähes koko kämpän :D

Raskausarpia Mulle on tullut muutama. Pojasta tais tulla joku kaksi pientä ja nekin lan jälkeen. Toivottavasti ei nyt ihan hirveetä määrää tulis, ei ne nyt niin kauniita ole...

Yksi kipeä suonikohjukin on ilmestynyt polvitaipeeseen. Ei kiva! Onko jollain vinkkejä mistä sais kohtuuhintaiset tukisukkahousut? Ei sukat riitä kun reiden puolellakin tota kohjua.

Muutenkin tunnen oloni todella kauniiksi ja seksikkääksi. NOT! Eilen työpaikan kemuissa yksi uusi työntekijä (en oo töitä hänen kanssa tehnyt) totes, että "ompa kiva mekko sulla. Et näytä yhtään siltä, et olisit raskaana" Ja minä raskaanolevassa hormoonihuurumielessä käänsin asian niin, että näytän muuten vaan järkyltä läskiltä/sotanorsulta. En kyllä jääny asiaa märehtimään, vaan hetken päästä jo nauroin toisen työkaverin kanssa, miten pölkky sitä raskaanaoleva nainen voi olla :LOL:

Mango ja Ola 32+5

Mä en oo vielä yhtään lähtökuopissa, kun 7vkoa laskettuun aikaan vielä ;)
 
Hilipatuinen puki aika osuvasti sanoiksi miunkin fiilikset tässä pappiasiassa, että kun on mieluisa pappi niin ehkä se muutenkin stressaava tilanne menis sujuvammin. Ja se vanha pappi ei TODELLAKAAN ole mieluisa! En tiiä yhtään millanen myräkkä siitä nousee kun miehen suku saa tietää että en halua sitä vanhaa pappia hoitamaan ristiäisiä. Onneksi eivät kyllä ole mitään kovin herkästi pikkuasioista hiilestyvää sorttia joten jospa siitä nyt ei mitään ongelmaa tulisi. Äitini kanssa olen kyllä samoilla linjoilla, kun hän totesi ettei tule jos se vanha pappi tulee niin eipä tota nyt tarvinnu miettiä että hmm tulisko äiti vai se pappi josta en edes pidä... Meillä nyt on vaan siten että on tossa tammi-helmikuun vaihteessa tasan kaks vloppua kun äitini on täällä jolloin on tarkoitus ristiäiset pitää, joten on vähän arpapeliä kuka pappi saadaan. Ja sen verran on taikauskoa että en uskalla kyllä varata pappia ennenkun vauva on turvallisesti syntynyt. Toivottavasti saatais se pappi jonka MÄ haluan :D Tai oikeestaan ihan kuka tahansa paitsi se joka on aina ollut, koska tosiaan haluan että äiti on myös läsnä ristiäisissä. Ärsyttävää tällänen mutta koitan olla ottamatta stressiä, ainakaan vielä. Oishan tuo ukkokin vielä ylipuhuttava..

Tultiin äsken kummitytön viimeisiltä synttäreiltä, aloitti rippikoulun joten enää ei kakkukestejä tule. Voi että ne kasvaa niin äkkiä, kateltiin vielä jotain filmejä tytön vauva- ja taaperoajalta ja vähän meinas tää raskaushormonikummi herkistyä :heart:

Huomenna kuulemma on isäntäkin kotona, ei lähde hirvijahtiin, mutta ihan äkkiä kuulemma käyttää koiraa aamulla metsässä.. Jospa sais vähän huilata huomenissa :)

Hyvää vointia taas kaikille, koitetaanhan vielä tovi kestää kasassa :) Tänään vaihtui viikot, nyt rv 33 JEEEEE!!!
 
Huomenta!

Pitää vissiin alkaa pistään vauhtia ja alkaan oikeasti laittamaan vauvalle kotona kaikki valmiiksi. Ja itselle pakata sairaalakassi. Viime yönä minä sain tuntea sellaset supistukset, että nyt mie taas muistan millaista se synnyttäminen on! Kaks tuntia kärvistelin 4-6 min välein tulevien supistusten kanssa, jotka eivät alussa olleet kuin pientä jomotusta selässä, mutta napakoituivat edetessä. Mies sai hieroskella selkääni jo lopussa, ku alkoi olemaan aika tukalaa. Puoli kuuden aikaan tuli viimenen supistus. Mulla on maha tyhjentyny tässä parin päivän aikana melkosesti. Pari viikkoa minä nyt toivon vauvan vielä mahassa pysyvän!

Hillama tervetuloa joukkoon! Tuosta perätilasta, kyllähän se vielä ihan hyvin sieltä perätilasta voi kääntyä raivotarjontaan ihan hyvin. Jos mä oikein muistan, ni jotain 35 rv:lla kääntyi mulla edellinen lapsi raivotarjontaan. Tais olla muitakin tässä porukassa, joilla ollaan vielä perätilassa.

simuli 34+5
 
Hei

Poppeliinille kiitos uudesta pinosta.

Hillama Tervetuloa mukaan!

Sukulaisten sekaantuminen perheen sisäisiin asioihin on kyllä tosi rasittavaa. Itsellä ei nyt sitä ongelmaa olisi, mutta en kyllä heidän mielipiteitä pappi tai kastejuhla asiassa ottaisi huomioon. Sehän on meidän perheen juhla. Jos maksavat juhlat tai ovat kutsujina, se on sitten eri asia.

