***Joulukuun Pikkutontut MARRASKUUSSA***

Helou!

Ooh! Höyhen laittaa nyt sen sairaalakassin tosiaankin valmiiksi :D Josko sieltä tosiaankin ekat uutiset joulukuisiin <3 Oman kassin pakkailin eilen aikaslailla lähtökuosiin. Hammasharjaa yms. pientä pitää vielä pantata kyydistä, kun ei ole toista varalle... Ja pakkailin tosiaan ne vaavin kotiutusvaatteet tuohon kans, mutta taidankin siirtää ne sieltä pois esim. turvakaukaloon ja isukki voipi ne sitten meidät hakiessaan tuoda.

Siteistä on ollut täällä puhetta... Aion käyttää sairaalan tarjoamia siteitä sen ajan kun siellä vietän ja kotona on sitten pari itsetehtyä kestosidettä ja hommaan yösiteitä paketin. Tampooneita kyllä mieluiten käyttäisin, mutta kun ei ole kokemusta alatiesynnytyksestä, niin en osaa sanoa miten herkkänä limakalvot on synnytyksen jälkeen, että sattuuko niiden laittaminen miten tms. Hitsi kun raskis ostaa esim. Igu*leen jälkivuotositeen... Kehtaiskohan pukilta pyytää?! Jotenkin hirvittää nuo Alwaysit yms. liima/muovilirpakkeet pidettäviksi niin pitkäksi aikaa putkeen...
 
hoyhenelle jaksuja jännäämiseen..:D paikat siulla hyvinkin kypsät,niin eipä varmaan paljon apuja tarvitsisi,jos haluat synnytyksen käyntiin...;) nännien hieronta on todella tehokasta...;)

Itsellä ollut parin päivän aikan kovia supistuksia ja kohdunsuu auki parille sormelle tällä hetkellä. Vauva painaa lantioon kovasti ja kävely on vaikeaa. Synnärikassin olen laittanut valmiiksi mutta samanlailla ohjelmaa järjestän itselleni kuitenkin jotta tästä loppuodotuksesta ei tulisi liian pitkä itselle sopisi synnytellä tuossa ensi sunnuntain jälkeen oikein hyvinkin..:D katostaan mitä mieltä kroppa on..:)

EevaN ja pieni 36+4
 
Tässähän pitäisi laittaa pystyy veikkaus kenelle syntyy ensimmäinen joulukuinen ja minä päivänä! :D

Mä kävin aamulla neuvolassa marisemassa kuinka kyllästynyt olen tähän odottamiseen. Terkka oli tosi kannustava ja koitti keksiä positiivisia puolia, mutta kyllä masensi kun ajat varattiin vuoden loppuun saakka. Toivon totisesti, että ainakin kaksi viimeistä aikaa jää käyttämättä!

Vauva oli oikein päin ja sillä oli kaikki muutenkin niin kuin pitää.
Painoa on tullut alusta 12 kg, pistän ainakin kaksi kiloa turvotuksen piikkiin. Toisaalta olen päättänyt, etten ota painosta mitään stressiä enkä sitä mieti.
Hb senkun laskee vaikka otan rautaakin, nyt pitää laittaa eri valmisteet testiin. Ihanaa käyttää niihin kymmeniä euroja..
Terkka ultras, että saatiin varmistus asennolle ja oli ihanaa päästä tyttöä kurkkimaan, vaikka ei juuri muuta kuin takaraivo ja vähän selkärankaa näkynyt.

Rakenneultrassa käytiin vähän turhankin tarkkaan vauvan alapääanatomiaa läpi ja saatiin mukaan kuvakin, mutta mulle on silti herännyt epäilys, että tulokas onkin poika. Ei se mitään, saa se ollakin, sillä on vaan sit tosi paljon mekkoja. :D
 
Unohtui sanoa että mun hämmästykseksi täällä ei ole enää lääkärineuvolaa. Oli vain se yksi silloin 26 viikolla.
Myöskään mitään edes mahan päältä tehtävää kokoarviointia ei ole, ei liioin synnytystapa-arviota. Luulin että toi arvio tehdään kaikille (lääkärineuvolan yhteydessä kenties), että katsotaan lantion koko ja lapsen koko.
Sanottiin vaan että jos kovin yläkäyrän yli menee toi sf-mitta niin sit aletaan kattoon aikaa tonne arvioon.
Eli jos kaikki menee hyvin niin ei mitään lisätutkimuksia. Jotenkin olen vähän pettyntyt, ois ollut kiva tietää kohdunsuun tilanne vielä tässä, että onko siellä tapahtunut mitään.
 
