***Joulukuun Pikkutontut SYYSKUUSSA***

Tänään oli Tampereella keskustorilla moron peräkonttikirppis. Paljoa ei sieltä löytynyt, mutta yhden ihanan haalarin (uusi) 4 eurolla löysin vauvalle. Oli kokoa 56. Vielä kun illalla kävin nameitin-liikkeessä ja huomasin että sama maksaa uutena 34,95€ (toki kuosi oli eri mutta muuten ihan sama, itseasiassa mun ostama on mielestäni nätimpi) :saint:


Mulla on eilen ja tänään vihlonut erittäin paljon jonnekin lonkan ja nivusten seuruun. Liikkuminen ollut ajoittain tosi vaikeeta. En muista että kenestäkään musuta olisi ollut vastaavaa :kieh:

Poppeliini ja tyttönen 28+6 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Susimieli
joululahja2011 suolatippoja käytetään avaamaan vauvan tukkoista nenää.Pienellä vauvalla saattaa vaikka maitotippa nenässä aiheuttaa tukkoisuutta ja sitä tukkoisuutta voi yrittää helpottaa laittamalla nenään keittosuolaliuostippoja:)
No se vuodon määrä on hyvin yksilöllistä mutta kyllä yleensä ainakin viikon verran vuoto on niin runsasta että ainakin yöksi kannattaa laittaa ihan kunnon iso ja imukykyinen side.Vuotohan saattaa kaikenkaikkiaan kestää jopa 10viikkoa.
Kaalinlehdet (jääkaappikylmät) lievittää maidonnoususta kivistäviä ja kuumottavia rintoja.
 
Täällä taas roikun vaikka koulutöitä pitäis huomiseks saada valmiiks. :stick:

Suolatipat vauvoilla on alussa aika tukkoset nenät, maitoakin menee nenään jonkun verran. Suolatipoilla saa tukkosta nenää avattua, kun ei normaaleja nenäsumutteita saa antaa. Meillä käytetään vielä 5v esikollekin, kun ne toimii niin hyvin.
Isot terveyssiteet Jälkivuoto voi olla todella runsasta ja kestää jopa 5-6 viikkoa. Ainakin mulla esikon kanssa oli runsasta. Eihän se kovin runsaana koko aikaa jatku mut alussa oli ihan pakko pitää kunnon isoja siteitä. Kuopuksen kanssa jälkivuoto oli huomattavasti niukempaa jo ennen kotiutumista mut kyllä mä sillonkin käytin yöllä isompia siteitä kaiken varalta.

Kaalilehdet Auttaa rintatulehdukseen ja varmaan siihen maidonnousun aiheuttamaan kipuun ja turvotukseen. Oliko niin että ne keitetään ja sit hakataan niin että ne menee vähän rikki ja sit ne laitetaan rintaliiveihin. Mulla ei rintatulehduksia ole ollu, eli joku muu varmaan joko vahvistaa tai korjaa mun tarinan.

Imetys Vois varmaan olla ihan hyvä idea et kuopuksella olis joku spesiaali lelu jolla saa leikkiä imetyksen ajan.

Vauva-lehti Niillä taitaa olla vähän erilaisia tarjouksia menossa, lehden sivuilla kun katoin niin oli joku kantoliina lahjana. Mulle soitettiin just perjantaina ja tarjottiin vauvalehti vuodeksi hintaan oliko 30 euroa (mulle tulee muita saman yhtiön lehtiä) ja kaupanpäälle saan jonkun kanvaskassin. Oon kuvitellu et näin kolmannen kanssa en enää jaksais lukea yhtään näitä vauvan hoito ja imetysjuttuja, mut sit kun lehden näkee kaupassa niin yleensä siinä on kuitenkin se yks juttu joka kiinnostaa sen verran että se tulee ostettua. Nyt ainakin tulee paljon halvemmaks kun otin ton tilauksen.

Nyt on ihan pakko alkaa miettimään noita koulutöitä kun kohta taas alkaa väsyttämään niin ettei pystyssä meinaa pysyä.