Perjantaina oli minullakin viimeinen työpäivä. Muutama lomapäivä ja virallisesti äitiysloma alkaa 11.11.11. Ihana päivämäärä.

Ensiviikolla olisi neuvola. Toivottavasti kaikki on silloin hyvin. Sitten saisi keskittyä tähän loppuun kevein mielin. Odotan kyllä lapsen syntyvän jo 36 - 37 viikolla, kun edellisetkin ovat noihin aikoihin syntyneet. Nyt pikkkuisen pitäisi olla aika lähellä sitä kahta kiloa, joten ei se huoli enää ole kovin suuri.

Raskausarpia ei ole täälläkään vielä ilmaantunut. Ei kyllä ole ollut aikaisemmissa raskauksissakaan. Varvaan johtuu siitä, ettei tuo maha kasva niin kovaa vauhtia. Rasvattuakin tulee tosi harvoin, joten sillä ei mitään vaikutusta noihin arpiin ole.

Vauvan asennosta on ollut puhetta. Täällä on ollut raivotilassa pitemmän aikaa. Tai oikeastaan vinottain. Potkii oikealle puolelle kylkeen ja myös vasemmalle puolelle tunnen jotain liikkeitä. Välillä maha on ihan toispuoleinen, kun pikkunen oikoo peppua siellä. Toivottavasti laskeutuisi pian, niin itselläkin olisi helpompi olla.

Ihanaa loppuodotusta kaikille. Varmaan pian tässäkin pinossa ensimmäinen pikkuinen syntyy.

Täällä taas ja pikkuinen 34 + 1
 
Sairaalakassin kanssa eilen päivystyksessä kävin. Oli hurja fiilis lähteä kotoa ja tajuta että saatan jäädä sisälle. Miten sitä alkaakin niin jännittämään että toivoo ettei ihan vielä vauva tulisikaan ulos. Edes viikko vielä "armonaikaa" sopeutua tulevaan..

Minulla siis kuluvana viikkona muutaman kerran lorahtanut jotain ohi pikkuhousun suojan kastellen mun housut myös. Ei selkeästi valkovuotoa (ei edes pyyhittäessä) ja kun se taas eilen illalla tunti pojan juhlijoiden jälkeen tapahtui, oli mun pakko soittaa synnärin päivystykseen ja pyysivät tulemaan heti näytille koska tällä viikolla supistellut mukavasti enemmän tai vähemmän..
Pääsin suoraan tutkimushuoneeseen, otti 2 tikulla näytteet ja teki kunnon sisätutkimuksen. Kaula lyhentynyt 2-3 senttiä, nyt enään 1,5cm jäljellä. Ulkosuu auki ja sisäsuu pehmeä mutta kiinni. Vauva ei ole kokonaan laskeutunut joten ennen seuraava käyntiä joka on rv 36+, jos vedet lähtee kokonaan on tultava makuuasennossa ambulanssilla sairaalaan ettei napanuora valahda ulos..
Mutta siis varmuutta veden tihkumiselle ei saatu, kauhean kauan tikkua pyöritteli ja sanoi että jos sitä jostain vähän tihkuaa niin ei välttämättä näy ollenkaan..

Joten nyt vaan odotellaan ja odotellaan. Ja hyvä niin. Haluan viikon vielä armonaikaa, jotenkin mä tarvitsen sen :ashamed: Odotan vauvaa mutta samalla en halua että syntyy juuri nyt.
Esikoinen tullut vesienmenolla rv 36+ :whistle:

Raskausarvista, täällä ekan kanssa jo tullut niitä, toisen kanssa lisää, kolmannen kanssa en huomannut enkä nytkään :D (muoks: kolmannen ja neljännen kanssa en ole huomannut siis lisää tulevan, samat arvet on ja nyt tietenkin tummempia kun nahka venynyt.. mutta vaalenevat onneksi vähän ajan kanssa)

Minulla oli rv 32 asti vahvassa perätilassa vauva, mutta oli kääntynyt onneksi rv 33+ ultrassa ja on edelleen oikeinpäin. En usko että enään kääntyy perätilaan..

Mukavaa sunnuntaita kaikille.
Pikkuinen 35+2 :xmas:
 
Viimeksi muokattu:
Huihui! :eek:
Alkaa tommosten kertomusten jälkeen itteäki todenteolla jänskättää, nimittäin eilen päivällä alkoi kova menkkajuilinta joka ylty sitten todella inhottavaksi iltaa kohden, jolloin alko myös kivuliaat supistukset, jotka olivat toki epäsäännöllisiä, mutta niitä tuli ja kauan!

