***Joulukuun Pikkutontut SYYSKUUSSA***

Moikka moi!

Tuota "räpellystä" on täälläkin tuntunut aika ajoin. En ole pahemmin pohtinut, mutta hauskaa saada selitys asiaan! :LOL:

Närästyksestä olen taas oppinut lisää... Täällä nimittäin tuntuu, että poju viihtyy mieluumminkin tässä masun yläosastossa. Pää, peppu, tahi jalat on vuorotellen melkein kurkussa, jolloin närästää tooooosi pahasti! Noita kuvailemianne paineen tunteita ei juuri alaosastossa tunnukaan, vaan se paine on täällä siis palleassa! Tiedä sitten kumpi on pahempi? Muut valuttelette vauvojanne ylöspäin, niin minä painan kaveria välillä kaksin käsin tuosta mahan päältä vähän laskeutumaan... :O Tuntuu auttavan paremmin kuin mikään lääke...

Muutenkin on ollut nyt muutamia päiviä todella vilkasta tuolla vatsassa! Hirveetä möykkää melkein koko ajan. Ei aiemmin esimerkiksi kävellessä ole juurikaan liikuttu, vaan silloin juuri uinutaan, mutta nyt ei. Aamujen työmatkat saattaa masu pomppia ihan valtoimenaan. Lauantaina oltiin kaverin häissä ja koko illan kauhee möngerrys. Yöt ollaan kuitenkin onneksi suunnilleen nukuttu ja ostettiin pienelle jo soittorasia, jolla soittelen tuutulaulua vatsalla iltaisin, jotta pieni ymmärtäisi, että on nukkumaanmenoaika! :D

Petipuuhat on meillä muutenkin keskittyneet töiden ja kaiken muun kiireen takia lähinnä viikonloppuihin. Kiireettömät lauantai- ja sunnuntaiaamut on olleet meidän lempiaikoja viettää kahden kesken "vällyjen välissä". Hiukan on välillä halut olleet hakusessa (valasolon vuoksi) ja viikonloppuinakin ollut aamupäivämenoja, joten ehkäpä vähän vähemmän on harrasteltu... Mutta nyt! Villiinnyttiin pitkästä aikaa ja oikein kivaa oli molemmilla... ;) Tuntuu siis, että halumäärä on ainakin mulla vaihdellut raskauden eri vaiheissa...

Vihdoin muuten Ikeasta saatiin kolmannella käynnillä lipastoon kaikki oikeat osat, joten vaavin tavarat alkaa olla hyvässä järjestyksessä. Mies oli kyllä saanut valituksella vähän jotain kilometrikorvauksiakin, kun tosiaan ei mennyt ihan oppikirjan mukaan tämä asia. Hyvä siis näin. Pinnasänkykin on tuotu jo alakertaan, mutta odotellaan varmaan hetki vielä ennen sen kasaamista. Katsotaan koska alan asiassa painostamaan... :whistle:

Tänään olisikin vuorossa neuvolan synnytysvalmennusta iltapäivällä ja huomenna aamulla sitten neuvola. Harmi, kun mies on tosiaan työmatkalla, eikä pääse mukaan! :|

SariP ja Poju 30+3
 
Viimeksi muokattu:
Huomenia vaan kaikille!

Viikot hyppäsivät uudelle kymmenelle täälläkin, nyt on 30 lasissa! Huomenna on myös lääkärineuvola, hieman jännittää, sillä aion todellakin mennä koko vaiva-arsenaalin kanssa sinne ja haluta sairaslomaa loppuajaksi. Lisäksi haluaisin jutella nopeasta synnytyksestä ja mitä neuvoja sieltä löytyisi asian suhteen (eikä vain "kyllä se luonto hoitaa" tyyliin, kun ei jakseta tai kyetä oikeisiin ohjeisiin)

Eli kai mä jännitän, että onko lääkäristä persoonana mulle mitään hyötyä. Itse vaavi voi ihan hyvin, kasvaa ja potkii, joten sillä puolen ei ole oikeastaan mitään erikoisia odotuksia.

