***Joulukuun Pikkutontut SYYSKUUSSA***

Jeps Poppeliini.
Näin sanoi terkkakin, että kuuluu vaihdella. Kai se syke vaan ensimmäisellä yrittämällä pysyi vähän liian pitkään siellä ylhäälllä, eikä siis laskenut. Sitten toisella kokeilulla vähän jo laskikin välillä. Siihen oli siis tyytyväinen hän...
Niin ja josko saadaankin sitten yllätys synnärillä ja tyttö!! :D Todella harvoin kai sitä satavarmasti tiedetään ennakkoon..! Noh, poikalupauksella kuitenkin mennään, sen verran jalkapalloilija on vaavi.
Tuota Gavisconia muuten minullekin suositteli, jos mun nykyinen lääkearsenaali ei auta... : / Onkos se pahaakin litkua ja pitääkö sitä paljon juoda?

Lisäksi sain epäilyn VTI:stä. :headwall: Toivottavasti ei ole mitään, kävin antamassa labraan näytteen tarkempaa tutkimista varten... Viimeistään huomenna sit selviää, osa vastauksista saattaisi kai tulla jo tänään. Noh, kuurilla kai siitä selvittäisiin. Olisiko viikonlopun peuhaaminen ollut syynä tai sitten jatkuva pikkuhousunsuojien käyttö... On ollut vähän pakko! Odotellaas kuitenkin kai niitä vastauksia ensin...

SariP + Poju 30+4
 
Tervetuloa turnipsi täältäkin :)

Poppeliini kohdunsuu on jo pehmennyt, kiinni onneksi vielä ja pituutta 3 cm. Tarkisti vielä ultralla pituuden. Supistukset alkaneet tuntumaan nyt myös kivuliaina selän puolella ja tullut pahoinvointia samalla eli nämä ilmeisesti vaikuttaneet kohdunsuuhun. Työssä potilaiden siirrot ja reipas kävely aiheuttavat nämä, joten nyt jäätiin pois töistä etteivät tee enempää tuhojaan eikä tarvitse vuodelepoon joutua loppu ajaksi.

*angeleyes* ja pirpana 28+2
 
Kiitos Poppeliini lisäyksestä ja kiitos muillekin kun otatte meikäläisen vastaan :)
Se on vähän veteen piirretty viiva että milloin se vauva syntyy jos on kuun lopussa tai kuun alussa laskettuaika. Itse koen kuitenkin että tässä pinossa porukka on enemmän kanssani samoilla aalloilla.

neljäskö :LOL: voi ei mikä reissu sulla ollu, olisimpa halunnu muuten nähä sen lääkärin ilmeen!

Onko vauvat kääntyneet raivotarjontaan? Täällä on myös kääntynyt, vaikkei siitä kyllä aina otakkaan selvää missä asennossa lie onkaan, kun potkii kylkiin, ylävatsaan ja alavatsaankin tulee muksautteluja (ilmeisesti sitten nyrkit tai puskee päätään mitälie :D)

Nyt tekemään makkarakeittoa!

Turnipsi & pikkuinen :heart:
 
Lääkärineuvola takana ja sairaslomaa sain loppuajaksi. Pehmennyt oli kohdunsuu, mutta mittaa oli ihan hyvin jäljellä. Tosi ihana että saa levätä oikein luvalla!

Painoarvio ultrassa oli 1,6kg. Kaikki oli muutenkin vauvalla ok.=) Tästä eteenpäin päivitellään sitten kotikoneelta:p
Jennynny + neljäs 30+2

Ai niin, pari päivää sitten kääntyi kaveri raivotarjontaan ja lumpsahti heti samantien tuonne "kuoppaan" niin syvälle ettei lääkäri meinannu saada ultrattua päänympärystä. Olettaisin että siellä on ja pysyy!:)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä uusia vaatteita saa lapsukainen serkun vaatteista..ja tuunausta ni saap vaikka mitä aikasex :) Ja ukin tekemä kerrossänky oottaa kokoamista :)
Neuvvolassa käyty,saikkua äippälomaan asti.