Toivotaan nyt vaan tosiaan että kaikkien vauvelit pysyis ainakin toistaseks ihan massuissa vaan. :)

kish & tyttönen 34+4
 
Hillama tervetuloa :wave:

Raskausarpia löytyy ainakin täällä. Onneksi ei mitään kovin tummia tai paksuja, mutta kyllä ne melkein peittää masun navasta alas asti. Reisiin on myös tullut arpia, ja kylkiin ihan muutamia pieniä. Tisseihin ei ainakaan vielä, onneksi. vaikka onkin kasvaneet aika reilusti :D

Vauva viihtyy pääalaspäin, hikka tuntuu mukavasti tuolla alhaalla ja välillä tuntuu että koko mun peräsuoli sykkii vauvan hikan mukana, ei kyllä ole mikään kovin nautittava fiilis :D Kyllähän sillä vielä tilaa on kääntyillä mitenpäin tahansa, mutta mulle kyllä kelpaa että jää noin. Muutama viikko sitten potkut kohdistuivat vielä alaspäin, eikä tuntunut kovin kivalta ku virtsarakko oli kohteena :D

Yritettiin äsken lähteä lenkkeilemään koiran kanssa, oltiin kävelty ehkä 5 minuuttia kun mulla alkoi ihan järkyttävä kipu oikealla puolella vatsaa sekä kylkeä. Kipu oli sellaista todella viiltävää ja pakottavaa ja KOVAA. Oli pakko kääntyä kotiin ja matka kestikin todella kauan, parin metrin välein oli pakko pysähtyä ja käydä kyykkyyn. Nyt helpoittaa kun pääsin sohvalle pitkäksi, mutta heti kun nousen ylös niin kipu jatkuu? mistähän ihmeestä tämäkin voi johtua. Toivottavasti on pkkuisella kaikki hyvin, liikkeitä tuntuu ainakin :) Viime yö meni muutenkin todella huonosti, heräsin noin puolentunnin - tunnin välein vessaaan eikä nukkumisesta sitten tullut juuri mitään. Nyt täytyy jatkaa lepäilyä.

Mukavaa sunnuntaita kaikille :)

Joulumamma ja vauva 32+2
 
Ensimmäisistä pikkutontuistahan alkaa jo olla selkeitä merkkejä ilmassa, hui!
Mäkin heräilin viimeyönä monta kertaa todella tukaliin supistuksiin. Kun muuten nukuin kerrankin hyvin, niin ajattelin ensin näkeväni vain unta supistuksista, mutta kyllä ne ihan oikeita oli. Sitten iski jo pieni pakokauhu, ei vauva voi vielä syntyä, se olisi ihan liian pieni vielä, viikkoja kun taitaa olla kasassa vasta 33+6!

Mulle ei ole tullut raskausarpia, tissiin vain yksi pieni ja ihan vaalea, jota en oikeestaan edes erota enää. Ja nää muut oireetkin on kestettävissä, turvotukseenkin alkaa tottua. Mutta nyt on ilmaantunut peräpukama ja se on musta jotenkin todella masentavaa! Eikö lantiopohjan lihasten treenamisen pitänyt ehkäistä niitäkin? Kun ensi viikolla neuvolassa varmistuu vauvan asento, niin haluaisin alkaa jo treenaamaan kyykkyä, mutta nythän sekään ei sit kai onnistu. Miten siitä pääsee eroon?

Taidan lähteä Ikeaan hankkimaan koreja ja säilytyslaatikoita ja kattomaan onko mitään kivaa joulutavaraa.

Ihanaista sunnuntaita kaikille tasapuolisesti!
 
Mango, juuri aamulla mieheltä kyselin että mitäs jos olisin jäänyt sisälle ja olisivat käynnistäneet tänään esim. Miehen ilme muuttui haamunvalkeaksi kun tajusi että oikeasti niin olisi voinut käydä. Sanoi ettei hänestä taida olla siihen.
Hetken juteltuamme sanoin että aihe tulee ajankohtaiseksi kuitenkin kk sisällä ja haluaisin että hän olisi paikalla, vaikka sitten niin ettei itse synnytyksessä mutta heti huoneeseen saatavilla kun vauva syntynyt.. sanoi että siihen hän tulee ainakin. Eli kyllä täällä on keskusteltavaa vielä.
Toisaalta tiedän että selviän yksinkin siitä, olenhan toisen ja kolmannen yksin väkertänyt eikä se kummoista ollut :whistle:
Vauvan tuleva kummi on sitäkin innokkaampi, sanoi että ellei mies tule niin hän tulee heti. Vaikka hyvä ystävä onkin, hän Ei tullu oikealta olemaan siinä vieressä sellaisena hetkenä : /

Juu, kyllähän se on ihan päivistä kiinni kun eka ilmoitus syntyneestä tontusta tulee. Ihan jännittää kun avaa tän palstan että joko ;)
Olikohan tämän viikon keskiviikkona kun tuli noin 5-6 supistuksen sarja, 2 niistä oli niin kivuliaita etten pystynyt liikkumaan saatika puhumaan hetkeen. veti ihan krampille alavatsan ja alapään. Pikkuisia supistuksia tulee nykyään päivittäin ja onhan se tehnyt jotain alaosastossakin kun ultralla mitattaessa kaulaa oli kk sitten 4cm ja nyt enään 1,5cm jäljellä.

samanlaista menkkajuilintaa täälläkin ollut tällä viikolla sekä muita epämääräisiä tuntemuksia. Joten kyllä se elimistö vaan alkaa valmistamaan paikkoja tulevaan koitokseen.. en vaan pysty asennoitumaan tulevaan, liekö raskaalla rempalla/muutolla osuutta asiaan- en ole päässyt rauhassa odottamaan kun koko ajan jotain hässäkkää ollut 1,5kk sisällä..

Mutta taidan mennä nyt glögiä lämmittämään, sekä juhlista jääneitä joulutorttuja :p Äidin oma hetki ja sitten vähän lepäämään ennen veljen perheen tuloa kylään..
 
