Joulukuun pikkutontut

Heippa tännekin puolelle! Kiva että täälläkin on keskustelu käynnistynyt!

Meillä vauva on nyt 2,5 viikkoa ja kotona ollaan oltu reilun viikon verran. On se niin söpö! Otetaan nyt ihan rauhallisesti ulkoilujen ja kaupungille ym menemisten kanssa kun ei todellakaan haluta että vauva tulee uudestaan kipeäksi. Kolme kertaa ollaan nyt oltu ulkoilemassa, tänään ihan tunnin lenkki, ja hyvin ollaan onnistuttu pukemaan niin ettei oo täyshiki mut kuitenkin ihan lämmin: body, potkarit, villasukat, tumput, kaksi pipoa, villahaalari, äitiyspakkauksen jättiläistoppapuku ja makuupussi peittona päällä. Vaunuissa on vielä lisäksi lampaantalja alla lämmikkeenä.

Nukkumista ihmetellään vielä, että miten kannattaisi. Nyt on niin, että vauva on mun kanssa perhepedissä ja mies patjalla vieressä :LOL: lankutti ensin pari yötä ja sitten todettiin että näin nukutaan parhaiten. Vauva selvästi heräilee yöllä, tsekkaa että oon lähellä ja jatkaa sitten itse uniaan. Viime yönä kun menin miehen kanssa patjalle niin kesti noin puoli tuntia kun vauva jo itki, ja lopetti heti kun menin takaisin viereen. Äidilleni kun kerroin tästä niin kuulemma peli on jo suunnilleen menetetty, opetan kuulemma just niin kun ei pitäis! Mitä mieltä te ootte? Missä vaiheessa pitäis siirtää omaan sänkyyn jos ei halua että lapsi on monta vuotta perhepedissä tai saa musta pakollisen uniassosiaation? En oikein jaksa uskoa että kaksiviikkoisen kanssa peli ois jo menetetty, mur!!

Kestovaippailu meillä onnistuu hyvin, ollaan ihan jo täyskestoilla. Parhaiten toimii harso ja kuorivaippa, kuorivaippa sitä NB-kokoa. Villahousun puntit on vielä liian isot tai sitten reidet vielä liian rimpulat, niihin pitää vielä vähän kasvaa. Ihmettelen mutta peppukin on paremmassa kunnossa kun sairaalassa kertakäyttövaippoja käyttäessä.

Urheilusta mulla oli sektio, eli tammikuun loppuun asti pitää ottaa rauhallisesti eli lähinnä aion kävelylenkkeillä. Haava on parantunut hyvin ja on vaikea muistaa sitä ettei saisi nostaa mitään vauvaa painavampaa, mutta tuskin niitä suosituksia turhaan on annettu.

Tuisku ja vauva 2,5 viikkoa
 
Astre kannattaa soitella neuvolaan niin sieltä ne antaa aikaa lääkärille. Jos niillä ei ole neuvolalääkäriaikoja niin sit kannattaa soittaa terveyskeskukseen nii ne antaa jonkun päivystysajan aamulta tms. Siellä se lääkäri sit vilkasee onko tulehtunut. Mä kanssa katsoin niitä hyytymiä pari päivää kunnes maalaisjärkikin sanoi ettei ihan normaalia ole. Eikä se haittaa jos lääkäri vilkasee ihan varmuuden vuoksi!!!

Huomenna olis neuvola!! saa nähä millainen lumimyrsky on edessäpäin kun vaunut on ainut kulkupeli millä mennä. Millaseen keliin te ette menis?
 
Huomenta!
Mapitus, mulle sanottiin Naistenklinikalla, että saunaan voi mennä vaikka heti.
Ok, tänään siis vois suunnitella sitä saunomista jos vaan saan pikkusen nukkumaan sauna-aikaan tai sitten on käytävä miehen kanssa eri aikaan.

Koskahan vauvalle voi odottaa muodostuvan jonkinlaista suht luotettavaa päivärytmiä?
Tuo rytmihomma on varmaan aikalailla vauvasta kiinni, mutta ehkä joskus parin kuukauden iässä vois aikasintaan odotella jotain rytmiä? Muistelisin ainakin esikoisen kohalta...

Mun pitää varmaan soittaa tänään lääkäriin, ku eilen ei tullut koko päivänä jälkivuotoa ja myöhään illalla sitten alkoi taas yllättäen sellainen limansekainen verivuoto ja haisi todella pahalle. Pelottaa nyt ettei vain ois se kohtutulehdus. Ei kyllä huvittais yhtään lähteä näytille, kun ei muita oireita ole, mutta en halua, että kerkeää kuumetta tulla tms. ettei mene ihan sairasteluksi kun pitäis tätä huusholliakin koittaa pyörittää.
 
Päivärytmistä Meillä alkoi olemaan viimeistään siinä vaiheessa kun alettiin kiinteitä syömään (4kk) säännöllinen rytmi, tokalla oli 2-3kk kun päivät oli esikoisen takia säännöllisemmät.

Tuisku: Tuskin on 2 viikkosen kanssa vielä peliä menetetty, kun tuskin on tuon meidän 6 viikkosenkaan (jota kyllä yritän saada edes kerran päivässä nukahtamaan omaan sänkyyn) :)
Kaipa se omaan sänkyyn nukahtaminen/nukuttaminen on lapsesta kiinni, mutta näin ilman omakohtaista kokemusta ko. asiasta niin varmaan alle vuoden ikäsenä viimeistään siirtäisin omaan sänkyyn ja silleen ettei nyt satu pahimpaan eroahdistusaikaan (8-9kk??). Tai sitten kun yötkin alkavat olla säännöllisiä, ettei tarvi ihan heti ite nukahdettuaan nousta ylös ottamaan vauvaa viereen.

