***Joulukuun Pikkutontut SYYSKUUSSA***

Garden Olipas tympeä kommentti neuvolatädiltä. Kannattaa varmaan tosiaan soittaa sinne synnärille asiasta. Ehkä mäkin teen sen tempun vielä. Luultavasti itse synnytys on ihan yhtä vähän lempeä, oli se sitten käynnistetty tai ei...

Poppeliini Tuo on kyllä yksi syy miksi meille tulee viellä tämä iltatähti. Vaikka ei mulla ole ikää vielä kuin 32 mutta ikäeroa kuopukselle ja vauvalle tulee 6 ja puoli vuotta. Ihana ottaa omaa aikaa ja rauhallista yhdessäoloa vauvan kanssa "kaiken tämän kokemuksen" omaavana ;) Ja saan olla isompien lasten kaverina koulun jälkeen, keskimmäisellä on ollu ongelmia koulussa, ja ollaan mietitty että auttaisi varmaan kaikkein parhaiten kun olisi joku läsnä täällä kotona iltapäivällä. On turvallinen olo kotosalla ja tulee läksyt tehtyä.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
Jennynny ja neljäs 30+5
 
Painoarvio tehään täällä rakenneultrassa ja synnytystapa-arviossa normiodotuksessa. Poikiahan mittailtiin silloin muutaman viikon välein, tuttua puuhaa :D Ultralla arvio lasketaan pään ympäryksestä, reisiluun pituudesta ja vartalon ympäryksestä, muistaakseni ei muita mittoja tarvinnut siihen. Meillä ainakin suht hyvin piti paikkansa ultralla tehdyt painoarviot poikien kanssa, mutta tulosha riippuu aina paljon mittaajasta ja vauvan asennosta, saako hyvin mitattua. Neuvolassa terkka tunnustelee vatsan päältä joka kerta vauvan asennon ja kokoa arvioi.
 
kokoarvio esikoisesta tehtiin yliaikakäynnillä. Arvio oli 3,8kg. Syntyi siitä 12 tunnin päästä ja oli n. 3,4kg. :)

Mä oon miehelle heittänyt,että voisi iltatähden tehdä sitten,kun esikoinen menee kouluun. Mut ei meillä ainakaan mies lämmennyt idealle. Toki meille niitä lapsia ei nyt niin vaan tuu. On taas iso prosessi edessä jos vielä kolmas haluttaisiin.

Esikoinen on nukkunut nyt heinäkuusta lähtien isojen tyttöjen sängyssä. Saatiin pinnasänky vauvalle valmiiksi. Kirppikseltä löysin uudet pinnasängynsuojukset ja peiton vauvalle.
 
Hitto mä kun viimeks kirjotin noista nukkumaasennoista et nukun ihan miten sattuu ja mikään asento ei sinänsä oo ollu paha, niin eikös sit viime yönä... heräsin siihen kun esikko seinän takana omassa huoneessaan itki ja yski ja samalla huomasin et nukun selälläni ja olo oli tosi huono. En tiedä siis et vaikuttiko se selällään olo tai olinko ees pitkään niin ollu, mut olo oli ihan karsee eikä sellasta oo ollu sitten alkupahoinvoinnin. Hetken pyörin sängyssä ja sit oli pakko lähtee oksentaan :x Maha kyllä tyhjeni kokonaan ja olokin sitten vähän helpotti. Loppuyön varoin nukkumasta selälläni jos se siitä ois johtunut. Tänään onkin ollu vähän sellanen höntti ja huono olo koko päivän eikä oo tehny mieli kauheesti syödä. Lisäks oon ollu niin väsyny etten aikasemmin. Oli vapaapäivä ja vein lapset aamulla tarhaan enkä sen jälkeen tehnyt MITÄÄN!! Tiskikone piti laittaa päälle, mut kun sinne ois viä pari mukia mahtunut niin en sen vertaa jaksanu et oisin sen loppuun täyttäny ja laittanut päälle...eli en todellakaan tehnyt mitään. Nukun ja torkuin koko päivän. Kävin myös apteekissa ostamassa närästyslääkettä kun tuntuu et se on vähän sellasta närästyksen tapasta huonoa oloa ollut tänään. Tai suoraansanottuna mä en oikeen varmaks tiedä miltä närästys tuntuu.

Joo mut edelleen oon siins sippi ja väsynyt etten nyt jaksa ees kommentoida mitään enkä muutakaan kirjoitella, joten ehkä sit huomenna taas.
Hyvää viikonloppua!!!

Muisku 29+5
 
heissan

meni 2 päivää jotta sain keskusteluista kiinni mutten muista pitikö kommentoida jotain :) raskausdementia vaivaa.

täällä synnytystapa ja kokoarvio tehdään viimesessä lääkärineuvolassa rv 36. on kova huoli vauvan koosta kun tullut syötyä kaikkea mahdollista ja sitten toinen huoli muutenkin oman lantion riittävyydestä alatiesynnytykseen. en halua samaa kun äitini joka on saanut 4 lasta sektiolla koska sisälantio oli liian ahdas.

miehen työkaveri oli jostain lukenut artikkelin että pinnasänkyyn ei pitäisi laittaa sitä reunasuojusta enää ollenkaan kun jos vauva menee liian lähelle sitä niin se hengittää omaa ulostuloilmaa joka vaikuttaa aivoihin ja aiheuttaa tukehtumisvaaran. päätettiin olla laittamatta sitä ollenkaan vai onko se ihan välttämätön?