Ai että alkaa mennä tosiaan jännäks, että koska syntyy ensi, ensimmäinen tähän pinoon =) Mä jotenkin silloin kun jäin saikulle aattelin, että kunhan saa sen 35 viikkoa täyteen niin sitten saa syntyäkkin, mutta huomenna on sitten jo 36 täynnä ja nyt aattelee et ainakin tonne loppupuolelle viikkoa kun menis tai sinne lähemmäs sitä 38 (siitä jos menee paljon vielä pitkäks niin sitten mua ei kestä kukaan :whistle: ). Yksittäisiä supistuksia suht napakoitakin tuntuu aina silloin tällöin ja tuo valkovuoden lorahtelu saa mut välillä ihan kahjoks, noh side kun on niin siitä sen sitten näkee mitä sieltä tulee....

Raskausarpia on tullut ihan muutama hailakka mahan ihan alaosaan. Aiemminkaan ei oo tullut kun ihan muutamia ja ne on tulleet näin ihan lopussa ja haalistuneet tosi nopeasti. Ekaa kun ootin niin rintoihin tuli silleen että tuli yhteen kohtaan sitten ne haalistu ja sitten tuli viereen, raskausarvet teki sellaisen kierroksen nännin ympäri.

Meillä jäi pojat sitten eilen saunareissulta yökylään mummulaan (esikoinen 4v. oli kyllä kiero kun järkkäili asian ensin mummin ja vaarin kanssa ja sitten vasta ottivat mun kanssa puheeks...) no mä kävin sitten "kuokkimassa" sitten siellä juhlissa missä mies oli soittamassa (olivat siis tosiaan mun kaverin isän juhlat ja me ollaan oltu kavereita eskarista asti niin ei paljoon haitannut :)) Kotona oltiin puolen yön tienoolla ja tulihan sitten nukuttua kunnon yöunet (peräti kahdeksaan siis), enkä kertaakaan edes herännyt. Ens viikonloppuna ei tehä kyllä yhtään mitään, me käytiin tänään sitten vielä anopilla syömääs ja mies leipo isomman kanssa päikäriaikaan omenapiirakkaa. :) Mut nyt kaipaavat lapset läheisyyttä vauhdikkaan viikonlopun jäljiltä joten :wave:
 
tervetuloa hillama.

Täällä reissusta selvitty. Paluumatkalla sattui hiukka enempi selkään muttei mitään sen kummempaa. Toki nyt ei ollut ihan niin kiva istuskella autossa 4.5h/sivu,kun vauva hyörii ja pyörii edestakaisin.

Saa tosiaan nähdä kuka saa ekan nyytin kainaloonsa. :)

raskausarpia on tosiaankin. Jo ekasta tuli vaikka muille jaettavaksi. Ne tuli ihan todella myöhään vasta rv 35. Ja nyt on navan ympärille tullut lisää. Ei kiva.

suonikohjujalöytyy myöskin. Tukisukilla ovat helpottaneet. Ei oo oikeastaan lisääntyneet raskaudenaikana. Tuli silloin alussa. Esikoisen synnyttyä ne lähti aika hyvin pois. Saa nähdä miten on nyt vai meenkö sitten jo leikkaukseen. Tämä jää kumminkin meidän viimeiseksi lapseksi niin voisi jo leikkauttaa kohjut pois.

millis ja vertti 35+1
 
Tässähän rupeaa ihan tuntumaan siltä, että taidan jäädä tänne kirjoittelemaan joulukuuksi ihan yksikseni! Tuntuu kaikilla olevan jo ties mitä ennakko-oireita...Oma olo on turvonnut, kömpelö, jomottava ja kurja, mutta eipä tässä taida vielä synnyttämään olla hoppua. Olen kyllä jo niin kyllästynyt raskaana olemiseen. Eniten inhoan kenkien laittamista, pitää varmaan kohta tyytyä tunkemaan jotkin Ainot jalkaan.

Raskausarpia, pukamia tai suonikohjuja ei ole onneksi edelleekään ilmaantunut. Muuten ulkoisessa olemuksessa ei juuri ole kehumista, naama on kanssa ihan turpea, poskipäätkin on jotenkin ihan kadonneet...leukoja löytyy sit kyllä niidenkin edestä. Odotan jo innolla, että pääsen takaisin lenkkipoluille ja jumppiin. Vielä kun saisin pidettyä itteni erossa kaikista herkuista:$

Itse en aio hamstrata korviketta kaappiin, ABC on lähellä ja eiköhän tuo mies sitä sitten osaa hakea, jos siihen joudutaan turvautumaan. Yritetään kuitenkin selvitä ensiksi ilman. Viimeksi maito nousi hitaasti ja vauvalla varmaan oli välillä nälkä, mutta ei vain suostunut korviketta silti ottamaan.

Pari viikkoa vielä odoteltava synnytystapakäyntiä. Olisi kyllä mielekkäämpää, että tuo käynti olisi jo aiemmin, niin ei tarvisi jatkuvasti pohtia sitä, että saako sen sektion vai ei...Itse en kyllä koe jääväni mistään paitsi, jos en ikinä pääse synnyttämään alateitse. Ihan naiseksi ja äidiksi olen itseni silti tuntenut, vaikkei tuo minulta onnistunutkaan...