Ihana ajatella että parin päivän päästä saisin keskittyä vihdoin tähän raskauteen, venytellä ja kuulostella oloa ja tehdä omaan tahtiin kotiasiat ja lastenhoidot. Mä en jaksa enää nykyään yhtään mitään töiden jälkeen, ja jos teen kotihommat hammasta purren, valvon yöt kipeänä sängyssä. (Kyllä musta ei taida tullakaan 12 lapsen äitiä koskaan:LOL::D;))

Jennynny + neljäs 30+1
 
Tarjonta. Täällä pikkuinen on edelleen viistoperätilassa, pysytellyt samassa asennossa jo monta viikkoa. Ei siis kääntyile mihinkään muuta kuin korkeintaan vähän kylkeä vaihtaa. Potkut tuntuu inhottavasti alakertaan ja toisinaan puskee päällä kylkeen. Käsien liikkeetkin tuntuu, mutta potkut on paljon terävämpiä. Toivon jo kovasti että kääntyisi pian toisin päin.

Suonikohjuista. Niitä on tullut alapäähän ja on kyllä kipeitä. Kuvittelin jotenkin, että niitä vois tulla häpyhuuliin, mutta niitä on ihan tuolla emättimen sisällä ja virtsaputken ympärillä!! Siksi ei meillä petipuuhia juuri harrasteta kun emättimestä törröttää tuollainen peukalon paksuinen möykky. Mitenköhän noi kohjut mahtaa synnytyksessä käyttäytyä?

Raskausajan vaivoja alkaa olla. Toinen lonkka on kipeä niin, että kävely alkaa olla vaikeaa. Närästystä ei onneksi ole kun syön närästyslääkettä muutenkin säännöllisesti. Tyyny on nukkuessa ajoittain käytössä. Pissalla pitää käydä kerran tai kaksi yössä.

Äitiysavustuksen suhteen päädyttiin lopulta pakkaukseen ja se tulikin nopeasti postissa. Vaatteet tuli viikonloppuna pestyä. Kirpparillakin on tullut nyt kierreltyä ja vähän tytön vaatteita hankittua.

Esikoinen nukkuu vielä pinnasängyssä. Odotellaan josko oppisi siihen mennessä tulemaan sängystä alas jalat edelle kun vauva tarvitsee pinnasängyn joskus helmikuussa, että ei tarvitsisi toista pinnistä hankkia. Vielä tuo esikoinen on ihan holtiton ja tulee sohvaltakin pää edellä alas jos ei komenna ja vahdi. Ja aikamoinen sylivauva on vielä. Saa nähdä kuinka mustasukkainen on sitten vauvasta. Vielä ei tajua etta sellainen on meille tulossa. Rummuttelee vaan isoa mahaani kylläkin mielellään.

Keskiviikkona olisi lääkärineuvola. Saa nähdä kirjoittaako jo sairauslomaa. Vaivoja alkaa olla sen verran että töissä jaksaminen on niin ja näin.

Lumine 26+3
 
Heips kaikille,

täälläkin "räpelletään".. :) Varsinkin istuessa tuntee alavatsalla sellasta ihme, tosiaan, räpellystä. Hauskaa..

Tänään oli neuvola ja sain huomiselle sit ajan lääkärineuvolaan selkävaivojen takia. Toivottavasti sairaslomaa heltiää edes vähän, jotta jaksan sitten ne kriittiset kaks viikkoa ennen äitiysloman alkua, koska sillon tulee olemaan KIIRE töiden kans, kun laitetaan projekti pakettiin. Verenpaineet oli neuvolassa yllättäen ok (122/75) vaikka viikonloppuna porukoilla mitatessa 99/65. Hb 120, vauvan sykkeet 150-160. Nyt sain myös sen esitietolomakkeen sairaalaa varten, kuulemma seuraavassa neuvolassa sitten keskustellaan lomakkeessa olevista asioista.. Vähän välillä tulee neuvolassa ärsytys kun hoitaja kyselee tästä meidän tilanteesta ja mun yksin jaksamisesta (siis, mies on talvet Ruotsissa pelihommissa, nähdään aina kun ehditään lentelemään jommin kummin päin). Nyt ei olla nähty kuukauteen ja toki on kova ikävä toista, niin sit kun alkaa tää kyseleminen niin tuntuu aina, että purskahdan itkuun.. Mä kyllä pärjään ja arki sujuu aivan mainiosti, ikävä on vaan kova. Ei aina haluttas puhua asiasta. Niin ja vauva oli edelleen pää alaspäin, tuntuu kuulemma aivan selvästi.. Kiva tietää, kun itse ei oikein osaa vielä kunnolla tunnustella.