Fantaihana 28+4
 
Iltaa!
joululahja2011 Mä muistelen et käytin useamman viikon paksuja siteitä viime synnytyksen jälkeen. Eka viikko meni oikeen sellasilla paksuilla kauheilla räteillä, mitä muistelen lapsena äitini aina käyttäneen. Sitten siirryin pikkuhiljaa johonkin extra large yösiteisiin jne. mut musta tuntu ettei se vuoto loppunu ollenkaan. Siis ei se sit muutaman viikon jälkeen enää ollu kauheen runsasta, mut se oli vaan sellasta inhottavaa mikä mun mielestä haisi epämiellyttävälle. Luulinkin eka et mul ois ollu joku tulehdus, mut kuulemma oli ihan normaalia vuotoa.

tirppa Mulla on yks valittava kaveri facessa, mut hän kirjottelee niin harvoin ettei se oikeestaan haittaa. Mut aina on päivitykset tosiaan jotain tyyliin "elämä on pa..aa, mä en enää jaksa tätä". Mut siis enemmän mua ärsyttää yks kaveri joka tavallaan leuhkii joka ikisellä asialla millä vaan voi. Hän on aika yksinäinen ja hänellä on huono itse tunto ja vissiin yrittää jotenkin kohottaa sitä niillä statuksillaan, mut ärsyttää niin kun joka päivä hän on kuulemma tehny aina jotain niin mageeta ettei kukaan muu ikinä. Ja kuitenkin ne asiat on sellasia et ne on aika arkisia, mut kun hän ei sellasia oo ennen niin tehnyt niin nyt ne muka on sit niin upeita juttuja...siis tyyliin et aloitti jonkun harrastuksen, vaik zumban, niin hän on sit niin hyvä siinä ja ahkera kun jaksaa joka viikko käydä siä ja suosittelee meille muille laiskimuksille samaa...äh, mä en edes osaa selittää tätä järkevästi kun tää nyt ei kuulosta mitenkään pahalta, mut kun mä tiedän sen ihmisen ja voin sieluni silmin nähdä millä ilmeelläkin hän on statuksensa kirjottanut niin se vaan ÄRSYTTÄÄ! Ja ei siis oo ennen ärsyttäny niin, mut johtuuko sekin sit näistä raskaushormonijutuista et nyt ärsyttää vaan.

Viime yö oli taas kauhee. Ei saanu nukuttua rintakivuilta ja otin illalla lääkkeenkin...tosin se oli siis tuohon keuhkoputkentulehdukseen tarkotettu kipu/yskänlääke ja en tiä vaikuttiko se mut näin kauheita painajaisia. Kolme eri painajaista ja aina hereillä ollessani näin ihme näkyjä. Olin muka ihan varma et makkarissa seisoi joku hahmo ja olin kuulevinanikin ääniä. Samalla tiedostin et ne oli jotain harhoja ja esim. se hahmo oli vaan lamppu vaik olikin jotenkin niin todellinen. Ihan höntti olo oli!!
Toivotaan et ens yö parempi. Saikku ois meinaa nyt loppu ja aamulla pitäs kuuteen vääntäytyä töihin.

Muisku 28+0 poks
 
Vauva-lehden perustilauslahjat taitaa melkein aina olla vähän huonompia, mutta kun tilaa (muka) kaverille niin sitten saa niitä parempia lahjoja. Tuossa mun ylempänä olleessa linkissa on ollut jo useamman vuoden vaihtuvat hyvät lahjat. Nythän sinne oli tulleet ne reimatecin haalarit.

Kaalinlehtiä ei keitetä vaan laitetaan jääkaappikylminä + vähän rikottuina suoraan rintaliiveihin. Ensimmäistä kertaa näin tämän kun olin synnyttäneiden vuodeosastolla harjoittelussa vuonna.. öö.. 2004.

jälkivuoto tosiaan voi olla melko runsasta alkupäivinä. Paljon runsaampaa kuin tavalliset (runsaat) kuukautiset. Esikoisesta mulla jatkui tosi pitkään runsaana, mutta kuopuksen kohdalla hiipui onneksi nopeammin, vaikkakin ajallisesti taas kesti monta viikkoa (oisko ollut 5 ja ekasta 6+ viikkoa).