Tervetuloa Hillama, mukavaa, että tulee lisää loppukuun odottajia :)

miira ja muru 33+3 (kai...)
 
Sainpas vihdoinkin itseni kirjoittelemaan tänne kuulumisia. Lukenut olen kyllä juttujanne päivittäin :)

Täällä alkoi nyt vihdoinkin talviloma, joka jatkuukin viikon päästä äitiyslomana. Kovasti on tätä hetkeä odoteltu, mutta nyt näin eka lomapäivänä tuntuu, että voisihan tässä nyt vielä töissä olla.. :)
Nyt olis kuitenkin aikaa alkaa suunnittelemaan ja hankkimaan kaikkea tarpeellista kaappeihin. Vaatteita olen huutanut huuto.netistä ja saanut kavereilta. Äitiyspakkauksen sisältö pitäisi pesasta, samoin läjä pehmoleluja, joita saatiin miehen sukulaiselta. Muuten en varmaan hirvittävästi tule hankkimaan vaatteita, koska luotan, että joulu tekee sen suhteen tehtävänsä :D
Mutta kaikkia hoitovälineitä, harsoja, öljyjä, rasvoja, puhdistusliinoja, tuttipulloja jne, ajattelin alkaa ostamaan valmiiksi.

Sairaalakassiin on täällä pakattuna toistaiseksi miehelle limua ja suklaata. Eli, jos kiire tulee, niin onpahan mies tyytyväinen :LOL:.
Mitään ennakko-oireita ei ole synnytyksestä vielä ollut, onneksi. Saisi pikkuinen ainakin sen 4 viikkoa vielä lämmitellä ja kasvaa masussa, vaikkakin alan olla suht tuskainen mahan suhteen jo nyt. Joku mainitsi kenkien laitosta mahan kanssa ja samaa mieltä olen, eli se on täyttä tuskaa!! Samoin sukat, housut jne. Olen käyttänyt sellaisia jalkaan vain tökättäviä kenkiä, mutta pakko siirtyä toisenlaisiin, kun alkaa mennä pakkasen puolelle. Lenkkarit meillä on mies aina sitonut lenkille lähtiessä :)

Raskausarpia on täällä tullut ihan liikaa.. Varsinkin alavatsaan sellaisia lyhyitä pystyviivoja, jotka ovat vielä kipeitäkin kosketellessa. Olen rasvannut mahaani koko raskauden ajan 1-3 krt päivässä ja nyt olen vielä rasvannut noita uusia arpia bepanthenilla. Jostain luin, että vauvaöljy olisi hyvä, joten täytyy hankkia sitä ja yrittää estää lisäarpien syntyminen. Minulla on tosin tuo ihokudos kaiketi sellaista helposti arpeentuvaa, koska vanhoja, vaalenneita, arpia minulla on ollut jo ennestään kyljissä, reisissä ja mahassakin.. nyt nuo maha-arvet ovat vain jatkuneet entisestään. Muualle noita arpia ei ole onneksi vielä tullut lisää.

Harjoitussuppareita täällä on tullut jo suht pitkään ja toisinaan niitä ei tule päivässä ollenkaan, mutta toisinaan taas ihan putkeen.. yleensä enemmän, jos olen ollut pitkään liikenteessä tai jaloillani. Harjoitussupparit iskevät usein myös lenkillä ja se ei ole kivaa se, kun alkaa painamaan tosi pahasti mahaa.
Muutenkin lenkillä käynti on rajoittunut max kilometrin pyörähdykseen, kun tuntuu, että häpyluu lentää irti.. painaa sen verran pahasti tuolla lantiossa.

Täällähän vauveli oli viime neuvolakerralla neuvolatädin mukaan jo laskeutunut kuoppaansa, eikä kuulemma enää sieltä juuri liikkunut ylöspäin.. noh, kyseisen neuvolakäynnin jälkeenpä mahassa alkoi illalla sellaiset jytinät, etten osannut muuta kuin nauraa ja katsoa, kun maha oikeesti vain pomppi sivulta toiselle ja lopputuloksena kaveri asettui sinne poikittain ja potki viikon ajan ihan tuonne oikeaan kylkeen. Samalla minusta tuntui, että koko kohtu levisi leveyssuunnassa..
Nyt kaveri tuntuu taas olevan pääalaspäin, mutta olen aika varma, ettei ole kyllä "asettunut pysyvästi" lähtökuoppaan.
Joka tapauksessa vauveli viettää aikaansa tuolla ihan alavatsassa ja minulla on kohdun yläosa (ja yleensä myös vasenpuoli) ihan tyhjää täynnä, ollut koko ajan. Miun maha ei siis ole sellainen korkealla oleva pallo, kuten kovin monella muulla :|

Tosiaan jännittävää, että ken meistä pääsee ensimmäisenä nauttimaan tuoreesta paketistä :)

34+0
 
heissan..:) täällä ollaan viel äyhdessä kasassa,supistuksia tulee mukavasti ja neuvolalääkärissä paikat näytti alkaneen pehmetä..toivon että vauva pysyisi ensi sunnuntaihin masussa ja sitten voisi tulla,siihen asti on ohjelmaa nimittäin buukattu,ettei kerkiäisi synnyttämään vielä..:D

Kassit kaikile perheenjäsenille pakattu ja vauvan tavarat olen laittanut valmiiksi,nyt koitan rentoutua tän loppuajan ja ajatella mukavia..:D

EevaN ja Pieni 36+3
 
Se olis sitten 36 viikkoa täynnä....