Jaksamisia kaikille raihnaisille ja muutenkin kaikille aurinkoista syyspäivää..

-MiMa ja Bebé 29+5
 
heippa taas!
täällä on painittu närästyksen ja supisteluiden kanssa. Ompahan oppinut rauhalliseksi :) noista synnytyksistä tuli mieleen että omalla kohdalla äiti joutu imukuppisynnytykseen. Oli napanuora 3kertaa kaulan ympärillä ja kuulemma näytti teurastomalta se sali.. nice! :confused:
esikoisen synnytys mulla kesti n.48h :D oli kuulemma pitkä ensisynnyttäjän synnytys... Ihan kun en itse olis sitä huomannut!!!!! :headwall: joka tapauksessa..toive olisi että tää seuraava tulis pikkasen nopeammin muttei syöksymällä

ensi viikolla lääkärineuvola! :)
 
Täällä kiireinen viikko edessä, sain tänään ajan ylävatsan ultraan huomiselle aamulle, keskiviikkona kardiologian poliklinikalle aika, ultraavat sydämen ja katsovat missä kunnossa sydänlihakset että saanko alakautta synnyttää tämän neljännen (oma toive se olisi ehdottomasti) ja torstaina synnärillä ultra jossa seurataan mun ja vauvan vointia jne..

Täytyy sanoa että petyn jos sydänpuoli hälyttää enkä saakaan alakautta synnyttää tätä vauvaa niin kuin olen 3 onnistuneesti saanut ulos. Toisaalta miksi riskeerata mun henkeä ja sydäntä jos oikeasti se ei ole synnytys kunnossa. Paljon kaikenlaisia mietteitä pyörii päässä, mutta aika näyttää..
Pääasia kai lopputulos: terve ajallaan syntynyt vauva :heart:

pikkuinen 29+3
 
Moiks!

Täällä käyty tänään neuvolassa ja nyt sitten käynnit alkavatkin olemaan kahden viikon välein.Tosi nopeesti kyllä aika mennyt,kun nyt jo käynnitkin tihenevät.

Kaikki oli ok,sf-mitta 28,joka kulkee keskikäyrällä.Oli pakko katsoa ja verrata esikoisen odotukseen,oli jännä huomata,että nyt on pienempi vatsa näillä viikoilla kuin esikosta.Vaikka toisaalta tuntuu,että olisi paljonkin suurempi.Mutta esikon sf meni koko ajan yläkäyrän yläpuolella,nyt tämä menee keskikäyrää.Noh,ihan hyvä vaan,jos tulee hivenen pienempi vauva.

Aamun sokeriarvot ovat nyt olleet pari viikkoa yli sallitun ja sen otin siis neuvolassa puheeksi.Sain lähetteen synnytyssairaalaan,josta minuun otetaan yhteyttä.Siellä siis aletaan seuraamaan minun tilannetta tarkemmin.Ainut mikä tuossa hommassa vähän tökkii on se,että synnytyssairaalaan on matkaa 90km ja jos kovin monesti joudun siellä loppuajan kulkemaan,niin ei hyvä juttu ollenkaan.Mutta se nyt selviää sitten,kunhan ensin ottavat sieltä yhteyttä.