~ Marsu ja siskit + masu-asukki 29+6 ~
 
Neuvola-lekuri takana taasen ja siellä kaik ok (niin no tulehdusta mukaan laskematta..) :) Ukkeloinen oli pää alaspäin, kohdunsuu oli pehmeä, mutta kiinni ja pituus oli pudonnut 3cm:stä 2,5cm..Mikä on kuulemma ihan normaalia näillä viikoilla! Hemppaa ei otettu ja sain nyt uudet rautalääkkeet kokeiltavaksi (Obsidan 100mg)...Toivotaan että sopivat, eivätkä pukkaa mitään kouristuksia... :whistle:
Sf-mitta oli 31... Ja painoa tullut taas karvan verran lisää : /
Pakko pistää se karkki ja herkkulakko itelle...ei auta muuten!

Tänään oli todella kiva täti palvelemassa apteekissa :)
Antoi lääkkeet ja kertoi, että näissä on sitten antabus vaikutus, ettei alkoholia saa ottaa samaan aikaan...Kerroin ettei pelkoa, koska olen raskaana :)
"No näitä ei sitten saa ottaa raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana!"
Hymyilytti ja sanoin, että olen viimeisellä kolmanneksella kohta :D
Sitten kun sai virallisen osion hoidettua, kyseli miten raskaus on mennyt :D Sanoin että pahoinvoinnin puolesta liiankin hyvin, koska painoa on tullut reippaasti lisää...Lohdutti minua, että imetyksen aikana voi pudota paljonkin painoa...(mun tuurillani...Ei grammaakaan...)...
Toivotti hyvää loppu-odotusta =)

Näin täällä taasen...Hurrrja sepustus jos edes jaksoitte lukea.. :rolleyes:

Kahlan ja pikku apinainen 27+6 (huomenna poksahteleepi...)
 
Jennynny hienoa että lääkärissä oli kaikki hyvin:)Oliko teillä mitään puhetta siitä synnytyksestä?

turnipsi tervetuloa mukaan:)Mulla vauva on ollut raivotarjonnassa jo viikolta 21.

En sitten jäänytkään kiinni sokereista vaikka olikin varma että niin käy.Ens viikolla ois sitten seuraava neuvola ja sitten jo kahden viikon välein:O
Selkä on edelleen kipeä ja kyljenkääntäminen öisin on varsinainenoperaatio kipeän selän ja vauvamahan kanssa.Tuntuis niin hyvältä nukkua selällään mutta ei saa:/No jouluna sitten:)

Metsätähti ja vaavi 28+6
 
Olipas pakko vielä Googlettaa noista sykkeistä...

Seuraavaa löytyi:
Normaalit sydänäänet ovat voimakkaat, soinnikkaat ja niiden rytmi on tasainen. Pysyvä nopealyöntisyys eli takykardia (yli 160/min) tai hidaslyöntisyys eli bradykardia (alle 120/min) sekä toistuvat sikiön sydämen lisälyönnit ovat syy lähettää äiti äitiyspoliklinikalle jatkotutkimuksiin.
TerveSuomi: Raskaudenaikaiset seurantatutkimukset neuvolassa

Että sellasta... Kaipa se siis riitti, että toisella kuuntelulla laskivat jo edes välillä alle tuon 160:n.

SariP + Poju
 
Tuli tosta metsätähden viestistä mieleen juurikin noi nukkuma-asennot, onko jossain suoraan kielletty selällään nukkuminen? Sen tiedän että ei suositella jos tulee huono olo mut ite ainakin nukun osan yöstä selällään kun kyljet ja lonkat puutuu :/
Jalkojen alle usein viel tyyny et on vähän koholla jalat. Kyljeltään käyn nukkumaan sillee et on imetystyyny polvien välis ja masun edes. Jos ei sitä oo ni oon liikaa masullaa ja herään siihen et maha kipeä ja puutunut eli viel huonompi olo kun selällää olon jälilt?!


Astre ja vauveli 27+2
 
Kylläpä mäkin välillä selälläni vahingos nukun.. :) Tosin joudunki herätä sitten yleensä siihen, että tuntuu niinku happi loppuis.
Mulle mieluisin nukkuma-asento on tosiaan vasemmalla kyljellä nukkuminen.

//: Piti vielä lisätä, et oikeella kyljellä nukkues mulla alkaa jostain syystä herkästi jotku ..lihakset? kramppaamaan.

Au au. Tänään on tuntunu et koko päivän on tullu sitten astetta kipeempiä supistuksia ja semmosia kiiiipeitä menkkamaisia jomotuksia. :x
Onneks on ensviikolla käynti äippäpolilla, nii pääsee vähä tarkastelee tota alakerran tilannetta..
 
Viimeksi muokattu:
iik, pikkasen jännittää mennä lääkäriin ensi viikolla kun monella täällä on paikat jo pehmeet ja melkein auki + sairaslomat päälle. Saa nähä pääsenkö samaan lokeroon :) onko teille muuten tullu peräpukamia? kävin vessassa ja huomasin pyyhkiessä että jotain "epämielyttävää" roikkumassa siellä... :stick: näistä ei taida päästä eroon mitenkään luonnollisesti vai onko toivoa että ne vaan katoaa sinne mistä ovat tulleet?! :snotty:
 
NewYork Mulla ei kyl itel oo onneksi ainakaan viel pukamia ilmestyn, mut oon kuulluut et niitä vois vessa käynnin yhteydes suihkutella viileel/kylmäl vedel ja sit yrittää varovast painella jotenki takas sisään?! :) Enpä tiedä onko moisesta apua, mut oon huoman et raskaus "vaivoihin" kannattaa kokeilla kyl kaikenlaista :D
 
Kahlan Tulin just kotiin koulusta, tänään oli 12 tunnin koulupäivä. Illalla meillä oli farmakologian luennot ja lääkäri puhu tosta sun saamasta antibiootista ja sen antabus efektistä.=) Voi kuulemma olla tosi ikävät haittavaikutukset.

Nukkuma-asento Eihän sellasta voi kieltää, nukkuessa kun ei teidä missä asennossa on. ;) Kyllä siihen herää jos alkaa olemaan huono olo. Mä nukun välillä vieläkin puoliks mahallani, siis niin että toinen polvi on koukussa. Sitten kun taas varmaan nukutaan vauvan kanssa perhepedissä ja imetän öisin varmaan taas sen 10 kk niin siks aikaa voi unohtaa ton mahallaan nukkumisen niin nyt täytyy sitä vielä harrastaa niin kauan kun pystyy.

Hyvä että sitä tarvitsevat oli saanu sairaslomaa. Itsekkin totesin taas tänään koulussa et istuminen tekee mun selälle ja iskiakselle ihan hirveetä. Ja töissä kun toisaan istuisin sen 11-12 tuntia vessataukoja lukuunottamatta. Onneks oon "kesä"lomalla.

Vauvan tarjonta Olisko nyt reilun viikon ollu raivotarjonnassa. Selvästi enemmän liikkeitä tuntuu, tänäänkin maha heilu moneen otteeseen pitkin päivää. Enää etuseinäistukka ei varmaan paljoa vaimenna. Tai välillä tuntuu liikkeitä mahan sisällä mut itsekkään en tunne niitä kädellä mahan päältä.
Onneks on meillä vauva kääntynyt oikeinpäin, mua ei olis haitannu synnyttää perätilavauvaa, mut miehen kanssa just eilen tuli puhetta perätilasynnytyksistä ja vaikka olen kahden edellisenkin kanssa tiennyt ettei miehen mielestä perätila vauvan synnyttäminen ole suotavaa, niin vasta eilen tajusin kuinka suuri juttu se hänelle olis. Miehen kulttuurissa perätilassa syntynyt vauva olis jotain aivan kauheeta, jotain luonnonvastaista. Mies sano itse että hän ei ikinä vois sellasta vauvaa hyväksyä omakseen. :O Mies on siis nigerialainen. No onneks mun ei taida tarvita vaatia saada sektiota miehen kulttuurin takia, perjantaina mulla on taas kokoarvioultra ja taidan piruttain kysyä lääkäriltä heidän mielipidettä tähän kulttuurin takia tehtävään sektiion.

Huomenna poksuu rv 30 ja vasta nyt mä mietin äitiyshousujen ostamista, normaaliessa farkuissa alkaa istuminen ahdistamaan jos ei housunnappia avaa. Paino taitaa edelleen olla miinuksella, ikinä en aamulla muista käydä vaa´alla. Pitää yrittää muistaa huomenna.

Fantaihana 29+6
 
Täällä ollut hieman hiljaisempaa ton kirjoittelun suhteen, kun väsyttää yötäpäivää ja mitään ei jaksais oikein tehdä...
Sairaslomalla olin viikon verran, kun lonkat kipeytyy taas samalla tavalla kuin edellisissä raskauksissa. Muutenkin tuntuu, että mitä enemmän ikää ja useampi raskaus, niin sitä rankemmalta tää tuntuu. :O

Närästys on aika mahdotonta välillä ja paras ystävä on tosiaan tuo täälläkin mainittu gaviscon. Hemmetin pahaa litkua, mutta pakko vaan ottaa. :x

Lääkärineuvola oli ja siellä otin puheeksi tuon nopean synnytyksen... neuvolantäti ei tuntunut ymmärtävän huoltani lainkaan mikä ottaa päähän. Jutteli vain tyyliin; "No pitää sitten vain heti lähteä sairaalaan." ja "Voisiko joku naapuri tulla hoitamaan lapsia, jos lähdette heti?" No viimeksi lähdettiin heti ja perillä päästiin suoraan saliin... ja ei, ei ole kyllä niin läheistä naapuria et vois tulla kotiin katsoon lapsia. Ei siis hänen mielestään mitään tarvetta panikoida...
Lääkäri onneksi oli sitä mieltä, että kannattaisi edes käydä loppuajasta puhumassa jonkun asiantuntevan kanssa ja tehtäisiin synnytysarviota jne. Omasta mielestäni olisi kyllä hyvä saada puhua asiasta ennen kuin h-hetki koittaa ja ettei iske paniikkikohtaus...

Mitäs vielä... tjaa jos vielä muutamat päivät jaksais töissä, niin olisin valmis jäämään jo kotiin lepäämään. ;)

Mukavaa loppuviikkoa mammat ja masut! :wave:

garden ja juniori 30+4
 
Nukkuma-asennosta
Olen ymmärtänyt, että niin kauan kuin itselle ei tunnu pahalta niin saa nukkua selällään. Korjatkaa, jos olen väärässä?! Eli selällä nukkumisessa ongelmana on, että vauva voi painaa äidin keuhkoja ja äidin hengittäminen siksi vaikeaa >äidille huono olo ja vauvalle ongelmia kun happi ei riitä.

Nukun osan yöstä selälläni, osan kyljillä ja hieman vatsan puolellakin (polvi tukena)... Loppuraskaudessa ei ole onnistunut kuin kylkiasennot ja ilman tyynyä jalkojen välissä on tosiaan lonkat tuleet kipeiksi. Mutta vielä voin nauttia muistakin asennoista! =)

Huomenna on eka lääkäri ja joku muukin täällä jännitteli onkohan paikat jo kypsyneet niin kuin monella muulla. En kyllä usko, että itsellä olisi, eihän mua juurikaan edes supistele. Eikä aiemmissakaan raskauksissa ole kypsynyt kuin loppuvaiheessa vasta. Silti hieman jännittää! :D

Fantaihana en tiennytkään, että perätilasynnytys voi olla jossain kulttuureissa niin paha asia. Jännä juttu. Jotenkin uskoisin, että syntyy lapsi miten tahansa niin kyllä vanhemmat sen hyväksyy ja rakastaa yhtä lailla, vaikka etukäteen tuntuisi miten kauhealta tabulta. Mutta onhan monet kulttuuriin sidonnaiset ajatukset vahvoja ja kun johonkin on pienestä asti uskonut niin voi olla vaikea sopeutua ajatukseen, ettei kaikki menekään, kuten on toivottu. Toivotaan, että vauvanne tulee pää edellä, kuten meidän muidenkin, ihan jo synnytyksen helpottamisen takia. =)

Eipä muuta tänä aamuna... Ai niin eilinen ruokavalion tarkkailu sujui hienosti, merkkailin kaikki kiloklubiin ja kiinnitin huomiota kokonaiskalorimäärän lisäksi hiilareihin. Ehkäpä tämä auttaa saamaan taas ateriakoot ja herkuttelut aisoihin. Onko muita painon kanssa kamppailevia?

Hippuliinu ja Villis 27+1
 
Huomenta kaikille mammoille! Ja tervetuloo uusille! :flower:
Yö oli aika katkonaista ku tuntuu et noita vaatteitten tuunaus ideoita oikeen pulpppuaa :D
Eilen oli neuvola..myös lääkäri ku teki B-todistuksen kelalle ja jatko sairaslomaa..ja tänään sain sieltä puhelun,neuvolasta...aikasempi neuvola oli 13.9 ja sillo oli viikot 27+6..eilen siis 29+6(sulkuhin laitan noi aikasemmat),paino 55.9kg (56.2kg),hemppari 122(114),pisussa oli jotai +/- pitää myöhemmi viiä yöpisu näyte, kohdunpohjankorkeus 24.7cm(24cm)..masu-asukin liikkeet hyvät.. Eilen ei siis se lääkäri mtn sanonu ni nyt se oli laittanu miulle lähetettä äippäpolille. Siitä et masu-asukki ei ois tarpeex kasvanu. Neuvolatäti on sitä mieltä et voi johtuu vaavin asennosta ku on viistossa pää alaspäin ja siitä ku miun paino on puonnu,ni et sen takii ei oo se kohdunpohjankorkeus enempää kasvanu... Ni nyt sit meen taas neuvolaan 4.10 ni tutkitaan,kokeillaan,tunnustellaan..ni sit tietää et onko tarvetta äippäpolille. Neuvolatäti kysy eile et oonko mie muistanu syyvvä..oon mie kyl omasta mielestäni syöny..sanoin kyl et oon kyl saattanu vähentee närästyksen takii,ku se jos tulee ni se on iha hirveetä.. Miehen mielestä mie syön tosi vähän.. Jaahas..pitäskö sitä lähtä leipä palasta nötkötillä tekemään..
Onkoha masu-asukki nyt kasvanu normaalisti,,jännittämään kyl kävi :|
Nyt syömään jotai =) ja jos vaikka antasin ajatuksen eksyy noihi vaatteitten tuunauksiin,ni se rentouttas mukavasti :p vai rentouttaako :LOL: ku kerta yöunetki menee!!!!!
Mukavaa päivää kaikille!!

~ Marsu ja siskit + masu-asukki 30+0 POKS!! :heart: ~
 
Ensimmäinen lomapäivä! Töihin ei tarttekaan kuin aikaisintaan vuoden päästä.

Nukkuma-asennosta, mä sain päähäni jossain vaiheessa, että pitää nukkua vasemmalla kyljellä. Lopputulos oli etten nukkunut enää ollenkaan. Neuvolan terkka sanoi, että ensin lopetat kaiken maailman tutkimusten lukemisen netistä ja sitten alat nukkua siinä asennossa kuin huvittaa. :D Sen mukaan voi maata vaikka mahallaan jos vain pystyy.
Mua sattuu lonkkiin joka asennossa tyynyllä tai ilman. Siksikään ei haittaa olla lomalla, että saa nukkua pätkissä silloin kuin huvittaa.

Tyhmä ensikertalaisen kysymys vaatteiden pesusta: ymmärrettävistä syistä kaikki uudet vaatteet, vaipat ja lakanat pestään, mutta pitääkö ne makuupussit, toppahaalarit ja villavälihaalaritkin pestä?
 
Tänään ois toka lääkärineuvola, vähän jänskättää et onks noi supistukset saanu jotain aikaan.. Viime yö oli taas yhtä tuskaa näiden kipujen kanssa, sit ku sain vihdoin nukahdettuu aamuyöllä ni kissa herätti mut ku sillä oli nälkä :stick:

Ihanaa päivää kaikille :)

-Sokruli ja pikku tytteli 27+2 -
 
Garden
Hyvä, että edes lääkäri sitten kuunteli sinua ja otti tosissaan huolesi.

Jotenkin muakin on ärsyttänyt tuolla neuvolassa aina välillä... Kun ajattelee, että niiden pitäisi olla ammattilaisia tässä raskaana olevien kuuntelemisessa ja siinä, miten raskaasti kaikkien hormonien kanssa asioihin voi reagoida, niin ei.

Kerran olen itkeskellytkin pois lähtiessä (selkäkipuihin hain apua) ja muutaman kerran on ollut lähellä. Vastaukset on olleet sitä luokkaa, että kyllä se kuule siitä... Onneksi ei ole tulleet mun omalta terkalta, vaan näillä kerroilla on ollut joku muu paikalla. Eivät vissiin jaksa olla empaattisia, jos ei ole "oma" asiakas kysymässä!

Sieltä valmennuksestakin olin ihan vähällä kävellä ulos, kun tosiaan miestäni oli suoraan kielletty tulemasta paikalle ja muilla oli miehet mukana. Kysymykseeni sain vain selittelyä kun mun mielestä ois pitänyt kyllä tulla enemmän pahoittelua! Olivat tosiaan itse mokanneet. Ja tämä selittelijä oli sama, kuin se joka mua selkäkivun kanssa itketti. Pistää melkein vihaksi! :kieh:

Lisäys: PrinsessaV
Mä taas oon kuullu/lukenu jostain, että vasemmalla kyljellä nukkuminen ois paha, et pitäis nukkua mieluummin oikealla... :LOL: Nukun siis vaihtelevasti ihan molemmilla. Selällään tai vatsallaan ei toivoakaan! Juuri terkka puhui neuvolassa, että selällään makaaminen voi painaa verisuonia. Joten hengityksen vaikeutumisen lisäksi myös verenkierto huonontuisi... Tiedäpä siitä sitten, jos oma olo ei pahene...

SariP ja Poju 30+5
 
Viimeksi muokattu:
Metsätähti Tsaakeli! mä arvasin että joku unohtui! Pitäis oikeasti pistää lunttilappu asioista lääkärille mukaan, kun se tilanne on aina sellainen, ettei saa pidettyä päätä kylmänä ja kaikkia faktoja mielessä. Sitten mä olen vielä oikeasti tosi huono valittamaan vaivojani kenellekään (ainakaan livenä;)) ja olen kauhean vaivaantunut koko tilanteesta, kun pitäisi saada lääkäri tajuamaan kuinka hankalaa arki nykyään on... Täytyy ottaa terkan kanssa asia puheeksi, joku tuollainen synnytystapa"arvio"keskustelu olisi poikaa!

Garden Tuota samaa hymistelyä on meilläkin terkalla. En tiedä miten saan sen "vakuuttuneeksi" että mua oikeasti stressaa se, ehdinkö sairaalaan vai en. Puhuin yhden tutun ambulanssikuskin kanssa ja se myönsi että luultavasti nopeiten pääsee kuitenkin omalla autolla ja ettei ne siellä ambussa mitään suuria voi tehdä, esim. kipulääkkeitä tms. antaa. Eli jos vaihtoehdot on puhkua kintut ristissä oman tilavan auton etupenkillä istualtaan tai ambussa köytettynä petiin, niin valitsen auton. Tuttu sanoi kyllä, että ainahan sen ambun voi soittaa vastaan ja tehdä Treffit maantielle.
Meillä tuo ammaongelma on onneksi oikeastaan poistunut kuvioista, kun lapset on niin isoja, että osaavat olla sen ajan yksin. (siis meillä menee kaikkinensa luultavasti 4h, kunnes ukko on takas kotona: /)
Jennynny ja neljäs 30+3
 
Moikka kaikille :flower:

Ei ole tullut pitkiin pitkiin aikoihin tänne kirjoteltua ku on nii kiirettä pitäny.
Kaikkien kuulumisia en ehtiny vielä lukemaan, mut aika moni on jäänyt saikulle. Täällä myös kohdunsuu pehmennyt mutta lääkäri ei ollu huolissaan koska on kuiten jo 6 raskaus :)

Itsellä huolettaa myös tuo synnärille ehtiminen. Meidän neuvolatäti ei tunnu tajuavan että mulla ei ole aikomustakaan synnyttää missään ambulanssissa. Olen suunnitellut lähteväni lähemmäs synnäriä ( matkaa 200 km ) jo viikon 37 jälkeen, pakko ku 3 lasta syntyny viikolla 38. Ja synnytysajat tosi lyhyitä, viimenen synty 2h ja meiltä menee jo tuo aika ajaessa synnärille. Mun puolesta saa terkka kasnoa mitä haluaa tiedän kyllä tasan mitä teen ku tää ei eka raskaus ole :)

Muuten täällä voidaan ihan hyvin, jos ei lasketa noita ajoittaisia kylki ja selkäkipuja. Nii ja väsymystä taas havaittu myös :)
Viikkoja taitaa ens viikolla tulla tasan 30, ei olis enää kovin pitkästi aikaa la:han :)
 
Vaatteiden pesemisestä..oon pessy jo melkeen kaikki vaatteet ja niiden mukana siis PrinsessaV haalaritkin pesaisin varmuuden vuoksi.
Joku kerta sitten edessä vielä petivaatteiden pesu ja varmaan sen makuupussinkin sitten kans. Ompahan ainakin se "tehtaan haju" poissa niistä, jossei mitään muuta :)

Nukkuminen sujuu mullaki parhaiten ehkä vasemmalla kyljellä, tosin sellanen jännä ilmiö on, että alkaa röyhtäyttään vasemmalla kyljellä, ihanaa :D Oikealla kyljellä taas närästää ja alkaa pissattaa paljon enemmän! Tänäaamuna huomasin nukkuvani puoliks kyljellään ja käsi pyllyn alla tomerasti :D Varmaan ajatellu jopa unissani että kun ei kerta selälleen suositella nukkua niin mennään sit tällaseen ihme asentoon.

Pitäsköhän tässä lähteä tekemään jotain järkevääkin :)


Turnipsi & pikkuinen :heart:
 
Vaatteiden pesusta itse en pese ulkovaatteita enkä esim. fleecehaalareita ollenkaan (jos siis uutena ostan), Kirpparilta ostetut tietenkin pesen. Makuupussia ei ole myöskään tullut pestyä kun sen aina uutena saanut/ostanut.

Nukkumisesta selällään nukkumista ei suositella ns. vena cava syndrooman takia. Äidin olotila kyllä kertoo jos vauva painaa liikaa alaonttolaskimoa = verenkierto heikkenee = huonoa oloa / ei saa kunnolla hegitettyä. Eli äidin olotila kyllä kertoo voiko selällään vielä olla.

Tänään oli neuvola pitkästä aikaa. Lisäilen niitä myöhemmin, poika heräsi juuri päiväuniltaan :wave:

Poppeliini ja kolmas muru 30+2
 
Moi pitkästä aikaa! Tässä kaikille raihnaisille runo, jonka sain ystävältäni ja joka ainakin musta on ihana ja sopii niin tähän aikaan:


Miten minussa kolkutatkaan,
sinä malttamaton!
Mihin maiseen matkaan
noin kiire sinulla on?
Mitä työtä luovaa
käsi lähtee suorittamaan,
käsi tuo, jota muovaa
minun ruumiini tuskastaan?
Sinun lihasi, luusi
sokeasti muovailen,
olen kynnyspuusi
vaan muuta en.
Sinä käsket, käskysi tautta
minut juurilta raastetaan.
niin saapuu ruumiini kautta
jokin uusi maailmaan.
(Aale Tynni)
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Muita kuulumisia: Täällä voidaan ihmeen hyvin. Vauva touhottaa kovasti vatsassa ja mua vaivaa lähinnä väsymys. Ihmettelenkin milloin alkaa närästykset, turvotukset, minkäänlaiset kivut saati yöjuoksut. Kertaakaan yössä ei tarvi nousta vessaan ja nukun todella hyvin, molemmilla kyljillä ja lyhyitä aikoja myös selällään. Ainoa tosiaan on että varsinkin työpäivät väsyttää kovasti, 1,5 tunnin päikkärit vedän joka ikinen päivä kun vaan voin. Tän viikon jälkeen enää 4 viikkoa töitä jäljellä, jos ei olo mee yht'äkkiä huonommaks niin uskon kyllä että jaksan loppuun asti. Mulla on ihana työyhteisö joka ymmärtää että olo käy jo kirjaimellisesti raskaaksi, ja koska teen paljon tutkimustyötä niin olen saanut tehdä enemmän ja enemmän etätöitä kotoa.

Vaatteiden pesusta periaatteessa Ökotex 100-merkittyjä tuotteita ei tarvis pestä etukäteen, mut kyl mä pesen silti kaikki mitkä on kosketuksissa ihoon, ihan varmuuden vuoksi.

Hankinnoista te puhuitte kovasti jo joskus keväällä, täällä ruvetaan nyt heräilemään niihin :eek: Nyt siis vasta osaan orientoitua siihen että me tarvitaan esim. vaunut, ja että niissäpä onkin valinnan varaa ja perehtymistä. Taidan kaivaa vanhoja keskustelujanne jostain keväältä nyt esille :D

Tuisku ja Papu 30+2, nyt jo kolmoskymmenillä jeee! Toisaalta ei malttais odottaa, toisaalta ihanaa että aikaa vielä on...
 

Yhteistyössä