EevaN Mä oon kanssa miettinyt tota kalenterin mukaan synnyttämistä :LOL:, mut ei taida valitettavasti onnistua :)
Sikäli tuo sunnuntai olisi mitä mainioin päivä, ettei tarvitsisi alkaa vaivata päätään sillä mitä ostaa isänpäivä lahjoiksi, mutta tässä paketissa on vaan vähän epämääräinen tuo toimitusaika niin ei ihan uskalla siihen luottaa :)

Mulla oli eilen illalla paineet vähän koholla (120/84), et täytyy mittailla tästä kun saan syötyä ja hetken tasattua niin mitä tänään näyttävät. Mitenkään muuten en olis huolissani, mutta kun multa tulee verta nenästä tosi helposti viime aikoina....

Hilipatuinen & Silmukka rv 36
 
Huomenta!
Miira taidan kyllä olla seuranasi kirjoittelemassa joulukuussa... ja vähän luulen, että vielä tammikuussakin!!! :D Onhan se hurjaa, että toiset ovat jo nyt toinen jalka sairaalan oven välissä ja ite ajattelen, että kaksi kuukautta vielä... ;)

Olo on raskaampi, kiloista johtuen, mutta ei kipeä tai muutenkaan synnytystä ennakoiva. Eihän se tietysti tarkoita, etteikö vauva voisi syntyä minä hetkenä hyvänsä. En kuitenkaan ala odottamaan synnytyksen merkkejä vielä, tuntuu sitten tuplasti pitemmältä tuo loppuaika! Onneksi joulu on tulossa niin voi keskittyä kaikkeen ihanaan jouluhömpötykseen!

Huomenna alkaa varhennettu äitiysloma! Eihän tässä sitten enää ihan kauhean kauan voi olla... :)

Hippuliinu ja Villis 32+6
 
Miira: Täällä kans varma seuralainen loppujoulukuulle saakka :)
Ja tervetuloa Hillama!

Raskausarpia
ei ole vielä ainakaan ilmestynyt onneksi mutta kyllähän tässä vielä kerkeää... Toivottavasti säästyisin ainakin niin ettei nyt aivan kokonaan masu niistä täyttyisi...
Korviketta ostin tekemääni isyyspakkaukseen pari purkkia joten eivätköhän ne ensihätään riitä ja saahan niitä sitten lisää jos tarvitaan :)
Mitä siteitä suosittelisitte jälkivuotoon? Mietin lähinnä että mitkä olisivat tarpeeksi isoja ja imukykyisiä kun itsellä ei ole kokemusta siitä kuinka hurjaa se jälkivuoto on.

Täällä vaivaa karmiva närästys, yök! Jopa mun lemppari GLÖGI ei nyt maistu kun se tuntuu aiheuttavan kovasti sitä iltanärästystä....snif :(
Myöskin on täällä pientä ruokahaluttomuutta ilmoilla mutta yritän kyllä tunkea aina jotain sisääni säännöllisin väliajoin ;) Hirmuinen jano kyllä vaivaa mutta ruokaa ei oikein tunnu tekevän tosiaan mieli.

On kyllä niiiiiiiiiiiiiiin jännää että kenelle se eka vaavi tupsahtaa! :heart:

Miimau & masuasukki 32+6
 
Viimeksi muokattu:
Miimau, kotiintulon jälkeen olen käyttänyt ensin normaaleja yösiteitä (esim.allways) ja pian jo ihan tavallisia siteitä. Vuodon määrä voi tietysti olla yksilöllistä, mutta en muista että mulla ainakaan sairaalan jälkeen olisi ollut kuukautisvuodosta poikkeavaa... Sairaalassa onkin sitten tarjolla siteet, siellä ei tarvitse omia käyttää.
 
Miimau isoimpia yösiteitä olen myös itse käyttänyt (libresse tai always). Kaikilla kerroilla ollut myös paketti tai kaksi niitä vähän paksumpia yösiteitä ihan alussa. Mulla on pissa karkaillut molemmilla kerroilla ekoina viikkoina, joten sen takiakin noita paksumpia oon käyttänyt. Esikoisesta vuoto oli runsaampaa pidempään, mutta kakkosesta jo sairaalasta pääsyn jälkeen oli aika niukkaa =)

Närästys vaihtelee täällä. Välillä saa melkein kaksin käsin kiskoa gavisconia kun on niin huono olo :mad:

Ennakko-oireista niistä ei kyllä mun kokemuksen mukaan voi sanoa oikeastaan mitään kuka pääsee ensimmäisenä synnyttämään. Aiemmissakin ketjuissa on ollut monet jo pari kuukauttakin ihan lähtökuopissa ja auki useampiakin senttejä, ja silti vaavit pysyneet masuissa pitkään. Se kyllä on yllättävää ettei kukaan ole vielä synnyttänyt. Mutta siis ihan positiivinen asiahan se vain on vauvojen kehityksen kannalta =)