Täällä myöskin yksi,jonka vointi on erinomainen.Minäkin ihan ihmeissäni,kun niin monet joutuvat "kärsimään" ties mistä vaivoista.On minullakin muutaman kerran ollut jotain pientä kolotusta ja pari kertaa närästänyt,mutta ei muuta.Täytyy nauttia näistä päivistä,voi ne huonot ajat koittaa vielä tännekin.Yötkin saan nukuttua hyvin ja voisin nukkua päivätkin,jos olisi vaan mahdollisuus.Hb olikin neuvolassa edelleen hyvä,122 ja ei siis edelleenkään tarvetta lisäraudalle.Olenkin ihan ihmeissäni,kun ei ole tarvinnut vielä rautaa alkaa popsimaan.Hyvä vaan jos mahdollisimman pitkälle pääsen ilman sitä.

Mutta juups,ei kai täs nyt muuta.Kovin omanapaiseksi tää teksti nyt tälläkertaa jäi :ashamed:


adalmiina ja sitso 30+5
 
Heipä hei!

Lääkärineuvola takana ja kaikki ok. Kohdunsuu siisti ja kiinteä, samat 3 cm jäljellä kuin alussa. Hemppa oli noussut 128. Sf-mitta 25 cm. Huvikseni katsoin tuossa, kun joku muukin oli katsonut, edellisten raskauksien mittoja samoilla viikoilla. Ekan kans on menty keskikäyrällä, tokan kans yläkäyrällä ja nyt ollaan keskikäyrän alapuolella.

Tänään sain vihdoin laitettua kelalle äitiyspäivärahahakemuksen! Hyvä minä! Ja töissäkin tuli pitkästä aikaa oltua, ja hyvin jaksoin ja oli oikein mukavaa. Huomenna iltavuoroon meno, se ei mulla kovin innosta...


simuli 28+6
 
Täälläkin käyty tänään neuvolalääkäris :) Kaikki suht ok, hb oli lasken alun 147 ja oli nyt 123 rautaa muutamana päivänä viikos sain ohjeeksi syödä.
Painoa +600g/vko ja se nyt selittyy luonnollisesti sillä kun ei suppareitten takii oo paljon liikkun.
Kohdunsuulla ei muutoksia äippäpolikäynneiltä eli kohdunkaula vähän lyhentynyt ja kohdunsuu pehmennyt/ sormelle kevyesti auki.

MUOKS! niin ja sf oli 24cm, menee tasan keskikäyrällä ja oli esikoisesta rv27+5 käynnillä saman verran.

Muuten vointi suht ok, närästystä ja liitoskipuja mut ei mitään ihan hirveitä :)

Täällä myös kaveri majailee alhaalla rt ja sitä naputusta/täristämistä tuntuu :D Ihan niin kun joku kuvaili että kun kala pyristelisi jäätyään koukkuun :D Sykkeitä saatiin metsästää kun karkasi pois koko ajan, onneksi potki ja möyrysi niin kovin etten pelästynyt <3

Astre ja vauveli 27+1
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Maanantai alkoikin työuutisilla, tuli sijaisuus samaan päiväkotiin jossa olen ennenkin ollut, töitä on ainakin täksi viikoksi, mahdollisesti ens viikolle myös. Väsyttää varmasti työrupeaman jälkeen, mutta toisaalta olen töissä mielelläni. Äippäloma alkaa 4.11 joten hetken ehtisin vielä töissä olla.. Paljon pidempään en varmaan kyllä pärjäisi töissä, nyt jo maha tuntuu hankalalta töissä. Muuten vointi on erinomainen, ei kummempia vaivoja. Öisin nukun vaihtelevasti, yleensä alkuyön ravaan vessassa ja nukun huonommin, aamua kohti nukuttaisi kovasti mutta sitten pitääkin jo nousta. Ehkä työpäivät käy niin voimille että nukkuisin koko yöt..

Mietin sen verran synnytystä tässä, että mitkä siteet on riittäviä jälkivuodolle, mitä kannattaa ostaa jemmaan? Jotain yösiteitä mulla tuolla onkin mutta vaikea kuvitella niiden riittävän kun eivät runsaaseen kuukautisaikaankaan meinaa riittää..