Meillä nukkui taas viime yönä koko perhe todella huonosti ja silti lapset olivat vielä ainakin puoli tuntia liian aikaseen hereillä. Onneks on isommilla on hoitopäivä niin ite saa mennä nukkumaan....
 
Tuisku, täysin päinvastaisesti kuin oli suunniteltu, vauva nukkuu mun kainalossa. Omassa sängyssään nukkuu vain päivisin, jos silloinkaan.
Mä olisin halunnut vauvan alusta asti pinnikseen omien unieni takia, mutta kun ei tuo alkuun nukahtanut kuin mun syliin, niin olis menneet ne omat unet kertakaikkiaan vauvaa kaikki yöt nukuttaessa. Nyt nukun kaikki imetykset, enkä herää kuin ehkä joku 10 kertaa yössä. ;) Vauva siis nukkuu, minä heräilen, mutta olenkin ehkä huonounisin tyyppi ikinä.
Ainakin meidän 70-luvulla syntyneiden vanhempien mielestä jos vauvat nukkuu äitinsä vieressä, niin ne nukkuu siinä sitten vielä 19-vuotiainakin eikä muuta ikinä pois kotoa. :D
Eiköhän nää omaan sänkyynsä kuitenkin saada kunhan unipätkät vähän pitenee tai itsestä muuten siltä tuntuu.

Päivärytmistä, mä olen kovasti yrittänyt luoda päiviin jotain säännöllisyyttä jo nyt, mutta ei siitä mitään tule. Kun on tosiaan tämä esikoinen, niin ei ole mitään rutiineja, joita olisi pakko noudattaa. Mieskin menee töihin just silloin kuin huvittaa tuohon makkarin viereiseen työhuoneeseen, joten siitäkään ei ole apuja, että päästäis ees aamuisin aina samaan aikaan ja ajoissa sängystä ylös.
 
Vieressä nukkumisesta meilläkin tyttö jää yleensä toiselta syötöltä n. klo 3-5 aikoihin viereen nukkumaan. Oma äitini myös oli vähän epäileväinen tuon vieressä nukkumisen suhteen, mutta sanoin vain että näin me nukutaan molemmat. Itse nukun kyllä paremmin ja vapaammin jos vauva ei ole vieressä, sitä on paikat niin jumissa samassa asenossa nukkumisen seurauksena kun vauva on vieressä.

Päivärytmiä meillä taitaa olla kyllä jonkinmoinen. Varmasti kun isompien kanssa on pakko toimia aikataulun mukaan niin pienikin siihen soputuu. Yöt ollaan menty samalla kaavalla ainakin pari-kolme viikkoa (eli n klo 24-01 ja klo 3-5 syö) ja nukkuu aamulla pidempään n klo 9 asti. Tiedän että juuri kun tiettyyn rytmiin tottuu niin eiköhän se msitten taas muutu johonkin suuntaan :D

Esikoisesta + arjesta joku myös kirjoitti, miten on hankalaa saada edes perusjuttuja tehtyä. Muistan esikoisen aikana että pyykit jäi mulla useaksi päiväksi koneeseen, kunnon ruokaa ei ehtinyt tekemään ja hiukset oli likaiset. Elämä tuntui menevän ihan mullilleen, vaikka meillä oli aika helppo vauva. Toisen ja ilmeisesti myös tämän kolmannen kohdalla sitä ei elämä enää niin paljon muutukaan, vaan asioista tuntuu selviävän jopa hyvin. Jokainen soputuu kyllä ajan kanssa siihen uuteen elämäntilanteeseen. Eli kyllä se perusarki ja elämä alkaa taas rullaamaan :wave:

2 pienintä nukkuu ja isoin leikkii kaverin kanssa takapihalla. Ihana hiljaisuus talossa, ja vaikka itse en voikaan mennä nukkumaan (pitää siis vahtia noita ikkunasta) niin kyllä hermot lepäävät =)

Poppeliini ja tyttönen tasan 4 viikkoa :heart:
 
Saunomisesta Naikkarilla sain ohjeeksi,että heti voi mennä omaan saunaan,mutta varovaisesti löylyjen kanssa.

Rytmi Meillä on jo jonkinmoista. Menee aika samoissa esikoisen kanssa. Nyt menee molemmat samaan aikaan nukkuu päikkäreille ja yöunillekin suht samaan aikaan. Ihanaa! =) Saa päivällä ja illalla vähän omaa aikaa.
Meillä poika nukkuu suunnilleen kolmet kunnon unet ja 12h yöunet.

Viime yönä oli valveilla 1,5h. Alkaa olla aika vakio toi yökakka ja sitten herääkin siihen kun pitää vaippaa vaihdella ja heti ei tuu uni.

Mä oon nyt saanut ihan kivasti tehtyä kaikkia kotihommia ja arjen pyörimään. Aika paljon osaa jo esikoinen touhuta yksin ja auttaa mua mielellään. Äipän pikkuapuri. =)
 
  • Tykkää
Reactions: Poppeliini
Nyt vasta löysin tän ketjun. Kiitos ketjun aloittajalle!

Neiti täyttää huomenna 4 viikkoa. Muuten on mennyt aivan loistavasti, mutta rytmi on ihan väärä.. Päivällä neiti nukkuu 3-4h unia ja öisin tankkaa, heräilee vähän väliä ja koittaa seurustella. Haluaa myös nukkua äitin vieressä. Aina kun nostan omaan sänkyyn niin herää eikä asetu nukkumaan. Olenkin "luovuttanut" ja nukuttanut neitin viereen. Niin saan edes vähän nukuttua. Silmät on siis enempi ja vähempi ristissä valvomisista, mutta siltikin sitä on maailman onnellisin ihanasta pienestä tuhisijasta:heart:

Liikunnasta, Mullekin tehtiin sektio, eli kovempaa treeniä ei saa aloittaa vielä pariin kuukauteen. En millään malttais odottaa että pääsen kunnolla liikkumaan! Mut ei kait se auta ku oottaa iisisti.. Joku mainitsi että vaikea muistaa ettei saa nostaa vauvaa painavampaa. Mulla on ihan sama homma. Sitä automaattisesti alkaa tekemään vaikka minkälaista hommaan. Onneks perheenjäsenet muistaa ja toppuuttelee:)
 
Tänään tuli meillekin 4vkoa täyteen ja käytiin neuvolassa! Nyt painoa on 4485g ja pituutta 53cm, pipo 38 (3600g 51cm, pää35cm) joten tytsi on kasvanut hyvin. :heart: pitää kokeilla rintakumia jos se vaikka estäis pikkasen sitä ilman pääsyä imetyksen aikana.