Imetys+kuopus muakin mietityttää aika lailla mitä teen, kun tällä hetkellä kukaan muu ei saisi olla äitin sylissä kuin hän. Heti tulee hirveä huuto ja yritetään repiä pois sylistä isosiskoa. Mikään spesiaalilelu ei taida vielä auttaa hänelle, kun ikää tällä hetkellä vasta vajaa 1v5kk, joten ei ihan järkipuhetta/lupauksia ymmärrä. Piirrettyjä voi hetken katsoa isosiskonsa kanssa, mutta ei ole vielä kiinnostunut oikein muusta kuin piirrettyjen musiikista. Ehkä pitää aloittaa totuttaminen piirrettyihin siis nyt :LOL:

Facebook kavereiden päivityksissä tällä hetkellä ärsyttää lähinnä yhden ihmisen parisuhdehehkutukset vaikka tiedän että heillä ei mene kovin hyvin.

Melko hyvin nukuttu yö takana. Illalla otin panadolia gramman ja yöllä pääsin jopa vessaan ilman tuskanhikeä. Liikkuminen siis nyt aamusta taas aika normaalia. Ei tainnut oikein kroppa kestää sitä että olin eilen reilu 4h kiertelemässä kaupungilla+ideaparkissa. Rauhallisemmin pitää kai siis alkaa ottamaan.

Poppeliini ja tyttönen 29+0
 
Heip kaikille!

Iloittaudutaanpa vihdoin joukkoon :) LA 19.12. tähtirata 25v, toinen, Tays, poikalupaus.

Esikoinen minulla täytti nyt syyskuussa vuoden. Tällä kertaa raskaus tuli yllätyksenä ja myönnettäköön pienoisena järkytyksenä.. Ehkä nyt vasta pikkuhiljaa alkaa tottumaan ajatukseen toisesta pienoisesta :) Kovasti kyllä jännittää mitä tuleman pitää, mutta eiköhän siitäkin selvitä.. Asennoitunut olen siihen, että alkutaival tulee varmasti olemaan rankka, mutta myöhemmin varmasti palkitsee rutkasti :) On kovasti seuraa toisistaan, suurinpiirtein samat leikit, kaverit ym ym.. niin myös edellinen on poika eli kaksi vilivilperiä olisi tiedossa:))

Mukavaa syssyä ja odotusta kaikille!

vilivilperit 27+0
 
Ai saakeli, kyllä alkoi facebookailu taas hienosti tänään :D Se sama kaveri oli ruikuttanu TAAS miten ei nukkunu viime yönä ja taas pitäs päivä jaksaa työpaskaa. Sama virsi joka ainut aamu, mä en ymmärrä miksei se jo oikeesti tee asialle jotai, pistäs penskat vaikka ukkosa kaa reissuun että sais nukkua eikä tarvis joka aamu käyvä kuudelta ennen töihin lähtöä tätä asiaa raportoimassa. En minäkää oo pariin vuoteen kunnon unia nukkunu ku ehkä kahtena yönä mut mitä järkee sitä on joka päivä valittaa kun ei se siitä miksikää muutu sillä. Mut joooo, voi olla että kohta avaudun kun ei kyseessä oo ees sellanen kaveri jota näkisin irl :D Onneks ei oikeessa elämässä oo näitä narisijoita ympärillä.

Jälkivuodosta oli puhe, mulla kesti sektion jälkeen 3-4vko siitä huolimatta että leikkauksen yhteydessähän se kohtu tyhjennetään kai aika tarkkaan. Ekat pari viikkoa vieläpä menin melkein pelkästään yösiteillä kun vuoto oli tosi runsasta. SAATOIN muutaman sairaalan sikapaksun ja ison siteenki vahingossa tuoda kotiin ja niitä käyttää :D

Vauva on painunut jotenkin tosi alas, tuntuu että kohta tulee jalat alapäästä läpi kun se potkii kovasti. Edelleen siis napottaa jalat alaspäin.

Mies lähtee tällä viikolla reissuun, on yli viikon pois kotoa. Saahan taas nähä miten pärjätään. Pientä katkeruuttahan on taas havaittavissa kun en itse pääse edes päiväksi täältä pois, saati että edes kotona saisin ottaa omaa aikaa ja tehdä omia juttuja. Vituttaa tuollainen täysi itsekkyys etenkin nyt kun oon raskaana ja tää kotiruljanssin pyöritys käy normaalia enemmän voimille. Vaan käypä kieltämään reissua niin sitä kiukuttelua kestää ja pitkään. Huoh.