Susimieli ja Pieni 29+1
 
Heh, joo kyllähän meitä on täällä jo aika monta raihnasta :D sillon aluksi olin niin helpottunut kun ei edes pahoinvointeja ollut, mut kaipa jokaiselle on omansa ja mä saan nyt vuorostani kärsiä. Työnkään puolesta kun ei ole maailman helpointa, päivät kun kantelee sellaisia 15 kg pusseja niin kyllähän se selkään ottaa. Mies pomona ei ole maailman ihanin, vaikka onkin lähiperhettä. No kaikesta selvii eikä onneksi ole enää kovin kauaa kun saadaan jo nyytin syliin asti;)

sellainen kysymys kävi vielä mielessä, että tehdäänkö kaikille ensisynnyttäjille synnytystapa arvio sillon noin vk 36? kyselin yhdeltä ystävältä ja hän sanoi ei? mutta toiset sanoo joo? Astre, osaatko sanoa kun samalta paikkakunnalta ollaan? ;)

joulumamma ja vauva 26+3
 
Heips vaan kaikille, on hieman ollu hiljaista täällä suunnassa mutta lukemassa olen kyllä käynyt. Nyt vaan on niin että pitäis kahden viikon sisällä muuttaa ja uus talo osoittautui ongelma-tapaukseksi eli emme voi muuttaa sinne hetkeen mutta emme voi jäädä myöskään tähän omaan joka on siis jo myyty. Hieman ressiä pukkaa siis päälle, pahvilaatikoiden keskellä asumista on ollut jo hetken ja se tulee jatkumaan hamaan tulevaisuuteen. Ei tiedä koska voisi vauvalle mitään huoneita tms. sisustaa..:|
Mut joo, sellaista kai on elämä.
Täällä oli niitä raihnaisia ja vähemmän raihnaisia mammoja, ite kuulun vissiin keskikastiin, välillä on jotain pientä ja välillä olo on oikein hyvä. Seksiä on sillon tällön, arkana on paikat joten varovasti pitää ottaa. Ja siitä vauvan räpellyksestä, sitä täälläkin on ollut. Samaten kuin sitäkin että pikkuinen ei osaa päättää missä asennossa olisi, joten hän on sitten jokaisessa asennossa hetkisen..! =)
Sellaisia, kirjoittelen lisää paremmalla ajalla.

Tiikeli ja papu 28+1
 
joulumamma11 Neuvolassa tehdään viimisen lääkärikäynnin yhteydessä ns. synnytystapa-arvio normaalisti sujuneessa raskaudessa :) Äitipolille mennään rv36 jos edellinen synnytys ollut sektio tai nykyisessä raskaudessa on jotain erityistä esim. raskausdiabetes, jokin muu perussairaus tai vauva perätilassa yms. poikkevaa raskauden kulussa. Itse en esikoisesta tarvinnut käydä äitipolilla vaan neuvolassa oli se, nyt joudun juurikin ton sektion takia äippäpolille :)

Olipas sekava mut jospa jotain selkoa sait :D

Astre ja vauveli
 
Viimeksi muokattu:
neljäskö Onnittelut uudesta asennosta!!

Tällä asukilla ei oo ollut vielä hikkaa,mutta esikoinen hikotteli kokoajan. :)

Sukkapuikkovihlaisuja alkaa olla päivittäin. Ei ollut esikoisesta läheskään näin paljon. Saikos nämä jotain aikaiseksi vai ei? En enää muista...mitään muita tuntemuksia ei oo ollut.

Täälläkin ollaan vielä töissä. Pikku hiljaa voisi kyllä alkaa jäämään pois. Alkaa olla työtehtävät vähissä joita pystyn tehdä. Jos nyt vielä pari vkoa jaksaisi ja kroppa kestäisi.

Synnytyksen toivon tällä kertaa lähtevän omin avuin siis kunnolla. Esikoisesta käynnistettiin rv 41+5. Olin 2cm auki ylikäynnillä. Käynnistettiin,koska lapsivesi oli vähissä. Nyt oon jo sanonut neuvolaan,että haluan aiemmin käynnistyksen kun rv 42 ettei tartte jouluna majailla sairaalassa.

Millis ja vertti 29+2
 
Pikaisesti käyn purkamassa sydäntä, kun mies ei osaa murehtia minun kanssa :ashamed:.