Meillä on pikkasen hankala arki esikoisen ja vauvan kanssa. Täällä jää kyllä kodinhoito vähemmälle.. tiskivuori kasvaa ja pesuhuoneen ovea ei uskalla edes avata sillä siellä odottaa kunnon vuori pyykkiä. Esikko ei suostu syömään kunnolla eikä kyllä nukkumaan..joten se arkirutiini heittää kyllä häränpyllyä. :(
 
Tuisku81 Mä oon sitä mieltä ja tää on siis vaan minun mielipide ja kenenkään ei tarvii vetää herneitä tästä nenään eikä tehdä niin kuin minä kerron vaan näkemykseni asiaan.Eli meillä esikoinen nukkui vain ja ainoastaa omassa sängyssä alusta asti ja kaksi viikkoisesta asti omassa huoneessaan mutta esikoinen olikin ns.helppo vauva ja nukahti itse sänkyynsä ilman apua ja alkoikin nukkua täydet yöt 3kk:n ikäisestä,kakkonen taas vaati aina hyssyttämistä ja nukuttamista mutta sitkeästi halusin että se nukkuu omassa kopassaan ja meillä olikin hyvin risaisia öitä,mun ehdottomuuden takia ja tästä opin kantapään kautta miten tärkeää on että mä saan nukuttua hyvin ja silloin koko perhe voi paremmin.Jo kolmannen odotusaikana päätin että meen enemmän vauvan ehdoilla ja vauva olikin tissillä ja alkuyön nukkui aina omassa kopassaan johon nukutin sen ja ekasta syötöstä aamuun tyttö nukkui vieressä ja koko perhe nukkui hyvin ja mä jaksoin olla hyvinkin isompien lasten kanssa päivisin.Tän neljännen kanssa mennään myös hyvinkin hänen ehdoilla mutta tää onkin taas helpompi tapaus joka itse nukahtaa illalla koppaansa ja ja myös yöllä jos saa maidon pullosta,tissistä syödessään jää viereen nukkumaan ja siinä nukkuu aamuun asti.Vaikka tuo tyttö nukkui alusta asti vieressä lähes koko yön niin hyvin sain sen totutettua nukkumaan pinnasänkyyn 7kk iässä ja silloin tyttö jättikin samalla yösyönnin pois ja alkoi nukkumaan koko yön.Ja kakkonen alkoi nukkumaan yöt läpeensä 7-8kk iässä.Musta parhainta ja helpointa on mennä lapsen tahtisesti niin että itsekkin saa nukuttua ja jaksaa.Toiset on suosii perhepetiä pelkästään ja toiset vannoo oman sängyn nimeen musta näin ehdoton ei tarvitse olla vaan välimuodoilla pärjää hyvin ja se mikä itsestä tuntuu parhaalta ja toimivimmalta on teille varmasti parhain ratkaisu.Se miten vauva tottuu sitten nukkumaan omassa sängyssä aikanaan riipppuu paljon lapsesta ja sen tempperamentista ja omasta sitkeydestä opettaa vauvalle uusi taito.
Varmasti peli ei todellakaan ole menetetty ja jostain muistan lukeneeni että vauva ehdollistuu tiettyihin tapoihin n.8kk:ssä eli noin ajateltuna muutos pitäis tapahtua ennen tuota ikää,mutta itse ajattelin tytön kanssa että siinä vaiheessa kun vauvalla on valmius nukkua yöt syömättä niin sen jälkeen aikaisintaan opetan nukkumaan koko yön omassa sängyssä vaikka se sitten tietäisikin muutaman hyvinkin levottoman yön mutta meillä muutos tapahtui aika kivuttomasti viikossa.En usko että näissä nukkumis asioissa on vain yhtä ja ainoaa ns. "oikeaa" tapaa.
Ja jos teillä vauva ei kuitenkaan nukahda tissi suussa niin en usko että se saa säteitä jos jossain vaiheessa se siirtyy sivuvaunuun jolloin kuintenkin olet lähellä mutta vauva on omassa sängyssä ja mies pääsee takaisin omaan sänkyyn:)
Kestovaipoista:Monelle alllergiselle lapselle käy paremmin kesktot kuin kerttikset koska ne on iho ystävällisempiä:)Meilläkin tytöllä (siis sillä1v9kk) iho reagoi enemmän kerttikseen kuin kestoon.

Päivärytmistä mä muistelisin että kolmekuisella alkaa olla jo jonkinlainen ennustettava rytmi (joka vaihtuukin sitten ihan yht'äkkiä yks kaunis päivä;) )

millis Ihanalta kuulostaa teidän arki:)

Meillä oli eilen neuvola ja pojalla oli paino noussut hienosti:)Painaa nyt 4706g ja on 53cm pitkä:)Mutta pojalla alkoi toissa päivänä nuha ja yskä sekä tänään on jo äänikin käheänä ja tukkoisuuden takia yöt on nyt risaisempia.Viimekin yönä kun poika ei meinannut saada henkeä kunnolla ja siksi nukkuminen oli huonoa niin lopulta poika makas mahallaan mun mahan päällä ja siinä sitten nukkui neljä tuntia mut tietenkään en siinä sitten itse saanut nukuttua.Keittosuolaliuostippuja oon laittanut mutta ei ne hyvin pitkään auta.