New York Voi kun ikäviä uutisia :( toivotaan että isäsi pääsee vielä nauttimaan seuraavastakin lapselapsesta.

Susimieli Mullaki väliin tuntuu tuleva ihan kauheesti painoo/vko ja sit väliin vähemmän mut mä luulen et se johtuu osin myös siitä moneltako neuvola aina on ku muuteki ihan normaalipainokin aina heittelee parilla kilolla riippue vuorokaudenajasta ja syömisistä. Mut hei, mulle oli tullu jo 17kg viime neuvolassa yhteensä ja vähän hirvittää mihin tää paino vielä yltää. Kun mitään turvotustakaan ei mun mielstä oo. Äitini sanoi että hälle tuli yhdessä raskaudessaan...joita siis 4 yhteensä... 30kg ja muissa sen reilu 10kg et kais se vaan voi niin vaihdella sitten.

Höyhenelle tsempit ja ehkäpä se olet sinä tosiaan joka pääsee korkkaa tuon etusivun listan. Ei kun kassia pakkaamaan siitä mars.
Mä niin odotan ens maanantaita ja lääkäriä (polilla siis aika) kun en tiedä mitään tuosta alapääni tilanteesta :D kun se ainoa neuvolalääkäri on ollut silloin rv14 ja kun noita supistuksia sun muuta krenkkaa on ollut niin paljon. Melki toivon että saisin vähän vastaavia uutisia kuin höyhen. Aika kypsä tähän raskauteen alan jo olla.
Jeps. Ihanaa viikkoa kaikille ja pukekaaha hyvin päälle, nyt pitäs ilmojen alkaa viileneen.

Muisku 35+2
 
Höyhen Tsemppiä tosiaan! Ei varmaankaan tarvitse kauaa enää odotella! :D

NewYork Halit isäsi tilanteeseen. :hug: Toivottavasti hän ehtii hyvinkin nähdä vielä pientä lapsenlastaan.

Susimieli rennosti vaan painon kans. Mulla tuli edellisellä kerralla 1kg 400g per viikko ja nyt kun kävin olikin taas laskenut. Eli kai se voi sitten noin vaihdella... :D

Sairaalakassi itseasiassa kaivelin sen tuolta kaapista ja kävin ostaan siteitä ja liivinsuojiakin valmiiksi, mutta kukahan sen jaksaisi pakata mun puolesta?!? :D
Tuntuu ettei tässä nyt mikään kiire vielä ole, vaikka mistäs tuosta ikinä tietää... Neuvolantäti käski tehdä liikelaskentaa, kun tuo on tosi rauhalliseksi muuttunut tuolla mahassa. Hikan tunnistan ainakin tosi hyvin, mutta sitä ei ilmeisesti oteta huomioon tuossa liikelaskennassa... Ensi viikolla on ainakin synnytystapa-arvio ja pääsen keskustelemaan tulevasta koitoksesta. :)
 
Iiiiikkkk, peukut pystyyn synnärille suunnistaville :flower:

Täällä oli tänää neuvola:

35+0
Paino: 62kg (viimeks 63kg) Turvotus: + , RR: 114/80 (alapaine kovassa nousussa), Prot: +, Pissa: neg., HB: 120, SF: 32.5,Mahan ympärys: 102cm, Tarjonta: RT, Syke: x130, Liikkeet: ++, mutta liikelaskenta pitää aloittaa kuitenkin. Kohtu on laskeutunu, mutta vauvan pää on vielä irti :D

Kaikki muuten ok.

Nimihän meillä on ollut valmiina jo aikaa sitten :)

Tos vielä masupäivitys:


 
NewYork jaksuja kovasti :hug:

Höyhenellä lähtö lähenee, tsemppistä!

Tänään on ollut kummallinen ja huono olo koko päivän, ei ole lepo auttanut eikä syöminenkään. Verenpainekin on ollut vähän koholla mutta niinhän se aina. Oon yrittänyt tavoitella neuvolatätiä ja kysellä tarttisko olla huolissaan ja pitäskö mennä näytille vaikka aamusta mut eipä tota YLLÄTTÄEN saa kiinni kun ei oo soittoaika. Hetihän tässä tietenki mielessä pyöri kaikenmaailman raskausmyrkytykset ja kaikki. Vauva onneksi on liikkunut normaalisti koko päivän joten sen suhteen ei nyt huolta oo. Huoooooooh.
 