Itse olen viime päivinä miettinyt kuinka vähän aikaa oikeasti on enää vauvan tuloon. Oma olo on toki kankea ja monenlaisia pikkuvaivoja on ihan riittämiin. Silti tuntuu jotenkin mielettömältä, että la:han on enää tasan 4 viikkoa ja tasan 1 viikko vauvan täysiaikaisuuteen :O

Poppeliini ja tyttönen 36+0
 
jälkivuoto Sairaalassa käytin tosiaan niiden niitä jättisiteitä. :) Sinä aikana,kun oltiin sairaalassa se lähes viikko niin vuoto meni jo senverta niukaksi,että normisiteillä pärjäsin kotona.

millis ja vertti 35+2
 
miiralle piti ainakin kommentoida sektiosta, ei se suinkaan vähennä itselläänkään äitiyden tai naiseuden arvoa :) Enemmän siinä miks haluis alakautta synnyttää on se syntymän jälkeinen hetki ja vauvan kohtaaminen, sektion jälkeen kun joutuu sen pari tuntia olla vauvasta erossa ja vauvalle on pullosta jo annettu maidot eli "ensi-imetys" jää väliin. Sitä jäin kovasti kaipaamaan ja sen haluaisin kokea :heart:


närästys vaivaa täälläkin :| Rennie riittänyt toistaseksi, sitä kyl menee jonkun verran.

Synnytyksen käynnistymisestä Enpä usko että tää ennen laskettua ulos tulee vaikka kuin ollu kaikkia "ongelmia" ja supistelee usein :) Eiköhän toi masukaveri häädetä sitten tammikuussa pois tuolta yksiöstä :D

Mulla on ilmeisesti lannerangan viimeisten nikamien ympärystä tulehtun :/ on ihan turvoksis ja kuumottaa. Pakko varmaan käydä sitä näyttääs jos ei kylmähoidolla ja panadolilla asetu. On se kyllä ollutkin pirun kipeä jo pidemmän aikaa, vähän tuntuis et toi päänsärkykin olis lähtösin sieltä?!

Jälkivuodosta En tiedä oikein itekkään millasia siteitä varaisin kotiin, kun sektion jälkeen käytin viikon verran ihan vaan normi siteitä kun vuotoa ei juurikaan enää kotona ollut. Mut jos tää tuleekin alakautta niin vuotokin voi ehkä olla runsaampaa sit.

Muuten ei ihmeitä, kun katsoo päiviä laskettuun aikaan niin näyttää 48 ja se tuntuu pienemmältä ajatella kun 7 viikkoa :D Mut onneksi ihan maksimi enää se 9 viikkoa ja hyvällä tuurilla vaikka 4 viikkoa, mikä kelpais oikein hyvin :)


Astre ja vauveli 33+1
 
Heissan vaan pitkästä aikaa! Täällähän on tapahtunut taas vaikka ja mitä, ja kiva vaan saada uusiakin vielä mukaan!

Täällä ei lentsusta olla selvitty oikeestaan koko syksynä: / Sain syyskuussa muistaakseni tämän ja välissä vetänyt viikon henkeä ja taas tuli takas. Yöt on kyllä tukalia ku ei oikeen henki kulje ja tieten masuasukki pitää lisäksi huolen että heräilee.

Raskausarvista sen verran että sain joskus n. 30 viikolla oikeen komeen ja levän tuonne karvotuksen rajalle ja sillon huokasin et onneksi tonne piiloon. No nyt on sitte pari viikkoa alavatsan iho ollu pirun herkkä. Olen sitä rasvaillu millon milläki ja toivonu ettei repeilis. Nyt otan ton babyöljyn lisäksi ku kerran joku siitä puhu et vois auttaa. Sama näille taisteluarville, mut on tosi kipeä toi iho:(

Liikeet on kyllä ihan selviä vielä. Päivissä tosin eroja ku välissä ollaan niin hiljaksee ja toisena päivänä tuntuu että läpi tullaan.

Sairaalakassia pakkailin tossa äitini kehotuksesta ja jotenki tuli hyvä mieli että on jotain jo sit valmiina.

Täällä oli aiemmin puhuttu miesten suhtautumisesta/juomisesta ja kaikesta asiaan liittyvästä. Meillä olen kans kannustanu menemään jos siltä tuntuu nyt ku tosiaan vielä pääsee, mutta ei toi kovin innokas ole ollu enää vuosiin. Synnytystä jännittää mahdottomasti ja saan varmasti vielä houkutella että pelot hälvenis :p Onneksi äitini on lähellä ja enemmänku innokas osallistumaan tarvittaessa.

Onkos muut antanu niitä isyyspakkauksia ja mitä olette laittaneet? Ajattelin että jos tuohon isänpäivään keräis valmiiksi jotaki. Jotain on jo, mutta lähinnä sellasta hupikamaa jonka uskon uppovaan tähän tulevaan isiin.

Nyt tuli vieraita joten kaffen keittoon!