Joo, erotuomaria kaivataan tuolla, palataan :)
 
Pakko tulla hehkuttamaan!
Kävin tänään jollain nikamannitkauttajalla (on pohjakoulutukseltaan fysioterapeutti ja käynyt sitten jotain lisäkoulutuksia) ja se teki ihmeitä selälle! Alun pyöriminen ja jalkojen nostelu ja kiertely oli aika inhottavaa ja pisti hiottamaan ihan törkeästi, mutta sitten kun se oikea liike löytyi, kipu lakkasi. Kokonaan. Nyt on vähän hellä, mutta se varsinainen kipu on poissa. Uskomatonta!
Tk:n fysioterapeutilta sain "Odottavan selkä"-esitteen, jossa oli jotain jumppaliikkeitä, mutta ne lähinnä teki pahemmaksi olon. Ristiluun pää oli virheasennossa (tai jotain sellaista...) ja nuljahti nyt oikein. Helposti kuulema menee taas virheasentoon ja täytyy välttää tiettyjä liikkeitä, mutta sain ohjeen siihen liikkeeseen mikä auttaa ja torstaina menen uudestaan.
Parin tunnin päästä neuvolaan, saa nähdä paljonko painoa on tullut lisää :whistle:
 
Moor ja tervetulleeks vaan uudet tätsyt joukkoon!! :)
Alkujärkytykset kaikille...
Mites teidän massukat on reagoinut rautalääkkeisiin?
Mun maha ilmeisesti sillä päinvastaisella tavalla : / Eilen tuli sellaiset krampit mahaan, et luulin synnytyksen käynnistyvän...Ihan järkkyä.. :(
Pikkunen on sentään liikkunut ja potkiskellu, et ilmeisesti ei hänellä ole mitään hätää..Säikähdyin vaan kovasti, ku tulit sellaset polttavat tunteet alavatsaan ja ristiselkään...

Kahlan ja kirppunen 26+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Jälkivuodosta Mulla sektion jälkeen kesti n. viikon. Ihan ku olis runsaat menkat vaan ollu ja sit n. viikon tuhrutteli :) Mut varmasti syynä just se että kohtu "kuivataan" siinä sektion yhteydessä.

Yöt hankalia täälläkin. Kovin on vaikee löytää asentoa ja tää masukaveri on tosi kova touhuamaan öisin <3 Päähän tuolla pikkusella on porautunut kovin alas ja painaa sieltä virtsarakkoa niin 3-4 kertaa yössä juoksuttaa pissalla :D Lantion alueen kipuilua myöskin ja ylösnouseminen hankalaa.

Torstaina olis sokerirasitus ja ens maanantain lääkärineuvola. Supistukset nyt vähän rauhottun, tosin heti jos jotain raskaampaa tekee niin jomotus, kiristys ja supistelu alkaa eli rauhakseen vaan oltava :)


Mukavaa viikkoa!

Astre ja vauveli 26+1
 
Tervetuloa uusille mukaan :flower:.

Kuulostaa hirveeltä, jos tuota jälkivuotoa on synnytyksen jälkeen useita viikkoja :O. Muutenkin kun inhoan kuukautisia, jotka kestää vain neljä päivää. Jessus sentään. No onneksi osaa nyt sitten varautua.

Eilen kävin katsomassa siskon viikon ikäistä tyttöä =). Nukkui koko ajan, mitä sielä olin. Harmi, olisi ollut mukava pitää toista sylissä :(.

Tänään oli taas ultra. Miehellä meinasi palaa käämit, kun jouduttiin odottamaan lääkäriä yli tunnin. Molemmat lääkärit kun olivat salissa. Pikkuisella kaikki hyvin ja painoarvio oli vähän reilu kilo. Seuraava käynti on sitten jo parin viikon päästä. Tuli pikkuisen yllätyksenä, kun ilmoittivat, että tästä lähin tuo seuranta on sitten kahden viikon välein :O. Juuri olin totuttautunut ajatukseen, että sairaalassa pitää käydä kerran kuussa. Ja sitten vielä kun tuo neuvolassakin käynti ilmeisesti tihenee siihen kahteen viikkoon.