( . ) vatsanympärys n. 99cm :D ihanaa huomata tän pallon kasvavan koko ajan.
vointi on ollut vaihteleva ja onneksi ens viikosta alkaen saan 'koulutettavaksi' uuden työtekijän omiin kohteisiin ja siinä samalla apua ettei tarvitse itse tehdä niin paljon. rautaa en ole 2 viikkoon syöny kun hb oli kohonnut 96 ->124 niin sanottiin että sen voi vaikka jättää pois.

Kista & Vauhdikas Tipi
 
Kista meillä ainakin selvittiin esikoisen kanssa mainiosti ilman mitään reunasuojusta. Ensin nukku äitiyspakkauksen laatikossa 1-2 kk, en muista tarkkaan, sitten ku tuntu että alko hakkaamaan käsillään niin paljon laatikon reunoihin, hänet siirrettiin häkkisänkyyn :)
 
Kista vaikea uskoa että toi reunasuojus olisi jotenkin hengenvaarallinen, kerta lapsia "suositellaan"nukuttamaan äp:n laatikossakin! Yhtähän se pahviseinäkin on lähellä kasvoja, melkein lähempänäkin kun pinniksessä, pinnasägyssä lapsi ei ees mene reunan lähelle kun ei ihan pieni vielä unissaan kieri.

Swerfiel mä olen kans miettinyt tota kun kaikkialla sanotaan että jos istukka on edessä niin se vaimentaa liikkeitä.. Kun mä tunsin ekat liikkeet tosi aikaisin, ja olen vielä ensisynnyttäjä. Ja mahan päällekkin liikkeet näkyi ja tuntui jo ennen puolta väliä.. Eli en allekirjoita kyllä että vaimentaisi. Jännä sit joskus nähdä jos saa lisää lapsia ja istukka on silloin takana, että kuinka paljon silloin tuntuu!

Garden Mahanympärys 104 cm! Mittasin joitakin viikkoja sitten ja silloin oli metrin. Olen melkoinne plussapallo joulukuussa! Mulla maha kasvaa ihan suoraan eteenpäin, joten toi mitta isonee varmaan melkoisesti..

Omaa napaa Maha alkaa olla jo iso, huh. Ihan jo hirvittää millaiseksi se ehtii tässä viimeisen kymmenen viikon aikana. Sitä alkaa pikkuhiljaa itsekkin tajuta ettei tässä enää kauaa ole, kohtahan se jo syntyy. Töissä kaikki on auliisti jaelleet synnytys neuvoja.. Vaikea kuunnella niitä kun ei yhtään tiedä mitä odottaa, eikä sitä miten itse siihen kipuun reagoi. Ei mua edelleenkään se silleen pelota mitenkään. Ehkä sit kun synnytys käynnistyy niin alkaa toden teolla jännittää :D

Mulla jäi vauvan vaatteiden järjestely vähän kesken kun tuli tää työpätkä tähän, puolet ehdin jo pestä ja silittää. Loput teen sit parin viikon päästä, töiden jälkeen oon illat niin naatti ettei jaksa mitään.

Puhuin joskus että virkkaan vauvalle peittoa, se on melkein valmis, pitäisi parsia isoäidin neliöt kasaan ja siinä se olisi. Sekin on vähän taolla nyt kun mun ei oo hyvä istua kauaa kun kyljessä on sellainen "kylkipistos" lihaksessa, se alkaa heti kipuilla kun istuu kauan. Noh, ei sen peiton tekemisessä kauaa mee sit kun päättää rutistaa valmiiksi. Kerkiäähän tuon.

Eipä kait ihmeempiä..
Huomenna poksuu kympit!

Susimieli ja Pieni 29+6
 
Piti vielä sanoa että nyt alkaa huomata että vauva on melko iso jo, ei tarvi syödä kuin puolet normaalista ruoka-annoksesta niin tulee jo ihan pahaolo kun on niin ähky! Ja sitten se vielä muutenkin punkeaa noita kinttujaan tonne palleaan että ei voi istua kuin tikkusuorana, helppoa syödä esim keittoruokia kun en pääse kumartumaan yhtään lautasta kohti :D
 
pinnasuojasta, kyllä meillä kaikilla ollut ja tulee olemaankin pinnasuoja. Koskaan en ole ajatellut eikä ole tullut tilannetta että olisi tarvinnut pelätä sen turvallisuutta tms..
ihan pieni vauva nyt ei liiku juurikaan sängyssä päästäkseen reunan eteen, toiseksi meillä ainakin vauva-aikana heränneet useasti syömään joten saa aina laitettua keskelle sänkyä..

No, jokainen tyylillään. Jos kaikkea rupeaa pelkäämään ja jeesustelemaan niin silloin vauvanhoidosta voi tulla hyvin uuvuttavaa :/
En kuulu siis äiteihin jotka valvovat yöt kuunnellen hengittääkö vauva :D Toki aluksi se ääni on taas niin erilaista että väkisinkin tulee ihailtua tuuhutusta!!
 

Yhteistyössä