Ai niin mun piti kysyä että oliko siitä swerfielin kotisynnytyksestä kertomusta vai menikö se vaan multa ohi??

Liikunnasta mä oon käynyt kävelemässä vauvan kanssa sään salliessa:)

Metsätähti ja pienimies 3vk
 
Löysinpäs itseni tännekin, lähinnä tuolla fb:n puolella on tullut oltua. Täällä tosin helpottaa lukea ihmisten juttuja kun tuntee nimimerkit ja osaa siihen hahmottaa "kasvot". Fb:n puolella taas ei ole mitään hajua kuka kukakin on :D

Meillä vauva-arki on lähtenyt hyvin liikkeelle. Poika on todella rauhallinen eikä itkeskele turhia, lähinnä kitisee masuvaivoja ja pari kiljasua saattaa tulla juuri ennen kakkaa / pieruja. Muuten ollaan kyllä päästy tooooodella helpolla. Mieskin on vielä lomalla ja siitä on todella suuri apu meille. Pääsee itsekin rentoutumaan. Poika ei syö ollenkaan tissiä ja kaikki ruoka menee pullosta, öisinkin sitten mies herää syöttämään poikaa että saan itse nukkua (yleensä kyllä vaihdan vaipan, laitan maidon, pesen edellisen syötön pullot ymymym...) :D Poika nukkuu aina noin 3-4tuntia putkeen :) Ja nukkuu omassa sängyssä. Mä en itse pysty nukkumaan jos poika on vieressä, ja haluan että mulla ja miehellä säilyy vapaus halailuun ja pusutteluun :D

Siitä sitten päästäänkin seuraavaan asiaan, eli onko muilla jo seksiä? me harrastettiin seksiä ekan kerran tasan kk synnytyksestä kun mua pelotti aikaisemmin ihan hirveesti. Turhaan pelkäsin, ja seksi on parempaa kun koskaan!! Haluun ihan kokoajan, ja peitot heiluu useamman kerran päivässä :snotty: Mitään ehkäisyä ei olla käytetty enkä imetä eli siis :ashamed: mun on pitänyt varata aika jälkitarkastukseen että saisin ehkäisy asian kuntoon mutta unohdan sen jokapäivä :/ nyt sitten pelottaa että meillä on 9 kk kuluttua uusi pikkuinen :D noh, ainakin ollaan oltu tietoisia mitä tehdään mutta ei siinä kiireessä ehdi mitään kortsuja käydä laittelee :D

Vauva-asioihin taas :D huomenna meillä on lääkärineuvola. Odotan jo innolla pojan mittoja. Pituutta ja painoa on kyllä tullut reilusti lisää, 50cm vaatteet olivat silloin kuukausi sitten aivan järjettömän isoja, nyt osa ei mene päälle ja ollaankin siirrytty jo 56cm vaatteisiin. huoh, eihän toi pikkuinen ole enää niin pikkuinen :D

Sit vielä yksi asia joka nyt ahdistaa mua ihan kamalasti ja musta tuntuu että oon maailman huonoin äiti :/ oon huomenna lähdössä ulos tyttöjen kanssa. Tai no ne tulee tähän meille aluksi, en kuitenkaan pysty koko illaksi lähtemään pois vauvan luonta. Sittenkun mies käy valmistamaan vauvaa iltapuuhiin me jatkamme ystäväni luokse ja siitä sitten ehkä vielä jonnekkin kuppilaan. Oon niiiin odottanut omaa aikaa, ja olen aina ollut todella menevä ihminen. Haluun oikeesti heittää viihteelle, mutta omatunto vaan kolkuttaa niin kovin, poikahan on vasta reilun kk ikäinen. Enhän mä poissa ole kun muutamia tunteja, yöllä poika nukkuu ja mies oikein painostaa mua lähtemään.. mutta huoh.. ehkä äidillakin on joskus oikeus siihen omaan aikaan :) Sen verran rankka raskaus takana päin että tekee kyllä varmasti ihan hyvää. Silti tää paha äiti fiilis kolkuttaa olkapäätä :|

muttta nyt vauva taas kutsuu...

Joulumamma ja "leevi" <3
 
joulumamma11 paljonko teillä menee korviketta päivässä?

Meillä on ollut ihan ihme kitinä ilta vauvalla. Imis vaan tissiä ja kun musta tuntuu, ettei sieltä oikein tule mitään, ku koko ajan on vailla... Joten me laitettiin se tutti sille suuhun, että pääsen hetkeksi hengähtämään ja näyttääpä ihan tyytyväisenä tässä sohvalla oleilevan.

Seksiä ei olla harrastettu, eikä varmaan harrastella, ennen kuin tikit on sulaneet.

Kyllä mun mielestä äitikin saa käydä viihteellä vaikka vauva oiskin pieni. Itse mietin kans jos ens viikonloppuna lähtis käymään jossain, kun olen ollut oikeastaan 22.12 asti sisällä lukuunottamatta yhtä kauppareissua ja neuvolakäyntiä! Alkaa jo vähän ahdistaa nämä seinät... Mutta niin, tiedän sen kamalan kolkuttelun olkapäillä!
 