Lapitar ja kaveri 28+5
 
:wave:

Heippa pitkästä aikaa! Kyllä täällä ihan hengissä ollaan, väsyttää vaan jo aika lailla ja illat menee melkein lepäillessä. Rapiat 4 viikkoa töitä enää jäljellä! Josko sitten taas jaksais kotonakin jotain tehdä. Huushollikin on kuin sikolätti, en edes muista koska olisin viimeksi siivonnut :ashamed:

Mulla on aina ollut tää 25 viikkoa jonkinlainen rajapyykki, jonka jälkeen kaikki krempat alkaa. Supistelee ja paineen tunnetta on tuonne alas. Ei kipeesti sentään supista. Ja tänään alkanut tuo oikea lonkka vaivaamaan. Etten vaan sais taas iskiasta vaivoikseni.

No, jaksan kyllä vielä töissä hyvin. Neuvolassa olin perjantaina ja siellä kaikki ok. Sokerirasituskin on nyt sitten ohi ja läpäisty =) Itse asiassa tosi hyvät arvot, vaikka hiukan pelkäsinkin että näinköhän sitä jäädään kiinni, kun on arvot huonontuneet aina edellisestä raskaudesta. Viimeksi mentiin jo rimaa hipoen läpi. No, nyt kuitenkin oli oikein hyvät lukemat. Liekö auttoi sitten se, että laihdutin noin 7 kiloa ennenkuin aloin odottaa. Painoa on tullut alusta sellaset 7 kiloa nyt eli samoissa ollaan kuin ennen laihista.

Mulla on molemmista jälkivuoto kestänyt noin 4-5 viikkoa. Kuopuksen synnytyksen jälkeen sain kohtutulehduksenkin, joka hiukan vielä pidensi vuotoa. Kyllä ihan kunnon siteet tarvii taas varata kaappiin, kun eihän tuo mies osaa oikeanlaisia ostaa. Esikosta laitoin miehen side-kaupoille ja toi jotain pikkuhousunsuojia ;)

Imetystyynyä tai vaipparoskista ei ole kumpaakaan ollut enkä ole tarvinnut. Ja käsittääkseni ne vaipparoskiksen muovipussit maksaa melko lailla, joita siihen joutuu vaihtamaan. Ja mun ekologinen omatuntoni ei antaisi myöden sulloa kk-vaippaa vielä tiukkaan muoviin. Nehän ei maadu ikinä. Joskus jos vanhempana lapselle on tullut oikein pahanhajuinen kakka niin laitan sen leipäpussiin ja sidon kiinni. Ei tule hajut ulos. Eikä tosiaan pikkuvauvan vaipat niin kovasti haise, että joutuisi joka vaipanvaihdon jälkeen viemään ulos. Mulla on kannellinen roskis vessassa kestovaippoja varten ja ihan tavallinen kanneton kertiksille.

Ostin sitten kuitenkin äitiysavustuksella meille uuden turvakaukalon, vaikkei pitänyt. Brio Primo telakalla tuli meille. Nyt sitten vaan toivotaan että mahtuvat autoon, kun siellä jo kaksi muutakin istuinta on. En ole vielä uskaltanut kokeilla.

Synnytystarinoitakin täällä on ollut. Niitä on aina kiva lukea. Mullahan on molemmat käynnistetty. Esikko ei meinannut lähteä millään tulemaan vaan sain 3 käynnistystabua ennenkuin lähti. Ja pitkä synnytyshän se oli. Ponnistusvaihekin 2,5 tuntia. Lopulta suostuivat auttamaan imukupilla. Kasvotarjonnassahan vauva oli ja sanottii ettei ensisynnyttäjä omin avuin olisikaan ulos saanut. Annettiin vaan ponnistaa kun vauva voi hyvin eikä sydänäänet laskeneet. Hiukan huono maku jäi koko hommasta. Kuopus sitten käynnistettiin yliaikaisuuden vuoksi myöskin, mutta sepä lähti ekalla pillerilla ja rajusti lähtikin. Klo 10 sain tabun, siitä puolen tunnin päästä alkoi supistukset ja klo 14.45 oli tyttö maailmassa. Kahdella ponnistuksella tuli. Eli aivan erilainen kokemus kuin eka. Jos nyt sais toivoa niin jotain ehkä siihen väliin. Epiduraalin sain molemmissa ja ekassa oli aivan ihana, mutta tokassa ei ehtinyt oikein vaikuttaa kun se annettiin kai liian myöhään.

Ei sun Lapitar todennäköisesti tarvitse molemmissa paikoissa juosta. Yleensä polikäynnit korvaa neuvolakäyntejä.

Sellaista tänne,
Niisku + Veikka 26+5
 
Viimeksi muokattu:
Esikosta laitoin miehen side-kaupoille ja toi jotain pikkuhousunsuojia ;)
Vitsi mä repesin tuolle kommetille, niin miesmäistä :LOL:

Lapitar minkäs takia kävitkään äitipolilla säännöllisesti kontrolleissa? Mä ainakin olen sopinut neuvolan terkan kanssa ettei tarvitse käydä niin tiheästi neuvolassa kun ä-polilla tulee ravattua kuitenkin loppuraskaus. Samat asiathan niissä katotaan ja ä-polilla tietenkin tarkemmin kun ultrataankin. Mulle terkka onkin jo aiemmin sanonut ettei myöskään tavallisia lääkärineuvoloita tarvitse pitää kun ä-polilla lääkäri kuitenkin tutkii ja vielä useammin.

Kahlan mulla meni obsidanista vatsa ihan sekaisin, välillä oli melkein ripulia ja sitten taas tosi kovalla = sekaisin. Nyt otan nestemäistä Iron Vital F-juomaa ja se tuntuu olevan ok vatsalle.

Ei olisi pitänyt iloita aamusta. Ei noi nivuset/lonkat (varsinkin vasen) tykkää yhtään liikkeellä olosta :kieh:

Poppeliini ja tyttönen 29+0
 
Kahlan Täällä myöskin Obsidanista mennyt vatsa tosi sekaisin. En enää ole uskaltanut ottaa sitä mutta ajattelin vaihtaa tuohon Iron Vital F-juomaan jota Poppeliinikin suositteli.

Tervetuloa uusille :)!

Vauvalehdestä ja tilaajalahjoista Me tosiaan tehtiin äidin kanssa niin että hän tilasin lehden mulle ja sain sitten ystävänlahjana valita yhden aika monista hienoista vaihtoehdoista. Itse valitsin Philipsin Itkuhälyttimen. Ja oli siellä vaikka mitä, Block-lamppu, rattaat, turvaistuin, tuttipullonlämmitin jne... Vauva-lehden nettisivuilta löydettiin tämä ystävätilausjuttu.

Täällä vaivaa myöskin paineen tunne ja "sukkapuikkovihlaisut" sekä yölliset valvomiset. Töihin meno tuntuu aina aika tuskalta joten odottelen jo kovastikkin äippälomaa! Tällä hetkellä tuntuu taas tuolla palleassa ja rintoejn alla kamalan tukkoiselta ja närästää - ehkäpä siellä nyt pöngitäänkin ylös päin?!
Mulla on kestänyt flunssa nyt jo kolmatta viikkoa ja jouduin tänään jäämään saikulle kotiin vaikka jo viikon olin töissä(sitä ennen 4pvää saikulla). Rupesin tässä miettimään et toivottavasti ei oo mennyt poskionteloihin tai keuhkoputkeen tää tauti... Muta pakko se nt koittaa sairastaa pois! oon vaan niin järkyttävän tunnollinen ja jollakin tavoin aika työnarkomaanikin että tuntuu aivan hirveältä olla taas pois töistä vaikka en oo joutunut tähän asti tän raskaudenkaan takia olemaan päivääkään saikulla ja nytkin oon kipeä joten enhän sille voi kerta kaikkiaan mitään. on se ihmismieli vaan kummallinen! Yritän koko ajan ajatella mieheni sanoja että"sun tärkein tehtävä tällä hetkellä on kasvattaa uutta elämää masussasi, älä huoli töistä siis" :heart:

Ruoka-annokset
ovat mullakin pienentyneet kovasti kun tuntuu ettei kerta kaikkiin mahdu enempää vaikka tuntuu että syön kuin hiiri MUTTA sitten pitääkin tosiaan syödä aika usein ;)

Mä tosiaan oon aikaisemminki kirjoitellut että mua korpeaa ihmeellisen paljon kaikki tympeät ja itsekkäät ihmiset ja turhanpäiväiset valitukset myöskin. ja eilen loukkaannuin koko sydämeni pojasta kun mun yksi parhaista ystävistä ei vaivautunut laittaa maan mulle edes tekstiviestillä syntymäpäiväonnittelua, saati soittamaan. Facebookiin laittoi vain onnittelut satojen muiden joukkoon. Eihän toi oikeesti oo mitään muuta kuin nykyaikaa mutta silti otin niiiiiin itseeni... heh,on tämä mielenkiintoista tämä elo tän hormooniryöpyn kanssa ;)
 
Kahlan minulla myös tuli melkosia mahakramppeja ja aivan sika kipeä maha oli, ku söin obsidaneja. Mahan toimintaan ei mitenkään vaikuttanu, ihan normaalisti toimi. Vaihoinkin maltoferiin. Se on ollu hyvä mulle. `Huono puoli siinä on se, kun ne otetaan tippoina ja tippoja pitää ottaa sen 40 tippaa päivässä, kerralla tai osiin jaettuna. Mie otan sen aina kerralla, mut ku meinaa, ettei laskuissa pysy ollenkaan niiden tippojen kanssa. Mut maha on ihan teräskunnossa eikä tarvi kestää niitä kramppeja eikä tuskallista mahakipua. Voin suositella kyllä miinuspuolista huolimatta. Toivottavasti löydät itselle sopivan rautalääkkeen.

Keskiviikkona pitäs sitten pyörähtää LKS äippäpolilla, saa nähdä kuin se vauveli on kasvant siel. :)
simuli ja huomenna poksahtaa 28!
 
Kiitoksia vastauksista!! Soitin tänään sitten neuvolaankin..Kun päivällä syötyäni alkoi taas maha vaivata.. :( Neuvolatäti sanoi, että lopeta heti se lääke..Hän ei ole kuulemma koskaan kuullut, että tulee noin kovat oireet.. : / Mä ja mun massuni...;)
Ja uskallan sen hetkeksi lopettaakkin, kun ne arvot eivät nyt niiiiin alhaiset olleet...Täytynee mennä kuikuilemaan sitä nestemäistä rautaa :)
Mites paljon tuota Iron vitalia täytyy päivässä ottaa?
 
Kokeilin rautavalmisteista Obsidania, mutta ei sopinut mulle ollenkaan ja mulla on sentään teräsvatsa, joka ei vähästä hetkahda. Kahden Obsidanin jälkeen ei tarvinnutkaan vessassa viikkoon vierailla.. Vaihdoin Floradixiin, entinen Kräuterblutsaft eikä vaivannut enää mikään.
Aloitin rautalisän kun kesällä oman terkkarin sijainen sai arvoksi 109. Seuraavalla kerralla se olikin 138, mutta tuskin Floradixin ansiosta kun sitä otin vain yhden pullollisen. Mun sairaanhoitajakaverin valistunut veikkaus oli, että sijainen on ottanut verikokeen jotenkin väärin. Ja tätä teoriaa tukee kesäkuinen käynti sisätautilääkärillä, joka nimenomaan sanoi, että mulla on niin hyvä kokonaisrauta-arvo, että mun ei ainakaan tartte lisävalmistetta ottaa.

Sisätautilääkäristä tulikin mieleen, että onko täällä muita, jotka joutuu pistämään Klexanea tai Fragminia?

Facebookissa saa piilotettua rasittavien tyyppien statukset ja postaukset poistamatta kuitenkaan kavereista.
 
Sokerirasituksen tulokset sain eli paasto oli tippunut lopullisessa mittauksessa 4.6. Ei ookaan koskaa ollut noin hyvä. Ja 1h arvo oli 7.0 ja 2h arvo 6.2. Ihan hyvin siis.

Mulla oli jälkivuotoa suunnilleen pari vkoa. Ekan viikon oli paikat aika kipeinö,kun leikeltiin lihoja.

Äippärahapäätös oli tullut. Jee!!

Yöllä jos ei muista käydä vessassa niin on hiukka kipeät paikat. Hyvä kun sen jälkeen pääsee enää vessaan. :( Sukkapuikkovihlaisuja täälläkin riesana. Saa nähdä kui kauan tässä töissä ollaan. Vielä olisi 6vkoa.
 
Rautalääkkeet ei sopinu minunkaan mahalle, meni maha ihan kovaks. Ai että koski, moneen päivään ei sitten tullut mitään ulos, ja sitku tuli niin ai se kipu!! Lopetin rautalääkkeen siihen paikkaan, nyt on taas helppoa ja jotenkin se pahin väsymyskin on helpottanut:) uutena vaivana täällä ihan järkky selkä särky, ei tarvitse kun vähän jotakin touhuta niin johan olen sängynpohjalla lopppu päivän. Tänään melkein itkua väänsin töissä kun teki niin kipeetä liikkuminen, säteilee alaselästä peppuun ja siitä jalkaan, tuntuu ettei saa jalkaa liikutettua. Huomenna soitan lääkärii, jos sieltä saisi jotakin apua ja vahvempia särkylääkkeitä reseptillä.

Facebookista löytyy kyllä ärsyttäviä valittajia, itse en tykkää tilaani päivitellä ja jaksaa asioitani tutuille ja tuntemattomille. Toiset taas tykkäää tehdä niin. Ihan livenä eniten mua ärsyttää "parhaan" ystäväni käytös, olen koko raskauden ajan välttänyt hänelle puhumasta mitään vauva juttuja koska huomasin jo alussa ettei häntä kiinnosta. Eilen hän sitten sanoi ihan suoraan kun kehui minne on lähdössä vetämään bisseä, että kohta sinusta tulee sellainen joka vaan puhuu lapsista eikä osaa tehdä muuta. Että häntä ei ainakaan kiinnosta kuunnella. Hmm oke, totesin vaan että ymmärrän ettei lapsettomia kiinnosta kuunnella pissakakka juttuja, ja mietin vaan mielessäni että kyllä parasta ystävää luulisi edes vähän kiinnostavan. Hän ei siis edelleen ole kertaakaan kysynyt tämän raskauden aikana minulta kuinka voin, kertoo vaan omista illan vietoistaan. Onneksi on tullut muita ihania ihmisiä kenen kanssa saa jakaa kaiken:) Olipas taas kerran tilitys.

Ensiviikolla olisi sitten sokrurasitus edessä, HYI. ja sitä seuraavalla viikolla lääkärineuvola joka ei sekään kuulu lempi asioihini. Ja se puntarille menoo.. pelottaa jo nyt :D

Joulumamma ja vauva 25+3<33 niin se on tääläkin 30 viikkoa lähempänä kun 20 ;)
 
Hyvää uutta viikkoa kaikille!

Me oltiin viikonloppu reissussa niin nyt vasta pääsen päivittelemään.

Nyt on vauvalla kaksi hoitopöytää (makkarissa ja kylppärissä omansa), pyyhkeitä pyllynpesuun, harsoja, lakanoita, pinnasuojus sänkyyn, ihana naulakko makkarin seinälle, sekä seinähylly joka tulee kans makuuhuoneeseen sängyn ja hoitopöydän lähelle. Enää puuttuu iso tyyny imetystä ajatellen, suolatippoja jne pientä. Siteitäkin pitää itselle varata ja imetysliivejä miettiä, en kyllä ehkä uskalla ostaa etukäteen..
Sen sijaan tissit on nyt kuukauden aikana hieman turvonneet ja liivit alkaa ahistaa, jotkut isommat pitäisi kai ostaa.. Suonetkin tulleet kivasti näkyviin rinnoissa ja rintakehällä.

Meillä on vähän flunssaa liikkellä, ukko on enemmän kipeänä, itsellä on toistaiseksi vain vetämätön olo, toivotaan että säästyisin kunnon flunssalta. Korvaa särkee hieman mutta katsotaan menisikö se ohi.

Vauva on viikonlopun ja tänään viihtynyt tuolla aika alhaalla masussa, ja se ei tunnu kyllä pelkästään kivalta, jytistää aika tavalla tonne kohdun suulle. Hieman sellainen epämukava olo vatsassa siis. Sopisi poikasen kääntyä vaikkapa siihen raivotarjontaan..
Harkkasuppareita on pari kertaa päivässä, kivuttomia onneksi :)

Viikonloppuna poksui taas viikot!

Susimieli ja Pieni 28+1
 
Poppeliini, olen "tarkkailussa" tuon raskausajandiabeteksen takia. Kyllä ajattelin seuraavalla neuvolakäynnillä kysyä, miten näiden käyntien kanssa tehdään. Tuntuu typerältä, että pitäisi juosta kahdessa paikassa kahden viikon välein seuraamassa tilannetta. Varsinkin kun ne käynnit sattuisi vielä näiltä näkymin samalle viikolle. Nytkin on 3.10 ultra ja 4.10 neuvola.

Lapitar ja kaveri 28+6 (huomenna jälleen poksuu =))
 

Yhteistyössä