Eilen soitin neuvolaan, kun pikkusen liikkeet ovat todella paljon vähentyneet, viimeiset kaksi päivää olleet aika hiljaisia. Pääsin melkein samantien sitten hoitajalle. Kuunneltiin sydänäänet, jotka olivat hyvät, 130-145 välillä :heart:. Heti mielikin rauhoittui. Illalla sitten laskeskelin liikkeitä ja toisella tunnilla sain yli 10 liikettä :). Mies ei vain tahdo ymmärtää, miksi hermoilen. Hänen mukaan kaikki menee hyvin. Itse haluan myös ajatella noin, mutta hänhän ei tunne niitä liikkeitä, joten ei osaa alkaa huolestumaan. Pitää vain toivoa, että toinen vilkastuu taas, niin ei tarvitse murehtia.

Lapitar ja kaveri 29+6 (huomenna paukkuu 30)
 
Huomenta!

Käväisin vaa'alla tänä aamuna ja apua! Painoa on tullut ihan kamalasti! :O
Nyt on pakko katsoa mitä suuhunsa laittaa... vaikka se onkin tylsää. :D No, yritän löytää sen asenteen ja innostuksen, joka oli ennen raskautta, kun pudotin painoa. Olin kuitenkin ajatellut, että se laihdutus alkaa vauvan synnyttyä (maltillisesti toki, ettei imetys vaarannu). Olkoon tämä nyt hieman harjoittelua sitä varten, onhan tässä kolme kuukautta aikaa... :)

Hippuliinu ja Villis 27+0
 
Heips kaikille :)

Taas on vierähtäny tovi, kun on tullut kirjoiteltua, lukemassa olen kyllä käynyt muiden kuulumisia.
Hienoa Lapitar-77, että pääsit kuunteluttamaan noin nopeasti sydänäänet, tottakai sitä huolestuu herkästi, jos liikkeet hiljenee.

Kävin eilen neuvolalääkärissä ja minut laitettiin nyt loppuajaksi sairaslomalle, työt on nyt tehty tältä syksyltä. Neljä viikkoa olisi vielä ollut ennen kaikkien lomien alkua ja kuvittelinkin sen vielä tekeväni, mutta lääkäri päätti nyt toisin. Olinkin tuolla aikaisemmin heinä-elokuun vaihteessa saikulla kivuliaitten suppareitten takia. Ne ovatkin nyt taas tullut takaisin työssä rasituksessa ja olivat tehneet tuhojaan kohdunsuulla, joten nyt otetaan kotona rauhallisesti eikä hötkyillä turhia. Peiton heiluttelulle saatiin myös kielto. Seksi kyllä hieman vähentynyt tässä raskauden aikana muutamaan kertaan viikossa muutenkin, halut ovat pysyneet matkassa mukana molemmilla onneksi tähän saakka. Nyt hellitään toisiamme sitten muilla keinoin. :)

Verenpaineet ovat pysyneet hyvänä, samoin hb, painoa tullut 300g/vk yhteensä nyt 8 kg ja sokerirasituksestain oli selviydytty ehjin nahoin. Pikku kaveri majailee täälläkin todella alhaalla, potkut kohdistuu rakkoon ja takapuolen puolellein tuntuu välillä, perätarjonnassa on, mutta vielä mahtuu hyvin heittämään kuperkeikkaa. Hikottelee pari kertaa päivässä, useimmiten ruokailun jälkeen alkaa tasainen hikka. Onko muut huomanneet samaa? Nukkuminen onnistuu vielä hyvin, pissalla saa käydä muutaman kerran yöllä, mutta saan heti unen päästä uudestaan kiinni.

Äitiyspakkauksesta sekä rahasta tuli eilen kelalta päätös ja nyt odotellaan pakettia parin viikon päästä saapuvaksi. Toivotaan että saan ajan kulumaan, kun nyt jo olen kotona ihmettelemässä eikä saa mitään ihmeellistä tehdäkään. Pääasia on tietenkin vauva ja että saadaan hänet vielä pysymään kohdussa kasvamassa.

Onko teillä jotka ovat synnyttäneet aikaisemmin, kertoa kokemusta kohdunsuun muutoksista näin varhain ja onko vauva syntynyt ennen aikojaan?