NewYorkille voimia! Eiköhän kaikki järjesty niin että isäsi saa nähdä uuden lapsenlapsen ja viettää aikaakin hänen kanssaan. Elämänkierto :ashamed:

Höyhenellä päivä lähenee kun paikatkin auki. Tosin ensimmäinen mahdollinen synnyttäjä tarvitsee vain tänään vesienmenon ja siitä se lähtee. Ei paljon auta jos on vähän auki, kun se tilanne saattaa kestää useamman päivän/pahimmassa tapauksessa muutamia viikkoja :/ Mutta aika näyttää :D
saisi eka tonttu kyllä jo tulla että pääsee fiilistelemään vauvauutisilla :heart:

Nimestä, meillä 2 nimivaihtoehtoa tytölle. Toinen miehen ja toinen mun- molemmat ihania mutta oman ehdotuksen haluaisin. Eli tulemme varmaan arpomaan ellei sopuun päästä nimestä ;)
Pojalle emme ole miettineet, vaikka 100% varmuutta tytöstä emme olekaan saaneet.. se on sitten sen ajan "murhe" jos prinssi syntyy.

).(
Täällä ruvennut vaivaamaan oksetus. Oksettaa yöllä varsinkin ja supistusten yhteydessä myös. Outoa, ihan uusi vaiva näin neljännessä odotuksessa.
Myös öiset supistukset lisääntyneet, mutta suhteellisen kivuttomia.
Tänään aiotaan herkutella ja päivälliseksi tortilloja :p Meidän perheen ehkä suosikki josta tykkää ihan kaikki ja sen kyllä huomaa. Yhtään ääntä ei pääse kenestäkään kun ollaan niin hurmoksessa sinä hetkenä :D

Muuten ei ihmeempää. Huomaa että parissa viikossa kävely vaikeutunut, olen oudossa takakenossa joten selkäkin kovemmalla rasituksella.. vyöryvältä lähinnä kai näytän tuskaisen ilmeeni kanssa ;)
Mies täällä odottaa vauvaa jo niin kovasti, sekä malttamattomat sisarukset kyselevät joka päivä että milloin vauva syntyy. Ainut olen minä joka ei niin kiirettä sen asian kanssa halua pitää.. ainakaan vielä :whistle:
Ens viikon keskiviikkona synnärillä kasvukontrolli jossa ultraavat ja tekevät sisätutkimuksen. Sitä odottaen vaikka siihen on vielä viikko.. tuskin sitä ennen mitään tapahtuu, jos niin vedet menee (oma arvaus millä tavalla synnytys lähtee käyntiin)..
Odotellen:

pikkuinen 35+4 :heart:
 
New york :hug:
Nimi on valmiina, mutta kädenvääntöä on siitä kummasta tulee kutsumanimi, kun mies heitti jo aikaa sitten ýhden kaksiosaisen nimen ja musta se toinen nimi on parempi kutsumanimenä kun se eka on ihan vanhan miehen nimi ja ei sovi ollenkaan.... Yhdessä ne on ihan hauskat... Tyttö jos nyt jostain ihme syystä tupsahtaisi niin olisi varmaan kanssa nimi valmiina, kun esikoista oottaessa yks nimi päätettiin tytölle ja se menisi varmaan nyt sitten käyttöön.

Olikos se susimieli kenellä oli vaan yks lääkärineuvola... Kuulostaa aika tympeeltä, niinkuin tässä pinossakin on todettu niin vaikka ei oo kipeitä supistuksia tai mitään niin voi paikat aueta ja se olisi kyllä kiva tietää.

Tirppa pystyykö sun tädille jättää viestiä vastaajaan? Meillä kun jättää viestiä vastajaan ja selittää asian ja pyytää soittaa takaisin niin on ainakin tähän mennessä soittanut sitten kun on päässyt eroon edellisestä asiakkaasta.

Tortilloja NAM :p

Jännä tosiaan nähdä onko ensimmäinen synnyttäjä joku meistä joille sitä synnytystä on povattu jo iät ja ajat ja on paikat kypsät jne, vai sitten joku "musta hevonen" jolta ihan puskista menee vedet ja lähtee synnyttämään... :)
 
Ihana neukkutäti soittikii takasinpäin työajan jälkeen vaikken jättänyt viestiä kun ajattelin että on jo duunit lopettanut tältä päivältä :D Joo, käski seurailla omaa ja vauvan vointia huomiseen ja soitella aamulla uudelleen jos tulee jotain lisäoireita. Jos illan tai yön aikaan jotain tulee niin sit suoraan synnärille pissinäytettä antamaan ja tarkastukseen. Vähän on nyt huono olo helpottanut, varmaan helpotti jo kun neukkutäti ei ollut huolissaan :) Sain myös ohjeistuksen ottaa iisisti, mitä tietenki tottelin enkä tehnyt ruokaa :D Pojille lämmitin päiväruuan tähteitä, ukko syököön leipää kun tulee kotiin. Eiköhän tämä nyt tästä. Mutta tässä nyt on taas yksi raskauden huonoja puolia, helpompi se vauvan vointi ja mahollinen lääkärin tarve on todeta silloin kun se on mahan ulkopuolella. Samoin jos itellä on huono olo niin se on vaan tosiaan itellä silloin kun ei oo raskaana eikä vaikuta toiseen ihmiseen.