Bellaella & siemen 34+2
 
Joo-o, täälläkään ei mitään oireita että pääsisi tositoimiin, toki vastahan noita on viikkojakin 33 ja risat. Varmaan meen tammikuisiin, tuntuu ettei tää lopu IKINÄ :D

Kyllä mäkin koen itteni ihan naiseks ja äidiks vaikka on sektio takana, enkä kyllä myöskään kaipaa alatiesynnytystä. Vielä olisi kuun loppuun tuomiota odotettava, toistaiseksi vauva on kyllä edelleen napakasti väärässä asennossa. Astre mainitsi tosta sektion jälkeen vauvalle annettavasta lisämaidosta, meijän sairaalassa ei mun mielestä anneta jos vaan äiti on parsittu kasaan ennenkun vauva on nälkäinen. Mua oli silloin toinen poika heräämössä odottamassa ja ekan kerran söi silloin kun pääsin imettämään. Toinen tietenkin sai lisämaitoa kun oli teholla, ekan kerran oli tissillä vasta seuraavana päivänä. Reilu puoli tuntia meni siitä kun pojat syntyivät että olin takaisin nipussa ja heräämössä. Mutta tosiaan, eipä siinä leikkaussalissa juuri ehtinyt vauvoja nähdä, onneksi sitten heti sain toisen rinnalle kun pääsin salista pois.

Mulla on vissiin taas tullut se (oletettavasti) hiiva tonne alakertaan, ehtihän tässä jopa kuukausi mennä ilman kutinaa ja kaiherrusta. Mä tuun kohta hulluks tän asian kanssa. Kaipa se sit herkemmin tulee raskaana ollessa, tätä paskaa ollu kuitenki melkein koko odotusaika, sitä ennen ei moneen vuoteen oo ollut. Aargh.

Joo ei se auta, ruokaa on lähettävä tekemään. Hyvää vointia!
 
Täällä sitä istuskellaan jumppapallon päällä ja dataillaan :D On aivan mielettömän ihana keksintö tää pallo täs vaihees,kun ei enää pysty istumaan normi penkillä,eikä oikeen enää sohvallakaan.

Supistukset on selvästi vähentyneet (juu tosi kiva että näin loppua kohin sitten vähenee), kun niitä sais tulla nyt vaan enempi ja kovempia.

Vauvan liikkeet on myöskin vähentyneet huomattavasti. Enää ne on lähinnä sellasia pyllyn nosteluja tai jalan oikomisia. Päällä puskee kovasti tonne alas. Joskus tuntuu että se jo roikkuu tuolta jalkovälistä :D

Maha on pudonnut viime viikon aikana tooooosi alas. Ihan on ihmisetkin siitä huomautelleen,että kohta varmaan räjähdän kun maha roikkuu jo noin "tiukkana" tuolla alaalla. Tiukkana meinaan ,että nahka on tooosi kireällä ja verisuonet paistaa kilometrin päähän asti läpi ja napa oikeen kiiltää.

Sairaalakassin
pakkasin muutama viikko sitten valmiiksi kovien suppareitten takia. Noh,nythän niitä ei enää oikeastaan tuu ollenkaan. Pakkasin samaan pieneen jumppakassiin omat ja vauvan vaatteet. Ei siellä muuta tarttekkaan.

Raskausarpia ei oo sen kummemmin mitä noita vanhoja. Mutta mulla nuo vähäisetkin arvet on ONNEKSI värittömiä. Mulla on aika tumma iho,niin nuo arvet näkyy valkosina. Menee piiloon sitten aina kesällä :)

Linea Negra on ilmestynyt haaleana. Alaalta tonne tissien alle aste. Siis poikaviiva :D

Jälkivuoto mulla kesti viimeksi ainakin 6viikkoa ja ompelu kohta oli puoli vuotta kipeä. (ei seksiä). Sairaalasta neuvoivat ostamaan paksuja vuokkoset siteitä. Koska niissä ei ole muovia,ne ei aiheuta tulehuksia ja on pehmeitä istuessa. Ei tartte välttämättä mitää tyynyjä/renkaita pyllyn alle. Ja mä kyllä tykkäsin niistä vaikka isoja ovatkin :) Sitten kun vuoto lakkas ,tuli oikee sellanen pelko,että kun joutuu luopumaan niistä siteistä ja ompelukohta oli kuiteski vielä niin kipeä.

Välilihan leikkaus ei mun kohalla ois ollu pakollinen,mutta kätilö teki sen silti. Tai no pienen viillon. Vikaan meni sitten ompelu vaihees jossa kätilö oli ommellu mulle liian kireät tikit. Haava jäi kaksinkerroin tikkien väliin. Siksi se jäi niin kipeäks ja puoleen vuoteen ei pystyny seksiä harrastamaan :(

Närästys vaivaa, varsinkin öisin. Säilytän rennietä sekä lääkekaapis,että käsilaukus,myöskin yöpöydällä :D

Isyyspakkauksen tilasin isäinpäivälahjaksi. Siellä on sekä isille että vauvalle jotain pientä. teräs isi paita isille, tutti, tuttipullo ja ruokalappu vauvalle.

Synnytykseen
mulla olis esikoisen mukaan aikaa pari viikkoa, kuopuksen mukaan vielä kolme viikkoa. En usko että loppuun asti tämäkään menee. Lenkkeilty on, Saunottu, Seksitty je pompittu pallon päällä :D Muuta en käytä vielä täs vaihees. Viikon parin päästä otan käyttöön akupainannan,millä sain ton edellisen käynnistymään het ekalla kerralla. Toki saa tämä ny ainaki tonne 38 - 40 viikolle asti olla mahas,jos tahtoo :)

Alapäätä vihloo ja yläpäätä vituttaa :D Näillä mennään taas... Huomenna neuvolaan :)

m0308 & Lenni 34+6
 

Yhteistyössä