*angeleyes* ja pirpana 28+1
 
Hiiohoi, vieläköhän mahtuu mukaan yksi odottaja. LA oli joulukuun tienoilla, mutta siirtyi 24.11.
Tsekkasin marraskuisten ketjua, mutta heillä tuntuu käyneen niin että pino on hiljentynyt facebookiin siirtymisen vuoksi. Minusta kun olis niin kiva jutella nimenoman täällä (toki jos teilläkin on fb ryhmä, voin sinnekin liittyä jos pääsen.) Ja kun muutenkin tuntuu loppukuulaisena siltä, että kuulun mieluummin joulukuisiin :)
Varmaan on teilläkin tämä porukka jo tullut tutuksi, mutta yrittäisin mattimyöhäsenä olla aktiivinen ja päästä mukaan.

Esikoista odotan ja synnäri on K-SKS

Paljonko tähän mennessä kertynyt painoa? Mulla vähän vaihdellut toi, mut sanotaanko että 6kg. Vähän ihmettelen, olin varautunu siihen että tulee paljon enemmänkin. Toisaalta eihän sitä vielä tiiä :)

Palaan juttuihin ja lueskelen teidän juttujanne täällä nyt lisää, niin olen vähän kärryillä.

Turnipsi
 
Moikat!
Ja tervetuloa Turnipisi, eiköhän tänne vielä mahdu mukaan! :)

Minut huolestutti neuvolantäti heti aamutuimaan... :|
Kävin tosiaan neuvolassa ja olen kai liiankin tottunut siihen, että siellä on kaikki aina ollut hyvin. Nyt sitten kuunteli pienen sykkeitä pitkään ja lopulta sanoi, että aika korkeella mennään... Sykkeet on normaalisti olleet noin 150-155 ja nyt huiteli 168-169. Terkka sanoi siihen, että mittaillaas toi masu välissä ja kuunnellaan vielä.

Mittasi masun, edelleen yläkäyrillä, oli siis 30! :eek: Ja uudelleen kuuntelemaan sykkeitä. Kuunteli taas pitkään, mutta nyt jo vaihteli välillä siellä 155:kin tienoilla ja nousi 169 taas välillä... Kysyin, että mites se noin paljon vaihtelee, mutta siitä ei ollut enää niin huolissaan. Sanoi, että on ok, kun vaavi oli hereillä ja vilkkaalla tuulella. Virkeä syke kuulemma vaihteleekin, mutta pääasia oli, että ei koko aikaa pysynyt siellä niin korkealla...

Sai minut kuitenkin vähän hermostumaan! :( Onko teillä kokemuksia vauvan korkeista sykkeistä? Mutta mutta... kai seurantaan olisi laittanut, jos huolenaihetta olisi.

Sarip + Poju 30+4
 
Viimeksi muokattu:
angeleyes En osaa auttaa,mulla ei ekassa tapahtunut mitään muutoksia ennen rv36. Siltikin meni yliajalle ja syntyi 41+5. Nyt oli rv 26 kohdun jompikumpi suu (sisä/ulko) sormelle auki,mutta kuulemma enemmän normaalia uudelleensynnyttäjälle. Tsemppii sulle ja koeta levätä.

Tervetuloa uudelle joulukuiselle!!

SariP Ei oo kokemuksia,mutta ainakin täällä laitetaan aika helposti käymää naikkarilla jos jotain. Mulla ekassa raskaudessa oli joskus rv 34 epäsäännölliset sykkeet neuvolassa niin samantien piti mennä naistenklinikalle. Säihkähdyksellä selvittiin kumminkin.

Ihanaa vapaapäivä. Tein pannaria. Ensi viikolla on kyllä punnitus. Tuntuu aina,että paniikki iskee kun neuvola ja punnitus lähenee.
 