Nimiä ei oo päätetty enkä oo kyllä alkuraskauden jälkeen miettinytkään. Ehtiihän tuon sitten myöhemminkin, viimeksikin pojat kulkivat työnimillä ihan ristiäisiin asti, lopullisesti nimet lyötiin lukkoon vissiin ristiäisiä edeltävänä iltana :D
Saahan nähdä miten nyt päästään yksimielisyyteen, viimeksi meni niin mukavasti kun minä valitsin nimen toiselle pojalle ja mies toiselle. Minä tosin määräsin millä kirjaimella alkaa, mutta ei tuo ukko pahakseen pistänyt kun poikien nimet alkaa samalla kirjaimella kuin omansakin ;)

Eilen taas iski pienehkö paniikki kun aloin miettiä että hitto vieköön, siitä huolimatta että tää raskaus on kestänyt ikuisuuden ja on tuntunut ettei ikänä lopu, niin meillähän toivottavasti on vauva jo parin kuukauden päästä! Vähiin käy aika, ei voi muuta sanoa :) Ja mitään muuta en ole asian eteen tehnyt kuin pessyt vaatteet.. Onneksi kaikki isommat romppeet on jo valmiina, kuhan vain siirtelee oikeille paikoille mutta kai sitä jo kohta olisi osteltava vaipat ja muut pienemmän hankinnat. APUA :D Miten sitä taas jaksaa sen hullunmyllyn.. :D
 
Iltaa :)

Kiitti kaikille tsempistä!! :flower: Kassotaan kuinka pitkään tässä vielä meneepi ootellessa :D

Vielä kotona ja kassi pakkaamatta mut jos salkkareitten jälkeen laittas valmiiksi. Käytiin sit vielä se synnärin tutustumiskierros tossa alkuillasta ku halusin nähä paikan etukäteen :) Saapanähä millon sitä sit pitää lähtiä. Siellä kierrellessä välillä vähän nipisteli et toiv ei ihan tarvi vielä yöllä olla menossa takas...Perjantai vois olla ihan kiva päivä tulis helppo muistaa päivämäärä tai sunnuntaiki kävis...No ei se auta ko ootella :)

höyhen ja HP 36+3 :heart:
 
Eiköhän kohta tosiaan joku pääse jo vauvaa hakemaan :) Tsemppiä sille kuka sitten onkaan :flower:

NewYork :hug: Jaksuja! Meillä esikoisen odotuksen aikaan kuoli mun isomummo kuka oli kovasti odottanut ensimmäistä 5. sukupolven edustajaa, mutta ei sitä päässyt ikinä sitten näkemään :/ Oli mulle tärkeä ihminen ja tytön toisena nimenä on nyt sitten isoisomummon etunimi :heart:


Nimi on valmiina on sitten tyttö tai poika :) Tytön nimen on mies valinnut ja pojan nimi ollut jo mielessä esikoisen aikaan.

Toi päänsärky nyt sitten isolla todennäkösyydellä tuolta lannerangan ja SI- nivelten alueelta lähtee :/ Ne on ihan tukkeessa ja selkäydinkalvoja pitkin sit säteilee päähän. Tätä mieltä oli tänään OMT:ssä kun kävin ja kerroin tilanteesta.

Muutenkin alkaa kypsyttää tän olon kanssa, nyt oon ihan turvoksis viel jotenki ni raskauden hehkeys kyllä erittäin kaukana :LOL:

Pari viikkoa viel seuraavaan neuvolaan....


Astre ja vauveli 33+2
 
newyork Jaksuja sinne :hug:

On kyllä kolotusten yms puolesta ihan erilainen tämä odotus. tyttöä kun odotin niin kävin vielä rv 41+4 kävelee 8kilsan lenkin eikä tuntunut missään. Eikä muutoinkaan ollut mitään. Nyt ei tartte edes unelmoida lenkkeilystä. Jo se,että joutuu välillä kantaa tuota 1v9kk ikäistä tyttöä niin saa aikaa kaikenmaailman sukkapuikkovihlaisuja,menkkajuilimisia ja mahan kovettumista. Saa nähä tosiaan mennäänkö yliajalle. Viimeksi neuvolassa oli sitä mieltä ettei menisi. Ensi viikolla onneksi lääkärikäynti.

Meillä on 3 neuvolalääkäriä: rv 14,26 ja 36
 
NewYork Otan osaa tilanteesi vuoksi. Toivottavasti vaari nyt kuitenkin ehtisi näkemään lapsenlastaan vielä pitkän aikaa. :hug:

Höyhen Sulla alkaa oleen jännät paikat!

Muutenkin varmaan alkaa ekat kohta poksuilemaan. Mä tosin olen ajatellut olla linjoilla vielä pitkälle joulukuuhun ja jopa ehkä tammikuullekin, kun on noita käynnistettyjä tapauksia historiassa. Eli aiemmat 41+4 ja 41+5 eli ei kauheen aikaista lupaa tästäkään. Olen kyllä asennoitunutkin niin, ettei ennen laskettua aikaa ainakaan tule. Ne on kuitenkin sitten niiiin pitkiä päiviä odotella ne viimeiset päivät. Tosin la:n jälkeen on molemmissa raskauksissa alkanut jo hermot mennä. On se la jotenkin vaan sellainen merkkipaalu, että kaikki sen jälkeen on liikaa. Joten mä olen täällä seurana ainakin vielä pitkään.

Suonikohjuista joku puhui. Mullekin sellaiset ihanuudet on ilmestynyt tuonne molempiin häpyhuuliin ja pukamaa löytyy kans. Ei mitään kovin hehkeää tavaraa tuolla alhaalla. Ja lisäks vielä mennään ihan luonnollisella karvoituksellakin, kun en enää saa sheivattua. On tää kolmas raskaus kyllä ollut aikamoista; kaikkea vaivaa löytyy, mitä ei aiemmissa ole ollut. No, onpahan viimeinen kerta tässä tilassa. En kyllä voi sanoa, että kovin nauttisin enää...

Laittelin kuitenkin jo vauvan kotiintulovaatteet valmiiksi, jottei miehen tarvitse niitä sitten tuskalla etsiä. Oma kassi on vielä pakkaamatta.

Nimet on rajattu jo neljään eri vaihtoehtoon. Hiukan vielä pitää niistä keskustella. Eniten huolta aiheuttaa kummien valinta. Jotenkin on vaihtoehdot vähissä.

Vauvan navan puhdistukseen joku sanoi hankkivansa Septidiniä. Mun käsittääkseni napa puhdistetaan ihan vedellä ja jos siihen tulee jotain hajuja tms. niin sitten vasta tarvitaan puhdistusainetta. Meillä kuopuksen napaa hoidettiin Daktarin-puuterilla terkan suosituksesta. Esikoisen napaa putsattiin vaan vedellä. Eli vedellä useimmat navat hoituu. Tokihan septidiä on hyvä olla lääkekaapissa muita haavereita varten :)

Torstaina ois sitten neuvola. Samalla esikoisen 5-v neuvola. Yks lääkärikäyntikin meillä jossain 37+ rv kohdalla on. Supistuksia tulee kyllä enenevässä määrin, joten ihan kiva tietää missä taas mennään.

Nyt alkaa kyllä tosissaan jännittää, kuka meistä poksahtaa ensin :)

Niisku rv 33+6
 
NewYorkille paljon jaksamisia!

sairaalakassia en oo pakannu vielä valmiiks asti mut jotain sinne oon saanu jo heitettyä.

raskausarpia en oo bongannu, tai sitten ne vaan on kauheen himmeitä. ainoo mikä on niin napakorun kohta on ihan kauheen näkönen siin on sellanen varotuskolmio :)

voi raskausdementia muistin et otin neukkukortin laukusta mut en muista mihin sen laitoin :D

Eli tänään oli neuvolalääkäri
Rv 35+5, painoa tullu 1238g/vko :ashamed: RR 141/78, pissa puhdas, ja tarjonta rt. Lääkärissä kohdunsuu jotain pehmeen ja kiinteen väliltä näin siis lääkäri merkkas ja pituus oli sen 3 cm. syke oli + ja liikkeet ++. tää oli samalla se synnytystaparvio käynti mut muistutti ihan niitä kahta muuta käyntiä. lääkäri oli sitä mieltä et mahtuu tulee alakautta kun ei kasva yläkäyrillä. mut pyytää kuulemma mun omaa neukkutätiä joka on kätilö niin 'tarkkailemaan' mua :)

Huomenna lähen tampereelle kaverin kanssa sovittaan sen hääpukua :D muutenkin hyviä päiviä tälle viikolle mahtuu, torstaina kampaaja ja viimenen perhevalmennusilta ja perjantaina luultavasti mennään moikkaamaan mun mummoa :heart: tänään saatiin ostettua kaikki viimesetkin tavarat vauvalle joten nyt voi vaan keskittyä odottamaan vauvaa. olo alkaa olla kyllä jo rasittava ja kömpelö mut ei pitäis valittaa kun se kestää enää vaan hetken.

Kista & Tipi 35+5 <3
 
Kistan kanssa samoilla linjoilla: ei saisi valittaa kolotuksia koska tää ilo loppuu yllättävän pian. Ja jos yhtään itseäni tunnen niin raskaudenkaipuu nostaa äkkiä päätään mutta viides olisi meille ehkä liikaa :whistle:
Joten yritän nauttia vaappuvasta ankka- fiiliksestä loppuun asti kaikkine vaivoineen ;)

Neljäskö, jolla ei ole kiire saada vauvaa syliin.. ainakaan vielä :D
35+5 :heart:
 
huomenta

vielä yhtenä kappaleena :) illalla sain kassinki pakattua et jos se lähtö nyt sit tulee tässä pianki ja nyt aamusta valkkasin vauvallekki kaikki kotiatuloa varten valmiiksi :) eli lähtövalmiina ollaan :) jos vielä pari pakollista asiaa sais tänään hoidettua sit voiski vaikka lähtee :)

höyhen ja HP 36+4 :heart:
 
Oi vitsit kuinka jännät paikat täällä alkaa jo monilla olemaan :)!!!!!!!
Kukahan saa korkata synnyttäneet-listan? jihuuu ;)

NewYorkille todella paljon voimahalauksia :hug: Toivottavasti kaikki kääntyy vielä parhain päin! Mun mummolta leikattiin vielä 85-vuotiaana rintasyöpä ja hyvin on parantunut ja tänä vuonna täyttää 90v :heart:

Adalmiinalla
oli hurjat hetket! HUI! Onneksi kaikki oli hyvin!

Nimet on päätettynä tytölle sekä pojalle ja varanimet jos hää ei näytäkkään nimeltänsä...:)

Päätin myöskin siirtää vaavinvaatteet turvakaukaloon - en tiedä miksiköhän oon ne pakannut sairaalakassiin. Sieltä ilmeisesti saa vaatteet vaaville käyttöön sairaalassaolon ajaksi? Omia sukkia, pipon ja tumppuja voisin ottaa kuitenkin mukaan ja kodilta tuoksuvan peiton :)

Kohta neuvolaan... jännittää kuten aina! Mutta masussa kyllä on niin paljon elämää ollut että ei pelkoa etteikö joku siellä onnellisena porskuttaisi :heart:
Lähinnä pelottaa tuo paino kun on nyt tullut noin 14 kg lisää(lähes noloa....bläääh) ja nyt tuntuu vielä tulleet turvousta siihen päälle! Huomasin eilen että mun silmät on jotenkin "turvonneen" näköiset ja sormissa sormukset puristaa...blääh!

Tänään eka perheneuvola (vasta!) - ei olla aikaisemmin päästy kun oli vastaava syyskuussa, nyt aloittaa marraskuun ryhmä. Mutta ne joilla on kokemusta niin kertokaahan että onko näin myöhään turhaa mennä? Tänään oli aiheena miehelle "kasvu isäksi" ja naiselle venyttelyjä ja pientä jumppaa...

Ja kuten joku kirjoittikin niin IHANAAAAAAAAAAAAAAA että olemme täällä emmekä facebookissa! Kiitos armaan mammakamut :)

Miimau&masuasukki 33+1
 
Normaalineuvola takana ja kaikki ok, alapainekkin oli alle 80 :) Mulla terkkari sanoi laskeutumisesta/kiinnittymisestä/vesienmenosta/ambulanssista kutakuinkin näin että vauva on kiinnittynyt kun se on täysin alhaalla lantiossa ja pää ei enää heilu ja tämä ei siis ole mitenkään pakollista uudelleen synnyttäjillä. Vauva on laskeutunut silloin kun pää on täysin lantiossa, mutta pääsee vielä heilumaan ja jos menee vedet ja vauva on täysin laskeutunut niin ei mitään hätää, ja jos mulla esim. menisi nyt vedet kun vauvan pää on menossa oikeaan suuntaan, mutta ei täydellisesti laskeutunut niin voin mennä sairaalaan omalla autolla, mutta makuuasennossa, jos vauvan pää olisi vinossa tai todella korkealla niin sitten pitäisi mennä ambulanssilla. Eli nyt kaivattaisiin vinkkejä miten saa vauvan laskeutumaan :)

Mustakin on tullut aina vaan raihnaisempi sitä mukaan mitä useampi raskaus on takana. Tosin nyt epäilen, että vähän retuperälle jäänyt peruskunto ja se ettei tuo meidän pieni ole kuin sen 1v ja 8kk (aika tarkkaan vuoden kun tein positiivisen testin) on tehneet tästä raskaudesta vähän haastellisemman mitä se olisi ollut jos olisin tullut vaikka nyt raskaaksi. Eli ei mulla kanssa oo mitään hirveitä haluja siihen neljänteen, oonkin sanonut, että kyllä nää on tässä, mutta pidätän oikeuden mielenmuutokseen jos haluan kymmenen vuoden päästä tehdä iltatähden, mutta epäilen suuresti :)

Muutama supistuskin tuli yöllä vessareissulla ja vatsakin toimi, mutta ei sen enempää, aamulla muutama suppari lisää, luulen kuitenkin, että sieltä vaan muistuteltiin että voidaan syntyä ihan koska vaan, kun miehen kanssa eilen puhuttiin saunossa siitä miten utopistiselta ajatukselta se tuntuu, että vauva ihan oikeasti joskus syntyy, vaikka tässä ollaan oltu siihen varautuneita kuitenkin kauan.

Hilipatuinen ja Silmukka rv 36+2
 
NewYork :hug: Toivottavasti isäsi sais vielä pitkään nauttia lapsenlapsistaan. Ootteko jo saanu selvää mistä syövästä on kyse?

Alkaa tosiaan olemaan jännät paikat sen suhteen kuka meistä eka ilmottaa vauvantulosta.

Mä en nyt osaa päättää et haluanko että vauva syntyy nopeesti tai että olis masussa vielä mahdollisimman pitkään. Välillä ajattelen et olis niin paljon helpompaa kun olis jo syntyny ja sit taas seuraavan hetkenä mietin millanen rumba täällä sitten on kun pitää aamutoimet ja aamupalat ja vauva hoitaa ja ovestakin pitää jossain vaiheessa päästä ulos, jne. |O

Huomenna on taas kokoultra ja periaatteessa synnytystapaarviokäynti. Verikokeissa munkin pitäis käydä ottamassa ne vastaaiheet kun mulla on sydän leikattu kun olin n. 1v ja sain sillon verensiirron. Esikon kanssa katottiin kahteen kertaan vastaaineet raskauden aikan, mut kuopuksen kanssa ketään ei kiinnostanut tää toinen koe mikä otetaan rv 36, eli en tiedä miten huomanna käy. Ajattelin pakata sairaalakassin ja kattoa vauvan vaatteet valmiiks ennen huomista kun en oikeen tiedä mitä se lääkäri taas huomenna on mieltä vauvan kasvusta.

Fantaihana 36+0 POKS, vieläköhän ehtii yhden vai kaks viikkoa täällä poksua?
 
Hilipatuinen aika lailla samanlaisia ajatuksia mullakin ja omasta jaksamisesta myös. Kuopus ehtii täyttää sen 1v7kk ennen kuin vauva syntyy, eli ei oo kyllä päässyt ihan normaalisti itse palautumaan raskauksien välissä. Optio neljänteen on meilläkin vielä olemassa, mutta näillä näkymin se jää kyllä käyttämättä ainakin seuraavaan viiteen vuoteen =)

höyhen mä oon kyllä vähän kateellinen sulle että jo noin hyvin asiat edenneet :ashamed: . Mäkin tahtoisin kerrankin jotain luonnollista edistymistä synnytyksen suhteen.

Navan puhistamisesta mullekin on opetettu että pelkkä puhdas vesi riittää jos ei haise tai eritä erityisemmin. Etusivun listaan kirjoitinkin nuo vaihtoehtoina..

Miimau sairaalasta saa vaatteet sekä vauvalle että itselle. Samoin on molemmille vaippoja ja vauvalle myös talkkia/rasvoja.

Itsellä olisi taas perjantaina äitipolikäynti. Tällä kertaa pääsen opetuspolille, eli parhaimmillaan siellä voi olla yli 5 lääkäriopiskelijaa. En tiedä tehdäänkö sisätutkimusta kun viime viikolla se tehtiin kahteen kertaan kaatumisen takia. No, joka tapauksessa vain yksi opiskelija (+tietty kunnon lääkäri) tutkii jos on tarvetta. Mies saikin jo eilen leikellä karvat siistiksi jos joutuu yleisön eteen :LOL:. Itse asiassa meillä tuo oli jo toinen kerta kun leikkeli mun alaosaston karvoja, ihan mielissään oli siitä :D

Tänään oli todennäköisesti viimeinen neuvolakerta. Periaatteessa senkin olisin voinut perua äitipolin takia, mutta olihan se kiva käydä vielä kerran siellä.
Rv 36+2
Pissa puhdas
RR 125/78
Paino +1kg viimeisen 4 viikon aikana (edelleen silti -5,5kg lähtöpainosta)
Sf-mitta 36cm (yläkäyrän yläpuolella huitelee menemään ja siltä alkanut tuntumaankin. Vauvan pää heiluu vielä korkealla)
Syke +140
Liikkeet ++
Tarjonta rt
Tästä eteenpäin neuvoloita/seurontoja onkin kerran viikossa. Todennäköisesti siis käyn ne vain taysin äitipolilla, eli neuvolantätiä näen vasta seuraavan kerran kun tulee kotiin katsomaan vauvaa. Korkeintaan ensi viikolle tulee yksi neuvolakäynti, eli loppu todellakin on käsillä =)

Pinnasängyn pehmusteet sain ostettua ja sängynkin petasin valmiiksi. Kuopus vain haluaisi kiivetä sänkyyn jatkuvasti, sitä saakin siis olla kieltämässä asiasta koko ajan :kieh:. Kävely on alkanut myös välillä muistuttamaan sitä kuuluisaa vaappumista, mutta näillä mennään.

Poppeliini ja tyttönen 36+2 :heart:
 
NewYork Todella kurjaa:( Paljon jaksamista vaikeaan tilanteeseen:hug:

höyhen toivottavasti lääkärin puheet käyvät toteen eikä käy niin kuin ystävälläni joille lääkäri sanoi samalla tavalla ja toinen synnytti laskettuna päivänä ja toisella meni kaksi viikkoa yli lasketun ajan ja synnytys käynnistettiin.

Ens yönä vois ensimmäinen "joulu"vauva nähdä päivänvalon:)Siltä hieman tuntuu:)

Hilipatuinen mulla laskeutui kolmas vauva vasta synnytyksessä kunnon rytinällä joten en kyllä valitettavasti osaa antaa vinkkejä:/Jospa joku muu osaisi:)
Täälläkin olo on raihnainen ja kyllä tuon 1v8kk tuittupään pukeminen,nostaminen ja kantaminen on varsinainen voimainkoitos.Yhdessäkään edellisessä raskaudessa en oo ollut näin raskaana kuin nyt ja tuntenut oloani tukalaksi,no onneks tässä ei oo enään hyvin pitkä aika kestettävänä ja nää neljä lasta saa kyllä riittää.

Navan puhdistamisesta täälläkin on sama ohje että vesijohtovesi riittää puhdistukseen.

Poppeliini sehän oiskin jos kaikki opiskelijat vuorollaan ronkkis kohdunsuuta niin varmasti lähtis synnytys hyvissä ajoin käyntiin:D Pitäis varmaan itsekkin pyytää miestä parturiksi kun itse ei oo enään moneen viikkoon nähnyt tuonne alas niin ei ois ihan kamala viidakko ;)

(.) Viime yönä otin tyynyn jalkajen väliin kun on on niin hellänä tuo alakerta kun yrittää kyljelleen mennä nukkumaan ja hyvin se auttoikin.
Yöllisen vessa reissun jälkeen ei uni tullut ja mietin jouluasioita ja kaikkea vauvaan liittyvää:)
Mies sanoi että voin hyvillä mielin vielä lähteä puolentoista viikon päästä yli 400km reissuun yksin jos tuntuu siltä (saa nähdä onko lääkäri samaa mieltä ens viikon neuvolassa:D )
Toisaalta kumma että uskaltaa mut yksin päästää vielä silloin lähtemään kun viikkoja on kuitenkin jo 36+4 ja kun oisin viikon siellä reissussa niin aika lähellä ois vauvan syntymä ellei sitten tää vauva oo ensimmäinen joka tulee ennen laskettua aikaa:)
Tilailin netistä lisää joulukoristeita ja suunnittelin että jos lähtis käymään huomenna ostamassa muutaman joululahjan:)
Mutta nyt täytyy mennä laittamaan tuolle uhmakkaalle välipalaa kun riehuu taas ihan mahdottomana ilman syytä... jospa sillä on verensokerit alhaalla...

metsätähti ja masukki 35+0
 

Yhteistyössä