Viimeksi muokattu:
Mapitus meillä menee korviketta aivan hitosti!! ostettiin tänään tuttelin 500g paketteja, avasin sen ehkä joskus puolenpäivän jälkeen ja äsken poika söi viimeiset. Vielä ennen nukkumaanmenoa menee ainakin desi maitoa, yöllä syö vähintään 100-180ml per herätys... eli mitähän mä sanoisin, varmaa litra menee päivässä :D mutta puklailee välillä eli sehän varmasti vaikuttaa myös..mutta ei tota lasta nälkäisenä voi pitää, syö mitä syö. viime neuvolassa kaksiviikkoa sitten painoi 3250, saa nähdä mitä vaaka huomenna näyttää :D Ihanaa että ainakin sinä olet sitä mieltä että kyllä äitikin saa välillä viettää omaa aikaa. Minäkin olen kotona ollut aina rv25+ asti, missään ei enää tullut käytyä kun pelkkä sohvalta nouseminen oli kunnon taitolaji. Nyt vihdoin kun selkäkivut on poistunut ja olen saanut osan omaa vartaloa takaisin niin on kiva jossain liikkuakkin :)
 
Seksistä...ei olla vielä harrastettu (tuossa aikaisemmin siitä taisin mainitakkin..)..Käsipelillä koitettiin ja se ei ainakaan tehnyt kipeää..
Jälkivuoto vaan ei oo vielä loppunut ja sen takia ei vielä olla kikkailtu mitn...

Ehkäisy-osastoakin tarvitsis hiukan huntsia...Ei kuitenkaan ole toivetta ihan heti perään raskautua :D Jos se näillä rutasilla munasarjoilla on edes pelkonakaan :D Mä luulen et jätän suosiolla pillerit ja pallerit ottamati ja mietin hormoonikierukkaa...Hyvässä lykyssä menkat vois jäädä kokonaan pois..(Mun tuurilla tuskin... ;) )

Ihanaa et täällä on muitakin pulloilijoita! Mulla tuli niin huono äiti-fiilis, kun kaveri oikeen painotti et ONNEKS ei oo tarvinnu korvikkeita käyttää...Juu en minäkään olis halunnut niitä käyttää, jos imetys olisi onnistunut..

Itselläni ei ole minkäänlaisia "meno-haluja", mutta en ala tuomitsemaan ketään, jos haluaa viihteellä käydä :)
Shoppailemaan olis hirveä polte..Jos edes jotain kivaa olisi varaa ostaa itselleen ja pojalle tietty... :whistle:

Onko teillä ollut jo ns.tankkaus-päiviä? Jolloin tuntuu, että sapuskaa uppoisi muksuun vaikka miten? Ukkelo on tänään huudellut vähän väliä maitoa ja aikast isoja määriäkin..Harmittaa vaan noi vatsavaivat...Tulee sellainen oravanpyörä siitä...Paljon ruokaa-->Massu vaivaa-->Lisää ruokaa-->Lisää mahanpuruja... Huoh! |O

Kahlan ja massuvaivojen kanssa kipristelevä Artturoinen :heart:
 
Kalhlan mua aluksi harmitti kanssa ihan hirveesti kun imetys ei sujunut. Tai no ehkä jos olisin enemmän siihen paneutunut niin olisi voinut jotain tullakin. Mutta imetys onnistui vain rintakumilla, ja ainakun poika sai kumiin imettyä maitoa, alkoi kamala päänheilutus ja kaikki maidot valui mun mahaa pitkin pois. Toinen oli sitten se kun poika ei viitsinyt syödä tarpeeksi niin sai olla tissi esillä kokoajan. Öisin se oli aika turhauttavaa kun pelkkä tissi suuhun ei riittänyt, täytyi laittaa valot, asentaa kumi ymymym. Aloin sitten pumppaamaan maitoa ja se riittikin aluksi todella hyvin, kunnes maidon tulo vaan loppui.. Siihenkin olen itse syyllinen, ei vaan ruoka maistunut ja paino putosi kilon päivässä, 14 päivää synnytyksestä ja 14 kiloa oli jo lähtenyt.. mutta meillä mennään korvikkeilla ja se sopii mulle loistavasti. Pääsee mieskin osallistumaan paremmin :) ja niistä tankkaus-päivistä, niitä on meilläkin. Välillä menee korviketta se koko 2dl kerralla!! pari tuntia tyytyväisenä ja sittten uusi satsi.. konkurssiinhan tässä menee :D mitä enemmän poika vetää maitoo, sitä useammin saa vaihtaa vaippaa. Ja jos vaipanvaihtoväli on pidempi kuin 4 tuntia, tulee pissa varmasti läpi.
 
joulumamma11 joo ei tietenkään voi nälässä pitää pientä. Ite ihan pihalla kuinka paljon tuo meijän vaavi syö, kun tissistä saa muuten paitti lisämaitoa pitää antaa 1-1,5 dl päivässä, että on tyytyväinen. Ei ihan vastaa tarjonta ja kysyntä, mutta likellä ollaan.

No kun tiedät, että vauvalla ei ole mitään hätää ja mieskin oikein patistelee, niin mene ja pidä hauskaa! Kyllä sen kolkuttelun kestää yhtenä iltana ja sitten voikin mennä taas tovi ennen kuin edes tekee mieli lähteä :)
Jospa sitä itsekkin pääsis tässä piakkoin ulos ja ehkä vähän shoppaileenkin... Pitäis ostaa uusi toppatakki, kun en viime vuonna sitä löytänyt aleista ja tälle vuodelle en tietty ole voinut mitään vaatteita ostaa masun takia. Nyt ei ois ku tommoset kuutisen kiloa jälellä raskaudesta, niin vois sen takin kai jo hommailla ja tietää suunnilleen minkä kokosen voi ostaa.

Ehkäisyksi nyt alkuun tietty kondomi, mutta myöhemmin vois ehkä sen kierukan laitattaa. Mulle riittänee nämä kans lasta nyt, niin pitää olla pitävä ehkäsy ettei tule mitään yllätyksiä.
 
Hei vaan kaikille!

Lupailin jo tuolla odotuspuolella tekstiä synnytyksestä yms mutta jotenkin vain on aika mennyt johonkin. :) Synnytyksestä on jo kaksi viikkoa, mutta on ollut niin paljon opettelua ja totuttelua tilanteeseen että niin se aika vain menee nopeasti.
a
18.12 illalla lähdettiin sairaalaan tarkistuttamaan onko vain limatulppaa vai lapsivettä kun oli niin punertavaa vuotoa jo aamusta alkaen. Lapsivettähän ne totesi sen olevan joten sinne jäätiin.

19.12 aamusta alkaen sain käynnistystabletteja kolmena eri kertana ja illalla alkoi supistukset pikkuhiljaa. Yöllä nukuin vain 3 tuntia ja sekin kipupiikin ansioista mutta sinä 3 tunnin aikana olikin paikat auenneet 5cm:iin kun illalla oli vasta sormen verran auki.

20.12 aamulla klo 5 heräsin kivuliaisiin supistuksiin ja silloin olinkin jo sen 5cm auki niin sain käskyn soittaa miehelle että saa kohta lähteä ajelemaan kohti sairaalaa. Mut siirrettiin synnytyssaliin siinä vaiheessa ja siellä sainkin tipan kautta jotain supistavaa lääkettä. Muutaman tunnin siinä sitten yritin supistusten välissä lepäillä ja epiduraalin ansiosta onnistuikin. Kalvot puhkaistiin jossain vaiheessa ja 11.05 alkoi ponnistusvaihe ja tyttö olikin maailmassa 11.33. Kivut olivat epiduraalista huolimatta järkyttäviä kun tyttö syntyi käsi poskella. Painoakin oli sellaiset n. 4,1kg ja 5 tikkiä tuli suunnilleen repeämän takia. Kalvot oli repaleiset ja 500g lähti verta samalla.

Sairaalassa kaikki meni muuten aivan ok mutta olin erittäin pettynyt imetysohjaukseen ja muuhun olemattomaan avustamiseen, esikoinen kun kyseessä on. Onneksi ei ole ensimmäinen pieni jota olen hoitanut mutta pettynyt olin silti.

22.12 päästiin lähtemään kotiin sokeriarvojen mittauksien jälkeen. En olisi kyllä päivääkään jaksanut sielä enää kun itse sain vain pari tuntia nukuttua yössä vaikka tyttö nukkuikin.

25.12 menin vielä takaisin sairaalaan tarkastukseen kun edellisenä iltana nousi kuume, alamaha oli kipeä ja tuli sellainen suuri hyytymä. Kalvot kun olivat repaleiset niin sinne oli jotakin jäänyt... Tulehdusarvot olivat 84 ja jouduin jäämään vielä vuorokaudeksi tarkkailuun ja yön aikana sainkin antibiootit suoraan suoneen kolmeen kertaan. Aamulla ultrattiin ja katsottiin olivatko supistavat lääkkeet saaneet loput kalvot pois ettei tarvitse kaavintaa ja onneksi olivat auttaneet ja tulehdusarvot olivat laskussa. Päästiinkin sitten 26.12 kotiin eikä enää ole tarvinnut sairaalassa vierailla.

Tänään käytiin neuvolasta kotikäynnillä ja tyttö olikin jo 4,35kg joten ainakin maitoa riittää alun vastoinkäymisistä huolimatta. (Sairaalassa antoivat lisämaitoa minulta kysymättä joten kotonakin kitistiin ensimmäinen viikko kun tuntui saavan liian vähän maitoa)

Tästä tulikin hieman pitkä kertomus joten toivottavasti joku jaksaa tämän lukea etten aivan turhaan kirjoittanut. Paljon jäi tekstiä puuttumaan mutta tässä kuitenkin pääasiat. :)
 
Joulumamma11, saa ja pitää lähteä vähän ulos jos siltä tuntuu! Mäkin just eilen sovin tyttöjeniltaa tammikuun loppuun, tuskin maltan odottaa.

Vanillah, kiitos synnytyskertomuksesta, niitä on edelleen kiva lukea.
Naistenklinikalla perheosastolla opastus oli kans tyystin olematonta. Siellä ei saanut niin mitään tietoa jos ei sitä itse älynnyt kysyä ja pyytää.
Ensimmäinen imetys sentään katsottiin kellosta ja kätilö tuli paikalle katsomaan miten se sujuu. Ja kun se sujui ihan ok, niin homma ei sen jälkeen enää kiinnostanut ketään. Esikoisen äitinähän mä olisin voinut vain luulla, että hyvin sujuu vaikkei oikeesti olisi sujunutkaan, eikö?
Vikana päivänä sentään yksi kätilö kyseli vähän ihmeissään, että eikö teille ole tätäkään näytetty, tais olla vauvan kylvettämisestä kyse. Mulla oli kuvitelma, että joku tulee ja käy läpi jotain perusjuttuja riippumatta siitä onko ne hallussa vai ei.
Mä yritin siellä esittää, että en tiedä vauvoista mitään ja vastauksena kysyttiin osaanko pukea sen ja kun osasin ne se oli sillä selvä sitten. Mä kirjoittelin sitten kysymyksiä ylös ja esitin niitä kun kätilöä noin kerran päivässä näkyi. Kai sitä kutsunappiakin olis voinut joka väliin painaa.
 
Tankkauspäiviä on täälläkin, että saa taas kysynnän vastaamaan tarjontaa :) Isommilla oli vielä sellaisia nukkumispäiviä siinä lähellä jolloin varmaan keräsivät voimia kasvupyrähdykseen :)

Ulos lähtee tämänkin äiti tammikuun vikana viikonloppuna, vielä en oo kyllä päättänyt että haluanko mitään alkomaholi pitoisia juomia nautiskella vai pidänkö hauskaa ilman :) Mä muistan kun viime tammikuussa juhlittiin mun ja miehen synttäreitä vähän isommin niin mun serkulla on saman ikäinen poika kun meidän keskimmäinen (eli silloin n. 10-11kk), niin hän oli ekaa kertaa ns. juhlimassa niin hän joi illan aikana 2 siideriä ja loppuillan vettä ja lähtivät vielä kotiin puolen yön aikaa, että pääsee aamulla imettämään heti kun herää, itellä meni aikapaljon myöhempään täytyy myöntää. Ite oon ollut kaikkien kohdalla varmaan just siinä parin kuukauden kohdalla ekan kerran ulkona. Mut tässä oli pointtina että vaikka ollaan mun serkun kanssa toosi erilaisia imetys ja lapsenkasvatus asioissa ylipäätään niin ollaan kuintekin ihan hyvät kaverit kun muistetaan kunnioittaa niitä toisen valintoja ja ollaan sitten puolin ja toisin palauteltu toisiamme maanpinnalle milloin missäkin asiassa kun ollaan jaetttu omia kokemuksiamme :)



Imetysohjaus on hyvinkäällä ollut hyvää joka kerralla, nyt kätilöt kävivät aika usein kyselemässä kaikenlaista kun meidän vauva oli ainoa sinä päivänä syntynyt ja muutekin oli suht hiljaista :)

Jälkitarkastuksessa kävin tänään ja minipillerit otin siihen saakka kun kierukan voipi laittaa. Tämä lääkäri sanoi, että kuparikierukan saa 4-6kk synnytyksestä laittaa ja ei tarvi olla menkat alkaneet. Yritän maanantaina soittaa ja tarkistaa asian ehkäisyneuvolasta kun lääkäri ite sanoi ettei itse niitä laita ja oli muutenkin epävarman oloinen ko asian suhteen, ja kenties sitten yrittää varata aikaa keväälle jo, mitä tuskinkyllä vielä saa...

Hilipatuinen ja Aimo
 
neuvolassa käyty kun pojalla ikää päivää vaille 3 vkoa. paino 3700g (3355g) ja pituus 53,5cm (52cm) py 37,5cm (35cm)

aika tarkkaavainen on ja terkka sano nähneensä ihan tarkotuksellisen hymyn. poika kierähti siinä hoitopöydällä mahalta selälleen kun nosti pään niin ylös, muutenkin kannattelee päätä hyvin ja viihtyy vatsallaan lattialla. meidän vauva ei halua olla vauva :) napatynkäkin lähti vajaa viikko sitten mut siihen jäi sellanen tappi niin terkka laitto siihen sellasta hopeanitraattia joka kuivattaa sen pois. se on nyt vähän 'tarkkailun alla'

alotettiin ottaa sellasia d-vitamiineja joissa on maitohappobakteeri samassa (makso 16e->) olin apteekissa kauppalapun kanssa ja siinä luki d-vitamiini ja maitohappobakteeri peräkkäin niin apteekkari lunttas siitä ja nappas vaan hyllystä tommosen tuotteen et en edes ite kysyny/tienny tommosta tuotetta. en valita.

ulkoiltu ollaan melkein joka päivä sään salliessa ja nyt ollaan nostettu n. tuntiin sitä ulkona olo aikaa.. eikai oo liikaa ton ikäselle (3vkoa) kauppoihin ei olla vielä viety.

Imetysohjausta en nyt tiedä oliko kun pyydettiin hoitajaa auttamaan ja opastamaan niin ne tuli nostaa vauvan rinnalle ja alko pyörittelee rintaa vauvan suuhun. imetys onnistu sairaalassa hyvin mut kun maito nousi niin otin rintakumit käyttöön ja niillä sujuu hyvin, välillä yritän ilmankin mut ei toimi.

tankkauspäiviä on meidänkin vauvalla.

ehkäisyä tuskin meillä tarvii kovin miettiä kun olen kaikkea hormonipitoista vastaan ja sitten ois helpompi jos ei tarvis mitään toimenpiteitä sen pois saamiseks et täällä ihan kortsuilla mennään kunha alkaa tapahtumaan. ei oo tosiaan heti mielessä uus raskaus :) ja noudatan lääkärin suositusta ettei sektion jälkeen heti yrittäis toista.

:D Kista & Tipi 2 vkoa ja 6 päivää.
 
Tosi kiva, että täällä on keskustelua alkanut tulla paljon! Olen vähän hidas päivittelijä, pahoittelut siitä.

Rytmistä: Täällä ei ole oikein minkäänlaista. Esikoisenkin kanssa ollut vähän niin ja näin rytmin kanssa aina, täytyy myöntää.

Tutti on täällä ollut käytössä noin kolmeviikkoisesta. Esikoinen ei tutille oppinut ollenkaan ja nyt kyllä huomaa, kuinka paljon tutti helpottaa arkea ainakin näin kahden kanssa.

Ulkona ollaan oltu tänään jo pari kertaa. Vauva nukkuu tosi kivasti ulkona, nukahtaa kyllä jo pukemiseen.

Imetysohjaus: Mä olen saanut Naistenklinikalla molemmilla kerroilla hyvää ohjausta imetykseen. Olen myös ihan surutta painanut kutsunappia molemmilla kerroilla ja kysynyt kaikki mieltä askarruttaneet asiat. Harmi, että joillekin on osunut sellaiset kätilöt, jotka eivät ole perusasioissa tarpeeksi neuvoneet :-(

tetku ja tyttö, jo 5,5 viikkoa!
 
Tuisku Mun mielestä on ensiarvoisen tärkeää maksimoida koko perheen unen määrä ja laatu. Jos olette löytäneet teille sopivan ratkaisun, menkää ihmeessä sen mukaan. Meidän esikoinen on/oli todella huonouninen. Hänen vauva aikana pääsin nlan kautta juttelemaan alle 1v uneen ja unikouluihin erikoistuneen kätilön kanssa. Tässä muutamia hänen kertomia asioita vauvojen unesta.

Alle 4kk ikäisen voi huoletta nukuttaa ihan mihin vain ja miten vain. Se ei vaikuta juurikaan myöhempään nukahtamiseen. Toki jonkinlainen muistijälki piirtyy, mutta ennen kunnollista päivärytmiä ei unirytmikään ole säännöllinen ja pysyvä.

4-6kk nukahtamispaikalla ja tavalla alkaa olla pieni merkitys, rutiinit alkaa muodostua ja uni alkaa muistuttaa rytmiltään meidän aikuisten unta. Tässä vaiheessa on syytä miettiä miten vauvan haluaa jatkossa nukahtavan ja kevyesti ohjata vauvaa siihen suuntaa. Esim. aina nukahtaa tissille, havahduttaa vauvan kevyesti ennen sänkyyn laittoa.

6kk eteenpäin uni on jo aikuisen unen kaltaista. Unikoulua voi halutessaan alkaa toteuttaa.

Vauvat ja myös aikuiset heräävät keskimäärin 7-10krt yössä tarkistamaan onko turvallista jatkaa nukkumista. Jos nukahtaessa vallinneet olosuhteet ovat muuttuneet vauva valpastuu. Niin valpastuisit sinäkin jos olist nukahtanut sänkyyn ja heräisit sohvalta ;) Toiset vauvat tarvitsevat enemmän apua nukahtaakseen itse uudestaan. Se riippuu ihan luonteesta.

Meillä esikoisen kanssa taisteltiin ja unikouluiltiin kunnes oltiin kaikki todella väsyneitä. Kun lopetettiin unikoulut ja hyväsyttiin, että vauva nukkuu vieressä helpottui kaikkien elämä. Omaan sänkyyn poika siirtyi reilu 1,5 vuotiaana, ilman ongelmia. Toki nukkuu edelleen samassa huoneessa ja nukahtamisessa täytyy auttaa edelleen.

Tulipas kirjoitettua romaani :D Nää unihommat on vaan mulle tärkeitä ;)

Mango ja Nysä 8vrk
 
Kiva että täälläkin on porukkaa, facebookkiin en ainakaan tässä vaiheesa ole ajatellut liittyä.

Meillä oli tänään lääkärineuvola ja mun jälkitarkastus. Tyttö on nyt 5230 (3430) gr ja 53,9 (49)cm. Samaa vauhtia kasvaa kun veljetkin kasvaneet. Luovutan maitoa äidinmaitokeskukseen joten ehkäsynä ei silloin käy mitkään hormonivalmisteet, mut sitten kun lopetan maidon luovuttamisen ajattelin ottaa hormonikierukan. Lisää lapsia meille ei suunnitella.

Rytmistä meillä ei ole tietoakaan. Paitsi että tyttö osaa herätä just silloin kun sitä vähiten toivoo, esim. kesken keskimmäisen nukuttamisen illalla ja keskellä yötä. Musta tuntuu että pojillakin on alkanu olemaan jonkinlainen rytmi siinä 3kk paikkeilla ja sitten kun siirrytään kiinteisiin ruokiin 4kk kohdalla niin alkaa selkee rytmi löytymään. Nyt pisimmät valveillaolot osuu myöhäiseen iltaan ja joinakin päivinä keskelle päiväsaikaan.

Keskimmäinen ei oikeestaan vieläkään ole mustasukkainen vauvalle, muuten vaan kokeilee uhmaamista, ikää on nyt 1v10kk. Esikko taas on ihan hirveen mustasukkanen pikkuveljestä. Kaikki on epäreilua ja hän ei saa tehdä mitään ja pikkuveljelle kaikki on sallittua. Huutoa on monta kertaa päivässä milloin mistäkin asiasta. Ja ikää on siis 5,5 pikkasen pelkään tulevaa eskarivuotta jos ei 5v synttäreiden paikkeilla alkanut uhma kohta mene ohi.|O

Mies lähtee reilun viikon päästä viideks viikoks Nigeriaan ja hieman kauhulla mietin miten me tästä rumbasta selvitään. Oon tähänkin asti ollu aika paljon lasten kanssa yksin kun mies on tehnyt vuorotyötä mut sillon on kuitenkin tienny et kohta toinen on taas kohta kotona.

tutti ei tytölle kelpaa ollenkaan. Esikko käytti tuttia ekan vuoden ajan nukkumiseen mut keskimmäinen ei suostunu sitä käyttämään. Olis tosiaan helpompaa busseissa ja kaupoissa jos huudon sais edes hetkeks rauhottumaan.

Fantaihana ja prinsessa 7vk
 
Moikka!

Hyvä kun täällä juttelu jatkuu.

Meillä ikää on jo kolme viikkoa ja 4 päivää. Ja kyllä vauva onkin kasvanut siinä ajassa!

Kaikki sujuu pienellä hyvin, mitä nyt pientä mahanvääntöä on, cuplatoneja voisi varmaan kokeilla.

Meillä oli kans tarkoitus kestoilla, mutta homma on vähän takunnut, jotenkin se paketti on niin kova ja kankea että ei tunnu mukavalta ihan näin pientä ja hentoa siihen kääriä. Nyt ollaan koitettu lunnostautua ja pari vaippaa päivässä ainakin kestoa pitää. Imse vimset ei kauaa mahdu niin niitä on nyt käytettävä jos käyttää aikoo. Hirveen kalliita noi kertikset ja pahaa tekee toi roskan määrä..


Mutta, kiire kiire, meillä on ristiäiset tänään!
 
Mangolle kiitos unitietoudesta :)
FantaIhanaa ajattelin tossa yks päivä justiinsa, kun et ollut mitään kirjoitellut, mutta kiva nyt kuulla kuulumisia :)
Susimielellä oli ristiäiset jo tänää, onnea pienelle näin etukäteen nimen johdosta :)

Meillä nukahtaa kanssa vauva ulos lähtiessä jo pukemiseen aikausein niinkuin tetkullakin :)

Nyt pukemaan poikia miehen kanssa ulos, että pääsee salille :)

Hilipatuinen
 

Yhteistyössä