SariP vauvan sykeenhän kuuluukin vaihdella, joten oli hyvä että ne laskivat. Esikoisesta mulla oli usein 160+ syke eikä siitä koskaan mitään erikoista sanottu (on tyttö = tytöillä korkeampi syke usein, ei aina tietenkään).

millis sukkapuikkovihlaisut ei kai yleisesti tee mitään erikoista kohdunsuulle. Ja sulla on kohdun ulkosuu varmasti ollut sen sormelle auki. Sisäsuun avautuminen pienillä viikoilla ei ole normaalia edes uudelleensynnätäjillä :wave:

angeleyes mikä sulla sitten oli kohdunsuun tilanne?

Turnipsi tervetuloa, marraskuisissa tosiaan hiljaista nykyisin. Itse tulee sitä pinoa luettua välillä kun oma la joulukuun alussa. Lisäilen sut mukaan =)

(.) Oma olo alkaa olemaan myös melko raihainen ajoittain. Kaikennäköisiä kolotuksia on, nivusia vihloo, suikkapuikkovihlaisuja tulee, jalat ei välillä nouse(pysty kävelemään ja selkääkin kolottaa (eniten iltapäivää kohden). Närätystä ollut jo pidempään: siihen auttaa mulla nestemäinen Gaviscon (saa ilman reseptiä apteekista, suosittelen!). Huomenna on neuvola pitkästä aikaa, äitipolilla kun tulee käytyä sen verta usein että neuvoloita ei pahemmin edes ole.

Eilen poksui myös uusi kymmenluku =)

Poppeliini ja tyttönen 30+1
 
Viikon kevennys kaikille, tapahtui siis tänään Naistenklinikalla ylävatsan ultrauksen yhteydessä:

Sain tosiaan eilen kiireellisen ajan ylävatsan ultraan koska maksa-arvoni alkoivat taas nousta (tämä tosin tuttua edellisistä ja edellinen käynnistettiin rv 38+ tämän vuoksi).

Ilmoitin että joudun ottamaan 3,5v tyttäreni mukaan koska aamuaika huono kun kaikki ovat töissä enkä näin ollen saa tyttöä hoitoon. Sanoivat että asia on ihan ok. Menimme aamulla 8.30 synnärilleni. Tovin päästä nuoremman poikani kummitäti kutsui minua ja sehän vaan oli mukava yllätys, näin ollen tyttäreni sai hyvin tuttua juttuseuraa siksi aikaa kun minua ultrattaisiin.
Riisuin paidan ja virittelin geeliä varten housujen alareunaan ja rintaliivien alle paperia ettei vaatteet sotkeennu (maha oli paljaana). Sitten odoteltiin lääkäriä.
Pian lääkäri tulikin ja kummitäti otti tytön mukaansa ja sain olla rauhassa.
Menin selälleni josta ultraava lääkäri pyysi kääntyä kyljelleen. Näin tein ja hetken päästä pyysi kääntyä takaisin selälleen ja jatkoi ultrausta etumuksen puolelta.
Tovin päästä lääkäri hyvin hämmästyneellä äänellä sanoi, olet raskaana :LOL: Minä siihe tokaisin että hyvin vahvasti viikolla 30 ollaan menossa. Nauraa purskahdin siinä kun ajattelin että eikö lääkäri ilman ultraa todella tajunnut että raskaana olin, oli vauvan pylly tullut ruutuun ja siitä vasta tajusi asianlaidan :LOL: :LOL:

Toivottavasti ei säikähtänyt liikaa, hyvät naurut ainakin sain jota kavereiden kanssa koko aamupäivä naurettu. Tokaisi vielä lopuksi ettei papereissa ollut mainintaa, mutta hei oikeasti: olen kuin rantautunut ryhävalas- raskauden piti olla itsestään selvyys kaikille :D

Että kaikille oikein riemukasta viikon jatkoa.
Mitään ihmeellistä ei löytynyt, paitsi vauva jota ei pitänyt etsiä edes :LOL:

Huomenna sydämen uä, toivottavasti mitään tuon hauskempaa ei tule vastaan, torstaina sitten äippäpolille ultraan. ps. vauva oli siis tänään pylly ylhäällä eli oikein päin ;)

pikkuinen yllättäjä 29+ 4 :heart:

Laitetaan vielä kuva vaikka viikot ei ihan poksukaan, perjantaina rv 30 täynnä.

 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä